Jeśli podjąłeś decyzję zaistnienia w sieci, czy to zakładając bloga, sklep internetowy czy stronę firmową zapewne spotkałeś się z enigmatycznie brzmiącym terminem - SEO. Pod tym sformułowaniem kryje się cały zbiór praktyk, rzutujących na pozycję Twojej strony w wyszukiwarce. To dzięki nim potencjalni klienci czy też czytelnicy będą w stanie znaleźć Twoją stronę w oparciu o konkretne zapytania. Dlatego warto nieco bliżej przyjrzeć się temu jakie czynniki wpływają na pozycje strony.
Założenie strony internetowej w przypadku prowadzenia własnej firmy jest w obecnych czasach tak oczywiste jak posiadanie papierowej wizytówki. Niezależnie od tego w jakiej branży działasz, co sprzedajesz i jakie usługi masz do zaoferowania najważniejsze jest to, by Twoja strona firmowa była widoczna dla użytkowników. Posiadanie jej absolutnie nie jest jednoznaczne z pozyskiwaniem nowych klientów. Bardzo często zdarza się, że osoby nieporuszające się biegle w tym temacie mocno koncentrują się na estetycznych aspektach strony bądź bardzo ekonomicznie podchodzą do tematu. I nie ma w tym nic złego, o ile będziemy sobie zdawać sprawę jakie czynniki wpływają na pozycję strony i na czym tak właściwie polega jej pozycjonowanie.
Domena, linki a może treść? Czyli jakie czynniki wpływają na pozycję strony
Czynników wpływających na pozycję strony jest co najmniej 200. Jednak tak naprawdę znamy tylko te, które Google chce żebyśmy poznali albo wnioskujemy o wpływie jakiegoś czynnika na zasadzie prób i błędów. Nawet najwięksi eksperci zajmujący się SEO nie mają dostępu do tej tajemnej wiedzy i bazują między innymi na przewodnikach opracowanych przez Google, ale przede wszystkim na swoim własnym doświadczeniu. Nie zmienia to jednak faktu, że ogólnie znanych czynników jest naprawdę wiele, co dla laika początkowo może wydawać się czarną magią. Postaramy się jednak przejść przez kilka z nich i pokrótce je omówić. By tekst był czytelniejszy podzieliśmy je na trzy kategorie. Pierwsza odnosi się do początkowych działań związanych z domeną, druga do optymalizacji na stronie, a trzecia do działań poza witryną. Nie przedłużając, zaczynamy!
1. Domena
Wiek domeny (Domain Age). Google z reguły posiada większe zaufanie do domen istniejących od dłuższego czasu. Nie oznacza to, że nowa jest zupełnie spisana na straty, jednak jest wiadome, że wiek domeny ma bezpośredni wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce. Dodam także, że okres rejestracji ma także znaczenie. Zarejestrowanie domeny na kilka lat z góry pozytywnie wpłynie na jej pozycje.
Historia. W dużym uproszczeniu pozytywna historia domeny (brak spamu, treści pornograficznych itp w przeszłości) posiada duże znaczenie dla robotów Google. Pamiętaj o tym przechwytując od kogoś domenę. Historię domeny możesz sprawdzić na przykład przy pomocy narzędzia Wayback Machine.
Nazwa i rozszerzenie TLD. Jeśli to możliwe umieść słowo kluczowe w nazwie domeny. Dobrze, jeśli jest ono umieszczone na jej początku. Z kolei rozszerzenie TLD powinno być dopasowane do wiodącego w danym kraju, czyli np w Polsce będzie to .pl.
WHOIS. Ukrywanie informacji o właścicielu domeny we WHOIS bądź negatywna reputacja może wpłynąć na gorsze pozycje Twojej strony.
2. Czynniki w obrębie strony
Tytuł strony (Element Title). Pamiętaj, by prawidłowo uzupełnić tytuł każdej z podstron. Najważniejszą zasadą jest to, żeby były unikalne, zawierały słowo kluczowe i posiadały odpowiednią długość.
Opis. Podobnie jak w tytule ważne jest użycie słowa kluczowego (dobrze, jeśli występuje na początku).
Nagłówki. Bardzo dobrze widziane jest, by w nagłówkach H1-H3 pojawiły się wybrane słowa kluczowe. Oczywiście musimy znać umiar i stworzyć takie nagłówki, by przede wszystkim były pomocne
Treść. Punkt ten można by opisać w osobnym artykule. Przede wszystkim tekst musi być unikalny, dlatego każde powielanie treści z innych stron (nawet tych w obrębie naszej strony) będzie obniżało pozycje. Istotna jest także odpowiednia długość tekstu i umieszczenie w nim słowa kluczowego. Dobrze jeśli taka fraza pojawia się już w pierwszym akapicie, a następnie powtórzona jest kilka razy w tekście. Miej świadomość jednak o tym, że treści na stronie są przede wszystkim dla użytkownika, dlatego zadbajmy by zamieszczony tekst był jasny, przejrzysty, a jego prezentacja umożliwiała szybkie skanowanie najważniejszych informacji. W przypadku strony firmowej (ale także każdej innej), która ma wzbudzić zaufanie u potencjalnych klientach poprawna gramatyka i ortografia jest oczywistością.
Grafiki. Umieszczanie zdjęć czy wykresów na stronie internetowej wnosi bardzo dużą wartość. Z punktu widzenia SEO także. Ważne jednak jest to, by obrazy te zostały odpowiednio zoptymalizowane. Informacje jak się za to zabrać przeczytasz w tym poście.
Responsywność. Dopasowanie strony do ekranów o różnej rozdzielczości zdecydowanie ma wpływ na jej pozycje.
Architektura strony. Jasna i przejrzysta struktura ułatwia poruszanie się po stronie zarówno użytkownikom jak i robotom Google.
Mapa strony (Sitemap). Pamiętaj by na bieżąco uzupełniać i aktualizować mapę stron.
Szybkość ładowania się strony. Kolejnym czynnikiem wpływającym na pozycję strony w wyszukiwarce jest szybkość jej ładowania. Zbyt duże zdjęcia czy animacje mogą znacząco spowolnić ten proces, dlatego warto się temu przyjrzeć.
Funkcjonalność i użyteczność. Poruszanie po stronie powinno być intuicyjne i zrozumiałe dla użytkowników. Istnieje bowiem duże prawdopodobieństwo, że zirytowany użytkownik zamiast szukać rozwiązania po prostu opuści naszą stroną. A duża liczba odrzuceń zdecydowanie negatywnie wpłynie na jej pozycje.
3. Czynniki poza stroną
Ilość linków prowadzących do witryny. Jest to jeden z ważniejszych czynników wpływających na jej pozycję. Nie masz pojęcia gdzie pozyskiwać linki zewnętrzne? Koniecznie przeczytaj 42 sposoby na pozyskiwanie linków zewnętrznych.
Jakość linków. Nie wystarczy posiadać tysięcy linków prowadzących do naszej strony. Równie istotna jest ich jakość. Mam na myśli to, czy miejsca które linkują do naszej strony są witrynami o wysokim autorytecie i dopasowane tematycznie. Oczywiście odnośniki z takich domen jak .gov czy .edu będą zdecydowanie wyżej punktowane niż z mało popularnych i nieaktualizowanych od miesięcy blogów. Warto pamiętać także, że spamerskie strony o złej reputacji linkujące do nasze witryny, mogą się także negatywnie wpłynąć na obraz naszej strony.
Social media. Obecność w różnego rodzaju social media także pośrednio wpływa na pozycję naszej strony. Pamiętaj by stworzyć profil firmy między innymi na Facebook’u, Twitterze i na bieżąco linkować do swoich produktów, usług czy postów.
Czynniki wpływające na pozycje strony - czy brać je wszystkie pod uwagę?
Oczywiście idealnie byłoby, gdybyśmy mogli odhaczyć wszystkie punkty z wyżej wymienionej listy i cieszyć się wysokimi pozycjami w wyszukiwaniach. Jednak to tylko część elementów, które roboty Google biorą pod uwagę, a dodatkowo, to jakie czynniki wpływają na pozycje strony jest kwestią zmienną. Co więcej, w trakcie pozycjonowania natrafiamy na wiele przeszkód. Zarówno technicznych (które jesteśmy w stanie sami wyeliminować) jak i takich, które zupełnie od nas nie zależą (wprowadzenie nowych algorytmów przez Google). Bardzo często osobom niewtajemniczonym zdarza się przedobrzyć, za co w najgorszym przypadku mogą otrzymać filtr od Google. Na dobre pozycjonowanie strony nie ma także jednego przepisu. Dla wielu osób to właśnie ta w pełni nieodkryta wiedza i ciągła potrzeba szukania nowych zasad i reguł jest tym, co najbardziej fascynujące w SEO.