.animate-view{opacity: 1 !important;}

Google March 2025 Core Update – nowa aktualizacja algorytmu już w drodze!

3min.

Komentarze:0

Google March 2025 Core Update – nowa aktualizacja algorytmu już w drodze!d-tags
13 marca 2025
Google ogłosił wdrożenie pierwszej - i na pewno nie ostatniej - aktualizacji algorytmu. Roll out core update'u powinien potrwać 2 tygodnie. Choć przy tej okazji mogą wystąpić duże zmiany w widoczności poszczególnych witryn, Google rekomenduje nie wprowadzać gwałtownych zmian.

3min.

Komentarze:0

13 marca 2025 roku o 17:23 naszego czasu Google ogłosił wdrożenie pierwszego w tym roku Core Update’u.

Google uraczył nas przy tym standardowym cytatem, z którego wiele nie wynika:

Jest to regularna aktualizacja mająca na celu lepsze wyświetlanie odpowiednich, satysfakcjonujących treści dla wyszukiwarek ze wszystkich typów witryn. Kontynuujemy również naszą pracę, aby wyświetlać więcej treści od twórców poprzez szereg ulepszeń w tym roku. Niektóre z nich zostały już wprowadzone, a kolejne pojawią się później.

Według zapowiedzi, wdrożenie aktualizacji może potrwać dwa tygodnie, a o jej zakończeniu Google poinformuje osobnym komunikatem.

Oficjalna komunikacja Google w sprawie aktualizacji algorytmów jest zwykle oszczędna. W Centrum wyszukiwarki Google możemy przeczytać:

Zasadniczo większość witryn nie musi martwić się o główne aktualizacje i może nawet nie zdawać sobie sprawy, że miały miejsce. […]

Główne aktualizacje zostały zaprojektowane tak, aby zgodnie z naszą misją prezentować użytkownikom trafne i wiarygodne wyniki wyszukiwania. Zmiany mają charakter ogólny i nie dotyczą konkretnych witryn ani stron internetowych. W miarę zmian w internecie oceniamy i aktualizujemy nasze systemy, aby nadążały za tymi zmianami.

Wyjaśnijmy to tak: wyobraź sobie, że znajomy pyta Cię o rekomendacje dotyczące najlepszego jedzenia. Masz listę 20 ulubionych restauracji, ale od czasu jej stworzenia w 2019 roku wiele się zmieniło. Niektóre nowe restauracje, które wcześniej nie istniały, są teraz kandydatami do Twojej listy. Być może ponownie ocenisz niektóre restauracje i zorientujesz się, że przechodzą wyżej na liście, biorąc pod uwagę liczbę niezmiennie pozytywnych doświadczeń związanych z tym miejscem lub z uwzględniając preferencje znajomego dotyczące restauracji przyjaznych psom. Lista ulegnie zmianie, a restauracje przesuwające się niżej nie muszą być „złe”. Są to po prostu inne restauracje, które należą do 20 najlepszych.

Aktualizacja algorytmu Google 2025 – co oznacza?

Core update’y mają miejsce kilka razy do roku, często powodując duże zmiany w widoczności serwisów. Co ciekawe, na bazie ostatnich kilku lat można mówić o sezonowości core update’ów. Marcowy core update to już taka nasza świecka, SEOwa tradycja, która zaczęła się w 2023 roku. Widać też, że w ostatnich latach mamy coraz więcej aktualizacji algorytmów – a przynajmniej Google informuje o nich coraz częściej.

  • W 2024 roku mieliśmy 4 core update’y: w marcu, sierpniu, listopadzie i grudniu. Dodatkowo miały miejsce 3 spam update’y
  • W 2023 roku także mieliśmy 4 core update’y: w marcu, sierpniu, październiku i listopadzie. Dodatkowo, 5 innych typów aktualizacji algorytmu (content helpful, product, reviews)
  • W 2022 roku mieliśmy tylko 2 core update’y: w maju i wrześniu. Za to w marcu był product review update. Poza tym mieliśmy 6 innych typów aktualizacji.
  • W 2021 roku mieliśmy 3 core update’y: w czerwcu, lipcu i listopadzie. Dodatkowo 7 innych typów katualizacji.
  • W 2020 roku mieliśmy 2 core update’y: w maju i w grudniu.

Mowa tu oczywiście tylko o oficjalnie potwierdzonych przez Google aktualizacjach algorytmu. Informacje o nich publikowane są na stronie: status.search.google.com.

Rosnącą częstotliwość wdrażania algorytmów można podsumować okolicznościowym memem:

Analizując sezonowość aktualizacji algorytmów możemy się spodziewać kolejnej takiej atrakcji pod koniec wakacji i jednego lub dwóch w 4 kwartale roku. Dodatkowo, w międzyczasie Google może wypuścić także aktualizacje innego typu (spam, product, content helpful czy reviews).

Co robić, gdy twoja strona straci widoczność w efekcie aktualizacji algorytmu?

Stosunkowo często się zdarza, że strona, która straciła widoczność w efekcie jakiegoś core update’u, odzyskuje ją dopiero przy następnej tego typu aktualizacji, nierzadko niezależnie od prowadzonych w międzyczasie działaniach optymalizacyjnych. Sam Google zresztą twierdzi, aby unikać wdrażania “szybkich poprawek” oraz że po wprowadzeniu ulepszeń na stronie minie trochę czasu, zanim systemy Google zaregaują na wprowadzone działania – nawet do kilku miesięcy.

Jeżeli chcesz sprawdzić, czy na twoją stronę wpłynął core update – sprawdź dashboard, który przygotowałem w tym celu:

A jeżeli potrzebujesz pomocy w zakresie odbudowy widoczności swojej strony lub zaczerpnąć porady, jak się uodpornić na tego typu zawirowania, napisz do nas!

Autor
Wojciech Urban - Senior SEO R&D Specialist
Autor
Wojciech Urban

Senior SEO R&D Specialist

Specjalista R&D w dziedzinie SEO i analityki internetowej. Najlepiej czuje się w obszarze technicznego SEO, a jego głównym zadaniem jest zapewnienie, aby strony internetowe były zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek i osiągały wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.

Autor
Wojciech Urban - Senior SEO R&D Specialist
Autor
Wojciech Urban

Senior SEO R&D Specialist

Specjalista R&D w dziedzinie SEO i analityki internetowej. Najlepiej czuje się w obszarze technicznego SEO, a jego głównym zadaniem jest zapewnienie, aby strony internetowe były zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek i osiągały wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.