Spis
treści
Wszystko, co musisz wiedzieć o Youtube Ads na starcie
Youtube oferuje twórcom wiele sposobów zarabiania na tworzonych treściach – osoby, które należą do programu partnerskiego YouTube, mogą zarabiać pieniądze w YouTube między innymi przez wspieranie kanału, zakupy czy YouTube premium. Największe źródło przychodów to jednak z reguły reklamy, których na platformie jest aktualnie dość sporo.
Czytaj także: Pozycjonowanie filmów na YouTube
Jakie to ma znaczenie dla naszego wpisu? Takie, że ty, jako reklamodawca, możesz tworzyć odpowiedni content, który potem wyświetli się przy właściwych filmach właściwym odbiorcom. Ponieważ filmy, które mogą zarabiać na reklamach, muszą spełniać określone kryteria, ty, jako marketer, zyskujesz pewność, że Twoje treści zostaną wyemitowane przy wysokiej jakości wideo – a jeśli odpowiednio zadbasz o targetowanie, to trafisz do odpowiednich odbiorców w odpowiednim czasie.
Co to YouTube Ads?
YouTube Ads to tak naprawdę dokładnie to, czego możemy spodziewać się po nazwie – system do tworzenia i wyświetlania reklam na YouTubie, działający w oparciu o dobrze znany (i w zasadzie całkiem lubiany) Google Ads. Najczęściej mamy do czynienia za formy rozliczenia typu PPC, czyli Pay Per Click. Na przykład za reklamę typu In-Feed zapłacisz nie wtedy, gdy zostanie ona wyświetlona użytkownikowi, tylko wtedy, gdy zdecyduje się on kliknąć na miniaturkę i obejrzeć wideo lub wejść na stronę.
W dalszej części tego artykułu opowiemy Ci wszystko, co warto wiedzieć na temat rodzajów reklam na YT, a także o sposobach targetowania, by wreszcie przejść do mierzenia wyników i najciekawszych spotów reklamowych 2022 roku – zdecydowanie warto zostać do końca!
Krótka historia reklam na YouTube
Wszystko zaczęło się w 2006 roku, gdy platforma YouTube wprowadziła reklamę uczestniczącą oraz kanały marki. Niedługo później pojawiły się reklamy InVideo, rozszerzenie formatów reklamowych na stronie głównej, a wreszcie kolejne narzędzia i wsparcie dla twórców.
Jedną z nowszych zmian jest wprowadzenie ujednoliconego nazewnictwa typów reklam (np. usunięcie typu discovery na rzecz In-stream i In-Feed Ads) i urozmaicenie sposobów wyświetlania kampanii wideo na poszczególnych urządzeniach, w tym mobilnych.
Teraz, gdy reklamy na YouTube mają już 17 lat, dotarcie do grupy odbiorców i poszerzenie swoich zasięgów marki jest właściwie prostsze niż kiedykolwiek.
Zalety reklamowania się na YouTube
- Budżet nie gra roli – możesz dopasować wyświetlanie reklam do kwoty, którą dysponujesz.
- Duża baza danych Google – reklamy w YouTube wykorzystują dane Google, aby wyświetlać Twoje reklamy użytkownikom, więc targetowanie jest stosunkowo proste.
- Szansa na osiągnięcie wielu różnych celów biznesowych – możesz celować w zwiększenie rozpoznawalności marki, wzrost odwiedzin na stronie, a nawet zwiększenie sprzedaży.
- Wsparcie od Google – możesz skorzystać z darmowej platformy Skillshop, aby nauczyć się tworzyć ciekawe reklamy wideo.
- Dostępne narzędzia – YT dysponuje świetnym studio do tworzenia kreacji reklamowych, oferuje też duże możliwości targetowania oraz własne narzędzie do śledzenia performance’u wideo.
Do tego warto dodać, że trudno o drugie tak dobre narzędzie marketingowe do zwiększania rozpoznawalności marki. Z przeprowadzonego przez Google/Talkshoppe badania ogólnej populacji oglądających filmy użytkowników w wieku od 18 do 64 lat w lutym 2020 r. wynika, że:
- widzowie 2 razy chętniej kupują to, co widzieli wcześniej na YouTubie;
- więcej niż 70% widzów twierdzi, że dzięki YouTubowi poznało nowe marki – to szansa dla małych i początkujących graczy, aby zaistnieć na rynku!;
- konsumenci cztery razy częściej korzystają z YouTube’a niż z innych platform, aby znaleźć informacje o marce, produkcie albo usłudze.
Rodzaje reklam na YouTube
Skippable In-Stream Ads
Reklamy In-Stream możliwe do pominięcia na YouTube wyświetlają się w czasie odtwarzania innych filmów – przed nimi, w trakcie lub po. Fakt, że można je pominąć, jest zarówno plusem (użytkownicy są mniej podirytowani), jak i minusem (często tylko czekają, aż pojawi się przycisk “Pomiń reklamę”). Natomiast jeśli chodzi o koszty, w przypadku Skippable In-Stream Ads za reklamę płacisz wtedy, gdy użytkownik obejrzy cały film albo wejdzie z nim w interakcję, na przykład przejdzie na Twoją stronę.
Podpowiedź: Jak poradzić sobie ze spadającym zaangażowaniem w tego typu reklamach, gdy pojawia się przycisk “Skip Ad”?
- Nie czekaj – od razu zainteresuj widza historią, którą chcesz mu opowiedzieć, żeby nie zdążył stracić zainteresowania.
- W trakcie wideo dodawaj momenty budujące zaangażowanie, na przykład szybkie kadry, zmiany nastroju czy silne emocje.
- Spraw, żeby Twoja reklama nie wyglądała jak reklama. Widzowie YouTube lubią dobre treści wideo – daj im to, co ich zadowoli, zamiast testować ich cierpliwość.
- Eksperymentuj i sprawdzaj w narzędziach, jak sprawdzają się poszczególne długości czy typy filmów – szybko zobaczysz, które treści opłaca się tworzyć.
Non-skippable In-Stream Ads
Reklamy In-Stream niemożliwe do pominięcia, czyli non-skippable In-Stream Ads, wyświetlają się w trakcie odtwarzania innego filmu – może to być przed, w trakcie lub po wideo, które użytkownik ogląda. Takiej reklamy nie da się pominąć. Ich maksymalny czas trwania to 15 sekund. Rozliczenie za ten typ reklamy następuje według stawki Docelowy CPM, co oznacza, że płacisz za każde wyświetlenie reklamy.
In-feed Video Ads
Reklamy wideo In-Feed pojawiają się w wynikach wyszukiwania oraz obok powiązanych filmów na YouTube, a także na stronie głównej mobilnej wersji YouTube.
To format, który warto zastosować, jeśli chcesz pokazać użytkownikom swój materiał, podczas gdy szukają w sieci czegoś nowego do przejrzenia na YouTube. Jak widzisz na grafice poniżej, reklamy wideo In-Feed składają się z tekstu i miniatury pobranej z filmu. Po kliknięciu na miniaturę lub treść, przygotowany przez Ciebie materiał wyświetli się na stronie odtwarzania filmu lub na stronie głównej Twojego kanału.
Wskazówka: Zarówno rozmiar, jak i wygląd reklam mogą się zmieniać w zależności od miejsca wyświetlania i urządzenia, na którym widzi je użytkownik.
Bumper Ads – bumpery reklamowe
Bumpery reklamowe to jeden z ciekawszych formatów reklam, które możesz użyć na YouTube. Pozwalają na zwiększenie świadomości marki – wszystko dzięki krótkiemu przekazowi (filmy nie mogą być dłuższe niż 6 sekund) i konieczności wywarcia na odbiorcy intensywnego wrażenia w zaledwie kilka chwil. Z plusów – to reklamy, które nieco mniej irytują odbiorców, ponieważ nie zakłócają oglądania treści w dużym stopniu. Tutaj także obowiązuje focelowy CPM – płacisz za każde wyświetlenie reklamy.
Overlay Ads – nakładki reklamowe
To niewielkie reklamy wyświetlane w trakcie filmu w dolnej części wideo. Są dostępne wyłącznie na desktop, występują w różnych rozmiarach i mogą trwać określony w kampanii czas.
Poniżej dwa rozmiary nakładek reklamowych (728×90 pikseli i 468×60 pikseli):
Masthead
To reklama wyświetlana na górze strony głównej YouTube – odtwarza się automatycznie, ale bez dźwięku, do 30 sekund. To prawdopodobnie najdroższa forma reklamy, ponieważ reklamy na banerze masthead są dostępne tylko na podstawie rezerwacji oraz wyceniane przez zespół reklamowy Google. Rozliczenie przebiega na podstawie kosztu tysiąca wyświetleń (CPM).
Reklamy Out-Stream
To nietypowe reklamy przeznaczone wyłącznie na urządzenia mobilne – są niedostępne w YT, wyświetla się je w witrynach i aplikacjach należących do partnerów wideo Google. Wyświetlają się bez dźwięku, dopiero po kliknięciu użytkownik usłyszy ich treść, co sprawia, że są przyjazne scrollującym swoje feedy na przykład w komunikacji miejskiej odbiorcom.
Opłaty za reklamy Out-Stream są naliczane według tysiąca widocznych wyświetleń (vCPM), co oznacza, że płacisz za każde wyświetlenie co najmniej 2 sekund Twojej reklamy.
Poniżej zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube:
Rodzaj reklamy | Opis | Platforma |
---|---|---|
Reklamy wideo możliwe do pominięcia | Reklamy tego typu można pominąć po 5 sekundach. | desktop, mobile, telewizory i konsole do gier |
Reklamy wideo niemożliwe do pominięcia | Reklamy tego typu muszą być wyświetlone w całości, zanim rozpocznie się odtwarzanie filmu. Trwają 15 lub 20 s. | desktop, mobile, telewizory i konsole do gier |
Bumpery reklamowe | - niemożliwe do pominięcia, - trwają do 6 sekund, - muszą być wyświetlone, zanim rozpocznie się odtwarzanie filmu | desktop, mobile, telewizory i konsole do gier |
Więcej dowiesz się z poradnika Video Ad Formats Available in Google Ads.
Targetowanie reklam na Youtube
Na platformie YouTube masz kilka możliwości targetowania swoich reklam – najpopularniejsze z nich to demograficzne (czyli według wieku czy lokalizacji), według słów kluczowych i tematów oraz za pomocą remarketingu.
Możliwości targetowania demograficznego
Kierowanie demograficzne pozwoli Ci na dotarcie do bardzo konkretnych odbiorców należących do określonych przez Ciebie grup demograficznych. W tym targetowaniu możesz wybrać na przykład wiek, płeć, dochód czy zainteresowania, a nawet status rodzicielski. Targetowanie demograficzne zapobiega wyświetlaniu reklam osobom, które nigdy nie skorzystają z Twoich usług czy produktów, nie przepalasz więc budżetu.
Targetowanie za pomocą słów kluczowych i tematów
Targetowanie na treść możemy rozróżnić między innymi na kierowanie na tematy lub słowa kluczowe. Za pomocą tematów możesz kierować reklamy na kanały oraz strony zgodne z Twoimi preferencjami – pod uwagę można wziąć np. język, tematykę strony, strukturę linków (gdy mowa o witrynie z sieci reklamowej, nie na samym YT).
Słowa kluczowe w treści pozwalają na wybór fraz powiązanych z Twoimi produktami lub usługami. Dzięki temu targetowaniu możesz kierować reklamy do użytkowników, którzy używają tych samych słów podczas wyszukiwania (np. gdy w wyszukiwarkę wpiszą kwiaty doniczkowe, możesz podsunąć im swoją kwiaciarnię internetową. Frazy kluczowe pozwalają dynamicznie odzwierciedlać zainteresowania sezonowe – to spory plus.
Targetowanie za pomocą remarketingu
Na YouTube możesz korzystać z różnych form remarketingu. Najpopularniejsze to wyświetlanie reklam tym widzom, którzy albo odwiedzili wcześniej Twoją stronę internetową i wykazali zainteresowanie Twoją usługą, albo weszli w interakcję z Twoimi filmami lub kanałem w YouTube.
Remarketing pozwala na większy zwrot z inwestycji, a także poszerzenie zasięgu reklamy i obecności marki. Co więcej, możesz wyświetlać reklamy użytkownikom na podstawie różnych działań związanych z wideo – na przykład polubieniami, udostępnieniami, a nawet wybraniem przycisku “Nie podoba mi się”.
Dzięki połączeniu YouTube z Google Ads możesz dotrzeć do osób, które:
- obejrzały:
- dowolny film z kanału,
- określone filmy,
- dowolny film z kanału jako reklamę,
- określone filmy jako reklamy;
- zasubskrybowały kanał,
- odwiedziły stronę główną kanału,
- oznaczyły dowolny film z kanału jako „To mi się podoba” lub “Nie podoba mi się”,
- dodały dowolny film z kanału do playlisty,
- udostępniły dowolny film z kanału.
Bądź na bieżąco z nowinkami ze świata SEO!
Zapisz się do newslettera
Mierzenie efektywności reklam na Youtube
Żeby wiedzieć, czy osiągasz zamierzone cele, musisz prowadzić pomiary prowadzonych kampanii. W większości przypadków nie potrzebujesz specjalistycznej wiedzy – statystyki są dostarczane w formie przyjaznych wykresów, tabeli i zestawień.
Metryki mierzące efektywność reklam na Youtube
- wyświetlenia – liczba wyświetleń danej reklamy;
- obejrzenia – łączna liczba wyświetleń całego filmu (lub do czasu wejścia w interakcję);
- kliknięcia – liczba kliknięć w reklamę po wyświetleniu jej;
- czas oglądania – czas, który użytkownik spędził, oglądając reklamę;
- zasięg – określa, do ilu osób (unikalnych użytkowników) dotarła reklama;
- zaangażowanie – określa, jaki procent użytkowników wszedł w interakcję z reklamą.
Narzędzia do mierzenia efektywności reklam na Youtube
- Google Analytics – Jeśli chcesz wiedzieć na przykład, ile osób odwiedza Twoją stronę po wejściu z reklamy (a także jakie są to konkretnie reklamy), możesz wesprzeć swoją analityką jednym z najpopularniejszych narzędzi od Google. Tam zerknij między innymi na kategorię ruchu z paid search, możesz też skonfigurować śledzenie akcji albo przeanalizować odwiedziny na konkretnej na podstronie, do której odsyła reklama.
- YouTube Analytics – Choć większa część analityki YouTube Studio poświęcona jest strefie twórcy, nie reklamodawcom, to również znajdziesz tu coś dla siebie – w końcu Twoje reklamy to również wideo. Poznaj statystyki kanału, odbiorców i zasięgi.
-
Google Ads – Raporty Google Ads pomogą Ci śledzić liczbę wyświetleń, obejrzeń i kliknięć w czasie rzeczywistym, a także odbiorców, do których docierasz, i Twoją skuteczność w utrzymywaniu ich uwagi. Z kolei w karcie “Unikalni użytkownicy” prześledzisz zasięgi wśród unikalnych użytkowników, w tym to, ile osób zobaczyło Twoją reklamę na różnych urządzeniach, w aplikacjach, witrynach.
Wskazówka: YouTube nie akceptuje używania pikseli śledzących firm innych niż Google do pomiarów wyników reklam. Jeśli chcesz współpracować z zewnętrznym dostawcą usług pomiarowych, najpierw taki pomiar należy skonfigurować w ramach danej usługi. Więcej informacji znajdziesz w artykule Zewnętrzne usługi pomiarowe w YouTube.
Przykłady skutecznych reklam na Youtube
W tej części przyjrzymy się skutecznym kampaniom reklamowym na YouTube – a gdzie ich szukać jak nie u źródła?
Podczas konkursu YouTube Works specjaliści z branży kreatywnej we współpracy z Kantarem wybierają najbardziej kreatywne (i efektywne!) kampanie reklamowe, które w danym roku ukazały się na platformie.
Nagrody przyznawane są w 8 kategoriach: Multiscreen Excellence (kampanie realizowane na wielu urządzeniach), Compelling Storytelling (opowiadające najlepsze historie), Art & Culture (promujące kulturę i sztukę), Ingenious Insight (reklamy, które osiągnęły duży sukces marketingowy i podniosły standardy komunikacji z odbiorcami), Action Driver (najbardziej angażujące), The Underdog (kreatywne i skuteczne mimo niskiego budżetu), Force for Good (kampanie charytatywne), a wreszcie Grand Prix, czyli te reklamy, które wytyczyły nowe trendy i były naprawdę przełomowe.
W tym roku YouTube wyróżnił 5 kampanii wideo (zwycięska zdobyła nagrodę w aż trzech kategoriach!). O skuteczności tych reklam można by dużo mówić, ale lepiej je pokazać – w końcu w wideo siła, prawda?
Yes – Jestem Kobietą
Jestem kobietą. Nowa kampania #BiżuteriaYES
Ta kampania to piękny przykład storytellingu: zero słów, mnóstwo emocji, fantastyczna gra muzyką, kadrami, tempem.
Jak reklama zadziałała na odbiorców? Cóż, zaangażowała ich niemal tak, jak rok wcześniej pewna piękna i długa reklama innej marki biżuteryjnej, z tym że w zupełnie inny sposób:
Biedronka – Gang Swojaków Biedronki
Nowy GANG da o sobie znać już 26 sierpnia! Sprawdź w Twojej Biedronce
Biedronka w tej kampanii wykorzystała bardzo szeroki zakres mediów, aby osiągnąć zamierzone cele – przede wszystkim utrzymanie popularności formatu maskotek z Gangu. Reklamy wchodzące w skład kampanii są krótkie, ale magicznie baśniowe. Na pierwszym miejscu wideo stawia swoich głównych odbiorców – dzieci. Niestety komentarze pod filmem są wyłączone, nie możemy więc podejrzeć, jakie były reakcje widzów.
Storytel – Robin Hood i Szmaragdowy Król
„Robin Hood i Szmaragdowy Król” Jakub Ćwiek – Szeryf z Nottingham – trailer
Kampania wygrała w kategorii Compelling Storytelling. Zdecydowanie wyróżnia się artystycznie i kreatywnie, stanowiąc fascynujące, krótkie dzieło filmowe. Jakie wnioski można wyciągnąć z tej kreacji? Przede wszystkim – to kolejna skuteczna reklama, która wyróżnia się wyjątkowym storytellingiem. Jest nieoczywista, utrzymuje uwagę odbiorcy, stopniowo odsłaniając elementy zagadki, każąc zadawać sobie pytanie, co właściwie oglądamy na ekranie. Dowód?
Mastercard – Mastercard Music
Sobel & sanah „Cześć, jak się masz?”
Jak czytamy w opisie projektu, “Celem firmy było stworzenie komunikacji, która pogłębi kojarzenie pasji i doświadczeń z marką”, a największym wyzwaniem – utrzymanie poziomu preferencji brandu. Okazuje się, że cel został spełniony, a wyzwanie pokonane, wszystko za sprawą viralowej piosenki stworzonej na potrzeby kampanii. Wideo z teledyskiem ma aktualnie 104 miliony (!) wyświetleń, świetnie spełniając założenie łączenia osób muzyką bez względu na różnice. Lokowanie marki Mastercard jest bardzo subtelne, ale jak widać – skuteczne.
Lubella – Poszukiwacze zaginionych płatków
NASZA FABRYKA PŁATKÓW ŚNIADANIOWYCH w Minecraft! | Vito i Bella
Kampania Lubelli to nie typowe Adsy, a współpraca ze streamerem i youtuberem Vito, który zgromadził wokół siebie społeczność ponad 2,5 miliona subskrybentów. Film ma aktualnie 195 600 wyświetleń i trwa 15 minut. W tym czasie youtuber buduje w fabrykę płatków śniadaniowych Lubella Choco Game w grze Minecraft. Oryginalne, skuteczne, dopasowane do grupy docelowej – po prostu dobre.
Reklamy na YouTube – podsumowanie
Jak widzisz, nie ma jednego słusznego przepisu na dobrą kampanię reklamową na YouTube – każde wideo może promować Twoją markę, a im więcej kreatywności włożysz w rozwój swojego kanału, tym szerszą społeczność zbudujesz. Na YouTube można dotrzeć do bardzo zróżnicowanych odbiorców, a dzięki profilowaniu reklam i narzędziom do mierzenia efektywności kampanii nie ryzykujesz przepalenia budżetu (oczywiście przy założeniu, że masz dobrą strategię contentową – to zawsze podstawa!).