Czym jest technologia MUM – Multitask Unified Model?

Czym jest technologia MUM – Multitask Unified Model?

Google (według nieoficjalnych informacji) przeprowadza rocznie nawet kilkaset aktualizacji swojego algorytmu. Znaczna część tych aktualizacji wprowadza zmiany kosmetyczne, niezauważalne dla większości SEOwców czy użytkowników wyszukiwarki. Podczas Google’s I/O 2021, jednego z najważniejszych wydarzeń w branży technologicznej, Google zapowiedziało wprowadzenie nowej technologii w postaci Multitask Unified Model (MUM). Ponoć rozwiązanie to ma zainicjować znaczące zmiany w wynikach wyszukiwania. Czym jest MUM i jakich modyfikacji możesz się spodziewać w SERP-ach po wdrożeniu tej technologii?

Ostatnio na naszym blogu: Dlaczego nie widzę swoich reklam Google Ads w wynikach wyszukiwania?

Spis treści

Technologia MUM: co to jest? Google Multitask Unified Model

Na wstępnie zwróć uwagę na to, że na konferencji nie mówiono o nowym algorytmie, lecz o technologii. Oczywiście na tym etapie trudno przewidzieć, jakie rozwiązanie zostanie ostatecznie oddane do użytku, ale prawdopodobnie MUM (Multitask Unified Model) będzie się składać z mniejszych algorytmów i, przynajmniej teoretycznie, może wprowadzić znaczące zmiany w wynikach wyszukiwania.

Jak działa technologia MUM, a właściwie jak ma działać? Google przygotowało obszerny wpis na swoich blogu pod tytułem: MUM: A new AI milestone for understanding information.

W owym wpisie przytoczono przykład zapytania wpisywanego przez użytkownika, który ma za sobą wspinaczkę górską na Mount Adams, czyli na górę znajdującą się w USA w stanie Waszyngton. Kolejnym jego celem jest Mount Fuji w Japonii. Użytkownik szuka w Google informacji o tym, jak powinien się przygotować do wyprawy, co warto byłoby zrobić inaczej i jak ogólnie powinien podejść do sprawy.

Uzyskanie wsparcia w tym zakresie wymaga obecnie wysłania do wyszukiwarki wielu zapytań – znalezienie wyniku, który jednocześnie odpowiadałby na wszystkie pytania jest bardzo trudne.

technologia MUM co to jest
źródło: https://blog.google/products/search/introducing-mum/

Nie da się obecnie zapytać wyszukiwarkę o wiele kwestii jednocześnie i na te wszystkie zapytania od razu uzyskać odpowiedź. Tymczasem dzięki zastosowaniu technologii MUM Google ma stać się ekspertem i jednocześnie udzielić odpowiedzi na bardzo skomplikowane słowa kluczowe, bez konieczności wpisywania wielu fraz.

Efekt?

Użytkownik po wpisaniu takiego zapytania jak na poniższym screenie uzyska kompleksową odpowiedź i dowie się, jak zaplanować podróż.

technologia MUM jak działa
źródło: https://blog.google/products/search/introducing-mum/

Jak będzie działać MUM?

Dzięki MUM wyszukiwarka ma lepiej rozumieć zapytania i dać taką odpowiedź, jakbyś wysłał do niej wiele zapytań jednocześnie – takich jak np. opady na Fuji, co zabrać na Fuji, szlaki na Fuji, wspinaczka na górę Adams i Fuji różnice. To tylko wybrane przykłady. Po wpisaniu takich fraz masz od razu dostać wskazówki, jak przygotować się do wyprawy na te dwie różne góry.

Jako namiastkę nowego rozwiązania możesz traktować Direct Answers, czyli wynik, który pojawia się na tzw. pozycji zero, w formie najlepszej – wg Google – odpowiedzi na dane zapytanie.

pozycja zero a technologia MUM

Czy jednak rezultaty te w rzeczywistości będą miały ze sobą jakikolwiek związek? W dalszym ciągu mówimy o technologii, która dopiero może być wdrożona i prawdopodobnie nawet specjaliści Google nie mają jeszcze ostatecznej jej wersji.

Reakcją Google na zapytanie, ma być analizowanie wielu źródeł i znalezienie odpowiedzi na wszystkie pytania, które interesują odbiorcę. Google dzięki MUM ma analizować treści nie tylko w języku zapytania, ale również w innych, co umożliwi wykorzystanie wielu źródeł i udzielenie jeszcze trafniejszej odpowiedzi. W ramach MUM wyszukiwarka ma generować treści w 75 językach! Ponadto – analizowany będzie nie tylko tekst, ale również multimedia.

Technologia MUM jest kolejnym krokiem, po aktualizacji BERT, w kierunku lepszego zrozumienia zapytań. Wtedy, w 2019 roku, Google zaczęło lepiej rozumieć słowa, z których korzystamy w zapytaniach. Natomiast MUM ma być krokiem milowym. Zresztą bazować ma na „transformer architecture”, identycznie jak BERT.

wzrost widocznosci w sieci z delante

MUM a SEO

Tak naprawdę trudno przewidzieć, jak będą wyglądać SERP-y po wdrożeniu technologii MUM. Jak na razie możemy się tylko domyślać, że skoro użytkownik otrzyma automatycznie odpowiedź na złożone zapytanie, to jednocześnie nie odwiedzi wielu stron, które przy normalnym wyszukiwaniu musiałby sprawdzić.

Jeśli odpowiedź wyświetli mu się na podobnej zasadzie, jak obecnie wspomniane Direct Answers, to wpłynie to zapewne na obniżenie CTR. Z drugiej strony nie wiemy, w jakiej formie prezentowane będą takie odpowiedzi. Trudno sobie wyobrazić ich udzielenie na złożone zapytanie – przecież to ogromna ilość materiałów.

Co warto zauważyć, fakt, że technologia Google MUM ma bazować na źródłach wielojęzycznych stanowi szansę dla Twojego serwisu – teoretycznie materiał będzie mógł docierać do internautów z całego świata, a nie wyłącznie do tych, którzy wysyłają zapytanie w danym języku.

Jeśli nowa technologia przypadnie do gustu użytkownikom i przyzwyczają się oni do wysyłania złożonych zapytań, może nastąpić diametralna zmiana w zasadach wyszukiwania materiałów w sieci. Kolejna kwestia – można spodziewać się gruntownej zmiany wolumenów wyszukiwań. Mniej będzie fraz o bardzo dużej liczbie wyszukiwań, zapytania staną się bardziej zróżnicowane. To będzie oznaczało dla SEO konieczność jeszcze większego nastawienia się na frazy longtailowe niż obecnie.

Jak zmieni się content dzięki MUM?

Obecnie twórcy treści mają różne podejście do pisania artykułów. Powstają zarówno rozbudowane teksty, które podejmują wiele zagadnień jednocześnie, jak i mniejsze, które dotyczą jedynie wybranych elementów z danej dziedziny. Fakt, że Google będzie w stanie odpowiedzieć na rozbudowane zapytania może spowodować, że po aktualizacji zaczną powstawać bardzo długie artykuły, które będą ukazywać dany temat z różnych stron. Być może to będzie krok do tego, aby zyskać na nowej technologii?

FAQ

Google nie podało jeszcze terminu wdrożenia tej technologii i tak naprawdę, znając Google, trudno przewidzieć, czy nowe rozwiązanie zostanie wprowadzone za kilka miesięcy czy za kilka lat. Obecnie jest ono testowane, dopracowywane, a do momentu kiedy nie dowiemy się, że prace zostały zakończone, pozostaje nam tylko gdybanie.

Zresztą, nawet jeśli Google poda datę premiery MUM to i tak trudno będzie traktować ją jako ostateczną. Google już nie raz odkładało na później wdrożenie wcześniej zapowiadanych zmian.

Biorąc pod uwagę fakt, że póki co bazujemy wyłącznie na przewidywaniach i nie wiemy, kiedy dojdzie do wprowadzenia tej technologii, tak naprawdę trudno powiedzieć, jak należy się przygotować do tej nowości. W zasadzie najlepszym podejściem jest nastawienie się na tworzenie wysokiej jakości contentu, który zawierać będzie odpowiedzi na wszystkie zapytania, jakie mogą się wiązać z daną kwestią.

Google nie od dziś twierdzi, że każda aktualizacja powstaje po to, aby zapewnić użytkownikowi jak najlepsze wyniki wyszukiwania, a takim rezultatem jest ten, który daje internaucie satysfakcjonującą odpowiedź.

Aktualizacje algorytmu w branży SEO to codzienność. Bardzo prawdopodobne, że kolejna zmiana spowoduje, że mniej będzie przekierowań z SERP-ów na strony, a także możliwe, że zmienią się wyniki wyszukiwania.

Jeśli rzeczywiście dojdzie do diametralnych modyfikacji, to specjalistom SEO pozostanie dostosowanie się do nowych zasad narzuconych przez Google i optymalizowanie stron tak, aby dalej spełniały one cele biznesowe za pomocą organicznych wyników wyszukiwania.

(2)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Dlaczego nie widzę swoich reklam Google Ads w wynikach wyszukiwania?

Dlaczego nie widzę swoich reklam Google Ads w wynikach wyszukiwania?

Wyszukujesz swoją reklamę w wyszukiwarce Google i nie wyświetla Ci się? Zaczynasz zastanawiać się, czy Twoja kampania w ogóle działa? Spokojnie! Istnieje wiele powodów, dla których możesz nie znajdować swojej reklamy w wynikach wyszukiwania. W dzisiejszym wpisie przedstawię Ci kilka tych najczęściej występujących.

Czytaj więcej
Co czyta dział SEO w Delante? Prasówka #9

Co czyta dział SEO w Delante? Prasówka #9

Czy to już pora żeby celebrować dłuższe jesienne wieczory? Jeśli już zamieniasz się w jesieniarę lub jesieniarza to przygotowaliśmy dla Ciebie idealny zestaw lektur na wieczór! Nasz dział SEO zebrał najważniejsze i najciekawsze newsy ze świata SEO. Zapraszamy do lektury!

Czytaj więcej
Refleks, kontekst, zasięgi - co to jest RTM i jak może wpłynąć na komunikację z klientami w sieci?

Refleks, kontekst, zasięgi - co to jest RTM i jak może wpłynąć na komunikację z klientami w sieci?

Chcesz zwiększyć zasięgi w komunikacji Twojej firmy z odbiorcami? Wcale nie musisz przeznaczać ogromnego budżetu na płatne kampanie. Real-Time Marketing jest takim sposobem komunikacji, który przy odpowiednim przygotowaniu pozwala osiągnąć zadowalające efekty, bez pomocy nakładów finansowych. Co to jest RTM? O czym trzeba pamiętać przy tworzeniu RTM’ów i na co warto uważać? Sprawdź!

Czytaj więcej