Traffic bot w Google Analytics – sprawdź jak go zablokować
Google Analytics jest podstawowym i najważniejszym źródłem informacji o ruchu na stronie. Czasami jednak zdarza się, że informacje te są zniekształcane przez boty. Jak tego uniknąć? W jaki sposób zablokować boty w GA? Czytaj dalej.
Sytuacja, gdy bot zaburza wyniki w Google Analytics niestety zdarza się dosyć często. Ważne, aby zorientować się, ze coś jest nie tak, wyłapywać anomalia w statystykach i blokować boty, aby dane, które pozyskujemy z narzędzi były jak najbardziej wiarygodne i przede wszystkim przydatne z perspektywy biznesowej.
W ostatnich dniach taka sytuacja miała miejsce na wielu stronach. Niestandardowy ruch może pochodzić między innymi z adresów:
- /bottraffic.live
- /trafficbot.live
- /bottraffic.live
- /trafficbot.live
- /bot-traffic.xyz
- /bot-traffic.xyz
Jak sprawdzić, czy Traffic Bot pojawił się na Twojej stronie?
Jeśli zauważyłeś anomalię w ruchu (taką, jak na wykresach powyżej), możesz podejrzewać, że jakiś bot trafił na Twoją stronę. Aby to potwierdzić, możesz sprawdzić dane w 2 miejscach w GA:
- Wejdź w „Pozyskiwanie” -> „Ruch Organiczny”
- Wejdź w „Zachowanie” -> „Zawartość strony” -> „Wszystkie strony” lub „Strony docelowe”
Jeśli widzisz tam znaczny ruch z adresów, które wcześniej wymieniłam to złapałeś bota! Teraz czas na jego eliminację, żeby nie zaburzał statystyk.
Jak wyeliminować bota z Google Analytics?
Sposób 1. Usunięcie bota z analizy danych już zgromadzonych
Aby móc analizować dane z przeszłości, utworzenie filtra nie pomoże (filtr będzie eliminować przyszłe dane). Najlepszym rozwiązaniem będzie utworzenie segmentu, który usunie z widoku dane z bota.
- Kliknij „Dodaj segment” na górze Google Analytics.
- Skonfiguruj segment wykluczający: „Warunki” -> Wyklucz sesje gdzie rozmiar przeglądarki zawiera (not set).
Po zapisaniu segmentu możesz zobaczyć wyniki ruchu wykluczające bota lub porównujące wszystkie dane z wykluczeniem:
Sposób 2. Utworzenie filtra, który będzie zapobiegać gromadzeniu danych o bocie w przyszłości
- Wejdź w „Administracja” -> „Widok danych” -> „Filtry” -> kliknij „Dodaj nowy filtr”.
- Wybierz filtr „niestandardowy” -> wybierz pole filtra „Identyfikator URI urządzenia” -> wpisz w pole: .*trafficbot.*|.*traffic-bot.*|.*bot-traffic.*|.*bottraffic.*
- Zweryfikuj działanie filtra.
Polecam najpierw stworzyć filtr w widoku testowym GA, później dodać go do właściwego Google Analytics, jeśli wszystko będzie działać dobrze.
Sposób 3. Zablokowanie bota w pliku robots.txt
Zablokowanie bota w pliku robots.txt spowoduje, że bot nie będzie wpuszczany na stronę. W tym celu dodaj do swojego pliku robots.txt kod:
user-agent: bot-traffic,bottraffic,trafficbot
disallow: /
Powyższe wykluczenia będą działać tylko dla tego konkretnego bota, tzn. trafficbot, bottraffic lub bot-traffic. Jeśli na Twoją stronę wejdzie robot, który będzie się przedstawiać inaczej, trzeba analogicznie dopasować wykluczenia.
Dzięki wielkie za info, takiego wpisu szukałem.