Traffic bot w Google Analytics – sprawdź jak go zablokować

Traffic bot w Google Analytics – sprawdź jak go zablokować

Google Analytics jest podstawowym i najważniejszym źródłem informacji o ruchu na stronie. Czasami jednak zdarza się, że informacje te są zniekształcane przez boty. Jak tego uniknąć? W jaki sposób zablokować boty w GA? Czytaj dalej.

Ostatnio na naszym blogu: ASO: pozycjonowanie aplikacji mobilnych. Na co zwrócić uwagę?

Sytuacja, gdy bot zaburza wyniki w Google Analytics niestety zdarza się dosyć często. Ważne, aby zorientować się, ze coś jest nie tak, wyłapywać anomalia w statystykach i blokować boty, aby dane, które pozyskujemy z narzędzi były jak najbardziej wiarygodne i przede wszystkim przydatne z perspektywy biznesowej.

W ostatnich dniach taka sytuacja miała miejsce na wielu stronach. Niestandardowy ruch może pochodzić między innymi z adresów:

  • /bottraffic.live
  • /trafficbot.live
  • /bottraffic.live
  • /trafficbot.live
  • /bot-traffic.xyz
  • /bot-traffic.xyz

Traffic Bot w Google Analytics

Jak sprawdzić, czy Traffic Bot pojawił się na Twojej stronie?

Jeśli zauważyłeś anomalię w ruchu (taką, jak na wykresach powyżej), możesz podejrzewać, że jakiś bot trafił na Twoją stronę. Aby to potwierdzić, możesz sprawdzić dane w 2 miejscach w GA:

  1. Wejdź w „Pozyskiwanie” -> „Ruch Organiczny”
    Traffic bot w ruchu organicznym
  2. Wejdź w „Zachowanie” -> „Zawartość strony” -> „Wszystkie strony” lub „Strony docelowe”

Jeśli widzisz tam znaczny ruch z adresów, które wcześniej wymieniłam to złapałeś bota! Teraz czas na jego eliminację, żeby nie zaburzał statystyk.

Jak wyeliminować bota z Google Analytics?

Sposób 1. Usunięcie bota z analizy danych już zgromadzonych

Aby móc analizować dane z przeszłości, utworzenie filtra nie pomoże (filtr będzie eliminować przyszłe dane). Najlepszym rozwiązaniem będzie utworzenie segmentu, który usunie z widoku dane z bota.

  • Kliknij „Dodaj segment” na górze Google Analytics.
  • Skonfiguruj segment wykluczający: „Warunki” -> Wyklucz sesje gdzie rozmiar przeglądarki zawiera (not set).

Segment w GA - usunięcie bota

Po zapisaniu segmentu możesz zobaczyć wyniki ruchu wykluczające bota lub porównujące wszystkie dane z wykluczeniem:

GOogle analytics - segmentacja

Sposób 2. Utworzenie filtra, który będzie zapobiegać gromadzeniu danych o bocie w przyszłości

  • Wejdź w „Administracja” -> „Widok danych” -> „Filtry” -> kliknij „Dodaj nowy filtr”.
  • Wybierz filtr „niestandardowy” -> wybierz pole filtra „Identyfikator URI urządzenia” -> wpisz w pole: .*trafficbot.*|.*traffic-bot.*|.*bot-traffic.*|.*bottraffic.*

Trafficbot - filtr

  • Zweryfikuj działanie filtra.

Google analytics filtr - weryfikacja
Polecam najpierw stworzyć filtr w widoku testowym GA, później dodać go do właściwego Google Analytics, jeśli wszystko będzie działać dobrze.

Sposób 3. Zablokowanie bota w pliku robots.txt

Zablokowanie bota w pliku robots.txt spowoduje, że bot nie będzie wpuszczany na stronę. W tym celu dodaj do swojego pliku robots.txt kod:

user-agent: bot-traffic,bottraffic,trafficbot
disallow: /

Powyższe wykluczenia będą działać tylko dla tego konkretnego bota, tzn. trafficbot, bottraffic lub bot-traffic. Jeśli na Twoją stronę wejdzie robot, który będzie się przedstawiać inaczej, trzeba analogicznie dopasować wykluczenia.

(10)
Autor
Marketing Coordinator - Kasia

Marketing Coordinator

W Delante od 2017 roku, odpowiedzialna za marketing i employer branding. Jej doświadczenie sprawiło, że uwielbia myślenie projektowe i analityczne, i w taki sposób podchodzi do każdego zadania. Gryfno frelka, miłośniczka podróży, języków i muzyki, w wolnej chwili odkrywa nowe seriale albo chwyta za saksofon.
Komentarze (1)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.

ASO: pozycjonowanie aplikacji mobilnych. Na co zwrócić uwagę?

ASO: pozycjonowanie aplikacji mobilnych. Na co zwrócić uwagę?

Pozycjonowanie stron WWW - to z lepszym lub gorszym skutkiem opanowała już ogromna część polskich agencji SEO i SEO’wców - freelancerów. O wiele większym wyzwaniem okazuje się pozycjonowanie aplikacji mobilnych w App Store i Google Play. Co zrobić, aby Twoja aplikacja dotarła do jak największej ilości użytkowników? Jak zwiększyć liczbę pobrań aplikacji mobilnej? W tych zadaniach pomoże Ci ASO!

Czytaj więcej
Skąd brać tematy na bloga firmowego? 7 narzędzi, które Ci w tym pomogą

Skąd brać tematy na bloga firmowego? 7 narzędzi, które Ci w tym pomogą

Masz blog firmowy i chcesz tworzyć treści, które zainteresują internautów? Tylko skąd masz wiedzieć, czy dany content odpowiada na ich potrzeby? Do oceny możesz wykorzystać liczne narzędzia, dzięki którym sprawdzisz, czego użytkownicy Google szukają w sieci. Pomogą Ci one również upewnić się, jakie treści cieszą się największym zainteresowaniem na stronach konkurencji.

Czytaj więcej