Co się dzieje w wynikach wyszukiwania? Czy można spodziewać się wahań pozycji w Google? Poniżej podpięliśmy narzędzia, które stale monitorują temperaturę w SERPach i pokażą, kiedy można spodziewać się zmian w wynikach wyszukiwania.

Wyniki poniżej są aktualizowane automatycznie: 

Semrush Sensor

Im wyższy wynik (wchodzący w kolor pomarańczowy), wym większe wahania pozycji w wynikach wyszukiwania.

Im wyższy wynik (wchodzący w kolor pomarańczowy), wym większe wahania pozycji w wynikach wyszukiwania.

RankRanger

Im wyższy słupek (High – pomarańczowy, Very High – czerwony), tym wyższe prawdopodobieństwo wahań pozycji. Wynik czerwony może być znakiem większej aktualizacji.

Algorytm wyszukiwarki Google jest jednym z najbardziej skomplikowanych algorytmów na świecie. Przy wyświetlaniu wyników wyszukiwania bierze pod uwagę ponad 200 czynników rankingowych (takich, które znamy). Wszystko po to, aby jak najlepiej dopasować wynik wyszukiwania do zapytania zadanego przez użytkownika i lepiej odpowiedzieć na zadane pytanie.

Google stale aktualizuje swoje algorytmy aby jak najlepiej dopasować wyniki do potrzeb użytkowników. Każda zmiana niesie za sobą małe lub większe zawirowania pozycji w SERPach (SERP – Search Engine Result Page).

Aktualizacje Google pojawiają się niemal codziennie. Większość z nich jest ledwo zauważalna i nie ma dużego wpływu na pozycje w wynikach wyszukiwania. Jednak kilka razy w roku Google wdraża dużą aktualizacją glównego algorytmu (core alghoritm update), który może mocno namieszać w wynikach wyszukiwania.

Jak przewidzieć aktualizacje algorytmów Google?

Niektóre aktualizacje algorytmów Google są ogłaszane wcześniej. Dzieje się tak przy większych zmianach, do których strony powinny się przygotować wcześniej lub gdy wdrażane są zupełnie nowe algorytmy. Ta druga sytuacja jest zazwyczaj poprzedzona dostarczeniem przez Google nowych narzędzi (np. w Google Search Console), które pomagają dostosować stronę do nadchodzących zmian.

Częściej jednak zmiany te pojawiają się niespodziewanie i nie mamy dostępu do informacji, co było przedmiotem aktualizacji i jak na nią zareagować. Skąd więc się dowiedzieć, że spadek lub wzrost pozycji w wynikach wyszukiwania nie jest spowodowany błędną strategią SEO a zmianą w algorytmach? Jeśli zauważysz duże wahania sprawdź:

  1. Naszego bloga, czy nie pojawiła się informacja o aktualizacji algorytmu
  2. Dane w swoim Search Console – jeśli pozycje Twojej strony gwałtownie spadły, sprawdź czy nie nałożono na nią filtra ręcznego
  3. Zanalizuj ostatnie działania na stronie, czy zmieniałeś strategie SEO? Wdrażałeś coś nowego? Robiłeś aktualizację?
  4. Sprawdź narzędzia monitorujące „temperaturę” w wynikach wyszukiwania

O najważniejszych aktualizacjach piszemy też na naszym blogu:

Co, jeśli Twoją stronę dotknął update algorytmu?

Zauważyłeś gwałtowne wzrosty lub spadki pozycji w Google po wiadomości o aktualizacji algorytmu? O ile wzrosty nie będą Cię martwić to spadki moga przysporzyć niemało problemów. Oto co powinieneś zrobić w takiej sytuacji:

  1. Przeczekaj pierwszy moment po aktualizacji
    Pełne wdrożenie aktualizacji trwa często nawet do 2 tygodni. W tym czasie pozycje mogą się znacznie wahać, a później wrócą na swoje miejsce lub się ustabilizują. Dopiero po jakimś czasie zanalizuj zmiany.
  2. Zobacz, które podstrony i frazy ucierpiały najbardziej
    Sprawdź, czy spadła widoczność całej Twojej strony czy tylko niektórych podstron. Jeśli spadek dotyczy części podstron zanalizuj, co je wyróżnia.
  3. Poszukaj informacji o update
    Kilka dni po większych aktualizacjach na serwisach branżowych znajdziesz więcej informacji na temat tego, czego dotyczył update, jakie strony dotknął (niektóre aktualizacje dotyczą np. tylko stron medycznych czy finansowych). Jeśli współpracujesz z firmą SEO, zapytaj ich o wnioski z aktualizacji. Współpracując z większą ilościa stron na pewno zauważają wiele zależności.
  4. Prowadź działania SEO zgodne z wytycznymi Google
    To coś, co powinno Ci przyświecać zawsze, nie tylko po aktualizacji algorytmu. Unikaj tzw. Black-Hat SEO, czyli praktyk niedozwolonych. Postaw na dobrej jakości treści, która będzie unikalna, wdrażaj optymalizacje techniczne, dostarczaj wartość użytkownikom, zapoznaj się z zasadami E-A-T.
  5. Zanalizuj działania konkurencji
    Twoja strona spada a konkurencja ma się dobrze? Sprawdź jakie podstrony konkuencji wyświetlają się na słowa kluczowe, które spadły w przypadku Twojej strony. Czym się różnią? Jaką mają strukturę? Ile jest na nich treści? Jak wygląda linkowanie zewnętrzne konkurencji? Poszukaj różnic i postaraj się wypełnić te lukę.
  6. Poczekaj na korektę aktualizacji
    Jeśli nic nie pomaga to często jest to jedyne wyjście. Zdarza się, że miesiąc lub dwa po aktualizacji głównego algorytmu Google wprowadza poprawkę, która koryguje wyniki wyszukiwania. Nie czekaj jednak w nieskończoność i najwięcej czasu poświęć na punkt 4.

Czytaj więcej o zmianach algorytmów:

W którą stronę zmierza wyszukiwarka? Historia aktualizacji algorytmów Google. 

Jak reagować na zmiany algorytmu?