Wgranie pliku produktowego do Google Merchant Center: krok po kroku

Wgranie pliku produktowego do Google Merchant Center: krok po kroku

Dodanie pliku produktowego jest zdecydowanie jednym z najistotniejszych elementów konfiguracji konta Google Merchant Center. Poprawne przesłanie pliku umożliwia wykorzystanie go do tworzenia i konfiguracji kampanii produktowych Google Ads. Jeżeli nie wiesz, jak się do tego zabrać, to ten wpis z pewnością Ci w tym pomoże. Sprawdź, jak wgrać plik produktowy do Google Merchant Center.

Ostatnio na naszym blogu: Silnik Google i mechanizm Ads we własnym sklepie – o rozwiązaniach AI dla e-commerce

Specyfikację samego pliku produktowego, jak i sposób jego tworzenia opisaliśmy w naszym artykule: Specyfikacja pliku produktowego Google Merchant Center. Zanim przejdziesz do wgrywania pliku produktowego, upewnij się, że na koncie GMC masz włączone reklamy produktowe – pisałam o tym tutaj:  Jak utworzyć i skonfigurować konto Google Merchant Center?

W celu przesłania pliku produktowego na konto GMC wybierz po lewej stronie głównego panelu opcję “Produkty”, a następnie “Zobacz wszystkie metody”.

przesłanie pliku produktowego google merchant center

Teraz postępuj zgodnie z instrukcjami: wybierz kraj sprzedaży oraz język.

wgranie pliku produktowego do google merchant center

Nazwij swój plik danych (np. “Wszystkie produkty”), a następnie wybierz metodę przesyłania pliku. Możliwe są cztery metody:

  • Arkusze Google: dane produktów muszą być aktualizowane bezpośrednio w Arkuszu. Metoda ta jest polecana w przypadku, gdy nie masz zbyt wielu produktów w ofercie sprzedaży. Należy jednak pamiętać, że wtedy arkusz z danymi produktów trzeba samemu co jakiś czas ręcznie aktualizować, ponieważ dane nie są tu zaciągane automatycznie ze strony (np. w przypadku zmiany cen lub stanu magazynu).
  • Zaplanowane pobieranie: plik produktowy jest pobierany bezpośrednio z Twojej strony (plik jest w formacie xml lub txt, który sam się aktualizuje w zadanych odstępach czasu).
  • Przesyłanie: dane produktowe przechowywane są na Twoim komputerze i regularnie przesyłane przez Ciebie na konto GMC poprzez FTP, SFTP, czy też Google Cloud Storage.
  • Content API: jest to interfejs, który umożliwia aplikacjom bezpośrednią współpracę z GMC. Polecane w przypadku posiadania osobnych baz danych dla atrybutów „dostępność” i „cena”. Umożliwia wówczas aktualizację jednego atrybutu np. ceny, niezależnie od drugiego atrybutu – dostępności. Wymaga wdrożenia Client Library.

dodanie pliku produktowego google merchant center

Z racji tego, że metodą najczęściej wybieraną przez naszych specjalistów SEM jest “Zaplanowane pobieranie”, poniższy screen dotyczy ostatniego kroku tej właśnie metody.

dodanie pliku produktowego instrukcja

Ponownie wpisz nazwę pliku danych. Częstotliwość pobierania informuje o tym, jak często dane z Twojego pliku produktowego będą aktualizowane na koncie GMC. Dlatego też warto ustawić to tak, aby był on pobierany “Codziennie” w godzinach nocnych (wtedy gdy ruch na Twojej witrynie jest najmniejszy). Sprawdź, czy zaciągnięta jest prawidłowa strefa czasowa. Wklej URL odsyłający do wcześniej utworzonego pliku produktowego. Jeżeli plik produktowy jest zabezpieczony hasłem, opcjonalnie wpisz nazwę użytkownika oraz hasło. Czynność zakończ poprzez kliknięcie w “Utwórz kanał”.

Plik produktowy musi zostać zaakceptowany. Jego weryfikacja może trwać od kilku minut do nawet kilku dni.

Ważne! Po przesłaniu pliku produktowego pamiętaj o tym, że za pierwszym razem plik nie pobierze się automatycznie. Aby to zrobić, przejdź w menu po lewej stronie na “Produkty” -> “Pliki danych”.

przesłanie pliku produktowego instrukcja

Twój plik będzie widoczny jako podstawowy plik danych. Wejdź na niego i kliknij w opcję “Pobierz teraz”.

jak dodać plik produktowy google merchant center

Na tym etapie warto również sprawdzić, czy poprawnie zaciągnęły się niektóre ustawienia, dotyczące pliku produktowego. Z tej samej zakładki wybierz sekcję “Ustawienia”. Poniżej znajdziesz pole “Harmonogram pobierania” – sprawdź, czy jest on na pewno włączony oraz zgodny z Twoimi wcześniejszymi ustawieniami (częstotliwość pobierania, godzina pobierania, strefa czasowa). Nie zapomnij również sprawdzić ustawień waluty domyślnej.

jak wgrać plik produktowy google merchant center

dodanie pliku produktowego krok po kroku

To, czy plik produktowy został zaakceptowany, sprawdzisz w Produkty > Diagnostyka. Znajdziesz tam informację, ile produktów zostało zatwierdzonych, ile oczekuje na sprawdzenie, a ile zostało odrzuconych i dlaczego. Poprawki możesz nanieść w pliku xml lub przesłać do ponownej weryfikacji z poziomu panelu GMC.

Tip! Aby usprawnić proces aktualizacji danych, dotyczących Twoich produktów po przejściu przez cały proces wgrania pliku produktowego, warto wykonać jeszcze jedną czynność – włączyć automatyczne poprawki. Opcję tę znajdziesz klikając w koło zębate w prawym górnym rogu, a następnie w “Automatyczne poprawki”.

proces wgrania pliku produktowego

Następnie w zakładce “Aktualizacja produktu” włącz automatyczne aktualizacje produktu. Jest to funkcja, dzięki której możliwe jest skorygowanie nieścisłości w pliku produktowym. Automatyczna aktualizacja produktu “wypełnia” okres między aktualizacją informacji w witrynie, a aktualizacją danych w pliku produktowym posługując się znacznikami danych strukturalnych na witrynie. Obecnie aktualizacja korzysta z atrybutu ceny i dostępności. Rozwiązanie jest stricte pomocnicze i służy do korygowania niewielkich odstępstw dla niewielkiego odsetka produktów.

wgranie pliku produktowego gmc

Podsumowanie

W tym krótkim wpisie przedstawiłam najważniejsze etapy wgrania pliku produktowego do Google Merchant Center. Jak widzisz, nie jest to wcale takie skomplikowane. Pamiętaj jednak, że dodanie pliku produktowego to połowa sukcesu. Niezbędne jest poprawne skonfigurowanie podstawowych ustawień konta GMC. Szczegółowy proces konfiguracyjny opisałam we wcześniej opisanym artykule: Jak utworzyć i skonfigurować konto Google Merchant Center?

(1)
Autor
Junior SEM Specialist - Kasia

Junior SEM Specialist

Absolwentka studiów lingwistycznych: j. angielski i j. francuski na Uniwersytecie Śląskim oraz studiów International Business na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach. Swoją przygodę z Delante rozpoczęła w październiku 2020 roku. W SEM podoba jej się fakt, że każdy dzień przynosi nowe, ciekawe wyzwania, a efekty pracy są szybko widoczne. Z zapałem rozwija znajomość języków obcych - ostatnio na jej celowniku znalazł się niderlandzki. Uwielbia windsurfing, żeglarstwo oraz narciarstwo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Silnik Google i mechanizm Ads we własnym sklepie – o rozwiązaniach AI dla e-commerce

Silnik Google i mechanizm Ads we własnym sklepie – o rozwiązaniach AI dla e-commerce

Google to nie tylko wyszukiwarka internetowa. To też zestaw narzędzi analitycznych i marketingowych – Analytics, Ads, Data Studio… oraz setki usług chmury obliczeniowej, z użyciem których te narzędzia zostały stworzone. Te same technologie możemy wykorzystać do ulepszenia własnego serwisu czy aplikacji; między innymi do wsparcia sprzedaży w e-commerce dzięki inteligentnym rekomendacjom produktów.

Czytaj więcej
Tagi UTM. Czym są i jak z nich korzystać?

Tagi UTM. Czym są i jak z nich korzystać?

Zaletą prowadzenia działań marketingowych w sieci jest możliwość stosunkowo łatwego mierzenia skuteczności realizowanych kampanii. Możesz weryfikować, ile przekierowań na Twoją stronę przyniosło dane źródło, jaką udało się w jego przypadku osiągnąć konwersję i na tej podstawie ustalać, jak optymalizować działania. Pomogą Ci w tym między innymi tagi UTM. Czym są i jak z nich korzystać?

Czytaj więcej