Widoczność w Singapurze. Jak pozycjonować strony?

Widoczność w Singapurze. Jak pozycjonować strony?

Azja, a zwłaszcza daleki wschód, to rynek, który niejednemu inwestorowi jawi się jako perspektywiczny. Wielu lokalnych biznesmenów wykorzystało dynamiczny wzrost pod koniec XX wieku i zyskało solidną pozycję w branży. Wiedza o pozycjonowaniu w Singapurze będzie więc cenna, by stać się widocznym w gąszczu innych ofert.

Ostatnio na naszym blogu: E-commerce i SEO w Zjednoczonych Emiratach Arabskich

“Azjatyckie tygrysy” to kraje kontrastów. Modele ich rozwoju są zróżnicowane, ale cel jest jeden – wzrost gospodarczy i poprawa jakości życia niezbyt zamożnych mieszkańców. W największych miastach dynamicznie rozwija się przemysł nowoczesnych technologii oraz zaawansowane elektroniczne usługi. Jeśli jednak oddalimy się nieco od gigantycznych ośrodków, jest szansa że naszym oczom ukażą się niewielkie miejscowości, w których życie płynie swoim wolnym tempem. Niemniej jednak nowe rozwiązania poprawiające jakość życia docierają i tam.

Singapur pod tym względem jest nieco inny – to niewielkie miasto-państwo o ogromnej gęstości zaludnienia i bardzo wysokim poziomie zaawansowania usług, ułatwiających życie mieszkańców zatłoczonych dzielnic. Cechuje się także dużą troską o porządek w przestrzeni publicznej oraz… wysokimi karami za jego zaburzanie.

Gospodarka rozwiniętych państw wschodniej Azji to mieszanka zasad wolnego rynku, znanych z zachodu, oraz podejścia “autorskiego”, w którym władze ingerowały w różne procesy, z jednej strony zachęcając do inwestycji, a z drugiej zapobiegając dominacji wielkich międzynarodowych firm. Efekt? Kraje takie jak Korea czy Tajwan słyną w świecie z produkcji np. nowoczesnej elektroniki lub samochodów. Jeśli dokładnie przyjrzymy się urządzeniom w naszych domach lub biurach, jest wielka szansa że na którymś znajdziemy napis “Made in Taiwan”, “Made in Korea” lub “Made in Malaysia”. Rynek dalekiego wschodu to temat na głębokie rozważania, skupmy się jednak na pozycjonowaniu w Singapurze.

Singapur – portret użytkownika Internetu

Historia Singapuru jest silnie związana z Wielką Brytanią oraz po części z Malezją. Dlaczego o tym wspominamy? Chodzi tutaj głównie o języki – niewielkie miasto-państwo jest pod tym względem kulturową mozaiką, ale najpopularniejszy, obok chińskiego, jest angielski. Praktycznie wszystkie strony internetowe – rządowe, z ofertą usług, czy e-commerce, przygotowane są głównie w języku angielskim. Jest to znaczące ułatwienie dla inwestorów, którzy decydując się na pozycjonowanie w Singapurze mogą zająć się przygotowywaniem treści w uniwersalnym języku angielskim.

Warto również zwrócić uwagę na fakt, że w tym kraju pracuje bardzo wielu obcokrajowców. Według danych Departamentu Statystyk Singapuru stanowią oni ponad ⅓ wszystkich zatrudnionych (singstat.gov.sg / Open Data Licence). Ich wspólną cechą jest płynne posługiwanie się językiem angielskim.

Nie zapominajmy jednak, że obecna w tym kraju mieszanka kulturowa wykształciła szereg lokalnych zwrotów w postaci uproszczeń (tzw. Singlish), których znajomość może pomóc w zaistnieniu na rynku.

Mieszkaniec Singapuru – aktywny użytkownik, który ma duży wybór

Niewielki rozmiar państwa przekłada się na ograniczone zasoby. Racjonalnym podejściem było więc postawienie na rozwój usług finansowych, handlu, a także edukacji. Jeśli chodzi o przemysł – dominuje oczywiście przetwórczy, z typową dla azjatyckich tygrysów dominacją elektroniki. Przekłada się to na poziom zaawansowania technologicznego i wiedzy mieszkańców, których można określić jako świadomych i aktywnych użytkowników Internetu.

Wg informacji sbr.com.sg ze stycznia 2018, aż 4,83 mln mieszkańców Singapuru korzysta z Internetu. Liczba ta stanowi ok. 84% całej populacji kraju. Jest to jeden z najwyższych wskaźników w Azji. Ponad 90% z nich używa internetu codziennie. Bardzo ważnym wnioskiem z opublikowanych danych jest fakt, że najpopularniejszym urządzeniem do przeglądania Internetu w Singapurze jest smartfon. Strona internetowa dostosowana do urządzeń mobilnych jest więc tutaj absolutnym “must-have”. Odpowiadają temu priorytety wyszukiwarki Google – funkcjonalna wersja na smartfony to duży plus w ocenie robotów.

Pozycjonowanie w Singapurze – popularne wyszukiwarki

Wyszukiwarki w Singapurze
Najpopularniejsze wyszukiwarki w Singapurze (źródło: gs.statcounter.com)

Jeśli chodzi o ruch generowany przez wyszukiwarki, zdecydowanym liderem w Singapurze jest Google z ponad 95% udziałem w rynku. Pomimo dużej liczby osób posługujących się językiem chińskim, produkty takie jak Baidu mają znaczenie marginalne.

W kontekście SEO w Singapurze jest to bardzo istotna wskazówka. Przygotowanie witryny zgodnie z zaleceniami tego świetnie znanego narzędzia pomoże w poprawie pozycji w wyszukiwarkach.

Rynek E-commerce w Singapurze

Ze względu na atrakcyjne dla inwestorów warunki do prowadzenia biznesu, Singapur stał się siedzibą wielu firm lub ich dużych, regionalnych oddziałów. Przekłada się to na strukturę rynku E-commerce tego kraju. Dominują tam bowiem duże sklepy internetowe, których główne biura znajdują się właśnie w Singapurze, a ich działalność obejmuje przynajmniej kraje sąsiednie tj. Malezja, Indonezja, Filipiny czy Hong Kong lub nawet Chiny. Decydując się na działalność E-commerce na rynku singapurskim, należy przygotować się na solidną konkurencję w postaci stron tj.:

  • qoo10.sg – szeroki asortyment – dom, odzież, elektronika, kosmetyki, rozrywka,
  • lazada.sg – podobnie jak wyżej,
  • zalora.sg – odzież marek lokalnych i premium,
  • sg.carousell.com.

Oczywiście nie można zapomnieć również o lokalnej wersji serwisu aukcyjnego Ebay.com.

W związku z tym, lokalna domena .sg oraz profesjonalna lokalizacja sklepu internetowego (kod en_SG) skierowana tylko i wyłącznie do klienta z Singapuru, mogą przynieść efekty w postaci poprawy pozycji marki.

Czego szukają Singapurczycy?

Biorąc pod uwagę dochody poszczególnych segmentów rynku E-commerce, wg danych ze statista.com, najpopularniejsze wśród mieszkańców Singapuru były zakupy w branżach:

  • elektroniki i mediów – dochód ponad miliard dolarów amerykańskich,
  • odzieży,
  • mebli i wyposażenia domu.

Kolejne miejsca zajęły zabawki oraz żywność i higiena osobista. Największe wzrosty są prognozowane właśnie dla tej ostatniej grupy. Trudno stwierdzić, czy w tych segmentach rynku są jeszcze miejsca dla nowych graczy – to temat dla analityków. W kontekście SEO należy jednak pamiętać, że słowa kluczowe związane z wspomnianymi wcześniej branżami mogą cechować się bardzo wysoką konkurencją w wynikach wyszukiwania. Odnalezienie swojej niszy może być receptą na sukces.

Prognozy e-commerce Singapur
Prognozy rozwoju rynku E-commerce w Singapurze (źródło: statista.com)

SEO w Singapurze – jak zacząć?

Pierwszą myślą, jeśli chodzi o pozycjonowanie w konkretnym kraju, może być poszukiwanie miejscowych agencji SEO. W przypadku Singapuru – sprawa jest bardziej złożona. Ze względu na specyfikę tego niewielkiego rynku, lokalne agencje SEO, które możemy znaleźć na pierwszych stronach wynikach wyszukiwania, jako główny element swojej oferty prezentują pozycjonowanie na świecie. Singapur jest dla nich elementem usług lokalnego SEO. Standardem jest oczywiście indywidualna wycena projektu, na podstawie informacji pozyskanych od klienta.

Jeśli jednak zainteresujemy się dostępnymi cenami pakietów usług SEO w Singapurze, są one bardzo zróżnicowane, w zależności od stopnia zaangażowania specjalistów w proces, a także liczby analizowanych i monitorowanych słów kluczowych.

Podstawow y pakiet SEO to często koszt rzędu 300-500 dolarów amerykańskich miesięcznie. Należy jednak pamiętać że kilkanaście (a nawet 20, 30) słów kluczowych dla większego sklepu, to może być zdecydowanie zbyt mało. Większe pakiety wymagają wydania 600-800 $ miesięcznie. Ceny zaawansowanych, szeroko zakrojonych procesów linkowania i optymalizacji stron, na podstawie nielimitowanej ilości słów kluczowych, będą zapewne znacząco przekraczać miesięcznie 1 tysiąc dolarów amerykańskich.

Oczywiście, by skutecznie pozycjonować swoja witrynę na dowolnym rynku, nie trzeba korzystać z usług lokalnych agencji. Wiele firm oferuje global i local SEO, które można zawęzić np. do opisywanego w tym artykule rynku.

Pozycjonowanie w Singapurze – gdzie warto być widocznym?

Profesjonalnie prowadzony proces pozycjonowania dzieli się na dwie główne grupy działań – onsite i offsite. Drugi z wymienionych elementów, to działania poza stroną, mające na celu pozyskanie wartościowych linków. Jeszcze kilka lat temu mógł on być traktowany powierzchownie – zgodnie z zasadą im więcej tym lepiej. Obecnie jednak (na szczęście dla użytkownika), ze względu na ciągły rozwój algorytmów Google, liczy się jakość.

Social Media w Singapurze – stwórz swoją społeczność!

Social Media w singapurze
Udział poszczególnych serwisów Social Media w ruchu generowanym w Internecie – Singapur, luty 2019 (źródło: gs.statcounter.com)

Jeśli chodzi o Social Media – liderem jest Facebook, którego udział jednak systematycznie spada. Na krzywej wznoszącej jest przede wszystkim Pinterest oraz Twitter. Około 5% udziału w ruchu ma również Instagram. Jeśli więc Twój biznes ma możliwość promocji poprzez ciekawe zdjęcia produktowe (np. branża modowa), warto zdecydować się na tworzenie ciekawych treści na Pintereście. Jest on według statystyk popularniejszy niż Instagram, a także umożliwia dodanie w poście linku prowadzącego do witryny.

Działasz lokalnie? Pokaż to!

Jeżeli nieodłącznym elementem Twojej działalności jest aktywnie działające biuro lub inny punkt usługowy na miejscu w Singapurze – warto skorzystać z serwisów, które ułatwiają odnalezienie tego miejsca na zatłoczonych ulicach “Miasta Lwa”. Pierwszym, oczywiście w pełni słusznym pomysłem, jest wizytówka Google Moja Firma. Warto również zwrócić uwagę na odpowiednik tworzony przez głównego konkurenta tego giganta – a mianowicie serwis Apple Maps.

W przypadku Singapuru, pewne znaczenie mają również lokalne serwisy – katalogi firm. Warto zwrócić uwagę na ich ofertę reklamową. Korzystanie z moderowanych serwisów, które nie są zapełnione spamem, może pomóc w podnoszeniu wiarygodności strony w ocenie wyszukiwarek. Linki kierujące z tych domen mają zwykle atrybut “nofollow”, jednak również ze względów czysto marketingowej obecności w takim serwisie, ich pozyskanie może dać pozytywny efekt. Ponadto, budując bazę zewnętrznych linków, należy unikać tworzenia tylko i wyłącznie odnośników z atrybutem “dofollow”.

Oto 5 przykładów ciekawych lokalnych katalogów firm:

  • sgpbusiness.com
  • insing.com
  • yelu.sg
  • yellowpages.com.sg
  • thegreenbook.com
Yelu - katalog Singapur
yelu.sg – jeden z singapurskich katalogów firm

Postaw na współpracę, pokaż się na forach

Wspomniane wcześniej katalogi nie będą dobrym pomysłem dla firm, które nie posiadają swojego punktu w Singapurze. Same w sobie nie stanowią również bogatego źródła dobrej jakości linków zewnętrznych. Warto więc rozważyć współpracę z lokalnymi mediami, influencerami, a także innymi serwisami umożliwiającymi publikację sponsorowanych treści. Obok kreowania wizerunku eksperta w swojej dziedzinie, pozyskujemy w ten sposób również wartościowe linki, które pomogą podnieść parametry autorytetu domeny. Inną możliwością jest aktywność na popularnych forach branżowych. Zdecydowanie należy unikać działalności spamerskiej, wartościowe wypowiedzi z jednej strony będą wsparciem dla użytkowników, a z drugiej pozwolą w naturalny sposób stworzyć link do pożądanej witryny.

Optymalizacja witryny – po pierwsze jakość!

Gigantyczne kwoty przeznaczane na zaznaczenie swojej obecności w Internecie nie dadzą efektu, jeśli sama strona nie będzie zawierać wartościowych treści. Algorytmy wyszukiwarki są w stanie ocenić, czy zawiera ona sensowny opis z odpowiednio wyróżnionymi słowami kluczowymi poszukiwanymi przez użytkownika. Przygotowanie odpowiednich, co najważniejsze unikatowych materiałów opisujących produkty, prowadzenie profesjonalnego bloga z dużą ilości ciekawych treści i wygodna w obsłudze witryna z pewnością pomogą poszerzyć grono osób odwiedzających stronę. Kopiowane opisy produktów i poważne braki w opisach kategorii oraz znacznikach meta mogą skutecznie uniemożliwić osiągnięcie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania.

W odnalezieniu odpowiednich słów kluczowych z pewnością pomogą narzędzia tj. Google Search Console, SEMrush a także narzędzia do generowania fraz długiego ogona (long tail) tj. np. answerthepublic.com. Popularność języka angielskiego w Singapurze powoduje, że skuteczność takich analiz (jeśli przeprowadzi je ekspert) może być naprawdę wysoka.

Podsumowanie

Pozycjonowanie w Singapurze, ze względu na specyfikę tego rynku i bardzo dużą konkurencję w wielu branżach, nie jest zadaniem łatwym. Odpowiednie przygotowanie treści, analiza słów kluczowych oraz zachowań użytkowników, z pewnością pomogą odnieść sukces. Nie mniej ważne jest także pozyskiwanie wartościowych linków – zarówno pod względem treści, jak i parametrów autorytetu.

Skuteczne pozycjonowanie w danym kraju nie wymaga fizycznej obecności na jego obszarze, ani korzystania z usług lokalnych firm. Liczy się wiedza na temat rynku i branży, która w połączeniu z umiejętnościami pozycjonera pozwoli osiągnąć satysfakcjonujące wyniki.

  5,00 / 5 ( 5 )
Autor
Junior SEO Specialist - Bartek

Junior SEO Specialist

W Delante pracuje od maja 2018 r. W swojej pracy tworzy treści, dostosowane nie tylko do wymogów wyszukiwarek, ale przede wszystkim do potencjalnego czytelnika. Pasjonat nowych technologii, głównie w zakresie komunikacji, internetu i odnawialnych źródeł energii.
  • Martin

    Znacie jakieś firmy które świadczą seo w singapore?

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.