Google (według nieoficjalnych informacji) przeprowadza rocznie nawet kilkaset aktualizacji swojego algorytmu. Znaczna część tych aktualizacji wprowadza zmiany kosmetyczne, niezauważalne dla większości SEOwców czy użytkowników wyszukiwarki. Podczas Google’s I/O 2021, jednego z najważniejszych wydarzeń w branży technologicznej, Google zapowiedziało wprowadzenie nowej technologii w postaci Multitask Unified Model (MUM). Ponoć rozwiązanie to ma zainicjować znaczące zmiany w wynikach wyszukiwania. Czym jest MUM i jakich modyfikacji możesz się spodziewać w SERP-ach po wdrożeniu tej technologii?
Technologia MUM: co to jest? Google Multitask Unified Model
Na wstępnie zwróć uwagę na to, że na konferencji nie mówiono o nowym algorytmie, lecz o technologii. Oczywiście na tym etapie trudno przewidzieć, jakie rozwiązanie zostanie ostatecznie oddane do użytku, ale prawdopodobnie MUM (Multitask Unified Model) będzie się składać z mniejszych algorytmów i, przynajmniej teoretycznie, może wprowadzić znaczące zmiany w wynikach wyszukiwania.
Jak działa technologia MUM, a właściwie jak ma działać? Google przygotowało obszerny wpis na swoich blogu pod tytułem: MUM: A new AI milestone for understanding information.
W owym wpisie przytoczono przykład zapytania wpisywanego przez użytkownika, który ma za sobą wspinaczkę górską na Mount Adams, czyli na górę znajdującą się w USA w stanie Waszyngton. Kolejnym jego celem jest Mount Fuji w Japonii. Użytkownik szuka w Google informacji o tym, jak powinien się przygotować do wyprawy, co warto byłoby zrobić inaczej i jak ogólnie powinien podejść do sprawy.
Uzyskanie wsparcia w tym zakresie wymaga obecnie wysłania do wyszukiwarki wielu zapytań – znalezienie wyniku, który jednocześnie odpowiadałby na wszystkie pytania jest bardzo trudne.
[caption id="attachment_42874" align="aligncenter" width="604"] źródło: https://blog.google/products/search/introducing-mum/[/caption]
Nie da się obecnie zapytać wyszukiwarkę o wiele kwestii jednocześnie i na te wszystkie zapytania od razu uzyskać odpowiedź. Tymczasem dzięki zastosowaniutechnologii MUM Google ma stać się ekspertem i jednocześnie udzielić odpowiedzi na bardzo skomplikowane słowa kluczowe, bez konieczności wpisywania wielu fraz.
Efekt?
Użytkownik po wpisaniu takiego zapytania jak na poniższym screenie uzyska kompleksową odpowiedź i dowie się, jak zaplanować podróż.
[caption id="attachment_42876" align="aligncenter" width="605"] źródło: https://blog.google/products/search/introducing-mum/[/caption]
Jak będzie działać MUM?
Dzięki MUM wyszukiwarka ma lepiej rozumieć zapytania i dać taką odpowiedź, jakbyś wysłał do niej wiele zapytań jednocześnie - takich jak np. opady na Fuji, co zabrać na Fuji, szlaki na Fuji, wspinaczka na górę Adams i Fuji różnice. To tylko wybrane przykłady. Po wpisaniu takich fraz masz od razu dostać wskazówki, jak przygotować się do wyprawy na te dwie różne góry.
Jako namiastkę nowego rozwiązania możesz traktować Direct Answers, czyli wynik, który pojawia się na tzw. pozycji zero, w formie najlepszej – wg Google – odpowiedzi na dane zapytanie.
Czy jednak rezultaty te w rzeczywistości będą miały ze sobą jakikolwiek związek? W dalszym ciągu mówimy o technologii, która dopiero może być wdrożona i prawdopodobnie nawet specjaliści Google nie mają jeszcze ostatecznej jej wersji.
Reakcją Google na zapytanie, ma być analizowanie wielu źródeł i znalezienie odpowiedzi na wszystkie pytania, które interesują odbiorcę. Google dzięki MUM ma analizować treści nie tylko w języku zapytania, ale również w innych, co umożliwi wykorzystanie wielu źródeł i udzielenie jeszcze trafniejszej odpowiedzi. W ramach MUM wyszukiwarka ma generować treści w 75 językach! Ponadto – analizowany będzie nie tylko tekst, ale również multimedia.
Technologia MUMjest kolejnym krokiem, po aktualizacji BERT, w kierunku lepszego zrozumienia zapytań. Wtedy, w 2019 roku, Google zaczęło lepiej rozumieć słowa, z których korzystamy w zapytaniach. Natomiast MUM ma być krokiem milowym. Zresztą bazować ma na "transformer architecture", identycznie jak BERT.
MUM a SEO
Tak naprawdę trudno przewidzieć, jak będą wyglądać SERP-y po wdrożeniutechnologii MUM. Jak na razie możemy się tylko domyślać, że skoro użytkownik otrzyma automatycznie odpowiedź na złożone zapytanie, to jednocześnie nie odwiedzi wielu stron, które przy normalnym wyszukiwaniu musiałby sprawdzić.
Jeśli odpowiedź wyświetli mu się na podobnej zasadzie, jak obecnie wspomniane Direct Answers, to wpłynie to zapewne na obniżenie CTR. Z drugiej strony nie wiemy, w jakiej formie prezentowane będą takie odpowiedzi. Trudno sobie wyobrazić ich udzielenie na złożone zapytanie – przecież to ogromna ilość materiałów.
Co warto zauważyć, fakt, żetechnologia Google MUM ma bazować na źródłach wielojęzycznych stanowi szansę dla Twojego serwisu – teoretycznie materiał będzie mógł docierać do internautów z całego świata, a nie wyłącznie do tych, którzy wysyłają zapytanie w danym języku.
Jeśli nowa technologia przypadnie do gustu użytkownikom i przyzwyczają się oni do wysyłania złożonych zapytań, może nastąpić diametralna zmiana w zasadach wyszukiwania materiałów w sieci. Kolejna kwestia – można spodziewać się gruntownej zmiany wolumenów wyszukiwań. Mniej będzie fraz o bardzo dużej liczbie wyszukiwań, zapytania staną się bardziej zróżnicowane. To będzie oznaczało dla SEO konieczność jeszcze większego nastawienia się na frazy longtailowe niż obecnie.
Jak zmieni się content dzięki MUM?
Obecnie twórcy treści mają różne podejście do pisania artykułów. Powstają zarówno rozbudowane teksty, które podejmują wiele zagadnień jednocześnie, jak i mniejsze, które dotyczą jedynie wybranych elementów z danej dziedziny. Fakt, że Google będzie w stanie odpowiedzieć na rozbudowane zapytania może spowodować, że po aktualizacji zaczną powstawać bardzo długie artykuły, które będą ukazywać dany temat z różnych stron. Być może to będzie krok do tego, aby zyskać na nowej technologii?
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.