Poradnik. Rozmiary grafik i wytyczne dotyczące wideo na Facebook Ads

Poradnik. Rozmiary grafik i wytyczne dotyczące wideo na Facebook Ads

Prowadzisz kampanie w Facebook Ads, ale nie wiesz, jakie wymiary powinny posiadać grafiki, aby wyświetlały się poprawnie? Dziś odpowiem na to pytanie.

Ostatnio na naszym blogu: Analiza widoczności w Senuto

Facebook uwielbia różnorodność w kwestii doboru grafik. Zależnie od miejsca wyświetlania i typu kreacji zaleca inne ich wymiary i proporcje. I tak można zakopać się w rekomendowanych rozmiarach na stronie pomocy Facebooka i wciąż nie wiedzieć jak przygotować grafiki możliwie optymalnie.

Jednak spokojnie – są wymiary ogólnie rekomendowane w branży, które zdecydowanie skrócą listę, jaką musisz przesłać do swojego grafika. Przedstawię Ci dziś zarówno rozpiskę szczegółową, zalecaną przez portal, jak i rekomendacje Delante.

Spis treści:

  1. Zalecenia Delante
  2. Wymiary materiałów na Facebooku
  3. Specyfikacje Facebooka
  4. Dodatkowe porady
  5. Podsumowanie

Zalecenia Delante

Zdaję sobie sprawę z tego, jak wiele jest wytycznych dotyczących grafik w kampaniach na Facebooku i jak wielkie budzą one zamieszanie. Z tego powodu (zanim przejdę do oficjalnych, szczegółowych zaleceń) przedstawię Ci kilka wytycznych jakie wysyłamy naszym klientom. Ich zastosowanie wystarczy, by grafika sprawdziła się w większości przypadków.

Zalecamy stosowanie minimum 4 wymiarów grafik: 1080×1080, 1200×1200, 1200×628, 1080×1920 pikseli o możliwie najwyższej jakości i niskiej wadze.

W materiałach wideo sugerujemy stosowanie dźwięku oraz napisów. Wynika to z faktu, że duży procent odtwarzanych filmów jest wyciszony, przez co materiał powinien być opatrzony napisami lub być zrozumiały bez dźwięku.

Facebook Ads – zalecenia Delante:

  • Wymiary – zalecamy stosowanie min. 4 wymiarów: 1080×1080, 1200×1200, 1200×628, 1080×1920 px
  • Obsługiwane formaty – obraz: .jpg, .png / wideo: .mp4, .mov, .gif
  • Tekst na grafice – grafika może mieć maksymalnie 20% tekstu; możliwość sprawdzenia ilości tekstu: https://www.facebook.com/ads/tools/text_overlay
  • Elementy grafiki – logo i ważne elementy nie powinny znajdować się blisko krawędzi (możliwość ucięcia przy kadrowaniu)
  • Jakość – grafiki powinny mieć jak najwyższą jakość

Wymiary materiałów na Facebooku

Pojedynczy obraz lub film

wymiar
w px 
formatmiejsce wyświetlaniadodatkowe informacje 
1080×1080kwadrat (1:1)większość umiejscowień (w tym dla celu kampanii: polubienia strony)zalecany minimalny format
1200×628obraz poziomyArtykuły Ekspresowe na Facebooku, prawa kolumna Facebooka
1080×1920obraz pionowyRelacje (Fb, IG, Msg), Audience Network (baner, natywna, pełnoekranowa)
1200×1200kwadrat (1:1)większość umiejscowień
  • mniej popularny format
  • lepsze wyświetlanie na monitorach wyższej rozdzielczości

Karuzela

wymiar
w px 
formatmiejsce wyświetlaniadodatkowe informacje 
1080×1080kwadrat (1:1)Facebook, Audience Network, Messenger, Instagram (Aktualności)
  • zalecana
  • min. 2, max 10 grafik lub filmów (zalecamy 15 sek.)
1080×19209:16Relacje na Instagramie
  • max 3 grafiki. Długość filmu 15 sek.

Kolekcja

(obraz będzie wyświetlany także w górnej części materiału błyskawicznego)

wymiar
w px 
formatmiejsce wyświetlania     dodatkowe informacje     
1080×1080kwadrat (1:1)Aktualności na Facebooku i Instagramie
1200×628pion (16:9)Aktualności na Instagramie

Kanwa

(brak konkretnych wytycznych)

wymiar
w px 
formatmiejsce wyświetlaniadodatkowe informacje 
1200×628proporcje
9:16 lub 1:1
miniatura w Aktualnościachdostępna tylko na urządzeniach mobilnych

Pokaz slajdów

wymiar
w px 
formatmiejsce wyświetlaniadodatkowe informacje 
zalecany min. 1080×1080
oraz 1280×720
1:1
16:9
(Relacje)
2:3
dostępny dla wszystkich celów reklamowych i umiejscowień
  • od 3 do max 10 obrazów przy tworzeniu pokazu samodzielnie
  • od 1 do 10 obrazów przy wybraniu jednego z szablonów

Specyfikacje Facebooka

Proporcje a umiejscowienia

Proporcje a umiejscowienia - Facebook reklamy
źródło: Facebook for Business

Zacznijmy od proporcji naszych obrazów, ponieważ proporcje zależą od miejsca, w którym chcesz wyświetlać reklamę.

  • Aktualności:
    • kwadrat (1:1) dla obrazów
    • prostokąt (4:5) dla filmów
  • Relacje: pełnoekranowa grafika pionowa (9:16)
  • Filmy w karuzeli: kwadrat (1:1)
  • Wideo in-stream: poziomy prostokąt (16:9)
  • Audience Network: poziomy prostokąt (9:16)
  • Prawa kolumna na Facebooku: prostokąt (1,91:1), ewentualnie kwadrat (1:1)

Facebook umożliwia również pobranie szablonów proporcji obrazów, byś mógł mieć pewność, że Twoje grafiki są poprawne.

Pojedynczy obraz lub film

Podstawową kreacją spotykaną na Facebooku cieszącą się niesłabnącą popularnością i skutecznością jest ta, wykorzystująca pojedynczy obraz.

Reklama na Facebooku - pojedynczy obraz lub film

Najlepiej jeśli taki obraz cechuje:

  • rozdzielczość: możliwie najwyższa. Minimum 500 pikseli
  • format: .jpg lub .png
  • proporcja:
    • kwadrat (1:1) – dla umiejscowień typu Aktualności czy wideo in-stream
    • pionowy obraz (9:16) – jest to format pełnoekranowy w Relacjach, aplikacjach czy witrynach
    • poziomy obraz (1,91:1) – stosowany w prawej kolumnie na Facebooku, wynikach wyszukiwania czy Artykułach Ekspresowych

Kampanie o odmiennych celach możemy kierować na inne umiejscowienia. Wśród standardowych minimalnych rozmiarów grafik wyróżnić możemy:

  • 500×262 piksele dla:
    • Aktualności na Instagramie
    • karty Eksploruj na Instagramie
    • Relacji na Facebooku i Messengerze
  • 500×889 piksele (pion) dla Relacji na Instagramie
  • 254×133 piksele dla:
    • Facebooka w Aktualnościach
    • Wideo typu in-stream
    • Audience Network: reklama natywna, baner, reklama pełnoekranowa, wideo z nagrodą
    • Artykułów ekspresowych na Facebooku (lub z linkiem 1200 x 1200)
    • Marketplace na Facebooku
    • Wyniki wyszukiwania na Facebooku
    • Prawa kolumna na Facebooku
    • Skrzynka odbiorcza w Messengerze
  • 1200 x 444 piksele:
    • Polubienia strony (można też zastosować proporcję 1:1 – 1080 x 1080 pikseli oraz 2:3)

Karuzela

Karuzela pozwala zademonstrować kilka obrazów w ramach jednej reklamy. Zdjęcia pokazują się w formie kafelków, które można przesuwać, a każdy z nich może prowadzić pod inny adres internetowy.

Specyfikacja reklam Facebook - karuzela
źródło: Facebook for Business

Możemy tutaj zastosować albo statyczne obrazy (w tym wypełnić kafelki dynamicznie grafikami z zestawu produktów), albo filmy (w tym w formie pokazu slajdów).

Karuzela wymaga dodania minimum 2 obrazów (lub filmów), a maksymalnie 10.

Obraz powinien mieć:

  • wymiary: 1080 x 1080 pikseli
  • proporcje: kwadrat (1:1)
  • format: .jpg. lub .png
  • waga: max. 30 MB

Wideo w karuzeli powinno mieć:

  • minimum 600 x 600 pikseli (zalecamy jednak 1080 x 1080)
  • rozmiar pliku: max. 4GB
  • proporcje: pionowe (4:5)
  • format: .mp4, .mov, .gif
  • dźwięk: dodany z włączonymi napisami (więcej o tym w sekcji porad na końcu tego artykułu)
  • długość:
    • zalecana: do 15 sekund – wówczas można ją stosować w większości umiejscowień
    • Facebook: max. 240 min.
    • In-Stream: 5-15 sek.
    • Audience Network: 5-120 sek.
    • Instagram Stories: max. 120 sek.
    • Wideo z nagrodą: 3-60 sek.

Kolekcja

Jest to rozwiązanie wykorzystujące grupę elementów wyświetlanych w trybie pełnoekranowym. Stosuje się tutaj filmy, pokazy slajdów i grafiki. Działa jednak wyłącznie na urządzeniach mobilnych.

Po kliknięciu w reklamę odbiorca przekierowany zostaje do materiału błyskawicznego w postaci pełnoekranowego środowiska, które ma na celu całkowicie zaangażować użytkownika.

Specyfikacja reklam Facebook - kolekcja
źródło: Facebook for Business

W kolekcji zaleca się stosowanie:

  • obrazu: 1080 x 1080 pikseli
  • długości filmu: max 2 min.

Kanwa/Materiał błyskawiczny

Pełnoekranowe środowisko, które ma za zadanie wygenerować maksymalne zaangażowanie użytkownika. Wykorzystuje filmy, obrazy, karty karuzeli, formularze, umożliwia przeglądanie produktów. Obecnie dostępne jedynie na urządzeniach mobilnych.

Preferowaną proporcją jest tutaj prostokąt 9:16 lub kwadrat (1:1). Miniatura aktualności stanowi 1200 x 628 pikseli, jednak same zalecenia Facebooka odnośnie materiału błyskawicznego nie są powszechnie znane.

Facebook reklama - kanwa lub materiał błyskawiczny
źródło: Facebook for Business

Pokaz slajdów

Pokaz slajdów jest ciekawą opcją prezentowania produktów. Łączy zdjęcia tworząc płynne przejścia między nimi, z możliwością dodania tekstu i logo. Mamy tutaj opcję przygotowania  własnego pokazu slajdów lub skorzystania z gotowych szablonów.

Pokaz slajdów wymaga:

  • od 3 do max 10 obrazów przy tworzeniu pokazu samodzielnie
  • od 1 do 10 obrazów przy wybraniu jednego z szablonów (ilość determinowana jest przez szablon)
  • długość: max. 15 sek.
  • format:
    • kwadrat (1:1)
    • poziom (16:9)
    • pion (2:3)

Wideo

Internauta przykuwa swoją uwagę do reklamy na bardzo krótki czas, dlatego zalecaną długością filmu jest maksymalnie 15 sekund. Zależnie od umiejscowienia wideo powinno mieć trochę inną specyfikację.

Reklama Facebook - wideo
źródło: Facebook for Business

I tak z ogólnych wytycznych można wyróżnić:

  • rekomendowaną proporcję dla większości umiejscowień:
    • pion 4:5 (dla Aktualności, Facebooka, Instagrama i części Audience Network)
    • pełnoekranowy pionowy (9:16) dla Relacji na Facebooku i Instagramie
    • pełnoekranowy poziomy (16:9) dla wideo typu in-stream (niekiedy też 1:1)
  • zalecaną długość: max. 15 sekund
  • zalecane jest także dodanie dźwięku i napisów (dla osób mających wyciszone multimedia)
Reklama Facebook - wideo wytyczne
źródło: Facebook for Business

Do rekomendacji Facebooka należą:

  • rozdzielczość: minimum 600 pikseli
  • rozmiar pliku: max. 4GB
  • dźwięk: dodany z włączonymi napisami (więcej o tym w sekcji porad na końcu tego artykułu)
  • format: .mp4, .mov, .gif
  • długość:
    • zalecana: do 15 sekund – wówczas można ją stosować w większości umiejscowień
    • Facebook: max. 240 min.
    • In-Stream: 5-15 sek.
    • Audience Network: 5-120 sek.
    • Instagram Stories: max. 120 sek.
    • Wideo z nagrodą: 3-60 sek.Jeśli wybierzemy w kampanii cel: wyświetlenia filmu, wówczas zalecane długości filmów to:
    • Aktualności na Instagramie: do 120 sek.
    • Relacje na Instagramie: do 120 sek
    • Karta Eksploruj na Instagramie: do 120 sek
    • Aktualności na Facebooku: do 240 min
    • Relacje na Facebooku: do 120 sek
    • Audience Network (natywna, baner, pełnoekranowa): 5-120 sek
    • Wideo in-stream w Audience Network: 5-120 sek
    • Wideo z nagrodą w Audience Network: 5-120 sek
    • Artykuły ekspresowe w Facebook: do 240 min
    • Wideo in-stream na Facebooku: 5-120 sek
    • Relacje w Messenger: do 15 sek.
    • Źródła filmów w Facebook: do 240 min

Oczywiście można pokusić się o większą liczbę materiałów w odmiennych proporcjach. I tak dla reklam na Facebooku mogą to być:

  • proporcje: pion (9:16) – przy czym warto pamiętać, by najważniejsze części filmu wyświetlały się również w proporcji 2:3 (Aktualności Facebooka na urządzeniach mobilnych)
  • przy czym Aktualności na Facebooku dobrze jest tworzyć jako reklamy karuzelowe w proporcji kwadratowej (1:1) lub jako reklamy nie będące w formie linku: od 16:9 do 1:1.

Instagram z kolei obsługuje proporcje:

  • w Aktualnościach od 1:1,91 do 4:5
  • w Instagram Stories: w pełnowymiarowej orientacji pionowej (9:16)

Dodatkowe porady

Przedstawię Ci teraz garść wytycznych, których warto przestrzegać, aby grafika była efektywna i nie sprawiała problemów przy jej ładowaniu do systemu Facebooka, a także w późniejszym wykorzystaniu.

Wszystkie wytyczne Facebooka dot. grafik

Jeśli interesują Cię szczegółowe wytyczne odnośnie każdego typu kreacji w wybranym umiejscowieniu, to możesz zagłębić się w tajniki pomocy Facebooka dotyczące grafik oraz materiałów wideo lub sprawdzić je bezpośrednio przy tworzeniu reklam.

Ilość tekstu na grafice

Chciałabym przestrzec Cię też przed zbyt dużą ilością tekstu na grafice. Jest to częsty błąd, który powoduje w najlepszym przypadku ograniczenie zasięgu reklamy (a przy tym wzrost kosztów jej wyświetlania), a znacznie częściej – całkowite odrzucenie kreacji.

Tekstu na grafice przesyłanej do Facebooka powinno być maksymalnie 20%. Warto tu nadmienić, że tekstem jest zarówno informacja na obrazie, jak i logo czy znak wodny. Czasami wystarczy zmniejszyć rozmiar fontu (czcionki) – oczywiście zapewniając jednocześnie jej czytelność – lub zastosować krótsze frazy, by nie przekroczyć wyznaczonego progu.

Jeśli chcesz sprawdzić, czy grafika wpisuje się w ten wymóg, skorzystaj z narzędzia Facebooka. Z dość dużą dozą prawdopodobieństwa pokaże Ci ono czy mieścisz się w limitach portalu, czy grafika może ograniczyć zasięg lub czy zostanie odrzucona. Oczywiście pamiętaj, że jest to jedynie narzędzie pomocnicze, dlatego może się zdarzyć, że mimo “zielonej” oceny, Twoja kreacja i tak nie zostanie zaakceptowana przy tworzeniu kampanii.

Reklama Facebook - tekst na grafice

Oczywiście od każdej reguły są wyjątki, do których można zaliczyć:

  • okładki (książek, czasopism, płyt, gazet),
  • zdjęcia produktów w opakowaniach, na których znajduje się tekst,
  • gry,
  • plakaty,
  • wykresy i tabele.

Takie zdjęcia musisz jednak poddać ręcznej weryfikacji i czekać na rozpatrzenie wniosku.

Dodatkowo, logo i inne ważne elementy nie powinny znajdować się blisko krawędzi grafiki. W ten sposób unikniesz przycięcia ich w różnych umiejscowieniach.

Podsumowanie

Ilość wytycznych co do grafik Facebooka potrafi przytłoczyć niejednego reklamodawcę. Dlatego warto szukać rozwiązań optymalnych – zalecanych rozmiarów obrazów, które będą odpowiednie do większości umiejscowień.

Jednocześnie Facebook Ads ma to do siebie, że grafika w nieodpowiednim rozmiarze również może zostać zamieszczona w systemie, jednak zostanie ona w niektórych (lub wszystkich) umiejscowieniach przycięta. Stąd, by przypadkowo nie pozbawić naszych kreacji najważniejszych elementów w wyniku kadrowania, dobrze stosować rekomendowane w branży wymiary i zalecenia co do tworzenia kreacji.

(3)
Autor
SEM Specialist - Agnieszka

SEM Specialist

Absolwentka analityki gospodarczej, marketingu i grafiki reklamowej. W dziale PPC od maja 2019 roku. Umiłowała sobie szkicowanie i digital painting. Śledzi trendy w projektowaniu identyfikacji wizualnej i ilustracji. W jej torebce zawsze jest szkicownik i ołówek. Uwielbia tańczyć, oglądać animacje, czytać fantastykę i grać w gry komputerowe. Wolny czas najchętniej spędzałaby we wrocławskim zoo obserwując i szkicując tamtejsze zwierzęta.
Komentarze (1)
  1. Czasem można się nieźle pogubić w tych wszystkich wytycznych… Dzięki za zebranie wszystkich info w jednym miejscu 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.

Analiza widoczności w Senuto

Analiza widoczności w Senuto

Analiza widoczności strony internetowej z perspektywy jej właściciela powinna być niezwykle istotna. W końcu to od niej zależy popularność prowadzonego biznesu w Internecie oraz to jak prezentuje się w wyszukiwarce Google. Podobnie jak w przypadku klasycznych relacji biznesowych, tak i w tych za pośrednictwem sieci, istotne jest budowanie odpowiedniego wizerunku. Za sprawą tego artykułu dowiesz się, w jaki sposób można zwiększyć popularność swojej witryny internetowej, dzięki możliwościom, jakie daje Senuto.

Czytaj więcej
Agencja czy inhouse SEO – co wybrać dla małej firmy?

Agencja czy inhouse SEO – co wybrać dla małej firmy?

Prowadzisz małą firmę i chcesz zacząć zdobywać klientów z wyników organicznych wyszukiwarki Google? Inwestycja w SEO może wesprzeć rozwój Twojej działalności w sieci, jednak musisz podjąć decyzję, komu powierzysz realizację działań. Czy lepszym rozwiązaniem w przypadku takiego biznesu jest zatrudnienie inhouse SEO czy skorzystanie z usług agencji?

Czytaj więcej
Branża erotyczna - jak ją pozycjonować?

Branża erotyczna - jak ją pozycjonować?

Branża erotyczna jest jedną z gałęzi handlu internetowego, która rozwija się niezwykle szybko. Jest to wręcz branża idealna do e-commerce, ponieważ wielu użytkowników nie wyobraża sobie nawet pojawienia się w stacjonarnych sklepie z gadżetami erotycznymi, a samo wspomnienie o tym wywołuje rumieniec na twarzy.

Czytaj więcej