.animate-view{opacity: 1 !important;}

Typy dopasowań słów kluczowych w Google Ads

6min.

Komentarze:0

PPC
Typy dopasowań słów kluczowych w Google Adsd-tags
31 stycznia 2024
Podczas tworzenia kampanii Google Ads bardzo istotną rolę odgrywają słowa kluczowe. Wybierając frazy, na które będą wyświetlać się nasze reklamy, należy pamiętać o zastosowaniu różnych typów ich dopasowań. Czym są typy dopasowań? Jaki typ dopasowania będzie najlepszy w przypadku Twojego biznesu? Tego dowiecie się w dzisiejszym artykule.
PPC

6min.

Komentarze:0

Czym są typy dopasowań słów kluczowych?

Typy dopasowań słów kluczowych pozwalają utrzymać kontrolę nad tym, które wyszukiwania powodują wyświetlenie reklam, a tym samym pozwalają precyzyjnie docierać do użytkowników i zmniejszyć koszty. Dzięki nim możemy określić, czy chcemy się wyświetlać np. tylko na frazę buty damskie, czy też chcemy docierać do szerokiego grona odbiorców i wyświetlać się poza frazą buty damskie również na obuwie damskie zielone, buty damskie czarne, sportowe buty damskie, buty damskie nike itp.

W zależności więc od założonych celów, można generować większy ruch przy wykorzystaniu szerszych typów dopasowań lub mniejszy, korzystając z typów bardziej zawężonych. Jeśli mamy 50 kolorów butów w naszym sklepie, 30 różnych typów obuwia, ponad 100 marek, do tego obuwie damskie, męskie i dziecięce – co wtedy? Wpisanie wszystkich fraz ręcznie to niezwykle żmudna praca, a w niektórych wypadkach wręcz niewykonalna. Z pomocą przychodzą nam wtedy typy dopasowań, które w łatwy sposób rozwiązują ten problem. Możemy się wyświetlać na wiele fraz niekoniecznie wpisując wszystkie słowa kluczowe ręcznie. Chcecie wiedzieć jak to działa? Czytajcie, więc dalej.

Dopasowanie ścisłe

Dopasowanie ścisłe to najwęższy typ dopasowania. Powoduje wyświetlenie reklamy na dane słowo kluczowe jeśli użytkownik wpisze w wyszukiwarkę frazę, która dokładnie odpowiada temu słowu lub jego zbliżone odmianie.

Mówiąc o zbliżonej odmianie mamy na myśli:

  • błędy pisowni (np. literówki i błędy ortograficzne),
  • formy liczby mnogiej i pojedynczej,
  • wyrazy pokrewne (np. trekking, do trekkingu, trekkingowy),
  • skróty (np. AZS i atopowe zapalenie skóry),
  • akcenty, dla innych języków,
  • wyrażenia z innym szykiem wyrazów o tym samym znaczeniu (np. dodanie słowa w dopasowaniu ścisłym [pozycjonowanie kraków] spowoduje wyświetlenie również jeśli użytkownik w wyszukiwarkę wpisze kraków pozycjonowanie),
  • dodanie lub usunięcie wyrazów funkcyjnych (np. w, do, dla, ale, a w języku angielskim np. a i the).
Dopasowanie ścisłe słów kluczowych

źródło: Panel Google Ads

Aby wprowadzić słowo w dopasowaniu ścisłym należy ująć go w nawias kwadratowy.

Plusy dopasowania ścisłego:

  • Pełna kontrola nad tym, na jakie frazy wyświetlają się nasze reklamy
  • Mała ilość słów do wykluczenia (czym są słowa wykluczające rozwiniemy w dalszej części artykułu)
  • Często wyższy wynik jakości niż w innych typach dopasowań

Minusy dopasowania ścisłego:

  • Bardzo wąskie kierowanie
  • Trudności w uwzględnieniu wszystkich wartościowych słów ze względu na ich dużą ilość i np. fraz z długim ogonem (long tail)

Dopasowanie do wyrażenia

Ustawienie słowa kluczowego w dopasowaniu do wyrażenia umożliwiające wyświetlenie reklamy tylko wtedy, gdy wyszukiwanie przeprowadzane przez użytkownika zawiera, tak jak w przypadku dopasowania ścisłego, dokładne brzmienie słowa kluczowego lub jego zbliżoną odmianę, ale również inne wyrazy przed nim i po nim.

Dla przykładu używając słowa w dopasowaniu do wyrażenia “reklama Google Ads” nasza reklama zostanie również wyświetlona po wpisaniu w wyszukiwarkę fraz skuteczna reklama google ads lub reklama google ads kraków. Dzięki temu, że dopasowanie do wyrażenia ma wszystkie własności dopasowania ścisłego to wyświetlimy się również jeśli w przypadku wyszukiwań reklama Adwords, reklamy Google Ads, Google Ads reklama itd. Reklamy nie będą się wyświetlać, jeśli dodatkowe słowo zostanie dodane w środku wyrażenia (np. Google Ads dobra reklama).

Dopasowanie do wyrażenia słów kluczowych

źródło: Panel Google Ads

Aby wprowadzić słowo kluczowe w dopasowaniu do wyrażenia należy ująć go w cudzysłów.

Plusy dopasowania do wyrażenia:

  • Szersze kierowanie niż w przypadku dopasowania ścisłego
  • Uwzględnienie słów z przymiotnikami przed i po słowie kluczowy (np. dobry, ładny, skuteczny, nowoczesny sprawdzony itp.) oraz innych wartościowych fraz z długim ogonem (long tail).

Minusy dopasowania do wyrażenia:

  • Konieczność wykluczenia przymiotników typu najgorszy, beznadziejny, nieskuteczny (chyba nikt nie chce wyświetlać się na najgorszy dentysta, lub brzydkie buty damskie) i innych słów, które mogą pojawić się przed lub po naszym słowie kluczowym, a nie oddają specyfiki naszego biznesu np. nazwy miast, których nie obejmują usługi naszej firmy.

Dopasowanie przybliżone

Dopasowanie przybliżone jest najszerszym ze wszystkich możliwych do ustawienia dopasowań. Korzystanie z niego jest zalecane szczególnie w przypadku, gdy zależy nam na dotarciu do jak największej liczby użytkowników. Poza wyświetlaniem na dokładne brzmienie słowa kluczowego, jego zbliżoną odmianę lub słowa kluczowe z innymi wyrazy przed nimi i po nich, nasze reklamy będą się wyświetlać również na:

  • wyrazy bliskoznaczne/pokrewne (np. używając słowa dieta niskowęglowodanowa nasza reklama może wyświetlić się również na frazę dieta niskocukrowa, przepisy niskowęglowe, lub przepisy niskokaloryczne),
  • frazę z dodatkowym słowem wewnątrz słowa kluczowego (np. jeśli mamy dodane słowo w dopasowaniu przybliżonym kraków dentysta nasza reklama może zostać wyświetlona również na frazę kraków dobry dentysta lub dentysta tanio w krakowie ),
  • frazy powstałe z obcięcia kilku słów w naszym słowie kluczowym (np. dla słowa kluczowego naprawa przeciekającego kranu nasza reklama może wyświetlać się również na frazy naprawa kranu, kran naprawy, przeciekający kran, a nawet na samo słowo kran).
Dopasowanie przybliżone słów kluczowych

źródło: Panel Google Ads

Dopasowanie przybliżone to domyślny typ dopasowania. Aby go zastosować nie używaj żadnych znaków specjalnych.

Plusy dopasowania przybliżonego:

  • Bardzo szeroki zasięg
  • Raport wyszukiwanych haseł na podstawie słów dodanych w dopasowaniu do przybliżenia może wskazać nam wiele wartościowych dla naszego biznesu słów kluczowych, które konwertują i przynoszą zysk.

Minusy dopasowania przybliżonego:

  • Bardzo dużo wykluczeń do dodania i konieczność stałej kontroli
  • Trudność w utrzymaniu wysokiego wyniku jakości

Słowa wykluczające

Dzięki wykluczeniom możemy ograniczyć zapytania użytkowników, którzy nie są do końca zainteresowani naszą ofertą. Dzięki wykorzystaniu wykluczających słów kluczowych dana reklama nie będzie bowiem wyświetlana osobom wyszukującym wskazane przez nas w wykluczeniach hasła. Pozwala to na ograniczenie kosztów oraz zwiększenie ROI, czyli zwrotu z inwestycji.

Wykluczające słowa kluczowe

źródło: Panel Google Ads

Wykluczające słowa kluczowe lub ich listy dodajemy w osobnej zakładce, w sekcji słów kluczowych. Możemy je dodawać używając wszystkich wcześniej wymienionych typów dopasowań (ścisłe, do wyrażenia, przybliżone), przy czym nie działa ono w tak radykalny sposób jak w przypadku słów, na które chcemy się wyświetlać.

Załóżmy, że prowadzisz gabinet dentystyczny w Krakowie i w swoich kampaniach dodałeś słowo kluczowe dentysta w dopasowaniu do wyrażenia. Sprawdzając raport wyszukiwanych haseł zauważasz, że twoje reklamy wyświetlają się po wpisaniu w wyszukiwarkę Google frazy dentysta warszawa. Dodając słowo do wykluczeń w dopasowaniu do wyrażenia “warszawa” może zdarzyć się tak, że google w dalszym ciągu będzie wyświetlał twoje reklamy na frazy warszawscy dentyści. Dlatego warto dodawać do wykluczeń również odmiany słów, na które nie chcemy się wyświetlać jak “warszawscy”, “w warszawie”, “warszawskie” itd.

Który typ dopasowania słowa kluczowego wybrać?

Na początek krótkie podsumowanie w formie tabeli tego, co już wiemy.

Typ dopasowaniaSymbol – sposób zapisuPrzykład słowa kluczowegoPrzykłady wyszukiwanych fraz
Ścisłe [ ][bluzy męskie] bluzy męskie, bluzy dla panów, bluza dla mężczyzn, bluzy mężczyźni
Do wyrażenia “ ” “bluzy męskie” Frazy jak w dopasowaniu ścisłym oraz: niebieska bluza męska, kupię bluzę męską, bluzy dla panów z kapturem, bluzy męskie rozpinane
Przybliżone brak bluzy męskieFrazy jak w przypadku modyfikatora dopasowania przybliżonego oraz: bluzy, odzież dla mężczyzn, odzież dla panów, ubrania męskie

Jak widać typ dopasowania zmienia znacząco zasięg naszych reklam. Dzięki szerszym dopasowaniom odkrywamy wiele nowych i wartościowych dla naszego biznesu słów kluczowych, które konwertują i przynoszą zysk. Natomiast w przypadku węższych typów dopasowań mamy większą kontrolę nad naszymi kampaniami i frazami, na które wyświetlają się reklamy. W kampaniach Google Ads jak w życiu – warto zachować równowagę. Najlepiej jeśli w kampaniach budżet rozdysponowany jest pomiędzy różne typy dopasowań tak, aby największy nacisk kłaść na frazy konwertujące i sprawdzone, ale również odkrywać nowe słowa kluczowe, na które często nie wyświetla się konkurencja i które mogą okazać się tańsze.

Podsumowanie

Typy dopasowań to bardzo istotny element kampanii Google Ads i podobnie jak wykluczenia nie powinien być oparty tylko i wyłącznie na przeczuciach i intuicji. Nie ma jednego słusznego sposobu dopasowania słów kluczowych. W zależności od celów kampanii i budżetu stosuje się różne typy dopasowania, tak aby uzyskać najlepszy efekt. Warto jest przeprowadzać odpowiednie testy, aby wybrać te najbardziej efektywne dla naszego biznesu.

Autor
Karolina Pyznar - SEM Specialist
Autor
Karolina Pyznar

SEM Specialist

Absolwentka Zarządzania i Ekonomii. Swoją przygodę w Delante rozpoczęła od stażu SEM w grudniu 2021 roku. Aktualnie zajmuje stanowisko Specjalisty SEM. Jej szczególnym zainteresowaniem pod kątem zawodowym jest marketing internetowy, a zmiany na rynku Google nie są jej obce. Prywatnie lubi podróże, aktywności sportowe, a w szczególności siłownię.

Autor
Michał Szydłowski - Junior SEM Specialist
Autor
Michał Szydłowski

Junior SEM Specialist

Autor
Karolina Pyznar - SEM Specialist
Autor
Karolina Pyznar

SEM Specialist

Absolwentka Zarządzania i Ekonomii. Swoją przygodę w Delante rozpoczęła od stażu SEM w grudniu 2021 roku. Aktualnie zajmuje stanowisko Specjalisty SEM. Jej szczególnym zainteresowaniem pod kątem zawodowym jest marketing internetowy, a zmiany na rynku Google nie są jej obce. Prywatnie lubi podróże, aktywności sportowe, a w szczególności siłownię.

Autor
Michał Szydłowski - Junior SEM Specialist
Autor
Michał Szydłowski

Junior SEM Specialist