SEO na własną rękę czy z firmą?

SEO na własną rękę czy z firmą?

Chcesz odnieść sukces w marketingu cyfrowym i doskonałe zdajesz sobie sprawę, że działania SEO mogą skutecznie pomóc Ci osiągnąć ten cel? Świetnie! W naszym artykule dowiesz się, na co warto zwrócić uwagę pozycjonując samodzielnie oraz jakie trudności są z tym związane.

Ostatnio na naszym blogu: Jak sprawić, by ludzie czytali twojego bloga?

Jak obecnie działa SEO?

SEO (Search Engine Optimization) – to zestaw technik i działań optymalizacyjnych, które pomagają poprawić widoczność strony internetowej w wyszukiwarkach.

SEO jest zatem nie celem a raczej procesem i również zbiorem technik i środków, których zastosowanie ma za zadanie wyświetlać naszą stronę internetową jak najwyżej w wynikach wyszukiwania na właściwe słowa kluczowe.

Możemy wyodrębnić 6 głównych działań, które składają się na proces pozycjonowania:

  • wykonanie audytu strony,
  • wykonanie analizy słów kluczowych oraz konkurencji,
  • optymalizacja strony,
  • tworzenie/edytowanie treści na stronie,
  • pozyskiwanie linków,
  • analiza rezultatów wykonanych działań.

Proces pozycjonowania - SEO z firmą czy na własną rękę

Pozycjonowanie dobrze to za mało – trzeba to robić lepiej niż inni!

Opracowania strategii SEO nie można traktować jako jednorazowego działania. SEO to proces. Mało tego, proces długofalowy. Algorytmy Google są skomplikowane i ciągle się zmieniają a konkurencja cały czas pracuje. A to oznacza, że od czasu do czasu, każda strategia SEO będzie wymagać modyfikacji.

Aby określić, które strony mają być wyświetlane wynikach wyszukiwania, Google używa wielu algorytmów i setek sygnałów rankingowych. Aby utrzymać je wszystkie w ryzach, potrzebny jest zespół profesjonalistów SEO, którzy wiedzą jak grać w grę wujka Google. To oznacza także poświęcenie dużej ilości czasu i wysiłku na analizowanie i testowanie nowych metod działania.

Drugą kwestią, którą powinniśmy stale pilnować i kontrolować, jest kwestia naszej konkurencji. O ile masz możliwość opracowywania coraz lepszej i skuteczniejszej strategii SEO, to niestety nie masz kontroli nad tym, co robią Twoi konkurenci – a ich działania mają bezpośredni wpływ na Twój ranking w Google.

SEO jest złożonym procesem. Jest zbitką nie tylko wiedzy i umiejętności oceny danych, ale również sztuką wykorzystania strategicznych posunięć do wyprzedzenia konkurentów.

SEO prowadzone przez agencję – doświadczenie i dostęp do narzędzi

Decydującą kwestią w całym procesie pozycjonowania jest doświadczenie. Obecnie jedną z najbardziej pożądanych kompetencji jakie powinieneś posiadać jest umiejętność wyszukiwania informacji oraz oceny jakości źródeł, z jakich te informację pochodzą. Piszę o tym, ponieważ w internecie znajdziesz ogrom instrukcji i wskazówek odnośnie pozycjonowania. Internet jest pełen wiedzy wartościowej, ale zdecydowanie więcej znajdziesz w nim informacji niskiej jakości lub wręcz informacji bezwartościowych.

W SEO duża rolę odgrywa aktualizacja wiedzy. Dynamiczna ewolucja SEO determinuje bycie elastycznym podczas prowadzenia strategii SEO. Wymaga również specjalistycznej wiedzy, która ciągle ulega zmianom i przekształceniom. Doświadczenie zdobywa się poprzez praktykę. Robiąc coś po raz pierwszy z pewnością pójdzie Ci wolnej i gorzej niż robiąc coś po raz setny. Tak samo jest w SEO.

Praktyka i doświadczenie pozwalają na wygenerowanie zdecydowanie lepszych rezultatów. Do wielu taktyk dochodzi się testując.

Druga rzeczą, o której należy tutaj wspomnieć, jest dostęp do narzędzi. Współczesne SEO opiera się w zdecydowanej większości na korzystaniu z odpowiednich narzędzi. Owszem, dostęp do wielu z nich jest bezpłatny. Ale! Jeśli chcesz zrobić SEO naprawdę dobrze i mieć szansę na przebicie konkurencji, to bez płatnych narzędzi będzie to wręcz niemożliwe do osiągnięcia. Istnieją wersje testowe, jednak są one mocno ograniczone czasowo.

A jak już wiemy, SEO to proces długofalowy. Inwestycja w płatne narzędzia z czasem stanie się koniecznością. Zobaczymy, ile mogą kosztować:

  • Audyt – Screaming Frog – 149£ – ok.740 zł/rok
  • Analiza widoczności – Senuto – 639zł/rok
  • Pozyskiwanie linków – Ahrefs – 990$/rok (ok.3465zł/rok)

a to tylko kilka z nich 😉

Same narzędzia to już spory koszt. Do tego należy doliczyć również koszty pozyskiwania linków i artykułów sponsorowanych oraz czas. Dlatego często współpraca z agencją, to najlepsze rozwiązanie. Zaoszczędzisz nie tylko czas i gotówkę, ale również będziesz miał pewność, że Twoją stroną zajmują się profesjonaliści z doświadczeniem oraz wachlarzem narzędzi.

Ile możesz stracić na samodzielnym SEO?

Istnieje duże prawdopodobieństwo, że samodzielne pozycjonowanie przyniesie Ci więcej straty niż pożytku. Jeśli weźmiemy pod uwagę konkurencję, która korzysta z usług profesjonalistów, to przebicie ich swoimi samodzielnymi działaniami może być nie lada wysiłkiem, a ponadto, często dla Ciebie nieopłacalnym. Twoje działania również pochłoną pieniądze poprzez kupno np. nieodpowiednich linków, artykułów sponsorowanych itd.

Bez wiedzy, narzędzi i doświadczenia bardzo łatwo wydać gotówkę na rzeczy, których działanie może nie przynieść żadnego efektu lub przynieść jedynie znikome rezultaty. W jeszcze gorszym scenariuszu możesz otrzymać karę lub filtr algorytmiczny od Google za nieprawidłowe działania SEO.

Warto pamiętać również o przeprowadzeniu audytu swojej strony internetowej. Audyt strony internetowej to pełna analiza wszystkiego, co wiąże się z poziomem widoczności wyszukiwania na Twojej stronie. Pozwala sprawdzić, które elementy należy poprawić, które należy dodać, a co można spokojnie zostawić. Pełna i szczegółowa analiza pozwoli Ci lepiej zrozumieć, dlaczego Twoja witryna nie generuje ruchu, który Twoim zdaniem powinien być generowany lub dlaczego Twoja sprzedaż i konwersje nie ulegają poprawie.

Obecnie w większości agencji SEO poświęca  się dużą część czasu na zdobywanie wiedzy. Agencje mają również przetestowane rozwiązania i wiedzą, co się sprawdza, a co nie. Profesjonaliści SEO wiedzą, Ty musisz sprawdzać.

Dodatkowo, firmy SEO mają już gotowe, sprawdzone miejscówki do linkowania, Ty musisz ich szukać i analizować, czy warto akurat z nich pozyskać link. I ostatnia kwestia – copywriting. Firmy mają swoich copywriterów, którzy piszą doskonałe teksty pod kątem SEO. A jak wiadomo, content jest jedną z najważniejszych rzeczy, o jaką musisz zadbać robiąc pozycjonowanie swojej strony internetowej.

Kiedy pozycjonowanie strony samemu ma sens?

Jednak są przypadki kiedy pozycjonowanie samemu ma sens.

  • Po wstępnej analizie może okazać się, że Twoja branża w wynikach wyszukiwania Google nie ma konkurencji lub konkurencja jest bardzo mała. Pisaliśmy więcej tutaj o analizowaniu konkurencji w Google – https://delante.pl/jak-analizowac-konkurencje-w-google-vlog-robie-seo/. Wtedy zdobycie pierwszych pozycji w Google jest o wiele łatwiejsze i prostsze do zrobienia. W takim wypadku nawet podstawowe działania SEO mogą przynieść pożądany rezultat.
  • Po drugie, w sytuacji kiedy nie masz przeznaczonych środków na inwestycję w SEO i nie stać Cię na wynajęcie agencji SEO lub freelancera, a chcesz działać w tym obszarze, wtedy możesz starać się pozycjonować samemu. Próbować zawsze można, jednak pamiętaj, że następstwa Twoich działań mogą nie dać Ci pożądanych wyników.
  • Kolejną sytuacją jest przykład, w którym ruch organiczny jest tylko niewielkim procentem, a Twoi klienci przychodzą głównie z social mediów. Jednak tutaj należy zawsze wziąć pod uwagę fakt, że social media mogą za jakiś czas przestać działać. Dlatego należy dywersyfikować źródła i dbać o zdobycie ruchu organicznego na Twojej stronie.
  • Ostatnią sytuacją jest przykład dużej firmy, która ma własny dział SEO, pracujący tylko i wyłącznie nad widocznością strony internetowej. A i oni często korzystają z pomocy agencji SEO.
  3,86 / 5 ( 7 )
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.