Jak wyszukiwać i sprawdzać wiarygodność informacji

Jak wyszukiwać i sprawdzać wiarygodność informacji

Można by przypuszczać, że rosnąca ilość informacji w dzisiejszym świecie niesie ze sobą same korzyści. Informacje są dostępne na wyciągnięcie ręki – wystarczy użyć wyszukiwarki internetowej, aby otrzymać w kilka sekund odpowiedź na nasze zapytanie. Jednak, czy otrzymane wyniki wyszukiwania są tymi najtrafniejszymi?? W tym artykule dowiesz się jak jeszcze skuteczniej wyszukiwać informacje, zawężać wyniki, tak aby znaleźć dokładnie to, czego szukasz.

Ostatnio na naszym blogu: Jesteś śledzony w Internecie. Czy wiesz co wie o Tobie Google?

W obecnym świecie, szybko rosnąca ilość informacji może powodować pewne problemy. Rośnie produkcja informacji fałszywych – takich, które upubliczniane są z premedytacją, w celu uzyskania różnorakich korzyści przez ich autorów. Dodatkowo, w internecie szerzy się coraz więcej tzw. informacji niskiej jakości.

Użytkownicy stają więc przed niemałym wyzwaniem. Kluczową kwestią staje się nabycie przez nich przede wszystkim dwóch kompetencji: umiejętności wyszukiwania informacji oraz umiejętność oceny wiarygodności źródeł, z jakich te informacje pochodzą.

Korzyści płynące z wyszukiwania zaawansowanego

Podstawowe wyszukiwanie w Google sprawdza się np. wtedy, kiedy szukamy informacji ogólnych. Jednak jeśli naszym celem jest znalezienie szczegółowych informacji, to zwykłe wypisywanie kwerendy wyszukiwawczej, czyli zapytania do wyszukiwarki, może nie dać nam satysfakcjonujących rezultatów. Tutaj z pomocą spieszą zaawansowane funkcje wyszukiwarki Google. Pozwalają one dostosować parametry wyszukiwania tak, aby uzyskać najbardziej istotne wyniki. Zrozumienie, jak przeprowadzić zaawansowane wyszukiwanie informacji za pomocą wyszukiwarki Google, znacznie zwiększy Twoje szanse na znalezienie tego, czego w danym momencie potrzebujesz.

Szeroki wachlarz narzędzi, jakie dają zaawansowane funkcje wyszukiwawcze Google, pozwoli Ci na lepszy i dokładniejszy research, w celu poznania danego tematu. W SEO jest to bardzo ważna umiejętność – szczególnie dla SEO copywriterów, którzy cały czas muszą mierzyć się z poznawaniem nowych dla nich tematów i tworzeniem treści w oparciu o te już dostępne.

Wybrane operatory wyszukiwania i wyszukiwanie zaawansowane

Już wcześniej na naszym blogu pisaliśmy o tym, jak sprawnie można wyszukiwać w Google za pomocą wybranych operatorów wyszukiwania – https://delante.pl/triki-wyszukiwania-w-google/. Dzisiaj chcemy przedstawić formularz wyszukiwania zaawansowanego, który w szybki, sprawny i efektywny sposób pomoże Ci zawęzić wyniki wyszukiwania. Znajduje się on w zakładce Ustawienia pod nazwą Szukanie zaawansowane.

Szukanie zaawansowane

Zobaczymy, co możemy w nim znaleźć:

Co można znaleźć w wyszukiwaniu zaawansowanym

  1. Wszystkie te słowa: wyszukuje wszystkie wpisane słowa – wyszukiwanie standardowe;
  2. Dokładnie to wyrażenie: wyszukiwanie dokładnie to wyrażenie, jakie wpisaliśmy – działanie identyczne, jak w przypadku użycia cudzysłowu w operatorach wyszukiwania;
  3. Dowolne z tych słów: wpisujemy dwa słowa i wyszukiwarka znajduje nam wyniki odpowiadające na jedno lub drugie słowo – sposób działania jest identyczny, jak w przypadku operatora OR;
  4. Żadne z tych słów: wpisane słowa w tym polu nie będą brane pod uwagę przez wyszukiwarkę, czyli jeśli w danym wyniku wyszukiwania będzie występować słowo, które podaliśmy, to wyszukiwarka nie pokaże tego wyniku – sposób działania jest identyczny, jak w przypadku operatora AND NOT (minus „-„);
  5. Liczby z zakresu od: ta opcja pozwala nam na wpisanie wyrażenia i liczb z danego zakresu, w jakiej to wyrażenie ma się mieścić;
  6. Język: opcja umożliwiająca wybór języka, w którym będą wyszukiwane strony;
  7. Region: opcja pozwalająca na zawężenie obszaru poszukiwań do stron pochodzących z konkretnego regionu;
  8. Ostatnia aktualizacja: wyszukiwanie stron z określonego przedziału czasowego;
  9. Witryna lub domena: opcja pozwala określić miejsce wyszukiwania do danej witryny lub domeny – odpowiednik operatora site:;
  10. Występowanie haseł: opcja pozwala określić miejsce występowania słowa kluczowego, czy będzie to dowolne miejsce na stronie, czy też przeszukane zostaną tytuły stron, adresy URL, hiperłącza, tekst strony. Odpowiada takim operatorom jak np. inurl, intitle, intext;
  11. Filtr: ta opcja pozwala na filtrowanie treści o charakterze seksualnym. Filtrowanie będzie dotyczyć stron pornograficznych oraz innych stron o niepożądanej treści;
  12. Typ pliku: wyszukiwanie bądź pomijanie określonego formatu pliku – opcja odpowiadająca operatorowi filetype:;
  13. Prawo do użytkowania: wyszukiwanie z uwzględnieniem licencji, na jakiej rozpowszechniana jest dana strona.

Filtrowanie wyników wyszukiwania

Wszystkie wyniki wyszukiwania możesz dodatkowo filtrować. Jest to pomocne przy wyselekcjonowaniu informacji, które są dla Ciebie najbardziej istotne. Można to zrobić nie tylko za pomocą wyżej wymienionych operatorów wyszukiwania, ale także za pomocą narzędzi dostępnych w wyszukiwarce Google np. Mapy, wiadomości, filmy, grafika.

Filtrowanie wyników wyszukiwania

Dodatkowo, każda z kategorii posiada narzędzie, które umożliwia Ci jeszcze dokładniejsze zawężenie wyszukiwania. Dla przykładu, po wybraniu kategorii Filmy można wyszukiwać nagrania video np. po długości filmy, czy jakości obrazu.

Wyszukiwanie filmy

Ocena wiarygodności źródeł informacji – na co zwrócić uwagę?

Opanowanie umiejętności, w jaki sposób ocenić wiarygodność informacji, które będziesz analizował i wykorzystywał, jest niezbędne. Dzisiejszy rozwój technologii cyfrowych sprawia, że dostęp do większości informacji jest możliwy bez większego trudu. Niestety, obecny ogrom informacji bardzo utrudnia ustalenie, którym informacjom możemy ufać, a które należy wyeliminować ze swojego zbioru wyników wyszukiwania.

Ilość nierzetelnych informacji w sferze publicznej jest tak mocno rozwinięta, że umiejętność krytycznej oceny informacji staje się jeszcze ważniejsza – szczególnie jeśli jesteś np. SEO copywriterem i Twoja praca opiera się na wyszukiwaniu, gromadzeniu i przetwarzaniu informacji.

W celu odpowiedzenia sobie na pytanie, w jakim stopniu uzyskana informacja jest godna zaufania i użyteczna, należy ocenić źródło, z którego ona pochodzi. Aby wykonać to zadanie sprawnie, najlepiej zastanowić się nad następującymi kwestiami:

Kim jest autor informacji?

Jeśli jest to możliwe, oceń jego kwalifikacje, to czy posiada wystarczającą wiedzę i czy jest osobą uznaną za godną zaufania.

Czy miejsce publikacji jest wiarygodne?

Bardzo często zdarza się, że o stopniu wiarygodności informacji wiele mówi miejsce, w którym dana informacja się pojawia. Dla przykładu, informacje pojawiające się w uznanych portalach naukowych są bardziej wiarygodne niż informacje pojawiające się np. w serwisach plotkarskich.

Czy informacja może zostać zweryfikowana z innymi źródłami ?

Prawdziwość informacji zazwyczaj odzwierciedla się tym, że w innych uznanych źródłach dana informacja pojawia się w takim samym kontekście.

Kiedy powstał dany materiał?

Obecnie informacje mogą zmieniać się w bardzo dynamicznym tempie. Jest to ściśle związane z rozwojem nauki i technologii. Jeśli będziemy mieć trudność z określeniem czasu publikacji informacji, warto ustalić, czy źródło informacji jest często aktualizowane.

W jaki sposób autor pozyskał informację, o których pisze?

Prześledzenie tego, na kogo powołuje się autor oraz jakie źródła podaje jest bardzo istotne. Może się także zdarzyć, że jest specjalistą w danej dziedzinie. Jednak jeśli np. tylko opisuje swoje własne doświadczenia, powołując się przy tym na informacje z drugiej ręki, wtedy wiarygodność informacji znacząco spada.

Z jakiej domeny pochodzi informacja?

Często w zakładce O stronie możemy znaleźć informacje, w jakim celu publikowane są treści właśnie na tej stronie. I tutaj dodatkową pomocą będzie analiza domeny.

  • Domeny z końcówką .com oznaczają stronę komercyjną, która powstała w celu osiągnięcia zysku,
  • Domeny z końcówką .org oznacza stowarzyszenie non-profit,
  • Domeny .edu oznaczają, że strona jest związana z edukacją,
  • Domena .mil oznacza stronę militarną,
  • Domena .info to znak, że jest to strona o charakterze informacyjnym,
  • Domena .gov odnosi się do stron rządowych.

Tutaj jednak trzeba uważać!

Szybki rozwój marketingu internetowego i wolnego rynku domen pozwala na zarejestrowanie dowolnej domeny, za wyjątkiem .gov. Nie jest to jednak jeszcze popularna praktyka, dlatego ciągle analiza domen może być przydatna pod kątem oceny wiarygodność źródeł informacji.

Kim są czytelnicy?

Istnieje różnica między np. czasopismem lub portalem pisanym dla ogółu społeczeństwa, a czasopismem lub portalem napisanym dla profesorów i ekspertów w tej dziedzinie.

Czy na stronie znajdują się ogłoszenia?

Reklamy pojawiające się w serwisie, w którym znalazłeś daną informację, mogą wskazywać, że informacje zamieszczane tam mogą być mniej wiarygodne.

Analiza źródeł, z którym pozyskujemy dane, może być znacznie bardziej rozbudowana. Jednak nie chodzi o to, aby spędzać wiele godzin na analizowaniu każdej pojedynczej informacji. Kwestie wymienione powyżej są tymi najważniejszymi, których rozważenie może w szybkim czasie dać jasny feedback, czy informacje zamieszczane na tej stronie internetowej są godne uwagi, zaufane, czy też należy je odrzucić.

Wyszukiwanie proste a zaawansowane

Google co roku wprowadza szereg modyfikacji w swoich algorytmach, aby dostarczyć swoim użytkownikom jak najbardziej relewantne wyniki – czyli takie, które będą najlepiej odpowiadać na ich zapytanie, i będą zaspokajać ich potrzeby informacyjne. Google “patrzy” nie tylko na samą kwerendę wyszukiwawczą – zapytanie użytkownika – ale bierze też pod uwagę inne aspekty, np. lokalizację, historię wyszukiwania itd.

W prostym wyszukiwaniu dostaniemy wiele wyników, które według algorytmów Google, są odpowiedzią na nasze zapytanie. Jednak często to nie wystarczy.

Wyszukiwanie zaawansowane może ułatwić proces wyszukiwania i selekcji informacji bardziej szczegółowych. Nadmiar informacji potrafi przytłoczyć niejednego użytkownika. Skuteczne zawężanie wyników wyszukiwania pozwala na wyodrębnienie tych informacji, które są istotne i mają dla Ciebie znaczenie.

Trudności w znalezieniu interesujących informacji można spotkać w niektórych branżach, np. SEO czy marketingu. Tam proces weryfikacji i pozyskiwania informacji ma kluczowe znaczenie. Osoby pracujące w tych branżach powinny starać się wyszukiwać informacje bardziej efektywnie, co przełoży się na “udane” wyszukiwanie. Uzmysłowienie sobie, że skuteczne wyszukiwanie informacji pozwala na zdobycie dominacji nad innymi w kwestii wiedzy, wzmaga poczucie operatywności i skuteczności.

Dla przykładu, SEO copywriter dzięki takim kompetencjom będzie pisał wartościowe teksty, pełne merytorycznej wiedzy i będzie miał pewność, że pochodzą one z profesjonalnych źródeł. Da mu to również przewagę nad konkurencją. Zdobycie takich umiejętności dodatkowo ułatwi jego pracę i przyspieszy osiąganie rezultatów.

Podsumowanie

Umiejętność wyszukiwania przydatnych informacji, istotnych z punktu widzenia Twojego stanowiska pracy, ale także życia prywatnego, jest jedną z kluczowych umiejętności, które poprawią nie tylko jakość Twoich zasobów informacyjnych, ale także dadzą Ci znacznie szersze zasoby wiedzy na dany temat. Jednak sam proces poszukiwania informacji nie da Ci gwarancji sukcesu uzyskania najlepszego materiału informacyjnego. Warto zadbać, aby każde znalezione źródło informacji poddać ocenie i upewnić się, że danym informacjom można zaufać.

  3,60 / 5 ( 5 )
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.