Sztuczna inteligencja w SEO. Jak Google wykorzystuje AI?

Sztuczna inteligencja w SEO. Jak Google wykorzystuje AI?

Powszechne użycie sztucznej inteligencji jest faktem. Nie inaczej dzieje się w przypadku SEO i SEM. Z dzisiejszego wpisu dowiesz się, na czym bazuje AI i dlaczego warto zainteresować się tą gałęzią wiedzy. Zacznijmy od kilku najważniejszych definicji.

Ostatnio na naszym blogu: Heatmapy w strategii SEO

Co to jest AI?

AIartificial intelligence, czyli sztuczna inteligencja to gałąź wiedzy zajmująca się budowaniem programów komputerowych, które odzwierciedlają zachowanie i tok myślowy człowieka.

Zadaniem sztucznej inteligencji nie jest tworzenie konkretnego algorytmu, ale rozbudowa systemów w taki sposób, by działały samodzielnie, bez pomocy programisty.

AI łączy w sobie wiedzę z zakresu inżynierii, informatyki, medycyny, psychologii i statystyki.

Machine Learning – jak może wspierać pozycjonowanie?

Sztuczna inteligencja opiera się na uczeniu maszynowym (machine learning).

Jego głównym zadaniem jest wypracowanie niezależnego systemu działającego w oparciu o zgromadzone dane i samoistne uczenie się. Upraszczając, system gromadzi dane, analizuje je i wypracowuje własne metody. Wraz z napływem nowych informacji, rozbudowuje swoją “sieć neuronową” i uwrażliwia na nowe bodźce.

Big data czyli jak radzić sobie z danymi

Tym terminem określamy pracowanie na rozległych bazach danych. Działanie na takich sieciach informacji jest szczególnie istotne w branżach, w których świeżo napływające informacje przyczyniają się do rozwoju dziedziny. Stopniowa aktualizacja treści pozwala na wprowadzanie zmian i  innowacji.

Warto wyróżnić w tym przypadku:

  • medycynę,
  • media.

Big data w medycynie jest powszechnie wykorzystywana w Indiach. Tamtejsi lekarze, we współpracy ze Stanami Zjednoczonymi, świadczą usługi kompleksowej analizy wyników medycznych i, dzięki wsparciu algorytmów, szybko wykrywają schematy chorobowe. Media z kolei testują tworzenie treści w oparciu o schemat wypracowany przez sztuczną inteligencję – poprzez zbieranie dostępnych danych, analizowanie ich i przygotowywanie treści

Machine learning powszechnie wykorzystywane jest również w: mechanice, robotyce i edukacji.

Google i przymiarki do wprowadzenia AI

Kilka lat temu spółka Alphabet (której częścią jest potentat Google), poinformowała o wprowadzeniu dużej zmiany w procesie pozycjonowania. Konsekwencją decyzji jest szerokie zastosowanie sztucznej inteligencji. Jak wskazują badania – już od 2016 roku. Kilka lat wcześniej Google aktywnie poszukiwał młodych, ambitnych inżynierów z MIT, którzy mieli rozwijać pierwsze plany wdrożenia sztucznej inteligencji.

Celem Alphabetu jest systematyczne działanie na big data, porządkowanie i optymalizacja treści, w szczególności tych o charakterze newsowym.

Google od 2012 roku, oficjalnie, wprowadza założenia sztucznej inteligencji dla wyszukiwania. Tym samym roboty zaprzestają wspierania praktyk black hat seo.

ANN – sztuczna inteligencja neuronowa w SEO

Działanie ANN (sieci neuronowej) jest podobne do działania biologicznego mózgu: każda kolejna tkanka pobudza tkankę. Rozbudowane skrypty uczą się nowości, przewidują możliwe rozwiązania; w przypadku niepowodzeń, uczą się na błędach. Im więcej danych zmiennych gromadzi Google, tym lepsze rezultaty osiąga. Uczenie maszynowe opiera się na tzw. warstwach.

Dla Google to działania opierające się na 4 podstawowych elementach:

  1. rozpoznawaniu mowy
    System poszukuje rzeczowników, czasowników, słów które mogą sugerować pytanie użytkowników. Jak zauważył Vincent Vanhoucke, ekspert z zakresu technologii AI Google Brain, sieć neuronowa służąca do głębokiego uczenia się obniżyła procent błędnych wyników wyszukiwania o 25%.
  2. poszukiwaniu języka naturalnego i schematów myślowych człowieka
    Opiera się na kojarzeniu naturalnego zapytania z rezultatem, np.:
    Jakie zioła stosować na porost włosów
    i łączenie zapytania z:
    skrzyp polny
  3. tłumaczeniu zdań i rozpoznawaniu kształtów
    ANN kojarzy kształty zdań – podobna długość i konstrukcja, niezależnie od języka, pozwala na precyzowanie wyników.
  4. czytaniu obrazów
    Często odpowiedzią na zapytanie jest obraz. Dla zrozumienia treści przez wyszukiwarkę, niezbędny jest opis.

4 elementy ANN wykorzystywane przez Google

Algorytmy Google a sztuczna inteligencja

Doskonalona sieć algorytmów wyszukiwarki opiera się na założeniach AI. Do najważniejszych należą:

  1. Crawlowanie i indeksowanie
    Googlebot opiera się na naszych działaniach – sprawdza jak rozłożona jest struktura linków w oparciu o to, jak chociażby działa plik robots.txt.
  2. Aktualizacje
    Update’y mają zwiększyć użytkowość wyników wyszukiwania. Optymalną ścieżkę działania wykazuje analiza big data.
  3. Czynniki rankujące
    Obecnie wykształcono około 200 czynników rankingujących. Każdy z nich ma dodatkowe, wewnętrzne stopnie oceny. Za znaczną część odpowiadają rezultaty badań sztucznej inteligencji.

Jakie zalety może mieć AI w SEO?

  1. Pomóc w budowaniu strategii działania
    Wdrożenie kompleksowej strategii bazującej na sztucznej inteligencji zapewnia znaczny wzrost naszej wydajności. Działania stają się precyzyjne i eliminujemy błąd ludzki. Dzięki wypracowanej strukturze, narzędzia AI wyodrębniają błędy techniczne, problemy strukturalne i na poziomie treści.
  2. Przyspieszenie procesów
    Sztuczna inteligencja w znacznym stopniu minimalizuje czas, którego potrzebowaliśmy dotychczas na żmudną analizę treści. Wypracowanie procesów wewnętrznych w oparciu o wytyczne AI pozwalają stworzyć dobry korpus wiedzy, którą spożytkujemy podczas planowania kolejnych działań.
  3. Zachowanie bliskiej więzi z klientem
    Sztuczna inteligencja pozyskuje szczegółowe, precyzyjne informacje związane z podejmującym wyszukiwanie klientem. Dzięki takiej, dokładnej wiedzy, możemy określić dane demograficzne odbiorcy i lepiej się z nim komunikować.

RankBrain – AI na potrzeby Google

Dla webmasterów najlepiej znanym narzędziem noszącym znamiona sztucznej inteligencji w odniesieniu do SEO jest RankBrain. Jest to komponent algorytmu Google. Jego skuteczność bazuje na nieustannym pozyskiwaniu wiedzy – wraz z zapytaniem, które właśnie wprowadzasz do wyszukiwarki Google, RankBrain wzbogaca się o nowe, dokładne dane.

Niewątpliwie, takie rozwiązanie może przeczyć dobrze znanym praktykom SEO i podwyższyć pozycję stron o niższych parametrach (np. o niższej  wartości domain rating) które jednak swoją treścią pozwalają lepiej odpowiedzieć na zapytania użytkowników. To rozwiązanie, choć możliwe, nie musi przeczyć wiedzy na temat SEO, którą dotychczas zgromadzili webmasterzy.

Dzięki RankBrain, roboty wyszukiwarki pozyskują niezbędną wiedzę i sprecyzowaną odpowiedź na zapytania.

Fluktuacja w wynikach wyszukiwania związana może być ze zmianami ogólnymi algorytmu (choćby jednej z największych ostatnio zmian, która zyskała nazwę Bert). Warto również podkreślić w tym miejscu, że o skuteczności RankBrain świadczy również fakt samoistnej działalności sztucznej inteligencji. Na jednej z sesji Q&A, researcherzy Google zasygnalizowali, że działalność tego komponentu stopniowo wymyka się spod kontroli – sztuczna inteligencja zaczyna działać bezwiednie i często nie odpowiada na sugestie jej twórców.

Co ceni RankBrain?

Do ciekawych wniosków doszli specjaliści na blogu narzędzia Moz. Wyznaczyli, które parametry pobudzają sztuczną inteligencję. Są to między innymi:

  1. Kliknięcia
    Czyli liczba, częstotliwość i regularność odwiedzin naszej witryny.
  2. Jakość wizyty internauty
    A więc to, jak długo użytkownik korzystał z treści zamieszczonej na naszej stronie, które elementy były najlepszą odpowiedzią na jego zapytanie oraz czas, który przeznaczył na śledzenie treści.
  3. Zainteresowanie stroną
    Czy internauta eksplorował jedną podstronę, czy przenosił się przy pomocy sieci linkowania do kolejnych podstron.
  4. Pogo sticking
    Czyli wybór pierwszego rezultatu na zapytanie zaproponowanego przez wyszukiwarkę, szybka ocena internauty i przekierowanie do kolejnego wyniku.

Podczas zbierania tych podstawowych informacji, sztuczna inteligencja może błyskawicznie oszacować potencjał strony lub określić jej niski poziom merytoryczny.

Machine learning w SEO

  1. Uwrażliwienie robotów wyszukiwarki na “naturalny język”
    Wprowadzenie zmian w algorytmach Google pozwala rankować wyżej strony, które zawierają proste i wyczerpujące odpowiedzi na zapytania użytkowników. Poprzez badanie struktur językowych, struktury tworzenia zapytań, maszyna jest w stanie przewidzieć, jaka odpowiedź jest dla internauty satysfakcjonująca.
  2. Śledzenie trendów
    AI umożliwia szybkie i kompleksowe “wyłapywanie” nowinek i błyskawiczny feedback zgromadzonych informacji. Znacznie szybciej niż specjaliści SEO poinformuje o updacie algorytmu i zareaguje na niego.
  3. Dostosowanie treści
    Zaawansowane systemy tworzą treści, budują strategię działając w sposób naturalny i kompatybilnie z “żywą tkanką” którą tworzą każdego dnia użytkownicy.

Niewątpliwie, największą korzyść odczują ci, którzy dotychczas skupiali się w swoich działaniach na użytkowości treści zamieszczanych na stronie a więc:

  • wracali uwagę na UX,
  • tworzyli naturalne treści na stronie,
  • optymalizowali witrynę w sposób naturalny,
  • dbali o dostosowanie profilu linków podczas działań off-site.

Co z wyszukiwaniem obrazem i głosem?

Wyszukiwanie obrazem i głosem to również elementy angażujące sztuczną inteligencję. AI błyskawicznie przetwarza zapytanie w formie audio, video lub na zdjęciu w wynik. Propozycje taniego lotu, nowa włoska knajpka w okolicy i pobliskie studio tatuażu to zapewne sprawka Cortany, Siri i Alexy które bazują na możliwościach rozwiniętej, sztucznej inteligencji. Produkty Google – Assistant i Duplex również cieszą się ogromną popularnością. Obecnie – na zachodzie.

Wyszukiwanie grafiką (o którym pisaliśmy niedawno) i połączenie tego kanału z wyszukiwaniem audio, cieszy się ogromną popularnością wśród młodzieży. Z badań wynika że aż 66% użytkowników w wieku 18-26 korzysta z tej opcji, podobnie jak ponad 50% osób między 27 a 35 rokiem życia.  Takie rozwiązanie, określone mianem inteligencji wizualnej.

Podsumowanie

Wykorzystywanie dobrodziejstw sztucznej inteligencji umożliwia robotom przeglądarki lepsze przetwarzanie i rozumienie treści. Co za tym idzie – lepszy dobór odpowiedzi na pytania zadawane przez użytkowników. Sztuczna inteligencja pomaga nie tylko na poziomie marketingowym – by badać trendy i decydować, jaka grupa odbiorców może zainteresować się naszym produktem. Tworzenie rozbudowanego profilu persony – reprezentanta zakupowego, wspiera również proces optymalizacji.

(4)
Autor
Junior SEO Specialist - Justyna

Junior SEO Specialist

Niezdrowa pasjonatka piesków, Grahama Nortona i Bliskiego Wchodu pracuje w Delante od – bagatela – 2018 roku. Po buszowaniu w SERP-ach zaczytuje się reportażach i literaturze pięknej. Z zapałem poznaje nowe języki – jej ostatnim lingwistycznym łupem stał się norweski. Kocha ziemniaczki pod każdą postacią i nigdy nie wychodzi z domu bez słuchawek.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.