Spis
treści
Brak spójności informacji o firmie na różnych platformach
Jednym z najczęstszych błędów popełnianych w procesie pozycjonowania lokalnego jest brak spójności informacji o firmie na różnych platformach. Często zdarza się, że dane prezentowane na stronie internetowej przedsiębiorstwa różnią się od tych na wizytówce Google czy na profilu na Facebooku. Inna nazwa na Facebooku, inna w wizytówce Google i jeszcze inna na stronie internetowej to nie fikcja, ale dość popularna rzeczywistość.
Takie niezgodności mogą nie tylko wprowadzać klientów w błąd i utrudniać kontakt oraz znalezienie firmy, ale też wpływać negatywnie na efekty, których oczekujemy, decydując się na reklamę lokalną.
Ważne jest więc, aby regularnie monitorować i aktualizować informacje na wszystkich platformach, na których firma jest obecna, aby zapewnić spójność i wiarygodność danych. Wszystkie adresy, numery telefonów, godziny otwarcia czy inne informacje powinny być zgodne i łatwo dostępne dla klientów oraz Google, niezależnie od platformy, na której szukają naszej firmy.
W przeciwnym razie niewłaściwe dane mogą wpływać negatywnie na wizerunek biznesu i jego widoczność w internecie oraz zniechęcać potencjalnych klientów do odwiedzenia sklepu lub firmy.
Skupienie swojej uwagi tylko na jednym kanale
Jest to niestety standardowe podejście do lokalnego SEO. Pracując w agencji, często słyszałem od klientów zdania takie jak: „My robimy tylko wizytówkę Google”, „My tylko pozycjonujemy lokalnie naszą stronę internetową”, „Publikujemy posty na Facebooku”.
Niestety, w długiej perspektywie czasu skupienie się tylko na jednym kanale to strata czasu, pieniędzy i klientów. Na początek i na „rozhulanie” firmy możesz zacząć od wizytówki, ponieważ jest darmowa, łatwa w obsłudze i dzięki niej stosunkowo szybko możesz pozyskać pierwszych klientów. Myśląc o reklamie lokalnej dla Twojej firmy bardziej długodystansowo, powinieneś jednak skupić się też na innych kanałach.
Dlaczego? Jednym z powodów może być fakt, że dobra wizytówka Google wpływa na lepszą widoczność strony internetowej i na odwrót, dobra strona internetowa ciągnie za sobą w górę wizytówkę Google. To samo tyczy się aktywności w mediach społecznościowych – popularne i często wyświetlane profile wpływają na lepszą widoczność profilu firmy w Google.
Dobrze zoptymalizowana wizytówka Google pozwala z kolei na lepsze rezultaty w momencie uruchomienia kampanii lokalnej w Google Ads. Te działania po prostu uzupełniają się ze sobą i wzajemnie napędzają się!
Porada: Zweryfikuj, jakie kanały najlepiej sprawdzają się u Twoich konkurentów z innych miast. Liderzy rankingów na pewno inwestują w więcej niż jeden z nich. Pamiętaj też, że możesz zastosować tzw. recykling treści, czyli, dla przykładu, te same zdjęcia i posty z wizytówki Google wrzucać na Facebooka i odwrotnie.
Ignorowanie siły lokalnych mediów i katalogów firm
To kolejny element, o którym firmy masowo zapominają, decydując się na reklamę lokalną. Wynika to najczęściej z tego, że w analizie konkretnych stron w popularnych narzędziach mają one mało ruchu lub niski wskaźnik siły domeny w porównaniu do potężnych i ogólnokrajowych serwisów jak np. Aleo, pkt, Panorama Firm itd.
Niestety prawda jest taka, że o ile powyższe wskaźniki są bardzo ważne w kwestii pozycjonowania strony w skali ogólnokrajowej lub globalnej, o tyle w kwestii pozycjonowania lokalnego mają one drugorzędne znaczenie. Przykładowo, jeżeli jesteś z Jasła (miasteczka na Podkarpaciu), to przede wszystkim i na samym początku powinieneś walczyć o to, żeby Twoja nazwa firmy, dane o niej i ewentualnie też link do Twojej strony internetowej znajdowały się na lokalnych stronach takich jak jaslo24.pl, jaslo4u.pl, nowyzmigrod24.pl, krempna.pl, etc. Jest to potężne wsparcie dla widoczności Twojej firmy w okolicy.
Pamiętaj o tym, że np. w narzędziu analitycznym te portale mogą mieć nawet 0 ruchu organicznego, ale często ich konta w social mediach obserwuje sporo grono osób z regionu, które generują tysięczne kliknięcia w posty i przechodzą na stronę www. Osoby bez dostępu do danej domeny tego nie widzą, ale ich administratorzy i Google już tak.
Brak wzmianek o okolicy firmy i popularnych miejscach
Jak dobrze wiemy, Google do określania naszej pozycji w wynikach wyszukiwania korzysta między innymi z treści, które znajdzie na naszej stronie. Jak inaczej możemy dać znać algorytmowi, że znamy okolicę jak własną kieszeń, jeśli nie treścią? Szczególnie taką, w której opisujemy ze szczegółami okolicę, jej atuty lub wskazówki dojazdu do firmy przy pomocy popularnych punktów odniesienia?
Niestety częstą praktyką jest to, że firmy po prostu opisują swoją ofertę, upychają słowa kluczowe z miastem np. pozycjonowanie jasło i to wszystko. Nawet jeśli może to przynieść krótkotrwały efekt, ciężko nazwać takie działania skuteczną strategią.
Daj znać algorytmowi Google i klientom, że jesteś z danego regionu i znasz okolicę. Podstawowym sposobem na to jest dodanie na Twoją stronę internetową akcentów lokalnych.
Możesz na przykład napisać, że na południe od Twojej firmy znajduje się jakiś zabytkowy pomnik. Albo, że Twoja firma znajduje się naprzeciw najpopularniejszego baru w okolicy. Jeżeli jesteś atrakcją turystyczną, dodaj np. dynamiczną pogodę z danej lokalizacji lub stwórz listę też innych atrakcji w regionie. Zdjęcia z Twojej okolicy również się przydadzą.
Tutaj przykład, jak lokalna strona z paintballem i rowerami elektrycznymi opisuje popularne atrakcje w okolicy.
Wybór nieodpowiednich lub zbyt ogólnych słów kluczowych
Kolejnym z powszechnych błędów w pozycjonowaniu lokalnym jest wybór zbyt ogólnych i nieodpowiednich słów kluczowych.
Nie sposób nie zauważyć, że liczne firmy dążą do zdobycia jak największej liczby wyszukiwań, wybierając do pozycjonowania słowa kluczowe o wysokiej popularności. Niestety, takie słowa są najczęściej bardzo konkurencyjne, co sprawia, że zadanie wejścia na czołowe pozycje w wynikach wyszukiwania staje się niezwykle trudne. Ponadto zbyt ogólne słowa kluczowe nie dają gwarancji, że osoba wyszukująca konkretnego terminu jest faktycznie zainteresowana naszą ofertą i pochodzi z naszej okolicy.
Prowadząc gabinet dentystyczny w Jaśle, nie jest rozsądnym inwestowanie w pozycjonowanie słowa Dentysta dla ludzi w Szczecinie, Warszawie, Wrocławiu. Nie dość, że ludzie nie będą decydować się na Twoje usługi, to jeszcze wzrośnie współczynnik odrzuceń, co spowoduje spadek Twojej widoczności firmy w Google.
Pamiętaj, że w kontekście działalności lokalnej, kluczowe jest skupienie się na wyrażeniach, które są specyficzne dla danego obszaru, takie jak nazwy miast, dzielnic, ulic, znanych miejsc czy atrakcji. Takie słowa z pewnością przyciągną uwagę klientów szukających usług czy produktów w konkretnym miejscu. Niezwykle istotne jest także to, aby słowa kluczowe były ściśle powiązane z profilem działalności firmy. Tylko wtedy pozycjonowanie przyniesie oczekiwane rezultaty.
Dla przykładu dużo więcej osiągniesz, taniej i szybciej pozycjonując się na teoretycznie rzadziej wyszukiwane słowo kluczowe, które dokładnie określa Twoją usługę lub produkt oraz region.
Nieangażowanie się w dbanie o reputację firmy
Innym często popełnianym błędem w pozycjonowaniu w lokalnych wynikach wyszukiwania jest niedocenianie znaczenia opinii klientów, a także ignorowanie ich i pozostawianie bez odpowiedzi.
Obecnie, kiedy większość klientów korzysta z internetu do znalezienia produktów lub usług, oceny innych użytkowników i recenzje mają ogromny wpływ na decyzje zakupowe. Jest to szczególnie istotne ze względu na fakt, że Google również zwraca uwagę na te elementy, traktując je jako sygnał o wiarygodności i jakości oferty przedsiębiorstwa.
Firmy bardzo często pomijają ten ważny element w procesie pozycjonowania lokalnego, zarówno nie zachęcając klientów do pozostawienia recenzji o ich firmie, jak i nie reagując na zarówno pozytywne, jak i negatywne opinie o biznesie.
Takie podejście nie tylko zniechęca potencjalnych klientów, ale również ma wpływ na wyniki pozycjonowania, ponieważ Google może uznać, że właściciel firmy niedostatecznie angażuje się w budowanie dobrej relacji z klientami.
Pamiętaj o tym, żeby zawsze odpisywać na opinie i komentarze od Twoich klientów w Twoich profilach w Social Media i w wizytówce Google.
Pozycjonowanie lokalne – jakie narzędzia mogą Ci się przydać?
- Localo – Do zarządzania i pozycjonowania wizytówki Google. Monitorowanie jej widoczności oraz konkurentów. Tworzenie postów. Zarządzanie i pozyskiwanie opinii od klientów. Szukanie lokalnych katalogów firm.
- Senuto – Optymalizacja treści na stronę. Szukanie lokalnych linków. Monitorowanie widoczności strony oraz konkurentów. Śledzenie ruchu na stronie. Analiza słów kluczowych, na które wyświetla się strona i konkurencja.
- Canva – Proste i intuicyjne narzędzie do tworzenia grafik do postów.
- Keyword Surfer – Darmowa wtyczka do Google Chrome służąca do analizy słów kluczowych.
- Google Keyword Planner – narzędzie od Google do analizy słów kluczowych.
- Google Search Console – narzędzie od Google do monitorowania widoczności i ruchu na stronie internetowej oraz poprawności wyświetlania się jej w Google.
Podsumowanie
Pozycjonowanie lokalne jest kluczowe dla firm, chcących zwiększyć swoją widoczność w konkretnym regionie i na określonym obszarze. Niestety, wiele z nich popełnia przy tym podstawowe błędy, co wprowadza klientów w błąd i obniża efektywność reklamy oraz w długim okresie ogranicza skuteczność działań. Zwrócenie uwagi i poprawa wyżej wymienionych punktów może istotnie zwiększyć skuteczność działań w obszarze pozycjonowania lokalnego i tym samym pomóc Ci dotrzeć do większej liczby klientów z Twojej okolicy. Powodzenia!