Google potwierdza listopadowy update wyszukiwania lokalnego

Google potwierdza listopadowy update wyszukiwania lokalnego

W listopadzie dochodziły nas słuchy, że Google miesza wynikami lokalnymi. Teraz mamy na to potwierdzenie – listopadowy update dotyczył głównie wyników lokalnych i był spowodowany wdrożeniem dopasowania neuronowego.

2 grudnia na twitterze @SearchLiason otrzymaliśmy potwierdzenie – Google wprowadził wykorzystywanie dopasowania neuronowego w procesie generowania wyników wyszukiwania lokalnego. Update ten został oficjalnie nazwany „Nov. 2019 Local Search Update”.

Update jest wdrożony globalnie, co oznacza, że działa dla wszystkich wersji Google na świecie.

Co to jest dopasowanie neuronowe?

Dopasowanie neuronowe (neural matching) zostało wprowadzone do wspierania wyszukiwania w 2018 roku i początkowo działało dla około 30% wszystkich wyszukiwań. Jak widać, Google wciąż rozszerza jego zasięg, tym razem o wyszukiwanie lokalne. Jest to system oparty na sztucznej inteligencji (AI), który pomaga lepiej dopasować wyszukiwane słowa do ich znaczenia. Można je przyrównać do wyszukiwania na podstawie synonimów.

Użytkownicy, którzy wyszukują informacji w Google, często używają innych wyrażeń/słów od tych, które są zawarte na stronach internetowych, na których mogą znaleźć odpowiedź. Dopasowanie neuronowe ma rozwiązać ten problem i lepiej dopasować wyniki wyszukiwania, nawet jeśli będą one zawierać inne słowa kluczowe.

Przykład różnic w wyszukiwaniu i wynikach:

Jak użytkownicy szukają odpowiedzi Synonim użyty na stronie z odpowiedzią
Jak zmienić jasność ekranu laptopa? dostosować
Jak zmienić pdf na dokument word? skonwertować
Jak zmienić pamięć w laptopie? zainstalować
Jak zmienić żarówkę? wymienić
Jak zmienić monitor wyświetlania? przełączyć

Danny Sullivan podał przykład, który dobrze obrazuje wykorzystanie dopasowania neuronowego. Po wyszukaniu frazy: „why does my tv look strange” („dlaczego mój telewizor wygląda dziwnie”) Google, przy wykorzystaniu neural matching, poda wynik dopasowany do frazy „soap opera effect” („efekt opery mydlanej” – efekt interpolacji ruchu).

Dopasowanie neuronowe

Czym dopasowanie neuronowe różni się od RankBrain?

Czy to nie to samo? Przecież RankBrain to też system oparty na sztucznej inteligencji, który ma dopasowywać wyniki do zapytań.

RankBrain ma za zadanie lepiej dopasować strony do wyszukiwanego konceptu. Dopasowanie neuronowe dopasowuje słowa do wyszukiwań.

Co dopasowanie neuronowe oznacza dla SEO?

Czy możemy coś zrobić w związku z aktualizacją? W zasadzie niewiele. Należy nadal tworzyć użyteczny i jakościowy kontent na strony. Dopasowanie neuronowe jeszcze bardziej potwierdza, że coraz większy nacisk powinniśmy kłaść na kontekst treści. Google staje się coraz bardziej inteligentną wyszukiwarką i lepiej analizuje słowa używane naturalnie na stronie internetowej, a następnie dopasowuje je do wyszukiwań. Może wkrótce pojedyncze słowa kluczowe staną się mniej istotne i pozycjonowanie będzie oparte o kontekst – ale na to jeszcze chwilę musimy poczekać 😉

(5)
Autor
Marketing Team Leader - Kasia

Marketing Team Leader

W Delante od 2017 roku, odpowiedzialna za marketing w Polsce i za granicą. Wielbicielka analiz, "grzebania" w narzędziach i projektowego podejścia do zadań. Miłośniczka podróży, języków, muzyki i psia mama. W wolnych chwilach zaplata sznurkowe makramy lub chwyta za saksofon.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

10 pytań i odpowiedzi o SEO

10 pytań i odpowiedzi o SEO

Czy w SEO odpowiedzią na każde pytanie jest “to zależy”? Wojciech Urban udowadnia, że nie zawsze! Zebraliśmy 10 najczęściej powtarzających się pytań o SEO i nagraliśmy krótkie filmiki z odpowiedziami. Możesz ich posłuchać na naszym kanale na YouTube lub przeczytać transkrypcję na naszym blogu. 

Czytaj więcej
Jak dodać firmę do Google Maps?

Jak dodać firmę do Google Maps?

Jeśli chcesz, aby Twoja firma była dobrze widoczna w sieci, wykorzystaj możliwości wizytówki Google Moja Firma. Jej posiadanie pozytywnie wpływa nie tylko na wizerunek, ale również pozycjonowanie strony. Podpowiadamy, jak dodać firmę do Google Maps. Dzięki temu przy niewielkim wysiłku zyskasz liczne korzyści dla swojego biznesu.

Czytaj więcej