.animate-view{opacity: 1 !important;}

Rich content – co to jest i dlaczego warto wdrożyć go na stronę?

8min.

Komentarze:0

Rich content – co to jest i dlaczego warto wdrożyć go na stronę?d-tags
13 czerwca 2024
Rich content to treści rozszerzone o elementy multimedialne i interaktywne, które pozwalają użytkownikom na bliższe poznanie produktu z oferty czy tematyki strony. Przydatne dla użytkownika, bogate treści mogą być uznane za bardziej wartościowe przez wyszukiwarki i podnoszą wskaźniki zaangażowania w kontekście działań SEM. Należy jednak pamiętać, że ich tworzenie wymaga sporych zasobów i dbałości o aspekty techniczne.

8min.

Komentarze:0

Co to jest rich content? Definicja i rodzaje

Rich content to określenie, które możemy bezpośrednio przetłumaczyć jako „bogata treść” – termin ten odnosi się do różnorodnych, interaktywnych i multimedialnych elementów umieszczonych na stronie internetowej, które mają na celu przyciągnąć i zaangażować użytkowników. Jednocześnie dostarczają im dodatkowych informacji w danej tematyce, którą często trudno byłoby ukazać w formie tekstowej.

Najczęściej spotkamy to określenie w kontekście e-commerce’ów, jako rozszerzone informacje o produkcie w formie wykraczającej poza standardowe opisy produktów. Nic dziwnego, że bogate treści pojawiają się właśnie tam, gdzie chcemy pokazać potencjalnemu klientowi coś wyjątkowego, co przekona go do naszej oferty. Choćby był to obszerny, perfekcyjnie dopasowany do grupy docelowej opis, pisany przez copywritera z gigantycznym doświadczeniem i umiejętnościami – parafrazując dobrze znaną reklamę, niektóre typy treści wyrażają więcej niż tysiąc słów.

Jakie rodzaje rich content najczęściej spotkamy, przeglądając różnego typu strony internetowe?

Wideo

Filmy mogą dostarczać wartościowych informacji w przystępny i angażujący sposób. Są często używane do instruktaży czy prezentacji produktów; mogą też przyjmować formę webinarów lub być częścią storytellingu. Treści wideo często sprawiają, że użytkownik spędza więcej czasu na stronie, na której trafi na tego typu element – a to jest już jasnym sygnałem dla wyszukiwarki, że strona jest wartościowa, o czym powiemy więcej za chwilę.

Obrazy i infografiki

Wysokiej jakości obrazy i wartościowe informacje w formie grafik mogą znacząco zwiększyć atrakcyjność treści prezentowanej na stronie. Grafiki pomagają wizualizować informacje, ułatwiając ich przyswajanie i zrozumienie przez użytkownika. Infografiki są szczególnie przydatne do przedstawiania skomplikowanych danych w zrozumiały sposób.

Elementy interaktywne

Ankiety, quizy, kalkulatory, interaktywne wykresy – także tego rodzaju elementy mogą znacznie zwiększyć zaangażowanie użytkowników. Zachęcają użytkownika, aby został dłużej na stronie i „pobawił” się nimi podobnie jak w przypadku wideo, zmniejszając tym samym współczynnik odrzuceń przy wejściu na daną podstronę.

Oto nasz autorski przykład, który także odnosi się do wspomnianych wyżej metryk zaangażowania – z tym, że zamiast współczynnika odrzuceń możecie spróbować w prosty sposób policzyć współczynnik konwersji na Waszej stronie:

Kalkulator współczynnika konwersji to narzędzie, które pomoże Ci dokładnie obliczyć współczynnik konwersji na Twojej stronie! Uzyskaj cenny wgląd w swoje działania marketingowe i wydajność witryny i podejmuj decyzje oparte na twardych danych, żeby osiągnąć optymalny rozwoju Twojej firmy. Popraw swoją analizę i osiągnij sukces dzięki naszemu przyjaznemu dla użytkownika kalkulatorowi współczynnika konwersji.

Kliknij i oblicz współczynnik konwersji na swojej stronie!

Związki rich content z SEO

Już uchyliliśmy rąbka tajemnicy – rich content i SEO jak najbardziej idą ze sobą w parze. Stanowisko Google co do treści jest jasne – mają one być jak najbardziej przydatne i wartościowe dla użytkownika. Bogaty, dobrze poprowadzony content, który zainteresuje użytkownika i zatrzyma go na stronie (a najlepiej – pomoże mu podjąć decyzję i skonwertować) jest zatem elementem, który jak najbardziej może wpływać na wyniki strony w organicznych wyszukiwania.

W jaki sposób bogate treści mogą pomóc z pozycjonowaniem stron?

Zwiększone zaangażowanie użytkowników

Rich content może przyciągnąć i zatrzymać użytkowników na stronie, zwiększając ich zaangażowanie. Mechanizm jest bardzo prosty. Elementy multimedialne czynią treść bardziej atrakcyjną i interesującą. W efekcie użytkownicy spędzają więcej czasu na stronie – a dłuższy czas nań spędzony jest jednym z sygnałów mówiących, że treść jest wartościowa i odpowiada na potrzeby użytkowników, co z kolei może poprawić pozycję danej strony w wynikach wyszukiwania.

Poprawa wskaźników behawioralnych

Dłuższy czas spędzony na stronie, niższy współczynnik odrzuceń i większa liczba interakcji to kluczowe wskaźniki behawioralne, które mogą zostać wzięte pod uwagę przez algorytm przy ewaluacji strony. Tym lepiej, jeśli większa ilość treści na naszej stronie przybiera taką formę – wysokiej jakości rich content zachęca użytkowników do eksplorowania strony, przeglądania większej liczby podstron oraz dodatkowego angażowania się w kolejne napotkane interaktywne elementy.

Pozyskiwanie naturalnych linków

Jeśli chcesz zdobyć naturalne linki zwrotne z innych stron – postaw na rich content. Głębokie analizy okraszone wartościowymi infografikami czy wykresami, prezentacja innowacyjnych rozwiązań w formie wideo, nowatorskie podejście do przedstawienia danego tematu z wykorzystaniem multimediów – właśnie takie treści chętnie są przekazywane dalej czy cytowane na innych stronach. Przypomnijmy wartość link buildingu – to właśnie linki są wyznacznikiem autorytetu strony w oczach wyszukiwarek.

Rich content a standardowe treści w kontekście SEM

Mówiliśmy o rich content jako o potencjalnej części działań SEO – teraz z nieco innej beczki. Na bogate, multimedialne treści zwracają uwagę także specjaliści od reklam płatnych w bardziej ogólnym kontekście rich media. Oprócz licznych przykładów kampanii świadczących o większym zaangażowaniu użytkowników, bezpośrednio zestawiają rich content ze standardowymi treściami – oto porównanie tych formatów pod kątem wykorzystania w działaniach SEM:

Standardowe treściRich content
Zawierają treści statyczne, nieinteraktywneZawierają wysoce interaktywne, dynamiczne elementy audiowizualne
Niska waga plikuWiększe pliki
Formaty .html, .gif, .png, .jpgTakże formaty wideo: .mp4, .mov itp.
Mało elastyczna forma reklamyWysoka elastyczność formy dla reklamodawców
Brak wsparcia dla treści wideoSzerokie zastosowanie treści wideo
Prosta forma, brak kompatybilności z Javascript i podobnymi technologiamiKompatybilność z Javascript, HTML5 i podobnymi technologiami
Jeden punkt interakcji Wiele punktów interakcji
Skuteczność mierzona CTRSkuteczność mierzona wieloma metrykami dot. interakcji
Niższy CTRWyższy CTR

Rich content w liczbach

Nietrudno znaleźć także zbiory statystyk dotyczących bogatych treści, zaczerpnięte z wielu case studies i badań przeprowadzonych w internecie. Rich content ma bowiem mierzalne przełożenie na zachowania użytkowników i wyniki firm, które zdecydują o jego implementacji na stronach – oto najciekawsze wnioski:

  • 57% konsumentów uważa, że oglądanie treści wideo dotyczących produktów zwiększa ich pewność co do decyzji zakupowych.
  • CTR dla reklam korzystających z rich media to ok. 1.12%, podczas gdy dla standardowych bannerów jest to jedynie 0.32%.
  • Wskaźnik zaangażowania dla reklam display z rich media to aż 16.85% – standardowy display angażuje tylko 2.14% użytkowników.
  • Wedle danych z niektórych case study wdrożenie treści wideo pozwala na zmniejszenie współczynnika odrzuceń o ponad 30%.
Bądź na bieżąco z nowinkami ze świata SEO!
Zapisz się do newslettera

Przykłady wartościowego rich content

Jak wyglądają prawidłowo zaprojektowane i odpowiednio wdrożone treści, które zawierają w sobie coś więcej, niż tylko dobry opis? Oto kilka wybranych przykładów rich content od marek i ze stron, które robią to dobrze.

Rich content na stronie Samsunga

źródło: https://www.samsung.com/pl/smartphones/galaxy-s24-ultra/

Branża elektroniczna to prawdziwa kopalnia ciekawych interpretacji rich content. Samsung prezentuje możliwości modeli swoich smartfonów w bardzo obrazowy sposób, demonstrując, jak działa ta funkcja na ekranie urządzenia. Dla przykładu powyżej znajduje się stopklatka z filmu, który ukazuje ciekawe funkcjonalności w najnowszym modelu producenta. Jest tego więcej – choćby niezwykle immersyjne zbliżenia, które pozwalają bliżej przyjrzeć się designowi telefonu czy pełnoekranowe grafiki zorientowane na specyfikację techniczną:

Rich content - specyfikacja Samsunga

źródło: https://www.samsung.com/pl/smartphones/galaxy-s24-ultra/

Najlepiej więc będzie, jeśli sami wejdziecie na stronę poświęconą flagowcowi Samsunga i zobaczycie, w jak bogaty sposób można przedstawić produkt, na którym naprawdę nam zależy.

Rich content w Bricomarche

źródło: https://www.bricomarche.pl/basen-stelazowy-z-drabinka-pompa-i-pokrywa-o457-x-122-cm-bestway

Bricomarche to sporych rozmiarów e-commerce i widać, że sporą uwagę przykłada do kluczowych produktów z oferty. Tak jest w przypadku strony, której fragment zaprezentowaliśmy powyżej – oprócz wyczerpującego opisu na podstronie produktowej napotkamy interaktywne ikony z rozwijaną treścią ukazane na powyższym screenie; dalsza część treści to zaś estetycznie ukazane wyróżniki produktu (tu widzimy np. zbliżenie na materiał wykorzystany w basenie).

Rich content w H&M

Rich content w H&M

źródło: https://www2.hm.com/pl_pl/sustainability-at-hm/take-care/take-care.html

A może przykład z innego sektora? Tym razem mamy do czynienia z odzieżą – i znów branżowy gigant pokazuje, co jeszcze można powiedzieć o jego produktach. Na stronie H&M znajdziemy bogatą, estetyczną sekcję poradnikową dotyczącą pielęgnacji ubrań, pełną wartościowych dla użytkownika informacji i elementów multimedialnych.

Interaktywny rich content w Notino

źródło: https://finder.notino.com/

Lubicie ładnie pachnieć i interesują Was konkretne nuty zapachowe, ale nie chce Wam się przeglądać dziesiątek propozycji perfum w perfumeriach online? Notino ma na to sposób – wdrożyli na stronę narzędzie, które wskaże, który flakon warto kupić jako kolejny na podstawie ulubionych składników bądź innych perfum. Świetny przykład interaktywnego rich content opartego o tagi produktów na stronie, który może pomóc użytkownikowi podjąć decyzję i skonwertować dzięki uwzględnieniu jego preferencji.

Rich content na stronie Nivea

źródło: https://www.nivea.pl/produkty/antyperspirant-w-sztyfcie-fresh-flower-424296850108.html

Oczywiście wartościowe, bogate treści w branży kosmetycznej wcale nie muszą ograniczać się do doboru kosmetyków czy przyjmować formy skomplikowanych, interaktywnych aplikacji. W prosty, ale przydatny dla użytkowniczek sposób podeszła do tego Nivea. Na tacy mamy podane najważniejsze cechy produktu w krótkich punktach, co zyskamy wybierając go, oraz jak dokładnie go stosować.

Rich content w opisie miodu pitnego

źródło: https://pasiekisadowskich.pl/miod-pitny-wybitny-trojniak

Piękna galeria pełna profesjonalnych i estetycznie skomponowanych zdjęć, a prócz opisu konkretne sugestie, jak podać miód – czy można wyobrazić sobie lepszą zachętę do skosztowania zacnego trunku? Nie wiem jak Wy, ale po przeczytaniu ich od razu nabraliśmy ochoty, by go spróbować!

Wyzwania związane z wdrażaniem rich content

Bogate treści są naprawdę wartościowe i właśnie zobaczyliście, co właściwie dają użytkownikom. Świetnie mieć je na swojej stronie i angażować użytkowników mocniej, niż konkurencja. Jak jednak można się domyśleć, jest to forma znacznie bardziej wymagająca dla twórców. Co może stanowić barierę w tworzeniu i wdrażaniu rich content na stronę?

Koszty i zasoby

Jednym z najpoważniejszych wyzwań związanych z wdrażaniem bogatej treści są koszty. Produkcja wysokiej jakości materiałów (filmy, zaawansowane animacje, interaktywne infografiki) wymaga znaczących nakładów finansowych oraz czasowych. Do tego, aby zrobić to dobrze, potrzebne nam są osoby o odpowiednim doświadczeniu; wyspecjalizowany copywriter, który pisze genialne opisy produktów, nie będzie ekspertem od montażu wideo mającego na celu zademonstrować użycie opisywanego produktu. Często konieczne są inwestycje w odpowiednie narzędzia i specjalistów od tego rodzaju treści.

Kwestie techniczne

Tu wchodzimy w aspekty związane z kompatybilnością z danymi formatami treści czy szybkością ładowania stron. Jeśli zależy nam na ruchu organicznym, musimy uważać na wyzwania związane z technicznym SEO i wydajnością strony; bogate treści często korzystają z plików o sporym rozmiarze, co może również obciążać serwery i wydłużać czas ładowania strony, negatywnie wpływając na doświadczenia użytkowników. Co z tego, że odwiedzający stronę zobaczy świetną, animowaną prezentację produktu, jeśli musi czekać pół minuty, aż w pełni się załaduje?

Dostępność

Pamiętajmy o accessibility, czyli dostępności – kwestii niezwykle ważnej pod kątem analizy UX strony i dostosowania jej do potrzeb oraz możliwości osób niepełnosprawnych. Zastanówmy się nad treściami tego rodzaju, pamiętając, że osoby niepełnosprawne stanowią część każdej grupy docelowej. Także Twojej. Interaktywne elementy i widżety nie wniosą żadnej wartości użytkownikom, którzy mają problemy z nawigacją na stronie; osoby niewidome bądź niedosłyszące nie skorzystają w pełni z treści multimedialnych, ale jeśli pochylisz się nad dostępnością, na pewno znajdziesz rozwiązanie – i to nie jedno.

Rich content. Podsumowanie

Rich content może w niezwykły sposób uatrakcyjnić to, co chcielibyśmy przekazać użytkownikowi o naszej ofercie. Tam, gdzie słowo pisane nie daje rady – wartość przynoszą multimedia, interaktywne widżety i inne kreatywne rozwiązania, które pokazują, że content marketing to nie tylko copywriting. Twórcy mają tu naprawdę szerokie pole do popisu – zarówno pod kątem kampanii płatnych, jak i treści nastawionych na ruch organiczny. O ile oczywiście pozwolą im na to zasoby, technikalia strony i kwestie dostępności dla wszystkich użytkowników bez wykluczeń.

Zastanawiasz się, czy treści na Twojej stronie mogłyby być jeszcze bardziej atrakcyjne lub nie wiesz, czy spełniają zasady accessibility? Napisz do nas! Nasi Specjaliści doświadczeni w audytach treści i analizie karty produktowej pozwolą Ci dobrać rozwiązania, które zaspokoją ciekawość Twojej grupy docelowej i pomogą Ci sprzedawać jeszcze więcej.

Autor
Autor
Maciej Jakubiec

Junior SEO Specialist

Absolwent marketingu ze specjalizacją e-commerce na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie, pochodzący z malowniczego Podkarpacia. Do Delante dołączył w 2022 roku. W SEO szczególnie docenia związki tej dziedziny z dbałością o pozytywne doświadczenia użytkowników i wysokiej jakości contentem (który sam bardzo lubi tworzyć). Prywatnie prawie cały wolny czas przeznacza na produkcję muzyczną, którą zajmuje się od lat – lub odkrywanie i testowanie nowych przepisów (szczególnie mających swoje korzenie w słonecznej Italii).

Autor
Ola Drewniak SEO Content Team
Autor
Ola Drewniak

Content Specialist

specjalistka ds. contentu w Delante. Z wykształcenia edytorka. Od 5 lat działa w świecie marketingu  –  najpierw w social mediach krakowskich wydawnictw, potem w SEO i copywritingu, aż zdecydowała się rozwijać w kierunku content marketingu i połączyć swoje umiejętności organizacji i językowego wyczucia. Aktualnie działa nad projektami contentowymi w Delante, przeprowadzając audyty treści, układając content plany oraz tworząc treści dla najbardziej wymagających klientów. Prywatnie kocia behawiorystka, przyszła trenerka psów oraz miłośniczka tatuaży i gier RPG.

Autor
Autor
Maciej Jakubiec

Junior SEO Specialist

Absolwent marketingu ze specjalizacją e-commerce na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie, pochodzący z malowniczego Podkarpacia. Do Delante dołączył w 2022 roku. W SEO szczególnie docenia związki tej dziedziny z dbałością o pozytywne doświadczenia użytkowników i wysokiej jakości contentem (który sam bardzo lubi tworzyć). Prywatnie prawie cały wolny czas przeznacza na produkcję muzyczną, którą zajmuje się od lat – lub odkrywanie i testowanie nowych przepisów (szczególnie mających swoje korzenie w słonecznej Italii).

Autor
Ola Drewniak SEO Content Team
Autor
Ola Drewniak

Content Specialist

specjalistka ds. contentu w Delante. Z wykształcenia edytorka. Od 5 lat działa w świecie marketingu  –  najpierw w social mediach krakowskich wydawnictw, potem w SEO i copywritingu, aż zdecydowała się rozwijać w kierunku content marketingu i połączyć swoje umiejętności organizacji i językowego wyczucia. Aktualnie działa nad projektami contentowymi w Delante, przeprowadzając audyty treści, układając content plany oraz tworząc treści dla najbardziej wymagających klientów. Prywatnie kocia behawiorystka, przyszła trenerka psów oraz miłośniczka tatuaży i gier RPG.

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022