Posiadasz sklep internetowy, stronę firmową lub inną witrynę i zdecydowałeś, że chcesz zainwestować w SEO? Zanim rozpoczniesz współpracę z agencją, która zrealizuje dla Ciebie kampanię lub sam podejmiesz się takich działań, powinieneś mieć świadomość kluczowych kwestii związanych z procesem pozycjonowania - jego przebiegiem, realnym okresem, w którym możesz się spodziewać efektów i nie tylko. Oto rzeczy, o których powinieneś wiedzieć.
Elementy, o których powinieneś wiedzieć, zanim zaczniesz pozycjonować stronę
SEO to proces
Pozycjonowanie nie działa tak, że dzisiaj zdecydujesz się na działania SEO, a po kilku godzinach Twoja witryna znajdzie się na najwyższych pozycjach na wybrane słowa kluczowe. Owszem – np. optymalizacja meta tagów może przynieść zmianę w ciągu kilku dni, jednak to tylko jeden z wielu elementów, które mają wpływ na pozycje strony. SEO to proces, który trwa - optymalizacja witryny pod wymagania algorytmu Google wymaga czasu. Wraz z kolejnymi miesiącami prac rezultaty kampanii będą coraz lepsze, ale nie pojawią się natychmiast.
Ważne, aby agencja wyjaśniła Ci, kiedy możesz się spodziewać danych rezultatów – w każdym projekcie może to wyglądać inaczej (w zależności np. od branży, rynku, konkurencyjności fraz czy obecnego stopnia zoptymalizowania witryny). Na początku następuje wzrost widoczności witryny w postaci rosnącej liczby fraz w TOP10 i TOP50. Następnie działania zaczynają przekładać się na większy ruch organiczny, a w kolejnym etapie zwiększać się będzie konwersja.
SEO wymaga kompleksowych działań
Proces SEO składa się z działań on-site i off-site. Pomijanie jednego z tych elementów powoduje, że ograniczasz swoje możliwości – prowadząc kompleksowe działania jesteś w stanie osiągnąć więcej.
Możesz mieć świetnie zoptymalizowaną witrynę z wysokiej jakości contentem, ale brak sygnałów dla Google w postaci linków prowadzących do strony skończy się tym, że nie będzie ona mogła wykorzystać swojego potencjału, jeśli chodzi o zwiększanie widoczności, w stu procentach. Analogicznie złym wyborem jest inwestowanie wyłącznie w link building. Najlepsze wyniki osiągniesz, jeśli linkowanie będzie wspierało działania na stronie - i na odwrót - a co za tym idzie (wspólną!) strategię całego procesu pozycjonowania.
Co więcej, inicjatywy Twoje i agencji również muszą być spójne. Powinieneś mieć świadomość, jakich kroków nie powinieneś podejmować bez konsultacji z ekspertami.
Jak najbardziej możliwy jest taki schemat, w którym prace zostaną rozdzielone. Ty np. zajmiesz się tworzeniem contentu, a agencja pozostałymi działaniami. Zadania realizowane w ramach SEO wymagają wiedzy i doświadczenia, gdyż w przeciwnym wypadku można sobie łatwo utrudnić rozwijanie widoczności witryny. Oferta setek linków za grosze znaleziona w serwisie ogłoszeniowym może być kusząca, tym bardziej, jeśli idzie za nią obietnica szybkich wyników. Problem jednak w tym, że skorzystanie z niej nie tyle może nic nie dać, co w dodatku może stanowić przyczynę spadku widoczności witryny.
Nie można zagwarantować osiągnięcia danej pozycji
Być może spotkałeś się w sieci z ofertami, z których wynika, że dana firma gwarantuje pozycję TOP1 na najważniejsze słowa kluczowe dla danego biznesu. Jeśli rzeczywiście taki jest przekaz, to powinien być to dla Ciebie sygnał ostrzegawczy. W SEO takie deklaracje często stanowią obietnicę bez pokrycia.
Nie da się przewidzieć, jak zmienią się algorytmy Google, a do tego dochodzi jeszcze np. kwestia sezonowości Twojego biznesu czy działań konkurencji, która również może dążyć do osiągnięcia najwyższych pozycji na dane zapytania.
Wracając jednak do kwestii updatów – były już takie, które wywracały wyniki wyszukiwania do góry nogami. Z tego względu nie wiemy, jak wyniki wyszukiwania będą wyglądać w przyszłości, od czego będą zależeć, więc nie możemy też zagwarantować pozycji TOP1 po danym okresie.
Bądź na bieżąco ze zmianami w wynikach wyszukiwania!
Wahania w SEO to normalność
Nie ma gwarancji, że pozycje strony zawsze będą tylko rosły. Pamiętaj: mniejsze czy większe wahania pozycji w wynikach wyszukiwania są całkowicie naturalne, dlatego niech spadki nie będą dla Ciebie powodem do paniki. Oczywiście zawsze warto sprawdzić, co je wywołało, jednak miej świadomość, że ich przyczyny często nie będą od Ciebie zależne. Do spadków może dojść np. ze względu na niedostępność serwisu przez kilka dni. Innymi powodami mogą być przykładowo wzmożone działanie konkurencji, zainfekowanie witryny, wprowadzenie aktualizacj algorytmu Google czy Twoja decyzja o diametralnej zmianie struktury strony.
Duży ruch nie zawsze oznacza konwersję
Pozyskiwanie dużego ruchu organicznego z Google nie jest jednoznaczne z tym, że będzie się on przekładać na zapytania od klientów i sprzedaż. Po pierwsze znaczenie ma odpowiedni dobór słów kluczowych – jeśli ruch pochodzi głównie z ogólnych fraz, a nie z długiego ogona, to wtedy poziom konwersji może być niższy, ale to nie wszystko.
Kolejna ważna kwestia to również sama strona. Może ona odnotowywać duży ruch, ale jeśli nie będzie zoptymalizowana pod użytkownika, to efekty pod względem konwersji mogą być znikome. Dlatego kluczowe jest przygotowanie takiej strony, która rzeczywiście może skutecznie konwertować. Istotne kwestie to m.in.:
Szybkie ładowanie strony – każda sekunda dłużej powoduje, że zmniejsza się poziom konwersji. Z analizy przeprowadzonej przez Portent wynika, że najlepiej konwertują strony, które ładują się do 2 sekund.
Struktura menu – internauta powinien bez większego zastanawiania się znaleźć interesujące go podstrony. Dobra nawigacja jest tu kluczem.
Karta produktu / podstrona usługi – odbiorca musi wiedzieć, co kupuje i powinien mieć podane (najlepiej w atrakcyjnej formie) w jednym miejscu wszystkie informacje na temat produktu/usługi. Sięgnij po więcej informacji: Jak stworzyć idealną kartę produktu w e-sklepie?
CTA – zwracające uwagę, dobrze widoczne i jasne CTA to niezbędny element strony.
Samodzielne pozycjonowanie to nie zawsze dobry pomysł
Szkolenie się pod kątem SEO to zdecydowanie słuszny kierunek - warto mieć wiedzę z tego zakresu, nawet tylko po to, aby mieć pojęcie na temat działań realizowanych przez agencję SEO.
Czy jednak pozycjonowanie na własną rękę to dobry pomysł? Istnieje duże ryzyko popełnienia błędów, choćby w postaci zainwestowania w niskiej jakości linki, którymi możemy doprowadzić stronę nie na topowe pozycje, lecz do filtra. Jeśli dopiero wtedy zdecydujesz się na współpracę z agencją, to musisz się liczyć z tym, że wyprowadzenie na prostą profilu linkowego będzie wymagać czasu.
Jeśli czujesz się mocny w niektórych składowych SEO, np. w tworzeniu treści i ich optymalizacji, to być może warto, abyś się tym zajął, a pozostałe działania przekazał na barki specjalistów. Przy czym podejmowane przez Ciebie inicjatywy powinny być spójne, biorąc pod uwagę choćby to, pod jakie słowa kluczowe będziesz optymalizować serwis.
Zanim zaczniesz pozycjonować stronę – podsumowanie
Rozpoczęcie kampanii SEO wymaga przygotowania. Realizowane działania powinny być dobrze zaplanowane, kompleksowe i obejmować wszystkie elementy, które mają wpływ na widoczność witryny.
Na uzyskanie oczekiwanych efektów trzeba poczekać – pożądany rezultat nie nastąpi z dnia na dzień. W SEO czynnik czasu jest bardzo istotny – nie da się go przeskoczyć. Zamierzony efekt możesz osiągnąć regularnymi, jakościowymi działaniami.
Jeśli nie jesteś SEOwcem, a pozycjonowanie to dla Ciebie czarna magia, rozważ przekazanie realizacji prac specjalistom - jednak pamiętaj, nic nie stoi na przeszkodzie, abyś mając czas, kształcił się w zakresie SEO :)
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.