Jak obecnie działa SEO?
SEO (Search Engine Optimization) - to zestaw technik i działań optymalizacyjnych, które pomagają poprawić widoczność strony internetowej w wyszukiwarkach. SEO jest zatem nie celem a raczej procesem i również zbiorem technik i środków, których zastosowanie ma za zadanie wyświetlać naszą stronę internetową jak najwyżej w wynikach wyszukiwania na właściwe słowa kluczowe. Możemy wyodrębnić 6 głównych działań, które składają się na proces pozycjonowania:- wykonanie audytu strony,
- wykonanie analizy słów kluczowych oraz konkurencji,
- optymalizacja strony,
- tworzenie/edytowanie treści na stronie,
- pozyskiwanie linków,
- analiza rezultatów wykonanych działań.
Pozycjonowanie dobrze to za mało - trzeba to robić lepiej niż inni!
Opracowania strategii SEO nie można traktować jako jednorazowego działania. SEO to proces. Mało tego, proces długofalowy. Algorytmy Google są skomplikowane i ciągle się zmieniają a konkurencja cały czas pracuje. A to oznacza, że od czasu do czasu, każda strategia SEO będzie wymagać modyfikacji. Aby określić, które strony mają być wyświetlane wynikach wyszukiwania, Google używa wielu algorytmów i setek sygnałów rankingowych. Aby utrzymać je wszystkie w ryzach, potrzebny jest zespół profesjonalistów SEO, którzy wiedzą jak grać w grę wujka Google. To oznacza także poświęcenie dużej ilości czasu i wysiłku na analizowanie i testowanie nowych metod działania. Drugą kwestią, którą powinniśmy stale pilnować i kontrolować, jest kwestia naszej konkurencji. O ile masz możliwość opracowywania coraz lepszej i skuteczniejszej strategii SEO, to niestety nie masz kontroli nad tym, co robią Twoi konkurenci - a ich działania mają bezpośredni wpływ na Twój ranking w Google.
SEO jest złożonym procesem. Jest zbitką nie tylko wiedzy i umiejętności oceny danych, ale również sztuką wykorzystania strategicznych posunięć do wyprzedzenia konkurentów.
SEO prowadzone przez agencję - doświadczenie i dostęp do narzędzi
Decydującą kwestią w całym procesie pozycjonowania jest doświadczenie. Obecnie jedną z najbardziej pożądanych kompetencji jakie powinieneś posiadać jest umiejętność wyszukiwania informacji oraz oceny jakości źródeł, z jakich te informację pochodzą. Piszę o tym, ponieważ w internecie znajdziesz ogrom instrukcji i wskazówek odnośnie pozycjonowania. Internet jest pełen wiedzy wartościowej, ale zdecydowanie więcej znajdziesz w nim informacji niskiej jakości lub wręcz informacji bezwartościowych. W SEO duża rolę odgrywa aktualizacja wiedzy. Dynamiczna ewolucja SEO determinuje bycie elastycznym podczas prowadzenia strategii SEO. Wymaga również specjalistycznej wiedzy, która ciągle ulega zmianom i przekształceniom. Doświadczenie zdobywa się poprzez praktykę. Robiąc coś po raz pierwszy z pewnością pójdzie Ci wolnej i gorzej niż robiąc coś po raz setny. Tak samo jest w SEO. Praktyka i doświadczenie pozwalają na wygenerowanie zdecydowanie lepszych rezultatów. Do wielu taktyk dochodzi się testując. Druga rzeczą, o której należy tutaj wspomnieć, jest dostęp do narzędzi. Współczesne SEO opiera się w zdecydowanej większości na korzystaniu z odpowiednich narzędzi. Owszem, dostęp do wielu z nich jest bezpłatny. Ale! Jeśli chcesz zrobić SEO naprawdę dobrze i mieć szansę na przebicie konkurencji, to bez płatnych narzędzi będzie to wręcz niemożliwe do osiągnięcia. Istnieją wersje testowe, jednak są one mocno ograniczone czasowo. A jak już wiemy, SEO to proces długofalowy. Inwestycja w płatne narzędzia z czasem stanie się koniecznością. Zobaczymy, ile mogą kosztować:- Audyt – Screaming Frog – 149£ – ok.740 zł/rok
- Analiza widoczności - Senuto - 639zł/rok
- Pozyskiwanie linków - Ahrefs - 990$/rok (ok.3465zł/rok)
Ile możesz stracić na samodzielnym SEO?
Istnieje duże prawdopodobieństwo, że samodzielne pozycjonowanie przyniesie Ci więcej straty niż pożytku. Jeśli weźmiemy pod uwagę konkurencję, która korzysta z usług profesjonalistów, to przebicie ich swoimi samodzielnymi działaniami może być nie lada wysiłkiem, a ponadto, często dla Ciebie nieopłacalnym. Twoje działania również pochłoną pieniądze poprzez kupno np. nieodpowiednich linków, artykułów sponsorowanych itd. Bez wiedzy, narzędzi i doświadczenia bardzo łatwo wydać gotówkę na rzeczy, których działanie może nie przynieść żadnego efektu lub przynieść jedynie znikome rezultaty. W jeszcze gorszym scenariuszu możesz otrzymać karę lub filtr algorytmiczny od Google za nieprawidłowe działania SEO. Warto pamiętać również o przeprowadzeniu audytu swojej strony internetowej. Audyt strony internetowej to pełna analiza wszystkiego, co wiąże się z poziomem widoczności wyszukiwania na Twojej stronie. Pozwala sprawdzić, które elementy należy poprawić, które należy dodać, a co można spokojnie zostawić. Pełna i szczegółowa analiza pozwoli Ci lepiej zrozumieć, dlaczego Twoja witryna nie generuje ruchu, który Twoim zdaniem powinien być generowany lub dlaczego Twoja sprzedaż i konwersje nie ulegają poprawie. Obecnie w większości agencji SEO poświęca się dużą część czasu na zdobywanie wiedzy. Agencje mają również przetestowane rozwiązania i wiedzą, co się sprawdza, a co nie. Profesjonaliści SEO wiedzą, Ty musisz sprawdzać. Dodatkowo, firmy SEO mają już gotowe, sprawdzone miejscówki do linkowania, Ty musisz ich szukać i analizować, czy warto akurat z nich pozyskać link. I ostatnia kwestia - copywriting. Firmy mają swoich copywriterów, którzy piszą doskonałe teksty pod kątem SEO. A jak wiadomo, content jest jedną z najważniejszych rzeczy, o jaką musisz zadbać robiąc pozycjonowanie swojej strony internetowej.Kiedy pozycjonowanie strony samemu ma sens?
Jednak są przypadki kiedy pozycjonowanie samemu ma sens.- Po wstępnej analizie może okazać się, że Twoja branża w wynikach wyszukiwania Google nie ma konkurencji lub konkurencja jest bardzo mała. Pisaliśmy więcej tutaj o analizowaniu konkurencji w Google - https://delante.pl/jak-analizowac-konkurencje-w-google-vlog-robie-seo/. Wtedy zdobycie pierwszych pozycji w Google jest o wiele łatwiejsze i prostsze do zrobienia. W takim wypadku nawet podstawowe działania SEO mogą przynieść pożądany rezultat.
- Po drugie, w sytuacji kiedy nie masz przeznaczonych środków na inwestycję w SEO i nie stać Cię na wynajęcie agencji SEO lub freelancera, a chcesz działać w tym obszarze, wtedy możesz starać się pozycjonować samemu. Próbować zawsze można, jednak pamiętaj, że następstwa Twoich działań mogą nie dać Ci pożądanych wyników.
- Kolejną sytuacją jest przykład, w którym ruch organiczny jest tylko niewielkim procentem, a Twoi klienci przychodzą głównie z social mediów. Jednak tutaj należy zawsze wziąć pod uwagę fakt, że social media mogą za jakiś czas przestać działać. Dlatego należy dywersyfikować źródła i dbać o zdobycie ruchu organicznego na Twojej stronie.
- Ostatnią sytuacją jest przykład dużej firmy, która ma własny dział SEO, pracujący tylko i wyłącznie nad widocznością strony internetowej. A i oni często korzystają z pomocy agencji SEO.