Jak inhouse’owe SEO współpracuje z agencją SEO?

Jak inhouse’owe SEO współpracuje z agencją SEO?

Wiele firm decyduje się na zatrudnienie specjalisty SEO, który będzie odpowiadał za zwiększanie widoczności strony internetowej ich marki w Google. Czy to oznacza, że SEOwiec będzie w stanie wykonać wszystkie prace bez pomocy z zewnątrz? Bardzo często konieczna jest współpraca między inhousowym SEO i agencją. W jakim zakresie?

Ostatnio na naszym blogu: Agencja czy inhouse SEO – co wybrać dla małej firmy?

Inhouse SEO a agencja

Przedsiębiorcy, który zatrudni specjalistę SEO, może wydawać się, że to koniec wydatków związanych z działaniami zmierzającymi do poprawy widoczności witryny w Google. Właściciel biznesu, zamiast polegać na agencji, odpowiedzialność za ruch z wyszukiwarek może powierzyć specjaliście. Niestety, ale bardzo rzadko taki pracownik będzie samowystarczalny – wiele zależy od tego, jakie obowiązki zostaną mu zlecone.

Budowanie widoczności w wyszukiwarce Google wymaga poświęcenia dużej ilości czasu. Są pewne zadania, które SEOwiec powinien wykonywać sam, ale jest też wiele takich, których samodzielnie nie będzie w stanie zrealizować.

SEO to dziedzina, która wymaga nieustannych testów i analiz – nie istnieją specjaliści, którzy wiedzą wszystko. Warto pamiętać, że w agencji zatrudnieni są profesjonaliści, którzy różnią się głównie doświadczeniem i poziomem wiedzy. Mogą wspólnie wyciągać wnioski z prowadzonych testów i nie dzielą się publicznie wynikami.

Inhouse SEO jest pod tym względem osamotniony. Często nie ma czasu w godzinach pracy na to, żeby testować zmiany w algorytmie. Ponadto agencje najczęściej zarządzają bardzo dużą liczbą stron, dlatego w przypadku jakichkolwiek zmian w algorytmie mogą szybciej określić, co zmodyfikowano. Specjalista inhouse często bazuje głównie na zewnętrznych analizach i na ich podstawie podejmuje decyzje.

Specjaliści SEO pracujący w agencji mają zazwyczaj szerszy i bardziej kompleksowy punkt widzenia, głównie ze względu na to, że współpracują z wieloma różnymi stronami internetowymi. Są też na bieżąco z najnowszymi i nadchodzącymi trendami, dzięki czemu będą w stanie szybciej reagować na wszelkie aktualizacje Google.

Wojciech Urban, Delante
Wojciech Urban
SEO Specialist

Inhouse SEO może nie potrzebować pomocy przy optymalizacji on‑site, ale już częściej będzie oczekiwał wsparcia np. przy link buildingu. Oto przykładowe obszary działań, w których inhouse SEO może współpracować z agencją w razie takiej potrzeby:

  • Artykuły sponsorowane – pozyskiwanie linków jest kosztownym i czasochłonnym zadaniem. Firma, która zatrudnia inhouse SEO może powierzyć mu budowanie zaplecza, ale jest to praca, na rezultaty której najczęściej trzeba długo czekać. Mało który przedsiębiorca może sobie na to pozwolić. Specjalista przy link buildingu może korzystać z zasobów takich portali jak Whitepress czy Linkhouse, ale na pewno nie powinien się do nich ograniczać. Musi on wypracować jak najlepsze efekty przy danym budżecie, a to oznacza, że powinien poszukiwać źródeł, w których pozyska wiele wysokiej jakości odnośników w atrakcyjnej cenie. Często sposobem na oszczędność może być bezpośredni kontakt z prowadzącymi serwisy, którzy oferują linki na wymienionych portalach. W ten sposób wielu z nich może zaproponować korzystniejszą cenę. Innym sposobem może być bazowanie na zasobach firm SEO – niektóre oferują możliwość publikacji linków na swoich stronach. Często będą to serwisy o bardzo dobrych parametrach SEO, ale kosztujące zdecydowanie mniej niż linki na popularnych portalach. Niestety, ale tylko wybrane marki mogą być skłonne podzielić się swoim zapleczem – głównie małe agencje.
  • Fora, komentarze, ogłoszenia i inne – to kolejne długoterminowe zadanie, które wymaga m.in. założenia kont na forach. Agencja może mieć już takie, które istnieją od lat i dodano z nich mnóstwo postów. Tymczasem niektóre serwisy nawet blokują możliwość nowych rejestracji, mimo że dalej można na nich zdobywać linki. Zatem, nie da się z nich skorzystać, jeśli nie posiadasz już konta. Inna kwestia to bazy adresów, na których można zyskać odnośniki. Ich zbudowanie również trwa. Często w sieci możesz się spotkać z ofertami gotowych baz, ale raczej są to propozycje od freelancerów, ewentualnie od małych agencji. Jeśli inhouse SEO używa takich list, to najczęściej kupuje je od mniejszych czy większych firm. I wówczas i tak nie zdobywa linków samodzielnie, tylko przygotowuje strategię linkowania – ustala, do jakich URL‑i trzeba zdobywać odnośniki, określa, czy powinny być one z anchorami czy bez, ewentualnie wskazuje, jakie ma wymagania odnośnie do miejsc, gdzie mogą być umieszczone linki.
  • Copywriting – tworzenie treści niezbędnej do pozyskiwania odnośników, m.in. z artykułów sponsorowanych. Niektórzy inhouse SEO zlecają copywriterom również przygotowywanie treści postów, komentarzy – dopiero po zapoznaniu się z nimi, zgadzają się na publikację. Takie zlecenia mogą trafiać do firm zajmujących się stricte copywritingiem, ale często też to agencja SEO, np. przy zamawianiu artykułów sponsorowanych w cenie lub za dopłatą, oferuje przygotowanie tych treści. Z reguły w takim przypadku inhouse SEO rezygnuje z szukania wykonawcy na własną rękę, gdyż wymaga to porównania ofert i późniejszej weryfikacji jakości pracy – SEOwcom bardziej opłaca się skorzystać z usług agencji.

Zadania związane z link buildingiem to nie wszystko, z czego może korzystać specjalista inhouse SEO w ramach współpracy z agencją. W przypadku dużych biznesów, firma może zatrudnić fachowca od SEO między innymi też po to, aby koordynował i weryfikował on zadania realizowane przez agencję. W takich sytuacjach zadaniem inhouse SEO może między innymi być:

  • Weryfikacja tego, jakie linki pozyskuje agencja – powinien on nadzorować, czy strategia linkowania jest odpowiednia i może przynieść efekty. Przy dużej skali działań nawet sama weryfikacja tych prac może zajmować dużo czasu. Co ważne, agencja w raportach powinna przedstawiać listę pozyskanych odnośników.
  • Nadzorowanie rozbudowy contentu – ważnym elementem SEO jest zdobywanie wartościowej treści na stronie i linkowanie wewnętrzne. Specjalista powinien sprawdzać, czy proponowany content rzeczywiście w danym przypadku jest najlepszym rozwiązaniem. Warto, żeby analizował, czy odpowiednio dobrano słowa kluczowe i linki wewnętrzne. Dobrze wykonana praca będzie mieć ogromne znaczenie dla wzrostu widoczności strony w wynikach organicznych Google.

Czy jako właściciel firmy jesteś w stanie nadzorować wszystkie elementy procesu SEO sam? Niestety, ale nie jest to możliwe, gdyż wymaga to specjalistycznej wiedzy. Jeśli masz czas na zdobywanie informacji na temat SEO, to być może taki nadzór z Twojej strony będzie możliwy, ale tylko przy małej skali działań. Ważne jest zrozumienie tego, że miesiąc na wdrażanie modyfikacji to zbyt krótki czas, by inwestycja zaczęła się zwracać, ale po dłuższym okresie te wyniki mogą być już satysfakcjonujące. Specjaliście SEO z pewnością łatwiej będzie ocenić jakość i skuteczność wprowadzanych zmian.

Firmy, które mają inhouse SEO, często zlecają określone elementy procesu SEO agencjom. Dzieje się tak z kilku powodów. Agencja może mieć już doświadczenie na konkretnym rynku czy w konkretnym kraju, wiedzieć, co w danym przypadku zadziała najlepiej, mieć swoje sposoby na budowanie linków czy sprawdzone źródła odnośników, które będą cenne dla danej branży. To wszystko to ogromna oszczędność zarówno czasu, jak i zasobów dla inhouse SEO.

David Carralon SEO
Gosia
SEO Team Leader

Trzeba zaznaczyć, że zakres obowiązków inhouse SEO i agencji może być w przypadku każdego biznesu inny. Możliwe że specjalista korzysta przede wszystkim z konsultacji z agencją i sam odpowiada za wdrożenie większości zmian. Korzyścią w takim przypadku jest to, że taka agencja może poświęcić mniej czasu na optymalizacje, a więcej na analizy i innowacyjne propozycje zmian, które mogą przynieść świetne efekty. Zatrudnienie w firmie specjalisty SEO może tylko pomóc we współpracy z agencją i prowadzonych działaniach. Ważne, żeby inhouse SEO znał daną branżę. Wówczas będzie w stanie szybciej reagować na zmiany rynkowe i np. proponować odpowiednie słowa kluczowe.

Zwiększymy ruch na Twojej stronie! Delante

6 zasad dobrej współpracy pomiędzy inhouse SEO a agencją

Żeby długofalowa współpraca między specjalistą pracującym w danej firmie i agencją SEO przebiegała bez zakłóceń, a jej efekty były satysfakcjonujące, warto przestrzegać pewnych zasad:

  1. Podział obowiązków – przed rozpoczęciem prac należy ustalić, jaki jest zakres działań agencji, a jaki inhouse SEO. W każdym przypadku podział ten może być inny. Ważne jednak, żeby nie dopuszczać do sytuacji, w której jedna strona ingeruje w obowiązki drugiej. Jeśli przyjęto, że firma ma nie wprowadzać zmian programistycznych bez konsultacji, to inhouse SEO nie powinien ich wdrażać. Może być tak, że głównym zadaniem agencji będzie link building, a o optymalizacje on‑site będzie dbać specjalista z firmy.
  2. Konsultacje – bez względu na to, jakie będą obowiązki poszczególnych stron, warto wspólnie omawiać wszelkie przeprowadzane prace, co umożliwi skuteczną ocenę realizowanych przez agencję działań i przyczyni się do osiągnięcia zakładanych celów.
  3. Dobry kontakt – warto ustalić, kto w agencji odpowiada za kontakt z inhouse SEO. Osoba ta powinna być doskonale zorientowana w prowadzonych działaniach, a najlepiej, żeby było to dwóch specjalistów na wypadek, gdyby jeden z nich nie był dostępny. Inni pracownicy agencji mogą być odpowiedzialni za kontakt początkowy z inhouse SEO, a inni za bieżący.
  4. Planowanie prac – należy ustalić, jaki będzie harmonogram podejmowanych działań i kto będzie odpowiedzialny za realizację planów. Jedna firma będzie chciała, żeby inhouse SEO wskazywał działania, a agencja je realizowała, inna może oczekiwać, że otrzyma takie plany od agencji, a część zadań wykona inhouse SEO.
  5. Raportowanie – jak często ma się odbywać i co ma się znajdować w takim raporcie? Dane z jakich narzędzi mają się w nim pojawić? Inhouse SEO powinien weryfikować, czy firma realizuje swoje prace zgodnie z ustalonym planem i czy przynoszą one oczekiwane efekty. W raporcie mogą być zawarte m.in. wykresy z Senuto, SemStorm, Google Search Console czy Ahrefs.
  6. Narzędzia wykorzystywane w działaniach – chodzi nie tyle o to, jakie rozwiązania będą wykorzystywane do analizy konkurencji czy zmian widoczności, ale też które z nich będą pomocne w prowadzeniu prac. Użyteczne mogą być m.in. dokumenty i arkusz kalkulacyjny Google. Agencja i inhouse SEO mogą w nich wspólnie tworzyć treści. Specjalista może tam zatwierdzać napisane artykuły czy planowane prace.

Dobra relacja pomiędzy agencją i inhouse SEO może przynosić znakomite efekty. Ważne jest jednak to, żeby każda ze stron znała swoje obowiązki, wywiązywała się z nich i nie wykonywała zadań, które do niej nie należą.

(2)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.

Agencja czy inhouse SEO – co wybrać dla małej firmy?

Agencja czy inhouse SEO – co wybrać dla małej firmy?

Prowadzisz małą firmę i chcesz zacząć zdobywać klientów z wyników organicznych wyszukiwarki Google? Inwestycja w SEO może wesprzeć rozwój Twojej działalności w sieci, jednak musisz podjąć decyzję, komu powierzysz realizację działań. Czy lepszym rozwiązaniem w przypadku takiego biznesu jest zatrudnienie inhouse SEO czy skorzystanie z usług agencji?

Czytaj więcej
Branża erotyczna - jak ją pozycjonować?

Branża erotyczna - jak ją pozycjonować?

Branża erotyczna jest jedną z gałęzi handlu internetowego, która rozwija się niezwykle szybko. Jest to wręcz branża idealna do e-commerce, ponieważ wielu użytkowników nie wyobraża sobie nawet pojawienia się w stacjonarnych sklepie z gadżetami erotycznymi, a samo wspomnienie o tym wywołuje rumieniec na twarzy.

Czytaj więcej
Czego oczekujemy od sklepów internetowych? 7 dobrych praktyk dla e-commerce

Czego oczekujemy od sklepów internetowych? 7 dobrych praktyk dla e-commerce

W 2018 roku w internecie działało ponad 30 000 polskich sklepów online. Branża e-commerce w Polsce wyceniana jest na ok. 40 mld złotych. Nasz rynek według obliczeń ekspertów handlu online znajduje się na 13. miejscu wśród najszybciej rozwijających się e-krajów na świecie. Jak odkroić z tego tortu dla siebie największy i najcenniejszy kawałek? Czego oczekuje dzisiejszy internauta od zakupów online?

Czytaj więcej