Co to jest jakość strony?
Jak wyjaśnia Google na stronie pomocy, na jakość strony składają się Core Web Vitals, czyli wskaźniki, które mierzą rzeczywiste doświadczenia użytkownika w zakresie wydajności ładowania, interaktywności i stabilności wizualnej strony. Dodatkowo brane są również pod uwagę istniejące już czynniki takie jak dostosowanie do urządzeń mobilnych, bezpieczeństwo wyszukiwania, HTTPS i brak inwazyjnych elementów.Kilka słów o Core Web Vitals
Web Core Vitals to mierzalne wskaźniki, które są skupione na doświadczeniu użytkownika ze stroną. Zaliczamy do nich:- Largest Contentful Paint (LCP) - określa czas ładowania największego elementu treści na stronie (może to być zarówno tekst jak i treść graficzna/video). LCP nie powinno przekraczać 2,5 sekund (od rozpoczęcia ładowania strony)
- First Input Delay (FID) - to czas, który mija od momentu, kiedy użytkownik po raz pierwszy wchodzi w interakcję ze stroną (tj. kiedy kliknie w link lub w przycisk) do momentu, kiedy przeglądarka rzeczywiście odpowie na tę interakcję. FID nie powinien przekraczać 100 milisekund.
- Cumulative Layout Shift (CLS) - mierzy sumę wszystkich zmian układu strony podczas jej użytkowania. Zmiana układu występuje za każdym razem, gdy widoczny element zmienia swoje położenie. Aby strona została dobrze oceniona przez Google musi utrzymać ten wskaźnik na poziomie 0,1.
Pozostałe elementy wpływające na jakość strony
Oprócz Web Core Vitals, na jakość strony będą mieć też wpływ inne czynniki, które już dobrze znamy. Zaliczamy do nich:- Dostosowanie do urządzeń mobilnych - to, czy strona jest przyjazna urządzeniom mobilnym możesz sprawdzić w Mobile-Friendly Test.
- Bezpieczeństwo wyszukiwania - sprawdza, czy Twoja strona nie ma problemów dotyczących bezpieczeństwa (np. malware). Raport dotyczący bezpieczeństwa znajdziesz w Search Console.
- HTTPS - sprawdza, czy Twoja strona ma poprawnie wdrożony protokół HTTPS.
- Brak inwazyjnych elementów, które przeszkadzają w korzystaniu ze strony (zalicza się do nich np. agresywne pop-upy, szczególnie takie, które na mobile zasłaniają całą treść strony).
Jak optymalizować stronę pod kątem Page Experience?
Tak jak wspominałam, algorytm ten wejdzie w życie dopiero w 2021 roku, jednak już można popracować nad swoją stroną, za pomocą narzędzi i rozwiązań, które bardzo dobrze znamy. Co możesz zrobić już teraz?- Sprawdź narzędzia, za pomocą których możesz zmierzyć LCP, FID i CLS. Podpowiedzą Ci one co możesz poprawić na swojej stronie. Więcej o narzędziach do pomiaru Core Web Vitals przeczytasz na stronie web.dev. Nowością jest również raport Core Web Vitals w Search Console.
- Sprawdź, czy Twoja strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych.
- Sprawdź, czy w Search Console nie raportuje błędów bezpieczeństwa.
- Sprawdź, czy połączenie z Twoją stroną jest bezpieczne.
- Upewnij się, że na Twojej stronie nie ma elementów, które przeszkadzają jej użytkownikom.