Google regularnie aktualizuje algorytmy swojej wyszukiwarki. Aktualizacje takie często powoduję spore przetasowania w wynikach wyszukiwania. Dla konkretnych domen może to oznaczać duże wzrosty lub spadki.
Przygotowałem narzędzie, które ułatwia analizę wpływu aktualizacji na widoczność strony. Z zalet:
- jest darmowe
- nie wymaga logowania
- nie wymaga udostępniania danych zewnętrznym podmiotom.
Z wad:
- czasami trzeba chwilę poczekać na załadowanie danych.
Narzędzie to jest de facto dashboardem w Google Data Looker Studio, który pobiera dane o ruchu i wyświetleniach strony w wynikach wyszukiwania z Google Search Console, a na wykres nakłada linie oznaczające terminy kolejnych, oficjalnych aktualizacji Google.
Jak działa Google Update Checker?
Aby skorzystać z narzędzia, musisz otworzyć link i zalogować się na swoje konto Google, z którego masz dostęp do usługi Google Search Console dla strony, którą chcesz sprawdzić. Następnie w polu „Dane domyślne” w prawym górnym rogu dashboardu możesz wybrać jedną ze stron zweryfikowanych dla twojego konta w GSC.
Czarne pionowe linie na wykresie oznaczają daty rozpoczęcia wdrażania kolejnych aktualizacji, a czerwone linie daty zakończenia wdrożeń.
W tabeli poniżej wykresu znajdują się wylistowane ostatnie oficjalne aktualizacje wraz z odnośnikami do ich dokumentacji. Po kliknięciu na nazwę danej aktualizacji wykres się odfiltruje i będzie pokazywał daty związane z tym konkretnym updatem.
Wykres domyślnie przedstawia dane o dziennej liczbie wyświetleń strony w wynikach wyszukiwania. Najeżdżając na wykres kursorem wyświetli się ikonka (z zębatką) „Dane opcjonalne”, która pozwoli zmienić wyświetlane dane na wykresie na kliknięcia, CTRy lub średnią pozycję.
Dane można też filtrować tylko dla konkretnych fraz, adresów URL, krajów lub typów urządzeń. Możesz także przełączyć rodzaj wyszukiwarki z domyślnej (WEB) na np. Google Grafika, Video czy Wiadomości.
Jak interpretować dane?
Jeżeli po wdrożeniu aktualizacji algorytmu (pionowa czarna linia) lub bezpośrednio po wdrożeniu (pionowa czerwona linia) widzisz nagły spadek lub wzrost widoczności – niemal na pewno jest to efekt update’u. Dla pewności upewnij się, że w tym czasie na stronie nie były wprowadzane żadne zmiany, które mogłyby również mieć wpływ na widoczność.
Po upewnieniu się, że spadek widoczności był spowodowany updatem możesz sprawdzić jeszcze, czy ta aktualizacja dotyczyła jakichś konkretnych czynników rankingowych, czy raczej był to Core Update. To może pomóc w zrozumieniu przyczyn spadków i odbudowie strony.
Zwróć uwagę także na wcześniejsze update’y. Część domen jest bowiem na nie bardziej podatna. Analiza historii widoczności przez pryzmat kolejnych aktualizacji też może sporo powiedzieć.
Jeśli więc twoja strona ucierpiała w wyniku aktualizacji i nie wiesz, co możesz zrobić, aby odbudować ruch organiczny, zgłoś się nas na SEO konsultacje. Potrzebny może się okazać także gruntowny audyt SEO.