Spis treści
Strategia SEO – co to jest?
SEO składa się z działań on-site i off-site. Do tych pierwszych zaliczamy przede wszystkim optymalizację i content, natomiast do tych drugich – szczególnie link building. Celem działań SEO jest zwiększenie widoczności strony i pozyskanie na niej ruchu, który będzie docelowo przekładać się na zapytania od klientów i zamówienia produktów czy usług. W celu osiągnięcia takiego rezultatu agencja SEO przygotowuje strategię, czyli plan działań, które musi podjąć, aby witryna spełniała wymagania algorytmu Google i budowała coraz lepszą widoczność na słowa kluczowe, które najlepiej opisują Twój biznes.
Kluczowe jest, aby działania składające się na strategię SEO były dobrze przemyślane i spójne. Powinny się one uzupełniać i wspierać – w końcu wszystkie mają ten sam cel.
Co składa się na strategię SEO?
Wspomniane elementy, mające wpływ na widoczność, można rozbić na konkretne działania, które powinny być podjęte i w ramach których powinna być zachowana spójność.
Przygotowanie listy słów kluczowych
Jest to jeden z pierwszych etapów w kampanii SEO. Zanim zabierzesz się za linkowanie czy optymalizację contentu, powinieneś ustalić słowa kluczowe, które najlepiej opisują Twój biznes – takie, które mogą przynieść Ci ruch organiczny i klientów. Wybierając je, bazuj na narzędziach takich jak Senuto czy SemRush (przeczytaj: Słowa Kluczowe – 11 narzędzi, które wspomagają keyword research). Bierz pod uwagę liczbę wyszukiwań, znajdź frazy powiązane z zapytaniem głównym i na tej podstawie zbuduj bazę najważniejszych słów kluczowych.
Na tym etapie przygotuj listę najistotniejszych fraz dla strony, np. dla opisów oferty czy produktów, ale tak naprawdę będziesz do tego kroku wielokrotnie wracać, choćby przygotowując kolejne wpisy na blog, dodając nowe usługi do oferty czy też opisy kategorii i produktów.
Przygotowanie content planu
Mając już opracowaną listę słów kluczowych, możesz przejść do etapu planowania nowej treści i rozbudowy istniejących materiałów. Warto przy tym zastosować podejście zwane topic clusters, czyli tworzyć klastry tematyczne wokół danej strony w serwisie.
Przykład?
Załóżmy, że masz podstronę z opisem usługi, którą realizujesz. Powinieneś w takim przypadku zoptymalizować jej treść pod słowa kluczowe, które najlepiej opisują tę usługę i są jednocześnie zapytaniami wysyłanymi przez użytkowników Google. Następnie powinieneś budować wokół tego wpisu content powiązany tematycznie. Mogą to być np. wpisy blogowe dotyczące danej usługi. Jeśli np. oferujesz usługi przeprowadzkowe, to Twoich potencjalnych klientów może interesować wpis blogowy „Jak przygotować się do przeprowadzki”, w którym znajdzie się link wewnętrzny prowadzący do opisu oferty.
Content plan zawsze powinien opierać się na wcześniej dobranych słowach kluczowych. Tworząc przypadkowe artykuły, ignorując optymalizację istniejących treści, możesz zwyczajnie tracić. To, co będzie powstawać, powinno wspierać witrynę w pozyskiwaniu coraz lepszej widoczności, ruchu organicznego, który docelowo może się przekładać na zapytania od klientów. Dlatego tak ważne jest opieranie się na danych zebranych na etapie poszukiwania słów kluczowych.
Tworząc content plan, wykorzystuj narzędzia. Poza już wymienionymi, warto sprawdzić dane z Ubersuggest czy też keywordtool.io, które bazują na podpowiedziach wyświetlanych przez Google przy wpisywaniu zapytania. Możesz również zerknąć na „Podobne wyszukiwania”, które pokazują się w SERP-ach na dole, pod wynikami.
Optymalizacja serwisu
Optymalizacja powinna być spójna z poprzednimi etapami działań. Ustalone słowa kluczowe wykorzystasz m.in. przy tworzeniu titli, nagłówków, nazw plików graficznych, treści tagów alt, a także w linkowaniu wewnętrznym.
Zoptymalizuj także podstrony, tak, aby zwiększyć szanse na pojawienie się Twojej witryny na tzw. pozycji zero, czyli w ramach direct answers. Więcej na ten temat przeczytasz tu: Direct Answer, czyli pożądana pozycja „zero”.
Oczywiście optymalizacja powinna obejmować również kwestie techniczne. Konieczne może być przyspieszenie ładowania strony, instalacja certyfikatu SSL, sprawdzenie poprawności zastosowania linków kanonicznych i nie tylko (sprawdź: Techniczne SEO – co to jest?).
Elementem optymalizacji jest również dopracowanie linkowania wewnętrznego. Czy są w nim wykorzystywane słowa kluczowe? Czy powiązane ze sobą materiały linkują pomiędzy sobą? To bardzo ważne, by tak było, ponieważ ułatwia to wyszukiwarce Google zrozumienie struktury strony, indeksowanie serwisu i przekłada się na lepszą widoczność w SERP-ach.
Profil w Google Moja Firma
Ten element układanki ma bardzo duże znaczenie w przypadku pozycjonowania lokalnego. Dodając firmę do GMF powodujesz, że Twoja wizytówka może się wyświetlać w Google Maps, a także w tzw. trzypaku w organicznych wynikach wyszukiwania. Chodzi o trzy rezultaty, które pojawiają się na zapytania lokalne, najczęściej na górze wyników, pod reklamami Google Ads.
Zakładając profil, powinieneś pamiętać o zastosowaniu słów kluczowych – warto je przemycić w nazwie firmy i w pierwszych 250 zzs (znaki ze spacjami) opisu. Możesz ich również używać tworząc różne wpisy w ramach wizytówki – np. informując klientów o nowych produktach czy usługach. Nie zapomnij również o powiązaniu strony z GMF poprzez umieszczenie na niej mapy z lokalizacją firmy, np. w zakładce kontakt. Jak to zrobić? Znajdź w Google Maps swoją wizytówkę, a następnie kliknij „Udostępnij”. Wtedy będziesz mógł pobrać kod HTML i wstawić go na stronie.
Link building
Kolejnym niezbędnym elementem SEO jest link building, czyli zdobywanie odnośników prowadzących do Twojej strony z zewnętrznych serwisów. Na tym etapie ważne jest ustalenie, co właściwie chcesz linkować.
Jeśli aktualnym celem biznesowym jest budowanie widoczności produktów z danej kategorii, to oznacza, że należy ją linkować, ale absolutnie nie może być tak, że wszystkie zdobywane odnośniki będą prowadzić wyłącznie do jednego adresu URL – Google może to ocenić jako nienaturalne. Nawet jeśli Twoim głównym celem jest budowanie widoczności danej kategorii, nie powinieneś zapominać o linkach prowadzących do strony głównej, bloga i innych podstron. Przy czym rzeczywiście najwięcej odnośników powinno docelowo kierować do podstrony, na której Ci najbardziej zależy.
W przypadku link buildingu pamiętaj, by zachować odpowiednią proporcję między linkami dofollow i nofollow. Optymalnie, jeśli to będzie mniej więcej 50 na 50 proc., ale wcale nie jest tak, że większy udział odnośników dofollow musi Ci zaszkodzić (jednak! Znaczna przewaga odnośników dofollow/nofollow nie jest uznawana przez Google za naturalną sytuację. Dlatego zadbaj o zróżnicowany profil linków).
Duże znaczenie ma jakość odnośników, które prowadzą do witryny. Wybierając miejsca, w których mają się znaleźć takie linki, analizuj widoczność tych stron, parametry SEO według popularnych narzędzi, jak Ahrefs czy Majestic, a wtedy większe będzie prawdopodobieństwo, że pozytywnie wpłyną one na widoczność Twojej strony. Nieprzemyślane linkowanie może się zakończyć problemami – niskiej jakości odnośniki mogą przełożyć się na obniżenie pozycji witryny.
Więcej o błędach, które można popełnić, przeczytasz tutaj: Błędy w link buildingu w 2021 roku.
Spójność działań ponad wszystko
Możliwym problemem podczas prowadzenia kampanii SEO może być brak odpowiedniej komunikacji pomiędzy agencją a klientem. Zdarza się, że właściciele serwisów wprowadzają istotne zmiany w ich strukturze, bez konsultacji z agencją SEO, co może powodować np. kanibalizację fraz kluczowych czy rodzić inne trudności na drodze do zwiększania widoczności strony. Obie strony powinny być świadome, kto odpowiada za jakie działania i jakie kroki należy konsultować, aby zapobiec negatywnym konsekwencjom i zaprzepaszczeniu wykonanej pracy.
Nie zawsze jest tak, że agencja SEO realizuje wszystkie działania zawarte w strategii. Może być np. tak, że po stronie klienta leży tworzenie treści, a SEOwiec przygotowuje tematy wpisów, wytyczne co do słów kluczowych, zawartości nagłówków i nie tylko.
Przykładem kampanii SEO, w której za część działań odpowiada nasz klient, jest ta dla Code & Pepper. W tym przypadku rozpoczęliśmy od kompleksowych działań off-site i on-site, ale w 2020 roku klient zdecydował, że będzie sam realizował link building, natomiast nasza agencja będzie skupiać się na działaniach na stronie i wspierać działania contentowe.
Jasny podział obowiązków i konsultowanie kolejnych działań przełożyły się na sukces w tym projekcie. Realizujemy spójną strategię, której cel jest ten sam – zdobywanie ruchu organicznego z Google i klientów. Więcej o tej kampanii przeczytasz tutaj: https://delante.pl/klienci/codeandpepper/.