27 października EROD (Europejska Rada Ochrony Danych) przyjęła decyzję nakazującą podjęcie w ciągu dwóch tygodni działań związanych z Meta Ireland Limited (Meta IE) i w konsekwencji – nałożenie zakazu przetwarzania danych osobowych na potrzeby reklamy na terenie całego Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG).
Zakaz przetwarzania zacznie obowiązywać po upływie tygodnia od powiadomienia administratora, a więc w ciągu tygodnia od 31 października.
Przewodnicząca EROD Anu Talus powiedziała:
„Po dokładnym rozważeniu EROD uznała za konieczne poinstruowanie IE SA, aby nałożyła zakaz przetwarzania obejmujący cały EOG, skierowany do Meta IE. Już w grudniu 2022 r. w wiążących decyzjach EROD wyjaśniono, że umowa nie stanowi odpowiedniej podstawy prawnej przetwarzania danych osobowych przez Meta na potrzeby reklamy. Ponadto IE SA uznała, że Meta nie wykazała stosowania się do nakazów nałożonych pod koniec ubiegłego roku. Najwyższy czas, aby Meta doprowadziła swoje przetwarzanie do zgodności i zaprzestała przetwarzania niezgodnego z prawem.”
To stawia w nieco innym świetle decyzję o wprowadzeniu płatnych kont dla użytkowników w Europie.
Co to oznacza dla marketerów?
Jak widzisz, poleganie tylko na jednym kanale pozyskiwania klientów to duże ryzyko. Jeśli ktoś inwestował tylko w działania płatne na FB, to przyszłość może mu się rysować w nieciekawych barwach. Podobnie poleganie tylko na organicu może być zdradliwe, szczególnie teraz, gdy co miesiąc mamy update’y potrafiące wyciąć z dnia na dzień większość ruchu. Dla prowadzenia biznesu online coraz bardziej istotne jest zrównoważona dywersyfikacja kanałów komunikacji i pozyskiwania klientów, ze szczególnym naciskiem na rozwój własnych kanałów, tj. niezależnych od zewnętrznych podmiotów (jak Google czy Meta) – np. newslettera.
https://edpb.europa.eu/news/news/2023/edpb-urgent-binding-decision-processing-personal-data-behavioural-advertising-meta_en
https://dig.watch/updates/eu-data-regulator-decided-to-ban-personalised-advetising-on-facebook-and-instagram
https://www.politico.eu/article/facebook-and-instagram-to-offer-subscriptions-in-europe/