Pokaż, co masz, czyli cornerstone content. Co to jest i dlaczego powinno Cię zainteresować?

Pokaż, co masz, czyli cornerstone content. Co to jest i dlaczego powinno Cię zainteresować?

Google od dłuższego czasu celuje w nagradzanie stron, które wyróżniają się interesującą i wartościową, a przede wszystkim unikalną treścią. Oczywistym jest jednak, że nie każdy wpis na Twoim blogu będzie miał pierwsze miejsca, a Tobie nawet nie zależy na każdej treści tak samo. Z pomocą w konstruowaniu odpowiedniej strategii przychodzi termin z pogranicza content marketingu i SEO, czyli cornerstone content. Co to jest i dlaczego jest tak istotny?

Ostatnio na naszym blogu: Dlaczego nie widzę swoich reklam Google Ads w wynikach wyszukiwania?

Spis treści

Cornerstone content – co to jest?

Najprostszym tłumaczeniem angielskiego cornerstone na język polski jest po prostu kamień węgielny, czyli rodzaj fundamentu, bez którego tradycyjnie nie może powstać żaden budynek. Cornerstone content jest więc typem treści kluczowych dla danej witryny; takich, które mogą we właściwy sposób reprezentować zarówno jej tematykę, jak i wartości, a do tego odpowiadać potrzebom potencjalnego odbiorcy.

Czy to oznacza, że jeśli Twoja strona wisi w internecie, ba, może nawet ma własnego bloga, posiada już swój cornerstone content? Niekoniecznie – być może będziesz musiał go dopiero stworzyć.

Cornerstone content to treści wysokiej jakości, wartościowe i fundamentalne, których celem jest nakierowanie ruchu na stronę internetową lub zwiększenie świadomości marki przez pokazanie odbiorcom, co tak naprawdę masz im do zaoferowania. Chodzi więc także o to, by kluczowe treści były adekwatne do Twoich celów biznesowych, budowały renomę i pozycję marki, a do tego generowały odwiedziny takich użytkowników, którzy potencjalnie są zainteresowani Twoimi usługami czy produktami.

Jak może wyglądać cornerstone content?

Wobec tego, że content to nie tylko czysty tekst, treścią cornerstone może być także wartościowy, aktualny raport (jeśli mowa o serwisach branżowych), e-bookowy poradnik czy inny freebie w formie PDF, na który użytkownik natknie się podczas odwiedzin witryny, a nawet wideo czy viralowe infografiki.

Cornerstone content: czym jest, a czym… nie?

Tym nie jest: Tym jest:
wszystkie treści na stronie, które uważamy za interesujące treści kluczowe dla strony (maks. 4-5 artykułów, wpisów czy PDF-ów)
cały blog wybrane artykuły na blogu
spis treści bloga / lista wszystkich artykułów podstrona z najważniejszymi artykułami
gotowa strategia nie wymagająca dalszych działań podstawa strategii, która nakieruje nas na najbardziej istotne, warte promowania treści
prosty przepis na ruch z Google wskazówka, na jakie podstrony nakierować działania, by przyniosły większy ruch

Cornerstone content – dlaczego jest ważny?

  • świetnie sprawdza się jako proste narzędzie w strategii treści, pomagające w wyznaczeniu pierwszych kluczowych działań;
  • dobrze dobrany cornerstone content stanowi fundament, na którym warto budować kolejne, spójne treści;
  • pomaga określić priorytety w content marketingu i oznaczyć teksty, które najlepiej oddają tematykę strony;
  • pozwala przyciągnąć odpowiednią grupę docelową, która będzie zainteresowana oferowanymi usługami / sprzedawanymi produktami;
  • sprzyja SEO (o czym więcej w kolejnym punkcie);
  • pozwala budować świadomość marki i zaufanie odbiorców;
  • często pomaga w innych działaniach marketingowych, np. służąc za treść oferowaną za wpis na listę do newslettera;
  • wskazuje kierunki wewnętrznego linkowania, pozwalając podążać za zainteresowaniami użytkowników.

Po określeniu swojego cornerstone content zadbaj o to, by treści cornerstone były łatwo dostępne dla użytkownika (chodzi m.in. o wykorzystanie banerów z linkami, odnośników, CTA, dobrej nawigacji w menu i umieszczenie ich w takich miejscach, by użytkownik szybko mógł się do nich dostać – bez zbędnego przeklikiwania się po podstronach).

Najważniejsze w treściach kluczowych jest stworzenie odpowiedniego pierwszego wrażenia: takiego, które podkreśli profesjonalizm firmy, pokaże, że użytkownik znajdzie tu to, po co przyszedł, i zachęci go do dalszego zaangażowania.

Cornerstone content a SEO: jeden za wszystkich, wszyscy za jednego

Powszechnie wiadomo już, że algorytmy Google wręcz przepadają za bogatą treścią i nie są im obojętne takie aspekty jak unikalność, poprawność językowa, a nawet źródła (rozumiane jako rodzaj bibliografii), brak anonimowości autora i treści odpowiadające na zapytania użytkowników (więcej na ten temat przeczytasz na blogu Ahrefs). Cornerstone content to taki rodzaj treści, który musi spełniać wszystkie te kryteria, jeśli ma być odpowiednią reprezentacją Twojej strony, ale dzięki temu ma szansę na wysokie pozycje.

Kluczowe treści i SEO wzajemnie się wspierają.  Z jednej strony odpowiednia optymalizacja SEO jest niezbędna, by cornerstone content generował ruch – po co Ci fantastyczna wizytówka, której nikt nie zobaczy? – a z drugiej interesujące, świetnie przygotowane treści nie tylko zmniejszają bounce rate i utrzymują czytelnika na dłużej, lecz także  są zgodne z wymogami Google i będą pracować na satysfakcjonujące pozycje strony w wynikach wyszukiwania.

wzrost widocznosci w sieci z delante

Cornerstone content w 3 krokach

1. Określ, co powinno być Twoim cornerstone content!

Jak stworzyć cornerstone content dla swojej witryny? Nikt nie zna Twojej grupy odbiorców tak jak ty. Dobry cornerstone content powinien odpowiadać na ich potrzeby, dlatego zadaj sobie najważniejsze pytania: jakie potrzeby mają Twoi odbiorcy? W czym możesz im pomóc? Jakich odpowiedzi szukają w sieci i na jakie nie znajdują odpowiedzi?

Może na któreś z ich wątpliwości właśnie ty możesz znaleźć rozwiązanie? Znajdź lukę w tym, co już istnieje, i rozgość się w swojej własnej niszy.

czym jest cornerstone content
wynik wyszukiwania na frazę „content marketing co to”

 Jak widzisz, na tak ogólną frazę będzie Ci bardzo trudno się wybić pośród dużych brandów zajmujących już podium (zresztą, jest tu już ponad 2 990 000 000 wyników!), chyba że przygotujesz ogromnie profesjonalny przewodnik po content marketingu i on będzie Twoim wyróżnikiem w sieci.

Może jednak Twój odbiorca chce wiedzieć coś więcej, może ma szczegółowe pytania? Spróbuj poszukać głębiej dla lepszych wyników.

2. Wykonaj analizę fraz kluczowych

Upewnij się, że tematyka, jaką wybrałeś jako swój cornerstone content, budzi zainteresowanie u odbiorców. Sprawdź wolumen poszczególnych fraz i oceń, z jaką konkurencyjnością chcesz się zmagać. (Przy okazji: czy wiesz, dlaczego frazy szczegółowe konwertują lepiej niż ogólne? Odpowiedź na to pytanie ułatwi ci ten punkt pracy nad cornerstone content.)

Do analizy fraz kluczowych mogą przydać Ci się takie narzędzia jak Senuto, Semstorm, Ahrefs czy nawet Google Search Console, przy czym GSC sprawdzi się najlepiej w sytuacji, gdy na Twojej stronie są już wartościowe treści, ale chcesz sprawdzić, na jakie frazy najlepiej będzie je dooptymalizować. Swój research możesz uzupełnić o poszukiwanie pomysłów na tematy artykułów w Semstormie czy AnswerThePublic – przy okazji sprawdzisz, co już w danym temacie powstało.

cornerstone content a analiza słów kluczowych
narzędzie do fraz kluczowych SEMSTORM

3. Zoptymalizuj treści dwojako: pod kątem SEO oraz odbiorców

Cornerstone content ma generować ruch, a ruch (czyli liczba odwiedzin w obrębie witryny) ma generować zwiększone zainteresowanie produktami czy usługami, ostatecznie prowadząc do poprawienia wskaźnika konwersji. Dlatego wszystkie treści, które oznaczasz jako kluczowe, muszą być odpowiednio dopracowane pod każdym względem.

Jeśli chodzi o dopasowanie do odbiorców, stosuj wszystkie dobre praktyki content marketingu (m.in. określ grupę docelową, opracuj swoje persony i odpowiednią komunikację, którą będziesz konsekwentnie stosować). Tytuły powinny być chwytliwe i świetnie reprezentujące treść, a sam tekst – bogaty w ilustracje (najlepiej nie stockowe zdjęcia, a interesujące infografiki czy screenshoty). Po przeprowadzeniu analizy fraz kluczowych wpleć wybrane słowa w naturalny sposób do tekstu, aby nie zaburzyć jego odbioru.

Natomiast w kwestii SEO, poza kompletną analizą fraz kluczowych (i odpowiednim wykorzystaniu ich przy tworzeniu/optymalizacji treści), zadbaj o odpowiednią strukturę linkowania wokół treści, które oceniasz jako kluczowe. Cornerstone content musi być widoczny w architekturze strony, dlatego dobrze gdy stanowi podstawę linkowania wewnętrznego: czy na stronie głównej, czy w innych, powiązanych tematycznie artykułach.

Istotne będzie także zoptymalizowanie title, nagłówków czy tekstów alternatywnych.

Pamiętaj także o linkowaniu zewnętrznym i wszystkim, co pomaga tworzyć SEO-friendly treści. Niech strona będzie jak najbardziej responsywna i mobile-friendly (w czasach mobile-first index to prawdziwy must have).

Wskazówka: Jeśli korzystasz z wtyczki Yoast w polskiej wersji językowej, cornerstone content możesz znać pod nazwą kluczowe treści.

Przykłady dobrego cornerstone content

Wiesz już, co to cornerstone content, oraz dlaczego jest istotny. Teraz pokażemy jak może wyglądać w praktyce.

Załóżmy, że prowadzisz sklep z meblami do pokoju dziecięcego, a na Twoim blogu oprócz poradników czy rankingów najciekawszych produktów znajdują się też aktualności albo wpisy bardziej lifestyle’owe – z pewnością domyślasz się, że osoby, które trafiły na stronę przez pojedyncze, bardziej branżowe wpisy z targów, niekoniecznie są zainteresowane zakupem, być może nawet nie mają dzieci.

Dlatego dużo lepszym pomysłem na cornerstone content będą teksty wchodzące w skład przewodnika po urządzaniu dziecięcego pokoju albo jeden duży, za to świetnie dopracowany przewodnik, który dodatkowo ma szansę zostać wyświetlony jako featured snippet.

cornerstone content przykład
wynik wyszukiwania na frazę „jakie meble do pokoju dziecięcego”

Analogicznie w przypadku strony branżowej, na przykład firmy zajmującej się content marketingiem. Wówczas jako cornerstone content świetnie sprawdzi się poradnik typu “Jak pisać…” czy kluczowe definicje skupione wokół content marketingu, może nawet cały słownik?

cornerstone content przykład definicje delante
definicje SEO i SEM Delante

Jaki to jest dobry cornerstone content? 9-punktowa checklista dla Ciebie

  • wysokiej jakości: przedstawia Cię w dobrym świetle, jako markę, której można zaufać
  • wartościowy: bez duplikacji, kopiowania i zbędnego powtarzania oczywistości; ma dać użytkownikowi wiedzę i odpowiedź na zadane pytania, nie masę reklam i nienaturalnych fraz kluczowych.
  • łatwo dostępny: docelowo ma trafić do użytkowników na samej górze lejka sprzedażowego, musi być więc bezpłatny i szeroko dostępny, a do tego widoczny. Nie może być ukryty na dziesiątej z kolei podstronie czy w oderwanym od architektury strony linku.
  • zoptymalizowany: SEO to podstawa przy cornerstone content. Pamiętaj o optymalizacji zarówno on-site, jak i off-site.
  • na bazie fraz kluczowych:  analiza słów kluczowych to obowiązkowy punkt powstawania wartościowych zarówno dla użytkownika, jak i wyszukiwarek treści.
  • reprezentatywny: dobrze oddaje działalność marki i kreuje odpowiedni jej wizerunek, robiąc dobre wrażenie.
  • kompletny i wyczerpujący temat: powinien być prawdziwym kompendium wiedzy i godnym zaufania źródłem zdobywania nowych informacji.
  • konkurencyjny i nowatorski: zadbaj o to, by był oryginalny i nietuzinkowy, przyciągał użytkowników i rankował wyżej niż istniejące już treści.
  • wpisujący się w niszę: jeśli na jakiś temat napisali już wszyscy, znajdź niezagospodarowaną jeszcze niszę (albo stwórz treść na tyle wyjątkową, by się wyróżnić!).

Podsumowanie

Na koniec przypomnijmy jeszcze, że stworzenie (lub – jeśli znajdują się już na twojej stronie – wybranie) treści kluczowych to nie koniec tej przygody! Jeśli zależy Ci na danych treściach, promuj je w sieci (newsletterem, w social mediach czy kampaniach reklamowych typu Google Ads, a także w procesie link-buildingu), a po wszystkim ciągle dbaj o swoje treści kluczowe: aktualizuj je, jeśli będzie taka konieczność, przypominaj o nich swoim odbiorcom, i linkuj do nich przy każdej okazji. Cornerstone content ma być podstawą Twojej strategii treści – pielęgnuj go rozważnie.

FAQ

Korzystaj z udogodnień. Wtyczki takie jak Yoast pozwalają pracować z kluczowymi treściami, np. przez ich oznaczanie. To ułatwienie wewnętrzne, które może pomóc zarządzać treścią. Yoast umożliwia podejrzenie zbiorowo w podglądzie wybranych artykułów i pokazuje, w jaki sposób można pracować nad ich ulepszaniem. Automatyzację takich działań umożliwia wersja PRO.

Weź pod uwagę, że nie może być ich zbyt dużo (chyba że mówimy o bardzo obszernym serwisie). Generalnie jednak zaleca się, by spośród artykułów na blogu wybrać 4-5 najlepiej oddających nie tylko cele biznesowe marki, lecz także jej wartości, oraz dobrze reprezentujące wiedzę i kształtujące odpowiedni wizerunek Twojej firmy.

Kolejnym filtrem może być wskazanie na to, że najlepsze treści kluczowe to te typu evergreen, niewymagające częstych aktualizacji i pracujące na siebie cały czas.

Odpowiedz sobie też na najważniejsze pytania:

  • Z których treści jesteś naprawdę dumny i chciałbyś je samemu przeczytać, i to nie raz?
  • Które treści aktualnie generują największy ruch organiczny i mają wysokie pozycje w SERPach?
  • Które treści są najchętniej komentowane/oceniane przez użytkowników?
  • Które treści sprzyjają sprzedaży i Twoim celom biznesowym?
  • W jakim kierunku chciałbyś iść content marketingowo? Jaki wizerunek marki chcesz kreować poprzez treść i które treści pomagają go uzyskać?

Niekoniecznie. Choć oczywiście zdarzają się sytuacje, kiedy stworzenie/oznaczenie Twoich kluczowych treści i odpowiednie ich zoptymalizowanie chwyci natychmiast, najczęściej jednym ze składników procesu jest czas (tekst musi zostać zaindeksowany – lub zaktualizowany w indeksie).

(1)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Komentarze (1)
  1. Zamiast rozpisywac sie o tym, jak to zrobic, wyobraz sobie taka sytuacje: piszesz sporo na jakis temat. W pewnym momencie zauwazasz, ze niektore strony obejmuja opisywane przez Ciebie tematy ogolniej, ale szeroko. Albo pokazuja jakies zagadnienie kompletnie. Na przyklad, gdy masz bloga o motoryzacji, to wspomnianym kandydatem na strone z cornerstone content jest tekst o kamieniach milowych rozwoju motoryzacji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Dlaczego nie widzę swoich reklam Google Ads w wynikach wyszukiwania?

Dlaczego nie widzę swoich reklam Google Ads w wynikach wyszukiwania?

Wyszukujesz swoją reklamę w wyszukiwarce Google i nie wyświetla Ci się? Zaczynasz zastanawiać się, czy Twoja kampania w ogóle działa? Spokojnie! Istnieje wiele powodów, dla których możesz nie znajdować swojej reklamy w wynikach wyszukiwania. W dzisiejszym wpisie przedstawię Ci kilka tych najczęściej występujących.

Czytaj więcej
Co czyta dział SEO w Delante? Prasówka #9

Co czyta dział SEO w Delante? Prasówka #9

Czy to już pora żeby celebrować dłuższe jesienne wieczory? Jeśli już zamieniasz się w jesieniarę lub jesieniarza to przygotowaliśmy dla Ciebie idealny zestaw lektur na wieczór! Nasz dział SEO zebrał najważniejsze i najciekawsze newsy ze świata SEO. Zapraszamy do lektury!

Czytaj więcej
Refleks, kontekst, zasięgi - co to jest RTM i jak może wpłynąć na komunikację z klientami w sieci?

Refleks, kontekst, zasięgi - co to jest RTM i jak może wpłynąć na komunikację z klientami w sieci?

Chcesz zwiększyć zasięgi w komunikacji Twojej firmy z odbiorcami? Wcale nie musisz przeznaczać ogromnego budżetu na płatne kampanie. Real-Time Marketing jest takim sposobem komunikacji, który przy odpowiednim przygotowaniu pozwala osiągnąć zadowalające efekty, bez pomocy nakładów finansowych. Co to jest RTM? O czym trzeba pamiętać przy tworzeniu RTM’ów i na co warto uważać? Sprawdź!

Czytaj więcej