Eksploracja GA4 – jak tworzyć raporty niestandardowe?

Eksploracja GA4 – jak tworzyć raporty niestandardowe?

Eksplorowanie to nowa sekcja w GA4. Możesz dzięki niech stworzyć raporty niestandardowe. Nie zwlekaj zatem z dodaniem strony do GA4 i poznaj nowe rozwiązanie od Google, zanim statystyki Google Universal zostaną wyłączone. Masz jeszcze sporo czasu – dane w ramach GA Universal będą zbierane do 1 lipca 2022 roku. Wiesz, czym są raporty niestandardowe w GA4? Sprawdź, na czym polegają i jak z nich korzystać.

Spis treści:

Czym jest Eksploracja w GA4?

Standardowe raporty to nie wszystko, co oferuje GA4. Automatycznie analityka śledzi wiele zdarzeń, do których dane zbierane są już po włączeniu tego rozwiązania dla Twojej strony czy aplikacji. Tych zdarzeń mierzonych bez konieczności konfiguracji jest 6.

To pierwszy poradnik o GA4, który czytasz? Sprawdź poprzednie poradniki z tej serii:

Jak dodać stronę do Google Analytics 4? // Poradnik GA4 cz. 1

Interfejs GA4 – jak się odnaleźć? // Poradnik GA4 cz. 2

GA4 raporty standardowe – jak je tworzyć? // Poradnik GA4 cz. 3

Sekcja Advertising i Configure GA4 – Poradnik // GA4 cz. 5

W GA4 są znacznie szersze możliwości budowania niestandardowych raportów niż w Universal Analytics. Znajdziesz je w sekcji Eksplorowanie. Po zalogowaniu się do analityki ustaw kursor myszy nad ikonami, które widzisz po lewej stronie. Jedna z nich jest zatytułowana właśnie Eksplorowanie.

sekcja eksplorowanie ga4

W tej sekcji znajdziesz zbiór szablonów do raportów niestandardowych. W poprzedniej wersji analityki Google podobna funkcja była dostępna wyłącznie w płatnej wersji rozwiązania.

Po wyborze opcji Eksploracja zobaczysz galerię dostępnych szablonów. Sprawdźmy zatem, jak działają poszczególne opcje w tej części analityki.

eksploracje GA4

Metody w eksplorowaniu w GA4

Dzięki możliwościom dostępnym w Eksploracji w GA4 możesz uzyskać większość istotnych dla strony WWW metryk. Masz dostęp między innymi do danych dotyczących zachowań użytkowników, ich charakterystyki, ale nie tylko. Sprawdź, jakie wnioski możesz wyciągnąć dzięki poszczególnym rodzajom eksploracji.

Eksploracja swobodna

Sam określasz, jakie dane mają się wyświetlać w raporcie, a także w jakiej formie mają być prezentowane, tj. czy ma to być wykres pierścieniowy, liniowy, mapa geograficzna czy inny sposób. Przykładowe wymiary, które możesz mierzyć to nazwa zdarzenia, płeć, kategoria czy miasto.

Dzięki eksploracji swobodnej możesz badać zależności pomiędzy różnymi wymiarami i wyciągać wnioski dotyczące grupy docelowej użytkowników, która w Twoim przypadku jest najskuteczniejsza, np. pod względem sprzedaży. Poszczególne wymiary możesz przenosić na wykres metodą przeciągnij i upuść. Klikając +, dodajesz interesujące Cię wymiary.

Co możesz ustalić? Na przykład, że użytkownicy korzystający z urządzeń z ekranami o określonej rozdzielczości odpowiadają za największą część przychodu. Następnie możesz utworzyć segment na podstawie tego punktu danych i dokładniej przyjrzeć się zachowaniom tych odbiorców. Ta forma eksploracji daje Ci spore możliwości analizy przeróżnych danych i wymiarów niestandardowych oraz wyciągania wniosków.

raporty niestandardowe GA4 a wymiary

Eksploracja ścieżki

Dzięki temu rozwiązaniu możesz zaprojektować idealną ścieżkę, po której chciałbyś, aby poruszał się użytkownik. Może to być np. ścieżka prowadząca do zakupu produktów. Możesz wizualizować, jakie kroki podejmują internauci, i ocenić ich skuteczność. Dowiadujesz się też, jaką drogę w rzeczywistości  przeszły osoby, które ostatecznie zamówiły produkty, a jaką te, które stały się Twoimi stałymi klientami.

Żeby w raporcie widzieć jakiekolwiek dane, musisz najpierw dodać kroki ścieżki. Masz do wyboru dwie formy wizualizacji – ścieżka standardowa i ścieżka na wykresie liniowym. W przypadku wyboru drugiej opcji od razu widzisz wszystkie kroki na raz.

Ścieżka może być otwarta lub zamknięta. W przypadku zamkniętej użytkownik musi pokonać wszystkie kroki od początku do końca, aby był zliczony, natomiast przy otwartej ścieżce może zacząć od dowolnego kroku.

Na jedną ścieżkę użytkownika możesz zdefiniować maksymalnie 10 kroków. Dzięki tej eksploracji widzisz, czy internauci podążają taką ścieżką, jaką dla nich założyłeś. Możesz wyciągać wnioski i doskonalić ją – optymalizować strony, na których powinna następować konwersja.

raporty niestandardowe GA4 a eksploracja ścieżki

Eksploracja sekwencji ścieżki

Dzięki metodzie eksploracji sekwencji ścieżki możesz uzyskać wiele cennych danych – obserwujesz ścieżki użytkownika na wykresie w formie drzewka. Dowiesz się, które strony są najczęściej odwiedzane przez internautów w kolejnym kroku po otwarciu strony głównej. Za pomocą tej metody określisz również wpływ danego zdarzenia na kolejne działania internautów.

Wybierz, jakie dane mają być punktem początkowym eksploracji. Domyślnie zobaczysz w raporcie kroki podejmowane przez użytkownika od określonego zdarzenia lub określonej strony. Natomiast możesz też utworzyć ścieżkę odwrotną, za pomocą której sprawdzisz dowolne zdarzenie i dowolną stronę, aby dowiedzieć się, jak internauci doszli do tych miejsc w serwisie.

Na przykład możesz upewnić się, jak użytkownicy doszli do momentu takiego zdarzenia jak zakup i na tej podstawie usprawnić tę drogę, wprowadzić rozwiązania, dzięki którym zwiększysz wygodę internautów.

Na wykresie zobaczysz punkt początkowy i węzły, czyli punkty danych w ramach kolejnych kroków. Eksploracja sekwencji ścieżki może również zawierać punkt końcowy, ale wtedy nie będzie w nim punktu początkowego.

eksploracja sekwencji ścieżki

Pokrywanie się segmentów

W tym przypadku możesz analizować części wspólne segmentów użytkowników i powiązania pomiędzy nimi. Możliwe jest porównanie jednocześnie trzech segmentów. Dzięki temu możesz łatwo ustalić relacje pomiędzy tymi grupami, a tym samym wyodrębnić internautów, którzy spełniają założone warunki. Na poniższym screenie widzisz pokrywanie się ruchu z komórek i użytkowników, którzy byli ostatnio bardzo aktywni.

raporty niestandardowe a pokrywanie się segmentów

Segmenty wybierasz po lewej stronie ekranu. Kiedy wybierzesz odpowiedni, pojawi się on na liście, a wtedy wystarczy, że dwukrotnie go klikniesz, aby został uwzględniony.

pokrywanie się segmentów i metody w eksploracji GA4

 

Eksplorator zachowania użytkowników

Ten raport niestandardowy umożliwi Ci analizowanie zachowań pojedynczych internautów. Wybierasz konkretną grupę, a następnie analizujesz, jak działali odbiorcy. Jakie dane dzięki temu uzyskasz? Masz wgląd w konkretny przepływ użytkowników i możesz rozwiązać problemy, które ewentualnie wykryjesz na ścieżce danego internauty. 

Kluczowe może być dla Ciebie przeanalizowanie np. zachowania użytkownika, który ma bardzo wysoką średnią zamówień. Inne zastosowanie tego rozwiązania to wykrycie miejsca w serwisie, w którym internauta miał problem z finalizacją transakcji.

Jak z tego skorzystać? Po wyborze tej opcji zobaczysz listę danych o użytkownikach. Kliknij wybraną pozycję, a wtedy zobaczysz szczegółowe informacje na ten temat. Możesz dodać segment, który chcesz analizować, np. wizyty bezpośrednie. Zastosuj filtry, aby ograniczyć ilość danych wyświetlanych o aktywności użytkownika tylko do takich, które Cię interesują. 

eksplorator zachowania użytkowników w raportach niestandardowych GA4

Eksploracja kohort

Korzystając z tego rozwiązania, analizujesz zachowania i skuteczność grup użytkowników o wspólnych cechach. Kohortą są internauci, którzy mają tę samą cechę w danym raporcie, określaną za pomocą wymiaru GA. Przykładem są użytkownicy pozyskani tego samego dnia. Mogą to być również osoby, które wywołały takie samo zdarzenie.

Kohortą może być także grupa użytkowników, którzy dokonali konwersji. Możesz analizować m.in. po jakim czasie użytkownicy pozyskani w danym tygodniu zdecydowali się na zawarcie transakcji.

Na poniższym screenie widzisz liczbę wszystkich aktywnych użytkowników i informacje o tym, ilu z nich w kolejnych tygodniach ponownie odwiedziło stronę. Oczywiście cenniejsze dla Ciebie mogą być inne dane – o złożeniu zamówienia czy też wysłaniu formularza kontaktowego.

raporty niestandarodowe a eksploracja kohort

Możesz np. analizować, jak wprowadzenie jakiejś promocji wpłynęło na liczbę złożonych zamówień. Czy spowodowało, że użytkownicy szybciej podejmowali decyzję? Ustalisz też, która forma promocji była najskuteczniejsza.

Wartość od początku śledzenia

Dzięki temu rozwiązaniu możesz analizować zachowania użytkowników od początku ich śledzenia. Dowiesz się m.in., kiedy ostatnio konkretny internauta aktywny w danym czasie złożył zamówienie na stronie. Ustalisz również, jakie kampanie przyniosły Ci najskuteczniejszych użytkowników, tzn. takich, którzy np. odpowiadają za najwyższy przychód. Dane w tym raporcie dotyczą odbiorców, którzy byli aktywni po 15 sierpnia 2020 roku.

Możesz wybierać segmenty, ustalić przedział czasowy, który Cię interesuje, dodać porównanie segmentów.

raporty niestandardowe a wartość od początku śledzenia

Jak wyglądają raporty niestandardowe w GA4?

Eksploracja GA4 to różne raporty, których wygląd zależy w dużej mierze od tego, na jakie zdecydujesz się ustawienia. W poszczególnych rodzajach eksploracji możliwości są różne. Zerknij do Eksploracji swobodnej. Masz do wyboru różne rodzaje wizualizacji.

eksploracja swobodna GA4 a raporty niestandardowe

Domyślnie jest to tabela, a ponadto wykres pierścieniowy, wykres liniowy, wykres rozproszony, wykres słupkowy i mapa geograficzna. Wystarczy, że klikniesz jeden z nich, a dane zostaną podane wtedy właśnie w taki sposób. Poniżej widzisz, z jakich lokalizacji łączą się użytkownicy witryny.

eksploracja swobodna GA4 a mapa

Oczywiście rodzaj wizualizacji powinieneś dopasować do danych, które chcesz zaprezentować czy analizować. Co oznaczają poszczególne elementy, które widzisz po lewej stronie, gdy ustalasz, jakie dane mają pojawić się w raporcie? Otóż:

  • Zmienne – ta zakładka zawiera segmenty, wymiary i dane, które możesz wykorzystać w eksploracji. Ogólnie są to elementy, za pomocą których ustalasz, co chcesz analizować, uwzględnić i co ma się znaleźć w raporcie.
  • Segmenty – czyli podzbiór danych. Załóżmy, że całość stanowią wszyscy użytkownicy witryny. Przykładowy segment to np. odbiorcy, którzy weszli na Twoją stronę, korzystając ze smartfona albo w ramach ruchu płatnego lub to internauci z Niemiec. Segmentem mogą być również wszyscy użytkownicy, których dotyczy dane zdarzenie.
  • Wymiary – za pomocą tego rozwiązania wybierasz grupy użytkowników jednolite ze względu na cechę. Może nią być np. płeć, miasto, wiek, zainteresowania i wiele innych.
  • Dane – czyli jakie informacje dotyczące danej grupy użytkowników Cię interesują i mają być użyte w raporcie. Np. liczba zdarzeń, transakcji, aktywnych użytkowników.

Twoja strona potrzebuje audytu? baner

Odpowiednio konfigurując raport, wybierając segmenty, wymiary i dane, ustalasz, co chcesz analizować, gdzie szukasz powiązań czy też źródeł problemów.

Kolejną zakładką są Ustawienia karty. Za jej pomocą określasz zmienne i konfigurujesz wyświetlaną aktualnie metodę eksploracji. Znajdziesz tam następujące opcje:

  • Wizualizacja – czyli już omówiona kwestia wyglądu raportu.
  • Porównanie segmentów – wystarczy, że skorzystasz z metody przeciągnij i upuść, aby wybrać segmenty i uzyskać ich porównanie.
  • Wiersze – w tym przypadku ustalasz, ile wierszy ma być widocznych w raporcie, a także jakie mają one być. Możesz wybrać odpowiednie lub przeciągnąć z Wymiarów, po czym w raporcie automatycznie pojawi się dodatkowa kolumna, o ile istnieją odpowiednie dane.
  • Kolumny – w tym przypadku również decydujesz, jakie dane mają być wyświetlane w raporcie. Wystarczy, że wybierzesz lub przeciągniesz odpowiedni Wymiar.
  • Wartości – w tej pozycji wybierasz, jakie informacje mają być widoczne na wykresie, jeśli chodzi o Dane. Mogą to być np. Aktywni użytkownicy, Liczba zdarzeń czy Transakcje, ale też inne. Wystarczy, że przeciągniesz je lub wybierzesz takie, które chcesz mieć w raporcie.
  • Filtry – służą do ograniczenia danych, które wyświetlają się w raporcie. W tym przypadku możesz użyć Wymiarów lub Danych. W zależności od tego, co wybierzesz, pojawią się różne opcje. W przypadku Miasta wybierasz typ dopasowania, np. co ma zawierać, jak ma się kończyć – możliwości jest sporo. Dzięki temu możesz np. wykluczyć z raportu osoby z danego miasta, ale możliwości ustawień masz mnóstwo.

raporty niestandardowe a filtry

Efektem tej konfiguracji są atrakcyjnie wyglądające raporty niestandardowe, prezentujące przeróżne zależności, pomagające wyciągać wnioski i nie tylko.

Poszczególne eksploracje możesz udostępnić użytkownikom usługi powiązanej z tą eksploracją. Żeby to zrobić, kliknij ikonę z plusem. Zostaną one udostępnione w wersji do odczytu.

udostępnianie raportów niestandardowych

Raporty niestandardowe w GA4 – podsumowanie

Eksploracja GA4 daje Ci duże możliwości analizy danych. Na ich podstawie jesteś w stanie wyciągać wnioski, których nie wysnujesz bazując tylko na raportach standardowych. Ta część analityki jest czymś nowym (patrząc na Google Universal Analytics) – wcześniej podobne możliwości były, ale dostępne tylko w płatnej wersji rozwiązania.

FAQ

Oczywiście. Masz możliwość eksportu do formatu PDF, CSV lub do Arkuszy Google. Wystarczy, że klikniesz ikonkę ze strzałką w dół, która znajduje się nad raportem, i następnie wybierzesz, do jakiego formatu chcesz eksportować dane. Poza tym pamiętaj, że możesz również udostępnić użytkownikom przypisanym do danej usługi raport w formie do odczytu.

Czas wykorzystany na raporty niestandardowe nie jest czasem straconym, a optymalnie wykorzystanym. Na podstawie tych raportów możesz ustalać błędy na stronie, które powodują, że internauci nie zostali Twoimi klientami.

Możesz też wybrać najskuteczniejsze kanały dotarcia do odbiorców, wytypować cechy użytkowników, którzy odpowiadają za największy przychód, ustalić profil internauty, który jest dla Ciebie najlepszym odbiorcą i projektować kampanie właśnie pod niego, a to tylko namiastka tego, co możesz zyskać. Nie ma się nad czym zastanawiać!

Raporty niestandardowe pozwalają wyciągnąć więcej wniosków od standardowych dzięki analizie danych i wymiarów niestandardowych. W sekcji Eksploracji w GA4 możesz wybrać metodę, która pokaże Ci np. części wspólne danych segmentów, zależności między poszczególnymi wymiarami czy zachowania użytkowników od początku ich śledzenia.

(2)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Pozycjonowanie w UK po angielsku z Polski. Warto?

Pozycjonowanie stron po angielsku rodzi wiele pytań. Na czym polega? Jak się do niego zabrać i jak poprowadzić od A do Z, aby osiągnąć pożądane efekty? I wreszcie – czym różni się pozycjonowanie w UK od SEO na polskim rynku? Podpowiemy Ci, dlaczego warto zlecać zagraniczne SEO polskim firmom i o czym pamiętać chcąc wejść na rynek brytyjski.

Czytaj więcej
Dobra reklama na Black Friday

Dobra reklama na Black Friday

Wielkimi krokami zbliża się sezon świąteczny, a Czarny Piątek tuż tuż. Czy masz już zaplanowaną kampanię marketingową na ten wielki dzień? Odpowiednia strategia marketingowa na Czarny Piątek jest kluczem do wyróżnienia się z wielkiego tłumu reklam. Dzięki niej właściciele firm mogą znacznie zwiększyć swoje przychody i wywrzeć dobre wrażenie na przyszłych klientach.

Czytaj więcej