Spis
treści
Potrzebujesz twardych danych, aby podejmować właściwe decyzje. To proste.
Jeśli chodzi o prowadzenie strony internetowej, jednym z typów danych, które warto zbierać, są pozycje słów kluczowych – przede wszystkim tych, które mają duże znaczenie dla Twojego biznesu. W rzeczywistości to nie sama pozycja jest tu najważniejsza, ale rosnący, a czasem nawet ledwo widoczny trend danej frazy (więcej o tym opowiem Ci później).
Oczywiście możesz analizować trendy wśród słów kluczowych, korzystając z dostępnych na rynku płatnych narzędzi. Ale co jeśli powiem Ci, że możesz uzyskać dokładnie te same dane, nie wydając dosłownie nic?
Dostęp do tak istotnych informacji jest w zasięgu ręki. Dzięki Google Search Console i Looker Studio (dawniej Google Data Studio) możesz sprawdzić zmiany w pozycjach słów kluczowych całkowicie za darmo.
Pozwól, że pokażę Ci podstawy tej metody monitorowania fraz – za chwilę dowiesz się, jak poprawnie ustawić dashboard Looker Studio. Jako bonus otrzymasz szablon raportu Looker Studio SEO, który wystarczy zaimplementować do narzędzia i używać od razu, w dowolnym miejscu i czasie.
Oczywiście jeśli zechcesz dostosować szablon czy nieco go zmodyfikować, aby lepiej odpowiadał Twoim obecnym celom biznesowym, będziesz w stanie to zrobić bez najmniejszego problemu. Opowiem Ci też, jak stworzyć w pełni spersonalizowany pulpit nawigacyjny Looker Studio.
Czego się dowiesz:
- jakie są różnice między danymi zbieranymi przez GSC a narzędziami płatnymi;
- w jaki sposób łatwo skonfigurować pulpit Looker Studio w celu śledzenia pozycji najbardziej odpowiednich słów kluczowych;
- jak analizować i rozumieć dane o pozycjach słów kluczowych.
Monitorowanie pozycji słów kluczowych – podstawy
Monitorowanie pozycji słów kluczowych ma na celu zidentyfikowanie obecnych lub nadchodzących trendów wyszukiwania. Zrozumienie zmian w sposobie wyszukiwania produktów i usług przez użytkowników sieci pozwoli Ci zweryfikować, czy działania SEO, które obecnie podejmujesz, przyniosą efekty za jakiś czas.
Mówiąc inaczej, raport monitorowania słów kluczowych daje jasne wskazówki dotyczące strategii SEO. W ten sposób zweryfikujesz, czy ścieżka, którą podążasz, jest odpowiednia, czy też powinieneś wprowadzić poprawki w swojej strategii, by w przyszłości osiągnąć lepsze wyniki.
Korzyści korzystania z Google Looker Studio do monitorowania pozycji słów kluczowych
Popularne narzędzia do monitorowania rankingu słów kluczowych są… trochę drogie.
Prawdę mówiąc, cena nie jest nawet tak odstraszająca, jeśli zdasz sobie sprawę, że większość narzędzi oferuje inne funkcje, a monitorowanie pozycji słów kluczowych jest tylko jedną z nich. Jednak wydawanie pieniędzy na cały pakiet z zamiarem korzystania tylko z jednej funkcji nie wydaje się być posunięciem przyjaznym dla budżetu. Dlaczego? Wystarczy, że spojrzysz na poniższą tabelę:
Semrush | Ahrefs | Google Search Console | |
---|---|---|---|
liczba monitorowanych słów kluczowych | 500 | 1,500 | 750 | 2,000 | 1000 lub więcej (jeśli korzystasz z API) |
cena/miesiąc | $119.95 | $229.95 | $100 | $150 | za darmo |
Jak widzisz, istnieje bezpłatne rozwiązanie, które zapewnia Ci dostęp do danych potrzebnych do zwiększenia ruchu organicznego w witrynie.
Rozwiązanie to pozwala wyświetlać pozycje słów kluczowych oraz ich wyświetlenia (jako ekwiwalent wolumenu) w jednym miejscu – na wygodnym dashboardzie. Nie wydając ani złotówki, zachowujesz pełną kontrolę nad danymi swojej firmy, co może nie być takie oczywiste, gdy sięgasz po płatne narzędzia. Dlaczego?
Jeśli chcesz połączyć ze sobą te dwa elementy – pozycje fraz i ich wolumen – za pomocą zewnętrznego oprogramowania, będzie Cię to sporo kosztować ze względu na konieczność dostosowania narzędzia.
Możesz także znaleźć ogólnodostępne tańsze czy darmowe narzędzia, ale to rozwiązanie ma jedną dużą wadę: decydując się na korzystanie z nich, zgadzasz się na przekazywanie im wszystkich danych generowanych przez Google Search Console. Ta opcja odpada dla wielu firm ze względu na politykę prywatności i bezpieczeństwo.
Na szczęście wszystkie potrzebne dane można znaleźć bezpośrednio w Google Search Console. Rzecz w tym, że interfejs tego narzędzia ma pewne ograniczenia w zakresie prezentacji danych. Prawdę mówiąc, niewiele można zrobić z uzyskanymi informacjami. Istnieje jednak sposób, aby to zmienić.
Połączenie GSC z Looker Studio pozwala wyodrębnić dokładnie te dane, których potrzebujesz. Później wystarczy przesłać je do dashboardu, aby przeprowadzić szczegółową i wszechstronną analizę pozycji słów kluczowych i wyświetleń.
Bądź na bieżąco z nowinkami ze świata SEO!
Zapisz się do newslettera
Dlaczego GSC pokazuje średnią pozycję słów kluczowych inaczej niż pozostałe narzędzia?
Google Search Console zbiera dane o pozycji strony w SERP, uwzględniając jednocześnie elementy personalizacji dotyczące konkretnego użytkownika.
Co to znaczy?
Wyobraź sobie, że średnia pozycja Twojej frazy kluczowej wynosi 50, a Twoja strona pojawiła się w SERP-ie dwa razy danego dnia. Oznacza to, że jeden użytkownik mógł zobaczyć Twoją witrynę jako pierwszy wynik, a drugi jako wynik 99. W jaki sposób? Ponieważ Google wyświetla wyniki na podstawie danych dotyczących personalizacji.
Oczywiście taki ekstremalny scenariusz nie jest zbyt częsty – warto też wiedzieć, że im więcej wyświetleń uzyska Twoja witryna, tym mniejsza szansa na takie odchylenia. Mimo wszystko warto mieć świadomość, że takie sytuacje się zdarzają.
Google Search Console zbiera dane inaczej niż inne narzędzia do śledzenia pozycji słów kluczowych – to nie podlega wątpliwościom. Jednak najważniejszy jest ogólny trend, a nie pozycja słowa kluczowego w danym dniu, dlatego zarówno GSC, jak i płatne narzędzia, pozwalają obserwować trend.
Ukryte kliknięcia w Google Search Console
Zanim przejdziemy do tworzenia dashboardu w Looker Studio, musisz sobie uświadomić jeszcze jedną rzecz. Im węższe kryteria wybierzesz podczas sprawdzania liczby kliknięć, tym mniej kliknięć zobaczysz.
Najłatwiej to zaobserwować, eksportując wyniki wyszukiwania z Google Search Console do Arkuszy Google lub Excela. Zrób to, a zdziwisz się, jak różne są wyniki: łączna liczba kliknięć w GSC jest znacznie wyższa niż to, co pokazuje Excel.
Jak to możliwe?
Ta rażąca rozbieżność została po raz pierwszy zauważona przez Patricka Stoxa z Ahrefs. Przeanalizował on prawie 150 000 stron internetowych, które łącznie zebrały blisko 9 miliardów kliknięć. Badanie wykazało, że w wyeksportowanych danych brakowało prawie 46% wszystkich kliknięć. Miej to na uwadze i nie zdziw się, gdy zobaczysz taką rozbieżność, porównując liczbę kliknięć pokazaną w Google Search Console i w Looker Studio.
Skupmy się na średniej pozycji słowa kluczowego. Liczba kliknięć czy wyświetleń to tylko informacje pomocnicze, które w tym przypadku są drugorzędne.
Jakie dane wybrać, aby Twój pulpit nawigacyjny GSC był użyteczny?
Wiesz już, że naszym głównym celem są pozycje słów kluczowych, dlatego dashboard, który wspólnie stworzymy, będzie raportował trendy tygodniowe i miesięczne.
Jeśli chcesz przeanalizować tylko kilka pojedynczych słów kluczowych, cały proces jest bardzo prosty. Wystarczy przeanalizować dwa wykresy.
PIERWSZY WYKRES to tak naprawdę tabela przedstawiająca średnią pozycję słów kluczowych (podobnie jak w raporcie GSC). Na screenie poniżej widzisz porównanie dwóch okresów w historii serwisu. Nie zaobserwujesz jednak na ich podstawie dłuższego trendu.
Aby to lepiej zilustrować, możemy posłużyć się wykresem liniowym, gdzie każda fraza jest zobrazowana linią w innym kolorze. Ograniczenia narzędzia sprawiają jednak, że możesz wyświetlić dane tylko dla kilku fraz na jednym wykresie.
Sytuacja nieco się komplikuje, jeśli chcesz użyć tej samej metody do analizy większej liczby fraz. W rzeczywistości może ona nie być tak skuteczna. Konfiguracja zajmie zbyt dużo czasu, znalezienie odpowiedniego wykresu będzie prawie niemożliwe, a nawet jeśli Ci się to uda, przedstawione dane będą nieczytelne.
Dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z tabel przestawnych. Pozwalają one monitorować dużą liczbę słów kluczowych, filtrując je według pożądanych kryteriów.
Jak przygotować pulpit nawigacyjny Looker Studio do monitorowania słów kluczowych?
Teraz, gdy już rozumiesz, dlaczego sam Google Search Console może nie być najlepszym narzędziem do pozyskania informacji o trendach słów kluczowych, najwyższa pora dowiedzieć się, jak przygotować szablon raportu w Looker Studio.
W tej instrukcji krok po kroku pokażę Ci, jak samodzielnie stworzyć taki dashboard. Jeśli wolisz, możesz skorzystać z gotowego dashboardu Looker Studio, który dla Ciebie przygotowałem i dostosować go do swoich potrzeb i preferencji. Za chwilę dowiesz się, jak to wszystko zrobić.
Łączenie Looker Studio z Google Search Console
Na start mam dla Ciebie dobrą wiadomość: wystarczy dostęp do Google Search Console, aby otrzymać raport wygenerowany przez Looker Studio.
KROK 1 Zaloguj się na swoje konto Google i otwórz Google Looker Studio. Wybierz Utwórz (lewy górny róg), a następnie kliknij Zgłoś. Zobacz zrzut ekranu poniżej:
KROK 2 Na tym etapie Looker Studio poprosi Cię o wybór źródła danych. Możesz użyć na przykład narzędzi Google lub połączyć Looker Studio z różnymi narzędziami zewnętrznymi, aby przetwarzać i wizualizować gromadzone przez nie dane. Poniżej kilka przykładów takich narzędzi:
Jak już zapewne się domyślasz, dla swojego dashboardu musisz znaleźć connector, który zbiera dane z Google Search Console.
KROK 3 Po wybraniu GSC Looker Studio poprosi Cię o wybranie witryn, z których chcesz pobrać dane. Jeśli obsługujesz wiele różnych stron, tak jak ja, lista może być dość długa.
KROK 4 Wybierz domenę, dla której chcesz monitorować frazy kluczowe, aby zobaczyć pola wyboru: Tabele i Typy wyszukiwania.
KROK 5 Teraz wybierz adres URL i Sieć jako typ wyszukiwania.
Wskazówka: jeśli chcesz monitorować pozycje obrazu, wybierz Obraz, a Sieć obejmie wszystkie wyniki tekstowe.
KROK 6 Kliknij Dodaj, a zobaczysz podstawowy dashboard z liczbą kliknięć wygenerowanych przez Twoją witrynę.
Właśnie ukończyłeś pierwszy etap – gratulacje! Teraz pobawimy się trochę opcjami personalizacji.
Dostosowywanie pulpitu nawigacyjnego Looker Studio do monitorowania słów kluczowych
- Po pierwsze – wybierz preferowany widok danych.
W tym przypadku użyjemy tabeli przestawnej. Ta funkcja umożliwia podsumowanie i porównanie dużej ilości danych w jednym miejscu. Mimo że utworzenie tabeli przestawnej wymaga wykonania kilku kroków, gdy już to zrobisz, będziesz w stanie szybciej zrozumieć dane i szczegółowo je przeanalizować.
Kliknij Tabela. Z menu wybierz Tabela przestawna.
- Teraz musisz wybrać dane, które chcesz wyeksportować do tabeli przestawnej.
W przypadku monitorowania słów kluczowych, rozmiarami wierszy i kolumn są Zapytanie (Query) i Data (Date), natomiast w polu Dane wybierz opcję Średnia pozycja (Average Position).
WSKAZÓWKA: Jeśli chcesz porównać i przeanalizować inne rodzaje danych, możesz to zrobić na tym etapie. Pamiętaj tylko, że dane muszą być wyrażone cyframi, ale do wymiarów możesz użyć słów. Reszta zależy wyłącznie od Ciebie.
W ten prosty sposób udało Ci się właśnie stworzyć tabelę przestawną prezentującą średnią pozycję konkretnego słowa kluczowego w określonym dniu. To z kolei ułatwi Ci wprowadzanie innych filtrów dla miarodajnego i skuteczniejszego monitorowania słów kluczowych.
Przeszukiwanie danych do monitorowania
Gdy zbierzesz wszystkie informacje w jednym miejscu, musisz odsiać to, co nie jest dla Ciebie w danym momencie istotne. Oto jak wybrać w Looker Studio informacje powiązane tylko z frazami kluczowymi.
Jasne jest, że im większa jest Twoja witryna, tym więcej fraz znajdziesz w Google Search Console. Oznacza to, że wywoływanie niektórych słów kluczowych za każdym razem, gdy chcesz sprawdzić ich pozycję, byłoby dość żmudne i po prostu nieefektywne.
Na szczęście Looker Studio pozwala wybrać tylko te słowa kluczowe, które chcesz monitorować. Możesz to zrobić na dwa sposoby:
- korzystając z filtrów zaawansowanych, co – z tego co zaobserwowałem – jest wygodniejsze, pod warunkiem, że chcesz monitorować dosłownie kilka słów kluczowych (np. słowa kluczowe służące do optymalizacji pojedynczego landing page), lub
- poprzez wyrażenie regularne, znane również jako RegExp, do monitorowania grupy słów kluczowych pobranych z różnych stron docelowych..
Przejdźmy najpierw przez pierwszą opcję, czyli:
OPCJA 1: Filtrowanie słów kluczowych za pomocą filtrów zaawansowanych
Za pomocą odpowiedniego filtra przesiejesz słowa kluczowe, które zamierzasz sprawdzić. Możesz skorzystać z opcji Query, która pozwala wybrać albo konkretną frazę, albo wszystkie frazy zawierające dane słowo kluczowe.
Możesz także wejść w opcję Landing page, aby monitorować wszystkie frazy, które przywołują wybrany landing page.
JAK DODAĆ ZAAWANSOWANE FILTRY?
Spójrz na górny pasek nawigacyjny, kliknij Dodaj formant, a następnie Filtr zaawansowany.
Następnie zaznacz wybrany przez siebie filtr (np. wspomniane Query lub Landing page) i wstaw wartość (Query – dane słowo kluczowe; Landing page – adres URL do strony docelowej).
Jak widzisz, dzięki temu przygotowana wcześniej tabela pokazuje tylko przefiltrowane dane. Weźmy jako przykład poniższy zrzut ekranu: zawiera on tylko słowa kluczowe związane z wprowadzonym filtrem Landing page.
Ta metoda jest wygodna w dwóch przypadkach:
- gdy chcesz sprawdzić pozycję Twoich landing pages (ustawiasz filtr raz, a potem tylko zmieniasz adres URL);
- jeśli chcesz mieć gotowy dashboard, w którym wprowadzasz pojedyncze słowo kluczowe za każdym razem, gdy chcesz sprawdzić jego pozycję.
A co zrobić, jeśli musisz monitorować 40 – lub więcej! – słów i chcesz, aby dane wyświetlały zaraz po otwarciu dashboardu? W takim przypadku przydatne jest skorzystanie z wyrażeń regularnych.
Potrzebujesz stałego procesu SEO, dzięki któremu wzrośnie widoczność Twojej strony?
OPCJA 2: Filtrowanie słów kluczowych za pomocą wyrażenia regularnego
Nie ma lepszego sposobu na monitorowanie stałej grupy słów kluczowych niż użycie filtra wyrażeń regularnych.
WSKAZÓWKA: Wyrażenie regularne odnosi się do liczby znaków ułożonych w określonej kolejności, która definiuje wzorzec wyszukiwania. Być może używałeś takiej formuły w MS Office lub Dokumentach Google, gdy chciałeś zastąpić powtarzające się słowo lub frazę za pomocą funkcji Znajdź i zamień.
JAK DODAĆ WYRAŻENIE REGULARNE?
W Excelu lub Arkuszach Google przygotuj listę słów kluczowych, z którymi chcesz utworzyć wyrażenie regularne. W tym celu użyj funkcję TEXTJOIN tak, jak pokazano poniżej, wybierając słowa kluczowe, które chcesz wstawić do formuły:
=TEXTJOIN(„$|^”;1;A3:A14)
(zakres obejmuje komórki zawierające słowa kluczowe)
Oto przykład (Arkusze Google):
W ten sposób wygenerujesz listę słów kluczowych. Każde słowo będzie oddzielone znakami $|^.
Aby zakończyć tworzenie wyrażenia regularnego, umieść:
- ^ – tuż przed pierwszym słowem kluczowym i
- $ – po ostatnim słowie kluczowym.
Musisz to zrobić ręcznie. Ciąg powinien wyglądać tak:
^SŁOWO KLUCZOWE 1$|^SŁOWO KLUCZOWE 2$|^SŁOWO KLUCZOWE 3$|^SŁOWO KLUCZOWE 4$|^SŁOWO KLUCZOWE 5$|^SŁOWO KLUCZOWE 6$|^SŁOWO KLUCZOWE 7$|^SŁOWO KLUCZOWE 8$|^SŁOWO KLUCZOWE 9$|^SŁOWO KLUCZOWE 10$| ^SŁOWO KLUCZOWE 11$|^SŁOWO KLUCZOWE 12$
Aby było jeszcze łatwiej, przygotowaliśmy szablon, za pomocą którego możesz utworzyć RegExp, kopiując i wklejając tylko słowa kluczowe, które chcesz monitorować – znajdziesz go tutaj.
Świetnie! Twój RegExp jest gotowy. Teraz możesz wrócić do Looker Studio. Tym razem spójrz w prawo, aby znaleźć menu Konfiguracja. Następnie wybierz opcję Dodaj filtr w tabeli przestawnej.
Nazwij filtr tak, jak chcesz (Wskazówka: użyj jakiejś znaczącej nazwy, aby za kilka miesięcy nadal miał dla Ciebie sens.), a później z menu wybierz Include, Query, RegExpMatch i wstaw przygotowane wyrażenie regularne. Oto jak to może wyglądać:
Kliknij Zapisz. Teraz filtr wygeneruje wybrane słowa kluczowe. Zostaną one wymienione w tabeli przestawnej.
Wizualizacja danych
Na tym etapie masz już gotową i działającą tabelę przestawną. Pokaże Ci ona średnie pozycje wybranych słów kluczowych. Kolejną dobrą wiadomością jest to, że pozostały już tylko dwa kroki do stworzenia idealnego dashboardu! O czym mowa?
- Graficzna reprezentacja danych,
- zdefiniowanie okresu, który chcesz poddać analizie.
Rozpoczęcie od graficznej reprezentacji danych będzie miało więcej sensu, ponieważ później wystarczy skopiować i wkleić wykres z predefiniowanym stylem wizualizacji danych. Jedyną zmienną jest okres, który chcesz wziąć pod uwagę przy monitorowaniu pozycji fraz.
Mimo że dane są przedstawione w dość czytelny sposób, analiza wzrostu lub spadku może zająć zbyt dużo czasu. Będziesz musiał samodzielnie porównać liczby, co przy dużej ilości zapytań jest po prostu niemożliwe: wystarczy spojrzeć na długie wiersze i kolumny, które wydają się wyglądać identycznie.
Aby ułatwić sobie odczytanie liczb, możesz spróbować użyć kolorów do oznaczenia tego, które słowo kluczowe zajmuje wyższą pozycję, a które niższą. Przypisanie określonego koloru do pozycji frazy przyspieszy analizę.
Oto jak to zrobić:
KROK 1 Z prawego paska bocznego Wykres wybierz Styl. W sekcji Formatowanie warunkowe znajdź przycisk Dodaj. W ten sposób otworzysz menu, które pozwoli Ci dodać kolory i style do komórek.
KROK 2 Kolory dobieraj oczywiście do woli. Ważne jest jednak, aby wybrać opcję Skala kolorów, ponieważ pozwoli Ci to dostosować schemat nasycenia kolorów do reprezentowanej pozycji słowa kluczowego. Dodatkowo należy zdefiniować wartości tak, aby kolor był mniej lub bardziej żywy. Istnieje 5-stopniowy schemat nasycenia, który można dostosować, tak jak w poniższym przykładzie.
Gdy to zrobisz, twoja tabela będzie wyglądać podobnie jak ta poniżej:
Przypisanie kolorów poszczególnym wartościom ułatwi odróżnienie słów kluczowych, które znalazły się w pierwszej dziesiątce, od tych, które zajmują niższe pozycje, czy wreszcie od fraz, które są znacznie poniżej pierwszych 50 wyników.
Na tym etapie tabela pokazuje średnią dzienną pozycję słowa kluczowego, co oznacza, że zmiany, które zauważysz, nie będą tak dramatyczne jak przy szerszym zakresie. Aby taka wizualizacja danych miała większy sens, znacznie lepiej jest utworzyć tabele przestawne przedstawiające dane gromadzone w okresach tygodniowych lub miesięcznych.
Średnia dzienna pozycja wciąż jest przydatna – dzięki niej sprawdzisz, które słowa kluczowe mogły spowodować nagły wzrost lub spadek widoczności Twojej witryny. Może się to zdarzyć po wprowadzeniu jakiejś dużej zmiany na stronie internetowej lub po aktualizacji algorytmu Google.
Ustawianie zakresu dat przy monitorowaniu słów kluczowych
Twoja tabela przestawna jest gotowa. Teraz musisz przygotować kilka jej wersji, aby z powodzeniem monitorować długoterminową skuteczność wybranych słów kluczowych.
Co mogę Ci doradzić? Przygotuj 3 wersje tej samej tabeli przestawnej, które będą pokazywać kolejno dzienne, tygodniowe i miesięczne pozycje słów kluczowych. W ten sposób będziesz mógł szybko przełączać się między poszczególnymi raportami i szukać głębiej w przypadku niejasności.
Oczywiście nie musisz tworzyć każdej tabeli od zera – zamiast tego wykonaj następujące czynności:
KROK 1 Znajdź strony raportów na prawym pasku bocznym i kliknij Duplikuj. W ten sposób skopiujesz tabelę wraz ze wszystkimi zawartymi w niej danymi.
KROK 2 Teraz zdefiniuj okres, któremu chcesz się przyjrzeć. Aby to zrobić, otwórz Ustawienia tabeli i sprawdź datę.
KROK 3 Określ datę i godzinę. Z menu rozwijanego wybierz ISO Rok Tydzień.
KROK 4 Następnie w sekcji Data wybierz opcję Rosnąco, aby wyświetlić wyniki ułożone od najstarszych do najnowszych.
KROK 5 W Domyślnym zakresie dat wybierz Niestandardowe i otwórz menu, klikając na strzałkę.
KROK 6 Oczywiście możesz wybrać stałe daty, ale nie ma to większego sensu, ponieważ wtedy należałoby je edytować za każdym razem, gdy chcesz wygenerować aktualne dane. O wiele lepiej wybrać opcję Zaawansowane i tam ustawić dane.
Sugerowałbym wpisanie minus 6 tygodni dla daty rozpoczęcia i minus 1 dla daty zakończenia. Dlaczego minus 1? To dość proste – aby zobaczyć dane zebrane przez całe tygodnie, a nie tylko trzy dni w przypadku korzystania z tabeli na przykład w środę.
W ten sposób zawsze zobaczysz dane z ostatnich pięciu pełnych tygodni.
Na przykładzie powyższej tabeli widzisz, jak łatwo jest monitorować trendy słów kluczowych w Looker Studio. Jeśli zauważysz, że pozycja słowa kluczowego rośnie lub spada w rankingach, to właśnie będzie oznaką trendu.
Proces przygotowania wizualizacji danych zebranych w ciągu miesiąca jest niemal identyczny.
KROK 1 Najpierw zduplikuj tabelę, a następnie przejdź do Ustawień i otwórz zakładkę Data. Tym razem zamiast ISO Rok Tydzień wybierz Rok Miesiąc.
KROK 2 Później przejdź do Zaawansowanych i wybierz minus 7 i minus 1 odpowiednio dla Daty rozpoczęcia i Daty zakończenia. W ten sposób zobaczysz średnią pozycję słowa kluczowego zmierzoną na podstawie ostatnich pełnych 6 miesięcy.
W ten prosty sposób właśnie przygotowałeś 3 dashboardy pokazujące aktualne informacje o pozycji słów kluczowych w ujęciu dziennym, tygodniowym i miesięcznym.
I większość osób uzna to za całkowicie satysfakcjonujące. Możemy jednak pójść o krok dalej.
Dodanie śledzenia wyświetleń do pulpitu nawigacyjnego
Pozycja słowa kluczowego to tylko jeden ze wskaźników, który należy regularnie monitorować. Liczba wyświetleń wygenerowanych przez Twoją witrynę to kolejny ważny aspekt skuteczności działań SEO. Dysponując tymi dwoma statystykami, będziesz w stanie wyciągnąć lepsze wnioski z danych, które posiadasz.
Looker Studio to doskonałe narzędzie do sprawdzania wskaźnika wyświetleń – są ku temu dwa powody. Po pierwsze: jest bezpłatny. A po drugie: zachowujesz prywatność swoich danych, co oznacza, że nie musisz udostępniać ich właścicielom zewnętrznych narzędzi.
Jak dodać informacje o wyświetleniach (lub np. kliknięciach) do dashboardów?
KROK 1 Przejdź do prawego paska bocznego, a dokładnie – do sekcji Metric. Dodaj tu dane, których reprezentację wizualną chcesz uzyskać. W naszym przypadku musisz wybrać Wyświetlenia.
KROK 2 Teraz użyj kolorów – w taki sam sposób, jak wtedy, gdy Twoim celem było oznaczenie średnich pozycji fraz kluczowych. Aby ułatwić odczytywanie danych, najlepiej wybrać tu inny zestaw kolorów.
Zamiast dopasowywać ustalone wartości do kolorów, tym razem możesz skorzystać z procentów. Mierząc wyświetlenia, zależy nam tylko na wzroście lub spadku, a nie na konkretnych liczbach, jak to było w przypadku słów kluczowych, dlatego procenty będą idealnie pasować do celu.
W ten prosty sposób jesteś w stanie stworzyć tabelę przestawną, która zawiera wystarczającą ilość danych, aby pozwolić Ci wyciągnąć solidne wnioski. Wystarczy rzut oka na dashboard, aby zobaczyć wskaźnik wyświetleń i średnie pozycje słów kluczowych, oznaczone kolorami w klarowny sposób. To wszystko da Ci jasny sygnał, co powinieneś zrobić ze swoją strategią SEO.
Ponadto pulpit nawigacyjny daje możliwość przełączania się między trzema zakładkami, pokazującymi dzienne, tygodniowe i miesięczne wyniki analizy słów kluczowych.
Użyj szablonu raportu SEO Delante do Looker Studio, aby monitorować swoje słowa kluczowe
Żaden przewodnik po Google Looker Studio nie jest kompletny bez szablonu raportu SEO, więc przygotowałem taki specjalnie dla Ciebie.
Po kliknięciu w link zostaniesz przeniesiony do Looker Studio, skąd możesz pobrać szablon. Pamiętaj – nie będziesz w stanie go edytować, dopóki nie zrobisz jednej prostej rzeczy.
Kliknij trzy kropki, które znajdziesz w prawym górnym rogu i wybierz Utwórz kopię.
W ten sposób skopiujesz dashboard do swojego Looker Studio, uzyskując możliwość edycji.
Jeszcze jedno. Ponieważ nie będziesz mieć dostępu do naszego Google Search Console, Looker Studio poprosi Cię o wybranie witryny, do której już masz dostęp. Po prostu użyj domeny, którą chcesz monitorować – i to wszystko. Masz własny szablon dashboardu Looker Studio!
Wszystko, co musisz teraz zrobić, to użyć wyrażenia regularnego lub filtrów, aby zdefiniować słowa kluczowe, które chcesz monitorować. Cała reszta jest już ustawiona przeze mnie i w pełni gotowa do użycia przez Ciebie.
Zobacz jak zwiększyliśmy przychody organiczne naszego klienta o 368 % (rok do roku)!
Podsumowanie — Szablon raportu SEO Looker Studio dla mądrzejszych decyzji
Ocena skuteczności SEO bez wiarygodnych danych jest niemożliwa. Musisz regularnie analizować informacje o kluczowych wskaźnikach efektywności, w przeciwnym razie nie będziesz w stanie podejmować rozsądnych decyzji, które pozwolą na rozwój Twojego biznesu. Nie będziesz też w stanie jasno zrozumieć swojej pozycji w świecie SEO.
Dlatego tak ważne jest monitorowanie średnich pozycji słów kluczowych, dla których Twoja witryna jest zoptymalizowana. Wczesne wykrycie pewnych prawidłowości i trendów może dać Ci przewagę i pomóc w szybszym podejmowaniu właściwych decyzji strategicznych – na długo zanim zrobi to konkurencja. Połącz informacje o frazach z danymi dotyczącymi wyświetleń, a zbudujesz klarowny obraz swojej aktualnej strategii SEO. Dowiesz się, czy jest ona skuteczna, czy też wymaga modyfikacji.
Na szczęście istnieje kilka sprytnych narzędzi do zbierania tych kluczowych informacji dotyczących wydajności strony internetowej. Jeśli nie chcesz płacić pełnej ceny za narzędzie oferujące dziesiątki różnych funkcji, z których potrzebujesz tylko tę jedną, po prostu połącz swoją Google Search Console z Looker Studio. W ten sposób otrzymasz narzędzie, które:
- monitoruje średnią pozycję fraz kluczowych,
- śledzi wyświetlenia,
- jest konfigurowalne, a dzięki temu – wygodne w użyciu,
- zapewnia bezpieczeństwo Twoich danych,
- jest całkowicie darmowe.
Sam to przetestowałem – dlatego wiem, że działa rewelacyjnie.
Śmiało – pobierz szablon raportu Looker Studio SEO i wykorzystaj go do swoich celów. Monitoruj wydajność swojej witryny, aby podejmować decyzje nie na podstawie przeczuć, ale osadzone w twardych danych.