Traffic bot w Google Analytics – sprawdź jak go zablokować

Traffic bot w Google Analytics – sprawdź jak go zablokować

Google Analytics jest podstawowym i najważniejszym źródłem informacji o ruchu na stronie. Czasami jednak zdarza się, że informacje te są zniekształcane przez boty. Jak tego uniknąć? W jaki sposób zablokować boty w GA? Czytaj dalej.

Ostatnio na naszym blogu: Dlaczego nie widzę swoich reklam Google Ads w wynikach wyszukiwania?

Sytuacja, gdy bot zaburza wyniki w Google Analytics niestety zdarza się dosyć często. Ważne, aby zorientować się, ze coś jest nie tak, wyłapywać anomalia w statystykach i blokować boty, aby dane, które pozyskujemy z narzędzi były jak najbardziej wiarygodne i przede wszystkim przydatne z perspektywy biznesowej.

W ostatnich dniach taka sytuacja miała miejsce na wielu stronach. Niestandardowy ruch może pochodzić między innymi z adresów:

  • /bottraffic.live
  • /trafficbot.live
  • /bottraffic.live
  • /trafficbot.live
  • /bot-traffic.xyz
  • /bot-traffic.xyz

Traffic Bot w Google Analytics

Jak sprawdzić, czy Traffic Bot pojawił się na Twojej stronie?

Jeśli zauważyłeś anomalię w ruchu (taką, jak na wykresach powyżej), możesz podejrzewać, że jakiś bot trafił na Twoją stronę. Aby to potwierdzić, możesz sprawdzić dane w 2 miejscach w GA:

  1. Wejdź w „Pozyskiwanie” -> „Ruch Organiczny”
    Traffic bot w ruchu organicznym
  2. Wejdź w „Zachowanie” -> „Zawartość strony” -> „Wszystkie strony” lub „Strony docelowe”

Jeśli widzisz tam znaczny ruch z adresów, które wcześniej wymieniłam to złapałeś bota! Teraz czas na jego eliminację, żeby nie zaburzał statystyk.

Jak wyeliminować bota z Google Analytics?

Sposób 1. Usunięcie bota z analizy danych już zgromadzonych

Aby móc analizować dane z przeszłości, utworzenie filtra nie pomoże (filtr będzie eliminować przyszłe dane). Najlepszym rozwiązaniem będzie utworzenie segmentu, który usunie z widoku dane z bota.

  • Kliknij „Dodaj segment” na górze Google Analytics.
  • Skonfiguruj segment wykluczający: „Warunki” -> Wyklucz sesje gdzie rozmiar przeglądarki zawiera (not set).

Segment w GA - usunięcie bota

Po zapisaniu segmentu możesz zobaczyć wyniki ruchu wykluczające bota lub porównujące wszystkie dane z wykluczeniem:

GOogle analytics - segmentacja

Sposób 2. Utworzenie filtra, który będzie zapobiegać gromadzeniu danych o bocie w przyszłości

  • Wejdź w „Administracja” -> „Widok danych” -> „Filtry” -> kliknij „Dodaj nowy filtr”.
  • Wybierz filtr „niestandardowy” -> wybierz pole filtra „Identyfikator URI urządzenia” -> wpisz w pole: .*trafficbot.*|.*traffic-bot.*|.*bot-traffic.*|.*bottraffic.*

Trafficbot - filtr

  • Zweryfikuj działanie filtra.

Google analytics filtr - weryfikacja
Polecam najpierw stworzyć filtr w widoku testowym GA, później dodać go do właściwego Google Analytics, jeśli wszystko będzie działać dobrze.

Sposób 3. Zablokowanie bota w pliku robots.txt

Zablokowanie bota w pliku robots.txt spowoduje, że bot nie będzie wpuszczany na stronę. W tym celu dodaj do swojego pliku robots.txt kod:

user-agent: bot-traffic,bottraffic,trafficbot
disallow: /

Powyższe wykluczenia będą działać tylko dla tego konkretnego bota, tzn. trafficbot, bottraffic lub bot-traffic. Jeśli na Twoją stronę wejdzie robot, który będzie się przedstawiać inaczej, trzeba analogicznie dopasować wykluczenia.

(10)
Autor
Marketing Coordinator - Kasia

Marketing Coordinator

W Delante od 2017 roku, odpowiedzialna za marketing w Polsce i za granicą. Wielbicielka analiz, "grzebania" w narzędziach i projektowego podejścia do zadań. Miłośniczka podróży, języków, muzyki i psia mama. W wolnych chwilach zaplata sznurkowe makramy lub chwyta za saksofon.
Komentarze (1)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Dlaczego nie widzę swoich reklam Google Ads w wynikach wyszukiwania?

Dlaczego nie widzę swoich reklam Google Ads w wynikach wyszukiwania?

Wyszukujesz swoją reklamę w wyszukiwarce Google i nie wyświetla Ci się? Zaczynasz zastanawiać się, czy Twoja kampania w ogóle działa? Spokojnie! Istnieje wiele powodów, dla których możesz nie znajdować swojej reklamy w wynikach wyszukiwania. W dzisiejszym wpisie przedstawię Ci kilka tych najczęściej występujących.

Czytaj więcej
Co czyta dział SEO w Delante? Prasówka #9

Co czyta dział SEO w Delante? Prasówka #9

Czy to już pora żeby celebrować dłuższe jesienne wieczory? Jeśli już zamieniasz się w jesieniarę lub jesieniarza to przygotowaliśmy dla Ciebie idealny zestaw lektur na wieczór! Nasz dział SEO zebrał najważniejsze i najciekawsze newsy ze świata SEO. Zapraszamy do lektury!

Czytaj więcej
Refleks, kontekst, zasięgi - co to jest RTM i jak może wpłynąć na komunikację z klientami w sieci?

Refleks, kontekst, zasięgi - co to jest RTM i jak może wpłynąć na komunikację z klientami w sieci?

Chcesz zwiększyć zasięgi w komunikacji Twojej firmy z odbiorcami? Wcale nie musisz przeznaczać ogromnego budżetu na płatne kampanie. Real-Time Marketing jest takim sposobem komunikacji, który przy odpowiednim przygotowaniu pozwala osiągnąć zadowalające efekty, bez pomocy nakładów finansowych. Co to jest RTM? O czym trzeba pamiętać przy tworzeniu RTM’ów i na co warto uważać? Sprawdź!

Czytaj więcej