Trendy SEO w e-commerce w 2021 roku
Na co warto zwrócić uwagę w e-commerce w 2021 roku? O czym należy pamiętać, planując przyszłoroczną strategię SEO dla sklepu internetowego? Co pozwoli Ci wyprzedzić konkurencję i zająć miejsce na podium na Twoje kluczowe frazy w organicznych wynikach wyszukiwania w Google? Oto zbiór tipów na 2021 rok.
Spis treści:
- 8 trendów SEO w e-commerce w 2021 roku
- Core web itals – nowe wskaźniki dla algorytmu Google
- Pozycjonowanie lokalne dla małych firm
- Multichannel – wielokanałowa komunikacja z Klientami i wielokanałowa sprzedaż
- Google Analytics 4 – nowa jakość analizy i raportowania
- Automatyzacja w SEO
- Content marketing w myśl zasady EAT
- Edukacja i rozwój w branży SEO
- Voice search coraz popularniejsze
- Podsumowanie. Rok 2020 żegnamy z hukiem i witamy A.D. 2021
Pandemia koronawirusa globalnie sporo namieszała w branży e-commerce. Cały świat został zamknięty w domach w ramach lockdownu, a nasze decyzje zakupowe w dużej mierze przeniosły się do internetu. Według danych Google w pierwsze trzy miesiące pandemii świat e-commerce rozwinął się tak, jak przez poprzednie cztery lata. Co ciekawe, handel w internecie w 2020 roku na całej kuli ziemskiej ma przekroczyć 4 biliony dolarów.
Sprzedaż w sieci nie jest już opcją, a wręcz koniecznością dla większości branż i przedsiębiorstw. Konkurencja nie śpi. Szczególnie gdy tuż za rogiem czyha wejście Amazona i AliExpress na polski rynek, a już teraz po polskim podwórku biegają takie usługi jak Empik Premium, czy Allegro Smart. Trzeba być na bieżąco ze wszystkimi nowinkami technicznymi i newsami w branży, by wiedzieć, jak wygrać tę batalię o najwyższe miejsca w wynikach wyszukiwania w Google. Oto porcja trendów i wskazówek dla e-commerce na 2021 rok od Zespołu Delante.
8 trendów SEO w e-commerce w 2021 roku
1. Core Web Vitals – nowe wskaźniki dla algorytmu Google
To może być prawdziwe tąpnięcie na rynku SEO. Google planuje w 2021 roku (najprawdopodobniej w maju) wdrożyć nową wersję swojego algorytmu. Coraz bardziej liczyć się będzie UX (doświadczenia użytkownika na Twojej stronie) i UI (dobry interfejs strony). To właśnie Core Web Vitals i ujęte w nich czynniki takie, jak, szybkość ładowania strony, wersja mobile-friendly, customer experience, maksymalna optymalizacja procesu konwersji (CRO), bezpieczeństwo i SSL, wygodny i funkcjonalny design, czy interakcje. Kto nie dostosuje się do nowych założeń Google, może stracić wysokie pozycje w wynikach organicznych.
2. Pozycjonowanie lokalne dla małych firm
Coraz więcej małych, lokalnych biznesów z zasięgiem do kilku lub kilkunastu kilometrów od siedziby firmy trafiło do internetu i w taki sposób dystrybuuje swoje usługi i produkty. Co więcej, badania przeprowadzone w Wielkiej Brytanii pokazały, że podczas pandemii 57% woli wybrać sklepy i dostawców z lokalnymi wyrobami w ich ofercie. To dobry moment na rozpoczęcie działań w ramach pozycjonowania lokalnego w Google i Google Maps, aby dotrzeć z Twoją ofertą do sąsiadów z okolicy.
3. Multichannel – wielokanałowa komunikacja z Klientami i wielokanałowa sprzedaż
Sam ruch organiczny nie wystarczy. Twój sklep internetowy lub strona WWW dla lepszego pozycjonowania będzie potrzebowała coraz więcej punktów styku z Klientami i kolejnych kanałów odesłania. W walce o top 3 w Google przyda Ci się oręż w postaci dodatkowego linkowania zewnętrznego oraz aktywnych linków, ukrytych np. w wartościowych materiałach wideo na YouTube (video content marketing), czy na profilach w nowoczesnych social mediach, takich jak TikTok. Komunikacja musi być spójna i autentyczna.
Za szeroką komunikacją powinno także iść maksymalne uproszczenie ścieżki zakupowej dzięki konfiguracji sklepów w social media (na to szczególny nacisk kładą Facebook, TikTok i Instagram) oraz integracji całej strategii działań PPC z platformami reklamowymi dla e-commerce, takimi jak Google Merchant Center, Microsoft Advertising, czy Google Display Network.
4. Google Analytics 4 – nowa jakość analizy i raportowania
Niedawno miała miejsce premiera nowego GA4. Rok 2021 to czas rozwoju analizy danych i całej platformy od Google, a także zmian w sposobie działania Google Analytics, związanych z wdrożeniem RODO. Dane konsumentów mają być jeszcze bezpieczniejsze, a dokładność raportów i automatyzacja działań w GA i całym systemie reklamowym Google jeszcze większa. Wszystko dzięki machine learning i sztucznej inteligencji.
5. Automatyzacja w SEO
Na ten moment 49% działań SEO odbywa się ręcznie. Kolejne lata mają to zmienić. Powtarzalne czynności przejmą (ro)boty i algorytmy, a strategia, koncepcja i reagowanie na zmiany na rynku pozostanie w ludzkim rękach. Łatwiejsza optymalizacja kodu i struktury stron WWW, contentu i kampanii online, sprawniejsza analiza danych i wyciąganie wniosków, a do tego pełna akceptacja i wsparcie takich procesów przez Google – to wszystko ma przynieść specjalistom SEO automatyzacja.
6. Content marketing w myśl zasady EAT
Od lat wiemy już, że marketing treści ma znaczenie. Znaczenie ma także jakość, unikatowość i przydatność tworzonych przez nas treści. W ciągu 2021 roku ich wartość ma jeszcze wzrosnąć, zgodnie z zasadą EAT (ang. Expertise, Authority, Trust, czyli Wiedza, Autorytet, Zaufanie). Google będzie nagrał wysokimi wskaźnikami w rankingu strony, brandy i twórców, które naprawdę wiedzą, o czym piszą i zapewniają swoim Klientom pełne bezpieczeństwo i sprawdzone dane w ramach swojej strategii content marketingowej.
Kluczowe znaczenie będzie miał tutaj także pozytywny link building w duchu White-Hat SEO m.in. za sprawą dobrego PR’u. Klient przed zakupem ma być świetnie wyedukowany przez Sprzedawcę. Czyli Ciebie.
7. Edukacja i rozwój w branży SEO
Rok 2020 nauczył nas tego, że nic nie jest pewne i wciąż musimy być gotowi na zmiany. Także w zakresie SEO. Odpowiednią szybkość i elastyczność zapewni nam edukacja i stały rozwój. Książki, podcasty, szkolenia online, blogi branżowe – to absolutne minimum, które pozwoli Ci być na bieżąco, zarówno, jeśli zajmujesz się SEO in-house, jak i zlecasz je agencji SEO “na zewnątrz”.
8. Voice search coraz popularniejsze
Coraz więcej użytkowników wyszukuje treści w internecie na bazie komunikatu głosowego. Dziś specjalista SEO nie może jedynie zastanawiać się, jak dany użytkownik wpisuje odpowiednią frazę, poszukując konkretnego produktu, ale także, jak wymawia określone zapytanie i gdzie chce za jego sprawą dotrzeć.
Podsumowanie. Rok 2020 żegnamy z hukiem i witamy A.D. 2021
Rok 2020 to jeden z najdziwniejszych okresów XXI wieku. Oby kolejne lata przyniosły nam więcej pozytywnych wieści, szczególnie w branży e-commerce. Życzymy Ci jak najwięcej wiatru w Twoje internetowe żagle i jak najwięcej pełnych e-koszyków. Daj znać w komentarzu pod tym tekstem, jeśli planujesz poświęcić więcej uwagi któremuś z opisanych powyżej trendów w nadchodzącym roku. Chętnie wymienimy się doświadczeniami. 🙂
P.S. Jeśli chcesz być na bieżąco z nowinkami w SEO w 2021 roku, regularnie zaglądaj na naszego bloga. To solidna porcja SEO-wej wiedzy i to za darmo!
Na pewno warto faktycznie skupić się na lokalnym SEO, szczególnie teraz, w obliczu pandemii. No i chyba jak większość, jestem ciekawa już jakiś czas zapowiadanych Core Web Vitals.
Dobry content i mocne nakierowanie na użytkownika, na tym na pewno się skupię 😉
Content i użytkownik na pierwszym miejscu – jestem jak najbardziej za. Mój plan na 2021 to duży nacisk na UX.