8 elementów, o których powinieneś wiedzieć, zanim zaczniesz pozycjonować stronę

8 elementów, o których powinieneś wiedzieć, zanim zaczniesz pozycjonować stronę

Posiadasz sklep internetowy, stronę firmową lub inną witrynę i zdecydowałeś, że chcesz zainwestować w SEO? Zanim rozpoczniesz współpracę z agencją, która zrealizuje dla Ciebie kampanię lub sam podejmiesz się takich działań, powinieneś mieć świadomość kluczowych kwestii związanych z procesem pozycjonowania – jego przebiegiem, realnym okresem, w którym możesz się spodziewać efektów i nie tylko. Oto rzeczy, o których powinieneś wiedzieć.

Spis treści

Elementy, o których powinieneś wiedzieć, zanim zaczniesz pozycjonować stronę

SEO to proces

Pozycjonowanie nie działa tak, że dzisiaj zdecydujesz się na działania SEO, a po kilku godzinach Twoja witryna znajdzie się na najwyższych pozycjach na wybrane słowa kluczowe. Owszem – np. optymalizacja meta tagów może przynieść zmianę w ciągu kilku dni, jednak to tylko jeden z wielu elementów, które mają wpływ na pozycje strony. SEO to proces, który trwa – optymalizacja witryny pod wymagania algorytmu Google wymaga czasu. Wraz z kolejnymi miesiącami prac rezultaty kampanii będą coraz lepsze, ale nie pojawią się natychmiast.

Ważne, aby agencja wyjaśniła Ci, kiedy możesz się spodziewać danych rezultatów – w każdym projekcie może to wyglądać inaczej (w zależności np. od branży, rynku, konkurencyjności fraz czy obecnego stopnia zoptymalizowania witryny). Na początku następuje wzrost widoczności witryny w postaci rosnącej liczby fraz w TOP10 i TOP50. Następnie działania zaczynają przekładać się na większy ruch organiczny, a w kolejnym etapie zwiększać się będzie konwersja.

wyniki SEO Delante

SEO wymaga kompleksowych działań

Proces SEO składa się z działań on-site i off-site. Pomijanie jednego z tych elementów powoduje, że ograniczasz swoje możliwości – prowadząc kompleksowe działania jesteś w stanie osiągnąć więcej.

Możesz mieć świetnie zoptymalizowaną witrynę z wysokiej jakości contentem, ale brak sygnałów dla Google w postaci linków prowadzących do strony skończy się tym, że nie będzie ona mogła wykorzystać swojego potencjału, jeśli chodzi o zwiększanie widoczności, w stu procentach. Analogicznie złym wyborem jest inwestowanie wyłącznie w link building. Najlepsze wyniki osiągniesz, jeśli linkowanie będzie wspierało działania na stronie – i na odwrót – a co za tym idzie (wspólną!) strategię całego procesu pozycjonowania.

Co więcej, inicjatywy Twoje i agencji również muszą być spójne. Powinieneś mieć świadomość, jakich kroków nie powinieneś podejmować bez konsultacji z ekspertami.

Jak najbardziej możliwy jest taki schemat, w którym prace zostaną rozdzielone. Ty np. zajmiesz się tworzeniem contentu, a agencja pozostałymi działaniami. Zadania realizowane w ramach SEO wymagają wiedzy i doświadczenia, gdyż w przeciwnym wypadku można sobie łatwo utrudnić rozwijanie widoczności witryny. Oferta setek linków za grosze znaleziona w serwisie ogłoszeniowym może być kusząca, tym bardziej, jeśli idzie za nią obietnica szybkich wyników. Problem jednak w tym, że skorzystanie z niej nie tyle może nic nie dać, co w dodatku może stanowić przyczynę spadku widoczności witryny.

Nie można zagwarantować osiągnięcia danej pozycji

Być może spotkałeś się w sieci z ofertami, z których wynika, że dana firma gwarantuje pozycję TOP1 na najważniejsze słowa kluczowe dla danego biznesu. Jeśli rzeczywiście taki jest przekaz, to powinien być to dla Ciebie sygnał ostrzegawczy. W SEO takie deklaracje często stanowią obietnicę bez pokrycia. 

Nie da się przewidzieć, jak zmienią się algorytmy Google, a do tego dochodzi jeszcze np. kwestia sezonowości Twojego biznesu czy działań konkurencji, która również może dążyć do osiągnięcia najwyższych pozycji na dane zapytania.

Wracając jednak do kwestii updatów – były już takie, które wywracały wyniki wyszukiwania do góry nogami. Z tego względu nie wiemy, jak wyniki wyszukiwania będą wyglądać w przyszłości, od czego będą zależeć, więc nie możemy też zagwarantować pozycji TOP1 po danym okresie.

Bądź na bieżąco ze zmianami w wynikach wyszukiwania!

Wahania w SEO to normalność

Nie ma gwarancji, że pozycje strony zawsze będą tylko rosły. Pamiętaj: mniejsze czy większe wahania pozycji w wynikach wyszukiwania są całkowicie naturalne, dlatego niech spadki nie będą dla Ciebie powodem do paniki. Oczywiście zawsze warto sprawdzić, co je wywołało, jednak miej świadomość, że ich przyczyny często nie będą od Ciebie zależne. Do spadków może dojść np. ze względu na niedostępność serwisu przez kilka dni. Innymi powodami mogą być przykładowo wzmożone działanie konkurencji, zainfekowanie witryny, wprowadzenie aktualizacj algorytmu Google czy Twoja decyzja o diametralnej zmianie struktury strony.

wahania w SEO

Duży ruch nie zawsze oznacza konwersję

Pozyskiwanie dużego ruchu organicznego z Google nie jest jednoznaczne z tym, że będzie się on przekładać na zapytania od klientów i sprzedaż. Po pierwsze znaczenie ma odpowiedni dobór słów kluczowych – jeśli ruch pochodzi głównie z ogólnych fraz, a nie z długiego ogona, to wtedy poziom konwersji może być niższy, ale to nie wszystko.

Kolejna ważna kwestia to również sama strona. Może ona odnotowywać duży ruch, ale jeśli nie będzie zoptymalizowana pod użytkownika, to efekty pod względem konwersji mogą być znikome. Dlatego kluczowe jest przygotowanie takiej strony, która rzeczywiście może skutecznie konwertować. Istotne kwestie to m.in.:

  • Szybkie ładowanie strony – każda sekunda dłużej powoduje, że zmniejsza się poziom konwersji. Z analizy przeprowadzonej przez Portent wynika, że najlepiej konwertują strony, które ładują się do 2 sekund.
page load time zanim zaczniesz pozycjonować
źródło: portent.com/blog/analytics/research-site-speed-hurting-everyones-revenue.htm
  • Struktura menu – internauta powinien bez większego zastanawiania się znaleźć interesujące go podstrony. Dobra nawigacja jest tu kluczem.
  • Karta produktu / podstrona usługi – odbiorca musi wiedzieć, co kupuje i powinien mieć podane (najlepiej w atrakcyjnej formie) w jednym miejscu wszystkie informacje na temat produktu/usługi. Sięgnij po więcej informacji: Jak stworzyć idealną kartę produktu w e-sklepie?
  • CTA – zwracające uwagę, dobrze widoczne i jasne CTA to niezbędny element strony.
  • Wyszukiwarka – musi być funkcjonalna, powinna dawać podpowiedzi przy wypełnianiu pola wyszukiwania i zawsze wyświetlać jakieś wyniki, nawet jeśli w serwisie nie ma tego, czego szuka internauta (przeczytaj: Wyszukiwarka w sklepie internetowym – jak usprawnić wyszukiwanie produktów w ecommerce?).

To oczywiście tylko wybrane elementy, na które warto zwrócić uwagę. Stronie warto poświęcić czas i ją dopracować. Wtedy możemy liczyć na uzyskanie lepszych efektów.

Dowiedz się więcej: Duży ruch, ale jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym? 12 powodów braku konwersji w sklepie online

Samodzielne pozycjonowanie to nie zawsze dobry pomysł

Szkolenie się pod kątem SEO to zdecydowanie słuszny kierunek – warto mieć wiedzę z tego zakresu, nawet tylko po to, aby mieć pojęcie na temat działań realizowanych przez agencję SEO.

Czy jednak pozycjonowanie na własną rękę to dobry pomysł? Istnieje duże ryzyko popełnienia błędów, choćby w postaci zainwestowania w niskiej jakości linki, którymi możemy doprowadzić stronę nie na topowe pozycje, lecz do filtra. Jeśli dopiero wtedy zdecydujesz się na współpracę z agencją, to musisz się liczyć z tym, że wyprowadzenie na prostą profilu linkowego będzie wymagać czasu.

Jeśli czujesz się mocny w niektórych składowych SEO, np. w tworzeniu treści i ich optymalizacji, to być może warto, abyś się tym zajął, a pozostałe działania przekazał na barki specjalistów. Przy czym podejmowane przez Ciebie inicjatywy powinny być spójne, biorąc pod uwagę choćby to, pod jakie słowa kluczowe będziesz optymalizować serwis.

Zanim zaczniesz pozycjonować stronę – podsumowanie

Rozpoczęcie kampanii SEO wymaga przygotowania. Realizowane działania powinny być dobrze zaplanowane, kompleksowe i obejmować wszystkie elementy, które mają wpływ na widoczność witryny.

Na uzyskanie oczekiwanych efektów trzeba poczekać – pożądany rezultat nie nastąpi z dnia na dzień. W SEO czynnik czasu jest bardzo istotny – nie da się go przeskoczyć. Zamierzony efekt możesz osiągnąć regularnymi, jakościowymi działaniami.

Jeśli nie jesteś SEOwcem, a pozycjonowanie to dla Ciebie czarna magia, rozważ przekazanie realizacji prac specjalistom – jednak pamiętaj, nic nie stoi na przeszkodzie, abyś mając czas, kształcił się w zakresie SEO 🙂

FAQ

Jeśli specjalista/agencja SEO składa taką obietnicę, to w głowie powinna zapalić Ci się czerwona lampka – tym bardziej, jeśli zapewnienie dotyczy TOP1 na konkurencyjną frazę w 3 miesiące. W wielu przypadkach taki cel jest jak najbardziej do zrealizowania, ale na pewno nie można dać takich gwarancji.

Nikt nie wie, jakie będą kolejne aktualizacje Google – w ich wyniku pozycje witryny mogą i zapewne będą się zmieniać, więc ponownie trzeba będzie optymalizować stronę, biorąc pod uwagę bieżące wymagania wyszukiwarki. Lepiej unikaj firm, które w ten sposób zachęcają do podjęcia współpracy.

To kwestia ustaleń. Przeprowadzenie optymalizacji wymaga dostępu do CMS-a, a często również do usługi hostingowej, na której znajdują się pliki strony. Przy czym możliwy jest również taki model, w którym SEOwiec przygotowuje listę rekomendowanych zmian, które następnie są wdrażane przez klienta lub jego programistę. Content również może być dodawany albo przez właściciela strony, albo przez pracownika agencji.

(3)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Podstawy SEO dla web developera.  Co warto wiedzieć?

Podstawy SEO dla web developera. Co warto wiedzieć?

Optymalizacja strony WWW jest niezbędnym elementem w SEO. Witryna powinna spełniać wymagania algorytmu Google, gdyż ma to istotny wpływ na jej widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania. Podstawy SEO dla programisty są kluczową wiedzą, która pomoże web developerowi odpowiedzialnemu za realizację serwisu ułatwić proces budowania widoczności strony w SERP-ach, a także osiągnięcie porozumienia pomiędzy programistą a SEOwcem.

Czytaj więcej
Platforma sprzedaży B2B - jakie cechy powinna posiadać?

Platforma sprzedaży B2B – jakie cechy powinna posiadać?

Rynek e-commerce to dzisiaj nie tylko ciągle rosnąca liczba sklepów internetowych kierujących swoją ofertę do klienta indywidualnego. To również szereg platform, które wspierają procesy sprzedaży B2B i pomagają realizować zamówienia od klientów hurtowych. Czym powinna się charakteryzować dobrze zaprojektowana platforma B2B? O tym poniżej.

Czytaj więcej