.animate-view{opacity: 1 !important;}

Jak poprawić wynik jakości Google Ads?

PPC
Jak poprawić wynik jakości Google Ads?
15 czerwca 2022
Wynik jakości można poprawić wpływając na podstawowe elementy brane pod uwagę przy jego ustalaniu: trafność słów kluczowych, jakość reklamy oraz jakość strony docelowej. Sprawdź, jak poprawić Wynik Jakości Google Ads!
Spis treści: Ustalając listę słów kluczowych należy jak najlepiej dopasować je do prezentowanej oferty. Przygotowując treści reklam, należy zadbać, aby odpowiadały one oczekiwaniom szukającego, a strona docelowa powinna prezentować ofertę, której szuka internauta. Wyszukiwarka Google odniosła sukces, ponieważ najlepiej odpowiadała na zapytania użytkowników. Linki do stron, które wyświetlały się na konkretne frazy, w tzw. wynikach organicznych, były trafne, więc użytkownicy internetu, przy kolejnej potrzebie skorzystania z wyszukiwarki, wybierali Google. To pozwoliło tej wyszukiwarce na osiągnięcie pozycji, którą zajmuje dziś. Tworząc system emisji reklam Google Ads (wcześniej AdWords), firma poszła tą samą drogą. Dba, by reklamy jak najlepiej odpowiadały na zapytania użytkowników, posiadały dobrze dopasowane treści i kierowały na wartościowe strony. Do oceny, czy dana reklama taka jest, służy właśnie wynik jakości Google Ads.
Umiemy dopasować reklamy tak, by odpowiadały potrzebom użytkowników! Sprawdź naszą usługę Google Ads!

Co to jest wynik jakości Google Ads?

Wynik jakości to szacunkowa ocena zbieżności treści reklam, słów kluczowych i stron docelowych. To narzędzie diagnostyczne, oceniające jak reklamy na Twoim koncie wypadają na tle innych reklamodawców. Obliczany jest na bieżąco, za każdym razem, gdy użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę frazę, na którą reklama ma szansę się wyświetlić. Wynik, który możemy sprawdzić w panelu Google Ads, to wynik z ostatniego dnia, w którym słowo kluczowe wzięło udział w aukcji. Jeżeli brało udział w kilku akcjach w ciągu dnia, podana wartość to średnia z wszystkich aukcji. Taki algorytm powoduje, że wynik ten ulega ciągłym zmianom, a więc dobrze jest sprawdzać go na bieżąco. Nie jest on kluczowym wskaźnikiem przy tworzeniu kampanii, jednak na tyle ważnym, żeby zwracać na niego uwagę i poprawiać składowe wpływające na jego wartość. Przekłada się to bowiem zarówno na częstotliwość wyświetlania reklamy, jej skuteczność, jak i koszt kliknięcia. Wartość wyniku jest określana w skali 1–10, oddzielnie dla każdego słowa kluczowego. Wyższa wartość wskaźnika oznacza, że reklama i strona docelowa są lepiej dopasowane do wyszukiwanej frazy. Ocena jest dokonywana na podstawie porównania z innymi reklamodawcami, którzy wyświetlają reklamy na to samo słowo kluczowe.
Więcej na ten temat przeczytasz w naszej definicji: Wynik jakości.

Jak poprawić wynik jakości Google Ads?

Aby poprawić ogólny wynik jakości trzeba popracować nad poprawą każdej ze składowych, wpływających na jego wartość. Często są to działania powiązane, gdyż poprawa jednego wskaźnika pociąga za sobą wzrost wartości pozostałych. Każda zmiana, wprowadzona w kampanii, wpływa na wiele elementów, podobnie jest w przypadku wyniku jakości.

Przewidywany współczynnik klikalności (eCTR)

Współczynnik eCTR prognozuje, czy wyświetlenie reklamy na dane słowo kluczowe doprowadzi do jej kliknięcia. Wzrost bieżącego CTR, spowoduje że eCTR także zacznie rosnąć.  W poprawie tego wskaźnika najważniejsza jest dobra treść reklamy, która jasno i precyzyjnie odpowiada na zapytanie użytkownika oraz zachęca do kliknięcia w reklamę. Jest kilka sprawdzonych sposobów na poprawę współczynnika eCTR:
  • W treści reklam umieszczaj słowa kluczowe, szczególnie ważne jest, aby pojawiały się one w nagłówkach, pokazuje to internautom, że reklama jest ściśle związana z ich wyszukiwaniem. Pomóc w tym może funkcja automatycznego wstawiania słów kluczowych.
  • Używaj w treści reklam wezwań do działania np. “Sprawdź ofertę” czy “Kup teraz”? Testuj różne wezwania i wybieraj najskuteczniejsze.
  • W treści reklam przedstawiaj zalety produktu lub usługi, najlepiej takie które wyróżniają ją na tle konkurencji. Umieszczaj także informacje które są ważne dla użytkowników w  branży, którą reprezentujesz - w przypadku sklepu internetowego mogą to być np. bezpłatne zwroty, w przypadku usług np. czas realizacji lub wyjątkowa gwarancja.
  • Dostosuj treść reklam do czasu, lokalizacji i urządzenia na którym wyświetli się reklama. Przygotuj specjalne treści sezonowe, dopasowane do okresu świątecznego, wyprzedaży lub ważnych wydarzeń. Zoptymalizuj reklamy pod kątem lokalizacji i urządzeń.
  • Cały czas testuj różne rozwiązania i wybieraj najskuteczniejsze reklamy.
wysoki wynik jakości baner

Trafność reklamy

Ten wskaźnik ocenia, jak dobrze reklama odpowiada intencjom związanym z wyszukiwaniem. Innymi słowy, czy oferta zaprezentowana w reklamie, jest odpowiedzią na frazę wpisaną przez użytkownika. Przy poprawie tego wskaźnika główny nacisk należy położyć na przygotowanie zestawu precyzyjnie dobranych słów kluczowych. Oto kilka sprawdzonych sposobów na poprawę trafności reklamy:
  • Dodawaj wykluczające słowa kluczowe, które blokują wyświetlanie się reklam na frazy niezwiązane z oferowanym produktem lub usługą.
  • Jeśli wyszukiwanie mobilne różni się od wyszukiwania na komputerze, przygotuj reklamy dedykowane dla urządzeń mobilnych.
  • Kieruj reklamy na region, w którym prowadzisz działalność oraz na odpowiedni język.
  • Przetestuj różne typy dopasowania słów kluczowych.
  • Pogrupuj słowa kluczowe i dopasuj treść reklam do poszczególnych grup.
  • Właściwe podzielenie słów kluczowych na grupy i dopasowanie do nich przekazu reklamowego jest bardzo ważne. Można to zrobić na kilka sposobów np. utworzyć grupy na podstawie produktu/usługi lub zgodnie z intencją użytkownika, oprzeć na lejku sprzedaży lub wykorzystać inny schemat dopasowany do oferty danej strony. Wybierz najodpowiedniejszy podział dla swojej oferty i przetestuj go. Jeśli się nie sprawdzi, możesz wykorzystać inny podział na grupy.

Jakość strony docelowej

Wskaźnik określa jak trafna, przejrzysta i łatwa w nawigacji jest strona docelowa reklamy dla użytkowników. Poprawa jego wartości sprowadza się do kierowania ruchu z reklam na odpowiednie strony oraz dbałość o wysoką jakość witryny. Aby poprawić jakość strony docelowej:
  • Wybierz odpowiednie strony docelowe reklam, bezpośrednio związane z zapytaniem użytkownika i prezentowaną w reklamie ofertą. Jeśli oferujesz konkretny produkt/usługę kieruj ruch na stronę tego produktu/usługi. Kierowanie na stronę zbiorczą, prezentującą pełną ofertę firmy lub stronę główną, jest zdecydowanie gorszym rozwiązaniem.
  • Wybierz stronę, która jest kontynuacją oferty przedstawionej w reklamie i jest zgodna z wezwaniem do działania. Jeżeli w reklamie jest “Kup teraz” lub “Zarezerwuj” strona na którą trafi użytkownik, musi to umożliwiać.
  • Zadbaj aby witryna była przejrzysta, prosta w nawigacji i godna zaufania. Umieść informacje kontaktowe, informacje o firmie, politykę prywatności, a także, jeśli strona jest sklepem internetowym to także regulaminy, informacje na temat płatności, kosztów dostawy, polityki zwrotów oraz przetwarzania podanych danych osobowych.
  • Zadbaj o szybkość  ładowania strony.
  • Zoptymalizuj stronę pod urządzenia mobilne. Tu łatwość nawigacji jest prawdopodobnie nawet ważniejsza, niż na komputerach.
  • Dobrą praktyka w poprawie witryny jest optymalizacja SEO, czyli optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych. Poprawia ona nie tylko widoczność strony w wynikach organicznych, ale także podwyższa ocenę Google Ads.
wynik jakości Google Ads

Wpływ innych czynników

Wynik jakości oblicza się dla słowa kluczowego w dopasowaniu ścisłym, niezależnie jak jest zdefiniowane w kampanii. Dopasowanie słów kluczowych nie ma więc na niego wpływu, przynajmniej teoretycznie. Do słowa ogólnego w dopasowaniu przybliżonym, dopasowuje się wiele fraz, często dla nas niepożądanych, które powodują, że nasza reklama bierze udział w aukcji. W przypadku takich niedopasowanych słów osiąga ona niski wynik, który pośrednio rzutuje na wynik jakości występującego w kampanii słowa kluczowego. Podobnie jest w przypadku rozszerzeń reklam. Ich stosowanie nie ma bezpośredniego wpływu na Wynik Jakości, ale pośrednio wpływa na CTR, a więc i eCTR. Pozycja, na której wyświetla się reklama również nie ma bezpośredniego wpływu. Im reklama niżej się wyświetla, tym ma niższy współczynnik klikalności. To jest regułą dla wszystkich reklamodawców. Przewidywany współczynnik klikalności eCTR jest więc znormalizowany pod kątem pozycji reklamy na stronie wyników wyszukiwania. Rozszerzenie emisji linków sponsorowanych na sieć reklamową Google czy partnerów w sieci wyszukiwania Google także nie ma wpływu na ten wynik. Rezultaty uzyskane w tych sieciach nie są brane pod uwagę przy obliczaniu Wyniku Jakości dla reklam wyświetlających się w wyszukiwarce Google.

Dlaczego warto dbać o poprawę wyniku jakości?

Wynik Jakości odzwierciedla ocenę reklam, jaką osiągają w aukcjach. Jeżeli jest on niski, zmniejsza szansę na wygraną, czyli wyświetlenie reklamy użytkownikowi. Przekłada się także na realny koszt kliknięcia. Przy niskim Wyniku Jakości musimy oferować wyższe stawki, aby nasza reklama miała szansę na zwycięstwo. Jeżeli jest wysoki, daje szansę na wygranie większej liczby aukcji i wyświetlenie reklamy na wyższych pozycjach, zwiększa też szansę na wyświetlanie rozszerzeń reklam. To zaś przekłada się na dotarcie do większej liczbie użytkowników, którzy wpisują ważne dla nas słowa kluczowe i uzyskanie większej liczby przekierowań na stronę. Użytkownicy na naszej stronie to potencjalni klienci, a więc zysk dla firmy.

Poprawa wyniku jakości Google Ads - podsumowanie

Najważniejsze w przygotowaniu kampanii reklamowej w Google Ads jest to, aby była skuteczna. Jeżeli przygotujemy taką kampanię, nawet jeśli początkowo wynik jakości będzie niski, możemy być pewni, że szybko wzrośnie. Ten wynik pomaga przewidzieć skuteczność działań, ale jego poprawa nie powinna być głównym celem działań optymalizacyjnych. Jeżeli dobierzemy właściwe słowa kluczowa, zadbamy o atrakcyjne treści reklam i kierujemy na dobrą stronę internetową, której treść jest dopasowana do oferty prezentowanej w reklamie, z pewnością odniesiemy sukces. Teraz Twoja kolej na wprowadzanie zmian! Powodzenia!
Jerzy Cygan SEM Delante
Autor
Jerzy Cygan

SEM Specialist

Specjalista SEM, w branży od 2009 roku. Do Delante dołączył w 2022 r. Interesuje się wiedzą z zakresu tworzenia stron internetowych, marketingu internetowego, narzędzi reklamowych, jak i analityki internetowej. Prywatnie pasjonat piłki nożnej, turystyki górskiej i literatury science fiction.

Zostaw komentarz

FAQ

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

european search awards finalist