Czasy, kiedy agencje i działy HR ograniczały działania do zamieszczania swoich ogłoszeń rekrutacyjnych na jedynie paru portalach już dawno minęły. Aby się wyróżnić - potrzeba dużo więcej. Na szczęście odpowiednio zaplanowane działania SEO i SEM pozwalają zwiększyć widoczność w wyszukiwarce, a także skutecznie dotrzeć do kandydatów... przed konkurencją.
HR, czyli co?
Poza tym, że na rynku istnieje wiele firm rekrutacyjnych, zajmujących się znajdowaniem i delegowaniem pracowników do odpowiednich przedsiębiorstw, aktualnie niemal każda firma posiada już własny dział HR. Do obowiązków osób pracujących w branży HR należy nie tylko rekrutacja nowych pracowników, ale również przeprowadzanie szkoleń dla pracowników czy dbanie o rozwój kadry.
Co miesiąc w Google pojawia się mnóstwo wyszukiwań, zawierających frazę “praca”, związanych z poszukiwaniem stanowiska lub miejscowością, gdzie pracy się poszukuje.
[caption id="attachment_29097" align="aligncenter" width="706"] (źródło: Ahrefs.com)[/caption]
W czasie pandemii znacząco wzrosła też częstotliwość poszukiwania pracy zdalnej:
[caption id="attachment_29100" align="aligncenter" width="259"] "praca zdalna" volume trend[/caption]
Ponad 80% osób poszukujących pracy używa do tego Internetu, uważając, że jest to źródło tanie, oszczędzające czas, w którym znaleźć można wiele atrakcyjnych i aktualnych ogłoszeń. Równocześnie poszukujący pracy nadal miewają trudności w znalezieniu odpowiedniej oferty, a pracodawcy narzekają na to, że na ogłaszane przez nich stanowiska brakuje odpowiednich kandydatów.
[caption id="attachment_29102" align="aligncenter" width="256"] Na podstawie: Rekrutacja przez Internet w oczach kandydatów do pracy i pracodawców.[/caption]
SEO, czyli optymalizacja pod kątem wyszukiwarek, to bardzo istotny czynnik, który może wyróżnić firmę na tle jej konkurencji. Nie tylko firmowa strona zajmie wyższe miejsce w wyszukiwarce, ale też marka stanie się bardziej rozpoznawalna, zyska większe zaufanie i… zacznie spływać do niej więcej CV. Na co więc należy zwrócić uwagę przy pozycjonowaniu branży HR?
Pozycjonowanie branży Human Resources
Strategia SEO dla branży HR musi być klarowna i przemyślana. Jako że poszukiwanie pracy w sieci zaczyna się od wpisania w Google interesującego nas stanowiska… od tego właśnie warto zacząć.
Research i analiza słów kluczowych
Pierwszym krokiem w każdej strategii SEO jest wyszukanie odpowiednich słów kluczowych. Przy przygotowywaniu ich listy warto zwrócić uwagę na takie, których wyszukiwać będzie Twoja grupa docelowa. Należy pamiętać, że frazy te powinny wyrażać konkretne potrzeby użytkownika (potencjalnego pracownika).
Aby ułatwić sobie pracę nad przygotowywaniem listy słów kluczowych - warto posłużyć się przy tym jednym z wielu narzędzi do tego dedykowanych. Mogą być to: SEMSTORM, Google Search Console, SEMrush czy Ahrefs. Aby wyszukać odpowiednie frazy kluczowe warto przyjrzeć się także tym, których używa konkurencja. Idealnie przyda się do tego narzędzie Senuto, które jest zbiorem wiedzy na temat konkurencji.
Więcej na ten temat przeczytasz w naszym innym wpisie: Słowa kluczowe - 11 narzędzi, które wspomagają keyword research
Optymalizacja treści ogłoszeń rekrutacyjnych
Z perspektywy SEO istnieje ścisły związek między tym, jak będzie wyglądała nasza oferta pracy, a tym, co będzie widział użytkownik w wynikach wyszukiwania. O co więc należy zadbać?
Oprócz wspomnianych już na początku słów kluczowych, wykorzystanych w naturalny i sprawny sposób, trzeba pamiętać o czterech, kluczowych dla odbioru treści, częściach ogłoszenia o pracę.
Title
To pierwsza treść, jaką widzi kandydat w wynikach wyszukiwania. Nie należy go zbytnio komplikować. Musi być konkretny, a także zawierać słowo lub słowa kluczowe. Dla Google jest to kluczowy czynnik rankingowy, plasujący ogłoszenie wyżej lub niżej, na konkretne wyszukiwane frazy. Dla użytkownika - to bardzo istotna część, w którą “klika”, jeżeli tytuł go do tego zachęci. Profesjonalne sformułowany title zwiększa na to szanse.
Lead
Kilka zdań wprowadzających, w których zawarte są najistotniejsze informacje dotyczące ogłoszenia - warto zadbać, by zaciekawiły odbiorcę, przedstawiły pokrótce ofertę, ale też - były rozwinięciem title.
Nagłówki H1, H2
Odpowiednio umieszczone w ofercie nagłówki powinny zawierać w treści słowa kluczowe, na które się pozycjonujemy, takie jak np. stanowisko, wymagania.
Treść właściwa
Treść ogłoszenia powinna być konkretna i unikalna. Nazwa stanowiska, o które chodzi w ofercie, powinna pojawić się w niej kilka razy, oczywiście w naturalny sposób. Dodatkowo - w treści ogłoszenia warto umieścić miasto, w którym oferowana jest praca (lub informację o pracy zdalnej), ponieważ najczęstszą praktyką wyszukiwania stanowiska, które interesuje kandydatów, jest dodawanie do niego lokalizacji.
Nie trudno się domyślić, że większość serwisów ogłoszeniowych jest wypromowanych tak dobrze, że nasze ogłoszenie (umieszczone na jednym z takich serwisów) pojawi się w wyszukiwarce wyżej, niż oferta pracy ze strony firmowej. Wiele rekruterów błędnie rezygnuje w tym wypadku z promowania własnej witryny, a aby wzmocnić jej pozycję należy pamiętać o tym, żeby w treści ogłoszenia na portalu zamieścić też link do własnej podstrony Kariera.
Przyjazne URLe
Linki do ofert pracy powinny być na tyle proste, aby możliwe było zapamiętanie ich lub zorientowanie się, czego oferta dotyczy. Nie powinny zawierać znaków specjalnych, polskich znaków czy, o ile to możliwe, cyfr.
Optymalizacja opisu firmy
Potencjalny pracownik nie powinien być zagubiony lub mieć wątpliwości na temat tego, co robi firma, do której aplikuje. Jasny opis na podstronie Kariera, klarownie wyznaczone wartości, a także konkretne frazy kluczowe określające profil firmy i wymagany profil kandydatów to cechy, jakimi uda Ci się przyciągnąć odpowiednie osoby.
Backlinki
Są kluczem do efektywnego SEO dla rekruterów. Wiarygodne strony internetowe, które linkują do Twojej strony pomagają podnieść Cię w wynikach wyszukiwania. Odpowiednio, czyli naturalnie i konkretnie, umieszczone linki zwrotne, prowadzące do strony internetowej lub zoptymalizowanych już ofert pracy pomogą Ci je rozpromować i podnieść ponad oferty konkurencji.
Google Analytics
Aby ciągle mieć rękę na pulsie należy kontrolować, w jaki sposób odwiedzający znajdują Twoją witrynę w wyszukiwarce, ile czasu na niej spędzają i jakie działania podejmują. Korzystanie z narzędzi do analizy widoczności, jak np. Google Analytics znacząco pomoże w procesie rekrutacji i publikowaniu ofert pracy.
Social Media
Platformy takie jak Facebook, LinkedIn, czy nawet Instagram oferują dodatkową okazję do zwiększenia widoczności - nie tylko obecności marki w mediach społecznościowych, ale też promowania na nich ogłoszeń rekrutacyjnych. Dzięki takiemu działaniu rekruterzy mogą trafić do młodych, spędzających w social mediach większość wolnego czasu. Facebook umożliwia publikację oferty pracy w formularzu, na który odbiorcy mogą odpowiedzieć zarówno z laptopa, jak i ze smartfona. Nie tylko usprawnia to pracę, przyspiesza umawianie rozmów kwalifikacyjnych, ale także zmniejsza dystans między pracodawcą i potencjalnym pracownikiem, którzy mogą kontaktować się np. przy pomocy…Messengera. SEO oparte o social media jest więc nowoczesne, proste, a co najważniejsze - bezpośrednie i szybkie. Wsparcie rekrutacji w mediach społecznościowych jest w dzisiejszych czasach konieczne.
Więcej o tym, jaki jest wpływ social media na pozycjonowanie przeczytasz na naszym blogu.
Czynnik dodatkowy - widoczna opinia
Na koniec warto zapamiętać, że bardzo istotną rzeczą, jaka powinna się pojawić w ogłoszeniach rekrutacyjnych jest wyraźna opinia o firmie - czy to obecnych, czy byłych pracowników. Zdawałoby się, że są one jedynie szczegółem. Jednak prawie ¾ internautów twierdzi, że informacji o Pracodawcach szuka właśnie w Internecie. Pozytywne recenzje znacząco wpływają na pozycję firmy w internecie, a to przekłada się na ilość napływających CV i aplikacji na ogłoszenia rekrutacyjne. Co za tym idzie - wiele osób z góry eliminuje firmy, którym inni internauci wystawiają złe opinie. Warto więc zadbać o to, by negatywne komentarze nie wpływały na pozycję firmy.
Pozycjonowanie ofert pracy - podsumowanie
Dla odpowiedniego pozycjonowania branży HR warto zacząć od przeanalizowania fraz, a także przygotowania listy takich słów kluczowych, które są najczęściej wyszukiwanymi przez potencjalnych klientów. Wizualny aspekt oferty jest również bardzo ważny. Należy pamiętać, że opublikowane ogłoszenie rekrutacyjne jest swego rodzaju wizytówką firmy i ma decydujący wpływ na zainteresowanie kandydatów.
Ten wpis jest aktualizacją treści z 19 sierpnia 2020 roku.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.