Strategia SEO: jak zadbać o spójność działań?

Strategia SEO: jak zadbać o spójność działań?

Aby osiągnąć sukces w postaci zwiększonej widoczności strony i ruchu z organicznych wyników wyszukiwania Google, powinieneś podjąć różne działania. Należy skupić się na contencie, optymalizacji i link buildingu. Kluczowe jest przyjęcie i konsekwentne realizowanie jednej, wspólnej strategii tych działań, gdyż to właśnie takie podejście przyniesie Ci oczekiwane rezultaty. Jak dbać o spójność w strategii SEO?

Spis treści

Strategia SEO – co to jest?

SEO składa się z działań on-site i off-site. Do tych pierwszych zaliczamy przede wszystkim optymalizację i content, natomiast do tych drugich – szczególnie link building. Celem działań SEO jest zwiększenie widoczności strony i pozyskanie na niej ruchu, który będzie docelowo przekładać się na zapytania od klientów i zamówienia produktów czy usług. W celu osiągnięcia takiego rezultatu agencja SEO przygotowuje strategię, czyli plan działań, które musi podjąć, aby witryna spełniała wymagania algorytmu Google i budowała coraz lepszą widoczność na słowa kluczowe, które najlepiej opisują Twój biznes.

Kluczowe jest, aby działania składające się na strategię SEO były dobrze przemyślane i spójne. Powinny się one uzupełniać i wspierać – w końcu wszystkie mają ten sam cel. 

Co składa się na strategię SEO?

Wspomniane elementy, mające wpływ na widoczność, można rozbić na konkretne działania, które powinny być podjęte i w ramach których powinna być zachowana spójność.

Przygotowanie listy słów kluczowych

Jest to jeden z pierwszych etapów w kampanii SEO. Zanim zabierzesz się za linkowanie czy optymalizację contentu, powinieneś ustalić słowa kluczowe, które najlepiej opisują Twój biznes – takie, które mogą przynieść Ci ruch organiczny i klientów. Wybierając je, bazuj na narzędziach takich jak Senuto czy SemRush (przeczytaj: Słowa Kluczowe – 11 narzędzi, które wspomagają keyword research). Bierz pod uwagę liczbę wyszukiwań, znajdź frazy powiązane z zapytaniem głównym i na tej podstawie zbuduj bazę najważniejszych słów kluczowych.

Na tym etapie przygotuj listę najistotniejszych fraz dla strony, np. dla opisów oferty czy produktów, ale tak naprawdę będziesz do tego kroku wielokrotnie wracać, choćby przygotowując kolejne wpisy na blog, dodając nowe usługi do oferty czy też opisy kategorii i produktów.

strategia SEO a lista słów kluczowych

Przygotowanie content planu

Mając już opracowaną listę słów kluczowych, możesz przejść do etapu planowania nowej treści i rozbudowy istniejących materiałów. Warto przy tym zastosować podejście zwane topic clusters, czyli tworzyć klastry tematyczne wokół danej strony w serwisie.

Przykład?

Załóżmy, że masz podstronę z opisem usługi, którą realizujesz. Powinieneś w takim przypadku zoptymalizować jej treść pod słowa kluczowe, które najlepiej opisują tę usługę i są jednocześnie zapytaniami wysyłanymi przez użytkowników Google. Następnie powinieneś budować wokół tego wpisu content powiązany tematycznie. Mogą to być np. wpisy blogowe dotyczące danej usługi. Jeśli np. oferujesz usługi przeprowadzkowe, to Twoich potencjalnych klientów może interesować wpis blogowy „Jak przygotować się do przeprowadzki”, w którym znajdzie się link wewnętrzny prowadzący do opisu oferty.

Content plan zawsze powinien opierać się na wcześniej dobranych słowach kluczowych. Tworząc przypadkowe artykuły, ignorując optymalizację istniejących treści, możesz zwyczajnie tracić. To, co będzie powstawać, powinno wspierać witrynę w pozyskiwaniu coraz lepszej widoczności, ruchu organicznego, który docelowo może się przekładać na zapytania od klientów. Dlatego tak ważne jest opieranie się na danych zebranych na etapie poszukiwania słów kluczowych.

Tworząc content plan, wykorzystuj narzędzia. Poza już wymienionymi, warto sprawdzić dane z  Ubersuggest czy też keywordtool.io, które bazują na podpowiedziach wyświetlanych przez Google przy wpisywaniu zapytania. Możesz również zerknąć na „Podobne wyszukiwania”, które pokazują się w SERP-ach na dole, pod wynikami.

podobne wyszukiwania w strategii SEO

Optymalizacja serwisu

Optymalizacja powinna być spójna z poprzednimi etapami działań. Ustalone słowa kluczowe wykorzystasz m.in. przy tworzeniu titli, nagłówków, nazw plików graficznych, treści tagów alt, a także w linkowaniu wewnętrznym. 

Zoptymalizuj także podstrony, tak, aby zwiększyć szanse na pojawienie się Twojej witryny na tzw. pozycji zero, czyli w ramach direct answers. Więcej na ten temat przeczytasz tu: Direct Answer, czyli pożądana pozycja „zero”.

Oczywiście optymalizacja powinna obejmować również kwestie techniczne. Konieczne może być przyspieszenie ładowania strony, instalacja certyfikatu SSL, sprawdzenie poprawności zastosowania linków kanonicznych i nie tylko (sprawdź: Techniczne SEO – co to jest?).

Elementem optymalizacji jest również dopracowanie linkowania wewnętrznego. Czy są w nim wykorzystywane słowa kluczowe? Czy powiązane ze sobą materiały linkują pomiędzy sobą? To bardzo ważne, by tak było, ponieważ ułatwia to wyszukiwarce Google zrozumienie struktury strony, indeksowanie serwisu i przekłada się na lepszą widoczność w SERP-ach.

Profil w Google Moja Firma

Ten element układanki ma bardzo duże znaczenie w przypadku pozycjonowania lokalnego. Dodając firmę do GMF powodujesz, że Twoja wizytówka może się wyświetlać w Google Maps, a także w tzw. trzypaku w organicznych wynikach wyszukiwania. Chodzi o trzy rezultaty, które pojawiają się na zapytania lokalne, najczęściej na górze wyników, pod reklamami Google Ads.

google moja firma w strategii SEO

 

Zakładając profil, powinieneś pamiętać o zastosowaniu słów kluczowych – warto je przemycić w nazwie firmy i w pierwszych 250 zzs (znaki ze spacjami) opisu. Możesz ich również używać tworząc różne wpisy w ramach wizytówki – np. informując klientów o nowych produktach czy usługach. Nie zapomnij również o powiązaniu strony z GMF poprzez umieszczenie na niej mapy z lokalizacją firmy, np. w zakładce kontakt. Jak to zrobić? Znajdź w Google Maps swoją wizytówkę, a następnie kliknij „Udostępnij”. Wtedy będziesz mógł pobrać kod HTML i wstawić go na stronie.

lokalizacja firmy w strategii SEO

Kolejnym niezbędnym elementem SEO jest link building, czyli zdobywanie odnośników prowadzących do Twojej strony z zewnętrznych serwisów. Na tym etapie ważne jest ustalenie, co właściwie chcesz linkować.

Jeśli aktualnym celem biznesowym jest budowanie widoczności produktów z danej kategorii, to oznacza, że należy ją linkować, ale absolutnie nie może być tak, że wszystkie zdobywane odnośniki będą prowadzić wyłącznie do jednego adresu URL – Google może to ocenić jako nienaturalne. Nawet jeśli Twoim głównym celem jest budowanie widoczności danej kategorii, nie powinieneś zapominać o linkach prowadzących do strony głównej, bloga i innych podstron. Przy czym rzeczywiście najwięcej odnośników powinno docelowo kierować do podstrony, na której Ci najbardziej zależy.

W przypadku link buildingu pamiętaj, by zachować odpowiednią proporcję między linkami dofollow i nofollow. Optymalnie, jeśli to będzie mniej więcej 50 na 50 proc., ale wcale nie jest tak, że większy udział odnośników dofollow musi Ci zaszkodzić (jednak! Znaczna przewaga odnośników dofollow/nofollow nie jest uznawana przez Google za naturalną sytuację. Dlatego zadbaj o zróżnicowany profil linków).

Duże znaczenie ma jakość odnośników, które prowadzą do witryny. Wybierając miejsca, w których mają się znaleźć takie linki, analizuj widoczność tych stron, parametry SEO według popularnych narzędzi, jak Ahrefs czy Majestic, a wtedy większe będzie prawdopodobieństwo, że pozytywnie wpłyną one na widoczność Twojej strony. Nieprzemyślane linkowanie może się zakończyć problemami – niskiej jakości odnośniki mogą przełożyć się na obniżenie pozycji witryny.

Więcej o błędach, które można popełnić, przeczytasz tutaj: Błędy w link buildingu w 2021 roku.

zadbamy o spójność strategii SEO

Spójność działań ponad wszystko

Możliwym problemem podczas prowadzenia kampanii SEO może być brak odpowiedniej komunikacji pomiędzy agencją a klientem. Zdarza się, że właściciele serwisów wprowadzają istotne zmiany w ich strukturze, bez konsultacji z agencją SEO, co może powodować np. kanibalizację fraz kluczowych czy rodzić inne trudności na drodze do zwiększania widoczności strony. Obie strony powinny być świadome, kto odpowiada za jakie działania i jakie kroki należy konsultować, aby zapobiec negatywnym konsekwencjom i zaprzepaszczeniu wykonanej pracy.

Nie zawsze jest tak, że agencja SEO realizuje wszystkie działania zawarte w strategii. Może być np. tak, że po stronie klienta leży tworzenie treści, a SEOwiec przygotowuje tematy wpisów, wytyczne co do słów kluczowych, zawartości nagłówków i nie tylko.

Przykładem kampanii SEO, w której za część działań odpowiada nasz klient, jest ta dla Code & Pepper. W tym przypadku rozpoczęliśmy od kompleksowych działań off-site i on-site, ale w 2020 roku klient zdecydował, że będzie sam realizował link building, natomiast nasza agencja będzie skupiać się na działaniach na stronie i wspierać działania contentowe.

Jasny podział obowiązków i konsultowanie kolejnych działań przełożyły się na sukces w tym projekcie. Realizujemy spójną strategię, której cel jest ten sam – zdobywanie ruchu organicznego z Google i klientów. Więcej o tej kampanii przeczytasz tutaj: https://delante.pl/klienci/codeandpepper/.

spójność w strategii SEO

FAQ

Firma SEO przed wdrożeniem modyfikacji powinna Cię o nich poinformować i oczekiwać Twojej zgody.

Jeśli jednak efekt prac będzie inny niż spodziewany, to absolutnie nie przywracaj poprzedniego stanu strony. Skontaktuj się z agencją, opisz, na czym polega problem, a z pewnością uda się wypracować wspólne stanowisko, tak, aby zmiany działały pozytywnie na widoczność witryny.

W SEO liczy się jakość odnośników, a nie ich ilość. Dlatego podchodź do takich ofert z dużą dozą ostrożności i pod żadnym pozorem nie wybieraj takiego linkowania bez konsultacji.

Późniejsze wyeliminowanie problemów, które będą wynikać z tych odnośników może być bardzo kosztowne i czasochłonne. Miej to na uwadze.

(1)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Podstawy SEO dla web developera.  Co warto wiedzieć?

Podstawy SEO dla web developera. Co warto wiedzieć?

Optymalizacja strony WWW jest niezbędnym elementem w SEO. Witryna powinna spełniać wymagania algorytmu Google, gdyż ma to istotny wpływ na jej widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania. Podstawy SEO dla programisty są kluczową wiedzą, która pomoże web developerowi odpowiedzialnemu za realizację serwisu ułatwić proces budowania widoczności strony w SERP-ach, a także osiągnięcie porozumienia pomiędzy programistą a SEOwcem.

Czytaj więcej
Platforma sprzedaży B2B - jakie cechy powinna posiadać?

Platforma sprzedaży B2B – jakie cechy powinna posiadać?

Rynek e-commerce to dzisiaj nie tylko ciągle rosnąca liczba sklepów internetowych kierujących swoją ofertę do klienta indywidualnego. To również szereg platform, które wspierają procesy sprzedaży B2B i pomagają realizować zamówienia od klientów hurtowych. Czym powinna się charakteryzować dobrze zaprojektowana platforma B2B? O tym poniżej.

Czytaj więcej