ASO: pozycjonowanie aplikacji mobilnych. Na co zwrócić uwagę?

ASO: pozycjonowanie aplikacji mobilnych. Na co zwrócić uwagę?

Pozycjonowanie stron WWW – to z lepszym lub gorszym skutkiem opanowała już ogromna część polskich agencji SEO i SEO’wców – freelancerów. O wiele większym wyzwaniem okazuje się pozycjonowanie aplikacji mobilnych w App Store i Google Play. Co zrobić, aby Twoja aplikacja dotarła do jak największej ilości użytkowników? Jak zwiększyć liczbę pobrań aplikacji mobilnej? W tych zadaniach pomoże Ci ASO!

Ostatnio na naszym blogu: Jak utworzyć i skonfigurować konto Google Merchant Center?

Spis treści:

ASO: co to jest?

ASO (ang. App Store Optimization) to proces optymalizacji aplikacji mobilnej w sklepach z apkami np. Google Play, App Store, Amazon App Store, czy Windows Store.

W ASO najważniejsze jest zrozumienie algorytmów poszczególnych sklepów z aplikacjami i czynników rankingowych, które sprawiają, że Twoja aplikacja pojawi się maksymalnie wysoko w organicznych wynikach wyszukiwania na określoną frazę, wpisaną przez użytkownika. Kolejnym krokiem jest odpowiadanie na potrzeby i założenia algorytmów w taki sposób, aby maksymalizować ilość pobrań aplikacji. W skrócie: musisz robić rzeczy, które sprawią, że więcej osób pobierze Twoją apkę.

Po co mi ASO?

Co miesiąc tylko w samym Google Play przybywa ponad 100 000 nowych aplikacji mobilnych. Statystyczny użytkownik smartfona lub tabletu korzysta zaledwie z 30 aplikacji miesięcznie. Jaki z tego wniosek?

Konkurencja jest OGROMNA. Aby ktoś zobaczył i pobrał właśnie Twoją aplikację mobilną, musisz włożyć w to mnóstwo wysiłku. ASO ułatwi Ci rozwój Twojego biznesu online i pomoże zwiększyć popularność Twojej apki. Ponad 50% aplikacji i gier mobilnych jest instalowane po organicznym wyszukiwaniu ich w sklepach Google Play i App Store.

Pierwsze wrażenie ma ogromne znaczenie – masz 3 sekundy, aby zainteresować potencjalnego Klienta i zachęcić go do wejścia w stronę produktową Twojej apki, a następnie pobranie i instalację.

Co zrobić, aby to właśnie Twoja apka była tą wybraną? W jaki sposób poprawić pozycjonowanie aplikacji mobilnychw Google Play i App Store?

Pozycjonowane w App Store: na co zwrócić uwagę?

aso pozycjonowanie w app store

Według raportu ASO Factors and Trends: Expert Survey”  kluczowe czynniki rankingowe ASO, jeśli chodzi o pozycjonowanie w App Store, zaczynając od najważniejszego, to:

  • nazwa aplikacji, która jasno komunikuje, do czego służy i jakie funkcje spełnia Twoja apka (najlepiej sprawdzi się tu nazwa, która zawiera słowo kluczowe, idealnie opisujące, o co w niej chodzi, np. Runkeeper, Pyszne.pl, Pracuj.pl) – maksymalnie 30 znaków

Protip: z punktu widzenia zasad dobrego namingu nie przekraczaj 10 znaków w samej nazwie, a pozostałą ilość znaków wykorzystaj na dodatkowe słowo kluczowe w tytule – według badań MobileDevHQ taki “myk” może poprawić pozycję w wynikach wyszukiwania nawet o 10%!

  • podtytuł aplikacji, który doprecyzowuje, jakiej zmiany w życiu użytkownika dokona apka, kiedy już ją zainstaluje (coś jak claim marki – swego rodzaju obietnica, którą ma spełnić aplikacja) – także maksymalnie 30 znaków
  • strona produktowa, zachęcająca do pobrania aplikacji i wspierająca swoim contentem skalę wyszukiwań organicznych, dokładnie tak, jak karty produktowe w każdym innym sklepie online (zobacz, jak powinna wyglądać idealna karta produktu w e-commerce)
  • słowa kluczowe, oddzielone przecinkami, które mogą przyjść do głowy Twojemu potencjalnemu odbiorcy, gdy będzie szukał dokładnie takiej aplikacji jak Twoja – maksymalnie 100 znaków
  • URL podstrony z aplikacją mobilną w App Store (zdecydowanie lepiej zadziała podstrona pod adresem www.apps.apple.com/us/app/twoja-apka niż www.apps.apple.com/us/app/qw53blso – czujesz różnicę?)
  • Ilość instalacji – pozycjonowanie aplikacji mobilnych działa jak kula śniegowa: im więcej pobrań, tym lepsza pozycja w Google, a następnie jeszcze więcej pobrań i tak dalej…

Pozycjonowanie w Google Play: co jest najważniejsze?

pozycjonowanie w google play

Podobnie jak w przypadku App Store od Apple, w androidowym sklepie Google Play najważniejszymi czynnikami w ASO, które mają ogromny wpływ na pozycjonowanie Twojej aplikacji mobilnej, są:

  • nazwa aplikacji mobilnej (do 50 znaków ze spacjami)
  • krótki opis aplikacji (do 80 znaków)
  • strona produktowa aplikacji z długim opisem (do 4000 znaków), w którym użyjesz słów kluczowych, opisujących Twoją aplikację mobilną, a także kompletną strukturę nagłówków H1, H2 i H3, podobnie jak w standardowym blog poście, czy opisie produktu na Twojej stronie WWW
  • duża liczba wartościowych linków zewnętrznych, prowadzących na podstronę produktową z Twoją aplikacją (im więcej, tym lepiej!)
  • 5 tagów Google, związanych z Twoją aplikacją
  • pozytywne oceny aplikacji i dobre opinie od użytkowników (im więcej, tym lepiej!)
  • liczba instalacji aplikacji (jak powyżej :))

Protip: pamiętaj, że ogromna większość użytkowników przeczyta tylko pierwszą linijkę Twojego opisu lub nawet sam claim aplikacji. Nie lubimy czytać bloków tekstu online. Wykorzystaj moc pierwszego zdania i pokaż, co potrafi Twoja apka. Zamieść tam odpowiedź na pytanie: “dlaczego powinienem to zainstalować?”.

Co jeszcze może Ci pomóc w sukcesie Twojego produktu cyfrowego?

Jak zwiększyć ilość pobrań aplikacji mobilnej?

Skoro ilość pobrań ma duży wpływ na pozycjonowanie aplikacji mobilnych, to jak zachęcić użytkowników do większej ilości interakcji i instalacji Twojej apki? Jak potem pozyskać dodatkowe oceny i recenzje? Przede wszystkim zwiększyć zaangażowanie Twoich odbiorców – to najlepsza metoda według 69% badanych. Jak?

W SEO aplikacji mobilnej pomogą:

  • ikona aplikacji, zachęcająca do kliknięcia w link, nawiązująca do tematyki oprogramowania
  • 2-3 screenshoty z wnętrza aplikacji, pokazujące interfejs i design Twojej apki w pozytywnym świetle – 60% użytkowników przescrolluje tylko dwa pierwsze screeny w ramach pierwszego kontaktu z Twoją apką w sklepie Google lub Apple, zaś dobre printscreeny mogą dać Ci nawet o 25% – 35% więcej pobrań, więc zadbaj o to, aby były idealne!
  • krótkie, maksymalnie 10-sekundowe wideo lub animacje, promujące aplikację (kiedyś tylko w Google Play, teraz także w sklepie Apple), które może poprawić pobieralność aplikacji nawet o 23% lub plakat, promujący aplikację (tylko w App Store)
  • częste aktualizacje i poprawki – jeśli masz do wyboru kilka podobnych apek i jedna z nich jest cały czas udoskonala, chętniej ją pobierasz, prawda?
  • cena aplikacji – może wersja testowa będzie za free, a wersja płatna będzie dostępna dopiero po zainstalowaniu aplikacji i próbnym użyciu?
  • odpowiedni dobór kategorii aplikacji, tak, aby łatwiej było ją odnaleźć w gąszczu podobnych rozwiązań

To tylko najważniejsze spośród czynników rankingowych App Store i Google Play, których spełnienie pozwoli Ci poprawić pozycjonowanie aplikacji mobilnych, zwiększyć zasięg apki, a także ilość pobrań – a finalnie zwiększyć przychody Twojej firmy z zakupów aplikacji i reklam Google.

FAQ

Wbrew pozorom ASO, czyli pozycjonowanie aplikacji mobilnych, nie różni się znacząco od typowego SEO dla podstron produktowych, czy blog postów. Musisz zatem pamiętać o dobrej optymalizacji podstrony z aplikacją w obu sklepach, odpowiednio przygotowanym contencie (m.in. tytuły, nagłówki H1, H2 i H3, opisy), czy oprawie graficznej i wizualnej tak aplikacji, jak i strony produktowej.

Wiele elementów i czynników rankingowych dla obu sklepów jest wspólna. Pamiętaj jednak, aby inaczej przygotować meta dane i content do opisów produktów, podtytułów i tytułów aplikacji w różnych sklepach. Dostosuj screenshoty, grafiki i wideo do wymagań technicznych konkretnego dystrybutora. Więcej różnic pomiędzy SEO w Google Play i App Store opisujemy w treści wpisu.

(2)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Komentarze (2)
  1. Konkurencja jeśli chodzi o apki jest tak duża, że na każdym polu trzeba walczyć o to, żeby złapać zainteresowanie użytkowników. ASO może pomóc 😉 Fajny wpis 😉

    1. Masz rację, konkurencja jest ogromna, dlatego dobrze, że coraz więcej mówi się o SEO dla aplikacji. Większa widoczność to szansa na większą liczbą pobrań, a przecież o to chodzi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Jak utworzyć i skonfigurować konto Google Merchant Center?

Jak utworzyć i skonfigurować konto Google Merchant Center?

Jeżeli rozważasz rozpoczęcie prowadzenia kampanii produktowych w Google Ads, niezbędne będzie utworzenie oraz poprawne skonfigurowanie konta Google Merchant Center. Nie jesteś pewien, jak się do tego zabrać? Nie martw się! Specjalnie dla Ciebie przygotowałam dokładną instrukcję zakładania takiego konta. Czytaj dalej!

Czytaj więcej