Korzyści płynące z wyszukiwania zaawansowanego Google
Podstawowe wyszukiwanie w Google sprawdza się np. wtedy, kiedy szukamy informacji ogólnych. Jednak jeśli naszym celem jest znalezienie szczegółowych informacji, to zwykłe wypisywanie kwerendy wyszukiwawczej, czyli zapytania do wyszukiwarki, może nie dać nam satysfakcjonujących rezultatów. Tutaj z pomocą spieszy zaawansowane wyszukiwanie Google.
Zrozumienie, jak przeprowadzić zaawansowane wyszukiwanie informacji za pomocą wyszukiwarki Google znacznie zwiększy Twoje szanse na znalezienie tego, czego w danym momencie potrzebujesz.
Szeroki wachlarz narzędzi, jakie daje szukanie zaawansowane Google, pozwoli Ci na lepszy i dokładniejszy research, w celu poznania danego tematu. W SEO jest to bardzo ważna umiejętność - szczególnie dla SEO copywriterów, którzy cały czas muszą mierzyć się z poznawaniem nowych dla nich tematów i tworzeniem treści w oparciu o te już dostępne.
Wybrane operatory wyszukiwania i wyszukiwanie zaawansowane
Już wcześniej na naszym blogu pisaliśmy o tym, jak sprawnie można wyszukiwać w Google za pomocą wybranych operatorów wyszukiwania (czytaj: Triki wyszukiwania w Google. 11 sztuczek, o których mało kto wie). Dzisiaj chcemy przedstawić formularz wyszukiwania zaawansowanego, który w szybki, sprawny i efektywny sposób pomoże Ci zawęzić wyniki wyszukiwania. Znajduje się on w zakładce Ustawienia pod nazwą Szukanie zaawansowane. Zobaczymy, co możemy w nim znaleźć:- Wszystkie te słowa: wyszukuje wszystkie wpisane słowa - wyszukiwanie standardowe;
- Dokładnie to wyrażenie: wyszukiwanie dokładnie to wyrażenie, jakie wpisaliśmy - działanie identyczne, jak w przypadku użycia cudzysłowu w operatorach wyszukiwania;
- Dowolne z tych słów: wpisujemy dwa słowa i wyszukiwarka znajduje nam wyniki odpowiadające na jedno lub drugie słowo - sposób działania jest identyczny, jak w przypadku operatora OR;
- Żadne z tych słów: wpisane słowa w tym polu nie będą brane pod uwagę przez wyszukiwarkę, czyli jeśli w danym wyniku wyszukiwania będzie występować słowo, które podaliśmy, to wyszukiwarka nie pokaże tego wyniku - sposób działania jest identyczny, jak w przypadku operatora AND NOT (minus "-");
- Liczby z zakresu od: ta opcja pozwala nam na wpisanie wyrażenia i liczb z danego zakresu, w jakiej to wyrażenie ma się mieścić;
- Język: opcja umożliwiająca wybór języka, w którym będą wyszukiwane strony;
- Region: opcja pozwalająca na zawężenie obszaru poszukiwań do stron pochodzących z konkretnego regionu;
- Ostatnia aktualizacja: wyszukiwanie stron z określonego przedziału czasowego;
- Witryna lub domena: opcja pozwala określić miejsce wyszukiwania do danej witryny lub domeny - odpowiednik operatora site:;
- Występowanie haseł: opcja pozwala określić miejsce występowania słowa kluczowego, czy będzie to dowolne miejsce na stronie, czy też przeszukane zostaną tytuły stron, adresy URL, hiperłącza, tekst strony. Odpowiada takim operatorom jak np. inurl, intitle, intext;
- Filtr: ta opcja pozwala na filtrowanie treści o charakterze seksualnym. Filtrowanie będzie dotyczyć stron pornograficznych oraz innych stron o niepożądanej treści;
- Typ pliku: wyszukiwanie bądź pomijanie określonego formatu pliku - opcja odpowiadająca operatorowi filetype:;
- Prawo do użytkowania: wyszukiwanie z uwzględnieniem licencji, na jakiej rozpowszechniana jest dana strona.
Wyszukiwanie informacji. Filtrowanie wyników wyszukiwania
Wszystkie wyniki wyszukiwania możesz dodatkowo filtrować. Jest to pomocne przy wyselekcjonowaniu informacji, które są dla Ciebie najbardziej istotne. Można to zrobić nie tylko za pomocą wyżej wymienionych operatorów wyszukiwania, ale także za pomocą narzędzi dostępnych w wyszukiwarce Google np. Mapy, wiadomości, filmy, grafika. Dodatkowo, każda z kategorii posiada narzędzie, które umożliwia Ci jeszcze dokładniejsze zawężenie wyszukiwania. Dla przykładu, po wybraniu kategorii Filmy można wyszukiwać nagrania video np. po długości filmy, czy jakości obrazu.Jak ocenić wiarygodność źródeł informacji?
Opanowanie umiejętności oceny wiarygodności informacji, które będziesz analizował i wykorzystywał, jest niezbędne. Dzisiejszy rozwój technologii cyfrowych sprawia, że dostęp do większości informacji jest możliwy bez większego trudu. Niestety, obecny ogrom informacji bardzo utrudnia ustalenie, którym informacjom możemy ufać, a które należy wyeliminować ze swojego zbioru wyników wyszukiwania.
Ilość nierzetelnych informacji w sferze publicznej jest tak mocno rozwinięta, że umiejętność krytycznej oceny informacji staje się jeszcze ważniejsza - szczególnie jeśli jesteś np. SEO copywriterem i Twoja praca opiera się na wyszukiwaniu, gromadzeniu i przetwarzaniu informacji.
W celu odpowiedzenia sobie na pytanie, w jakim stopniu uzyskana informacja jest godna zaufania i użyteczna, należy ocenić źródło, z którego ona pochodzi. Aby wykonać to zadanie sprawnie, najlepiej zastanowić się nad następującymi kwestiami:
1. Kim jest autor informacji?
Jeśli jest to możliwe, oceń jego kwalifikacje, to czy posiada wystarczającą wiedzę i czy jest osobą uznaną za godną zaufania.2. Czy miejsce publikacji jest wiarygodne?
Bardzo często zdarza się, że o stopniu wiarygodności informacji wiele mówi miejsce, w którym dana informacja się pojawia. Dla przykładu, informacje pojawiające się w uznanych portalach naukowych są bardziej wiarygodne niż informacje pojawiające się np. w serwisach plotkarskich.3. Czy informacja może zostać zweryfikowana z innymi źródłami ?
Prawdziwość informacji zazwyczaj odzwierciedla się tym, że w innych uznanych źródłach dana informacja pojawia się w takim samym kontekście.4. Kiedy powstał dany materiał?
Obecnie informacje mogą zmieniać się w bardzo dynamicznym tempie. Jest to ściśle związane z rozwojem nauki i technologii. Jeśli będziemy mieć trudność z określeniem czasu publikacji informacji, warto ustalić, czy źródło informacji jest często aktualizowane.5. W jaki sposób autor pozyskał informację, o których pisze?
Prześledzenie tego, na kogo powołuje się autor oraz jakie źródła podaje jest bardzo istotne. Może się także zdarzyć, że jest specjalistą w danej dziedzinie. Jednak jeśli np. tylko opisuje swoje własne doświadczenia, powołując się przy tym na informacje z drugiej ręki, wtedy wiarygodność informacji znacząco spada.6. Z jakiej domeny pochodzi informacja?
Często w zakładce O stronie możemy znaleźć informacje, w jakim celu publikowane są treści właśnie na tej stronie. I tutaj dodatkową pomocą będzie analiza domeny.- Domeny z końcówką .com oznaczają stronę komercyjną, która powstała w celu osiągnięcia zysku,
- Domeny z końcówką .org oznacza stowarzyszenie non-profit,
- Domeny .edu oznaczają, że strona jest związana z edukacją,
- Domena .mil oznacza stronę militarną,
- Domena .info to znak, że jest to strona o charakterze informacyjnym,
- Domena .gov odnosi się do stron rządowych.