Polak, Węgier, dwa bratanki… Czy w kwestii SEO też się zgadzamy?

Polak, Węgier, dwa bratanki… Czy w kwestii SEO też się zgadzamy?

Chcesz rozpocząć lub rozszerzyć działalność swojego sklepu online i wyjść na rynek węgierski? Nie wiesz od czego zacząć i zastanawiasz się, jakim wyzwaniom będziesz musiał stawić czoła? Przeczytaj ten wpis i zobacz, jak wygląda SEO po węgiersku!

Ostatnio na naszym blogu: Wybór serwera - na co zwrócić uwagę i czy wpływa na SEO?

Węgry są krajem położonym w Europie Środkowej, członkiem Unii Europejskiej oraz strefy Schengen. Pod względem terytorialnym są ponad 3 razy mniejsze od Polski, ale tak samo jak my nie mogą narzekać na brak sąsiadów (graniczą aż z siedmioma państwami). Uważane są za kraj o średnio-wysokim dochodzie z bardzo wysokim wskaźnikiem rozwoju społecznego. Językiem urzędowym jest język węgierski a oficjalną walutą forint.

Z czym kojarzą się Węgry?

Węgry to kraina papryki. Uprawia się tam przeszło 1000 odmian tego warzywa. Mówi się, że niektóre rodzaje są 100 razy ostrzejsze od papryczek chilli. Na pewno każdy słyszał też o słynnym gulaszu i tradycyjnym alkoholu węgierskim – Pálince.  Dziś jednak nie będziemy pisać o węgierskiej kuchni (chociaż jest naprawdę pyszna), ale o tym, czym charakteryzuje się rynek e-commerce i jak pozycjonować strony internetowe w tym kraju.

E-commerce po węgiersku

Analizując węgierski rynek e-commerce, możemy śmiało stwierdzić, że rozwija się on bardzo szybko i swój najlepszy czas ma dopiero przed sobą. Na początku roku 2019 przychody z tego tytułu sięgnęły 2042 miliony dolarów. Szacuje się, że 6,8 miliona Węgrów korzysta z Internetu, co stanowi około 70% całego społeczeństwa. (źródło: https://www.statista.com/outlook/243/139/ecommerce/hungary)

Ekspansja na Węgry może okazać się dla zagranicznych sprzedawców bardzo korzystna. Online marketing i prowadzenie sklepu internetowego jest w tym kraju dość proste i tanie. Rynek ten rządzi się jednak pewnymi specyficznymi prawami. Międzynarodowe sklepy internetowe muszą zmierzyć się z niezwykle silnym rynkiem lokalnym i jednym z najwyższych podatków na świecie, który w przypadku Węgier wynosi 27%.

Węgierski zakupowicz – kim jest i co kupuje?

Największy odsetek Węgrów robiących zakupy online to osoby pomiędzy 25 a 55 rokiem życia. Witryny e-commerce, z jakich najczęściej korzystają to przede wszystkim eBay, Alibaba i Booking.com oraz Amazon.com. Jednymi z najpopularniejszych i największych sklepów internetowych na Węgrzech są eMAG, Tesco, Media Markt, Vatera.hu i Ujjé.hu. Wśród węgierskich kupujących online największą popularnością cieszy się wszelka elektronika, sprzęt AGD oraz zabawki. Oferowanie produktów z tych kategorii może mieć znaczący wpływ na popularność i wzmocnienie obecności na rynku e-commerce.

Metoda płatności ma duże znaczenie

Najbardziej popularną metodą płatność za zakupy online na Węgrzech jest płatność przy odbiorze. Mimo, iż z roku na rok wzrasta liczba posiadaczy kart kredytowych, to Węgrzy zdecydowanie bardziej preferują płatność gotówką dopiero, gdy zamówienie dotrze pod wskazany adres. Decydując się na sprzedaż online w tym kraju, bardzo ważne jest, aby zapewnić swoim (potencjalnym) klientom metody płatności zgodne z ich preferencjami. W wielu przypadkach, jeśli kupujący online nie mogą znaleźć preferowanych lub zaufanych metod płatności podczas realizacji transakcji, całkowicie zrezygnują z zakupów.

Co ciekawe, Węgrzy bardzo chętnie korzystają z zagranicznych sklepów online. W takim wypadku optymalizacja płatności może mieć duży wpływ na współczynniki konwersji. Zapewnienie międzynarodowej płatności, przeliczania walut i odpowiednich metod wysyłki ma zatem kluczowe znaczenie dla zagranicznych sklepów internetowych.

SEO na Węgrzech - sposoby płatności
źródło: https://www.statista.com/outlook/243/139/ecommerce/hungary#market-paymentTypes

Handel mobilny, czy niekoniecznie?

Szacuje się, że prawie 90% Węgrów składa zamówienia online za pośrednictwem komputera. Stanowi to wyraźny kontrast w stosunku do kupujących przez smartfony i tablety. Niemniej jednak, handel mobilny kształtuje przyszłość e-commerce na całym świecie, również na Węgrzech. Sprzedawcy powinni pamiętać o tym podczas tworzenia swoich sklepów internetowych i ofert produktów. Optymalizacja mobilna jest koniecznością, jeśli chcemy jak najdłużej utrzymać się na rynku.

Pozycjonowanie na Węgrzech i potencjał sprzedaży e-commerce

Najlepszym sposobem na przyciągnięcie węgierskich klientów mogą okazać się lokalnie zmodyfikowane kanały SEO i dobry content marketing. Warto zwrócić również uwagę na fakt, iż około 83% węgierskich internautów w wieku od 16 do 74 lat korzysta z sieci społecznościowych, co stanowi najwyższy wskaźnik w Unii Europejskiej. Dogłębne zrozumienie mentalności mieszkańców danego kraju i ich rynku jest kluczem do sukcesu. Więcej na ten temat przeczytać możesz w naszym poradniku na temat strategii SEO i sprzedaży za granicą: https://delante.pl/seo-za-granica/

Pozycjonowanie na Węgrzech wcale nie musi być trudne. Wystarczy zadbać o odpowiednią strategię i wiedzieć, na co zwrócić szczególną uwagę w trakcie działań SEO. Konieczna będzie analiza zachowań użytkowników oraz wdrożenie elementów mających największy wpływ na widoczność i popularność naszej strony internetowej, czyli:

  • tłumaczenia zoptymalizowane pod kątem e-commerce,
  • wymiana walut,
  • lokalny marketing i SEO,
  • słowa kluczowe,
  • płatność międzynarodowa,
  • różne metody płatności,
  • dbałość o aspekty prawne.

Domena

Główny adres domen internetowych na Węgrzech to .hu. Rejestracji dokonać może każdy, kto pochodzi z dowolnego kraju Unii Europejskiej. Właściciele sklepów online nie muszą posiadać zarejestrowanej działalności ani przedstawiciela na terenie tego państwa, aby kupić domenę. Minimalny okres rejestracji wynosi 2 lata, to samo tyczy się jej przedłużenia. Alternatywne adresy internetowe, z jakimi możemy spotkać się w tym kraju to .co.hu oraz info.hu.

Język

Językiem powszechnie używanym na Węgrzech jest oczywiście węgierski. Jeśli planujemy rozszerzyć swoją działalność w tym państwie, pierwszym krokiem powinno być dobre przetłumaczenie witryny i oferowanych produktów lub usług na język węgierski, zgodnie z wymaganiami wyszukiwarek w kraju. Tłumaczenie  musi być również dostosowane do lokalnej kultury i zwyczajów.

Wyszukiwarka

Dominującą wyszukiwarką na Węgrzech jest Google. Korzysta z niej ponad 98% użytkowników. Warto o tym pamiętać i poprawnie optymalizować witryny pod kątem danej wyszukiwarki. Przełoży się to na zwiększenie wygody użytkowników oraz poprawi widoczność strony. Optymalizacja pomaga wyszukiwarkom zrozumieć i prezentować zawartość strony internetowej.

Pozycjonowanie na węgrzech - wyszukiwarka
źródło: http://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/hungary

Jakość treści jest bardzo ważna

Dobrze napisane materiały wzbudzają większe zaufanie. Jeśli treści są czytelne i nie zawierają na przykład błędów ortograficznych, będą lepiej odebrane przez użytkowników i przyczynią się do osiągnięcia lepszych efektów Ułatwia to Węgrom zrozumienie i odbiór strony internetowej oraz zwiększa szansę na jej ponowne odwiedzenie. Niemniej ważny jest również dobór słów kluczowych, dopasowanych do zawartości witryny.

Social Media

Jak już wcześniej pisałam, ponad 83% węgierskich internautów korzysta z różnych kanałów Social Media. Jest to bardzo ważna informacja w kontekście SEO. Prowadzone w języku węgierskim są świetnym narzędziem do interakcji użytkownikami oraz źródłem wartościowych linków. Najpopularniejszym portalem społecznościowym na Węgrzech jest oczywiście Facebook.

SEO węgry - social media
źródło: http://gs.statcounter.com/social-media-stats/all/hungary

Podsumowanie

Węgierski rynek, jego dynamiczny rozwój i konkurencja sprawiają, że jest to idealne miejsce do ekspansji sklepów internetowych. Firmy e-commerce z bardziej rozwiniętych środowisk zachodnich i innych krajów Europy Środkowej bardzo chętnie rozszerzają swoją działalność, oferująć swoje usługi i produkty na Węgrzech. Wymaga to oczywiście wcześniejszego przygotowania oraz dokładnej analizy klientów oraz regionu kraju, w jakim chcemy zaistnieć.

Jednym z najlepszych sposobów na przyciągnięcie węgierskich klientów jest lokalne SEO oraz działalność za pośrednictwem kanałów Social Media. Kolejnym krokiem jest poprawna i przyjazna witryna. Często mało przekonywujące tłumaczenia na język węgierski i inne kluczowe elementy (np. złe opisy produktów, nieprawidłowa forma waluty, mały wybór opcji dostawy) zniechęcają potencjalnych kupujących. Tylko dogłębne zrozumienie zasad działania tamtejszego rynku oferuje niezliczone możliwości zaistnienia w kraju, który pod względem sprzedaży online rozwija się niezwykle szybko.

  5,00 / 5 ( 6 )
Autor
Junior SEO Specialist - Justyna

Junior SEO Specialist

Absolwentka informatyki z pasją do modelowania 3D i gier komputerowych. W wolnych chwilach lubi czytać książki, oglądać seriale, gotować i odkrywać nowe miejsca. Miłośniczka podróży i dobrego jedzenia. Uwielbia spędzać czas w towarzystwie rodziny i przyjaciół. Swoją przygodę z SEO zaczęła w Delante wiosną 2019 roku.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.