Nowe algorytmy Core Web Vitals – jakość strony będzie czynnikiem rankingowym

Nowe algorytmy Core Web Vitals – jakość strony będzie czynnikiem rankingowym

W ubiegłym tygodniu Google ogłosiło, że pracuje nad nowym algorytmem, który będzie oceniać, jak przyjazna jest dana strona dla użytkowników. To oznacza, że jeśli Google uzna, że użytkownik nie będzie dobrze odbierać Twojej strony, może obniżyć jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Algorytm ma wejść w życie najwcześniej w 2021 roku, ale już teraz przyjrzyjmy się temu, na co będzie zwracać uwagę.

Co to jest jakość strony?

Jak wyjaśnia Google na stronie pomocy, na jakość strony składają się Core Web Vitals, czyli wskaźniki, które mierzą rzeczywiste doświadczenia użytkownika w zakresie wydajności ładowania, interaktywności i stabilności wizualnej strony. Dodatkowo brane są również pod uwagę istniejące już czynniki takie jak dostosowanie do urządzeń mobilnych, bezpieczeństwo wyszukiwania, HTTPS i brak inwazyjnych elementów.

Kilka słów o Core Web Vitals

Web Core Vitals to mierzalne wskaźniki, które są skupione na doświadczeniu użytkownika ze stroną. Zaliczamy do nich:

  1. Largest Contentful Paint (LCP) – określa czas ładowania największego elementu treści na stronie (może to być zarówno tekst jak i treść graficzna/video). LCP nie powinno przekraczać 2,5 sekund (od rozpoczęcia ładowania strony)
    LCP co to jest
  2. First Input Delay (FID) – to czas, który mija od momentu, kiedy użytkownik po raz pierwszy wchodzi w interakcję ze stroną (tj. kiedy kliknie w link lub w przycisk) do momentu, kiedy przeglądarka rzeczywiście odpowie na tę interakcję. FID nie powinien przekraczać 100 milisekund.
    FID
  3. Cumulative Layout Shift (CLS) – mierzy sumę wszystkich zmian układu strony podczas jej użytkowania. Zmiana układu występuje za każdym razem, gdy widoczny element zmienia swoje położenie. Aby strona została dobrze oceniona przez Google musi utrzymać ten wskaźnik na poziomie 0,1.
    CLS

Pozostałe elementy wpływające na jakość strony

Oprócz Web Core Vitals, na jakość strony będą mieć też wpływ inne czynniki, które już dobrze znamy. Zaliczamy do nich:

  1. Dostosowanie do urządzeń mobilnych – to, czy strona jest przyjazna urządzeniom mobilnym możesz sprawdzić w Mobile-Friendly Test.
  2. Bezpieczeństwo wyszukiwania – sprawdza, czy Twoja strona nie ma problemów dotyczących bezpieczeństwa (np. malware). Raport dotyczący bezpieczeństwa znajdziesz w Search Console.
  3. HTTPS – sprawdza, czy Twoja strona ma poprawnie wdrożony protokół HTTPS.
  4. Brak inwazyjnych elementów, które przeszkadzają w korzystaniu ze strony (zalicza się do nich np. agresywne pop-upy, szczególnie takie, które na mobile zasłaniają całą treść strony).

Wszystkie wyżej wymienione elementy oraz Core Web Vitals będą wpływały własnie na jakość strony z perspektywy użytkownika. Każdy z tych elementów będzie miał inną ważność i w innym stopniu będzie wpływać na algorytmy Google.

Google Page Experience

Jak optymalizować stronę pod kątem Page Experience?

Tak jak wspominałam, algorytm ten wejdzie w życie dopiero w 2021 roku, jednak już można popracować nad swoją stroną, za pomocą narzędzi i rozwiązań, które bardzo dobrze znamy. Co możesz zrobić już teraz?

  1. Sprawdź narzędzia, za pomocą których możesz zmierzyć LCP, FID i CLS. Podpowiedzą Ci one co możesz poprawić na swojej stronie.
    Core Vitals - narzędziaWięcej o narzędziach do pomiaru Core Web Vitals przeczytasz na stronie web.dev. Nowością jest również raport Core Web Vitals w Search Console.
  2. Sprawdź, czy Twoja strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych.
  3. Sprawdź, czy w Search Console nie raportuje błędów bezpieczeństwa.
  4. Sprawdź, czy połączenie z Twoją stroną jest bezpieczne.
  5. Upewnij się, że na Twojej stronie nie ma elementów, które przeszkadzają jej użytkownikom.

Dokładna data wejścia algorytmu w życie nie jest jeszcze znana, zostanie ona ogłoszona z 6-miesięcznym wyprzedzeniem. Nie wiemy jeszcze jak wiele stron będzie dotkniętych przez update ani jak duży wpływ będzie on mieć na pozycje w wyszukiwarce. Wiemy jednak, że nadal wartościowe treści dla użytkowników będą ważniejsze i strona, która dostarcza wartościowy content, ale ma niski wskaźnik jakości strony, będzie rankowała wyżej.

(10)
Autor
Marketing Team Leader - Kasia

Marketing Team Leader

W Delante od 2017 roku, odpowiedzialna za marketing w Polsce i za granicą. Wielbicielka analiz, "grzebania" w narzędziach i projektowego podejścia do zadań. Miłośniczka podróży, języków, muzyki i psia mama. W wolnych chwilach zaplata sznurkowe makramy lub chwyta za saksofon.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

10 pytań i odpowiedzi o SEO

10 pytań i odpowiedzi o SEO

Czy w SEO odpowiedzią na każde pytanie jest “to zależy”? Wojciech Urban udowadnia, że nie zawsze! Zebraliśmy 10 najczęściej powtarzających się pytań o SEO i nagraliśmy krótkie filmiki z odpowiedziami. Możesz ich posłuchać na naszym kanale na YouTube lub przeczytać transkrypcję na naszym blogu. 

Czytaj więcej
Jak dodać firmę do Google Maps?

Jak dodać firmę do Google Maps?

Jeśli chcesz, aby Twoja firma była dobrze widoczna w sieci, wykorzystaj możliwości wizytówki Google Moja Firma. Jej posiadanie pozytywnie wpływa nie tylko na wizerunek, ale również pozycjonowanie strony. Podpowiadamy, jak dodać firmę do Google Maps. Dzięki temu przy niewielkim wysiłku zyskasz liczne korzyści dla swojego biznesu.

Czytaj więcej