.animate-view{opacity: 1 !important;}

Pozycjonowanie branży zoologicznej

7min.

Komentarze:0

Pozycjonowanie branży zoologicznej
10 grudnia 2019
Ponad połowa Polaków ma w domu jakiegoś zwierzaka, dla którego regularnie robi zakupy.. A gdzie wygodniej kupić kilka kilogramów karmy, żwirku i zabawek niż w internecie, z dostawą kurierską pod same drzwi? Dlatego właśnie pozycjonowanie branży zoologicznej to współcześnie konieczność - zobacz, jak trafić do TOP3 wyników wyszukiwania!

7min.

Komentarze:0

Kondycja rynku zoologicznego, czyli wszyscy mamy zwierzaki

Badania Kantar Public z 2017 roku stwierdzają jednoznacznie: 52% Polaków posiada zwierzę domowe. W raporcie widać również jak ta liczba rośnie w porównaniu z 2014 rokiem. Wzrost nie jest duży, ale stabilny, i ze względu na poprawiającą się sytuację finansową Polaków można przewidywać, że będzie postępował.

Na podstawie bardziej szczegółowych danych z tych badań możemy spróbować określić grupę docelową, do której warto kierować działania marketingowe sklepu zoologicznego. Spójrzmy więc na informacje, które dostajemy:

  • 70% badanych zamieszkujących tereny wiejskie posiada zwierzę, podczas gdy wśród osób zamieszkujących tereny miejskie odsetek ten wynosi dużo mniej, bo 40%.
  • Osoby w wieku 40-49 lat częściej niż pozostali są właścicielami zwierząt domowych.
  • Osoby posiadające zwierzęta dużo częściej mają także dzieci.

Trzeba jednak wziąć poprawkę na to, że mieszkańcy dużych miast częściej robią zakupy przez internet, zatem o ile dane dotyczące wieku mogą okazać się przydatne, o tyle wpływ miejsca zamieszkania na zainteresowanie zakupami w sklepie zoologicznym online należy podważyć. Warto również korzystać z danych, które przynoszą narzędzia badające dane demograficzne osób odwiedzających Twoją witrynę, chociażby podstawowe dane z Google Analytics.

Jakie zwierzaki królują w polskich gospodarstwach domowych?

Nie ma co ukrywać – psy i koty są najczęściej wybieranymi przez Polaków czworonożnymi towarzyszami życia. Jednak w związku z tym większe będzie nie tylko zainteresowanie, lecz także konkurencja.

Podczas zakładania sklepu musisz podjąć decyzję. 

1. Decydujesz się na zaopatrzenie sklepu w bogaty i konkurencyjny cenowo wybór artykułów dla psów i kotów oraz pozycjonowanie pod związane z tym frazy.

2. Specjalizujesz się, wchodząc w niszę, i stworzysz sklep zoologiczny profilowany pod konkretnych odbiorców (np. sklep jeździecki czy z wyspecjalizowaną ofertą dla właścicieli węży albo egzotycznych ptaków).

Potencjał Twojej firmy często łatwiej będzie określić Ci po tym, które podstrony generują największy ruch, a poszczególne produkty – największe zyski.

O czym warto pamiętać, tworząc sklep internetowy dla Twojego sklepu zoologicznego?

Jeśli jeszcze nie posiadasz swojego sklepu internetowego – mam dla Ciebie kilka rad, jak skutecznie go założyć, by od pierwszych chwil pozytywnie oddziaływać na SEO. Natomiast jeśli Twój sklep ma już swoje lata, miesiące czy dni – zerknij, co warto w nim zmienić!

  • wersja RWD (Responsive web design), czyli dostosowana pod urządzenia takie jak smartfony czy tablety. O tym, że Google wspiera strony, które posiadają wersje mobilne, pisaliśmy już w artykule o tym, co to jest Mobile-First Index.
  • wygodny koszyk zakupowy, dzięki któremu zmniejszysz odsetek porzuconych koszyków i zwiększysz sprzedaż. W ogromnym skrócie: chodzi o to, by koszyk był intuicyjny i prosty w obsłudze, ponieważ im mniej kroków do sfinalizowania zakupu, tym lepiej!
  • certyfikat SSL sprawi, że nie tylko Google, lecz także użytkownicy będą patrzyli na Twój sklep nieco przychylniejszym okiem. Zapewnij swoim klientom bezpieczeństwo – nikt nie chce, by ich wrażliwe dane (takie jak numer karty) zostały wykradzione. Pisaliśmy o tym, jak przebiega instalacja certyfikatu SSL.
  • najpopularniejsze formy płatności umożliwiają klientom zakup zgodny z ich preferencjami. W Polsce należy do nich zaliczyć płatność za pobraniem, kartą, szybki przelew i PayPal.
  • elastyczna forma dostawy – niektórzy wolą paczkomaty, inni dostawę pod drzwi. Pozwól swoim klientom wybrać. Czasem porzucone koszyki biorą się z tak błahej przyczyny, że cena lub forma dostawy nie są jasne, a klient postanawia wybrać zakupy w sklepie, który poda mu wszystkie te kluczowe informacje.
  • bądź SEO friendly! Jak? Zerknij na następne punkty!

SEO dla branży zoologicznej: podstawy podstaw

Może te informacje wydadzą Ci się zbędne i oczywiste, a może właśnie uświadomią, że zapomniałeś o czymś absolutnie podstawowym. W kilku krokach przeprowadzę Cię przez pierwsze działania na stronie.

  1. Poprawnie zaimplementuj na stronę Google Analytics. Pozwoli Ci on regularnie i badać postępy  –  wzrost ruchu organicznego, sukcesy poszczególnych kampanii, a może najskuteczniejsze linki, z których faktycznie odwiedzają Cię nowi klienci. Sprawdź, jak wdrożyć śledzenie e-commerce.
  2. Sprawdź historię swojej domeny. Co było przed Tobą pod tym adresem? Jakiej jakości linki prowadzą do tej strony? Jeśli domena została odkupiona, konieczne będzie zbadanie wszystkich tych szczegółów, od których należy wyjść, by prowadzić dalsze działania.
  3. Upewnij się, że Twoja strona jest mobile friendly – pisaliśmy o tym już wyżej, ale to naprawdę ważne, więc nigdy dość przypominania! Jeśli jeszcze tego nie sprawdziłeś  –  zrób to teraz.
  4. Określ najważniejsze słowa kluczowe, pod które chcesz się pozycjonować. Pamiętaj o long-tailach i odpowiednim zbadaniu grupy docelowej, by wiedzieć, co zainteresuje ich najbardziej. Pomoże Ci w tym chociażby Google Search Console, który szybko podpowie, jakie strony w Twoim sklepie są najczęściej odwiedzane przez użytkowników. Bardzo istotne będzie określenie, czy są to karmy dla kotów, legowiska dla psów, czy może jednak preparaty dla koni albo akcesoria jeździeckie. W Google Analytics możesz też sprawdzić profil użytkownika, który odwiedza Twoją stronę – jego wiek, płeć i lokalizację, w której się znajduje.A jeśli jesteś gotowy na więcej  –  poznaj 11 narzędzi wspomagających keyword research!
  5. Sprawdź konkurencję. Wykorzystaj do tego narzędzia SEO i Twoją wiedzę na temat rynku. Sprawdź, kto wyświetla się na wybrane frazy przed Twoim sklepem, przeanalizuj dlaczego, zobacz, gdzie reklamuje się konkurencja, w jakich miejscach prowadzi linkbuilding… i ruszaj na podbój internetu!

Jak wdrażać produkty na stronę internetową?

Wprowadzanie produktów na Twoją stronę ma większy wpływ na SEO niż się tego spodziewasz. Załóżmy, że chcesz dodać nowe, śliczne, zimowe szelki dla psa. Na co zwrócić uwagę?

  • Dodaj dobrej jakości zdjęcia, najlepiej więcej niż jedno. Tutaj widzisz wygodny interfejs umożliwiający powiększenie grafiki i swobodne przemieszczanie się pomiędzy zdjęciami. Pamiętaj, by produkt wyglądał jak najbardziej naturalnie i autentycznie. Użytkownik nie oczekuje podrasowanych kolorów. Za to chętnie zobaczy, jak prezentuje się produkt w trakcie użytkowania (jak na drugim z zamieszczonych zdjęć).
  • Dodaj także tekst alternatywny – Google nie może zobaczyć grafiki, ale może ją zinterpretować dzięki temu, co umieścisz w kodzie. Alt o treści “szelki dla psa zimowe” z pewnością będzie lepiej odczytany niż “DCA120_LD.png”.

Grafiki branża zoologiczna SEO

Branża zoologiczna pozycjonowanie - grafiki

  • Umieść słowa kluczowe w tytule i opisie. Nie za dużo, bo przeoptymalizowanie jest czasem gorsze niż całkowity brak optymalizacji. Ale spójrz – fraza “szelki dla psa + model” sprawdzi się super! Pamiętaj, że opis musi być unikalny dla każdego produktu, inaczej Google zauważy duplikację i obniży ocenę Twojej strony, a co za tym idzie – znacząco spadniesz w wynikach wyszukiwania.

Branża zoologiczna - słowa kluczowe

  • Poinformuj w jasny sposób o dostępności produktu, by nie pojawiały się sytuacje, w których klient zamawia niedostępny produkt. Nawet nie chcę sobie wyobrażać rozczarowania klienta (i jego psa!), który już, już prawie miał w swoim zasięgu szelki dla psa obszyte ślicznym futerkiem. Oszczędź mu tego i dodaj informację taką jak ta:

Dostępność produktu branża zoologiczna

  • Uwzględnij możliwość wystawiania publicznych recenzji i ocen. Klienci dużo częściej kupują produkt, który ktoś już wcześniej polecił.

Opinie branża zooligiczna

  • Zadbaj o uzupełnienie tytułu (title) oraz meta description każdego produktu – zdecydowanie wspomoże to działania optymalizacyjne SEO.

Treść na stronie sklepu zoologicznego

Branża zoologiczna to niezwykle wdzięczna gałąź biznesu, jeśli mowa o wprowadzaniu treści na stronę. Jak powszechnie wiadomo, aby dobrze wypozycjonować stronę w wyszukiwarkach, nie można zapomnieć o złożonych algorytmach, które lubują się w odczytywaniu treści i określaniu ich jakości. Ale – co równie ważne – w całej tej pogoni za prześcignięciem konkurencji w wynikach wyszukiwania nie zapominaj o swoich prawdziwych klientach! W końcu SEO służy temu, by zwiększyć ruch organiczny. A co w naturalny sposób przyciąga zainteresowanie? Właśnie treść!

Jakie rodzaje treści sprawdzą się na stronie sklepu zoologicznego?

Blogowo-poradnikowe: jaki żwirek zbrylający wybrać, czy greyhoundy potrzebują ubranek na zimę, jaka jest zdrowa karma dla psa, jak zamontować bezpieczną siatkę na balkon dla kota, co zrobić gdy koń się zapopręży…? To wszystko jednocześnie odpowiada na faktyczne zapytania użytkowników i pozycjonuje produkty. I – co najważniejsze – działa na SEO!

Czy influencerzy sprawdzają się w branży zoologicznej?

To pytanie raczej nietypowe. Możesz zapytać: co właściwie influencerzy i blogerzy mają do SEO? Przecież chodzi w tym o optymalizacje. O linkbuilding, o działania off-site i on-site. Owszem, ale SEO działa najlepiej wówczas, gdy połączysz je z innymi działaniami marketingowymi. Choć wydawać by się mogło, że influencerzy to narzędzie branży kosmetycznej, urodowej i odzieżowej, coraz częściej można spotkać się z opiniami, że to naprawdę dobra metoda też dla innych branż. Spójrzmy chociaż na komentarze pod jednym z wpisów na blogu o SEO:

Komentarze branża ekologiczna

Wystarczy dodać do tego mentalność współczesnego społeczeństwa. Działamy na zasadzie polecania – widzimy coś w social mediach, zachwycamy się, również chcemy to mieć. Ktoś informuje nas, że mokra karma dla kota jest najlepsza, zastanawiamy się dlaczego, czytamy, sprawdzamy, kupujemy. Widzimy modną dziewczynę spacerującą z pieskiem ubranym w futerkowe szelki, też tak chcemy, więc kupujemy.

Influencerzy napędzają sprzedaż i zwiększają rozpoznawalność marki – nie pozostawia to wątpliwości. Oprócz tego dodają na swoich stronach link do produktu, co wspiera linkbuilding. Dlatego owszem, warto w nich inwestować, najlepiej w połączeniu z SEO i kampaniami reklamowymi. Sposób rozpromowania sklepu w internecie jest tak wiele, że szkoda ograniczać się do jednej!

Promocje w sklepie zoologicznym a ruch organiczny

Raz na jakiś czas można spotkać się z opinią, że promocji w sklepie należy unikać. Prawda jednak jest taka, że w Polsce aż 80% kupujących korzysta z promocji: sezonowych obniżek, wyprzedaży, bonów czy rabatów (dane pochodzą z raportu Open Research – Shoppers’ Perspective 2017). Jest to zatem bardzo dobry sposób na wygenerowanie dodatkowego ruchu organicznego.

Ktoś wyszukuje “karmy dla kotów promocje”? Bądź sprytniejszy niż najwięksi gracze, dorzuć coś od siebie! Może Klienci, których skusiłeś promocją, zostaną z Tobą na dłużej.

Mała firma na rynku zoologicznym? Spokojnie, dasz radę!

Jeśli jesteś niewielką, początkującą firmą i masz obawy, czy uda Ci się przebić wśród tak dużej konkurencji – nie martw się. Wystarczy, że zastosujesz się do najważniejszych zasad SEO dla branży zoologicznej, a odniesiesz sukces. Pamiętaj, że efekty działań SEO potrzebują nieco czasu, dlatego nie zniechęcaj się.

Pamiętaj, by stosować long taile i stawiać na lokalność. Sprawdzaj trendy i dbaj o odpowiedni branding, bo wbrew pozorom ma on niebagatelny wpływ na pozycje w wynikach wyszukiwania – jeśli klienci Cię pokochają, będą wracać, nawet jeśli znajdą dany produkt taniej.

Powodzenia!

Sprawdź również nasz poradnik: pozycjonowanie stron.

Ten wpis jest aktualizacją treści z 15 listopada 2019 roku.

Autor
Ola Drewniak SEO Content Team
Autor
Ola Drewniak

Content Specialist

specjalistka ds. contentu w Delante. Z wykształcenia edytorka. Od 5 lat działa w świecie marketingu  –  najpierw w social mediach krakowskich wydawnictw, potem w SEO i copywritingu, aż zdecydowała się rozwijać w kierunku content marketingu i połączyć swoje umiejętności organizacji i językowego wyczucia. Aktualnie działa nad projektami contentowymi w Delante, przeprowadzając audyty treści, układając content plany oraz tworząc treści dla najbardziej wymagających klientów. Prywatnie kocia behawiorystka, przyszła trenerka psów oraz miłośniczka tatuaży i gier RPG.

Autor
Ola Drewniak SEO Content Team
Autor
Ola Drewniak

Content Specialist

specjalistka ds. contentu w Delante. Z wykształcenia edytorka. Od 5 lat działa w świecie marketingu  –  najpierw w social mediach krakowskich wydawnictw, potem w SEO i copywritingu, aż zdecydowała się rozwijać w kierunku content marketingu i połączyć swoje umiejętności organizacji i językowego wyczucia. Aktualnie działa nad projektami contentowymi w Delante, przeprowadzając audyty treści, układając content plany oraz tworząc treści dla najbardziej wymagających klientów. Prywatnie kocia behawiorystka, przyszła trenerka psów oraz miłośniczka tatuaży i gier RPG.

Zostaw komentarz

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM