Lipiec przyniósł nam sporo dyskusji w branży: od kontrowersji wokół algorytmów, przez mniej lub bardziej spodziewane decyzje biznesowe technologicznych gigantów, aż po aspekty związane ze zrównoważonym rozwojem.
Temat cookieless stał się jakiś czas temu sporym trendem w branży digital marketingu — specjaliści mieli sporo obaw odnośnie do tego, jak brak cookies wpłynie na możliwości targetowania, i gdzie będzie granica między profilowaniem treści a prywatnością użytkownika. Ideą Cookieless World było to, by w trosce o poprawę prywatności użytkowników odejść w analityce internetowej od plików cookies, tzw. ciasteczek, czyli plików, które pozwalają określać, że dwie wizyty na stronie nalezą do tego samego użytkownika. Temat dotyczył bezpośrednio tzw. third party cookies, czyli np. tych od Facebooka czy Google, które umożliwiały profilowanie nas po wizytach na różnych domenach i monetyzowanie tych informacji (za sprawą Google Ads czy Facebook Ads). Google pracował nad nowym rozwiązaniem, gwarantującym zarówno prywatność użytkowników, jak i wartościowe dane dla reklamodawców — Privacy Sandbox. Trochę to trwało, a w ostatnim oświadczeniu twórców Privacy Sandbox dowiadujemy się, że third party cookies nie zostaną wycofane, a zamiast tego powstanie inne rozwiązanie.
Źródło: https://privacysandbox.com/news/privacy-sandbox-update/
Jeśli uważnie śledzisz poczynania Sama Altmana (CEO Open AI), być może kojarzysz wcale nie tak dawną wypowiedź dla Business Insider, w której powiedział, że nie planuje tworzyć kolejnej kopii Google, bo… to nudne:
Ale okej – na swoim Twitterze jakiś czas później (10 maja) opublikował wpis, w którym powiedział, że przedstawi światu coś zupełnie nowego, ale nie, nie będzie to GPT-5 ani nowa wyszukiwarka. I rzeczywiście – wtedy poznaliśmy tylko update’y do znanych funkcji popularnego narzędzia AI.
Minęły dwa miesiące i na tapecie pojawił się nowy temat, a w sieci zawrzało: Open AI jednak będzie testowało funkcjonalności związane z wyszukiwaniem w sieci, wprowadzając na rynek SearchGPT. Czyli konkurowanie z Google trwa w najlepsze. Czym ma być nowa wyszukiwarka? Alternatywą dla Google searcha i nie tylko. Będzie linkowanie do źródeł, zautomatyzowane odpowiedzi i współpraca z twórcami oraz portalami. I spokojnie – tam ponoć też najbardziej liczy się „highlighting high quality content”!
A jeśli jesteś ciekaw, jak będzie wyglądał SearchGPT, na stronie Open AI możesz zapisać się na wishlistę.
Źródło: https://openai.com/index/searchgpt-prototype/
O tym, że firmy dążą do tzw. zerowego śladu węglowego w celach w dużej mierze PR-owych i marketingowych, dobrze wiemy; ostatnio sporo kontrowersji wywołało również to, że firmy zamiast ograniczać swoją emisyjność wykupują tzw. carbon offsets, które mają równoważyć ich wpływ na środowisko – przynajmniej na papierze. Ale wracając do tematu Google: jak widać na wykresie, do 2020 roku inwestycja w ekologię szła bardzo dobrze, a od roku 2021 cele przestały pokrywać się z rzeczywistością – i jest tylko coraz gorzej. Nie chodzi o to, że emisje Google’a przestały maleć, nie: zaczęły rosnąć.
Okazuje się, że inwestowanie w AI zwiększyło emisje Google’ a o… 50%. Dlatego emisje rosną, zamiast spadać — najwyraźniej ekologiczny trend nie opłaca się tak wizerunkowo jak inwestycje w sztuczną inteligencję.
Źródło: https://carboncredits.com/google-ditches-carbon-offsets-heres-its-new-net-zero-focus/; https://fortune.com/2024/07/10/ai-has-destroyed-googles-promise-of-carbon-neutrality-with-emissions-rising-50-over-the-last-five-years/
W dyskusji na Linkedinie Google (a raczej, w imieniu Google’a, John Mueller) odniósł się do skarg dotyczących braku miniatur obrazów w wynikach wyszukiwania. Mueller zasugerował, aby poczekać na nadchodzący core update, który powinien rozwiązać ten problem. Podkreślił jednak, że nie może obiecać konkretnych zmian ani daty aktualizacji. A jeśli o same problemy z miniaturami chodzi, to… Google zamknął wątek skarg na forum, informując, że problem „jest nadal analizowany”.
To co, gotowi na kolejny rollercoaster z core update?
Źródło: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7209563303637884928/?commentUrn=urn%3Ali%3Acomment%3A%28activity%3A7209563303637884928%2C7222913683461406720%29&replyUrn=urn%3Ali%3Acomment%3A%28activity%3A7209563303637884928%2C7223362501466357760%29&d