Spis
treści
Potencjał dla działań SEO w Bułgarii
Aby skutecznie zwiększać widoczność strony, podobnie jak w innych działaniach marketingowych, niezwykle istotne jest, aby poznać docelową grupę odbiorców. Zrozumienie zachowań potencjalnych klientów oraz specyfiki rynku pomoże w pozycjonowaniu w Bułgarii. Rozpoczynając więc pozycjonowanie zagraniczne, postarajmy się dowiedzieć najważniejszych informacji, które pozwolą nam ocenić potencjał rynku oraz opracować właściwą strategię. Poniżej przestawiamy niezbędne elementy rynku bułgarskiego. Dowiedz się, jak wygląda sytuacja demograficzna i sytuacja z e-commerce.
Garść danych demograficznych
Bułgaria to państwo położone na Bałkanach w południowo-wschodniej Europie, zamieszkiwane przez ok. 6,7 mln mieszkańców. Co istotne, według danych z DataReportal, mediana wieku w Bułgarii wynosi 44,8 lat, a duży odsetek mieszkańców (22,3%) to osoby, które przekroczyły 65. rok życia. Ma to szczególne znaczenie dla przedsiębiorców, którzy chcą rozszerzyć działalność online właśnie o ten rynek.
Dodatkowo szacuje się, że liczba osób korzystających z internetu w Bułgarii to 5,59 mln (dane na styczeń 2023 r.). Jeżeli chodzi o social media, to liczba użytkowników wynosi 4,42 mln. Przede wszystkim, należy zwrócić uwagę na korzystanie z Facebooka, który zgromadził 3,4 mln użytkowników w tym kraju. Co ciekawe, dane z zasobów reklamowych wskazują, że to YouTube dominuje liczbą użytkowników (4,42 mln). Trzeba jednak wiedzieć, że dane te niekoniecznie reprezentują aktywnych użytkowników. Jeżeli chodzi o inne social media, to liczba użytkowników Instagrama wynosi 1,65 mln, a LinkedIna – 1,1 mln.
Potencjał SEO
Do pełnego wykorzystania potencjału SEO należy wiedzieć, z jakich przeglądarek najczęściej korzystają użytkownicy. Nie jest zaskoczeniem, że niekwestionowanym liderem jest dobrze znany Google. Dane ze Statcounter pokazują, że osiąga on 97,25% udziałów w rynku. Liczba ta jest jeszcze większa, kiedy weźmie się pod uwagę urządzenia mobilne. Daleko za Google, zarówno w wersji mobilnej, jak i desktop, znajdują się bing, Yandex i Yahoo!
Liczby te są niezbędne do przeanalizowania, ponieważ proces pozycjonowania może się różnić w zależności od wyszukiwarki. I chociaż Google zdecydowanie wiedzie prym na rynku bułgarskim, to warto również zoptymalizować strony pod kątem skryptów indeksujących bing i Yahoo!
Warto jeszcze dodać, że 68,11% udziałów w rynku przypada urządzeniom mobile. Desktop plasuje się na drugim miejscu z wynikiem 30,7%. Natomiast daleko w tyle znajdują się tablety (1,19%). Dane te pokazują, jak istotna jest optymalizacja strony pod urządzenia mobilne.
Potencjał e-commerce
Pozostaje nam jeszcze przyjrzeć się potencjałowi e-commerce. Dane z serwisu Statista wskazują, że przychody z e-commerce w Bułgarii osiągną 1 699,00 mln USD w 2023 roku. Ponadto wielkość rynku jest szacowana na 2 704,00 mln mln USD do 2027 roku.
Najważniejszymi kategoriami na bułgarskim rynku w 2021 r., według udziału w przychodach, były natomiast:
- Moda (34%)
- Elektronika i media (30%)
- Zabawki, hobby i majsterkowanie (15%)
- Meble i sprzęt AGD (13%)
- Żywność i higiena osobista (8%) (źródło: Ecommerce News)
Znając te liczby, możesz teraz z większą świadomością podjąć decyzję dotyczącą swoich działań na wskazanym rynku, dotyczących zarówno pozycjonowania, jak i e-commerce.
Koszty działań SEO w Bułgarii
Skoro już wiemy, jaki jest potencjał pozycjonowania w Bułgarii, warto teraz pochylić się nad jego kosztami. Bo jest to jeden z głównych czynników, który ma wpływ na decyzję o podjęciu działań. Nie można oczywiście podać konkretnej ceny, z jaką wiąże się proces. A to dlatego, że w Bułgarii, podobnie jak na innych rynkach, ceny usług SEO różnią się w zależności od specyfiki projektu, branży czy konkurencji. Jednakże poniżej przedstawiamy szacunkowe koszty związane z kluczowymi elementami SEO na bułgarskim rynku.
Działania on-site
Pierwszą rzeczą, jaką weźmiemy na tapet, są działania techniczne i on-site. I tutaj mamy dobrą wiadomość. Bo w przypadku działań on-site, takich jak na przykład optymalizacja treści, znaczników meta, responsywność czy poprawa szybkości ładowania strony, język nie odgrywa aż tak kluczowej roli. Wszystkie te czynniki są jednak równie istotne niezależnie od tego, czy witryna jest w języku bułgarskim, czy w innym języku.
Content
Content to kolejny z fundamentów skutecznego pozycjonowania w Bułgarii. Powinien on być merytoryczny oraz poprawny językowo, stąd też zlecanie tych treści warto powierzać osobom biegle władającym danym językiem. Chcąc publikować wartościowe treści w języku bułgarskim, należy liczyć się też z kosztami tłumaczeń. Te z reguły wahają się w granicach od 70 do 100 zł netto za 1800 znaków ze spacjami.
Link building
Nie jest tajemnicą, że skuteczny link building to kluczowy element strategii SEO, także podczas działań zagranicznych. W przypadku Bułgarii i linków pochodzących z płatnych źródeł publikacja newsowa na stronach z Domain Rating (DR) poniżej 40 i Organic<5000, kosztuje zazwyczaj w przedziale 500-700 zł. Jeśli chodzi o branże tematyczne, takie jak moda, uroda czy dom trzeba spodziewać się, że inwestycja w linki będzie wynosić w granicach 700-1000 zł za miejsca z DR<40 i Organic<5000.
Pozycjonowanie w Bułgarii z agencją lokalną czy polską?
Decyzja dotycząca wyboru agencji, która zajmie się pozycjonowaniem w Bułgarii, ma istotny wpływ na skuteczność kampanii. Na jaką więc opcję się zdecydować — lokalną, a może polską? Dla wielu logiczną opcją jest skorzystanie z pomocy firmy lokalnej, spodziewając się tym samym, że dzięki znajomości specyfiki bułgarskiego rynku oraz lokalnych preferencji będzie ona bardziej konkurencyjna pod względem cenowym.
Jednakże w dzisiejszym zglobalizowanym świecie nie trzeba się ograniczać jedynie do lokalnych opcji. Bowiem współpraca z polską agencją może oznaczać zalety w postaci większego doświadczenia. Posiadając szeroki wachlarz klientów z różnych rynków, polskie agencje SEO przekazują cenne wskazówki i strategie, które wykazały się skutecznością w globalnej skali, nie tylko w działaniach w Bułgarii, ale na przykład podczas pozycjonowania w USA czy też przy pozycjonowaniu w Czechach.
Pamiętaj jednak, że SEO to proces długoterminowy i przynoszący długotrwałe efekty. Może się więc okazać, że tańsza agencja to tylko pozorna oszczędność. Zamiast wyników otrzymasz jedynie przepalony budżet. Zanim więc podejmiesz działania, sprawdź opinie o agencjach. Pomogą Ci one ocenić, która droga jest najlepsza dla Ciebie.
Pozycjonowanie w Bułgarii — podsumowanie
Pozycjonowanie strony internetowej w Bułgarii to wyjątkowa szansa dla przedsiębiorców, którzy pragną osiągnąć sukces na bułgarskim rynku. Pamiętaj jednak o kilku najważniejszych aspektach:
- Rynek bułgarski stwarza przedsiębiorcom okazję do rozwinięcia swojego biznesu, jednak kluczem do sukcesu jest zrozumienie specyfiki rynku.
- Istotne jest holistyczne podejście do strategii SEO, obejmujące zarówno optymalizację on-site, tworzenie i dostarczanie wartościowego contentu w języku bułgarskim, jak i skuteczny i zdywersyfikowany link building. W niektórych przypadkach trzeba liczyć się z kosztami obejmującymi np. tłumaczenia.
- Wybór agencji SEO do pozycjonowania w Bułgarii nie jest bez znaczenia. Chociaż lokalne agencją mogą na pierwszy rzut oka wydawać się tańsze, to bez doświadczenia mogą prowadzić do przepalania budżetu.
A dla osób, które są dalej głodne wiedzy, zapraszamy do sprawdzenia podstrony: Pozycjonowanie zagraniczne oraz do zapoznania się z webinarem o pozycjonowaniu zagranicznym. Zbierz wartościowe informacje i przekształć marzenie o zdobyciu międzynarodowych rynków w rzeczywistość!