Chcesz odnieść sukces w marketingu cyfrowym i doskonałe zdajesz sobie sprawę, że działania SEO mogą skutecznie pomóc Ci osiągnąć ten cel? Świetnie! W naszym artykule dowiesz się, na co warto zwrócić uwagę pozycjonując samodzielnie oraz jakie trudności są z tym związane.
Jak obecnie działa SEO?
SEO (Search Engine Optimization) - to zestaw technik i działań optymalizacyjnych, które pomagają poprawić widoczność strony internetowej w wyszukiwarkach.
SEO jest zatem nie celem a raczej procesem i również zbiorem technik i środków, których zastosowanie ma za zadanie wyświetlać naszą stronę internetową jak najwyżej w wynikach wyszukiwania na właściwe słowa kluczowe.
Możemy wyodrębnić 6 głównych działań, które składają się na proces pozycjonowania:
wykonanie audytu strony,
wykonanie analizy słów kluczowych oraz konkurencji,
optymalizacja strony,
tworzenie/edytowanie treści na stronie,
pozyskiwanie linków,
analiza rezultatów wykonanych działań.
Pozycjonowanie dobrze to za mało - trzeba to robić lepiej niż inni!
Opracowania strategii SEO nie można traktować jako jednorazowego działania. SEO to proces. Mało tego, proces długofalowy. Algorytmy Google są skomplikowane i ciągle się zmieniają a konkurencja cały czas pracuje. A to oznacza, że od czasu do czasu, każda strategia SEO będzie wymagać modyfikacji.
Aby określić, które strony mają być wyświetlane wynikach wyszukiwania, Google używa wielu algorytmów i setek sygnałów rankingowych. Aby utrzymać je wszystkie w ryzach, potrzebny jest zespół profesjonalistów SEO, którzy wiedzą jak grać w grę wujka Google. To oznacza także poświęcenie dużej ilości czasu i wysiłku na analizowanie i testowanie nowych metod działania.
Drugą kwestią, którą powinniśmy stale pilnować i kontrolować, jest kwestia naszej konkurencji. O ile masz możliwość opracowywania coraz lepszej i skuteczniejszej strategii SEO, to niestety nie masz kontroli nad tym, co robią Twoi konkurenci - a ich działania mają bezpośredni wpływ na Twój ranking w Google.
SEO jest złożonym procesem. Jest zbitką nie tylko wiedzy i umiejętności oceny danych, ale również sztuką wykorzystania strategicznych posunięć do wyprzedzenia konkurentów.
SEO prowadzone przez agencję - doświadczenie i dostęp do narzędzi
Decydującą kwestią w całym procesie pozycjonowania jest doświadczenie. Obecnie jedną z najbardziej pożądanych kompetencji jakie powinieneś posiadać jest umiejętność wyszukiwania informacji oraz oceny jakości źródeł, z jakich te informację pochodzą. Piszę o tym, ponieważ w internecie znajdziesz ogrom instrukcji i wskazówek odnośnie pozycjonowania. Internet jest pełen wiedzy wartościowej, ale zdecydowanie więcej znajdziesz w nim informacji niskiej jakości lub wręcz informacji bezwartościowych.
W SEO duża rolę odgrywa aktualizacja wiedzy. Dynamiczna ewolucja SEO determinuje bycie elastycznym podczas prowadzenia strategii SEO. Wymaga również specjalistycznej wiedzy, która ciągle ulega zmianom i przekształceniom. Doświadczenie zdobywa się poprzez praktykę. Robiąc coś po raz pierwszy z pewnością pójdzie Ci wolnej i gorzej niż robiąc coś po raz setny. Tak samo jest w SEO.
Praktyka i doświadczenie pozwalają na wygenerowanie zdecydowanie lepszych rezultatów. Do wielu taktyk dochodzi się testując.
Druga rzeczą, o której należy tutaj wspomnieć, jest dostęp do narzędzi. Współczesne SEO opiera się w zdecydowanej większości na korzystaniu z odpowiednich narzędzi. Owszem, dostęp do wielu z nich jest bezpłatny. Ale! Jeśli chcesz zrobić SEO naprawdę dobrze i mieć szansę na przebicie konkurencji, to bez płatnych narzędzi będzie to wręcz niemożliwe do osiągnięcia. Istnieją wersje testowe, jednak są one mocno ograniczone czasowo.
A jak już wiemy, SEO to proces długofalowy. Inwestycja w płatne narzędzia z czasem stanie się koniecznością. Zobaczymy, ile mogą kosztować:
a to tylko kilka z nich ;)
Same narzędzia to już spory koszt. Do tego należy doliczyć również koszty pozyskiwania linków i artykułów sponsorowanych oraz czas. Dlatego często współpraca z agencją SEO, to najlepsze rozwiązanie. Zaoszczędzisz nie tylko czas i gotówkę, ale również będziesz miał pewność, że Twoją stroną zajmują się profesjonaliści z doświadczeniem oraz wachlarzem narzędzi.
Ile możesz stracić na samodzielnym SEO?
Istnieje duże prawdopodobieństwo, że samodzielne pozycjonowanie przyniesie Ci więcej straty niż pożytku. Jeśli weźmiemy pod uwagę konkurencję, która korzysta z usług profesjonalistów, to przebicie ich swoimi samodzielnymi działaniami może być nie lada wysiłkiem, a ponadto, często dla Ciebie nieopłacalnym. Twoje działania również pochłoną pieniądze poprzez kupno np. nieodpowiednich linków, artykułów sponsorowanych itd.
Bez wiedzy, narzędzi i doświadczenia bardzo łatwo wydać gotówkę na rzeczy, których działanie może nie przynieść żadnego efektu lub przynieść jedynie znikome rezultaty. W jeszcze gorszym scenariuszu możesz otrzymać karę lub filtr algorytmiczny od Google za nieprawidłowe działania SEO.
Warto pamiętać również o przeprowadzeniu audytu swojej strony internetowej. Audyt strony internetowej to pełna analiza wszystkiego, co wiąże się z poziomem widoczności wyszukiwania na Twojej stronie. Pozwala sprawdzić, które elementy należy poprawić, które należy dodać, a co można spokojnie zostawić. Pełna i szczegółowa analiza pozwoli Ci lepiej zrozumieć, dlaczego Twoja witryna nie generuje ruchu, który Twoim zdaniem powinien być generowany lub dlaczego Twoja sprzedaż i konwersje nie ulegają poprawie.
Obecnie w większości agencji SEO poświęca się dużą część czasu na zdobywanie wiedzy. Agencje mają również przetestowane rozwiązania i wiedzą, co się sprawdza, a co nie. Profesjonaliści SEO wiedzą, Ty musisz sprawdzać.
Dodatkowo, firmy SEO mają już gotowe, sprawdzone miejscówki do linkowania, Ty musisz ich szukać i analizować, czy warto akurat z nich pozyskać link. I ostatnia kwestia - copywriting. Firmy mają swoich copywriterów, którzy piszą doskonałe teksty pod kątem SEO. A jak wiadomo, content jest jedną z najważniejszych rzeczy, o jaką musisz zadbać robiąc pozycjonowanie swojej strony internetowej.
Kiedy pozycjonowanie strony samemu ma sens?
Jednak są przypadki kiedy pozycjonowanie samemu ma sens.
Po wstępnej analizie może okazać się, że Twoja branża w wynikach wyszukiwania Google nie ma konkurencji lub konkurencja jest bardzo mała. Pisaliśmy więcej tutaj o analizowaniu konkurencji w Google - https://delante.pl/jak-analizowac-konkurencje-w-google-vlog-robie-seo/. Wtedy zdobycie pierwszych pozycji w Google jest o wiele łatwiejsze i prostsze do zrobienia. W takim wypadku nawet podstawowe działania SEO mogą przynieść pożądany rezultat.
Po drugie, w sytuacji kiedy nie masz przeznaczonych środków na inwestycję w SEO i nie stać Cię na wynajęcie agencji SEO lub freelancera, a chcesz działać w tym obszarze, wtedy możesz starać się pozycjonować samemu. Próbować zawsze można, jednak pamiętaj, że następstwa Twoich działań mogą nie dać Ci pożądanych wyników.
Kolejną sytuacją jest przykład, w którym ruch organiczny jest tylko niewielkim procentem, a Twoi klienci przychodzą głównie z social mediów. Jednak tutaj należy zawsze wziąć pod uwagę fakt, że social media mogą za jakiś czas przestać działać. Dlatego należy dywersyfikować źródła i dbać o zdobycie ruchu organicznego na Twojej stronie.
Ostatnią sytuacją jest przykład dużej firmy, która ma własny dział SEO, pracujący tylko i wyłącznie nad widocznością strony internetowej. A i oni często korzystają z pomocy agencji SEO.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.