Typy dopasowań słów kluczowych w Google Ads

Typy dopasowań słów kluczowych w Google Ads

Podczas tworzenia kampanii Google Ads bardzo istotną rolę odgrywają słowa kluczowe. Wybierając frazy, na które będą wyświetlać się nasze reklamy, należy pamiętać o zastosowaniu różnych typów ich dopasowań. Czym są typy dopasowań? Jaki typ dopasowania będzie najlepszy w przypadku Twojego biznesu? Tego dowiecie się w dzisiejszym artykule.

Ostatnio na naszym blogu: Polak, Węgier, dwa bratanki... Czy w kwestii SEO też się zgadzamy?

Czym są typy dopasowań słów kluczowych?

Typy dopasowań słów kluczowych pozwalają utrzymać kontrolę nad tym, które wyszukiwania powodują wyświetlenie reklam, a tym samym pozwalają precyzyjnie docierać do użytkowników i zmniejszyć koszty. Dzięki nim możemy określić, czy chcemy się wyświetlać np. tylko na frazę buty damskie, czy też chcemy docierać do szerokiego grona odbiorców i wyświetlać się poza frazą buty damskie również na obuwie damskie zielone, buty damskie czarne, sportowe buty damskie, buty damskie nike itp.

W zależności więc od założonych celów, można generować większy ruch przy wykorzystaniu szerszych typów dopasowań lub mniejszy, korzystając z typów bardziej zawężonych. Jeśli mamy 50 kolorów butów w naszym sklepie, 30 różnych typów obuwia, ponad 100 marek, do tego obuwie damskie, męskie i dziecięce – co wtedy? Wpisanie wszystkich fraz ręcznie to niezwykle żmudna praca, a w niektórych wypadkach wręcz niewykonalna. Z pomocą przychodzą nam wtedy typy dopasowań, które w łatwy sposób rozwiązują ten problem. Możemy się wyświetlać na wiele fraz niekoniecznie wpisując wszystkie słowa kluczowe ręcznie. Chcecie wiedzieć jak to działa? Czytajcie, więc dalej.

Dopasowanie ścisłe

Dopasowanie ścisłe to najwęższy typ dopasowania. Powoduje wyświetlenie reklamy na dane słowo kluczowe jeśli użytkownik wpisze w wyszukiwarkę frazę, która dokładnie odpowiada temu słowu lub jego zbliżone odmianie.

Mówiąc o zbliżonej odmianie mamy na myśli:

  • błędy pisowni (np. literówki i błędy ortograficzne),
  • formy liczby mnogiej i pojedynczej,
  • wyrazy pokrewne (np. trekking, do trekkingu, trekkingowy),
  • skróty (np. AZS i atopowe zapalenie skóry),
  • akcenty, dla innych języków,
  • wyrażenia z innym szykiem wyrazów o tym samym znaczeniu (np. dodanie słowa w dopasowaniu ścisłym [pozycjonowanie kraków] spowoduje wyświetlenie również jeśli użytkownik w wyszukiwarkę wpisze kraków pozycjonowanie),
  • dodanie lub usunięcie wyrazów funkcyjnych (np. w, do, dla, ale, a w języku angielskim np. a i the).

Dopasowanie ścisłe słów kluczowych

Aby wprowadzić słowo w dopasowaniu ścisłym należy ująć go w nawias kwadratowy.

Plusy dopasowania ścisłego:

  • Pełna kontrola nad tym, na jakie frazy wyświetlają się nasze reklamy
  • Mała ilość słów do wykluczenia (czym są słowa wykluczające rozwiniemy w dalszej części artykułu)
  • Często wyższy wynik jakości niż w innych typach dopasowań

Minusy dopasowania ścisłego:

  • Bardzo wąskie kierowanie
  • Trudności w uwzględnieniu wszystkich wartościowych słów ze względu na ich dużą ilość i np. fraz z długim ogonem (long tail)

Dopasowanie do wyrażenia

Ustawienie słowa kluczowego w dopasowaniu do wyrażenia umożliwiające wyświetlenie reklamy tylko wtedy, gdy wyszukiwanie przeprowadzane przez użytkownika zawiera, tak jak w przypadku dopasowania ścisłego, dokładne brzmienie słowa kluczowego lub jego zbliżoną odmianę, ale również inne wyrazy przed nim i po nim.

Dla przykładu używając słowa w dopasowaniu do wyrażenia “reklama Google Ads” nasza reklama zostanie również wyświetlona po wpisaniu w wyszukiwarkę fraz skuteczna reklama google ads lub reklama google ads kraków. Dzięki temu, że dopasowanie do wyrażenia ma wszystkie własności dopasowania ścisłego to wyświetlimy się również jeśli w przypadku wyszukiwań reklama Adwords, reklamy Google Ads, Google Ads reklama itd. Reklamy nie będą się wyświetlać, jeśli dodatkowe słowo zostanie dodane w środku wyrażenia (np. Google Ads dobra reklama).

Dopasowanie do wyrażenia

Aby wprowadzić słowo kluczowe w dopasowaniu do wyrażenia należy ująć go w cudzysłów.

Plusy dopasowania do wyrażenia:

  • Szersze kierowanie niż w przypadku dopasowania ścisłego
  • Uwzględnienie słów z przymiotnikami przed i po słowie kluczowy (np. dobry, ładny, skuteczny, nowoczesny sprawdzony itp.) oraz innych wartościowych fraz z długim ogonem (long tail).

Minusy dopasowania do wyrażenia:

  • Konieczność wykluczenia przymiotników typu najgorszy, beznadziejny, nieskuteczny (chyba nikt nie chce wyświetlać się na najgorszy dentysta, lub brzydkie buty damskie) i innych słów, które mogą pojawić się przed lub po naszym słowie kluczowym, a nie oddają specyfiki naszego biznesu np. nazwy miast, których nie obejmują usługi naszej firmy.

Dopasowanie przybliżone

Dopasowanie przybliżone jest najszerszym ze wszystkich możliwych do ustawienia dopasowań. Korzystanie z niego jest zalecane szczególnie w przypadku, gdy zależy nam na dotarciu do jak największej liczby użytkowników. Poza wyświetlaniem na dokładne brzmienie słowa kluczowego, jego zbliżoną odmianę lub słowa kluczowe z innymi wyrazy przed nimi i po nich, nasze reklamy będą się wyświetlać również na:

  • wyrazy bliskoznaczne/pokrewne (np. używając słowa dieta niskowęglowodanowa nasza reklama może wyświetlić się również na frazę dieta niskocukrowa, przepisy niskowęglowe, lub przepisy niskokaloryczne),
  • frazę z dodatkowym słowem wewnątrz słowa kluczowego (np. jeśli mamy dodane słowo w dopasowaniu przybliżonym kraków dentysta nasza reklama może zostać wyświetlona również na frazę kraków dobry dentysta lub dentysta tanio w krakowie ),
  • frazy powstałe z obcięcia kilku słów w naszym słowie kluczowym (np. dla słowa kluczowego naprawa przeciekającego kranu nasza reklama może wyświetlać się również na frazy naprawa kranu, kran naprawy, przeciekający kran, a nawet na samo słowo kran).

Dopasowanie przybliżone słowa kluczowego

Dopasowanie przybliżone jest to domyślny typ dopasowania. Aby go zastosować nie używaj żadnych znaków specjalnych.

Plusy dopasowania przybliżonego:

  • Bardzo szeroki zasięg
  • Raport wyszukiwanych haseł na podstawie słów dodanych w dopasowaniu do przybliżenia może wskazać nam wiele wartościowych dla naszego biznesu słów kluczowych, które konwertują i przynoszą zysk.

Minusy dopasowania przybliżonego:

  • Bardzo dużo wykluczeń do dodania i konieczność stałej kontroli
  • Trudność w utrzymaniu wysokiego wyniku jakości

Modyfikator dopasowania przybliżonego

Modyfikator dopasowania przybliżonego to dopasowanie, które można umiejscowić pomiędzy dopasowaniem przybliżonym, a dopasowaniem do wyrażenia mówiąc w kontekście zasięgów. Jest to dopasowanie zaawansowane, którego nie znajdziemy w standardowych ustawieniach słów kluczowych.

Modyfikator dopasowania przybliżonego

Aby użyć modyfikatora dopasowania przybliżonego używamy znaku plus np. +sukienki +damskie +bawełniane. Pamiętaj, że zapis bez spacji (np. +sukienki+damskie+bawełniane) lub ze spacja po plusie (np. + sukienki + damskie + bawełniane) nie jest poprawny i może spowodować niepoprawne wyświetlanie reklam lub brak wyświetleń.

Modyfikator dopasowania przybliżonego obejmuje wszystkie własności dopasowania do wyrażenia takie jak m.in. literówki, formy liczby pojedynczej i mnogiej, skróty oraz odmiany fleksyjne, synonimy oraz dodanie słowa przed lub po i dodatkowo część własności dopasowania przybliżonego jak możliwość wstawienia słowa pomiędzy (np. sukienki damskie i sukienki bawełniane damskie). Jaka więc jest różnica między dopasowaniem przyblizonym, a modyfikatorem dopasowania przybliżonego? Modyfikator dopasowania przybliżonego, w przeciwieństwie do standardowego dopasowania przybliżonego, zapewnia nam, że reklama zostanie wyświetlona tylko wtedy, gdy zapytanie użytkownika zawiera słowa oznaczone przez Ciebie plusem lub ich zbliżone odmiany. Natomiast w przypadku dopasowania przybliżonego nasze słowo kluczowe może zostać “okrojone” (np. używając słowa dobry dentysta kraków, będziemy wyświetlać się również na słowo dentysta lub kraków)

Plusy modyfikatora dopasowania przybliżonego:

  • Szeroki zasięg
  • Raport wyszukiwanych haseł na podstawie słów dodanych z modyfikatorem dopasowania przybliżonego może wskazać wiele wartościowych dla naszego biznesu słów kluczowych, które konwertują i przynoszą zysk

Minusy modyfikatora dopasowania przybliżonego:

  • Dużo wykluczeń do dodania i konieczność stałej kontroli wyszukiwanych haseł

Słowa wykluczające

Dzięki wykluczeniom możemy ograniczyć zapytania użytkowników, którzy nie są do końca zainteresowani naszą ofertą. Dzięki wykorzystaniu wykluczających słów kluczowych dana reklama nie będzie bowiem wyświetlana osobom wyszukującym wskazane przez nas w wykluczeniach hasła. Pozwala to na ograniczenie kosztów oraz zwiększenie ROI, czyli zwrotu z inwestycji.

Wykluczające słowa kluczowe

Słowa kluczowe dodajemy w osobnej zakładce, obok słów kluczowych. Możemy je dodawać używając wszystkich wcześniej wymienionych typów dopasowań (ścisłe, do wyrażenia, przybliżone i z modyfikatorem), przy czym nie działa ono w tak radykalny sposób jak w przypadku słów, na które się chcemy wyświetlać.

Załóżmy, że prowadzisz gabinet dentystyczny w Krakowie i w swoich kampaniach dodałeś słowo kluczowe dentysta w dopasowaniu do wyrażenia. Sprawdzając raport wyszukiwanych haseł zauważasz, że twoje reklamy wyświetlają się po wpisaniu w wyszukiwarkę Google frazy dentysta warszawa. Dodając słowo do wykluczeń w dopasowaniu do wyrażenia “warszawa” może zdarzyć się tak, że google w dalszym ciągu będzie wyświetlał twoje reklamy na frazy warszawscy dentyści. Dlatego warto dodawać do wykluczeń również odmiany słów, na które nie chcemy się wyświetlać jak “warszawscy”, “w warszawie”, “warszawskie” itd.

Który typ dopasowania słowa kluczowego wybrać?

Na początek krótkie podsumowanie w formie tabeli tego, co już wiemy.

Typ dopasowaniaSymbol – sposób zapisuPrzykład słowa kluczowegoPrzykłady wyszukiwanych fraz
Ścisłe[ ][bluzy męskie]bluzy męskie, bluzy dla panów, bluza dla mężczyzn, bluzy mężczyźni
Do wyrażenia“ ”“bluzy męskie”Frazy jak w dopasowaniu ścisłym oraz:
niebieska bluza męska, kupię bluzę męską, bluzy dla panów z kapturem, bluzy męskie rozpinane
Modyfikator++bluzy +męskieFrazy jak w dopasowaniu do wyrażenia oraz:
męskie spodnie i bluzy, bluzy na zimę dla panów, bluzy polarowe mężczyźni
Przybliżonebrakbluzy męskieFrazy jak w przypadku modyfikatora dopasowania przybliżonego oraz:
bluzy, odzież dla mężczyzn, odzież dla panów, ubrania męskie

Jak widać typ dopasowania zmienia znacząco zasięg naszych reklam. Dzięki szerszym dopasowaniom odkrywamy wiele nowych i wartościowych dla naszego biznesu słów kluczowych, które konwertują i przynoszą zysk. Natomiast w przypadku węższych typów dopasowań mamy większą kontrolę nad naszymi kampaniami i frazami, na które wyświetlają się reklamy. W kampaniach Google Ads jak w życiu – warto zachować równowagę. Najlepiej jeśli w kampaniach budżet rozdysponowany jest pomiędzy różne typy dopasowań tak, aby największy nacisk kłaść na frazy konwertujące i sprawdzone, ale również odkrywać nowe słowa kluczowe, na które często nie wyświetla się konkurencja i które mogą okazać się tańsze.

Podsumowanie:

Typy dopasowań to bardzo istotny element kampanii Google Ads i podobnie jak wykluczenia nie powinien być oparty tylko i wyłącznie na przeczuciach i intuicji. Nie ma jednego słusznego sposobu dopasowania słów kluczowych. W zależności od celów kampanii i budżetu stosuje się różne typy dopasowania, tak aby uzyskać najlepszy efekt. Warto jest przeprowadzać odpowiednie testy, aby wybrać te najbardziej efektywne dla naszego biznesu.

  4,33 / 5 ( 6 )
Autor
Junior PPC Specialist - Gosia

Junior PPC Specialist

Z wykształcenia matematyk, z zamiłowania marketingowiec. Z e-marketingiem i e-commerce związana od 2014 roku. Doświadczenie w pracy po stronie klienta pozwala jej lepiej zrozumieć potrzeby biznesowe klientów Delante. Fanka siłowni, planszówek, gotowania, kabaretów i stand-upów.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.