- Tytuły artykułów – dlaczego warto o nie zadbać?
- Jak stworzyć chwytliwy tytuł artykułu?
- 10 prostych wskazówek, jak pisać ciekawe tytuły artykułów
- Wykorzystuj naszą słabość do numerów
- Podkreśl unikalną wartość, jaką dajesz użytkownikowi
- Używaj zapadających w pamięć sformułowań
- Pamiętaj, do kogo piszesz
- Wywołaj odbiorcę, mów wprost
- Pytaj!
- Wypisz kilka(naście) tytułów, zanim wybierzesz ten jedyny
- Pamiętaj o frazach kluczowych
- Nie zostawaj w tyle za konkurencją
- Na końcu zrób checklistę
- Ciekawe tytuły artykułów- rodzaje, które dobrze znać (i używać!)
- Tego nie rób pisząc tytuły artykułów!"
- Przykłady dobrych tytułów artykułów
- Ćwiczenie dla Ciebie: Jeden artykuł, 5 różnych nagłówków!
- Na koniec zapamiętaj 5 filarów dobrego tytułu artykułu
Tytuły artykułów – dlaczego warto o nie zadbać?
Na początku kilka słów o tym, dlaczego ciekawe tytuły artykułów są w ogóle ważne.Co mówią statystyki?
- Jak podaje CopyBlogger, średnio 8 na 10 osób czyta tytuły artykułów, na które natrafia, ale już tylko 2 na 10 przeczyta cały artykuł. Oznacza to, że nawet jeśli użytkownik zobaczy Twój wpis, niekoniecznie będzie nim zainteresowany. Ten spadek liczebności pierwszej i drugiej grupy można porównać do różnicy między wyświetleniami i kliknięciami mierzonymi przez Google Search Console: druga grupa zawsze będzie mniejsza, ale jest masa rzeczy, które możesz zrobić, aby różnica nie była tak znacząca.
- David Ogilvy również odniósł się do zasady 8/10 i stwierdził, że “Średnio pięć razy więcej osób czyta nagłówek niż cały tekst. Dlatego pisząc nagłówek, wydajesz 80 centów ze swojego dolara” - na tyle duże znaczenie ma tytuł względem całości!
- Z kolei Peter Coachley, współpracujący swego czasu z UpWorthy, uznał, że dokładnie ta sama treść opatrzona odmiennymi tytułami może generować ruch różny o nawet 500%. Wielokrotnie przypomina także, że użytkownicy nie budzą się z chęcią czytania o tym, co piszemy - dobry tytuł to szansa, by przyciągnąć osobę, która ma tysiąc innych spraw na głowie. Na łamach Wired stwierdził wręcz, że to właśnie tytuł decyduje o tym, czy coś może stać się viralowe czy nie.
Dobry nagłówek zwiększa zainteresowanie napisanym artykułem, a co za tym idzie - czyni jego napisanie bardziej opłacalnym.
Jak stworzyć chwytliwy tytuł artykułu?
Na początku chcemy dać Ci odpowiednią bazę do dalszego działania, bo wierzymy w data-driven marketing i tego też chcemy Cię nauczyć. Znasz badania z 2017 roku, które BuzzSumo wykonało na ogromnej puli 100 milionów tytułów artykułów udostępnianych w obrębie Twittera i Facebooka? Jeśli tak - to świetnie, a jeśli nie - to właściwie jeszcze lepiej, bo dzięki odświeżonemu badaniu z 2020 roku za jednym zamachem poznasz treść badań i zaobserwujesz zmiany, które zaszły na przestrzeni ostatnich lat. Dzięki temu pozbędziesz się mylnych przekonań w temacie, bo nie, “Ten artykuł doprowadzi Cię do łez!” nie jest już najlepszym rozwiązaniem. Dlaczego? Przyjrzyjmy się temu, co mówią dane.Zmiany, zmiany, zmiany!
Może to i frazes, ale w internecie wszystko się zmienia zanim się spostrzeżesz: choć wciąż możemy czasem cytować klasyków reklamy, z ufaniem badaniom sprzed kilku lat może być już nieco mniej kolorowo. BuzzSumo przeprowadziło pierwsze badanie dotyczące tytułów najchętniej udostępnianych artykułów z 2017 roku, po czym powtórzyło je w latach 2019-2020 (to te dane widzisz w naszym artykule), zaś wyniki obu… okazały się szalenie różne. To, co kochaliśmy kilka lat temu, wypadło z top 10. Całkowicie! Dla przykładu: w 2017 badania wykazały, że największe zaangażowanie budowały tytuły o bardzo mocnym nacechowaniu emocjonalnym (wykorzystujące sformułowania takie jak “doprowadzi Cię do łez”, “zachwyci Cię”, “pokochasz”) - teraz z tej grupy na podium znajduje się co najwyżej delikatnie emocjonalny “Jeden z najpiękniejszych”. Dlatego pamiętaj: zawsze szukaj aktualnych danych, nie idź w kierunku przestarzałych, nieskutecznych trendów!Poznaj magiczną liczbę: oto 10!
Jako ludzie lubimy okrągłe liczby, takie jak 5 czy 10, a dodatkowo 10 to już całkiem sporo (a więc dostaniemy wiele informacji), a jednocześnie nie przytłaczająco dużo (czyli nie trzeba będzie przebrnąć przez długi artykuł). Jest cała masa czynników, które sprawiają, że to właśnie 10 jest liczbą, która przyciąga tysiące użytkowników - pamiętaj o tym! [caption id="attachment_45517" align="aligncenter" width="750"] źródło: https://buzzsumo.com/blog/most-shared-headlines-study/[/caption]Parzyste czy nieparzyste?
Okazuje się, że według badań parzystość lub nieparzystość wyliczanek nie mają dużego znaczenia (według badań BuzzSumo statystyki przechylają się bardzo nieznacznie na szalę parzystych w proporcji 11:9). W pierwszej piątce znajdują się 10, 5, 7, 3 i 4 - tutaj też walka tych parzystych i tych nieparzystych jest bardzo mocno wyrównana.Chcemy czytać mniej
Kolejna zmiana w stosunku 2017 roku to spadek długości “idealnego nagłówka” - zamiast 15 słów i 95 znaków mamy kolejno 11 słów i 65 znaków. Musisz więc być jeszcze bardziej konkretny i w zaledwie 11 wyrazach zebrać wszystko, o czym jest Twój artykuł! [caption id="attachment_45519" align="aligncenter" width="602"] Źródło: https://buzzsumo.com/blog/most-shared-headlines-study/[/caption] Zobacz też, jak zainteresowanie rośnie do 11 słów, a potem… gwałtownie spada. [caption id="attachment_45521" align="aligncenter" width="750"] Żródło: https://buzzsumo.com/blog/most-shared-headlines-study/[/caption] Nie chcemy spędzać całego dnia w sieci. Nie mamy na to czasu. Ba, coraz częściej zdarza się, że celowo rezygnujemy z korzystania z mediów społecznościowych czy internetu w ogóle - dla swojego zdrowia i samopoczucia. Dlatego jako osoba, która w pewien sposób projektuje przestrzeń, w której przebywają internauci, możesz wyjść naprzeciw im potrzebom: pisz więc zwięźle, konkretnie i intrygująco.Jakich słów używać?
W ostatnich latach można zauważyć pewną tendencję do słów, które występują w artykułach generujących największe zaangażowanie użytkowników. Spróbujmy przełożyć popularne triady na polski, gdzie - ze względu na specyfikę języka - nie będą brzmiały identycznie:- tego roku (np. “największe odkrycie tego roku” - buduje przekonanie, że dzieje się coś wielkiego, czego nie chcesz przegapić!”)
- ostatnich X lat (np. “najlepsze książki ostatnich 3 lat”)
- po raz pierwszy/pierwszy raz (np. “naukowcy po raz pierwszy podali, że…”, “ta kometa pojawi się w pobliżu Ziemi po raz pierwszy od kilkuset lat!”)
- jeden z… (np. “jeden z najlepiej sprzedających się samochodów!”)
- jak zrobić… (np. “jak zrobić domowe świece sojowe?”) + analogiczne frazy poradnikowe, czyli jak znaleźć, jak ugotować itp.
- wszech czasów (np. “Najwygodniejsze szpilki wszech czasów”)
10 prostych wskazówek, jak pisać ciekawe tytuły artykułów
1. Wykorzystuj naszą słabość do numerów
Ludzie kochają liczby. Wyliczanie, konkrety, określona pula informacji: to wszystko sprawi, że użytkownicy chętniej klikną Twój artykuł (jesteś tu, więc chyba wiesz, że w końcu lepiej poznać 10 konkretnych wskazówek, jak stworzyć chwytliwy tytuł artykułu, niż ich bliżej nieokreśloną liczbę, prawda?).2. Podkreśl unikalną wartość, jaką dajesz użytkownikowi
Co czytelnik zyska, wchodząc na Twoją stronę? Dlaczego w ogóle ma ich obchodzić to, co napisałeś? Zawsze miej z tyłu głowy, że dane treści są w centrum Twojego świata, nie świata Twoich odbiorców. Dlatego już z poziomu tytułu powiedz, co szczególnego jest w Twoim wpisie: unikalna wiedza, newsy, świetne infografiki?3. Używaj zapadających w pamięć sformułowań
Zastąp wyświechtane, wtórne lub płaskie przymiotniki (np. ciekawe, dobre, nudne), stopniując je albo zastępując innymi, bardziej przemawiającymi do emocji i wyobraźni: w końcu chętniej poznasz przepis na rozpływające się w ustach pralinki niż smaczne czekoladki, prawda?4. Pamiętaj, do kogo piszesz
Zrozumienie Twojej grupy docelowej jest tak naprawdę kluczem do tworzenia dobrych, ale przede wszystkim trafnych tytułów. Określ, do kogo piszesz - jakie potrzeby mają Twoi odbiorcy? Jaki język lubią? Czego oczekują, może mają jakieś potrzeby, które znasz i których spełnienie obiecasz? Tytuły artykułów szyte na wymiar to najlepsza opcja.5. Wywołaj odbiorcę, mów wprost
Dobrze jest mówić do odbiorców wprost - pokaż, co masz właśnie dla niego, dlaczego powinien się zaangażować w to, co tworzysz, albo w jaki sposób to, co przeczyta, wpłynie na niego, poprawi jakość właśnie jego życia. Na przykład: “Odkryj 7 książek, dzięki którym poznasz potrzeby swojego psa”.6. Pytaj!
Czasami proste rozwiązania są najlepsze. Szczególnie jeśli piszesz artykuły pod konkretne frazy kluczowe, ale jednocześnie chcesz wzbudzić ciekawość. Otwórz tytuł, pytając, “Czy content wciąż ma znaczenie dla Twojej pozycji w Google?”.7. Wypisz kilka(naście) tytułów, zanim wybierzesz ten jedyny
Naprawdę. To ważne. Otwórz nowy dokument, pomyśl, o czym jest artykuł, a potem wyrzuć z siebie co najmniej kilka, a najlepiej kilkanaście pomysłów, by mieć z czego wybierać.8. Pamiętaj o frazach kluczowych
SEO i użytkownicy wcale nie muszą się gryźć. Często można umieszczać w tytułach frazy, które potem - lekko podrasowane - będą jednocześnie działać na korzyść Twojej widoczności oraz pozycji w SERPie, jak i wzmagać zainteresowanie użytkownika. 2 w 1!9. Nie zostawaj w tyle za konkurencją
Obserwuj, co robią inni, szczególnie te osoby/marki, których grupa docelowa pokrywa się z Twoją. Co robią, czego Ty jeszcze nie? Jak możesz ulepszyć swoje tytuły artykułów? Korzystaj z narzędzi lub ręcznie przeczesuj tereny konkurentów.10. Na końcu zrób checklistę i sprawdź, czy:
- tytuł oferuje jasną nagrodę za kliknięcie (wiedzę, zaspokojenie ciekawości itp.);
- możesz dodać coś, co sprawi, że tytuł będzie bardziej wiarygodny/intrygujący?
- tytuł wzbudza emocje, za którymi pójdzie akcja (kliknięcie, czytanie);
- nagłówek jest jasny, konkretny i czytelny?
Ciekawe tytuły artykułów- rodzaje, które dobrze znać (i używać!)
- rankingi z wyliczeniami;
- hiperbole, wzmocnienia, wszystko, co “naj”;
- poradniki, instrukcje;
- zaskakujące fakty i nowości;
- tytuły wzmagające ciekawość;
- zapowiedź unikalnej historii osób, sytuacji, miejsc.
Tego nie rób pisząc tytuły artykułów!
Wiesz już, jak konstruować tytuły. Są jednak praktyki, które czasem kuszą, ale zdecydowanie lepiej ich nie robić - ze względu na wizerunek marki, bounce rate i wiele innych.- Obietnica bez pokrycia. Nie pisz o rzeczach, których nie ma w tekście. Sprowadzisz wtedy na stronę użytkowników, którzy szybko będą sfrustrowani, a Twój współczynnik odrzuceń wzrośnie!
- Nagłówki jak z maszyny losującej. Pamiętaj, że każdy tytuł musi być unikalny. Nie możesz stosować szablonów, które sprawdziły się u innych, bez żadnej refleksji. W końcu liczą się nie tylko kontekst, w jakim występuje tytuł, lecz także potrzeby Twojej grupy docelowej.
- Nie stosuj tanich click-baitów. Utrzymuj wysoką jakość swoich treści. Typowe click-baity częściej złoszczą odbiorców niż przynoszą marce realne korzyści.
Przykłady dobrych tytułów artykułów
Jeśli szukasz pomysłów na dobre tytuły artykułów, przykłady poniżej podpowiedzą Ci, jak wdrożyć w życie nasze wskazówki i podwyższyć współczynnik konwersji.- Tytuł stosuje wyróżniki: “najprostsze”, “błyskawiczne”, “za grosze”;
- Numerowanie - “10 przepisów”;
- Odpowiednia długość - 10 słów.
- Niedopowiedzenie - nie wiadomo, o jaki bank chodzi;
- Wrażenie pilności - “Uważaj”; istotna informacja.
- Pytanie - interesujące, SEO-friendly (często wpisywana fraza);
- Dotyczy czegoś powszechnego (chleb);
- Numerowanie - pięć faktów (*Lepiej, gdyby było cyfrą - “5”, nie “pięć”).
Ćwiczenie dla Ciebie: Jeden artykuł, 5 różnych nagłówków!
[caption id="attachment_45537" align="aligncenter" width="601"] Żródło: https://moz.com/blog/5-data-insights-into-the-headlines-readers-click[/caption]- Masz gotowy artykuł i szukasz tytułu? Świetnie. Zastanów się, o czym on jest, i opisz go w maksymalnie 11 słowach, ale w jak najbardziej neutralny sposób (tak jak przykład Normal powyżej). Czyli na przykład: “Przepisy na makaron z warzywami”.
- To Twoja baza. Teraz możesz z nią pracować, przerabiając tytuł na kolejne wariacje:
- numer (“10 przepisów na makaron z warzywami”)
- pytanie (“Jakie są przepisy na makaron z warzywami?”)
- zwrot do adresata (“Przepisy na makaron z warzywami, które musisz poznać”)
- podpowiedzi (“Jak przygotować makaron z warzywami?”)
- Teraz możesz dopracować swoje tytuły. Zobacz, że użytkownicy najczęściej klikają w tytuł z numerem w treści. Ale z poprzedniej części pamiętasz też inne wskazówki: dodaj więc słowa, które zapadną w pamięć (w przypadku jedzenia będzie to coś pobudzającego kubki smakowe), prawdziwy wyróżnik Twojego wpisu, długość i inne.
- Przeczytaj sobie na głos tytuł, który stworzyłeś, i oceń, czy jest wystarczająco chwytliwy. Gotowy tytuł może brzmieć np. tak: “Jak przygotować autentyczny włoski makaron z warzywami? Poznaj 10 smakowitych przepisów”.
Na koniec zapamiętaj 5 filarów dobrego tytułu artykułu
- Spraw, by użytkownik Cię potrzebował - zaoferuj mu niezbędne informacje, pomoc albo wzbudź ciekawość;
- Wykreuj w obrębie tytułu pewną pilność, niech czytelnik wie, że nie ma na co czekać;
- Zapewnij, że jesteś unikalny i oryginalny - nikt inny nie oferuje tego, co Ty (możesz wyrazić to specyficzną wiedzą, byciem “pierwszym” czy takim, na którym można polegać;
- Nie powielaj ogólnych schematów, które działają dla innych grup odbiorców, ale nie Twojej. To Ty masz znać swoją grupę docelową i dla niej pisać - nie dla wszystkich 100 milionów osób w sieci!
- Bądź konkretny i szczery, a jeśli tytułem budujesz napięcie, pamiętaj, by tytuł stanął na wysokości zadania.