Tytuły artykułów – jak je pisać, aby chcieli czytać? 10 wskazówek

Tytuły artykułów – jak je pisać, aby chcieli czytać? 10 wskazówek

Tytuł artykułu to pierwsze, co widzi potencjalny czytelnik. I… czasem także ostatnie. A przeciętnych, płaskich tytułów użytkownik niemal nie zauważa scrollując wyniki wyszukiwania, Google News czy social media. Jeśli nie zadbasz odpowiednio o pierwsze wrażenie, możesz nie mieć szansy na kolejne – dlatego sprawdź, jak pisać chwytliwe tytuły artykułów i zatrzymywać użytkowników na dłużej.

Spis treści

Z marketingowego punktu widzenia pisanie tytułów artykułów to jedna z najważniejszych umiejętności, jakie musi posiąść dobry copywriter. W końcu kto odwiedzi najlepszy nawet wpis blogowy na dwa tysiące słów, z którego każde będzie bardziej wartościowe od poprzedniego, jeśli jego tytuł będzie przypominał rozprawę naukową, a nie świetny internetowy artykuł?

Z myślą o właścicielach serwisów internetowych – w tym sklepów i firm prowadzących swoje blogi – oraz zarówno początkujących, jak i zawodowych copywriterach stworzyliśmy ten wpis, w którym podpowiadamy, jak pisać tytuły artykułów, które będą nie tylko SEO-friendly, lecz także reader-friendly.

Dowiesz się także, co zrobić, gdy już przyciągniesz uwagę użytkownika – w końcu nie chcesz zwiększać liczby wejść na stronę kosztem rosnącego współczynnika odrzuceń, prawda?

Tytuły artykułów – dlaczego warto o nie zadbać?

Na początku kilka słów o tym, dlaczego ciekawe tytuły artykułów są w ogóle ważne.

Co mówią statystyki?

  • Jak podaje CopyBlogger, średnio 8 na 10 osób czyta tytuły artykułów, na które natrafia, ale już tylko 2 na 10 przeczyta cały artykuł. Oznacza to, że nawet jeśli użytkownik zobaczy Twój wpis, niekoniecznie będzie nim zainteresowany. Ten spadek liczebności pierwszej i drugiej grupy można porównać do różnicy między wyświetleniami i kliknięciami mierzonymi przez Google Search Console: druga grupa zawsze będzie mniejsza, ale jest masa rzeczy, które możesz zrobić, aby różnica nie była tak znacząca.
  • David Ogilvy również odniósł się do zasady 8/10 i stwierdził, że “Średnio pięć razy więcej osób czyta nagłówek niż cały tekst. Dlatego pisząc nagłówek, wydajesz 80 centów ze swojego dolara” – na tyle duże znaczenie ma tytuł względem całości!
  • Z kolei Peter Coachley, współpracujący swego czasu z UpWorthy, uznał, że dokładnie ta sama treść opatrzona odmiennymi tytułami może generować ruch różny o nawet 500%. Wielokrotnie przypomina także, że użytkownicy nie budzą się z chęcią czytania o tym, co piszemy – dobry tytuł to szansa, by przyciągnąć osobę, która ma tysiąc innych spraw na głowie. Na łamach Wired stwierdził wręcz, że to właśnie tytuł decyduje o tym, czy coś może stać się viralowe czy nie.

Dobry nagłówek zwiększa zainteresowanie napisanym artykułem, a co za tym idzie – czyni jego napisanie bardziej opłacalnym.

Jak stworzyć chwytliwy tytuł artykułu?

Na początku chcemy dać Ci odpowiednią bazę do dalszego działania, bo wierzymy w data-driven marketing i tego też chcemy Cię nauczyć. Znasz badania z 2017 roku, które BuzzSumo wykonało na ogromnej puli 100 milionów tytułów artykułów udostępnianych w obrębie Twittera i Facebooka? 

Jeśli tak – to świetnie, a jeśli nie – to właściwie jeszcze lepiej, bo dzięki odświeżonemu badaniu z 2020 roku za jednym zamachem poznasz treść badań i zaobserwujesz zmiany, które zaszły na przestrzeni ostatnich lat.

Dzięki temu pozbędziesz się mylnych przekonań w temacie, bo nie, “Ten artykuł doprowadzi Cię do łez!” nie jest już najlepszym rozwiązaniem. Dlaczego? Przyjrzyjmy się temu, co mówią dane.

Zmiany, zmiany, zmiany!

Może to i frazes, ale w internecie wszystko się zmienia zanim się spostrzeżesz: choć wciąż możemy czasem cytować klasyków reklamy, z ufaniem badaniom sprzed kilku lat może być już nieco mniej kolorowo.

BuzzSumo przeprowadziło pierwsze badanie dotyczące tytułów najchętniej udostępnianych artykułów z 2017 roku, po czym powtórzyło je w latach 2019-2020 (to te dane widzisz w naszym artykule), zaś wyniki obu… okazały się szalenie różne.

To, co kochaliśmy kilka lat temu, wypadło z top 10. Całkowicie!

Dla przykładu: w 2017 badania wykazały, że największe zaangażowanie budowały tytuły o bardzo mocnym nacechowaniu emocjonalnym (wykorzystujące sformułowania takie jak “doprowadzi Cię do łez”, “zachwyci Cię”, “pokochasz”) – teraz z tej grupy na podium znajduje się co najwyżej delikatnie emocjonalny “Jeden z najpiękniejszych”.

Dlatego pamiętaj: zawsze szukaj aktualnych danych, nie idź w kierunku przestarzałych, nieskutecznych trendów!

Poznaj magiczną liczbę: oto 10!

Jako ludzie lubimy okrągłe liczby, takie jak 5 czy 10, a dodatkowo 10 to już całkiem sporo (a więc dostaniemy wiele informacji), a jednocześnie nie przytłaczająco dużo (czyli nie trzeba będzie przebrnąć przez długi artykuł). Jest cała masa czynników, które sprawiają, że to właśnie 10 jest liczbą, która przyciąga tysiące użytkowników – pamiętaj o tym!

numery w tytułach artykułów statystyka
źródło: https://buzzsumo.com/blog/most-shared-headlines-study/

Parzyste czy nieparzyste?

Okazuje się, że według badań parzystość lub nieparzystość wyliczanek nie mają dużego znaczenia (według badań BuzzSumo statystyki przechylają się bardzo nieznacznie na szalę parzystych w proporcji 11:9). W pierwszej piątce znajdują się 10, 5, 7, 3 i 4 – tutaj też walka tych parzystych i tych nieparzystych jest bardzo mocno wyrównana.

Chcemy czytać mniej

Kolejna zmiana w stosunku 2017 roku to spadek długości “idealnego nagłówka” – zamiast 15 słów i 95 znaków mamy kolejno 11 słów i 65 znaków. Musisz więc być jeszcze bardziej konkretny i w zaledwie 11 wyrazach zebrać wszystko, o czym jest Twój artykuł!

tytuły artykułów nowa długość
Źródło: https://buzzsumo.com/blog/most-shared-headlines-study/

Zobacz też, jak zainteresowanie rośnie do 11 słów, a potem… gwałtownie spada.

tytuły artykułów a zaangażowanie użytkowników
Żródło: https://buzzsumo.com/blog/most-shared-headlines-study/

Nie chcemy spędzać całego dnia w sieci. Nie mamy na to czasu. Ba, coraz częściej zdarza się, że celowo rezygnujemy z korzystania z mediów społecznościowych czy internetu w ogóle – dla swojego zdrowia i samopoczucia. Dlatego jako osoba, która w pewien sposób projektuje przestrzeń, w której przebywają internauci, możesz wyjść naprzeciw im potrzebom: pisz więc zwięźle, konkretnie i intrygująco.

Jakich słów używać?

W ostatnich latach można zauważyć pewną tendencję do słów, które występują w artykułach generujących największe zaangażowanie użytkowników. Spróbujmy przełożyć popularne triady na polski, gdzie – ze względu na specyfikę języka – nie będą brzmiały identycznie:

  • tego roku (np. “największe odkrycie tego roku” – buduje przekonanie, że dzieje się coś wielkiego, czego nie chcesz przegapić!”)
  • ostatnich X lat (np. “najlepsze książki ostatnich 3 lat”)
  • po raz pierwszy/pierwszy raz (np. “naukowcy po raz pierwszy podali, że…”, “ta kometa pojawi się w pobliżu Ziemi po raz pierwszy od kilkuset lat!”)
  • jeden z… (np. “jeden z najlepiej sprzedających się samochodów!”)
  • jak zrobić… (np. “jak zrobić domowe świece sojowe?”) + analogiczne frazy poradnikowe, czyli jak znaleźć, jak ugotować itp.
  • wszechczasów (np. “Najwygodniejsze szpilki wszechczasów”)
tytuły artykułów przykład
Żródło: https://buzzsumo.com/blog/most-shared-headlines-study/

10 prostych wskazówek, jak pisać ciekawe tytuły artykułów

1. Wykorzystuj naszą słabość do numerów

Ludzie kochają liczby. Wyliczanie, konkrety, określona pula informacji: to wszystko sprawi, że użytkownicy chętniej klikną Twój artykuł (jesteś tu, więc chyba wiesz, że w końcu lepiej poznać 10 konkretnych wskazówek, jak stworzyć chwytliwy tytuł artykułu, niż ich bliżej nieokreśloną liczbę, prawda?).

2. Podkreśl unikalną wartość, jaką dajesz użytkownikowi

Co czytelnik zyska, wchodząc na Twoją stronę? Dlaczego w ogóle ma ich obchodzić to, co napisałeś? Zawsze miej z tyłu głowy, że dane treści są w centrum Twojego świata, nie świata Twoich odbiorców. Dlatego już z poziomu tytułu powiedz, co szczególnego jest w Twoim wpisie: unikalna wiedza, newsy, świetne infografiki?

3. Używaj zapadających w pamięć sformułowań

Zastąp wyświechtane, wtórne lub płaskie przymiotniki (np. ciekawe, dobre, nudne), stopniując je albo zastępując innymi, bardziej przemawiającymi do emocji i  wyobraźni: w końcu chętniej poznasz przepis na rozpływające się w ustach pralinki niż smaczne czekoladki, prawda?dobrej jakości content na stronie internetowej

4. Pamiętaj, do kogo piszesz

Zrozumienie Twojej grupy docelowej jest tak naprawdę kluczem do tworzenia dobrych, ale przede wszystkim trafnych tytułów. Określ, do kogo piszesz – jakie potrzeby mają Twoi odbiorcy? Jaki język lubią? Czego oczekują, może mają jakieś potrzeby, które znasz i których spełnienie obiecasz? Tytuły artykułów szyte na wymiar to najlepsza opcja.

5. Wywołaj odbiorcę, mów wprost

Dobrze jest mówić do odbiorców wprost – pokaż, co masz właśnie dla niego, dlaczego powinien się zaangażować w to, co tworzysz, albo w jaki sposób to, co przeczyta, wpłynie na niego, poprawi jakość właśnie jego życia. Na przykład: “Odkryj 7 książek, dzięki którym poznasz potrzeby swojego psa”.

6. Pytaj!

Czasami proste rozwiązania są najlepsze. Szczególnie jeśli piszesz artykuły pod konkretne frazy kluczowe, ale jednocześnie chcesz wzbudzić ciekawość. Otwórz tytuł, pytając, “Czy content wciąż ma znaczenie dla Twojej pozycji w Google?”.

7. Wypisz kilka(naście) tytułów, zanim wybierzesz ten jedyny

Naprawdę. To ważne. Otwórz nowy dokument, pomyśl, o czym jest artykuł, a potem wyrzuć z siebie co najmniej kilka, a najlepiej kilkanaście pomysłów, by mieć z czego wybierać.

 

porównanie tytułów artykułów

8. Pamiętaj o frazach kluczowych

SEO i użytkownicy wcale nie muszą się gryźć. Często można umieszczać w tytułach frazy, które potem – lekko podrasowane – będą jednocześnie działać na korzyść Twojej widoczności oraz pozycji w SERPie, jak i wzmagać zainteresowanie użytkownika. 2 w 1!

9. Nie zostawaj w tyle za konkurencją

Obserwuj, co robią inni, szczególnie te osoby/marki, których grupa docelowa pokrywa się z Twoją. Co robią, czego Ty jeszcze nie? Jak możesz ulepszyć swoje tytuły artykułów? Korzystaj z narzędzi lub ręcznie przeczesuj tereny konkurentów.

10. Na końcu zrób checklistę i sprawdź, czy:

  • tytuł oferuje jasną nagrodę za kliknięcie (wiedzę, zaspokojenie ciekawości itp.);
  • możesz dodać coś, co sprawi, że tytuł będzie bardziej wiarygodny/intrygujący?
  • tytuł wzbudza emocje, za którymi pójdzie akcja (kliknięcie, czytanie);
  • nagłówek jest jasny, konkretny i czytelny?

Ciekawe tytuły artykułów- rodzaje, które dobrze znać (i używać!)

  • rankingi z wyliczeniami;
  • hiperbole, wzmocnienia, wszystko, co “naj”;
  • poradniki, instrukcje;
  • zaskakujące fakty i nowości;
  • tytuły wzmagające ciekawość;
  • zapowiedź unikalnej historii osób, sytuacji, miejsc.

Zobacz też, jak warto rozpoczynać tytuły:

ciekawe tytuły artykułów a ich początki
Źródło: https://buzzsumo.com/blog/most-shared-headlines-study/

Tego nie rób pisząc tytuły artykułów!

Wiesz już, jak konstruować tytuły. Są jednak praktyki, które czasem kuszą, ale zdecydowanie lepiej ich nie robić – ze względu na wizerunek marki, bounce rate i wiele innych.

  • Obietnica bez pokrycia. Nie pisz o rzeczach, których nie ma w tekście. Sprowadzisz wtedy na stronę użytkowników, którzy szybko będą sfrustrowani, a Twój współczynnik odrzuceń wzrośnie!
  • Nagłówki jak z maszyny losującej. Pamiętaj, że każdy tytuł musi być unikalny. Nie możesz stosować szablonów, które sprawdziły się u innych, bez żadnej refleksji. W końcu liczą się nie tylko kontekst, w jakim występuje tytuł, lecz także potrzeby Twojej grupy docelowej.
  • Nie stosuj tanich click-baitów. Utrzymuj wysoką jakość swoich treści. Typowe click-baity częściej złoszczą odbiorców niż przynoszą marce realne korzyści.

Przykłady dobrych tytułów artykułów

Jeśli szukasz pomysłów na dobre tytuły artykułów, przykłady poniżej podpowiedzą Ci, jak wdrożyć w życie nasze wskazówki i podwyższyć współczynnik konwersji.

tytuły artykułów przykład

  • Tytuł stosuje wyróżniki: “najprostsze”, “błyskawiczne”, “za grosze”;
  • Numerowanie – “10 przepisów”;
  • Odpowiednia długość – 10 słów.

ciekawe tytuły artykułów przykłady

  • Niedopowiedzenie – nie wiadomo, o jaki bank chodzi;
  • Wrażenie pilności – “Uważaj”; istotna informacja.

ciekawy przykład tytułu artykułu

  • Pytanie – interesujące, SEO-friendly (często wpisywana fraza);
  • Dotyczy czegoś powszechnego (chleb);
  • Numerowanie – pięć faktów (*Lepiej, gdyby było cyfrą – “5”, nie “pięć”).

Ćwiczenie dla Ciebie: Jeden artykuł, 5 różnych nagłówków!

chwytliwy tytuł artykułu a preferencje
Żródło: https://moz.com/blog/5-data-insights-into-the-headlines-readers-click
  1. Masz gotowy artykuł i szukasz tytułu? Świetnie. Zastanów się, o czym on jest, i opisz go w maksymalnie 11 słowach, ale w jak najbardziej neutralny sposób (tak jak przykład Normal powyżej). Czyli na przykład: “Przepisy na makaron z warzywami”.
  2. To Twoja baza. Teraz możesz z nią pracować, przerabiając tytuł na kolejne wariacje:
    • numer (“10 przepisów na makaron z warzywami”)
    • pytanie (“Jakie są przepisy na makaron z warzywami?”)
    • zwrot do adresata (“Przepisy na makaron z warzywami, które musisz poznać”)
    • podpowiedzi (“Jak przygotować makaron z warzywami?”)
  1. Teraz możesz dopracować swoje tytuły. Zobacz, że użytkownicy najczęściej klikają w tytuł z numerem w treści. Ale z poprzedniej części pamiętasz też inne wskazówki: dodaj więc słowa, które zapadną w pamięć (w przypadku jedzenia będzie to coś pobudzającego kubki smakowe), prawdziwy wyróżnik Twojego wpisu, długość i inne.
  2. Przeczytaj sobie na głos tytuł, który stworzyłeś, i oceń, czy jest wystarczająco chwytliwy. Gotowy tytuł może brzmieć np. tak: “Jak przygotować autentyczny włoski makaron z warzywami? Poznaj 10 smakowitych przepisów”.

Na koniec zapamiętaj 5 filarów dobrego tytułu artykułu

  • Spraw, by użytkownik Cię potrzebował – zaoferuj mu niezbędne informacje, pomoc albo wzbudź ciekawość;
  • Wykreuj w obrębie tytułu pewną pilność, niech czytelnik wie, że nie ma na co czekać;
  • Zapewnij, że jesteś unikalny i oryginalny – nikt inny nie oferuje tego, co Ty (możesz wyrazić to specyficzną wiedzą, byciem “pierwszym” czy takim, na którym można polegać;
  • Nie powielaj ogólnych schematów, które działają dla innych grup odbiorców, ale nie Twojej. To Ty masz znać swoją grupę docelową i dla niej pisać – nie dla wszystkich 100 milionów osób w sieci!
  • Bądź konkretny i szczery, a jeśli tytułem budujesz napięcie, pamiętaj, by tytuł stanął na wysokości zadania.

FAQ

Wszystko zależy od Twojej grupy docelowej, ale można wyróżnić kilka sposobów budowania tytułów, które działają najlepiej:

  • Pytania (Czy wiesz…?)
  • Podpowiedzi (Jak…)
  • Wyliczanki (10 sposobów na…)
  • Zwrot do adresata (Sposoby na…, które [domyślnie Ty] musisz znać)

Przede wszystkim pamiętaj, by użytkownik po wejściu na stronę chciał na niej zostać – wykorzystaj szansę, jaką daje chwytliwy nagłówek.

Najnowsze badania wykazują, że tytuł artykułu powinien wynosić ok. 11 słów, co przekłada się na ok. 65 znaków.

(2)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Podstawy SEO dla web developera.  Co warto wiedzieć?

Podstawy SEO dla web developera. Co warto wiedzieć?

Optymalizacja strony WWW jest niezbędnym elementem w SEO. Witryna powinna spełniać wymagania algorytmu Google, gdyż ma to istotny wpływ na jej widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania. Podstawy SEO dla programisty są kluczową wiedzą, która pomoże web developerowi odpowiedzialnemu za realizację serwisu ułatwić proces budowania widoczności strony w SERP-ach, a także osiągnięcie porozumienia pomiędzy programistą a SEOwcem.

Czytaj więcej
Platforma sprzedaży B2B - jakie cechy powinna posiadać?

Platforma sprzedaży B2B – jakie cechy powinna posiadać?

Rynek e-commerce to dzisiaj nie tylko ciągle rosnąca liczba sklepów internetowych kierujących swoją ofertę do klienta indywidualnego. To również szereg platform, które wspierają procesy sprzedaży B2B i pomagają realizować zamówienia od klientów hurtowych. Czym powinna się charakteryzować dobrze zaprojektowana platforma B2B? O tym poniżej.

Czytaj więcej