.animate-view{opacity: 1 !important;}

Co to jest SEO? Wszystko o Search Engine Optimization

8min.

Komentarze:0

SEO
Co to jest SEO? Wszystko o Search Engine Optimization
19 kwietnia 2023
Jeżeli zależy Ci na jak najlepszej widoczności w Internecie, powinieneś zadbać o SEO swojej witryny. Czym jest ten proces, o którym tak wiele się mówi w ostatnim czasie? Zapoznaj się z najważniejszymi informacjami na temat pozycjonowania - od definicji przez czynniki rankingowe aż po narzędzia.

8min.

Komentarze:0

Co to jest SEO? Definicja

SEO (ang. Search Engine Optimization) to zbiór praktyk poprawiających widoczność strony w wynikach wyszukiwania, tak aby wyświetlała się ona na jak najwyższych pozycjach na określone słowa kluczowe. Optymalizacja strony pod kątem SEO sprawia, że roboty wyszukiwarki, np. Google czy Bing, łatwiej na nią trafiają.

Dlaczego SEO jest ważne? Ponieważ pozwala pozyskać naturalny ruch organiczny – im lepsza widoczność w SERP-ach (wynikach wyszukiwania), tym większa szansa, że na Twoją stronę trafią potencjalni klienci.

Na przykład, jeśli jesteś fotografem z Wrocławia i inwestujesz w pozycjonowanie, to po wpisaniu zapytania “fotograf ślubny Wrocław”, Twoja witryna powinna pojawić się w TOP10, czyli na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Te wyniki są zwykle najchętniej klikane przez użytkowników.

Co wpływa na SEO? Czynniki rankingowe

O tym, na którym miejscu w wynikach wyszukiwania znajdzie się Twoja strona, decyduje algorytm wyszukiwarki, czyli zestaw czynników determinujących kolejność stron w rankingu Google’a. Przyjmuje się, że takich parametrów jest ponad 200 (tak przynajmniej w 2006 r twierdził jeden z pracowników Google’a), choć większość z nich nigdy nie została oficjalnie potwierdzona.

W ciągu roku przeprowadzane są większe i mniejsze aktualizacje, które mogą wpływać na pozycję Twojego serwisu w SERP-ach. Sprawdź, na jakie czynniki rankingowe powinieneś zwrócić uwagę.

Content

W lutym 2011 r. pojawił się update algorytmu zwany Google Panda, którego celem było poprawienie rankingu stron z wysokiej jakości treścią. Stanowiło to odpowiedź na częste wówczas zjawisko kopiowania tekstów lub publikowania bezwartościowego contentu.

Google badając treści, zwraca uwagę na:

  • słowa kluczowe – użycie fraz na stronie powinno być przemyślane, a teksty odpowiednio nimi nasycone. Unikniesz w ten sposób przeoptymalizowania lub uznania witryny za spam, co może skutkować obniżeniem pozycji w SERP-ach,
  • jakość – teksty na stronie powinny być merytoryczne, przydatne dla użytkownika oraz napisane starannym i poprawnym językiem,
  • świeżość – Google “lubi” serwisy, które dostarczają stale aktualizowanych treści. Mają one szansę pojawić się wyżej w wynikach wyszukiwania.
  • multimedia – zdjęcia, infografiki, filmy również mogą stanowić wartościowy content i wspierać SEO poprzez słowa kluczowe w nazwie pliku czy atrybucie alt,
  • direct answers – jeśli Google uzna treść danej strony za wartościową i trafnie odpowiadającą na wpisywane przez użytkownika zapytanie, wyróżni je tzw. pozycją zero, która ma znaczenie również w wyszukiwaniu głosowym.
seo co to
Przykład direct answers. Żródło: własny zrzut ekranu

Budowa strony internetowej

To, w jaki sposób strona została zbudowana pod względem technicznym, wpływa na crawl budget, czyli czas i zasoby, jakie roboty Google’a poświęcają na zaindeksowanie witryny. Jeśli boty indeksujące napotkają problem ze skanowaniem i indeksowaniem stron w Twoim serwisie (np. błędy serwery, błędy 404), nie pojawią się one w wynikach wyszukiwania.

Dzisiaj niezwykle ważnym aspektem jest responsywność stron internetowych. Według badań w 2021 r. ok. 57% ruchu internetowego na świecie pochodziło z mobile’a. Już w lipcu 2018 r. Google przeprowadził Speed Update, ogłaszając tym samym, że prędkość ładowania strony jest jednym z czynników rankingowych. Opóźnienia na tym tle pogarszają doświadczenia użytkownika oraz obniżają współczynnik konwersji.

W lipcu 2021 roku Google poszedł jeszcze dalej i przeprowadził kolejną aktualizację – wraz z nią znaczenia nabrał Core Web Vitals, czyli parametry oceniające, w jakim stopniu dana strona jest przyjazna dla użytkownika, również pod względem ładowania się witryny.

Warto dodać, że jeśli posiadasz dwie wersje strony – osobną na urządzenia mobilne i osobną na desktopa – to ich zawartości oraz architektura informacji powinny być takie same, aby zapewnić odbiorcom podobne wrażenia podczas kontaktu z witryną.

Poza tym dobrze zbudowana strona internetowa posiada certyfikat bezpieczeństwa, ma ustawione tagi canonical dla zduplikowanych treści,a jej adresy URL zawierają słowa kluczowe, co pomaga robotom w rozpoznaniu tematyki danej strony.

Kod HTML

Znaczniki html informują roboty Google’a o zawartości strony oraz umożliwiają jej szybkie renderowanie. Za ich pośrednictwem boty odczytują m.in. tytuły, nagłówki oraz dane strukturalne, odpowiadające za rich snippets, które pojawiają się bezpośrednio w wynikach wyszukiwania i są dodatkową informację dla użytkownika, na przykład o dostępności produktu w magazynie czy średniej ocenie.

seo co to jest
Rich snippets w wynikach wyszukiwania. Źródło: własny zrzut ekranu

Znaczniki “alt” opisują natomiast obrazy, co jest ważne nie tylko z punktu widzenia SEO, ale również osób niepełnosprawnych, które w ten sposób mogą zrozumieć ich zawartość. Tego rodzaju atrybut ułatwia też optymalizację obrazów w Grafiki Google, stając się szansą na zdobycie dodatkowego ruchu organicznego, szczególnie jeśli publikujesz na przykład infografiki.

Autorytet

Jednym z update’ów z 2021 r. Google potwierdził, że ważnym parametrem w rankingu jest zasada E-E-A-T (ang. expertise, experience, authoritativeness, trustworthiness, czyli eksperckość, doświadczenie, autorytet, wiarygodność), która ocenia poziom jakości i przydatności danej witryny. Wraz z tym update’em wiele stron zawierających thin content straciło wysokie pozycje w SERP-ach.

W myśl zasady E-E-A-T autor treści powinien dostarczać eksperckiej wiedzy, tak by witryna cieszyła się zaufaniem i wiarygodnością grupy docelowej oraz zdobyła wysoki autorytet w oczach Google’a, czego przejawem są wszelkie linki prowadzące do witryny i udostępnienia. E-E-A-T jest szczególnie ważne w branżach YMYL, związanymi ze zdrowiem lub finansami.

Linki

Już w 1998 r. pierwszy algorytm Google’a, PageRank, nie krył znaczenie linków przychodzących w tworzeniu rankingu SERP. Nic pod tym względem się nie zmieniło, bo są one nadal jednym z najważniejszych czynników rankingowych. Im bardziej wartościowe odnośniki prowadzą do Twojej witryny, tym lepiej dla Twojego SEO.

Nie bez znaczenia są również wykorzystane do tego celu anchory. Ważne, aby w naturalny sposób wskazywały użytkownikom i wyszukiwarkom, o czym jest dana strona internetowa. Unikaj tzw. exactów, na przykład czerwona sukienka na wesele, ponieważ za nadużywanie takich anchorów, możesz zostać ukarany przez Google’a filtrem algorytmicznym lub ręcznym. Skutkuje on nagłym spadkiem widoczności Twojej witryny.

Personalizacja wyników wyszukiwania

Google przez lata tak pracował nad swoim algorytmem, aby jak najlepiej zrozumieć intencję wyszukiwania użytkownika – informacyjną, nawigacyjną lub transakcyjną. Dzięki temu staranniej dopasowuje wyniki. Jeżeli ktoś wpisuje w wyszukiwarkę “szarlotka”, to Google wie, że chodzi o przepis lub wskazówki “jak upiec szarlotkę”, a jeśli wpisuje konkretny model smartfona, to algorytm wie natomiast, że chodzi o intencję zakupową.

Dlatego tak ważne jest, abyś swoją stronę optymalizował pod kątem search intent użytkowników, bo jeśli szukają oni informacji, to nie kieruj ich na stronę produktu i odwrotnie. W przeciwnym razie zmuszasz odwiedzających do szybkiego opuszczenia strony, co negatywnie wpływa na współczynnik odrzuceń.

Wyniki wyszukiwania będą też się różnić w zależności od lokalizacji. Jeżeli wpiszesz w Google “mechanik”, to otrzymane rezultaty będą dopasowane względem Twojej okolicy. W związku z tym pozycjonowanie się na tak ogólne frazy mija się z celem i lepiej skupić się na SEO lokalnym.

Black Hat SEO

Algorytmy Google’a są już na tyle inteligentne, że wyłapują działania mające na celu manipulowanie rankingiem. Upychanie słów kluczowych lub ich maskowanie, korzystanie z farmy linków lub cloakingu (prezentowanie Google’owi innej zawartości na stronie niż realnym użytkownikom) może przynieść chwilowe wzrosty, ale gdy roboty wyszukiwarki zorientują się, że stosujesz niedozwolone praktyki, na Twoją stronę może zostać nałożony filtr algorytmiczny lub ręczny, a w najgorszym przypadku ban usuwający całą witrynę z wyników wyszukiwania.

Nowe trendy w wyszukiwaniu

Google cały czas rozwija swoje algorytmy. Znaczenia nabiera wyszukiwanie głosowe, recenzje produktów, indeksowanie filmów czy obrazów. Istnieją też trzy strategiczne obszary, które są traktowane przez wyszukiwarkę w szczególny sposób:

  • lokalne SEO – w tym przypadku ważne jest zachowanie spójności między wizytówkami NAP w różnych serwisach a tym, co znajduje się w Google Moja Firma. Zadbaj o maksymalne wykorzystanie potencjału Googlowskiej wizytówki, łącznie z uzupełnieniem sekcji Aktualności. Zwróć również uwagę na pozyskiwanie recenzji i nie pozostawianie ich bez odpowiedzi.
  • wiadomości – Google News i Google Discover zaczynają odgrywać coraz większą rolę w zwiększaniu ruchu organicznego serwisów i to nie tylko tych informacyjnych. Ważnym elementem takich treści są również zdjęcia.
  • e-commerce – ranking opracowany dla sklepów internetowych różni się od tego stosowanego w przypadku standardowych stron usługowych. W e-commerce znaczenia nabierają m.in. opisy produktów, przyjazne adresy URL czy paginacja.
  • SGE – czyli Serach Generative Experience to odpowiedź Google na rosnącą popularność ChatuGPT. Chodzi o wyniki wyszukiwania generowane przez AI. Rozwiązanie wciąż jest jeszcze doprecyzowane i zostało wdrożone tylko w niektórych krajach. Wbrew obawo, nie zabije SEO, nie da się jednak ukryć, że sporo zmieni w naszych strategiach SEO.

Technologia i CMSy a SEO

W zależności od CMS-a, na którym powstała dana witryna, pozycjonowanie może być mniej lub bardziej problematyczne – każde rozwiązanie gwarantuje inne funkcje SEO, ma swoje wady i zalety. Na ogół oprogramowania typu open source nie sprawiają pod tym względem problemów, ponieważ nawet jeśli nie mają domyślnych opcji SEO, to można je łatwo zainstalować za pomocą modułów.

Pozycjonowanie jest natomiast trudniejsze w realizacji na platformach typu SaaS czy w kreatorach stron, gdzie zakres możliwości SEO jest znacząco ograniczony. Stoi za tym brak dostępu do pełnego kodu strony, a to właśnie tam często leży źródło wielu problemów technicznych strony.

Problematyczne okazuje się również pozycjonowanie stron opartych o customowe rozwiązania, jeśli nie uwzględniały one od początku działań SEO – późniejsze zmiany okazują się nie tylko utrudnione, ale i kosztowne.

Dostępne na rynku rozwiązania pozwalają często w kilka minut stworzyć stronę lub sklep internetowy, ale kosztem chociażby kwestii SEO. Wielu właścicieli biznesów, wybierając CMS, po prostu o tym nie myśli. Dlatego tak ważne jest uwzględnienie ewentualnego pozycjonowania już na etapie projektowania strony, co pozwoli w przyszłości uniknąć niepotrzebnych trudności i kosztów. Przebudowa niektórych funkcji na stronie może okazać się pracochłonna.

Branże SEO

W SEO duże znaczenie ma również branża. Im bardziej konkurencyjna, tym trudniej zdobyć wysokie pozycje w SERP-ach. Sprzedawanie kosmetyków czy akcesoriów dla dzieci, choć nie wydaje się z pozoru trudne, to wypozycjonowanie takiej witryny, tak by pojawiała się w TOP10, wymaga czasu, dobrze zaplanowanej strategii i większego budżetu.

Jeśli nawet nie masz dużej konkurencji, ponieważ sprzedajesz obrabiarki CNC, to SEO wcale nie musi być dla Ciebie kluczowym kanałem, a jedynie pomocniczym. W tym przypadku będzie Ci bardziej zależeć na dotarciu do klientów B2B, więc wysokie pozycje w SERP-ach nie zawsze przełożą się bezpośrednio na sprzedaż.

Nie można również zapomnieć o branżach z pogranicza YMYL, które są pod szczególnym obstrzałem Google’a i wymagają szczególnej uwagi w podejmowaniu różnych działań SEO.

Narzędzia SEO

Dobre SEO nie jest możliwe bez narzędzi. I choć jest wiele darmowych opcji, to do profesjonalnych działań warto sięgnąć po te płatne, które dają dostęp do większej ilości danych. Oto najważniejsze narzędzia, które ułatwiają pracę specjalisty SEO.

Analityczne

Do przeprowadzania analizy działań SEO niezbędny jest Google Search Console i Google Analytics, czyli darmowe narzędzia Google’a. Pierwsze z nich monitoruje ruch organiczny. Z jego pomocą sprawdzisz m.in., na jakie frazy wyświetla się Twoja strona oraz jakie zajmuje pozycje. Google Analytics podpowie Ci natomiast, z których kanałów użytkownicy najczęściej wchodzą na stronę i jakie podstrony mają największą liczbę odsłon.

Crawlery

Na rynku są dostępne programy, które naśladują działanie botów indeksujących. Dzięki temu szybko i sprawnie jesteś w stanie przeprowadzić audyt swojej strony i sprawdzić, z jakimi problemami się boryka. W tym celu możesz skorzystać ze Screaming Frog SEO Spider, którego darmowa wersja pozwala przeanalizować do 500 adresów URL, lub narzędzia Sitebulb z 14-dniowym darmowym trialem.

Link building to podstawa dobrego SEO. Aby robić to skutecznie, potrzebny jest program, w którym będziesz mógł weryfikować linkujące domeny, jak również domeny, które linkują do Twojej witryny. Jednym z takich narzędzi jest Ahrefs pozwalający przeprowadzić dokładną analizę linków, i nie tylko (znajdziesz tam m.in. Keyword Explorer). Innym przydatnym oprogramowaniem jest Clusteric, który oprócz audytu profilu linków zapewnia szereg dodatkowych funkcji SEO.

Keyword Research & Content

Do przeprowadzenia keyword researchu możesz wykorzystać darmowe narzędzia, takie jak Ubersuggest czy Keyword Tool, ale jednak płatne programy dostarczą Ci bardziej precyzyjnych danych. Senuto, Semstorm, SurferSEO, Contadu to tylko niektóre z nich. Dzięki nim dobór fraz i pisanie efektywnych tekstów SEO jest znacznie łatwiejsze. Większość programów oferuje darmowe triale.

Co to jest SEO? – Podsumowanie

Na usługę SEO składa się szereg działań – dobór słów kluczowych, tworzenie contentu, pozyskiwanie wysokiej jakości linków, odpowiednia struktura strony, responsywność i dbałość o parametry techniczne. Wszystko razem przyczynia się do poprawy widoczności witryny w wyszukiwarce i zdobywania najbardziej wartościowego ruch, jakim jest tzw. organic.

Aby optymalizacja SEO była jak najbardziej skuteczna, niezbędne są profesjonalne narzędzia do analizy i monitorowania pozycji. Jeśli skorzystasz z pomocy doświadczonej agencji SEO, otrzymasz wszystko w pakiecie. To korzystne rozwiązanie w szczególności dla osób początkujących, które chcą uniknąć błędów na starcie i szybciej osiągnąć założony cel.

Autor
Wojciech Urban SEO R&D Specialist
Autor
Wojciech Urban

SEO R&D Specialist

Specjalista R&D w dziedzinie SEO i analityki internetowej. Najlepiej czuje się w obszarze technicznego SEO, a jego głównym zadaniem jest zapewnienie, aby strony internetowe były zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek i osiągały wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.

Autor
Wojciech Urban SEO R&D Specialist
Autor
Wojciech Urban

SEO R&D Specialist

Specjalista R&D w dziedzinie SEO i analityki internetowej. Najlepiej czuje się w obszarze technicznego SEO, a jego głównym zadaniem jest zapewnienie, aby strony internetowe były zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek i osiągały wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.

Zostaw komentarz

FAQ

Co to jest SEO?

SEO (Search Engine Optimization) to zbiór praktyk mających na celu zwiększenie widoczności strony w wynikach wyszukiwania, tak aby pojawiała się na jak najwyższych pozycjach dla określonych słów kluczowych.

Na co zwraca uwagę Google podczas analizowania treści na stronie?

Google zwraca uwagę na zawartość strony, jej architekturę, kod HTML, UX i sygnały zewnętrzne – linki z innych stron, wzmianki w mediach społecznościowych.

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM