Link building nie umarł, SEO nie umarło a i BrightonSEO trzyma się nieźle! Co jeszcze można było się dowiedzieć z tegorocznej, kwietniowej edycji? Sprawdź!
Razem z #DelanteTeam co roku bierzemy udział w wielu różnych konferencjach marketingowych – w Polsce i za granicą. BrightonSEO to wydarzenie, które niezmiennie od 7 lat jest obowiązkowym punktem w naszym kalendarzu. Na pierwszą edycję, w której braliśmy udział, 7 lat temu pojechali tylko nasi trzej założyciele. Rok później tylko nasz CEO Mat, nasza Head of SEO Gosia i nasza SEO Strategy Manager Milena. A w tym roku polecieliśmy już 14 osobową grupą! 🚀
Zwykle braliśmy udział w edycjach jesiennych, dopiero w tamtym roku nasz zespół pierwszy raz poleciał na wiosenną (o czym możecie poczytać więcej tutaj: BrightonSEO 2023). Jednak kiedy nasz kolega z zespołu Wojciech Urban został wybrany jako prelegent, wiedzieliśmy, że lecimy mu kibicować!
Ja osobiście uczestniczyłam na tej konferencji już 4 raz. Zapraszam do mojego podsumowania kwietniowej BrightonSEO 2024!
Zacznijmy może najpierw od tego, dlaczego w ogóle warto tam lecieć. Osobiście razem z Delante byłam już na wielu konferencjach SEO (mam nawet na to swoją nazwę: “SEO turystyka” 😎) – między innymi dwa razy na International Search Summit w Barcelonie, Marketing Business Summit w Mediolanie, SEO Vibes w Budapeszcie… I na wielu konferencjach w Polsce. Zdecydowanie wydarzenia te ciągle się rozwijają, ich poziom rośnie (zarówno organizacyjnie jak i merytorycznie) – ale BrightonSEO to moja topka eventów i miejsce, do którego na pewno będę wracać. Dlaczego?
Duży wybór tematów – to jest dla mnie niezaprzeczalnym plusem tej konferencji. Do wyboru mamy równocześnie 5 różnych paneli w 6 różnych salach (Auditorium 1, Auditorium 2, Syndicate 1 & 2, Syndicate 3 & 4, Skyline i Mass Media). Na każdej z tych sal jest 5 paneli dziennie, o różnej tematyce: SEO Success, onsite SEO, Copywriting, Content Marketing, Usability & Accessibility, Branding, Automation, Online PR, AI, E-commerce, Tech, Management… i wiele wiele innych. Gwarantuję, że każdy znajdzie coś dla siebie. Jeśli nastawiasz się jednak na Rocket Science i mindblown na każdej jednej prezentacji – możesz tego nie uświadczyć. Zdarzają się takie oczywiście (4 lata temu, kiedy miałam mniejsze doświadczenie większość była taka dla mnie). Jednak jeśli uważnie słuchasz i masz otwartą głowę – nawet gdy już masz ogromną wiedzę, to z prawie każdej prelekcji da się wynieść chociaż trochę inspiracji. Według mnie nie ma jednego, prostego przepisu na sukces w marketingu – dlatego każdy z prelegentów może mieć swoje własne przemyślenia, pomysły i casy, którymi warto się dzielić i wyciągać z nich coś dla siebie. 😊
Topowi prelegenci – występują tam oczywiście ludzie znani na całym świecie w branży, ale nie tylko o to chodzi. BrightonSEO bardzo dba o to, aby speakerzy dobrze się prezentowali, czego dowiedzieliśmy się w tym roku, kiedy Wojciech miał występować. Organizatorzy organizują (ach jakie masło maślane, wybaczcie) specjalne warsztaty dla mówców w Londynie, na których można podszlifować warsztat przemówienia. Poza tym prelegenci wymieniają się ideami i doświadczeniami, wzajemnie sobie pomagając. Co jest moim zdaniem świetne! 🙂
Atmosfera, networking i wydarzenia towarzyszące – wiem, że brzmi to jak frazes z tą świetną atmosferą, ale naprawdę tak jest. Na BrightonSEO z daleka czuć zapach nerdów i SEO-freaków 😀 And I love it! Takiego stężenia ludzi pracujących w digital marketingu na metr kwadratowy trudno znaleźć w innym miejscu (w tym roku było tam prawie 4 tysiące uczestników). Ludzie są bardzo otwarci, chętnie wymieniają idee i doświadczenia. Ale nikt też się nie narzuca – więc jeśli masz bardziej introwertyczną naturę i tak wolisz – możesz trzymać się tylko we własnym gronie. Są także różne zorganizowane wydarzenia towarzyszące. Np. First time attendees meet and greet (jeśli jesteś pierwszy raz, dowiesz się tam jak wykorzystać konferencję na maksa), Women in Tech SEO Meet & Greet, sprzątanie plaży, panele dyskusyjne, mastermindy, wspólne bieganie, spacerowanie, czy joga. Po prelekcjach masz możliwość wypić wodę / drinka i porozmawiać z ludźmi w dwóch barach w budynku. W Brighton panuje też atmosfera dużej tolerancji, inkluzywność, a konferencja i budynek są też dostosowane do osób z niepełnosprawnościami. W tym roku odbyło się także spotkanie dla osób neuroróżnorodnych (Neurodivergents in SEO meet & greet drinks).
Całe miasteczko Brighton zresztą jest bardzo klimatyczne – jest tu piękna, kamienista plaża, molo, a w centrum czeka wiele barów, urokliwych sklepików (np. z winylami, książkami, plakatami…), street art (znajdziecie nawet Banksy’ego!) czy piękne budynki jak Royal Pavilion.
Stoiska targowe i… gadżety! 😀 W holu Brighton Centre przez całość konferencji wystawia się wiele firm – prezentują swoje narzędzia i usługi. Ale nie są to nudne targi! Organizowane jest wiele konkursów, znajdziecie tu też gry różnego rodzaju: arcade, GeoGuessr, automaty z nagrodami, itp. Każdy z nich oferuje też różnego rodzaju gadżety – ja jestem zawsze fanką stoiska WIX, ich marketing robi zdecydowanie dobrą robotę. 😀 W tym roku wyróżnił się też Linkhouse, przyciągając tłumy na quizy w Kahoot! Mieli super LEGO w nagrodę, nawet udało nam się kilka zdobyć, pozdrawiamy całą ekipę bardzo serdecznie. 😀
Okazja na Team Building. 🙂 Dlatego warto pojechać tam ze swoim zespołem!
4 subiektywnie najlepsze prezentacje na kwietniowym BrightonSEO w 2024 (moim zdaniem)
Ok, to teraz czas na mój ranking najlepszych prezentacji. Oczywiście sama zobaczyłam ich tylko mały wycinek (już tłumaczyłam prezentacje w 6 salach jednocześnie – a niestety bilokacja pozostaje jeszcze dla mnie tajemnicą :D), dlatego później przedstawię też faworytów moich kolegów i koleżanek.
1. Wojciech Urban, Looker studio + GSC, the only SEO tools you need
Ok, call me biased, ale szczerze uważam, że prezentacja Wojtka była jedną z najlepszych na tej edycji. Nie tylko nauczył całą salę osób z zagranicy wymówić swoje imię 😀 Ale opowiedział jak za pomocą Lookera i GSC stworzyć swoje własne narzędzia SEO. W dobie optymalizacji procesów (i – bądźmy szczerzy – niejednokrotnie drogich narzędzi SEO) to mega ważny temat.
Wojtek zaczął od trików jak wyciągać więcej danych z Google Search Console za pomocą API, BigQuery i Lookera. Później przedstawił jakie narzędzia można dzięki temu stworzyć – Jednym z nich już dzielił się na naszym blogu i socjalach (znajdziecie je tutaj: Raport SEO Looker Studio – darmowe narzędzie do monitorowania średnich pozycji słów kluczowych). Drugi pomysł – Google Update Checker – także ujrzał już w Polsce światło dzienne. Trzecie narzędzie pomaga w znajdowaniu pomysłów na content.
Chcesz wiedzieć więcej o tych narzędziach? A może masz inne pomysły, które chcesz przedyskutować z naszym SEO R&D Specialist? Skontaktuj się z nami!
Chcesz wiedzieć więcej o możliwościach Looker Studio?
2. Greg Gifford, Don’t forget the basics – how a simple mini audit changed the game
Greg to Chief Operating Officer w SearchLab. To już drugi raz gdy miałam przyjemność zobaczyć jego prezentację (w tamtym roku na Brighton 1 raz). Dla mnie jest doskonałym mówcą – pełen charyzmy, energii, jest bardzo zabawny i bezpośredni. Poza tym merytorycznie jego prelekcje to “samo mięso”. Bonus – kocha kino (jak ja!) więc jego prezentacje do tego nawiązują – każdy slajd to kadr z innego filmu / serialu. A na końcu podaje całą listę, więc jest później co oglądać. 😀 W tym roku były to filmy Science Fiction.
W swojej prelekcji opowiedział o ich własnym narzędziu do szybkich audytów SEO, które nazwali Matrixem. Oceniają w ten sposób strony potencjalnych Klientów w 100 stopniowej skali. Co ważne – nie jest to ocena strategii SEO, nie ma tam rozwiązań jak poprawić te wyniki. To analiza “SEO tactics”, czyli bardziej teraźniejszych praktyk. Jeśli klient wejdzie na proces, po kilku miesiącach robią jego ewaluację. Ich firma skupia się głównie na SEO lokalnym, oceniają różne elementy strony pod kątem SEO technicznego, ale też np. konwersji.
Bardzo ciekawa prezentacja nie tylko dla SEOwców, ale też powinni ją obejrzeć sprzedawcy.
3. Damien Robert, Avoid the 2025 Web Accessibility rush: do not fear WCAG compliance
Na kwietniowym BrightonSEO 2024 także Damiena widziałam drugi raz – wcześniej miałam taką okazję na International Search Summit w Barcelonie w tamtym roku, gdzie również mówił o Accessibility. Myślę, że to bardzo ważny społecznie temat, o którym nie możemy zapominać jako specjaliści od digital marketingu i cieszę się, że coraz częściej mówi się o tym na konferencjach. Damien to Web Accessibility & Search Marketing Manager w Convatec. W tym roku zaczął od trzech największych mitów związanych z dostępnością –
Jest to opcjonalne – wg niego już nie. To konieczność. A 28 czerwca 2025 roku wchodzi w życie European Accessibility Act (EAA), więc jak nie będziemy mieć dostępnej strony – będą mogły za to pozywać także osoby prywatne.
Chodzi tylko o opisy alternatywne na zdjęciach. Nie – to dużo więcej i nie dotyczy to tylko stron internetowych.
Wystarczy accessibility overlay / toolbar / widget. – Nie do końca. To pomaga jak ktoś niedowidzi i zapomniał okularów, ale nie pomoże osobie niewidomej.
Co wobec tego powinniśmy robić, pracując nad web accessibility?
Faktycznie rozmawiać z niepełnosprawnymi ludźmi, z nimi testować swoje rozwiązania, poznać potrzeby, zbadać jak wygląda ich customer journey.
Mówić o niepełnosprawności, szerzyć wiedzę na ten temat, nie zgadzać się na ableizm.
Postawić się w sytuacji osób z niepełnosprawnościami – spróbujmy faktycznie użyć własnej strony z zamkniętymi oczami, przetestować toole które symulują takie środowiska.
Pamiętajmy, że web accessibility to nie ranking factor i to nie o to chodzi -> ale o bycie przyzwoitym i dawanie równych szans wszystkim użytkownikom.
Nie stawiajmy SEO przeciwko accessibility.
A jeśli to Was niestety nie przekonuje, zawsze można spojrzeć na to bardzo pragmatycznie – osoby niepełnosprawne też mają pieniądze, które mogą wydać na Waszej stronie. Więc w Waszym interesie jest, aby im na to pozwolić.
4. Andrew Holland, Entity Lifting: The Digital PR Link Technique That Future Proofs Rankings
Andrew to Director of SEO w JBH. Zaczął swoją prezentację od tego, że nie wiemy jak wyglądać będzie przyszłość SEO (może Rabbit R1, może SGE, może AI), ale wiemy jedno: częścią naszej roli jako SEOwców ale i specjalistów PR jest minimalizowanie ryzyka finansowego dla naszych marek i klientów. I nie można poświęcać tego dla ruchu organicznego – bo może przynieść to odwrotny skutek – np. wyindeksowanie strony za złe praktyki SEO. Nie kupuj więc linków at scale. 😉 Ciągle się to zdarzało, więc wiele updatów algorytmów Google miało walczyć ze spamerskimi linkami (np. Spambrain, Link Spam / HCU). Więc musimy skupić się na pozyskiwaniu dobrych linków – które mają prowadzić do poprawy SEO semantycznego (Entities). Rozwiązaniem jest SEO + Digital PR. Pokazał case study strony, na której znacznie poprawiły pozycje wzmianki medialne. Podkreślał jak ważne jest OTOCZENIE linka, jego KONTEKST. Nie tylko sam anchor tekst, jak się utarło ale też słowa przed i po nim – całe zdanie.
Więc co to znaczy dla nas? Należy dobrze przemyśleć swój outreach, zadbać o kontekst linków. I zostawię Was z jeszcze jedną myślą Andrew, która dla mnie była bardzo inspirująca – “brand mentions are the new backlinks”.
Cała ta prezentacja podkreśla mocno jak ciągle ważny jest link building w SEO.
Inne prezentacje z konferencji, które polecamy ja i reszta #DelanteTeam
Oczywiście moim zdaniem była cała masa innych, dobrych prezentacji, ale nie sposób napisać o nich wszystkich. Wymienię jeszcze kilka, na które specjalną uwagę zwróciły też inne osoby z naszego zespołu.
Milena, nasza SEO Strategy Manager (5 raz na BrightonSEO) zwróciła uwagę na prezentację, którą wygłosiła Ana Llorente Pérez – SEO for YouTube: growing and scaling your brand’s channel. Omawiała ona optymalizację filmów na YouTube (i jak ważna jest nie tylko dla wyników wyszukiwania na YouTube, ale też aby nasze widea pojawiały się jako sugerowane wideo, czy nawet w wynikach Google). Ciekawe porady od Any – dodawanie wideo do najlepiej rankujących artykułów blogowych, zrobienie dobrego researchu już PRZED NAGRANIEM. Warto też pamiętać, że film na YT musi “zażreć” w 24h. jeśli nie, to będzie już mu się bardzo trudno wybić.
Wojtek, wspomniany SEO & R&D Specialist (4 raz na BrightonSEO) chwalił prezentację Eweliny Westcott – Are SEO analysts real data analysts? Opowiadała ona o analizie ofert pracy specjalistów SEO, gdzie wydawałoby się, że skille analityczne będą pożądane – a w praktyce, 72% seowców nie miało doświadczenia z analizą danych, 81% nie miało żadnych szkoleń i wdrożeń z tego tematu… Ba – 20% nie odróżnia raportów od dashboardów. Ewelina podkreślała, że praca z danymi wymaga metodologii, narzędzi i doświadczenia.
Daniel, nasz Junior SEO Specialist (to był jego pierwszy raz na Brighton) zwrócił uwagę na prezentację Beth Woodcock – In defence of log files. Zaczęła od definicji logów serwera, później przedstawiła najczęstsze mity ich dotyczące. Podkreślała, aby się nie bać, nawet “normalny” laptop jest w stanie przetworzyć zwykle tego typu dane i wbrew pozorom nie trzeba do ich analizy aż tak głębokiej wiedzy specjalistycznej jak nam się czasem wydaje. Benefity? Logi serwera podają dobre, dokładne dane, pokażą nam blokady jakie Google napotyka na naszej stronie, pomogą zidentyfikować problematyczne URLe (a więc i zoptymalizować crawl budget), możemy zobaczyć, które adresy boty wyszukiwarek odwiedzają najczęściej, i wiele innych. A więc warto logi analizować!
Nasz Senior SEO Specialist Przemek (4 raz na BrightonSEO), zwrócił uwagę na prezentację Filipy Olmo – Category Building: How do you make your mark in this uncharted territory? Radziła w niej, że warto próbować samemu tworzyć nowe segmenty kategorie w branży. Może uda nam się sięgnąć po niewykorzystane potencjały? Warto to robić, niezależnie od wielkości i konkurencyjności branży. Pamiętać jednak trzeba, że jest to proces praco i czasochłonny. Trzeba być świadomym, że wybudowanie świadomości użytkowników na temat nowej kategorii może trwać nawet 12-16 miesięcy. Zwróciła ona uwagę, że takie kategorie tworzymy dla użytkowników, nie dla SERPów, więc nie opierajmy się tylko na wolumenach wyszukiwania. Aby badać potencjał takich tematów, pomocne mogą być Reddit, Google Trends czy X.
Nasz SEO Specialist Jakub, jako wartą refleksji wskazał prezentację Emily Goodye – Experience counts: why SEO needs a name change. Omawiała ona zmieniające się zachowania kupujących – zaczynamy szukać w innych wyszukiwarkach, Google nie jest już zawsze pierwszym miejscem gdzie szukamy różnych informacji – Mamy za to Reddit, Amazon, Pinterest, TikTok. Aby więc wykorzystać ten potencjał, ważne jest żeby dostarczyć doświadczeń, które serio odpowiadają na potrzeby klientów. Należy testować i sprawdzać, co się naszym klientom podoba, a co nie. Warto bardzo dokładnie zrobić analizę swojej grupy docelowej – także na innych kanałach – i użyć tego w Google. Ważne jest też badanie konkurencji i intencji wyszukiwania.
Wielu z nas, zwróciło też uwagę na prezentację, którą wygłosił Gus Pelogila – How to write perfect SEO ticket to dev. Podczas wewnętrznej dyskusji o kwietniowej edycji BrightonSEO 2024, doszliśmy do ciekawych wniosków – inaczej odebrał ją obecny tam Junior Developer Filip (pierwszy raz na BrightonSEO), a inaczej nasza Head of SEO Gosia (5 raz na konferencji). Może nawet nie tyle inaczej, co zwrócili uwagę na różne jej elementy. Gus mówił o tym, aby zawsze zapewnić jak najwięcej szczegółów na temat taska zlecanemu web developerowi (po co go robimy, jaki efekt chcemy osiągnąć, itd). W tasku powinny znaleźć się też wszystkie wiadomości typu: potrzebne dostępy, deadline, priorytet. Jeśli jest to kontynuacja jakiegoś wcześniejszego zadania – należy podać informacje o nim. Warto dostarczyć design, jeśli chcemy wdrożyć jakąś funkcjonalność (nasz dev może nie być zbyt graficzną osobą). Gus podkreślał też budowanie relacji z naszymi deweloperami i staranie się zrozumieć także ich perspektywę (ile innych zadań mają, jak pracują, itd).
Warto też na pewno wspomnieć o Polakach, którzy oprócz Wojtka występowali na scenie kwietniowego BrightonSEO 2024:
Rad Paluszak z prezentacją From algorithmic penalty to 373% revenue increase (a case study), którą bardzo chwalił nasz CEO Mateusz.
Emilia Korczyńska z prelekcją How to produce 100s of posts with programmatic SEO without programming – Wojciech i Przemek mówili, że totalnie wymiotła z tą prezentacją, brawo!
Krzysztof Marzec – What kind of links Google loves? Okazuje się że Krzysztof nie tylko wymiata w temacie Adsów, ale też miał ciekawe przemyślenia na temat link buildingu. Milena kibicowała z widowni!
Damian Salkowski – 5 effective ways to leverage AI in SEO strategy
Michał Suski – How to keep your content optimized all the time – Michał to wyjadacz sceny, co udowodnił też w tym roku.
Najważniejsze moim zdaniem hot takes z całej konferencji?
Artykuł zakończę jeszcze kilkoma luźnymi myślami, które przewijały się przez całą konferencję. Może Was coś zainspiruje. 🙂
Nie szukaj pomysłu na content czy keyword research tylko Google i narzędzi SEO – przeglądaj też TikTok, Pinterest, X, Amazon, YouTube, Reddit – tam też są Twoi użytkownicy.
Link Building nie umarł, a jest ważniejszy niż kiedykolwiek.
Artykuły PR, wzmianki brandowe, Social Signals to ważny element link buildingu.
Pamiętaj o ideach takich jak zrównoważony rozwój, ekologia (ślad węglowy), web accessibility, inkluzywność.
Pamiętaj o SEO basics – optymalizacji, jaką każdy z nas zna
Twórz treści dla użytkownika (nawet jeśli SEO-wo wydają się nie mieć sensu), analizuj zachowania na stronie.
SEO nie umarło, tylko się zmienia i warto do tej zmiany się dopasować i znaleźć swoje potencjały
Headless to zdecydowanie metoda tworzenia oprogramowania, którą warto mieć na oku
Testuj, zbieraj dane, dziel się nimi.
Używaj innych kanałów, żeby sobie pomóc (Nie bój się TikToka :D)
Wróć do korzeni: badaj grupy docelowe.
Context is still King – nie tylko w treściach, ale też w link buildingu.
Regex Twoim przyjacielem. BigQuery kumplem. API Search Console dobrym towarzyszem.
To by było na tyle, jeśli dotrwałeś do końca wpisu, napisz komentarz – czy przekonałam cię i widzimy się na następnym BrightonSEO? 🙂
Senior SEO Specialist. W Delante od sierpnia 2017 roku. Humanistka o zacięciu marketingowym, zainteresowana UX. Wie jak ważny w SEO jest content, rozwijała dział copywritingu i prowadzi w tym temacie szkolenia. A po pracy: kino, podróże, śniadania na mieście i Heroes III.
Senior SEO Specialist. W Delante od sierpnia 2017 roku. Humanistka o zacięciu marketingowym, zainteresowana UX. Wie jak ważny w SEO jest content, rozwijała dział copywritingu i prowadzi w tym temacie szkolenia. A po pracy: kino, podróże, śniadania na mieście i Heroes III.