.animate-view{opacity: 1 !important;}

Traffic bot w Google Analytics – sprawdź jak go zablokować

Traffic bot w Google Analytics – sprawdź jak go zablokować
05 lutego 2021
Google Analytics jest podstawowym i najważniejszym źródłem informacji o ruchu na stronie. Czasami jednak zdarza się, że informacje te są zniekształcane przez boty. Jak tego uniknąć? W jaki sposób zablokować boty w GA? Czytaj dalej.

2min.

Komentarze:1

Sytuacja, gdy bot zaburza wyniki w Google Analytics niestety zdarza się dosyć często. Ważne, aby zorientować się, ze coś jest nie tak, wyłapywać anomalia w statystykach i blokować boty, aby dane, które pozyskujemy z narzędzi były jak najbardziej wiarygodne i przede wszystkim przydatne z perspektywy biznesowej. W ostatnich dniach taka sytuacja miała miejsce na wielu stronach. Niestandardowy ruch może pochodzić między innymi z adresów:
  • /bottraffic.live
  • /trafficbot.live
  • /bottraffic.live
  • /trafficbot.live
  • /bot-traffic.xyz
  • /bot-traffic.xyz
Traffic Bot w Google Analytics

Jak sprawdzić, czy Traffic Bot pojawił się na Twojej stronie?

Jeśli zauważyłeś anomalię w ruchu (taką, jak na wykresach powyżej), możesz podejrzewać, że jakiś bot trafił na Twoją stronę. Aby to potwierdzić, możesz sprawdzić dane w 2 miejscach w GA:
  1. Wejdź w "Pozyskiwanie" -> "Ruch Organiczny" Traffic bot w ruchu organicznym
  2. Wejdź w "Zachowanie" -> "Zawartość strony" -> "Wszystkie strony" lub "Strony docelowe"
Jeśli widzisz tam znaczny ruch z adresów, które wcześniej wymieniłam to złapałeś bota! Teraz czas na jego eliminację, żeby nie zaburzał statystyk.

Jak wyeliminować bota z Google Analytics?

Sposób 1. Usunięcie bota z analizy danych już zgromadzonych

Aby móc analizować dane z przeszłości, utworzenie filtra nie pomoże (filtr będzie eliminować przyszłe dane). Najlepszym rozwiązaniem będzie utworzenie segmentu, który usunie z widoku dane z bota.
  • Kliknij "Dodaj segment" na górze Google Analytics.
  • Skonfiguruj segment wykluczający: "Warunki" -> Wyklucz sesje gdzie rozmiar przeglądarki zawiera (not set).
Segment w GA - usunięcie bota Po zapisaniu segmentu możesz zobaczyć wyniki ruchu wykluczające bota lub porównujące wszystkie dane z wykluczeniem: GOogle analytics - segmentacja

Sposób 2. Utworzenie filtra, który będzie zapobiegać gromadzeniu danych o bocie w przyszłości

  • Wejdź w "Administracja" -> "Widok danych" -> "Filtry" -> kliknij "Dodaj nowy filtr".
  • Wybierz filtr "niestandardowy" -> wybierz pole filtra "Identyfikator URI urządzenia" -> wpisz w pole: .*trafficbot.*|.*traffic-bot.*|.*bot-traffic.*|.*bottraffic.*
Trafficbot - filtr
  • Zweryfikuj działanie filtra.
Google analytics filtr - weryfikacja Polecam najpierw stworzyć filtr w widoku testowym GA, później dodać go do właściwego Google Analytics, jeśli wszystko będzie działać dobrze.

Sposób 3. Zablokowanie bota w pliku robots.txt

Zablokowanie bota w pliku robots.txt spowoduje, że bot nie będzie wpuszczany na stronę. W tym celu dodaj do swojego pliku robots.txt kod: user-agent: bot-traffic,bottraffic,trafficbot disallow: / Powyższe wykluczenia będą działać tylko dla tego konkretnego bota, tzn. trafficbot, bottraffic lub bot-traffic. Jeśli na Twoją stronę wejdzie robot, który będzie się przedstawiać inaczej, trzeba analogicznie dopasować wykluczenia.
Autor
Kasia Zielosko Marketing Delante
Autor
Kasia Zielosko

Marketing Team Leader

Kraków

W Delante odpowiada za marketing firmy. Specjalizuje się w generowaniu leadów, marketingu międzynarodowym, content marketingu i analityce. Prywatnie psia mama, saksofoniskta, zaplataczka makram i miłośniczka podróży.

Autor
Kasia Zielosko Marketing Delante
Autor
Kasia Zielosko

Marketing Team Leader

Kraków

W Delante odpowiada za marketing firmy. Specjalizuje się w generowaniu leadów, marketingu międzynarodowym, content marketingu i analityce. Prywatnie psia mama, saksofoniskta, zaplataczka makram i miłośniczka podróży.

Komentarze

Zostaw komentarz

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM