- Szok i niedowierzanie - nie wiedzieliśmy co robić, co się dzieje. Nie chcieliśmy uwierzyć, że wirus dotarł również do nas.
- Pogodzenie się z sytuacją i chęć działania. Zaczynamy się przyzwyczajać do nowych realiów. To jest moment, gdy firmy powinny zrewidować swoje działania i dostosować się do sytuacji.
Branże online – które zyskują, które tracą?
Zyskują:- zabawki
- klocki
- książki
- asortyment deficytowy: mydła, środki czystości
- monitory, drukarki, kamerki
- krzesła, biurka
- ergonomia pracy
- wyposażenie domu
- remonty
- hobbystyczne
- ubrania po domu/dresy
- serwisy typu NETFLIX/YouTube/Zoom/Player
- porady prawne, restrukturyzacje firm
- suplementy i zdrowa żywność
- usługi B2C
- usługi B2B z wykonaniem w biurze (np. sprzątanie, owoce dla pracowników)
- turystyka: wycieczki, hotele, transport
- turystyka: sprzęt turystyczny
- eventy
- odzież wyjściowa (garnitury, sukienki)
- siłownie i branża fitness
- produkty luksusowe
- nieruchomości
Co teraz?
Przede wszystkim pamiętaj, że SEO powinno być oparte na współpracy Twojej z firmą SEO. Właśnie - na współpracy! Więc nie podejmuj pochopnych decyzji, tylko chwyć za telefon i zadzwoń do Specjalisty SEO, który pracuje nad Twoją stroną. Ten na pewno będzie chętny aby porozmawiać o wspólnych rozwiązaniach. A jakie masz wyjścia?- Ten sam lub większy budżet, jeśli notujesz wzrosty
- Zawieszenie współpracy i przeniesienie budżetu na SEM
- Zmniejszenie budżetu o 30%/50%/80%
- Zawieszenie współpracy
- Wypowiedzenie umowy
- Wypowiedzenie - niekoniecznie przyniesie oczekiwane rezultaty. Zapewne wiąże Cię z formą SEO umowa, która ma określony okres wypowiedzenia. W tym czasie nadal będziesz musiał płacić przez kilka miesięcy.
- Zawieszenie współpracy - pamiętaj, żeby uzgodnić z firmą SEO, aby monitorowała Twoją stronę. Brak działań SEO to konieczność Twojego większego zaangażowania, aby uniknąć dużych spadków ruchu.
- Obniżenie budżetu - ustal o ile i jaki będzie Twój wkład w działania SEO. Obniżenie budżetu daje Ci tę przewagę, że możesz korzystać z wiedzy i doświadczenia specjalistów SEO podczas konsultacji.
Zawiesiłeś SEO? Co możesz zrobić sam?
Na początek przede wszystkim poznaj profil swojego klienta. Niekoniecznie będzie to ta sama persona co wcześniej. Co charakteryzuje klientów teraz?- Są zamknięci w domach, nudzą się
- Czytają blogi
- Oglądają tutoriale
- Szukają zajęć w domu, nowych hobby
- Szukają zajęć dla dzieci
- Szukają odpowiedzi na pytania związane z usługami (jak ściąć włosy, zdjąć hybrydy, naprawić hamulce w aucie)
- Planują co zrobią, kiedy sytuacja wróci do normy
- Sprawną obsługę logistyczną
- Szybki kontakt online
- Informację o zamknięciu punktu stacjonarnego
- Informację o realizacji usług, przesyłkach
- Darmowe przesyłki lub zniżki
- Akcje promocyjne, kody rabatowe
- Obserwuj innych, niekoniecznie konkurencję, i inspiruj się (np. wejście Flying Tiger na Allegro)
Co możesz zrobić w obszarze SEO, ale nie tylko?
- Blog – zapytaj agencji, jakie tematy będą najlepsze
- Vlog/filmy na YouTube + transkrypcje (to dodatkowe treści na stronę)
- Podcast + transkrypcja
- Większe zaangażowanie w Social Media, stories
- Opisy kategorii i produktów, na które nigdy nie było czasu
- Audyt treści, eliminacja duplikacji
- Aktualizacja starszych wpisów blogowych
- Aktualizacja zdjęć produktów
- Analiza konkurencji - oferty, przewag konkurencyjnych, ich działań
- Udzielanie się na forach, blogach – wsparcie linkowania zewnętrznego
- Firmy usługowe – konsultacje online
- „Zadania domowe” od agencji SEO
- Wprowadzenie nowej usługi lub produktu, na który teraz jest popyt
- Współpraca z influencerami
- Inspiruj się innymi branżami
- Senuto (darmowy okres próbny),
- Google Trends,
- SEO Monitor,
- Answer The Public.