Jak tworzyć opisy produktów w sklepie internetowym?

Jak tworzyć opisy produktów w sklepie internetowym?

Dobrze napisane opisy produktów na stronę internetową mogą stać się istotnym w procesie zakupowym punktem ścieżki klienta. To, czy użytkownik zawiesi wzrok na opisie Twoich (no właśnie, dlaczego akurat Twoich?) produktów, zależy od tego, czy potrafisz je pokazać od najlepszej strony. A najlepiej, gdy zachwycą zarówno użytkownika, jak i roboty Google. Jak osiągnąć ten słynny złoty środek i wznieść swoje copy na nowy poziom?

Spis treści

Jak tworzyć opisy produktów w sklepie internetowym?

Zanim zaczniesz: lepiej napisać czy zlecić opis produktu?

Chcąc wzbogacić swoją stronę internetową o wartościowe treści, musisz liczyć się z koniecznością zainwestowania w nowe teksty. Z reguły opcje są dwie – samodzielna praca albo współpraca z zewnętrznym specjalistą, czyli zlecenie napisania opisów produktu copywriterowi lub agencji. Zarówno samodzielne stworzenie tekstu, jak i oddanie tego zadania doświadczonemu copywriterowi to dobre pomysły – wszystko zależy od Twoich zasobów (czas, budżet) i kompetencji (łatwość pisania tekstów, znajomość rynku, podstawowa wiedza marketingowa).

Jednym z najlepszych możliwych rozwiązań jest zlecenie treści, ale przekazanie podwykonawcy właściwego briefu – pozwoli to połączyć umiejętności copywritera z Twoją znajomością produktów, a tym samym wyciągnąć z tekstu jak najwięcej.

Co zawrzeć w takim briefie?

  • Wyróżniki produktu, które znasz na podstawie własnych doświadczeń lub doświadczeń z klientami. Pamiętaj, że copywriter zajmuje się bardzo wieloma różnymi dziedzinami – może nie znać danego produktu tak dobrze jak Ty. Tu właśnie leży siła tej współpracy!
  • Swoje oczekiwania wobec danego tekstu. Jest coś konkretnego, czego od niego oczekujesz? Opis funkcjonalności produktu, skupienie się na kolorystyce, a może na właściwościach materiału? Koniecznie poinformuj o tym współpracownika.
  • Wyznaczniki dotyczące języka, jaki ma być użyty w tekście. Może tego nie wiesz, ale dobry copywriter potrafi pisać w tylu różnych stylach, ile oczekują od niego klienci! Jeśli masz konkretny pomysł na charakter opisu, postaraj się go zawrzeć w kilku prostych punktach i prześlij podwykonawcy.
  • Oczekiwaną długość tekstu. To akurat dość proste – napisz wprost, czy opis ma mieć 200, 300 czy 500 słów. Umówcie się też na stosowną formę rozliczenia.

Ale niezależnie od tego, kto zajmie się tworzeniem treści, warto byś wiedział, jak powinny one wyglądać, by spełniać najważniejsze wymogi stawiane marketerom przez klientów i algorytmy Google, dlatego edukacja to podstawa! Chcąc podzielić się wiedzą przygotowaliśmy dla Ciebie 17 wskazówek na temat tego, jak tworzyć opisy produktów w sklepie internetowym. Po lekturze tego wpisu już nic Cię nie zaskoczy!

1.Poznaj swojego odbiorcę

Trudno o dobre opisy produktów bez odpowiedniego przygotowania i zrozumienia tego, do kogo się pisze, podobnie jak trudno o skuteczne i faktycznie konwertujące frazy kluczowe bez określenia, kto właściwie tej konwersji ma dokonać. Dlatego punkt pierwszy to poznanie użytkowników, którzy są zainteresowani zakupem danego produktu – określenie ich demografii, zainteresowań, potrzeb i oczekiwań, a także języka, który im odpowiada, i marki, jaką chcą w Twojej firmie widzieć.
Jak to zrobić? 

  • Zacznij od podstaw brandingu: zastanów się, dla kogo (i dlaczego!) tworzysz lub sprzedajesz swoje produkty. Wyciągnij z tego wnioski, wdrażając odpowiednie zmiany w obrębie swojej komunikacji z klientem, zarówno na płaszczyźnie social mediów, jak i prezentacji produktów, w tym właśnie ich opisów.
  • Korzystaj z danych, które gromadzą narzędzia takie jak Google Analytics, a jeśli jeszcze nie masz ich zaimplementowanych – koniecznie dodaj stronę do Google Analyticsto zrób! Dzięki narzędziomnim z łatwością wychwycisz osoby, które najchętniej wchodzą w interakcję z poszczególnymi Twoimi treściami/produktami.
  • Określ kluczowe produkty dla biznesu. Dlaczego to właśnie one są najważniejsze? Kto je do tej pory kupował? Na tej podstawie uda Ci się szerzej spojrzeć na osoby, które stanowią najbardziej istotną grupę wśród Twoich odbiorców i odpowiadają za cenne konwersje.

2. Dobierz frazy kluczowe

Wiesz już, kto ma przeczytać Twoje opisy produktów? Świetnie. W kolejnym kroku musisz zdecydować, w jaki sposób sprowadzić go na Twoją stronę.

W SEO interesuje nas przede wszystkim ruch organiczny, choć nie tylko jemu służą słowa kluczowe (przydadzą Ci się też np. w kampaniach reklamowych Google Ads czy w social mediach). Niemniej niezależnie od tego, jakiej kampanii ostatecznie się przysłużą, ich głównym celem jest określenie, jakie zapytania użytkownik może wpisać w wyszukiwarkę, by znaleźć dany produkt.

Z jakich narzędzi warto korzystać, dobierając frazy kluczowe?

  • Ahrefs
  • Answer The Public
  • Keyword Planner od Google
  • Surfer SEO
  • Senuto
  • Semstorm
  • Ubersuggest

Powyższe narzędzia wskażą Ci kierunek, w którym warto iść: jakie zapytania wpisują w wyszukiwarkę użytkownicy, chcący znaleźć “koc dla dziecka”? Czy możesz pomóc sobie jakimiś artykułami blogowymi, aby zwiększyć rozpoznawalność swoich produktów? Jakie frazy kluczowe będą najbardziej wartościowe, a które są zbyt ogólne lub mają bardzo niski wolumen?

Dane z narzędzi musisz oczywiście dokładnie przejrzeć, a jeszcze lepiej, jeśli zrobi to dla Ciebie doświadczony specjalista SEO.

Dodatkowo korzystając z danych z Google Search Console sprawdzisz, na jakie frazy już się wyświetlasz, nawet jeśli jeszcze nie optymalizowałeś danej podstrony.

3. Wybierz właściwą kolejność dodawania opisów

Jeśli nie możesz stworzyć i dodać jednocześnie wszystkich opisów produktów, na przykład ze względu na ograniczenie czasowe, budżetowe czy po prostu objętość Twojego sklepu internetowego, ustal priorytety. To bardzo istotne, aby w pierwszej kolejności zadbać o właściwą optymalizację tych podstron, które określiłeś jako kluczowe dla biznesu. Najczęściej będą to te produkty, które cechują się:

  • największą liczbą kliknięć (nie tylko wyświetleń),
  • wysokim poziomem konwersji,
  • dużym zaangażowaniem użytkowników,
  • długim czasem przebywania na stronie.

A jeśli na podstawie zgromadzonych danych zacząłeś podejrzewać,  że coś może być nie tak z konwersją na Twojej stronie, zerknij na nasze poradniki:

4. Zadbaj o akapity, czyli wyznacznik czytelności tekstów

Z pewnością kojarzysz nieprzyjemne, rozległe bloki tekstu, które wyskakują po kliknięciu na miniaturkę produktu na źle przygotowanych stronach. To coś, co bardzo często odrzuca klientów – w końcu jako użytkownicy internetu jesteśmy przyzwyczajeni do bardziej graficznych, uproszczonych treści, a nawet długie artykuły powinny dawać przestrzeń na odpoczynek dla wzroku i mózgu. W przypadku opisów produktów to jeszcze bardziej istotne – pełni w końcu istotną funkcję sprzedażową!

Dlatego tekst powinien być podzielony na logiczne akapity, a część z nich dobrze otworzyć zoptymalizowanym pod SEO nagłówkiem. Choć obfita treść jest mile widziana przez Google, to jak wspomnieliśmy wyżej – blok tekstu może skutecznie zniechęcić użytkownika do zapoznania się z jego zawartością, a być może nawet potencjalnemu klientowi gotowemu dokonać konwersji nie uda się znaleźć istotnych dla niego informacji w szybkim czasie, opuści więc stronę bez ukończenia zakupu.

5. Zastosuj nagłówki H1-H3

Google bardzo lubi hierarchię – dlatego jeśli chcesz pokazać mu, co na stronie jest najbardziej istotne, zastosuj nagłówki najwyższych poziomów, od H1 po H3. W nagłówku H1 umieść koniecznie charakterystyczną nazwę produktu, w nagłówku H2 – frazę kluczową, natomiast nagłówek H3 możesz użyć, aby poprawić czytelność tekstu i rozbić go na pomniejsze akapity.

Wskazówka: Pamiętaj, że każdy produkt musi mieć swoją indywidualną nazwę, nawet jeśli to tylko dwa warianty kolorystyczne danego produktu! Duplikacja (także w obrębie tytułów i nagłówków, np. H1) to jeden z największych wrogów dobrego SEO. Choć może się to wydać uciążliwe – zdecydowanie procentuje.

6. “To Cię zainteresuje!” Wyróżnienia w tekście

Nie zapominaj o wyróżnieniach, dzięki którym pokażesz użytkownikowi, co jest w opisach produktów naprawdę ważne, i podkreślisz nie tylko frazy kluczowe, lecz także (a może właśnie przede wszystkim) konkretne atrybuty produktu i jego zalety. Nie popadaj przy tym w przesadę, pogrubiając całe akapity (bo przecież wszystko jest ważne!) – wyróżnij fragmenty, które są naprawdę bardzo istotne, często będą to pojedyncze słowa, np. rozdzielczość telewizora, kolor sukienki, ciśnienie ekspresu do kawy, konkretne właściwości balsamu do ciała.

7. Wypunktowania: jasno, prosto i konkretnie

Zarówno Google, jak i użytkownicy lubią punktory i listy, więc nie bój się wymieniać hasłowo najważniejszych zalet danego produktu. Zwiększa to czytelność tekstu, a przy tym – jeśli właściwie użyte – potrafi sprawić, że dana podstrona się na pozycji zerowej w wyszukiwarce Google, wyróżniając się wśród konkurencji. Jeśli jeszcze nie wiesz, o co chodzi, to więcej o tzw. direct answer pisaliśmy w artykule Pożądana pozycja zero.

8. Pisz językiem korzyści

Dbaj o to, by tekst nie był przesadnie nachalny, ale pokazywał użytkownikowi faktyczne benefity. Zamiast pisać, że jesteś najlepszym producentem najtrwalszej odzieży termicznej, który wygrał dziesięć różnych plebiscytów (nawet jeśli w branży niezmiernie ważnych, to najprawdopodobniej niewiele mówiących przeciętnemu odbiorcy), opisz, co konkretnie wniesie do życia klienta taka odzież – że może towarzyszyć najlepszym górskim wycieczkom, porannemu joggingowi, nawet zimą, albo szusowaniu po stokach cały sezon, że wodoodporne buty sportowe świetnie sprawdzą się na jesienne spacery z psem i będą nieodłącznym elementem przygotowań do maratonu, nawet w deszczu. A do kompletu z nimi niezawodny będzie cieplutki softshell i nieprzemakalna kurtka, która dzięki swojej technologii pozwoli Ci na długie treningi, nie pozwalając na utratę temperatury.

Brzmi lepiej niż wypisane bez kontekstu cechy danych produktów i mało zachęcające “zobacz także” na końcu tekstu? Wiadomo!

Jeżeli potrzebujesz pomocy w tworzeniu opisów produktów do Twojego sklepu internetowego, skorzystaj z naszej usługi SEO Copywritingu.

9. Połącz cechy produktów z ich zaletami

Tworząc opisy produktów w sklepie internetowym pokaż, co konkretnie sprawia, że produkt jest wyjątkowy. Jeśli odkurzacz ma poniżej 60dB, napisz, że jest na tyle cichy, że nada się do domu ze zwierzętami domowymi czy dziećmi; przy czapce z wełny wyjaśnij, że taki skład pozwala skórze głowy oddychać, a sprzedając najnowszą kartę graficzną podkreśl, jakie konkretnie zadania pozwoli wykonać – nie zapomnij wymienić popularnych gier, które dzięki niej klient bezbłędnie odpali na najwyższych ustawieniach!

Dla klienta tak jasny dowód zrozumienia, czego potrzebuje, będzie zapewnieniem, że dobrze go znasz i troszczysz się o jego potrzeby – a tym samym zachęci go do zakupu.

10. Storytelling w e-commerce: nie bój się opowiadać

Ten punkt wiąże się częściowo z poprzednimi, ale storytelling to jeszcze więcej niż poznanie użytkownika i pokazanie mu przykładów zastosowań konkretnych produktów. Ten zabieg to budowanie doświadczeń, skojarzeń i przeżyć związanych z zakupem, które mają sprawić, że dana marka i jej oferta zostaną w pamięci odbiorcy na dłużej.

Wiele zabiegów storytellingu polega właśnie na opowiadaniu historii i budowaniu narracji o konkretnym nastroju, bazując na teorii, że emocje w marketingu są ważniejsze niż suche fakty. Co istotne, to nie żadna moda, a strategia potwierdzona licznymi badaniami!

11. Dłuższy ≠ lepszy, ale często długi = dobry!

Nie rozciągaj tekstu na siłę, nawet jeśli chcesz zrobić to, aby spełnić wymogi dobrych praktyk pozycjonowania, ale wyciśnij z produktu jak najwięcej się da. Szybko zobaczysz, że stworzenie spójnego, interesującego, długiego tekstu wcale nie jest tak trudne jak mogłoby się wydawać!

Przy okazji sprawdzaj, jaka długość podoba się najbardziej Twoim użytkownikom – tutaj znów przyda Ci się wsparcie narzędzi analitycznych, dzięki którym stwierdzisz, czy dłuższa treść przekłada się na wyższą konwersję lub dłuższy czas przebywania na stronie, czy przeciwnie – odstrasza użytkowników nawet mimo właściwego zoptymalizowania pod kątem czytelności.

Pamiętaj też, aby nie przesycać opisów produktów frazami kluczowymi: jeśli stworzysz wciągający tekst na temat, słowa kluczowe znajdą się w opisie bez konieczności sztucznego jego wydłużania.

12. Daj użytkownikom możliwość dodawania recenzji

Od kilku lat coraz wyraźniej widzimy, że user-generated content jest w cenie! Opinie o produktach w sklepie internetowym są szalenie ważne dla uzyskania zaufania klientów. Zadbaj o to, aby oprócz Twojego opisu na stronie znalazły się również autentyczne, szczere głosy użytkowników.

Możesz w tym celu użyć wtyczek albo dodać opcję komentarzy czy gwiazdek. Warto dodać, że Google bardzo często wyświetla właściwie zaimplementowane oceny w wynikach wyszukiwania jako część Snippeta, co może pomóc Ci zwiększyć współczynnik klikalności!

13. Od ogółu…

Choć mogłoby się wydawać, że “od ogółu do szczegółu” to zasada dość szkolna i w swojej prostocie banalna, to właściwie zastosowana pozwala osiągnąć naprawdę dobre efekty, także w tworzeniu opisów produktów. Na początku wskaż więc te cechy, które uważasz za najbardziej istotne – niech pojawią się już we wstępie i przyciągną uwagę użytkownika. Dalej opisz wszystkie poboczne funkcjonalności i zastosowania produktu, korzystając z zasad storytellingu, które opisaliśmy dla Ciebie wyżej.

Na samym końcu możesz umieścić informacje podsumowujące całą treść (np. od punktów) i wskazać, jakie jeszcze produkty warto dodać do koszyka, aby dopełnić stylizację, właściwie spakować się na wyjazd czy odpowiednio zaplanować pielęgnację włosów.

14. Frazy kluczowe wplataj naturalnie

Spotkałeś się kiedyś ze sformułowaniem keyword stuffing? To zjawisko, które jest w opisach produktów wyjątkowo niepożądane. Użytkownika nie interesuje pięć nienaturalnych fraz jedna obok drugiej – chce poznać faktyczne zalety produktu, który go interesuje, i na podstawie opisu podjąć decyzję o zakupie lub zrezygnowaniu z niego.

Dlatego wszystkie słowa kluczowe wplataj naturalnie, tak aby właściwie nie było ich widać na pierwszy rzut oka – Google wciąż będzie usatysfakcjonowany taką optymalizacją, a użytkownik nie będzie musiał przedrzeć się przez gąszcz nieistotnych z jego punktu widzenia (przynajmniej na tym etapie zapoznania z produktem) fraz, więc szybciej przejdzie do koszyka.

większa widoczność sklepu internetowego z delante

15. Nie zapomnij o linkowaniu wewnętrznym

Opisy produktów w sklepie internetowym są miejscem, które aż prosi się o ciekawe linkowanie wewnętrzne, niezmiernie ważne dla optymalizacji strony pod kątem SEO. Wystarczy, że dodasz kilka linków do podobnych produktów (najlepiej w formie anchorów), które rzeczywiście mogą zainteresować klientów. Warto wpleść je zarówno w środku tekstu, jak i pod koniec – wszystko zależy od tego, gdzie będą wyglądały najbardziej naturalnie i spełnią jednocześnie funkcje optymalizacyjne oraz sprzedażowe.

16. Dodajesz grafiki? Dodaj też teksty alternatywne!

Atrybuty alt to krótkie opisy grafik, dzięki którym roboty Google mogą odczytać, co na danym zdjęciu/obrazku się znajduje. To także dobre miejsce na pozostawienie frazy kluczowej. Pamiętaj, aby zawsze uzupełniać teksty alternatywne na stronie – zarówno z myślą o pozycjonowaniu, jak i wszystkich użytkownikach, którzy z różnych przyczyn nie mogą zobaczyć Twoich grafik.

17. Wybierz odpowiedni język

Pamiętaj, że dobra komunikacja jest podstawą skutecznej sprzedaży i – choć może to nie być oczywiste na pierwszy rzut oka – dotyczy to także e-commerce! Jak tworzyć opisy produktów w sklepie internetowym z uwzględnieniem potrzeb Twoich klientów? Pamiętaj, że różne grupy odbiorców wymagają różnych sposobów komunikacji. Co to oznacza w praktyce? O czym musisz pamiętać, dobierając język opisów? Odpowiedz sobie na kilka podstawowych pytań:

  • Czy użytkownik, który ma kupić dany produkt, jest specjalistą w dziedzinie, czy musisz mu przedstawić wszystko od A do Z? 

Przykład: W sklepie z akcesoriami do tatuażu zestaw dla początkujących tatuatorów musi być opisany dokładnie i prosto, ponieważ kontekst zakłada, że dana osoba nie wie jeszcze za wiele o tatuowaniu. Z kolei po specjalistyczne, drogie maszynki z wysokiej półki będą sięgać raczej specjaliści – tam możesz zastosować trudniejszy język i branżowe sformułowania.

  • Czy potencjalny klient preferuje język przyjazny i prosty, czy raczej ewokujący luksus i ekstrawagancję? 

Przykład: Inaczej będziesz komunikować się z klientem, sprzedając plecaki do górskich wędrówek czy kolorowe szelki dla psów – tutaj najczęściej zastosujesz język prosty, dostępny, dający poczucie przynależności, może nawet z elementami humorystycznymi – a inaczej przygotujesz opis produktu w sklepie z luksusową biżuterią, której noszenie samo w sobie ma wnosić klienta na inny poziom życia.

  • Co wiesz na temat demografii swojej grupy docelowej?

Przykład: Trudno robić żarty skierowane do Gen Z, kiedy Twoja grupa docelowa to osoby po 50. roku życia, ba – nawet niewiele starsze pokolenie Y nie zrozumie zamkniętego, specyficznego żargonu, jakim często posługują się osoby poniżej 20. roku życia. 

Wskazówka: Zawsze dopasowuj teksty do swojej grupy docelowej, personalizując je zgodnie z zasadą, że co dla wszystkich, to w zasadzie dla nikogo. Zachowaj jednak rozsądek, aby nie przegapić tej granicy, za którą tekst stanie się nieczytelny nawet dla Twojej grupy odbiorców.

Miej też na uwadze, że osoby, które kupują Twoje produkty, to czasem partnerzy, znajomi czy rodzice danych osób – nie zamykaj się przesadnie na odbiorców, stawiaj raczej na dostępność.

Zoptymalizuj tekst pod kątem SEO, ale nie porzucaj użytkownika! 5 ważnych to-dos na Twojej liście

To zrób dla użytkownika To zrób dla SEO
Dopasuj styl pisania do odbiorcy – niech będzie lekki lub profesjonalny, humorystyczny lub dający bezpieczeństwo, w zależności od potrzeb grupy docelowej i marki, jaką budujesz. Dopasuj frazy kluczowe do odbiorcy – sprawdź, czego poszukują Twoi klienci, i odpowiedz na ich potrzeby.
Zadbaj o przyjazną formę podania, także od strony graficznej: podziel tekst na akapity, rozdziel go akapitami, używaj wyróżnień. Nagłówki, którymi rozdzielasz akapity, zoptymalizuj pod SEO: pamiętaj, że te najważniejsze dla wyszukiwarek to H1 i H2 (w stylach CMS często Nagłówek 1 czy Nagłówek 2). Frazy kluczowe i ważne informacje oznacz znacznikiem <strong>.
Nie przesadzaj z ilością tekstu: ściana treści bez wyróżnionych fragmentów nie zachęca do przeczytania. Wypełnij stronę treścią, którą Google będzie mógł dobrze zinterpretować: nasyconą wcześniej dobranymi frazami kluczowymi, rozmieszczonymi rozsądnie i bez keyword stuffingu (pamiętaj: z umiarem!).
Używaj faktycznych zdjęć produktów, najlepiej wykonanych w świetle dziennym lub pochodzących od producenta (jeśli otrzymałeś zgodę na ich wykorzystanie). Zoptymalizuj grafiki zgodnie z wytycznymi, np. Core Web Vitals: zadbaj o ich rozmiar, wagę, format oraz teksty alternatywne.
Pokaż użytkownikowi podobne produkty, którymi może być zainteresowany, np. pod opisem tego, który w danym momencie przegląda, albo linkując do nich w treści. Poprzez odnośniki do innych produktów (a także kategorii) zbuduj w treści sieć linkowania wewnętrznego.

Opisy produktów w sklepie internetowym: jak zwiększają sprzedaż?

  • pomagają wyróżnić Cię na tle konkurencji – serio, to nie tak, że tworzenie opisów produktów pod SEO to wybieranie zbitki słów kluczowych, które już ledwo przypominają tekst (o tym i innych przypadkach opowiemy w części o tym, czego nie robić, tworząc copy produktowe). Nowoczesne SEO stawia na takie czynniki jak wyważone nasycenie frazami kluczowymi, dobry UX i szybko działająca witryna – a to aspekty, które pomogą Ci zatrzymać użytkownika na dłużej na stronie, konkurencję zaś wyprzedzić już z poziomu wyników wyszukiwania dzięki wysokim pozycjom.
  • budują Twój unikalny brand – choć branding i opracowywanie charakteru marki to działania, które wydają się często być czymś ekskluzywnym i niekoniecznym, współczesny marketing internetowy (i nie tylko) dowodzi, że tak naprawdę staowią podstawę skutecznych działań. W świecie przepełnionym reklamami i ogromną konkurencją w niemal każdej branży Twoja marka musi być rozpoznawalna i charakterystyczna, by użytkownik zechciał wejść z nią w interakcję.
  • utrzymują uwagę użytkownika na stronie i budują z nim relację– oryginalne opisy produktów napisane w języku zgodnym z duchem Twojego brandu to fundament skutecznej komunikacji już na początku kontaktu z klientem, a często także jeden z elementów istotnych przy decyzji o tym, czy dany zakup w ogóle nastąpi. Dobrze zaprojektowane logistycznie opisy produktów z elementami storytellingu i ciekawą oprawą graficzną pozwolą zatrzymać użytkownika na dłużej, w międzyczasie przekonując go coraz skuteczniej do zrealizowania konwersji.
  • mają potencjał na zwiększenie ruchu na stronie produktu – jeśli do opisów sprytnie wpleciesz frazy kluczowe, po których użytkownicy będą mogli Cię znaleźć, będziesz o krok bliżej do zwiększenia widoczności w Google swojej strony. Dobrze zoptymalizowane strony produktowe z interesującymi opisami to najlepiej rankujące pozycje w SERPach – sprawdź sam!

Dopracowana strona wizualna, dobry tekst i techniczna optymalizacja SEO to niezawodny sposób na sukces zarówno w obszarze zadowolenia użytkownika, jak i spełnienia wymogów stawianych przez algorytmy Google.

Czego NIE robić?

Znasz już dobre praktyki – jest jednak cała masa złych, na które musisz uważać. Co na przykład nie powinno znaleźć się w opisach produktów SEO?

  • Nie kopiuj opisów z innych stron – będzie to powodowało wzrost duplikacji i zagrażało renomie Twojej strony, nawet jeśli z pozoru wydaje się prostym i nieszkodliwym rozwiązaniem. Aby dowiedzieć się więcej na ten temat, przeczytaj nasz artykuł: Czy naprawdę potrzebuję unikalnego opisu do każdego produktu na stronie?.
  • Nie powielaj opisów w obrębie swojej witryny – nawet jeśli produkty są podobne (aby rozwiać wątpliwości w tym temacie, koniecznie sprawdź wpis: Podobny produkt, inna wersja kolorystyczna – co z opisami?). Takie zabiegi prowadzą bowiem do wzrostu duplikacji wewnętrznych w obrębie strony, które z kolei stwarzają zagrożenie kanibalizacji fraz i nie umykają czujnemu oku algorytmu Panda.
  • Nie rozbudowuj opisu produktu poprzez dodawanie tekstu mało wartościowego dla odbiorcy – zawsze stawiaj klienta w centrum uwagi. Pamiętaj, że użytkownicy internetu są naprawdę inteligentni i coraz lepiej rozpoznają treści, które są stworzone wyłącznie pod SEO. A kiedy to nastąpi – szybko tracisz ich zaufanie. Nie oznacza to, że nie możesz optymalizować swoich treści, a raczej to, że musisz pamiętać zarówno o zadowoleniu Google, jak i użytkowników.
  • Unikaj keyword stuffingu – niech zagęszczenie fraz w tekście będzie naturalne i nie przytłaczające. Istnieje wiele różnych danych podających idealne zagęszczenie słów kluczowych w opisach produktów i innych treściach, w praktyce jednak najlepiej kierować się zasadą naturalności.
  • Nie pisz językiem skupionym na marce (“MY jesteśmy najlepszą firmą”, “NASZE produkty są lepsze niż konkurencji”), zamiast tego stale podkreślaj rolę odbiorcy (“stworzyliśmy ten produkt dla CIEBIE, żebyś mógł…”, “TWOJA poranna rutyna będzie dużo łatwiejsza z…”, “Spełnij SWOJE marzenia” itp.).

Przykłady opisów produktów

W tej części pokażemy Ci, jak wyglądają opisy produktów w rzeczywistości. Na konkretnych przykładach opowiemy, co nam się w nich podoba, a co warto by poprawić. Gotowy?

Przykład #1

opis produktu przykład

Zacznijmy od przyjemnego, krótkiego, ale treściwego i unikalnego (!) opisu zestawu pisaków ze sklepu Paper Concept.

Brak tutaj akapitów, formatowania i optymalizacji pod SEO, ale z punktu widzenia użytkownika cenne są informacje o tym, jak produkt można wykorzystać w praktyce, oraz co robić w razie problemów. Po prawej stronie widać logo marki, a zakładki u góry pozwalają poznać dokładne parametry pisaków i szczegóły dostawy.

Z plusów SEO, poniżej znajduje się lista innych produktów z tej samej kategorii zacieśniająca siatkę linkowania wewnętrznego:

opis produktu SEO przykład

Przykład #2

W następnej kolejności na warsztat weźmiemy dobrze zoptymalizowany pod SEO opis odkurzacza ze strony Beam Online.

Mamy tu dość długi, ale podzielony na czytelne akapity tekst. Jeden z nagłówków jest zoptymalizowany pod frazę kluczową z nazwą modelu odkurzacza, drugi natomiast przyciąga uwagę użytkownika, pomagając mu w wyborze. Wyboldowane fragmenty zawierają frazy kluczowe oraz podkreślają zalety produktu w oczach użytkownika. Mamy także do czynienia z elementami storytellingu: czarny scenariusz obijania szafek i ścian odkurzaczem stacjonarnym zostaje zestawiony z prostą obsługą odkurzacza centralnego. Nie widać tego na screenie ze względu na stylowanie tekstu, ale w ostatnim akapicie zostały podlinkowane podobne produkty.

opisy produktów SEO

Przykład #3

Co w przypadku elektroniki? Tutaj mamy do czynienia z dwoma praktykami – bardziej dynamicznymi, nietradycyjnymi opisami, bogato przeplatanymi wideo, animacjami i zdjęciami produktu, oraz klasycznym opisem podzielonym na akapity. Warto zwrócić uwagę na to, że podkreślane w tekście są nie tylko frazy kluczowe, lecz także zalety danego produktu – tak jak na poniższym przykładzie opisu Apple Smartwatch ze strony MediaExpert:

jak tworzyć opisy produktów w sklepie internetowym a przykład

Zauważ, że poszczególne akapity są bardzo krótkie, a bez czytania całego tekstu wiesz już, dlaczego warto wybrać dany produkt. To świetna praktyka, na której warto się wzorować. Jeśli moglibyśmy coś tu zmienić, to dodać więcej linkowania wewnętrznego (np. do pozostałych produktów Apple), a do frazy “Apple Watch Series 7” dodać kolor/bardziej konkretną specyfikację danego zegarka, by odróżnić od siebie produkty i nie ryzykować kanibalizacją słów kluczowych.

Przykład #4

Zastanawiasz się, czy konkurencja faktycznie stosuje atrybuty “alt=”, czyli teksty alternatywne na grafikach? Tak, i to nawet wówczas gdy w tekście nie pojawia się za wiele fraz kluczowych! Możemy więc śmiało stwierdzić, że tego rodzaju optymalizacja to bardzo delikatne i niemal niewidoczne działanie SEO, które może przynieść spore korzyści w pozycjach.

Zobacz przykład perfum na Notino. Po samym opisie nie mógłbyś stwierdzić, że zostałby on zoptymalizowany pod kątem pozycjonowania, ale już tytuł, tekst alternatywny i linkowanie wewnętrzne sugerują, że jednak praca na stronie została wykonana, po prostu bardzo ostrożnie.

tworzenie opisów produktów na przykladzie notino

Jak tworzyć opisy produktów w sklepie internetowym? Kilka słów na zakończenie

Tworzenie opisów produktów w sklepie internetowym nie jest trudne, ale z pewnością wymaga wiedzy i znajomości nie tylko języka, lecz także aktualnych marketingowych trendów oraz potrzeb użytkowników.

Dobrze, aby copywriter lub agencja, z którą współpracujesz (albo Ty – jeśli opisujesz swoje produkty samodzielnie) pamiętali o najważniejszych zasadach pisania dobrego copy produktowego, a przede wszystkim o tym, by pisać dla użytkowników, bo nawet – pozornie czysto techniczny – wybór fraz kluczowych zaczyna się właśnie od nich.

Jak tworzyć opisy produktów w sklepie internetowym? – szybka check-lista

  • Poznaj swojego odbiorcę.
  • Dobierz właściwe frazy kluczowe.
  • Określ priorytety i wybierz właściwą kolejność tworzenia opisów.
  • Zadbaj o podział na akapity i czytelność tekstów.
  • Stosuj nagłówki H1-H3.
  • Używaj wyróżnień (np. znaczników <strong>).
  • Korzystaj z punktorów i list.
  • Pisz językiem korzyści.
  • Łącz cechy produktów z ich zaletami.
  • Wplataj storytelling w swoje opisy produktów.
  • Określ właściwą długość tekstu.
  • Daj użytkownikom możliwość dodawania recenzji i ocen produktów.
  • Pisz według zasady “od ogółu do szczegółu”.
  • Nie zapomnij o linkowaniu wewnętrznym.
  • Wplataj naturalnie frazy kluczowe.
  • Dodaj teksty alternatywne do grafik.
  • Dobierz język komunikacji do potrzeb grupy docelowej.
  • Nie duplikuj opisów wewnątrz strony.
  • Nie kopiuj opisów ze stron producentów.
  • Pisz językiem skupionym na odbiorcy.

A skoro już wiesz jak stworzyć dobry opis produktu – teraz pora na praktykę. Z taką wiedzą bez problemu stworzysz wartościowe opisy na Twojej stronie internetowej. Powodzenia!

Ten wpis jest aktualizacją treści z 23 listopada 2016 roku.

FAQ

Nie – kopiowanie opisów produktów z innych stron, także stron producentów, jest nie tylko naruszeniem praw autorskich, lecz także przyczyną duplikacji zewnętrznych, które z kolei mogą spowodować spadki pozycji Twojej witryny w wynikach wyszukiwania, a nawet kary od Google.

Dlatego inwestycja w dobry copywriting i unikalne opisy to tak naprawdę konieczność, jeśli zależy Ci na wysokich pozycjach w SERPie i zadowoleniu klientów.

Duplikacje wewnętrzne to jeden z najczęściej występujących problemów e-commerce. Jeśli chcesz wiedzieć, kiedy stosować unikalne opisy produktów, kiedy je synonimizować, a kiedy najlepszym rozwiązaniem będzie wprowadzenie canonicali, mamy dla Ciebie naprawdę wyczerpującą odpowiedź – ten temat rozwinęliśmy bowiem szerzej w naszym wpisie: Podobny produkt, inna wersja kolorystyczna – co z opisami?

Nie ma jednoznacznych danych od Google, ale specjaliści SEO w oparciu o swoje doświadczenie i testy zalecają, by opisy produktów miały ok. 300 słów. Procent występowania fraz kluczowych w takim tekście nie powinien przekraczać 20%.

Nie. Nawet gdy produkty są praktycznie takie same, a różnią się na przykład tylko kolorem nie powinno się umieszczać takich samych opisów produktów. Może to skutkować coraz wyższym poziomem duplikacji wewnętrznej i kanibalizacją fraz, co nie sprzyja SEO.

(6)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Eksploracja GA4 - jak tworzyć raporty niestandardowe?

Eksploracja GA4 - jak tworzyć raporty niestandardowe?

Eksplorowanie to nowa sekcja w GA4. Możesz dzięki niech stworzyć raporty niestandardowe. Nie zwlekaj zatem z dodaniem strony do GA4 i poznaj nowe rozwiązanie od Google, zanim statystyki Google Universal zostaną wyłączone. Masz jeszcze sporo czasu – dane w ramach GA Universal będą zbierane do 1 lipca 2022 roku. Wiesz, czym są raporty niestandardowe w GA4? Sprawdź, na czym polegają i jak z nich korzystać.

Czytaj więcej
Wydarzenia marketingowe w 2022, na których warto być

Wydarzenia marketingowe w 2022, na których warto być

W 2021 roku doszło do wielu wydarzeń marketingowych, które ze względów pandemicznych nie odbyły się w 2020 roku. Powrócił Festiwal SEO, a także inne imprezy związane z marketingiem. Już wiemy, jakie wydarzenia planowane są na ten rok. Będzie się działo! Sprawdźmy, gdzie warto się pojawić w drugim półroczu 2022 roku. Na które wydarzenia marketingowe warto zwrócić szczególną uwagę?

Czytaj więcej