Google potwierdza listopadowy update wyszukiwania lokalnego

Google potwierdza listopadowy update wyszukiwania lokalnego

W listopadzie dochodziły nas słuchy, że Google miesza wynikami lokalnymi. Teraz mamy na to potwierdzenie – listopadowy update dotyczył głównie wyników lokalnych i był spowodowany wdrożeniem dopasowania neuronowego.

2 grudnia na twitterze @SearchLiason otrzymaliśmy potwierdzenie – Google wprowadził wykorzystywanie dopasowania neuronowego w procesie generowania wyników wyszukiwania lokalnego. Update ten został oficjalnie nazwany „Nov. 2019 Local Search Update”.

Update jest wdrożony globalnie, co oznacza, że działa dla wszystkich wersji Google na świecie.

Co to jest dopasowanie neuronowe?

Dopasowanie neuronowe (neural matching) zostało wprowadzone do wspierania wyszukiwania w 2018 roku i początkowo działało dla około 30% wszystkich wyszukiwań. Jak widać, Google wciąż rozszerza jego zasięg, tym razem o wyszukiwanie lokalne. Jest to system oparty na sztucznej inteligencji (AI), który pomaga lepiej dopasować wyszukiwane słowa do ich znaczenia. Można je przyrównać do wyszukiwania na podstawie synonimów.

Użytkownicy, którzy wyszukują informacji w Google, często używają innych wyrażeń/słów od tych, które są zawarte na stronach internetowych, na których mogą znaleźć odpowiedź. Dopasowanie neuronowe ma rozwiązać ten problem i lepiej dopasować wyniki wyszukiwania, nawet jeśli będą one zawierać inne słowa kluczowe.

Przykład różnic w wyszukiwaniu i wynikach:

Jak użytkownicy szukają odpowiedzi Synonim użyty na stronie z odpowiedzią
Jak zmienić jasność ekranu laptopa? dostosować
Jak zmienić pdf na dokument word? skonwertować
Jak zmienić pamięć w laptopie? zainstalować
Jak zmienić żarówkę? wymienić
Jak zmienić monitor wyświetlania? przełączyć

Danny Sullivan podał przykład, który dobrze obrazuje wykorzystanie dopasowania neuronowego. Po wyszukaniu frazy: „why does my tv look strange” („dlaczego mój telewizor wygląda dziwnie”) Google, przy wykorzystaniu neural matching, poda wynik dopasowany do frazy „soap opera effect” („efekt opery mydlanej” – efekt interpolacji ruchu).

Dopasowanie neuronowe

Czym dopasowanie neuronowe różni się od RankBrain?

Czy to nie to samo? Przecież RankBrain to też system oparty na sztucznej inteligencji, który ma dopasowywać wyniki do zapytań.

RankBrain ma za zadanie lepiej dopasować strony do wyszukiwanego konceptu. Dopasowanie neuronowe dopasowuje słowa do wyszukiwań.

Co dopasowanie neuronowe oznacza dla SEO?

Czy możemy coś zrobić w związku z aktualizacją? W zasadzie niewiele. Należy nadal tworzyć użyteczny i jakościowy kontent na strony. Dopasowanie neuronowe jeszcze bardziej potwierdza, że coraz większy nacisk powinniśmy kłaść na kontekst treści. Google staje się coraz bardziej inteligentną wyszukiwarką i lepiej analizuje słowa używane naturalnie na stronie internetowej, a następnie dopasowuje je do wyszukiwań. Może wkrótce pojedyncze słowa kluczowe staną się mniej istotne i pozycjonowanie będzie oparte o kontekst – ale na to jeszcze chwilę musimy poczekać 😉

(5)
Autor
Marketing Team Leader - Kasia

Marketing Team Leader

W Delante od 2017 roku, odpowiedzialna za marketing w Polsce i za granicą. Wielbicielka analiz, "grzebania" w narzędziach i projektowego podejścia do zadań. Miłośniczka podróży, języków, muzyki i psia mama. W wolnych chwilach zaplata sznurkowe makramy lub chwyta za saksofon.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Eksploracja GA4 - jak tworzyć raporty niestandardowe?

Eksploracja GA4 - jak tworzyć raporty niestandardowe?

Eksplorowanie to nowa sekcja w GA4. Możesz dzięki niech stworzyć raporty niestandardowe. Nie zwlekaj zatem z dodaniem strony do GA4 i poznaj nowe rozwiązanie od Google, zanim statystyki Google Universal zostaną wyłączone. Masz jeszcze sporo czasu – dane w ramach GA Universal będą zbierane do 1 lipca 2022 roku. Wiesz, czym są raporty niestandardowe w GA4? Sprawdź, na czym polegają i jak z nich korzystać.

Czytaj więcej
Wydarzenia marketingowe w 2022, na których warto być

Wydarzenia marketingowe w 2022, na których warto być

W 2021 roku doszło do wielu wydarzeń marketingowych, które ze względów pandemicznych nie odbyły się w 2020 roku. Powrócił Festiwal SEO, a także inne imprezy związane z marketingiem. Już wiemy, jakie wydarzenia planowane są na ten rok. Będzie się działo! Sprawdźmy, gdzie warto się pojawić w drugim półroczu 2022 roku. Na które wydarzenia marketingowe warto zwrócić szczególną uwagę?

Czytaj więcej