Myślisz o rozpocząciu współpracy z Delante, ale ciągle pojawiają się nowe pytania? Śmiało, napisz do nas lub sprawdź odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, które pojawiają się u naszych klientów przed podspianiem umowy.
Dostałeś propozycję działań wraz z budżetem i rozważasz współpracę z nami? Może masz kilka ofert i chcesz wybrać najlepszego partnera SEO? Doskonale Cię rozumiemy! Wybór agencji SEO to ważna decyzja biznesowa, która ma potencjalnie duży wpływ na rozwój Twojej firmy. Pewnie masz kilka pytań lub wątpliwości, dlatego postanowiliśmy odpowiedzieć na nie, nawet zanim je zadasz. Poniżej kilka najczęściej pojawiających się kwestii przed podpisaniem umowy.
Budżet SEO dzieli się na kilka elementów, a dystrybucja pomiędzy nimi zależy od potrzeb danej domeny i może zmieniać się w poszczególnych miesiącach. Określane jest to na początku współpracy, kiedy specjalista analizuje zastaną kondycję strony i sprawdza jej poszczególne elementy. W zależności od tego, gdzie strona potrzebuje największego wkładu – tak ten budżet jest odpowiednio przesuwany.
Na samym początku współpracy przeprowadzamy także obszerny audyt SEO oraz analizę fraz kluczowych.
Przykładową dystrybucję budżetu w pierwszym i trzecim miesiącu przedstawiliśmy na wykresach poniżej. Dystrybucja w kolejnych miesiącach zazwyczaj nie różni się bardzo ale może się zmieniać w zależności od potrzeb strony, które badamy w audycie (dlatego rozkład budżetu dla Twojej strony może wyglądać zupełnie inaczej). Dystrybucję dopasowujemy elastycznie również do reakcji strony na dane działania, dlatego nie określamy przed współpracą konkretnej dystrybucji, ponieważ nie chcemy się ograniczać i nie byłaby ona dopasowana indywidualnie do potrzeb. Na podstawie naszego doświadczenia możemy wstępnie podać widełki czasowe dla danych działań.
2. Co zawiera się w czasie pracy specjalisty?
Czas specjalisty, który jest przeznaczony dla Twojej strony, jest poświęcony na różne aktywności, w zależności od obecnych potrzeb. Nie zawsze jest to bezpośrednia praca na stronie. Często bardziej wartościowe okaże się poświęcenie 1-2 godzin na pracę na narzędziach i analizie, żeby później wykonywane optymalizacje dawały lepsze efekty. Jakie są przykładowe aktywności wykonywane przez specjalistę w ramach czasu budżetowego?
praca w CMSie klienta,
praca teamu developerów,
analiza strony z wykorzystaniem zewnętrznych narzędzi,
analiza słów kluczowych i określanie potencjałów fraz/produktów i obszarów działalności z punktu widzenia SEO,
analiza konkurencji,
monitorowanie błędów na stronie,
praca na serwerze FTP,
koordynacja procesu copywritingu,
koordynacja procesu link-buildingu,
analiza procesu link-buildingu konkurencji,
edukacja i szkolenia klientów,
przygotowanie rekomendacji,
komunikacja z klientem,
raportowanie.
3. Mam ofertę za 400 zł, dlaczego Wasza jest droższa?
Nasza usługa jest kompleksowa i zawiera wszystkie elementy potrzebne do efektywnego pozycjonowania strony internetowej. Koszt pozycjonowania to koszt pracy wielu ludzi, którzy pracują na sukces. To, co dodatkowo wpływa na koszt przedstawiliśmy na poniższej grafice.
Jak widzisz na koszty pozycjonowania składa się wiele elementów i każdy z nich jest jednakowo ważny, aby notować wzrosty widoczności Twojej strony. Elementy te najlepiej działają gdy są prowadzone synergicznie w tym samym czasie.
Oferta, która obiecuje pozycjonowanie strony za 400 zł najpewniej nie będzie zawierała wszystkich elementów. Przykładowo: sama optymalizacja strony, która po optymalizacji nie będzie dolinkowana przyczyni się do wzrostu widoczności, ale będzie on dużo wolniejszy i mniejszy. Samo linkowanie może nie tyle nie pomóc co nawet zaszkodzić. Nagłe wzmożenie linkowania do niezoptymalizowanych stron może zwiększyć spam score i przyczynić się do spadku widoczności domeny. Do kosztów samej pracy dochodzi na przykład utrzymanie narzędzi, które są niezbędne aby przeprowadzić audyt, zaplanować odpowiednio strategię i cały czas monitorować wyniki.
Gdybyśmy mieli podsumować, co wyróżnia naszą ofertę i dlaczego może ona być droższa na tle innych to byłyby to między innymi takie elementy:
Audyt SEO wliczony w budżet miesięczny, bez dodatkowych opłat.
Wdrożenie audytu jest w większości po naszej stronie.
Wsparcie developera.
Kontakt bezpośrednio ze specjalistą SEO.
Ręczne tworzenie linków.
Brak limitu liczby słów kluczowych.
Umowa na czas nieokreślony.
Nie usuwamy linków po zakończonej współpracy.
4. Czy może być taniej jeśli nie będziemy robili linkowania…
… lub jakiegokolwiek innego elementu, który wymieniliście w zakresie?
Z naszego doświadczenia wynika, że nie. Obecnie SEO musi składać się z 3 elementów: optymalizacji na stronie, linkowania i copywritingu. Wszystkie te elementy muszą być prowadzone według z góry ustalonej strategii i uzupełniać się.
5. Jakie jest doświadczenie Waszej firmy?
Nasza firma istnieje na rynku ponad 5 lat. Niby niedużo, ale zbudowaliśmy ją od początku na nowoczesnych zasadach pozycjonowania, do których bardziej doświadczona konkurencja dochodziła jeszcze długo po naszym powstaniu. Mamy doświadczenie w pracy ze sklepami i stronami internetowymi z różnych branż (techniczne, lifestyle’owe, ekologiczne, prawnicze, hobbystyczne, IT i wiele innych). Pozycjonujemy strony internetowe nie tylko na polskim rynku, ale także na rynkach zagranicznych.
6. Widziałem/am, że współpracujecie już z jedną firmą z mojej branży. Czy to się nie kłóci?
W pozycjonowaniu szerokim głównym celem działań jest zwiększenie ruchu na stronie. Każda strona, nawet z pokrewnej branży, jest inna i do każdej z nich inne frazy będą generować ruch, ponieważ różni się na niej choćby asortyment. W pozycjonowaniu szerokim pozycjonowanych fraz dla każdej strony jest bardzo dużo (kilkaset), więc powtórzenie się ich na dwóch stronach jest bardzo mało prawdopodobne, co jest jedną z zalet takiego podejścia do pozycjonowania. Do każdej strony dobieramy frazy indywidualnie biorąc pod uwagę na co strona aktualnie się wyświetla oraz jaki jest potencjał strony.
Fakt pozycjonowania firmy z pokrewnej branży jest atutem. Doświadczenie w branży, wiedza co najlepiej zadziała na stronie, gdzie umieszczać linki oraz jakie wyzwania mogą stać przed specjalistą SEO może przyczynić się do szybszych wzrostów widoczności strony.
7. Czy można gdzieś zobaczyć przykłady Waszych sukcesów?
Tak, nasi klienci nas polecają. Ich opinie możesz zobaczyć na naszej wizytówce w Google oraz na stronie:
Co prawda nie zbieramy tradycyjnych, pisemnych referencji bo uważamy to za trochę staromodne. Natomiast jeśli wspomniane powyżej opinie wciąż Cię nie przekonują, skontaktujemy Cię z którymś z naszych klientów, żebyś mógł o nas podpytać.
9. Czemu Delante nie jest na pierwszym miejscu na frazę “pozycjonowanie”?
Pozycjonujemy się podobnie jak pozycjonujemy naszych klientów, czyli szeroko. Fraza “pozycjonowanie” jest frazą bardzo ogólną, która może być wyszukiwana niekoniecznie przez osobę, która szuka usługi pozycjonowania. Frazę “pozycjonowanie” utrzymujemy w top 10, natomiast bardziej skupiamy się na frazach z długim ogonem, bardziej szczegółowych, które mają większą szansę na generowanie wejść i konwersji.
To właśnie te frazy generują najwięcej ruchu na naszej stronie i są odpowiedzialne za pozyskiwanie dużej liczby klientów. Użytkownik konkretyzując swoje zapytanie jest w stanie otrzymać bardziej dopasowaną odpowiedź i my mu ją właśnie dajemy. W Top 3 znajduje się ponad 200 z 450 monitorowanych przez nas fraz dla naszej strony, na pierwszym miejscu utrzymujemy między innymi frazy:
“reklamy adwords”,
“pozycjonowanie za granicą”,
“pozycjonowanie e-commerce”,
“pozycjonowanie w Niemczech”,
“pozycjonowanie w Google poradnik”,
“kampanie Google AdWords”,
…i wiele, wiele innych.
Rosnącą widoczność naszej domeny można też zobaczyć na wykresie z niezależnego narzędzia Semstorm:
10. Kto będzie pracować nad moją stroną?
Nad Twoją stroną będzie pracować dedykowany specjalista i to z nim będziesz mieć największy kontakt. Specjalista zawsze odpowie na Twoje pytania i będzie Cię informować o postępie prac. To właśnie on/ona jest osobą, która będzie wprowadzać większość optymalizacji na stronie.
Specjalista to oczywiście nie jedyna osoba, która pracuje na Twój i nasz sukces. Wspierany jest przez zespół ludzi, odpowiedzialnych za poszczególne procesy. Są to:
Specjalista SEO
Head of SEM – koordynuje i wspiera specjalistów przy strategicznych decyzjach,
Młodszy Specjalista – wspiera specjalistę przy pracach na stronie oraz linkowaniu,
Copywriter – pisze unikalne treści, które są umieszczane na Twojej stronie i poza nią,
Tłumacz – jeśli Twoja strona jest w języku obcym, tłumacz zadba o to, aby wszystkie treści na stronę oraz do linkowania były prawidłowo przetłumaczone na dany język,
Programista – wspiera Specjalistę we wprowadzaniu bardziej złożonych zmian na stronie,
Specjalista ds. Finansów – wystawia fakturę i pilnuje Twoich płatności,
Marketing Consultant – to on dopasowuje zakres usługi do Twoich potrzeb i ustala warunki umowy. Jeśli będziesz chciał rozszerzyć zakres działań lub zwiększyć budżet, to jest osoba z którą możesz się skontaktować.
W trakcie współpracy będziesz mieć kontakt z jednym z dedykowanych specjalistów.
11. Skąd będę wiedział czy regularnie pracujecie nad moją stroną?
W trakcie współpracy śmiało możesz się z nami skontaktować mailowo lub telefonicznie. Na maile odpowiadamy zazwyczaj w ciągu 24h, natomiast zwykle dzieje się to w krótszym czasie.
W pierwszym miesiącu współpracy przeprowadzamy obszerny audyt Twojej strony, który po wysłaniu chętnie z Tobą omówimy. Audyt wskaże też gdzie będziemy potrzebować Twojego wsparcia.
Po każdym miesiącu, na początku kolejnego, otrzymasz od nas raport z wynikami naszej pracy. Jeśli będziesz mieć pytania to zachęcamy do ich zadawania i rozwiania wszelkich wątpliwości.
Pracujemy transparentnie, co oznacza, że nie ukrywamy przed klientem niczego, co byłoby istotne. Współpracując z nami będziesz wiedział, co dzieje się na Twojej stronie i nad czym obecnie pracujemy. Wyniki naszej pracy zobaczysz w comiesięcznym raporcie. Co ważne, będziesz mieć bezpośredni kontakt ze specjalistą, który pracuje nad optymalizacją na Twojej stronie. Zawsze więc możesz rozwiać swoje wątpliwości i dostać odpowiedź na Twoje pytania z pierwszej ręki.
Nasza bieżąca praca jest oparta o dokumenty Google Docs, które chętnie udostępnimy klientowi, by na co dzień mógł śledzić postępy działań.
Pracując z nami to Ty jesteś właścicielem najważniejszych narzędzi, takich jak: Google Analytics, Google Search Console czy Google Ads, gdzie możesz śledzić wyniki naszej pracy – masz do nich stały dostęp, a po zakończeniu współpracy zostają one w Twoich rękach.
Nie usuwamy także linków po zakończeniu współpracy, czyli nawet jeśli zdecydujesz się na zakończenie współpracy z nami, to wszystkie linki zostają na swoim miejscu.
12. Czy po zakończeniu współpracy usuwacie linki?
Nie. Wszystkie linki, które zostały stworzone na potrzeby pozycjonowania zostają z Tobą. Nie usuwamy linków ponieważ zostały one wykonane w ramach usługi, za którą otrzymaliśmy zapłatę. Poza tym sam proces usuwania linków jest na tyle pracochłonny, że nie opłacałoby nam się to.
13. Dlaczego audyt strony trwa miesiąc?
Audyt strony jest jednym z najważniejszych elementów pracy nad optymalizacją strony. Bez przeprowadzenia dogłębnej analizy strony specjalista SEO działałby nieefektywnie i „na ślepo”.
Ważne jest aby już na początku współpracy zbadać i określić słabe elementy działań SEO. Mogą to być problemy techniczne strony, błędy w kodzie, za mało treści, duplikacja treści, niepoprawnie ułożona architektura informacji, źle wybudowany profil linków.
Do przeprowadzenia pełnego audytu używamy wielu własnych i zewnętrznych narzędzi, które często dają nam wynik od razu, jednak koniecznością jest interpretacja wyników oraz dodatkowo ręczna analiza przeprowadzana przez specjalistę. Każda strona, CMS, branża i rynek są inne, dlatego dopiero po analizie wyników i pierwszych testach można dojść do wniosków poprawnych dla konkretnej domeny.
Podczas audytu sprawdzane są między innymi:
w jakim stanie optymalizacji jest strona (on-site elementy takie jak: title, meta descripion, alty, nagłówki, adresy URL, budowa menu),
co może być wyzwaniem podczas pracy nad stroną (błędy na stronie, poprawność crawlowania, budowa sitemapy)
dlaczego strona odnotowuje spadki w widoczności (jeśli takie są to interpretacja ich, wyznaczenie celu zatrzymania spadków i strategia budowania widoczności)
kto jest konkurencją dla danej strony i jakie elementy ją wyróżniają (porównanie najważniejszych elementów SEO z konkurencją)
Odpowiedź na te pytania, dane z narzędzi, wcześniejsza analiza słów kluczowych oraz ręczna analiza strony są czasochłonne, ale pozwalają wyciągnąć konkretne wnioski, zaplanować dalszą strategię SEO i działania na kolejne miesiące.
Często podczas przeprowadzania audytu specjalista nanosi pierwsze zmiany, których wdrożenie jest koniecznością i interpretuje jak strona na nie reaguje oraz czy CMS pozwala na ich wdrożenie. Oprócz tego, od pierwszego miesiąca strona jest wzmacniana poprzez linkowanie do niej ze źródeł o mocnym autorytecie domeny.
14. Co to jest Content Plan?
Content Plan jest zaplanowaniem treści na Twojej stronie z uwzględnieniem specyfiki Twojej firmy oraz Twoich odbiorców. Przygotowując plan treści, w pierwszej kolejności robimy szereg analiz, które będą pomocne. Są to między innymi:
Analiza marki
odbiór marki w sieci
analiza osobowości marki
analiza przewag konkurencyjnych
Analiza stylu komunikacji z odbiorcami
Zdefiniowanie person
Na podstawie analiz przygotowujemy plan działań, który może obejmować stworzenie bloga, podział na kategorie na blogu, plan tematów wraz ze słowami kluczowymi, personami. Gotowym produktem Content Planu jest harmonogram treści.
15. Czy jeżeli przestanę współpracować z firmą SEO zobaczę spadek w ruchu?
Jak to w SEO często bywa, odpowiedź brzmi: „to zależy”.
Jeśli po kilku latach współpracy zerwiesz umowę z firmą SEO i nie będą wykonywane żadne działania na stronie, to prawdopodobnie zobaczysz spadki w widoczności strony po 1-3 miesiącach od zaprzestania działań. Jeśli podczas zakończenia działań widoczność rośnie to może ona dalej wzrastać przez wspomniane 1-3 miesiące.
Jeśli zerwiesz umowę z firmą SEO dlatego, że „jesteś niezadowolony bo firma nic nie robiła” i chcesz rozpocząć współpracę z inną firmą, to w 95% przypadków nie musisz się stresować o spadki po zakończeniu współpracy. Czasem możesz zaobserwować małe wahania związane ze zmianą strategii. Jeśli nowa firma przeprowadzi dogłębny audyt i przeanalizuje działania poprzedników oraz będzie odpowiednio optymalizować Twoją stronę, to nie powinno być spadków ani w widoczności ani w ruchu na stronie. W innym wypadku spadki pojawia się po około 1-3 miesiącach.
Jeśli zerwiesz umowę z firmą SEO, która podczas linkowania polega na własnych zapleczach i odepnie od nich Twoje linki, to spadki mogą być widoczne nawet po kilku tygodniach (w Delante wszystkie linki tworzymy naturalnie i w sytuacji zakończenia współpracy nie odpinamy/nie usuwamy linków klientów).
Musisz pamiętać, że jeśli jakiekolwiek spadki się pojawią to nie pojawią się z dnia na dzień, tak samo jak i efekty SEO nie pojawiają się z dnia na dzień. Na spadki też musisz chwilę poczekać 😉 Wynika to z tego, że wiele optymalizacji/linków, wykonanych przed zakończeniem współpracy może zostać zindeksowanych przez Google po jakimś czasie.
16. Co, jako klient, będę musiał robić?
Pierwszym Twoim zadaniem będzie przekazanie wszystkich niezbędnych dostępów. To dzięki nim będziemy mogli przeprowadzić pełny audyt strony, a następnie rozpocząć pracę nad pozycjonowaniem. Na samym początku współpracy poinformuj nas też jak chciałbyś aby była komunikowana Twoja marka – będziemy na to zwracać uwagę przy tworzeniu unikalnych treści na Twoją stronę oraz tych potrzebnych do linkowania.
Warto by na początku współpracy podążać w tym samym kierunku – dlatego zapytamy Cię o frazy, które dla Ciebie są kluczowe. Są produkty, na których marża jest większa, na których bardziej Ci zależy i są produkty mniej ważne lub które będą wycofywane. Chcemy podążać w tym samym kierunku co Ty, natomiast my widzimy słowa, które wyświetlane są w wyszukiwarce, a Ty wiesz na czym Ci zależy.
Jeśli podczas współpracy zdecydujesz się na dokonywanie znaczących zmian na stronie, takich jak na przykład: zmiana szablonu strony, migracja, wdrożenie protokołu SSL itp., poinformuj nas o tym koniecznie, abyśmy wspólnie wdrożyli zmiany i nie utracili osiągniętych już wyników. Część zmian, które mogą wydawać się mało znaczące, dla SEO mogą mieć ogromne znaczenie. Do pewnych rzeczy warto przygotować się wspólnie, dlatego chętnie odniesiemy się do zmian, nad którymi się zastanawiasz i podpowiemy, jakie rozwiązania mogą okazać się najskuteczniejsze.
Nie chcemy Cię zamęczać natomiast warto pamiętać, że strona / sklep jest Twój i to Ty dbasz o jego rozwój. My jesteśmy tu po to, by Ci pomóc osiągać cele. Jesteśmy partnerem, który pomoże, skonsultuje, natomiast to Tobie musi zależeć na Twoim sklepie i jego rozwoju. By współpraca była efektywna, będziemy potrzebowali Twojego zaangażowania.
Może pojawić się od nas prośba o tworzenie treści, o pisanie artykułów, częstsze angażowanie tego, co masz już na stronie – prześlemy oczywiście wytyczne do ich napisania, następnie je zoptymalizujemy aby były dobrze widziane przez roboty Google. Wszystko po to, by pomóc Ci w budowaniu widoczności.
17. Skoro nie rozliczamy się za efekt, jak mam rozliczać Waszą pracę?
Najważniejszym wyznacznikiem efektywności naszej pracy jest wzrost widoczności strony i wzrost ruchu organicznego. Dodatkowo, pozycjonowanie wpływa również na inne źródła ruchu na stronie, więc możesz obserwować wzrosty nie tylko w ruchu organicznym. Co miesiąc otrzymasz od nas raport z naszej pracy i wyników, w którym znajdziesz między innymi informacje o ruchu na stronie, wyświetleniach strony w wynikach wyszukiwania, pozycjach fraz i wykonanych optymalizacjach. Na bieżąco możesz również śledzić wyniki w Google Analytics i Google Search Console, które, jeśli ich nie masz, założymy i skonfigurujemy dla Ciebie.
18. Kiedy mogę zobaczyć efekty pracy?
Pierwsze efekty, w postaci zwiększonej widoczności strony, można zazwyczaj zauważyć już po 3-4 miesiącach od rozpoczęcia prac. Następnie wzrost widoczności strony i wyświetleń przekłada się na wzrost ruchu organicznego. W zależności od tego jaką strona miała przeszłość, jak często jest aktualizowana, co działo się na niej przed rozpoczęciem współpracy: te efekty mogą być widoczne szybciej lub nieco później. Jak na SEO 3-4 miesiące to bardzo szybko, a wynika to ze skupienia się na frazach Long Tail. SEO jest procesem długotrwałym, gdzie na efekty pracujemy już od pierwszego dnia, pozycje fraz mogą reagować szybciej, natomiast zwiększenie ruchu na stronie jest możliwe po kilku miesiącach.
Efekty w postaci zwiększającej się sprzedaży zależą od tego, czy ruch budowany jest od zera (w takim przypadku na efekty należy poczekać nieco dłużej) czy jest to zwiększanie istniejącego już ruchu (efekty pojawią się wraz ze wzrostem ruchu, ich wielkość będzie zależeć od poziomu konwersji na stronie). Wzrost ruchu na stronie niekoniecznie zwiększy proporcjonalnie sprzedaż, ponieważ jej wielkość jest też zależna od wielu innych czynników np. UX, ceny, konkurencyjności. Więcej o tym pisaliśmy w naszym artykule: Jak zwiększyć sprzedaż?.
To, po jakim czasie pojawiają się efekty pozycjonowania zobrazowaliśmy na poniższym schemacie, natomiast często pierwsze efekty widać wcześniej.
19. Czy możemy umówić się na spotkanie face to face?
Tak, jak najbardziej możemy się spotkać u nas w firmie. Nasza siedziba znajduje się w Krakowie, przy ulicy Retoryka 1. Jesteśmy zazwyczaj obecni również na targach E-Handlu, na których możemy porozmawiać.