Rich content – co to jest i dlaczego warto wdrożyć go na stronę?

Rich content to określenie, które możemy bezpośrednio przetłumaczyć jako “bogata treść” – termin ten odnosi się do różnorodnych, interaktywnych i multimedialnych elementów umieszczonych na stronie internetowej, które mają na celu przyciągnąć i zaangażować użytkowników. Jednocześnie dostarczają im dodatkowych informacji w danej tematyce, którą często trudno byłoby ukazać w formie tekstowej.
Najczęściej spotkamy to określenie w kontekście e-commerce’ów, jako rozszerzone informacje o produkcie w formie wykraczającej poza standardowe opisy produktów. Nic dziwnego, że bogate treści pojawiają się właśnie tam, gdzie chcemy pokazać potencjalnemu klientowi coś wyjątkowego, co przekona go do naszej oferty. Choćby był to obszerny, perfekcyjnie dopasowany do grupy docelowej opis, pisany przez copywritera z gigantycznym doświadczeniem i umiejętnościami – parafrazując dobrze znaną reklamę, niektóre typy treści wyrażają więcej niż tysiąc słów.
Jakie rodzaje rich content najczęściej spotkamy, przeglądając różnego typu strony internetowe?
Filmy mogą dostarczać wartościowych informacji w przystępny i angażujący sposób. Są często używane do instruktaży czy prezentacji produktów; mogą też przyjmować formę webinarów lub być częścią storytellingu. Treści wideo często sprawiają, że użytkownik spędza więcej czasu na stronie, na której trafi na tego typu element – a to jest już jasnym sygnałem dla wyszukiwarki, że strona jest wartościowa, o czym powiemy więcej za chwilę.
Wysokiej jakości obrazy i wartościowe informacje w formie grafik mogą znacząco zwiększyć atrakcyjność treści prezentowanej na stronie. Grafiki pomagają wizualizować informacje, ułatwiając ich przyswajanie i zrozumienie przez użytkownika. Infografiki są szczególnie przydatne do przedstawiania skomplikowanych danych w zrozumiały sposób.
Ankiety, quizy, kalkulatory, interaktywne wykresy – także tego rodzaju elementy mogą znacznie zwiększyć zaangażowanie użytkowników. Zachęcają użytkownika, aby został dłużej na stronie i “pobawił” się nimi podobnie jak w przypadku wideo, zmniejszając tym samym współczynnik odrzuceń przy wejściu na daną podstronę.
Oto nasz autorski przykład, który także odnosi się do wspomnianych wyżej metryk zaangażowania – z tym, że zamiast współczynnika odrzuceń możecie spróbować w prosty sposób policzyć współczynnik konwersji na Waszej stronie:
Kalkulator współczynnika konwersji to narzędzie, które pomoże Ci dokładnie obliczyć współczynnik konwersji na Twojej stronie! Uzyskaj cenny wgląd w swoje działania marketingowe i wydajność witryny i podejmuj decyzje oparte na twardych danych, żeby osiągnąć optymalny rozwoju Twojej firmy. Popraw swoją analizę i osiągnij sukces dzięki naszemu przyjaznemu dla użytkownika kalkulatorowi współczynnika konwersji.
Już uchyliliśmy rąbka tajemnicy – rich content i SEO jak najbardziej idą ze sobą w parze. Stanowisko Google co do treści jest jasne – mają one być jak najbardziej przydatne i wartościowe dla użytkownika. Bogaty, dobrze poprowadzony content, który zainteresuje użytkownika i zatrzyma go na stronie (a najlepiej – pomoże mu podjąć decyzję i skonwertować) jest zatem elementem, który jak najbardziej może wpływać na wyniki strony w organicznych wyszukiwania.
W jaki sposób bogate treści mogą pomóc z pozycjonowaniem stron?
Rich content może przyciągnąć i zatrzymać użytkowników na stronie, zwiększając ich zaangażowanie. Mechanizm jest bardzo prosty. Elementy multimedialne czynią treść bardziej atrakcyjną i interesującą. W efekcie użytkownicy spędzają więcej czasu na stronie – a dłuższy czas nań spędzony jest jednym z sygnałów mówiących, że treść jest wartościowa i odpowiada na potrzeby użytkowników, co z kolei może poprawić pozycję danej strony w wynikach wyszukiwania.
Dłuższy czas spędzony na stronie, niższy współczynnik odrzuceń i większa liczba interakcji to kluczowe wskaźniki behawioralne, które mogą zostać wzięte pod uwagę przez algorytm przy ewaluacji strony. Tym lepiej, jeśli większa ilość treści na naszej stronie przybiera taką formę – wysokiej jakości rich content zachęca użytkowników do eksplorowania strony, przeglądania większej liczby podstron oraz dodatkowego angażowania się w kolejne napotkane interaktywne elementy.
Jeśli chcesz zdobyć naturalne linki zwrotne z innych stron – postaw na rich content. Głębokie analizy okraszone wartościowymi infografikami czy wykresami, prezentacja innowacyjnych rozwiązań w formie wideo, nowatorskie podejście do przedstawienia danego tematu z wykorzystaniem multimediów – właśnie takie treści chętnie są przekazywane dalej czy cytowane na innych stronach. Przypomnijmy wartość link buildingu – to właśnie linki są wyznacznikiem autorytetu strony w oczach wyszukiwarek.
Mówiliśmy o rich content jako o potencjalnej części działań SEO – teraz z nieco innej beczki. Na bogate, multimedialne treści zwracają uwagę także specjaliści od reklam płatnych w bardziej ogólnym kontekście rich media. Oprócz licznych przykładów kampanii świadczących o większym zaangażowaniu użytkowników, bezpośrednio zestawiają rich content ze standardowymi treściami – oto porównanie tych formatów pod kątem wykorzystania w działaniach SEM:
Standardowe treści | Rich content |
---|---|
Zawierają treści statyczne, nieinteraktywne | Zawierają wysoce interaktywne, dynamiczne elementy audiowizualne |
Niska waga pliku | Większe pliki |
Formaty .html, .gif, .png, .jpg | Także formaty wideo: .mp4, .mov itp. |
Mało elastyczna forma reklamy | Wysoka elastyczność formy dla reklamodawców |
Brak wsparcia dla treści wideo | Szerokie zastosowanie treści wideo |
Prosta forma, brak kompatybilności z Javascript i podobnymi technologiami | Kompatybilność z Javascript, HTML5 i podobnymi technologiami |
Jeden punkt interakcji | Wiele punktów interakcji |
Skuteczność mierzona CTR | Skuteczność mierzona wieloma metrykami dot. interakcji |
Niższy CTR | Wyższy CTR |
Nietrudno znaleźć także zbiory statystyk dotyczących bogatych treści, zaczerpnięte z wielu case studies i badań przeprowadzonych w internecie. Rich content ma bowiem mierzalne przełożenie na zachowania użytkowników i wyniki firm, które zdecydują o jego implementacji na stronach – oto najciekawsze wnioski:
Jak wyglądają prawidłowo zaprojektowane i odpowiednio wdrożone treści, które zawierają w sobie coś więcej, niż tylko dobry opis? Oto kilka wybranych przykładów rich content od marek i ze stron, które robią to dobrze.
źródło: https://www.samsung.com/pl/smartphones/galaxy-s24-ultra/
Branża elektroniczna to prawdziwa kopalnia ciekawych interpretacji rich content. Samsung prezentuje możliwości modeli swoich smartfonów w bardzo obrazowy sposób, demonstrując, jak działa ta funkcja na ekranie urządzenia. Dla przykładu powyżej znajduje się stopklatka z filmu, który ukazuje ciekawe funkcjonalności w najnowszym modelu producenta. Jest tego więcej – choćby niezwykle immersyjne zbliżenia, które pozwalają bliżej przyjrzeć się designowi telefonu czy pełnoekranowe grafiki zorientowane na specyfikację techniczną:
źródło: https://www.samsung.com/pl/smartphones/galaxy-s24-ultra/
Najlepiej więc będzie, jeśli sami wejdziecie na stronę poświęconą flagowcowi Samsunga i zobaczycie, w jak bogaty sposób można przedstawić produkt, na którym naprawdę nam zależy.
źródło: https://www.bricomarche.pl/basen-stelazowy-z-drabinka-pompa-i-pokrywa-o457-x-122-cm-bestway
Bricomarche to sporych rozmiarów e-commerce i widać, że sporą uwagę przykłada do kluczowych produktów z oferty. Tak jest w przypadku strony, której fragment zaprezentowaliśmy powyżej – oprócz wyczerpującego opisu na podstronie produktowej napotkamy interaktywne ikony z rozwijaną treścią ukazane na powyższym screenie; dalsza część treści to zaś estetycznie ukazane wyróżniki produktu (tu widzimy np. zbliżenie na materiał wykorzystany w basenie).
źródło: https://www2.hm.com/pl_pl/sustainability-at-hm/take-care/take-care.html
A może przykład z innego sektora? Tym razem mamy do czynienia z odzieżą – i znów branżowy gigant pokazuje, co jeszcze można powiedzieć o jego produktach. Na stronie H&M znajdziemy bogatą, estetyczną sekcję poradnikową dotyczącą pielęgnacji ubrań, pełną wartościowych dla użytkownika informacji i elementów multimedialnych.
źródło: https://finder.notino.com/
Lubicie ładnie pachnieć i interesują Was konkretne nuty zapachowe, ale nie chce Wam się przeglądać dziesiątek propozycji perfum w perfumeriach online? Notino ma na to sposób – wdrożyli na stronę narzędzie, które wskaże, który flakon warto kupić jako kolejny na podstawie ulubionych składników bądź innych perfum. Świetny przykład interaktywnego rich content opartego o tagi produktów na stronie, który może pomóc użytkownikowi podjąć decyzję i skonwertować dzięki uwzględnieniu jego preferencji.
źródło: https://www.nivea.pl/produkty/antyperspirant-w-sztyfcie-fresh-flower-424296850108.html
Oczywiście wartościowe, bogate treści w branży kosmetycznej wcale nie muszą ograniczać się do doboru kosmetyków czy przyjmować formy skomplikowanych, interaktywnych aplikacji. W prosty, ale przydatny dla użytkowniczek sposób podeszła do tego Nivea. Na tacy mamy podane najważniejsze cechy produktu w krótkich punktach, co zyskamy wybierając go, oraz jak dokładnie go stosować.
źródło: https://pasiekisadowskich.pl/miod-pitny-wybitny-trojniak
Piękna galeria pełna profesjonalnych i estetycznie skomponowanych zdjęć, a prócz opisu konkretne sugestie, jak podać miód – czy można wyobrazić sobie lepszą zachętę do skosztowania zacnego trunku? Nie wiem jak Wy, ale po przeczytaniu ich od razu nabraliśmy ochoty, by go spróbować!
Bogate treści są naprawdę wartościowe i właśnie zobaczyliście, co właściwie dają użytkownikom. Świetnie mieć je na swojej stronie i angażować użytkowników mocniej, niż konkurencja. Jak jednak można się domyśleć, jest to forma znacznie bardziej wymagająca dla twórców. Co może stanowić barierę w tworzeniu i wdrażaniu rich content na stronę?
Jednym z najpoważniejszych wyzwań związanych z wdrażaniem bogatej treści są koszty. Produkcja wysokiej jakości materiałów (filmy, zaawansowane animacje, interaktywne infografiki) wymaga znaczących nakładów finansowych oraz czasowych. Do tego, aby zrobić to dobrze, potrzebne nam są osoby o odpowiednim doświadczeniu; wyspecjalizowany copywriter, który pisze genialne opisy produktów, nie będzie ekspertem od montażu wideo mającego na celu zademonstrować użycie opisywanego produktu. Często konieczne są inwestycje w odpowiednie narzędzia i specjalistów od tego rodzaju treści.
Tu wchodzimy w aspekty związane z kompatybilnością z danymi formatami treści czy szybkością ładowania stron. Jeśli zależy nam na ruchu organicznym, musimy uważać na wyzwania związane z technicznym SEO i wydajnością strony; bogate treści często korzystają z plików o sporym rozmiarze, co może również obciążać serwery i wydłużać czas ładowania strony, negatywnie wpływając na doświadczenia użytkowników. Co z tego, że odwiedzający stronę zobaczy świetną, animowaną prezentację produktu, jeśli musi czekać pół minuty, aż w pełni się załaduje?
Pamiętajmy o accessibility, czyli dostępności – kwestii niezwykle ważnej pod kątem analizy UX strony i dostosowania jej do potrzeb oraz możliwości osób niepełnosprawnych. Zastanówmy się nad treściami tego rodzaju, pamiętając, że osoby niepełnosprawne stanowią część każdej grupy docelowej. Także Twojej. Interaktywne elementy i widżety nie wniosą żadnej wartości użytkownikom, którzy mają problemy z nawigacją na stronie; osoby niewidome bądź niedosłyszące nie skorzystają w pełni z treści multimedialnych, ale jeśli pochylisz się nad dostępnością, na pewno znajdziesz rozwiązanie – i to nie jedno.
Rich content może w niezwykły sposób uatrakcyjnić to, co chcielibyśmy przekazać użytkownikowi o naszej ofercie. Tam, gdzie słowo pisane nie daje rady – wartość przynoszą multimedia, interaktywne widżety i inne kreatywne rozwiązania, które pokazują, że content marketing to nie tylko copywriting. Twórcy mają tu naprawdę szerokie pole do popisu – zarówno pod kątem kampanii płatnych, jak i treści nastawionych na ruch organiczny. O ile oczywiście pozwolą im na to zasoby, technikalia strony i kwestie dostępności dla wszystkich użytkowników bez wykluczeń.
Zastanawiasz się, czy treści na Twojej stronie mogłyby być jeszcze bardziej atrakcyjne lub nie wiesz, czy spełniają zasady accessibility? Napisz do nas! Nasi Specjaliści doświadczeni w audytach treści i analizie karty produktowej pozwolą Ci dobrać rozwiązania, które zaspokoją ciekawość Twojej grupy docelowej i pomogą Ci sprzedawać jeszcze więcej.