Typy dopasowań słów kluczowych pozwalają utrzymać kontrolę nad tym, które wyszukiwania powodują wyświetlenie reklam, a tym samym pozwalają precyzyjnie docierać do użytkowników i zmniejszyć koszty. Dzięki nim możemy określić, czy chcemy się wyświetlać np. tylko na frazę buty damskie, czy też chcemy docierać do szerokiego grona odbiorców i wyświetlać się poza frazą buty damskie również na obuwie damskie zielone, buty damskie czarne, sportowe buty damskie, buty damskie nike itp.
W zależności więc od założonych celów, można generować większy ruch przy wykorzystaniu szerszych typów dopasowań lub mniejszy, korzystając z typów bardziej zawężonych. Jeśli mamy 50 kolorów butów w naszym sklepie, 30 różnych typów obuwia, ponad 100 marek, do tego obuwie damskie, męskie i dziecięce – co wtedy? Wpisanie wszystkich fraz ręcznie to niezwykle żmudna praca, a w niektórych wypadkach wręcz niewykonalna. Z pomocą przychodzą nam wtedy typy dopasowań, które w łatwy sposób rozwiązują ten problem. Możemy się wyświetlać na wiele fraz niekoniecznie wpisując wszystkie słowa kluczowe ręcznie. Chcecie wiedzieć jak to działa? Czytajcie, więc dalej.
Dopasowanie ścisłe to najwęższy typ dopasowania. Powoduje wyświetlenie reklamy na dane słowo kluczowe jeśli użytkownik wpisze w wyszukiwarkę frazę, która dokładnie odpowiada temu słowu lub jego zbliżone odmianie.
Mówiąc o zbliżonej odmianie mamy na myśli:
źródło: Panel Google Ads
Plusy dopasowania ścisłego:
Minusy dopasowania ścisłego:
Ustawienie słowa kluczowego w dopasowaniu do wyrażenia umożliwiające wyświetlenie reklamy tylko wtedy, gdy wyszukiwanie przeprowadzane przez użytkownika zawiera, tak jak w przypadku dopasowania ścisłego, dokładne brzmienie słowa kluczowego lub jego zbliżoną odmianę, ale również inne wyrazy przed nim i po nim.
Dla przykładu używając słowa w dopasowaniu do wyrażenia “reklama Google Ads” nasza reklama zostanie również wyświetlona po wpisaniu w wyszukiwarkę fraz skuteczna reklama google ads lub reklama google ads kraków. Dzięki temu, że dopasowanie do wyrażenia ma wszystkie własności dopasowania ścisłego to wyświetlimy się również jeśli w przypadku wyszukiwań reklama Adwords, reklamy Google Ads, Google Ads reklama itd. Reklamy nie będą się wyświetlać, jeśli dodatkowe słowo zostanie dodane w środku wyrażenia (np. Google Ads dobra reklama).
źródło: Panel Google Ads
Plusy dopasowania do wyrażenia:
Minusy dopasowania do wyrażenia:
Dopasowanie przybliżone jest najszerszym ze wszystkich możliwych do ustawienia dopasowań. Korzystanie z niego jest zalecane szczególnie w przypadku, gdy zależy nam na dotarciu do jak największej liczby użytkowników. Poza wyświetlaniem na dokładne brzmienie słowa kluczowego, jego zbliżoną odmianę lub słowa kluczowe z innymi wyrazy przed nimi i po nich, nasze reklamy będą się wyświetlać również na:
źródło: Panel Google Ads
Plusy dopasowania przybliżonego:
Minusy dopasowania przybliżonego:
Dzięki wykluczeniom możemy ograniczyć zapytania użytkowników, którzy nie są do końca zainteresowani naszą ofertą. Dzięki wykorzystaniu wykluczających słów kluczowych dana reklama nie będzie bowiem wyświetlana osobom wyszukującym wskazane przez nas w wykluczeniach hasła. Pozwala to na ograniczenie kosztów oraz zwiększenie ROI, czyli zwrotu z inwestycji.
źródło: Panel Google Ads
Wykluczające słowa kluczowe lub ich listy dodajemy w osobnej zakładce, w sekcji słów kluczowych. Możemy je dodawać używając wszystkich wcześniej wymienionych typów dopasowań (ścisłe, do wyrażenia, przybliżone), przy czym nie działa ono w tak radykalny sposób jak w przypadku słów, na które chcemy się wyświetlać.
Załóżmy, że prowadzisz gabinet dentystyczny w Krakowie i w swoich kampaniach dodałeś słowo kluczowe dentysta w dopasowaniu do wyrażenia. Sprawdzając raport wyszukiwanych haseł zauważasz, że twoje reklamy wyświetlają się po wpisaniu w wyszukiwarkę Google frazy dentysta warszawa. Dodając słowo do wykluczeń w dopasowaniu do wyrażenia “warszawa” może zdarzyć się tak, że google w dalszym ciągu będzie wyświetlał twoje reklamy na frazy warszawscy dentyści. Dlatego warto dodawać do wykluczeń również odmiany słów, na które nie chcemy się wyświetlać jak “warszawscy”, “w warszawie”, “warszawskie” itd.
Na początek krótkie podsumowanie w formie tabeli tego, co już wiemy.
Typ dopasowania | Symbol – sposób zapisu | Przykład słowa kluczowego | Przykłady wyszukiwanych fraz |
---|---|---|---|
Ścisłe | [ ] | [bluzy męskie] | bluzy męskie, bluzy dla panów, bluza dla mężczyzn, bluzy mężczyźni |
Do wyrażenia | “ ” | “bluzy męskie” | Frazy jak w dopasowaniu ścisłym oraz: niebieska bluza męska, kupię bluzę męską, bluzy dla panów z kapturem, bluzy męskie rozpinane |
Przybliżone | brak | bluzy męskie | Frazy jak w przypadku modyfikatora dopasowania przybliżonego oraz: bluzy, odzież dla mężczyzn, odzież dla panów, ubrania męskie |
Jak widać typ dopasowania zmienia znacząco zasięg naszych reklam. Dzięki szerszym dopasowaniom odkrywamy wiele nowych i wartościowych dla naszego biznesu słów kluczowych, które konwertują i przynoszą zysk. Natomiast w przypadku węższych typów dopasowań mamy większą kontrolę nad naszymi kampaniami i frazami, na które wyświetlają się reklamy. W kampaniach Google Ads jak w życiu – warto zachować równowagę. Najlepiej jeśli w kampaniach budżet rozdysponowany jest pomiędzy różne typy dopasowań tak, aby największy nacisk kłaść na frazy konwertujące i sprawdzone, ale również odkrywać nowe słowa kluczowe, na które często nie wyświetla się konkurencja i które mogą okazać się tańsze.
Typy dopasowań to bardzo istotny element kampanii Google Ads i podobnie jak wykluczenia nie powinien być oparty tylko i wyłącznie na przeczuciach i intuicji. Nie ma jednego słusznego sposobu dopasowania słów kluczowych. W zależności od celów kampanii i budżetu stosuje się różne typy dopasowania, tak aby uzyskać najlepszy efekt. Warto jest przeprowadzać odpowiednie testy, aby wybrać te najbardziej efektywne dla naszego biznesu.