Jak skrócić czas ładowania strony – 10 trików

Jak skrócić czas ładowania strony – 10 trików

Znalazłeś nowy sklep internetowy i chcesz sprawdzić jego ofertę na stronie. Adres masz już wpisany, czekasz na załadowanie. Mija pierwsza sekunda, a następnie dziesięć kolejnych. Strona nieprzerwanie się ładuje, a Ty zaczynasz się niecierpliwić. Koniec końców wyłączasz kartę poirytowany i niezadowolony, ponieważ miałeś nadzieje na zakupy online. Dlaczego strona nie załadowała się w krótkim czasie?

Ostatnio na naszym blogu: Google Ads to nie tylko rebranding

Czas ładowania strony to parametr, który często jest pomijany podczas tworzenia sklepu internetowego lub innej działalności online. Bardzo często jest zauważalny po wdrożeniu witryny. Ma bardzo duży wpływ na działanie strony oraz pozyskiwanie ruchu. Opisana powyżej sytuacja może zdarzyć się każdemu. Niestety w tym przypadku najwięcej traci właściciel strony, ponieważ użytkownicy rezygnują z odwiedzenia witryny i wybierają zakupy u konkurencji. Dlatego trzeba zwrócić uwagę na szybkość ładowania strony, ponieważ wtedy zwiększamy swoje szanse na większą ilość użytkowników, którzy zostaną na stronie. Sprowadza się to dalej do zwiększenia konwersji na stronie, o czym pisaliśmy w naszym poprzednim artykule: Duży ruch, ale jak zwiększyć sprzedaż? 12 powodów braku konwersji na sklepie.

W jaki sposób sprawdzić czas ładowania strony?

Zastanawiasz się, w jaki sposób możesz sprawdzić czas ładowania strony twojego sklepu? Istnieje kilka aplikacji, które ułatwiają to zadanie. Większość z nich przedstawia także powody wolnego załadowania witryny:

  • PageSpeed Insights: jest to narzędzie stworzone przez Google. Wystarczy wpisać adres strony w pasku i rozpoczyna się jej analiza. Bardzo przydatne są uwagi, które zostaną zawarte w podsumowaniu. Dzięki temu wiesz, co trzeba poprawić na stronie i na co zwrócić największą uwagę. Zdecydowanym plusem jest także analizowanie czasu ładowania strony zarówno dla komputerów, jak również dla urządzeń mobilnych.

Czas ładowania strony - PageSpeed Insights

  • Test my site: to także propozycja od Google. Dedykowana dla urządzeń mobilnych. Dzięki temu narzędziu możesz sprawdzić, w jakim czasie ładuje się twoja strona na smartfonach. Dodatkowo porównuje prędkość witryny z konkurencją w twojej branży. Istnieje możliwość wygenerowania raportu po podaniu adresu e-mail. Narzędzie dzieli się wskazówkami, co możesz zmienić na stronie, aby przyspieszyć jej ładowanie. Dowiesz się również jaki odsetek użytkowników tracisz przy aktualnej prędkości strony.

Czas ładowania strony Test my site

  • Web page test: jest to także bezpłatne narzędzie, które pomoże Ci sprawdzić czas ładowania strony zależnie od lokalizacji oraz typu przeglądarki. W ten sposób dowiesz się, jaka jest prędkość witryny w różnych miejscach i będziesz mógł porównać te dane ze sobą.
  • Lighthouse: kolejne narzędzie stworzone przez Google. Otrzymasz raport, który zawiera w sobie zagadnienie wydajności oraz jakości strony internetowej Ponadto będą w nim zawarte wskazówki, jak sobie poradzić z wyszczególnionymi błędami. Aplikacja dostarcza nam wiele informacji oraz przeprowadza testy dotyczące również czasu ładowania strony.
  • GTMEtrix: jest to bezpłatne narzędzie, które sprawdzi wydajność twojej strony internetowej. Dzięki niemu dowiesz się, jaki jest czas ładowania witryny, jej wielkość oraz rozmiar obrazów. Otrzymasz rzetelne rekomendacje i wskazówki, w jaki sposób poprawić działanie strony internetowej, a także jej wersję mobilną.

10 wskazówek jak skrócić czas ładowania strony

  1. Zmniejszenie grafik: zdjęcia o zbyt dużej wadze oraz znacznych wymiarach wpłyną negatywnie na czas ładowania strony. Hamują działanie witryny, która będzie wczytywać się zbyt wolno. Warto zdecydować się na konwersję zdjęć, co zmniejszy ich rozmiar. Pamiętaj także, aby waga pojedynczego zdjęcia nie przekraczała 200KB.
  2. Poprawa kodu źródłowego: zwróć uwagę na kod źródłowy swojej strony internetowej pod względem niepotrzebnych spacji czy akapitów. W ten sposób zmniejszysz jego objętość, co przełoży się pozytywnie na szybkość ładowania witryny. Kolejną kwestią jest wyeliminowanie blokującego renderowanie kodu JavaScript i CSS. Taki kod również opóźnia ładowanie strony. Rozwiązaniem może być ładowanie kodu asynchronicznie lub wbudowanie najważniejszej części tych zasobów bezpośrednio w źródle. 
  3. Zmniejszenie liczby przekierowań: przekierowania 301 to niezbędny element pozycjonowania, kiedy strona zostaje przeniesiona na inny adres internetowy, a my chcemy poinformować o tym wyszukiwarkę Google oraz użytkowników. Jednak należy znać w tej kwestii umiar, ponieważ ich zbyt duża ilość może spowalniać witrynę.
  4. Kompresja danych przesyłanych z serwera do komputera użytkownika (Gzip): jest to kompresowanie danych, które nie powoduje na nich strat, a może pozytywnie zadziałać na czas ładowania strony.
  5. Zmniejszenie wtyczek w CMSie: Wordprees, Presta czy Joomla to CMSy, czyli systemy zarządzania treścią, które wymagają zainstalowania określonych wtyczek. Niestety ich nadmiar powoduje spowolnienie prędkości ładowania witryny. Warto zrobić porządki we wtyczkach i wyeliminować te, które nie są przez Ciebie używane.  
  6. Zmiana hostingu: serwer ma duże znaczenie w kwestii czasu ładowania danej strony. W tym przypadku lepiej zainwestować w jakość, co przyniesie sukces w poprawianiu prędkości twojej witryny.
  7. Cache plików statycznych: zamiast serwera, który musi obsługiwać każdy plik za każdym razem, gdy przeglądarka odwiedza witrynę, cache plików statycznych odciąża buforowanie określonych plików (takich jak obrazy) do pojedynczej przeglądarki internetowej.
  8. Cache po stronie serwera: cache generuje stronę jeden raz i zapisuje ją do pamięci operacyjnej serwera. Dzięki temu nie musi powtarzać tej czynności (generowania) za każdym razem i strona jest dużo szybciej serwowana z pamięci. Istnieją dedykowane wtyczki do WordPressa (WP Super Cache i Litespeed Cache), które pomagają w konfiguracji i obsługują cachowanie po stronie serwera. 
  9. Zdjęcia w formacie WebP: jest to nowy format plików graficznych, dzięki któremu zdjęcia nie tracą na jakości, mimo zmniejszenia ich rozmiaru. Został on stworzony na potrzeby Internetu. Ma on także wyprzeć formaty GIF i PNG. Dzięki zastosowaniu go na twojej stronie, obrazy zostaną zmniejszone i szybkość ładowania strony może się poprawić.
  10. Protokół HTTP2: jest to nowa wersja protokołu, którą warto zastosować na twojej witrynie z uwagi na ulepszenie dynamiki strony internetowej. Między innymi dzięki niemu do załadowania strony potrzebne jest tylko jedno połączenie z serwerem. Ta cecha oraz wiele innych wpływa pozytywnie na czas ładowania strony, co jest dobrze odczytywane przez Google.

Jak skrócić czas ładowania strony?

Czas ładowania strony, a strony mobilne

Aktualnie wiele z nas korzysta ze smartfonów w celu przeglądania stron internetowych. Jest to alternatywa dla tradycyjnych laptopów i komputerów. Kieruje tym przede wszystkim wygoda w komunikacji miejskiej, na spacerze czy wyjeździe, kiedy nie mamy dostępu do innych urządzeń. W tym wypadku główną rolę odgrywa czas ładowania strony. Kiedy ten proces się wydłuża, użytkownik zaczyna być poirytowany i sfrustrowany. Kończy się to zamknięciem witryny, co daje także zerowe szanse na powrót do niej po pewnym czasie. Korzystanie ze smartfona charakteryzuje się szybkością, potrzebujemy informacji w tej chwili. Z tego względu ważne jest zadbanie o krótki czas ładowania strony, który będzie pozytywnie oddziaływał na współczynnik konwersji oraz miejsce twojej strony w wynikach wyszukiwania.

Czas ładowania strony, a SEO

Czas ładowania strony ma także spory wpływ na proces pozycjonowania Twojej strony. Googlebot woli, kiedy może szybko i dynamicznie sprawdzić treść na określonej witrynie internetowej. Taka możliwość wpływa pozytywnie na pozycjonowanie i zmiany w organicznych wynikach wyszukiwania. Dodatkowo Google lubi bardziej strony, które wyróżniają się mniejszą ilością danych magazynowanych w przeglądarkach. Dzięki temu pojawiają się wyżej w wynikach wyszukiwania. Dlatego warto zwrócić uwagę na szybkość strony internetowej – jest to jeden z elementów które prowadzą do sukcesu w kwestii konwersji oraz procesu pozycjonowania. Lepiej go nie ignorować, ponieważ nikt z nas nie lubi, kiedy strona internetowa zbyt wolno się ładuje.

Dyskusja
  • Dodam, że system Wodpress daje spore możliwości optymalizacji wielu z powyższych aspektów z poziomu panelu, poprzez moduły.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.