Wynik jakości można poprawić wpływając na podstawowe elementy brane pod uwagę przy jego ustalaniu: trafność słów kluczowych, jakość reklamy oraz jakość strony docelowej. Sprawdź, jak poprawić Wynik Jakości Google Ads!
Ustalając listę słów kluczowych pod kątem kampanii Google Ads należy jak najlepiej dopasować je do prezentowanej oferty. Przygotowując treści reklam, należy zadbać, aby odpowiadały one oczekiwaniom szukającego, a strona docelowa powinna prezentować ofertę, której szuka internauta.
Wyszukiwarka Google odniosła sukces, ponieważ najlepiej odpowiadała na zapytania użytkowników. Linki do stron, które wyświetlały się na konkretne frazy, w tzw. wynikach organicznych, były trafne, więc użytkownicy internetu, przy kolejnej potrzebie skorzystania z wyszukiwarki, wybierali Google. To pozwoliło tej wyszukiwarce na osiągnięcie pozycji, którą zajmuje dziś.
Tworząc system emisji reklam Google Ads (wcześniej AdWords), firma poszła tą samą drogą. Dba, by reklamy jak najlepiej odpowiadały na zapytania użytkowników, posiadały dobrze dopasowane treści i kierowały na wartościowe strony. Do oceny, czy dana reklama taka jest, służy właśnie wynik jakości Google Ads!
Co to jest wynik jakości Google Ads?
Wynik jakości to szacunkowa ocena zbieżności treści reklam, słów kluczowych i stron docelowych. To narzędzie diagnostyczne, oceniające jak reklamy na Twoim koncie wypadają na tle innych reklamodawców.
Wynik jakości jest obliczany na bieżąco, za każdym razem, gdy użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę frazę, na którą reklama ma szansę się wyświetlić. Wynik, który możemy sprawdzić w panelu Google Ads, to wynik z ostatniego dnia, w którym słowo kluczowe wzięło udział w aukcji. Jeżeli brało udział w kilku akcjach w ciągu dnia, podana wartość to średnia z wszystkich aukcji.
Taki algorytm powoduje, że wynik ten ulega ciągłym zmianom, a więc dobrze jest sprawdzać go na bieżąco. Nie jest on kluczowym wskaźnikiem przy tworzeniu kampanii, jednak na tyle ważnym, żeby zwracać na niego uwagę i poprawiać składowe wpływające na jego wartość. Przekłada się to bowiem zarówno na częstotliwość wyświetlania reklamy, jej skuteczność, jak i koszt kliknięcia. Wartość wyniku jest określana w skali 1–10, oddzielnie dla każdego słowa kluczowego.
Wyższa wartość wskaźnika oznacza, że reklama i strona docelowa są lepiej dopasowane do wyszukiwanej frazy. Ocena jest dokonywana na podstawie porównania z innymi reklamodawcami, którzy wyświetlają reklamy na to samo słowo kluczowe.
Jak poprawić wynik jakości Google Ads?
Aby poprawić ogólny wynik jakości trzeba popracować nad poprawą każdej ze składowych, wpływających na jego wartość. Często są to działania powiązane, gdyż poprawa jednego wskaźnika pociąga za sobą wzrost wartości pozostałych. Każda zmiana, wprowadzona w kampanii, wpływa na wiele elementów, podobnie jest w przypadku wyniku jakości.
Przewidywany współczynnik klikalności (eCTR)
Współczynnik eCTR prognozuje, czy wyświetlenie reklamy na dane słowo kluczowe doprowadzi do jej kliknięcia. Wzrost bieżącego CTR, spowoduje że eCTR także zacznie rosnąć. W poprawie tego wskaźnika najważniejsza jest dobra treść reklamy, która jasno i precyzyjnie odpowiada na zapytanie użytkownika oraz zachęca do kliknięcia w reklamę. Jest kilka sprawdzonych sposobów na poprawę współczynnika eCTR:
W treści reklam umieszczaj słowa kluczowe, szczególnie ważne jest, aby pojawiały się one w nagłówkach, pokazuje to internautom, że reklama jest ściśle związana z ich wyszukiwaniem. Pomóc w tym może funkcja automatycznego wstawiania słów kluczowych.
Używaj w treści reklam wezwań do działania np. “Sprawdź ofertę” czy “Kup teraz”? Testuj różne wezwania i wybieraj najskuteczniejsze.
W treści reklam przedstawiaj zalety produktu lub usługi, najlepiej takie które wyróżniają ją na tle konkurencji. Umieszczaj także informacje które są ważne dla użytkowników w branży, którą reprezentujesz – w przypadku sklepu internetowego mogą to być np. bezpłatne zwroty, w przypadku usług np. czas realizacji lub wyjątkowa gwarancja.
Dostosuj treść reklam do czasu, lokalizacji i urządzenia na którym wyświetli się reklama. Przygotuj specjalne treści sezonowe, dopasowane do okresu świątecznego, wyprzedaży lub ważnych wydarzeń. Zoptymalizuj reklamy pod kątem lokalizacji i urządzeń.
Cały czas testuj różne rozwiązania i wybieraj najskuteczniejsze reklamy.
Trafność reklamy
Ten wskaźnik ocenia, jak dobrze reklama odpowiada intencjom związanym z wyszukiwaniem. Innymi słowy, czy oferta zaprezentowana w reklamie, jest odpowiedzią na frazę wpisaną przez użytkownika. Przy poprawie tego wskaźnika główny nacisk należy położyć na przygotowanie zestawu precyzyjnie dobranych słów kluczowych. Oto kilka sprawdzonych sposobów na poprawę trafności reklamy:
Dodawaj wykluczające słowa kluczowe, które blokują wyświetlanie się reklam na frazy niezwiązane z oferowanym produktem lub usługą.
Jeśli wyszukiwanie mobilne różni się od wyszukiwania na komputerze, przygotuj reklamy dedykowane dla urządzeń mobilnych.
Kieruj reklamy na region, w którym prowadzisz działalność oraz na odpowiedni język.
Pogrupuj słowa kluczowe i dopasuj treść reklam do poszczególnych grup.
Właściwe podzielenie słów kluczowych na grupy i dopasowanie do nich przekazu reklamowego jest bardzo ważne. Można to zrobić na kilka sposobów np. utworzyć grupy na podstawie produktu/usługi lub zgodnie z intencją użytkownika, oprzeć na lejku sprzedaży lub wykorzystać inny schemat dopasowany do oferty danej strony. Wybierz najodpowiedniejszy podział dla swojej oferty i przetestuj go. Jeśli się nie sprawdzi, możesz wykorzystać inny podział na grupy.
Jakość strony docelowej
Strona docelowa toadres URL, na który trafia użytkownik po kliknięciu w Twoją reklamę. W szerszym rozumieniu pojęcia używamy również w kontekście całej witryny, na którą kierujemy użytkowników. Wynik Jakości – wskaźnik liczony w skali od 1 do 10, będący wypadkową jakości reklam, słów kluczowych i stron docelowych.
Im wyższy wynik jakości tym lepiej dla Ciebie, ponieważ reklamy o wyższej jakości mogą zapewnić niższe ceny i lepsze pozycje reklam, a przecież na tym Ci zależy, aby płacić mniej i być jak najbardziej widocznym.
Elementy składające się na wynik jakości
Jak rozumieć poszczególne elementy Wyniku Jakości?
Przewidywany współczynnik klikalności (CTR)
Prawdopodobieństwo tego, że reklama zostanie kliknięta, gdy wyświetli się ona na podstawie określonego słowa kluczowego.
Trafność reklam
W jakim stopniu treść i przekaz Twojej reklamy spełnia oczekiwania kogoś, kto szuka konkretnego produktu lub usługi.
Jakość strony docelowej
Trafność i przejrzystość Twojej strony dla użytkowników oraz łatwa nawigacja. Ten temat szerzej rozwiniemy poniżej.
Podczas aukcji reklam, w dużym uproszczeniu algorytm, Google, aby obliczyć ranking Twojej reklamy (wynik reklamy) wykonuje następujące równanie:
Wynik Reklamy = Wynik Jakości * Maksymalne CPC (maksymalna stawka za pojedyncze kliknięcie).
Dzięki temu, posiadając wysoki wynik jakości oraz stawkę maksymalnego CPC niższą od konkurencji, nasze reklamy są w stanie wyświetlać się na wyższych pozycjach niż konkurencji (przy założeniu, że wynik jakości ich reklam jest niższy od naszego).
Na co wpływa niski wynik jakości strony docelowej?
Jak już wiesz, ocena jakości strony docelowej to wskaźnik Google Ads, który mówi o tym w jakim stopniu Twoja witryna odpowiada na oczekiwania użytkowników, którzy kliknęli Twoją reklamę.
Google dba o to, abyśmy otrzymywali to czego szukamy i to w przyjaznej formie, dlatego wynik strony docelowej wpływa bezpośrednio na ranking Twoich reklam, a przez to na CPC, koszty emisji oraz pozycję reklam w wyszukiwarce. Twoje reklamy mogą wyświetlać się rzadko lub nawet mogą nie wyświetlać się wcale, jeśli prowadzą do witryny, która jest słabej jakości i nie odpowiada na zapytania użytkownika.
Jak poprawić ocenę jakości strony docelowej?
Teraz przechodzimy do sedna i przedstawienia kilku sposobów na poprawę strony docelowej pod kątem kampanii Google Ads (i nie tylko):
1. Zapewnij łatwą nawigację w witrynie
Dobrze zaplanuj i zorganizuj strukturę swojej witryny oraz drzewko kategorii tak, aby klienci łatwo mogli znaleźć i filtrować produkty lub usługi którymi są zainteresowani. Dotyczy to zarówno sklepów jak i firm usługowych. Najważniejsze elementy strony i oferty powinny być najbardziej widoczne.
Zadbaj o to, by sam proces związany z konwersją czyli np. dokonanie zakupu, skontaktowanie się z firmą, pobranie aplikacji było łatwe, szybkie i przyjemne. Zminimalizuj ilość wyskakujących okienek, a najlepiej zrezygnuj z nich zupełnie – Google bardzo ich nie lubi.
2. Zminimalizuj czas wczytywania strony docelowej i zadbaj o szybkość działania
Zadbaj o to, by po kliknięciu reklamy na komputerze lub urządzeniu mobilnym strona docelowa wczytywała się szybko. Przełoży się to bezpośrednio na zmniejszenie współczynnika odrzuceń oraz podniesie współczynnik konwersji nie tylko w przypadku reklam Google Ads, ale dla całej strony. Jeśli chcesz sprawdzić prędkość wczytywania swojej strony polecamy narzędzie: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=pl
3. Dostosuj stronę do urządzeń mobilnych
Ponad 50% ruchu w internecie to ruch mobilny, a trend ten cały czas rośnie. Google skanuje Twoją stronę, aby ocenić witrynę pod kątem wyświetlania jej na urządzeniach mobilnych z pełną przeglądarką. Jeśli Twoja strona nie jest dostosowana do urządzeń mobilnych ciężko oczekiwać zadowalających wyników z kampanii Google Ads na nich.
4. Postaraj się, aby Twoja strona była przejrzysta i wzbudzała zaufanie
Zastanawiasz się jak Google sprawdza zaufanie i przejrzystość twojej strony? Google weryfikuje, za pomocą algorytmów, czy otwarcie udostępniasz regulamin, politykę prywatności, informacje o firmie, czy precyzyjnie określasz zakres swojej działalności. Podobnie ma się kwestia informacji kontaktowych oraz warunków płatności – koniecznie powinny być umieszczone w widocznym miejscu.
5. Umieszczaj na stronie trafne, użyteczne i oryginalne treści
Ważne, aby strona docelowa była bezpośrednio związana z tekstem reklamy. Umieść słowa kluczowe w tytule strony, nagłówkach i w treści strony. Gdy użytkownik szuka konkretnej rzeczy lub usługi, adres, na który trafi po kliknięciu reklamy, powinien być bezpośrednio związany z konkretnym zapytaniem.
Na przykład – jeśli ktoś szuka rowerów górskich nie powinien trafić na stronę z wszystkimi modelami rowerowymi i akcesoriami rowerowymi. Umieść na stronie docelowej ważne i przydatne informacje o reklamowanej ofercie. Postaraj się zaoferować przydatne funkcje lub treści, których nie ma na stronach konkurencji.
6. Zadbaj o aspekty techniczne strony
Strona powinna być przechowywana na serwerach uznanych i profesjonalnych firm, a kod wykorzystany w budowie strony powinien być zgodny z nowoczesnymi standardami. Z naszego doświadczenia wynika, że duże znaczenie ma czas odpowiedzi serwera. Przez niedostępność strony wynik jakości może spaść. Jest to związane z tym, że reklamy kierują przez pewien czas na niedziałającą stronę.
Oczywiście, z punktu widzenia kampanii Google Ads, znaczenie ma nie tylko to jak Google ocenia Twoją stronę, ale również jak postrzega ją użytkownik, który po kliknięciu reklamy na nią trafia. Pamiętaj, że nawet najbardziej atrakcyjna i dobrze zoptymalizowana reklama Google Ads nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, w postaci konwersji, jeśli witryna nie będzie łatwa w obsłudze i przyjazna dla użytkowników.
Każdy klient jest inny, dlatego nie ma jednego, sprawdzonego przepisu na wygląd witryny. Ważne jednak, aby kierować się ogólnie przyjętymi zasadami, które pozwolą na dobre wykorzystanie budżetu kampanii.
Co się stanie po wprowadzeniu ulepszeń i kiedy mogą spodziewać się efektów wprowadzonych zmian?
System Google Ads regularnie odwiedza Twoją witrynę i ocenia ją pod kątem wielu czynników. Wprowadzenie wyżej wymienionych zmian poprawiających ocenę jakości strony docelowej w dłuższej perspektywie poprawi jakość reklamy i jej ranking. To zaś powinno przełożyć się na poprawę wskaźników ROAS i ROI z Google Ads.
Trzeba pamiętać, że rezultaty nie będą widoczne od razu po naniesieniu zmian. Cierpliwości! Poczekaj aż Google przeskanuje Twoją witrynę. Pierwsze efekty powinieneś zauważyć w ciągu kilku dni lub tygodni.
Jak sprawdzić ocenę jakości strony docelowej?
Aby sprawdzić wynik jakości strony docelowej: 1. Zaloguj się do panelu i przejdź w zakładkę Słowa kluczowe
2. Na pasku nad słowami kluczowymi wybierz Kolumny
3. Rozwiń Wynik jakości i zaznacz Jakość strony docelowej
4. Kliknij Zastosuj
W tabeli pojawi się informacja o wyniku jakości strony docelowej dla poszczególnych słów kluczowych: powyżej średniej, przeciętnie lub poniżej średniej. Przy czym wynik powyżej średniej nie oznacza, że danej strony nie ma sensu mocniej optymalizować.
Trzystopniowa ocena w panelu Google Ads może być dużo bardziej rozbudowana wewnątrz algorytmów Google, dlatego jeśli jest jakiś element do poprawy na Twojej stronie to warto podjąć się optymalizacji, nawet jeśli dla większości słów kluczowych widzisz ocenę jakości strony docelowej jako powyżej średniej.
Wpływ innych czynników
Wynik jakości oblicza się dla słowa kluczowego w dopasowaniu ścisłym, niezależnie jak jest zdefiniowane w kampanii. Dopasowanie słów kluczowych nie ma więc na niego wpływu, przynajmniej teoretycznie. Do słowa ogólnego w dopasowaniu przybliżonym, dopasowuje się wiele fraz, często dla nas niepożądanych, które powodują, że nasza reklama bierze udział w aukcji. W przypadku takich niedopasowanych słów osiąga ona niski wynik, który pośrednio rzutuje na wynik jakości występującego w kampanii słowa kluczowego.
Podobnie jest w przypadku rozszerzeń reklam. Ich stosowanie nie ma bezpośredniego wpływu na Wynik Jakości, ale pośrednio wpływa na CTR, a więc i eCTR. Pozycja, na której wyświetla się reklama również nie ma bezpośredniego wpływu. Im reklama niżej się wyświetla, tym ma niższy współczynnik klikalności. To jest regułą dla wszystkich reklamodawców.
Przewidywany współczynnik klikalności eCTR jest więc znormalizowany pod kątem pozycji reklamy na stronie wyników wyszukiwania. Rozszerzenie emisji linków sponsorowanych na sieć reklamową Google czy partnerów w sieci wyszukiwania Google także nie ma wpływu na ten wynik. Rezultaty uzyskane w tych sieciach nie są brane pod uwagę przy obliczaniu Wyniku Jakości dla reklam wyświetlających się w wyszukiwarce Google.
Dlaczego warto dbać o poprawę wyniku jakości?
Wynik Jakości odzwierciedla ocenę reklam, jaką osiągają w aukcjach. Jeżeli jest on niski, zmniejsza szansę na wygraną, czyli wyświetlenie reklamy użytkownikowi. Przekłada się także na realny koszt kliknięcia.
Przy niskim Wyniku Jakości musimy oferować wyższe stawki, aby nasza reklama miała szansę na zwycięstwo. Jeżeli jest wysoki, daje szansę na wygranie większej liczby aukcji i wyświetlenie reklamy na wyższych pozycjach, zwiększa też szansę na wyświetlanie rozszerzeń reklam.
To zaś przekłada się na dotarcie do większej liczbie użytkowników, którzy wpisują ważne dla nas słowa kluczowe i uzyskanie większej liczby przekierowań na stronę. Użytkownicy na naszej stronie to potencjalni klienci, a więc zysk dla firmy.
Poprawa wyniku jakości Google Ads – podsumowanie
Najważniejsze w przygotowaniu kampanii reklamowej w Google Ads jest to, aby była skuteczna. Jeżeli przygotujemy taką kampanię, nawet jeśli początkowo wynik jakości będzie niski, możemy być pewni, że szybko wzrośnie. Ten wynik pomaga przewidzieć skuteczność działań, ale jego poprawa nie powinna być głównym celem działań optymalizacyjnych.
Jeżeli dobierzemy właściwe słowa kluczowa, zadbamy o atrakcyjne treści reklam i kierujemy na dobrą stronę internetową, której treść jest dopasowana do oferty prezentowanej w reklamie, z pewnością odniesiemy sukces. Teraz Twoja kolej na wprowadzanie zmian! Powodzenia!
Specjalista SEM, w branży od 2009 roku. Do Delante dołączył w 2022 r. Interesuje się wiedzą z zakresu tworzenia stron internetowych, marketingu internetowego, narzędzi reklamowych, jak i analityki internetowej. Prywatnie pasjonat piłki nożnej, turystyki górskiej i literatury science fiction.
Specjalista SEM, w branży od 2009 roku. Do Delante dołączył w 2022 r. Interesuje się wiedzą z zakresu tworzenia stron internetowych, marketingu internetowego, narzędzi reklamowych, jak i analityki internetowej. Prywatnie pasjonat piłki nożnej, turystyki górskiej i literatury science fiction.
FAQ
Co ma wpływ na Quality Score w Google Ads?
Quality Score (wynik jakości) obliczany jest na podstawie Przewidywanego współczynnika klikalności, Trafności reklamy oraz Jakości Strony docelowej. Określa się, jak duże jest prawdopodobieństwo, że użytkownik kliknie w tą właśnie reklamę i otrzyma właściwą odpowiedź na stronie, na którą został przekierowany.
Jakie działanie powinno poprawić trafność reklamy?
Trafność reklamy poprawia się dopasowując jej treść do wyszukiwanych haseł. Pomaga w tym właściwie grupowanie słów kluczowych oraz używanie ich w tekście reklamy.
Jakie cechy ma wysokiej jakości strona docelowa?
Jakości strony docelowej ocenia się na podstawie przydatności i trafności zamieszczonych tu informacji – ich dopasowania do zapytania użytkownika. Wpływ na ocenę mają także inne właściwości strony np. łatwość nawigacji, szybkość działania, liczba linków na stronie itp.
Jaki jest główny cel wyświetlania rozszerzeń reklamy?
Dodanie rozszerzeń reklamy pozwala rozbudować ją o dodatkowe treści, dzięki czemu jest lepiej widoczna na stronie wyników wyszukiwania i przekazuje więcej informacji, co przekłada się na większą liczby kliknięć.
Rozszerzenia udostępniają także dodatkowe sposoby kontaktu z firmą.