Traffic bot w Google Analytics – sprawdź jak go zablokować

Traffic bot w Google Analytics – sprawdź jak go zablokować

Google Analytics jest podstawowym i najważniejszym źródłem informacji o ruchu na stronie. Czasami jednak zdarza się, że informacje te są zniekształcane przez boty. Jak tego uniknąć? W jaki sposób zablokować boty w GA? Czytaj dalej.

Sytuacja, gdy bot zaburza wyniki w Google Analytics niestety zdarza się dosyć często. Ważne, aby zorientować się, ze coś jest nie tak, wyłapywać anomalia w statystykach i blokować boty, aby dane, które pozyskujemy z narzędzi były jak najbardziej wiarygodne i przede wszystkim przydatne z perspektywy biznesowej.

W ostatnich dniach taka sytuacja miała miejsce na wielu stronach. Niestandardowy ruch może pochodzić między innymi z adresów:

  • /bottraffic.live
  • /trafficbot.live
  • /bottraffic.live
  • /trafficbot.live
  • /bot-traffic.xyz
  • /bot-traffic.xyz

Traffic Bot w Google Analytics

Jak sprawdzić, czy Traffic Bot pojawił się na Twojej stronie?

Jeśli zauważyłeś anomalię w ruchu (taką, jak na wykresach powyżej), możesz podejrzewać, że jakiś bot trafił na Twoją stronę. Aby to potwierdzić, możesz sprawdzić dane w 2 miejscach w GA:

  1. Wejdź w „Pozyskiwanie” -> „Ruch Organiczny”
    Traffic bot w ruchu organicznym
  2. Wejdź w „Zachowanie” -> „Zawartość strony” -> „Wszystkie strony” lub „Strony docelowe”

Jeśli widzisz tam znaczny ruch z adresów, które wcześniej wymieniłam to złapałeś bota! Teraz czas na jego eliminację, żeby nie zaburzał statystyk.

Jak wyeliminować bota z Google Analytics?

Sposób 1. Usunięcie bota z analizy danych już zgromadzonych

Aby móc analizować dane z przeszłości, utworzenie filtra nie pomoże (filtr będzie eliminować przyszłe dane). Najlepszym rozwiązaniem będzie utworzenie segmentu, który usunie z widoku dane z bota.

  • Kliknij „Dodaj segment” na górze Google Analytics.
  • Skonfiguruj segment wykluczający: „Warunki” -> Wyklucz sesje gdzie rozmiar przeglądarki zawiera (not set).

Segment w GA - usunięcie bota

Po zapisaniu segmentu możesz zobaczyć wyniki ruchu wykluczające bota lub porównujące wszystkie dane z wykluczeniem:

GOogle analytics - segmentacja

Sposób 2. Utworzenie filtra, który będzie zapobiegać gromadzeniu danych o bocie w przyszłości

  • Wejdź w „Administracja” -> „Widok danych” -> „Filtry” -> kliknij „Dodaj nowy filtr”.
  • Wybierz filtr „niestandardowy” -> wybierz pole filtra „Identyfikator URI urządzenia” -> wpisz w pole: .*trafficbot.*|.*traffic-bot.*|.*bot-traffic.*|.*bottraffic.*

Trafficbot - filtr

  • Zweryfikuj działanie filtra.

Google analytics filtr - weryfikacja
Polecam najpierw stworzyć filtr w widoku testowym GA, później dodać go do właściwego Google Analytics, jeśli wszystko będzie działać dobrze.

Sposób 3. Zablokowanie bota w pliku robots.txt

Zablokowanie bota w pliku robots.txt spowoduje, że bot nie będzie wpuszczany na stronę. W tym celu dodaj do swojego pliku robots.txt kod:

user-agent: bot-traffic,bottraffic,trafficbot
disallow: /

Powyższe wykluczenia będą działać tylko dla tego konkretnego bota, tzn. trafficbot, bottraffic lub bot-traffic. Jeśli na Twoją stronę wejdzie robot, który będzie się przedstawiać inaczej, trzeba analogicznie dopasować wykluczenia.

(10)
Autor
Marketing Team Leader - Kasia

Marketing Team Leader

W Delante od 2017 roku, odpowiedzialna za marketing w Polsce i za granicą. Wielbicielka analiz, "grzebania" w narzędziach i projektowego podejścia do zadań. Miłośniczka podróży, języków, muzyki i psia mama. W wolnych chwilach zaplata sznurkowe makramy lub chwyta za saksofon.
Komentarze (1)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Wykluczające słowa kluczowe w Google Ads

Wykluczające słowa kluczowe w Google Ads

Wykluczające słowa kluczowe mają w Google Ads prawie tak ważne zadanie jak słowa kluczowe. Są to słowa, na które nie chcemy, by wyświetlała się reklama. Dowiedz się jaka jest ich rola w prowadzeniu kampanii w Google Ads oraz jaki wpływ na najważniejsze wskaźniki takie jak CTR czy konwersje mają wykluczające słowa kluczowe.

Czytaj więcej
Co to jest RTM? Real Time Marketing przykłady

Co to jest RTM? Real Time Marketing przykłady

Real Time Marketing (w skrócie RTM) to odpowiedź marketingowa na aktualne wydarzenia oraz trendy. Specjaliści tworzą content, który żyje krótko, ale intensywnie, mając wysoki potencjał viralowy. Chcesz poznać RTM marketing z bliska? Stay tuned, mamy tu dla Ciebie najciekawsze przykłady z ostatnich lat!

Czytaj więcej