Wyszukiwanie obrazem w Google Grafika

Wyszukiwanie obrazem w Google Grafika

Wyszukiwarka grafiki stworzona przez firmę Google to jedno z najpopularniejszych narzędzi tego typu. Codziennie miliony użytkowników z całego świata za jej pośrednictwem szukają rozmaitych obrazów, infografik oraz animacji.

Ostatnio na naszym blogu: Wyszukiwarka w sklepie internetowym – jak usprawnić wyszukiwanie produktów w ecommerce?

Poza standardowym wyszukiwaniem przy pomocy słów kluczowych, można skorzystać także z opcji wyszukiwania obrazem. To właśnie o tej formie wyszukiwania w Google Grafika opowiem w dzisiejszym wpisie. Zapraszam do lektury!

Wyszukiwanie obrazem w Google Grafika

Google Grafika ( https://www.google.pl/imghp ) to internetowa wyszukiwarka grafik i zdjęć, która po raz pierwszy została uruchomiona w lipcu 2001 roku. Polską wersją językową możemy cieszyć się od 9 listopada 2002 roku.

Istota tej specyficznej wyszukiwarki polega na zwracaniu odpowiednio dopasowanych obrazków do wpisywanych przez użytkowników zapytań. Zapewne wielu z Was zastanawia się, skąd Google bierze te zdjęcia oraz jak to możliwe, że dostarczane przez niego fotografie są tak trafnie dobierane. Otóż, podobnie jak w przypadku klasycznej wyszukiwarki stron internetowych, za przeszukiwanie graficznych zasobów sieci i ich indeksowanie odpowiada Googlebot.

W procesie skanowania internetu ta specjalna wersja robota indeksującego po natrafieniu na zdjęcie lub obrazek, przypisuje mu odpowiednie słowa kluczowe oraz umieszcza jego miniaturkę w specjalnych “szufladkach” na serwerach Google.

Jak możecie się domyślić, po tym, jak użytkownik wpisze daną frazę w oknie wyszukiwarki grafiki, na jego ekranie pojawiają się jak najbardziej dopasowane do jego zapytania obrazki, wraz z odnośnikiem do oryginalnej wersji w pełnym rozmiarze. Obecnie przy pomocy Google Grafika można szukać obrazem i znaleźć zdjęcia w formatach: JPG, PNG, TIFF oraz GIF.

Wyszukiwanie obrazem w Google

Warto także wspomnieć o przystępnej formie filtrowania zwróconych przez wyszukiwarkę zdjęć. Przykładowo, zdjęcia można filtrować według parametrów takich jak: rozmiar, kolor, prawo do użytkowania, typ, a także data dodania.

Ciekawą opcją, jaką w ostatnim czasie uruchomiła firma Google jest tzw. Obiektyw w Google Grafika. W momencie dotknięcia małej ikonki obiektywu na wybranym zdjęciu w Google Grafika, na wykrytych przez system obiektach pojawią się białe kropki. Ich naciśnięcie lub obrysowanie danego obiektu spowoduje wyszukanie podobnych obrazów w zasobach Google Grafika.

Ciekawostką jest, że funkcja Obiektyw do rozpoznawania obiektów znajdujących się na zdjęciach używa sztucznej inteligencji. Zasada działania tego narzędzia do szukania obrazem ukazana jest poniżej:

Obiektyw w Google Grafika - wyszukiwanie obrazem

Tak, jak wspomniałem już we wstępie, obrazków przy pomocy Google Grafika szukać można na kilka sposobów. Podstawowa forma to wpisanie interesującego nas słowa kluczowego i czekanie na wyniki.

Dodatkową funkcją wprowadzoną przez Google jest możliwość tzw. wyszukiwania obrazem. No dobra, ale po co korzystać z wyszukiwarki grafik, skoro mamy już grafikę? Otóż rozwiązanie to jest przydatne głównie wtedy, kiedy chcemy znaleźć konkretny obrazek w innym rozmiarze lub kadrze.

Funkcjonalność ta jest pomocna także dla autorów, którzy chcą sprawdzić czy wykonana przez nich fotografia lub grafika nie jest wykorzystana wbrew prawom autorskim na innych stronach. Szukanie obrazem w Google Grafika umożliwia łatwe dojście do witryn, na których dany obrazek się znajduje.

4 sposoby na wyszukiwanie obrazem w Google Grafika – urządzenia desktopowe

Aby skorzystać z opcji wyszukiwania obrazem w Google Grafika, do narzędzia należy przesłać interesującą nas fotografię. Z poziomu urządzeń desktopowych zrobić to można na kilka sposobów.

  1. Pierwszą i zdecydowanie najłatwiejszą opcją jest skorzystanie z dostępnej w menu kontekstowym opcji “Szukaj obrazu w Google”. Będąc na stronie, na której znajduje się interesująca nas grafika, należy kliknąć na nią prawym przyciskiem myszki, a następnie wybrać wskazany poniżej wariant. Póki co z rozwiązania tego mogą korzystać wyłącznie posiadacze przeglądarki Google Chrome.
    Szukaj obrazu w Google
  2. Kolejną alternatywą na wyszukanie podobnego obrazka w Google Grafika jest skorzystanie z opcji “drag and drop”, która oznacza nic innego jak przeciągnij i upuść. W tym przypadku zdjęcie przeciągnąć można z pulpitu lub innej lokalizacji na dysku twardym komputera. Oczywiście możliwe jest także przeciągnięcie grafiki z innego okna przeglądarki internetowej.
    Wyszukiwanie obrazem w Google Grafika - drag and drop
  3. Trzecia możliwość na przesłanie zdjęcia w celu skorzystania z szukania obrazów w Google Grafika – polega to na wskazaniu lokalizacji prowadzącej do niego na dysku twardym komputera. W tym celu na stronie głównej wyszukiwarki Google Grafika należy kliknąć na miniaturowy aparat, a następnie wybrać opcję “Prześlij obraz”, która pozwoli wskazać lokalizację zdjęcia na dysku.
    Szukanie obrazem Google Grafika - lokalizacja
  4. Ostatnią możliwością na przesłanie zdjęcia do Google jest wklejenie adresu, pod którym znaleźć można daną fotografię w sieci. W tym celu, analogicznie jak w poprzednim podpunkcie, należy kliknąć na ikonkę aparatu, znajdującą się na pasku, w którym wpisuje się frazę kluczową do wyszukiwania tekstowego. Po pojawieniu się poniższego okna należy wybrać opcję “Wklej adres obrazu”, a następnie wkleić adres, pod którym znajduje się interesujące zdjęcie.
    Wyszukiwanie obrazu Google grafika - adres obrazu

Wyszukiwanie obrazem na telefonie: jak to zrobić?

Opcja wyszukiwania obrazem w Google Grafika jest dostępna także z poziomu urządzeń mobilnych, zarówno tych z systemem Android, jak i iOS.

iPhone i iPad

Na urządzeniach z systemem iOS skorzystać z opcji wyszukiwania obrazem można jedynie za pośrednictwem przeglądarki Chrome. W tym celu należy otworzyć aplikację Chrome, znaleźć interesujące nas zdjęcie, kliknąć na nie i przytrzymać, a następnie wybrać opcję “Wyszukaj ten obraz w Google”.

Wyszukiwanie obrazem na telefonie Apple

Urządzenia z Androidem

Podobnie jak w przypadku urządzeń z system iOS, po otwarciu aplikacji Chrome, należy znaleźć interesujące nas zdjęcie, kliknąć na nie i przytrzymać, a następnie wybrać opcję “Wyszukaj ten obraz w Google”.

Wyszukiwanie obrazem na telefonie Android

Więcej informacji na temat wyszukiwania obrazem w Google Grafika z poziomu urządzeń mobilnych znajdziesz na stronie wsparcia Google.

Co Google robi z przesłanymi zdjęciami?

Zapewne zastanawiacie się czy wyszukiwanie obrazem w Google Grafika jest bezpieczne oraz co Google robi z przesłanymi przez Was zdjęciami. Otóż Google na swojej stronie wsparcia informuje, że wszystkie przesłane do wyszukiwarki obrazy mogą być przechowywane przez firmę maksymalnie przez 7 dni. Zdjęcia te nie będą częścią historii wyszukiwania oraz będą używane w tym czasie wyłącznie w celu ulepszania usług oraz aplikacji oferowanych przez Google.

Jak wyglądają wyniki wyszukiwania obrazem?

Wyniki wyszukiwania, bez względu na to z której opcji wyszukiwania obrazem skorzystasz, będą wyglądały dokładnie tak samo jak na poniższym obrazku.

Wyniki wyszukiwania obrazem

Na stronie z wynikami znaleźć można m.in. sekcje takie jak: możliwe podobne wyszukiwania, obrazy podobne wizualnie oraz strony zawierające podobne obrazy.

Delante will help you with SEO in Ireland - contact us

Podsumowanie

Google Grafika to wyszukiwarka obrazów, którą wykorzystać można w wielu celach. Coraz częściej szukając danych produktów -> szukamy ich zdjęć w internecie. Dlatego dla wielu sklepów e-commerce (szczególnie w branży modowej) istotne jest pozycjonowanie w wynikach Google Grafika.  Narzędzie to stanowi doskonałą bazę informacji oraz zasobną “kopalnię” zdjęć, które mogą być wykorzystywane ponownie w zgodzie z prawem, wystarczy włączyć filtrowanie odpowiedniej opcji (prawa do użytkowania -> oznaczone do ponownego wykorzystania). Opcja szukaj obrazem to z kolei doskonałe rozwiązanie dla autorów, którzy chcą mieć pewność, że ich zdjęcia, obrazy lub grafiki nie są wykorzystywane bez pozwolenia.

FAQ

Aby usunąć zdjęcie z wyników wyszukiwania Google Grafika, najlepiej jest skontaktować się z właścicielem strony, na której się ono pojawia. Należy pamiętać o tym, że zdecydowana większość grafik, które wyświetla się w wynikach wyszukiwania Google, pochodzi ze stron, które nie są własnością Google. Z tego też względu firma nie może ich usunąć. Warto dodać także, że usunięcie obrazu z wyników wyszukiwania Google Grafika, nie spowoduje tego że zniknie ono całkowicie z sieci – nadal będzie istniało i będzie można do niego dotrzeć z poziomu innych wyszukiwarek albo po bezpośrednim wejściu w adres URL. Więcej  wskazówek na temat usuwania obrazu z Google znajdziesz na stronie: https://support.google.com/websearch/answer/4628134

W celu dodania zdjęcia do wyników wyszukiwania Google Grafika, umieść ją wraz z opisem na swojej stronie internetowej. Upewnij się, że opublikowany obraz jest publiczny i wyszukiwarki mają do niego pełny dostęp – tylko w taki sposób umożliwisz dodanie obrazka do indeksu Google Grafika. Aby zwiększyć prawdopodobieństwo tego, że Twój obraz pojawi się w wynikach wyszukiwania Google podaj dokładny opis tego, co się na nim znajduje – wykorzystaj do tego atrybut „alt”. Zwróć także uwagę na to, by grafiki zamieszczane na Twojej witrynie wyróżniały się wysoką jakością. Jeśli zastosujesz się do tych wskazówek to zdjęcia przesłane do sieci powinny pojawić się w wynikach Google Grafika po zaindeksowaniu danej podstrony przez roboty wyszukiwarki.

Jeśli chcesz pobrać obraz z Google Grafika na dysk swojego komputera (przeglądając zdjęcia z poziomu tego urządzenia) należy kliknąć na interesujący nas obrazek prawym przyciskiem myszki oraz wybrać opcję „Zapisz grafikę jako”. W bardzo podobny sposób grafiki ściąga się z poziomu smartfona lub tabletu – przytrzymaj palec na wybranym zdjęciu oraz kliknij „Pobierz”. Pamiętaj o tym, że możliwość pobrania obrazka na dysk komputera lub urządzenia przenośnego nie daje Ci prawa do publikowania go na innych witrynach oraz komercyjnego wykorzystania.

 

jak pobrać obraz z google grafika

Jeśli chcesz dowiedzieć się, czy możesz wykorzystać zdjęcie znalezione na platformie Google Grafika – wejdź na stronę, na której się ono znajduje oraz poszukaj informacji na temat licencji. Jeśli nie znajdziesz na niej żadnych zapisów dotyczących praw autorskich, musisz skontaktować się z właścicielem danej strony. W przypadku, gdy znalezione przez Ciebie zdjęcie na mocy praw autorskich nie może być wykorzystywane przez inne osoby – polecamy skorzystać z tzw. „stocków” czyli stron internetowych, na których znajdują się darmowe obrazki  przeznaczone do użytku komercyjnego (np. https://pixabay.com/)

Pamiętaj o tym, że niedozwolone jest wykorzystywanie zdjęć z internetu bez sprawdzenia, na jakich warunkach zostały one opublikowane. Wyszukiwarka Google Grafika w zaawansowanych ustawieniach wyszukiwania pozwala włączyć filtr, dzięki któremu przez narzędzie zwrócone zostana tylko i wyłącznie obrazy zamieszczone w sieci na konkretnych warunkach.

jak sprawdzić prawa autorskie w google grafika

(20)
Autor
Junior SEO Specialist - Rafał

Junior SEO Specialist

W Delante od stycznia 2019 roku. Informatyk z pasją do marketingu internetowego i SEO, który w swojej pracy stara się zapewnić użytkownikom wartościowy content, a klientom pierwsze pozycje w wynikach wyszukiwarki. Miłośnik winyli, obuwia sportowego i podróżowania. W wolnym czasie skreczuje na gramofonach, na przemian z odwracaniem kolejnych kartek książek kryminalnych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.

Wyszukiwarka w sklepie internetowym – jak usprawnić wyszukiwanie produktów w ecommerce?

Wyszukiwarka w sklepie internetowym – jak usprawnić wyszukiwanie produktów w ecommerce?

W sklepach internetowych możesz często wybierać z setek, a nawet tysięcy produktów. Nawet, jeśli menu zostało wręcz idealnie zaplanowane i możesz łatwo dotrzeć do każdej kategorii i podkategorii, to i tak odnalezienie konkretnej rzeczy może być czasochłonne. Dlatego niezbędnym elementem jest wyszukiwarka wewnętrzna w sklepie. Dlaczego jest ona tak ważna? Jak działa i jakie są cechy dobrej wyszukiwarki?

Czytaj więcej
O co pytać agencję SEO na etapie wyboru? 13 pytań do firmy SEO

O co pytać agencję SEO na etapie wyboru? 13 pytań do firmy SEO

Powierzono Ci trudne zadanie znalezienia agencji SEO, a nie masz żadnego doświadczenia z tą branżą i tak naprawdę nie wiesz, od czego zacząć? Żeby ułatwić Ci to zadanie, przygotowaliśmy listę pytań, które możesz wykorzystać, wybierając firmę do współpracy w zakresie pozycjonowania. Być może dzięki naszym sugestiom zabłyśniesz przed szefem, a Twój wybór przełoży się na pozyskanie klientów z wyszukiwarki Google. A więc, o co pytać agencję SEO?

Czytaj więcej
Co czyta dział SEO w Delante? Prasówka #1

Co czyta dział SEO w Delante? Prasówka #1

SEO to dziedzina, w której trzeba być na bieżąco i ciągle podążać za nowinkami z branży. Dlatego też nasz dział SEO często zagłębia się w czeluścia internetu, szuka nowinek i się nimi z nami dzieli. Nasz dział SEO przygotował podsumowanie ciekawostek z branży. Zobacz sam!

Czytaj więcej