Na co warto zwrócić uwagę w e-commerce w 2021 roku? O czym należy pamiętać, planując przyszłoroczną strategię SEO dla sklepu internetowego? Co pozwoli Ci wyprzedzić konkurencję i zająć miejsce na podium na Twoje kluczowe frazy w organicznych wynikach wyszukiwania w Google? Oto zbiór tipów na 2021 rok.
Pandemia koronawirusa globalnie sporo namieszała w branży e-commerce. Cały świat został zamknięty w domach w ramach lockdownu, a nasze decyzje zakupowe w dużej mierze przeniosły się do internetu. Według danych Google w pierwsze trzy miesiące pandemii świat e-commerce rozwinął się tak, jak przez poprzednie cztery lata. Co ciekawe, handel w internecie w 2020 roku na całej kuli ziemskiej ma przekroczyć 4 biliony dolarów.
Sprzedaż w sieci nie jest już opcją, a wręcz koniecznością dla większości branż i przedsiębiorstw. Konkurencja nie śpi. Szczególnie gdy tuż za rogiem czyha wejście Amazona i AliExpress na polski rynek, a już teraz po polskim podwórku biegają takie usługi jak Empik Premium, czy Allegro Smart. Trzeba być na bieżąco ze wszystkimi nowinkami technicznymi i newsami w branży, by wiedzieć, jak wygrać tę batalię o najwyższe miejsca w wynikach wyszukiwania w Google. Oto porcja trendówi wskazówek dla e-commerce na 2021 rok od Zespołu Delante.
8 trendów SEO w e-commerce w 2021 roku
1. Core Web Vitals - nowe wskaźniki dla algorytmu Google
To może być prawdziwe tąpnięcie na rynku SEO. Google planuje w 2021 roku (najprawdopodobniej w maju) wdrożyć nową wersję swojego algorytmu. Coraz bardziej liczyć się będzie UX (doświadczenia użytkownika na Twojej stronie) i UI (dobry interfejs strony). To właśnie Core Web Vitals i ujęte w nich czynniki takie, jak, szybkość ładowania strony, wersja mobile-friendly, customer experience, maksymalna optymalizacja procesu konwersji (CRO), bezpieczeństwo i SSL, wygodny i funkcjonalny design, czy interakcje. Kto nie dostosuje się do nowych założeń Google, może stracić wysokie pozycje w wynikach organicznych.
2. Pozycjonowanie lokalne dla małych firm
Coraz więcej małych, lokalnych biznesów z zasięgiem do kilku lub kilkunastu kilometrów od siedziby firmy trafiło do internetu i w taki sposób dystrybuuje swoje usługi i produkty. Co więcej, badania przeprowadzone w Wielkiej Brytanii pokazały, że podczas pandemii 57% woli wybrać sklepy i dostawców z lokalnymi wyrobami w ich ofercie. To dobry moment na rozpoczęcie działań w ramach pozycjonowania lokalnego w Google i Google Maps, aby dotrzeć z Twoją ofertą do sąsiadów z okolicy.
[caption id="attachment_35004" align="aligncenter" width="624"] Dobre pozycjonowanie w Mapach Google i reklamy w Google Maps to świetne wsparcie dla rozwoju tak małej, lokalnej firmy, jak i międzynarodowej korporacji. W naszym przypadku organiczne 1. miejsce na frazę “agencja SEO” w Krakowie “robi robotę”. Dzięki temu możemy docierać do lokalnych firm z naszymi usługami. Ty też tak możesz.[/caption]
3. Multichannel - wielokanałowa komunikacja z Klientami i wielokanałowa sprzedaż
Sam ruch organiczny nie wystarczy. Twój sklep internetowy lub strona WWW dla lepszego pozycjonowania będzie potrzebowała coraz więcej punktów styku z Klientami i kolejnych kanałów odesłania. W walce o top 3 w Google przyda Ci się oręż w postaci dodatkowego linkowania zewnętrznego oraz aktywnych linków, ukrytych np. w wartościowych materiałach wideo na YouTube (video content marketing), czy na profilach w nowoczesnych social mediach, takich jak TikTok. Komunikacja musi być spójna i autentyczna.
Za szeroką komunikacją powinno także iść maksymalne uproszczenie ścieżki zakupowej dzięki konfiguracji sklepów w social media (na to szczególny nacisk kładą Facebook, TikTok i Instagram) oraz integracji całej strategii działań PPC z platformami reklamowymi dla e-commerce, takimi jak Google Merchant Center, Microsoft Advertising, czy Google Display Network.
4. Google Analytics 4 - nowa jakość analizy i raportowania
Niedawno miała miejsce premiera nowego GA4. Rok 2021 to czas rozwoju analizy danych i całej platformy od Google, a także zmian w sposobie działania Google Analytics, związanych z wdrożeniem RODO. Dane konsumentów mają być jeszcze bezpieczniejsze, a dokładność raportów i automatyzacja działań w GA i całym systemie reklamowym Google jeszcze większa. Wszystko dzięki machine learning i sztucznej inteligencji.
[caption id="attachment_35008" align="aligncenter" width="559"] Ogromna aktualizacja Google Analytics nastąpiła jeszcze w październiku 2020 roku, ale cały 2021 to czas na udoskonalanie GA4.[/caption]
5. Automatyzacja w SEO
Na ten moment 49% działań SEO odbywa się ręcznie. Kolejne lata mają to zmienić. Powtarzalne czynności przejmą (ro)boty i algorytmy, a strategia, koncepcja i reagowanie na zmiany na rynku pozostanie w ludzkim rękach. Łatwiejsza optymalizacja kodu i struktury stron WWW, contentu i kampanii online, sprawniejsza analiza danych i wyciąganie wniosków, a do tego pełna akceptacja i wsparcie takich procesów przez Google - to wszystko ma przynieść specjalistom SEO automatyzacja.
6. Content marketing w myśl zasady EAT
Od lat wiemy już, że marketing treści ma znaczenie. Znaczenie ma także jakość, unikatowość i przydatność tworzonych przez nas treści. W ciągu 2021 roku ich wartość ma jeszcze wzrosnąć, zgodnie z zasadą EAT (ang. Expertise, Authority, Trust, czyli Wiedza, Autorytet, Zaufanie). Google będzie nagrał wysokimi wskaźnikami w rankingu strony, brandy i twórców, które naprawdę wiedzą, o czym piszą i zapewniają swoim Klientom pełne bezpieczeństwo i sprawdzone dane w ramach swojej strategii content marketingowej.
Kluczowe znaczenie będzie miał tutaj także pozytywny link building w duchu White-Hat SEO m.in. za sprawą dobrego PR’u. Klient przed zakupem ma być świetnie wyedukowany przez Sprzedawcę. Czyli Ciebie.
7. Edukacja i rozwój w branży SEO
Rok 2020 nauczył nas tego, że nic nie jest pewne i wciąż musimy być gotowi na zmiany. Także w zakresie SEO. Odpowiednią szybkość i elastyczność zapewni nam edukacja i stały rozwój. Książki, podcasty, szkolenia online, blogi branżowe - to absolutne minimum, które pozwoli Ci być na bieżąco, zarówno, jeśli zajmujesz się SEO in-house, jak i zlecasz je agencji SEO “na zewnątrz”.
8. Voice search coraz popularniejsze
Coraz więcej użytkowników wyszukuje treści w internecie na bazie komunikatu głosowego. Dziś specjalista SEO nie może jedynie zastanawiać się, jak dany użytkownik wpisuje odpowiednią frazę, poszukując konkretnego produktu, ale także, jak wymawia określone zapytanie i gdzie chce za jego sprawą dotrzeć.
[caption id="attachment_35012" align="aligncenter" width="624"] Według danych GWI już 27% internautów korzysta codziennie z voice search na urządzeniach mobilnych. Nie można zapominać o tym kanale dotarcia na Twoją stronę WWW i nie doceniać takiego sprzedażowego potencjału.[/caption]
Podsumowanie. Rok 2020 żegnamy z hukiem i witamy A.D. 2021
Rok 2020 to jeden z najdziwniejszych okresów XXI wieku. Oby kolejne lata przyniosły nam więcej pozytywnych wieści, szczególnie w branży e-commerce. Życzymy Ci jak najwięcej wiatru w Twoje internetowe żagle i jak najwięcej pełnych e-koszyków. Daj znać w komentarzu pod tym tekstem, jeśli planujesz poświęcić więcej uwagi któremuś z opisanych powyżej trendów w nadchodzącym roku. Chętnie wymienimy się doświadczeniami. :)
P.S. Jeśli chcesz być na bieżąco z nowinkami w SEO w 2021 roku, regularnie zaglądaj na naszego bloga. To solidna porcja SEO-wej wiedzy i to za darmo!
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Komentarze
Na pewno warto faktycznie skupić się na lokalnym SEO, szczególnie teraz, w obliczu pandemii. No i chyba jak większość, jestem ciekawa już jakiś czas zapowiadanych Core Web Vitals.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.
Na pewno warto faktycznie skupić się na lokalnym SEO, szczególnie teraz, w obliczu pandemii. No i chyba jak większość, jestem ciekawa już jakiś czas zapowiadanych Core Web Vitals.
Dobry content i mocne nakierowanie na użytkownika, na tym na pewno się skupię 😉
Content i użytkownik na pierwszym miejscu – jestem jak najbardziej za. Mój plan na 2021 to duży nacisk na UX.