Spis treści:

Narzędzia monitorujące temperaturę w SERPach

Co się dzieje w wynikach wyszukiwania? Czy można spodziewać się wahań pozycji w Google? Poniżej podpięliśmy narzędzia, które stale monitorują temperaturę w SERPach i pokażą, kiedy można spodziewać się zmian w wynikach wyszukiwania.

Wyniki poniżej są aktualizowane automatycznie: 

Semrush Sensor

Im wyższy wynik (wchodzący w kolor pomarańczowy), wym większe wahania pozycji w wynikach wyszukiwania.

Źródło: Semrush.com

Im wyższy wynik (wchodzący w kolor pomarańczowy), wym większe wahania pozycji w wynikach wyszukiwania.

RankRanger

Im wyższy słupek (High – pomarańczowy, Very High – czerwony), tym wyższe prawdopodobieństwo wahań pozycji. Wynik czerwony może być znakiem większej aktualizacji.

Źródło: rankranger.com

Algorytm wyszukiwarki Google jest jednym z najbardziej skomplikowanych algorytmów na świecie. Przy wyświetlaniu wyników wyszukiwania bierze pod uwagę ponad 200 czynników rankingowych (takich, które znamy). Wszystko po to, aby jak najlepiej dopasować wynik wyszukiwania do zapytania zadanego przez użytkownika i lepiej odpowiedzieć na zadane pytanie.

Google stale aktualizuje swoje algorytmy, aby jak najlepiej dopasować wyniki do potrzeb użytkowników. Każda zmiana niesie za sobą małe lub większe zawirowania pozycji w SERPach (SERP – Search Engine Result Page).

Aktualizacje Google pojawiają się niemal codziennie. Większość z nich jest ledwo zauważalna i nie ma dużego wpływu na pozycje w wynikach wyszukiwania. Jednak kilka razy w roku Google wdraża dużą aktualizacją glównego algorytmu (core alghoritm update), który może mocno namieszać w wynikach wyszukiwania.

Najnowsze aktualizacje algorytmów Google

Aktualizacja głównego algorytmu Google – wrzesień 2022

12 września 2022 roku został ogłoszony kolejny kluczowy update przez Google. Wdrożenie aktualizacji może potrwać do dwóch tygodni, jednak my dostrzegamy już pierwsze zmiany.

Czy aktualizacja sprawi, że Twoja widoczność wzrośnie jak ta?

aktualizacja algorytmu Google a wyniki we wrześniu 2022
Własny zrzut ekranu z narzędzia Senuto.pl

Jest to możliwe. Wiele stron naszych klientów cieszy się mocnymi wzrostami w ostatnich dniach. Jednak, jak w przypadku poprzednich aktualizacji upadate może też namieszać w negatywny sposób.

Zobacz, jak wygląda widoczność strony osiągającej zadowalające wzrosty aż do pojawienia się updatu:

Aktualizacja algorytmu Google wrzesień 2022 spadki
Własny zrzut ekranu z narzędzia Senuto.pl

Czego dotyczy nowa aktualizacja rankingu w Google?

Taką informacją podzielił się Google Search Central na Twitterze:

Wszystkie “Core Updates” dotyczą większych zmian w algorytmach wyszukiwarki, które mogą wpływać na widoczność stron i są zauważalne dla marketerek i marketerów.

Google nie podaje jednak żadnej konkretnej informacji o tym, na czym polega aktualizacja i czego dokładnie dotyczy – pozostaje nam więc obserwować, jak reaguje nasza strona (a w naszym przypadku również strony klientów, które bacznie obserwujemy!)

Core Update a Helpful Content Update

18 sierpnia 2022 roku Google ogłaszając Helpful Content Update wstrząsnęło internetem. Specjaliści SEO czy marketerzy oczekiwali widocznych zmian w SERPach i kłopotów dla stron wykorzystujących AI do tworzenia treści.

Jednak skutki aktualizacji były mało zauważalne dla twórców internetowych.

Pojawiają się głosy w internecie przemawiające za tym, że wrześniowa aktualizacja wzmocni Helpful Content Update.

Nie jest to oficjalne oświadczenie Google, więc nie wyciągamy zbyt pochopnych wniosków.

Śmiało jednak potwierdzamy, że spadki i wzrosty widoczności przy tej wrześniowej aktualizacji są mocno zauważalne!content marketing baner

Jak chronić swoją stronę przed spadkami po aktualizacji?

Poradami dotyczącymi ochrony stron przed algorytmami dzielimy się na końcu tego wpisu.

A jeżeli spadki nie miną – zgłoś się do nas. My walki z aktualizacjami algorytmów Google się nie boimy, a co więcej już nie jedną udało nam się wygrać! 😉


Aktualizacja algorytmu Google „Helpful Content”

helpful content update

18 sierpnia 2022 roku Google ogłosiło Helpful Content Algorithm Update, która ma na celu oddzielenie treści kierowanych do ludzi od tekstów pisanych głównie dla wyszukiwarek. Wraz z tą aktualizacją Google wprowadza również nowy sygnał site-wide, który odgrywa ważną rolę w ocenie i rankingu treści internetowych.

Jak działa aktualizacja algorytmu “Helpful Content”?

Aktualizacja “Helpful Content” to tak naprawdę całkowicie zautomatyzowany proces sortowania treści, który opiera się na uczeniu maszynowym. Za dwa tygodnie ma on skanować całe strony internetowe, aby ocenić opublikowane artykuły. Jeśli roboty zidentyfikują treści jako mało pomocne, mające niewielką wartość lub po prostu zbyt krótkie i bez treści, może ucierpieć ranking całej witryny.

Jeśli chcesz aby Twoja strona zajmowała wysokie pozycje w Google, jej treść musi być doceniana przez roboty Google. Sugeruje to, że usunięcie artykułów, które dodają niewielką wartość do wyszukiwarek, może w rzeczywistości pomóc witrynie uzyskać lepsze wyniki w SERP.

Według naszego specjalisty SEO i R&D – Wojciecha Urbana:

“Jako, że ta aktualizacja ma być wprowadzona w ciągu mniej więcej dwóch tygodni, jej wpływ na zawartość stron internetowych nie będzie widoczny z dnia na dzień. Zwykle, to angielskie i hiszpańskie strony są pierwszymi, które zostaną dotknięte aktualizacją.”

Wojtek poruszył również kwestię treści generowanych przez AI w związku z tą aktualizacją:

“Moim zdaniem jeśli używasz AI do tworzenia niektórych treści internetowych nie powinieneś się bardzo martwić. Z tego, co udało mi się do tej pory dowiedzieć, AI jest imponująco dobry w pisaniu wartościowych, lub przynajmniej półwartościowych artykułów, które ludzie faktycznie lubią czytać i uznają za pomocne. Niestety, tego samego nie można powiedzieć o tekstach pisanych przez człowieka, które spełniają tylko jedną funkcję – zostają zauważone przez wyszukiwarki. Te są dość powszechne, prawda?”

Wojciech Urban
Wojciech Urban
SEO and R&D Specialist w Delante

Czy powinniśmy się martwić aktualizacją algorytmu dotyczącą treści w Google?

Dobra wiadomość jest taka, że ci, którzy publikują na swoich stronach wartościowe i oryginalne artykuły, mogą spać spokojnie. Pozostali natomiast mogą spodziewać się spadku ruchu, gdyż roboty Google nie znajdą żadnego sensownego powodu, aby pokazywać swoim użytkownikom mało wartościowe lub „puste” treści.

Warto też zauważyć, że wartościowe są te strony, które zdołają dostarczyć użytkownikom wszystkich informacji, które chcieli znaleźć. Jak to będzie mierzone?

Poprzez zmierzenie, czy użytkownik Google wciąż szuka tych samych informacji na innych stronach, czy też czuje się w pełni usatysfakcjonowany tym, co znajduje w jednym miejscu.

Jak możesz wykorzystać aktualizację algorytmu treści Google na swoją korzyść?

Prawda jest taka, że ta aktualizacja Google może w rzeczywistości przynieść Ci więcej korzyści niż szkód. Kluczem jest dostarczenie użytkownikom wysoce wartościowych informacji, których szukają. Możesz to zrobić, pamiętając o kilku prostych zasadach podanych przez Google w swoim poście, które można podsumować w tych 5 punktach:

  • jeśli to możliwe, używaj tylko oryginalnych informacji, które nie zostały opublikowane nigdzie indziej
  • unikaj używania niezweryfikowanych danych, lepiej trzymaj się informacji zgodnych z faktami
  • rób wszystko, aby dać swoim użytkownikom wszystko, czego szukają, aby nie szukali tego nigdzie indziej, co prowadzi nas do kolejnej kwestii, jaką jest
  • zrezygnuj z clickbaitów, i oczywiście
  • nie lej wody!

Ulepszenie algorytmu MUM – walka Google z fałszywymi informacjami

aktualizacja algorytmu MUM w Google

Trochę o samym MUM

MUM, czyli Google Multitask Unified Model, to algorytm, a w zasadzie wiele małych algorytmów składających się na wykorzystywaną przez wyszukiwarkę technologię, dzięki której ma ona lepiej zrozumieć zapytanie użytkownika i podsunąć mu trafniejsze odpowiedzi. Jego wdrożenie rozpoczęło się w połowie 2021 roku i było tak naprawdę kontynuacją działań zapoczątkowanych przez aktualizację BERT, której celem było lepsze rozumienie zapytań internautów.

Co zmieniło się w ostatnich dniach?

W sierpniu 2022 roku mieliśmy do czynienia z kolejną aktualizacją MUM. Tym razem jego modyfikacja dotyczyła ulepszenia działań Google w zakresie identyfikacji zgodności wielu wysokiej jakości źródeł, a tym samym ustalenia, czy dana treść prezentuje najbardziej wiarygodną wersję danego faktu.

Jak będzie to działać?

Wprowadzone zmiany wymuszają na robotach porównanie tego, co pojawia się jako featured snippets z innymi źródłami postrzeganymi przez Google jako wiarygodne i jakościowe. Jeśli system odkryje zgodność, wynik pozostanie wyróżnionymi na pozycji zerowej, jednak jeśli będą one prezentować inną wersję danej informacji, zostanie on usunięty z tego miejsca. Użytkownik zostanie także poinformowany o sytuacji, kiedy Google nie może w pełni potwierdzić wiarygodności danej informacji, ponieważ ma do tego zbyt mało zasobów.

Co ważne, system jest w stanie porównać treści nawet w przypadku, kiedy używają one zupełnie innych słów.

Istotną zmianą jest także to, że od teraz MUM jest w stanie określić, które zapytania potrzebują wyświetlenia featured snippetów, a które są lepiej obsługiwane bez nich. Szacuje się, że aktualizacja doprowadziła do zmniejszenia częstotliwości ich pojawiania się aż o 40%.
(źródło)

aktualizacja algorytmu google baner

Inne zmiany

Wraz z aktualizacją MUM Google wprowadza również dodatkowe funkcje, które mają pomóc użytkowników w znalezieniu informacji, którym mogą zaufać. W jaki sposób? Między innymi przez rozszerzenie funkcji „O tym wyniku” (“About This Results”) o takie informacje jak źródło czy opinie o nim. W tym momencie opcja ta została rozszerzona na inne wersje językowe wyszukiwarki jak włoska, francuska, niemiecka czy hiszpańska. Wciąż czekamy na możliwość przetestowania jej na polskich wynikach wyszukiwania.

Aktualizacja MUM to kolejny krok w stronę poprawy jakości informacji, na które możemy natrafić w wynikach wyszukiwania. Zmiany zmierzające w tym kierunku to jeden z większych trendów, które można zaobserwować w działaniach Google, dlatego możemy mieć pewność, że w przyszłości będzie on kontynuowany.


Aktualizacja Google Multilingual Title Algorithm, czyli Google vs wielojęzyczne Title

aktualizacja algorytmu czerwiec 2022

Co nowego po majowej aktualizacji?

Nowy komunikat Google informuje o kolejnych modyfikacjach dotyczących interpretacji i obsługi wielojęzycznych tytułów stron internetowych. Do tej pory title zawierające słowa czy całe wyrażenia w różnych językach stanowiły dla Google spore wyzwanie.

Najnowsze zmiany w algorytmie mają znacznie uprościć cały proces przez automatyczne ujednolicanie tytułów.  Co to tak naprawdę oznacza?

Co zmieni Google Multilingual Title Algorithm?

Celem aktualizacji Multilingual Title Algorithm jest wyłapanie stron posiadających tytuły tego typu oraz potraktowanie ich w zupełnie inny sposób niż dotychczas. Google od teraz, zamiast wyświetlać w wynikach wyszukiwania oryginalny title strony, będzie przepisywać go w języku, który na niej dominuje. Oznacza to, że jeśli Twój tytuł zawiera więcej niż jeden język, Google samodzielnie przetłumaczy go w całości na ten, który uzna za najbardziej odpowiedni dla Twojej witryny.

Google wyjaśnia, że zmiana ta wynika z ogólnej chęci dążenia do spójności w obrębie danej strony:

“Jest to oparte na ogólnej zasadzie, że tytuł dokumentu powinien być napisany w języku lub alfabecie, w którym napisana jest jego główna treść. Jest to jeden z powodów, dla których możemy zrezygnować z elementów title na rzecz tytułów wyników wyszukiwania w sieci”

Źródło: https://developers.google.com/search/blog/2022/06/title-script-misalignment

Jak będzie wyglądać to w praktyce?

Co zostało podkreślone w tym komunikacie, zmiana dotyczy zarówno różnych języków, jak i alfabetów. Aktualizacja dotknie również stron, których title są transliteracją – czyli zapisem danego języka za pomocą innego, wykorzystującego odmienny alfabet.

Google jako przykład podaje title zawierający tytuł piosenki w języku hindi, który dodatkowo został „przepisany” za pomocą alfabetu łacińskiego:

Google Multilingual Title Algorithm
Źródło: https://developers.google.com/search/blog/2022/06/title-script-misalignment

W tym przypadku na stronie wykorzystano wyłącznie język hindi, przez co robot wykryje niespójność i wykorzysta jedynie część title napisaną w tym języku. Ostatecznie więc będzie on prezentować się w następujący sposób:

Google Multilingual Title Algorithm
Źródło: https://developers.google.com/search/blog/2022/06/title-script-misalignment

Title to istotny czynnik rankingowy Google. Zmiany w tym obszarze mogą więc sporo namieszać w widoczności wielu stron internetowych.


Update głównego algorytmu Google – maj 2022

aktualizacja głównego algorytmu maj 2022

25 maja 2022 roku Google ogłosił wdrożenie nowej aktualizacji głównego algorytmu wyszukiwarki. Taki update ogłaszany jest kilka razy w roku (jak wiemy, mniejsze aktualizacje mają miejsce niemal codziennie) i jego pełne wdrożenie może potrwać nawet 2 tygodnie. Ostatni update miał miejsce w Listopadzie 2021.

Jakie mogą być skutki aktualizacji głównego algorytmu Google?

Aktualizacje głównego algorytmu mają na celu lepsze dostosowanie wyników wyszukiwania do potrzeb użytkowników. Mogą one spowodować wahania pozycji strony, zarówno w górę jak i w dół. Trzeba jednak pamiętać, że przy tzw. rolloucie, czyli w czasie kiedy update jest wdrażany, takie wahania są normalne i mogą się ustabilizować. Często też kilka tygodni po aktualizacji nadchodzi poprawka aktualizacji, to jeszcze nadzieja dla tych, których strony pospadały.

Co robić, aby zniwelować zmiany pozycji po aktualizacji?

W 2019 roku Google opublikowało zalecenia i informacje dotyczące aktualizacji i od tego czasu się one nie zmieniły. To dowodzi tego, że zmiany podążają w podobnym kierunku i optymalizując stronę cały czas zgodnie z nimi, nie narazisz się na zbędne wahania.

Oto, co Google mówi o aktualizacjach:

  • można spodziewać się wzrostów i spadków pozycji,
  • aktualizacje głównego algorytmu nie dotyczą konkretnego zagadnienia, są szerokie i mają na celu usprawnienie ogólnego działania wyszukiwarki,
  • strony których pozycje spadają nie są za nic karane
  • aby uniknąć wahań należy skupić się na dostarczaniu treści wysokiej jakości
  • aktualizacje głównego algorytmu pojawiają się co kilka miesięcy
  • strona może nie odzyskać widoczności przed wdrożeniem kolejnej aktualizacji
  • poprawki na stronie nie gwarantują poprawy widoczności le ich brak praktycznie gwarantuje, że strona nie odzyska widoczności

Można by stwierdzić, że te wytyczne nie do końca mówią nam jak należy postępować. Z doświadczenia widzimy, że przede wszystkim nie należy panikować i wdrażać zmian od razu po zobaczeniu wykresów w dół. Po samej aktualizacji dajmy czas aby algorytm się uspokoił i temperatura w SERPach trochę opadła.

Jeśli proces SEO prowadzony jest systematycznie, według wytycznych Google i zgodnie z zasadami bezpiecznego pozycjonowania to powodów do przejmowania się może być mniej.


Aktualizacja algorytmu Pirat

aktualizacja algorytmu Google Pirat

Google w dokumencie wysłanym do U.S. Copyright Office zapowiedziało, że wprowadzenie nowej aktualizacji algorytmu o nazwie Pirat może spowodować spadek ruchu na stronie nawet o 89%. Czym jest ten algorytm oraz kto powinien obawiać się jego najnowszej aktualizacji?

Aktualizacja algorytmu Pirat, pierwotnie nazywana przez Google aktualizacją DMCA, została wprowadzona w roku 2012. Jej celem było zwalczanie piractwa cyfrowego i była wymierzona w serwisy nielegalnej wymiany plików łamiące prawo autorskie. Google do tej pory oficjalnie potwierdziło aktualizację tego algorytmu tylko raz, w roku 2014. Jednak wiadome jest, że dochodzi do nich regularnie, aby wyłapać nowe witryny, które mogą kopiować treści chronione prawem autorskim od innych. Mimo że Google nie informuje za każdym razem o przeprowadzeniu takiej aktualizacji, w tym roku po raz drugi zrobiło wyjątek.

Google w opublikowanym dokumencie przyznało, że udało im się opracować system „degradacji”, który powoduje, że strony z dużą liczbą wniosków o usunięcie – DMCA (Digital Millennium Copywright Act, czyli zgłoszeń o naruszenie ustawy z zakresu prawa autorskiego obowiązującej w USA) dotyka spadek ruchu organicznego średnio o 89%.  Dodatkowo Google poinformowało, że opracowało specjalny system flagowania takich stron, który uniemożliwia przekierowanie ich na nowe domeny.

Oznacza to, że każda strona, która otrzymuje dużą liczbę wniosków (nie wiadomo jednak, co według Google oznacza „dużo”) o usunięcie – DMCA, może spodziewać się działań ze strony aktualizacji Pirat, a tym samym bardzo dużych spadków w wynikach wyszukiwania. Jak sprawdzić, czy dana strona otrzymuje takie zgłoszenia? 

Możemy wykorzystać do tego raport przejrzystości. W przypadku, kiedy domena zanotowała sporo takich zgłoszeń, konieczne jest jak najszybsze usunięcie łamiących prawo treści oraz wysłanie prośby o ponowne rozpatrzenie takiego zgłoszenia.

aktualizacja algorytmu google pirat
Źródło: https://transparencyreport.google.com/copyright/explore?hl=pl

Wcześniejsze aktualizacje:

  • Aktualizacja głównego algorytmu – czerwiec 2021
  • Aktualizacja głównego algorytmu – grudzień  2020
  • Aktualizacja głównego algorytmu – maj 2020
  • Aktualizacja algorytmu Google – wyszukiwanie lokalne – Listopad 2019
  • Urodzinowa aktualizacja głównego algorytmu Google – październik 2018
  • Medic Update – Sierpień 2018
  • Aktualizacja algorytmu Google – kwiecień 2018
  • Aktualizacja algorytmu Google – marzec 2018

Jak przewidzieć aktualizacje algorytmów Google?

Niektóre aktualizacje algorytmów Google są ogłaszane wcześniej. Dzieje się tak przy większych zmianach, do których strony powinny się przygotować wcześniej lub gdy wdrażane są zupełnie nowe algorytmy. Ta druga sytuacja jest zazwyczaj poprzedzona dostarczeniem przez Google nowych narzędzi (np. w Google Search Console), które pomagają dostosować stronę do nadchodzących zmian.

Częściej jednak zmiany te pojawiają się niespodziewanie i nie mamy dostępu do informacji, co było przedmiotem aktualizacji i jak na nią zareagować. Skąd więc się dowiedzieć, że spadek lub wzrost pozycji w wynikach wyszukiwania nie jest spowodowany błędną strategią SEO a zmianą w algorytmach? Jeśli zauważysz duże wahania sprawdź:

  1. Naszego bloga, czy nie pojawiła się informacja o aktualizacji algorytmu
  2. Dane w swoim Search Console – jeśli pozycje Twojej strony gwałtownie spadły, sprawdź czy nie nałożono na nią filtra ręcznego
  3. Zanalizuj ostatnie działania na stronie, czy zmieniałeś strategie SEO? Wdrażałeś coś nowego? Robiłeś aktualizację?
  4. Sprawdź narzędzia monitorujące „temperaturę” w wynikach wyszukiwania

Co, jeśli Twoją stronę dotknął update algorytmu?

Zauważyłeś gwałtowne wzrosty lub spadki pozycji w Google po wiadomości o aktualizacji algorytmu Google? O ile wzrosty nie będą Cię martwić to spadki moga przysporzyć niemało problemów. Oto co powinieneś zrobić w takiej sytuacji:

  1. Przeczekaj pierwszy moment po aktualizacji
    Pełne wdrożenie aktualizacji trwa często nawet do 2 tygodni. W tym czasie pozycje mogą się znacznie wahać, a później wrócą na swoje miejsce lub się ustabilizują. Dopiero po jakimś czasie zanalizuj zmiany.
  2. Zobacz, które podstrony i frazy ucierpiały najbardziej
    Sprawdź, czy spadła widoczność całej Twojej strony czy tylko niektórych podstron. Jeśli spadek dotyczy części podstron zanalizuj, co je wyróżnia.
  3. Poszukaj informacji o update
    Kilka dni po większych aktualizacjach na serwisach branżowych znajdziesz więcej informacji na temat tego, czego dotyczył update, jakie strony dotknął (niektóre aktualizacje dotyczą np. tylko stron medycznych czy finansowych). Jeśli współpracujesz z firmą SEO, zapytaj ich o wnioski z aktualizacji. Współpracując z większą ilościa stron na pewno zauważają wiele zależności.
  4. Prowadź działania SEO zgodne z wytycznymi Google
    To coś, co powinno Ci przyświecać zawsze, nie tylko po aktualizacji algorytmu. Unikaj tzw. Black-Hat SEO, czyli praktyk niedozwolonych. Postaw na dobrej jakości treści, która będzie unikalna, wdrażaj optymalizacje techniczne, dostarczaj wartość użytkownikom, zapoznaj się z zasadami E-A-T.
  5. Zanalizuj działania konkurencji
    Twoja strona spada a konkurencja ma się dobrze? Sprawdź jakie podstrony konkuencji wyświetlają się na słowa kluczowe, które spadły w przypadku Twojej strony. Czym się różnią? Jaką mają strukturę? Ile jest na nich treści? Jak wygląda linkowanie zewnętrzne konkurencji? Poszukaj różnic i postaraj się wypełnić te lukę.
  6. Poczekaj na korektę aktualizacji
    Jeśli nic nie pomaga to często jest to jedyne wyjście. Zdarza się, że miesiąc lub dwa po aktualizacji głównego algorytmu Google wprowadza poprawkę, która koryguje wyniki wyszukiwania. Nie czekaj jednak w nieskończoność i najwięcej czasu poświęć na punkt 4.

Czytaj więcej o zmianach algorytmów:

W którą stronę zmierza wyszukiwarka? Historia aktualizacji algorytmów Google. 

Jak reagować na zmiany algorytmu?