ASO: pozycjonowanie aplikacji mobilnych. Na co zwrócić uwagę?

ASO: pozycjonowanie aplikacji mobilnych. Na co zwrócić uwagę?

Pozycjonowanie stron WWW – to z lepszym lub gorszym skutkiem opanowała już ogromna część polskich agencji SEO i SEO’wców – freelancerów. O wiele większym wyzwaniem okazuje się pozycjonowanie aplikacji mobilnych w App Store i Google Play. Co zrobić, aby Twoja aplikacja dotarła do jak największej ilości użytkowników? Jak zwiększyć liczbę pobrań aplikacji mobilnej? W tych zadaniach pomoże Ci ASO!

Ostatnio na naszym blogu: Duże zasięgi, niski koszt i skuteczny sposób na zwiększenie świadomości marki - na czym polega Viral Marketing?

Spis treści:

ASO: co to jest?

ASO (ang. App Store Optimization) to proces optymalizacji aplikacji mobilnej w sklepach z apkami np. Google Play, App Store, Amazon App Store, czy Windows Store.

W ASO najważniejsze jest zrozumienie algorytmów poszczególnych sklepów z aplikacjami i czynników rankingowych, które sprawiają, że Twoja aplikacja pojawi się maksymalnie wysoko w organicznych wynikach wyszukiwania na określoną frazę, wpisaną przez użytkownika. Kolejnym krokiem jest odpowiadanie na potrzeby i założenia algorytmów w taki sposób, aby maksymalizować ilość pobrań aplikacji. W skrócie: musisz robić rzeczy, które sprawią, że więcej osób pobierze Twoją apkę.

Po co mi ASO?

Co miesiąc tylko w samym Google Play przybywa ponad 100 000 nowych aplikacji mobilnych. Statystyczny użytkownik smartfona lub tabletu korzysta zaledwie z 30 aplikacji miesięcznie. Jaki z tego wniosek?

Konkurencja jest OGROMNA. Aby ktoś zobaczył i pobrał właśnie Twoją aplikację mobilną, musisz włożyć w to mnóstwo wysiłku. ASO ułatwi Ci rozwój Twojego biznesu online i pomoże zwiększyć popularność Twojej apki. Ponad 50% aplikacji i gier mobilnych jest instalowane po organicznym wyszukiwaniu ich w sklepach Google Play i App Store.

Pierwsze wrażenie ma ogromne znaczenie – masz 3 sekundy, aby zainteresować potencjalnego Klienta i zachęcić go do wejścia w stronę produktową Twojej apki, a następnie pobranie i instalację.

Co zrobić, aby to właśnie Twoja apka była tą wybraną? W jaki sposób poprawić pozycjonowanie aplikacji mobilnychw Google Play i App Store?

Pozycjonowane w App Store: na co zwrócić uwagę?

aso pozycjonowanie w app store

Według raportu ASO Factors and Trends: Expert Survey”  kluczowe czynniki rankingowe ASO, jeśli chodzi o pozycjonowanie w App Store, zaczynając od najważniejszego, to:

  • nazwa aplikacji, która jasno komunikuje, do czego służy i jakie funkcje spełnia Twoja apka (najlepiej sprawdzi się tu nazwa, która zawiera słowo kluczowe, idealnie opisujące, o co w niej chodzi, np. Runkeeper, Pyszne.pl, Pracuj.pl) – maksymalnie 30 znaków

Protip: z punktu widzenia zasad dobrego namingu nie przekraczaj 10 znaków w samej nazwie, a pozostałą ilość znaków wykorzystaj na dodatkowe słowo kluczowe w tytule – według badań MobileDevHQ taki “myk” może poprawić pozycję w wynikach wyszukiwania nawet o 10%!

  • podtytuł aplikacji, który doprecyzowuje, jakiej zmiany w życiu użytkownika dokona apka, kiedy już ją zainstaluje (coś jak claim marki – swego rodzaju obietnica, którą ma spełnić aplikacja) – także maksymalnie 30 znaków
  • strona produktowa, zachęcająca do pobrania aplikacji i wspierająca swoim contentem skalę wyszukiwań organicznych, dokładnie tak, jak karty produktowe w każdym innym sklepie online (zobacz, jak powinna wyglądać idealna karta produktu w e-commerce)
  • słowa kluczowe, oddzielone przecinkami, które mogą przyjść do głowy Twojemu potencjalnemu odbiorcy, gdy będzie szukał dokładnie takiej aplikacji jak Twoja – maksymalnie 100 znaków
  • URL podstrony z aplikacją mobilną w App Store (zdecydowanie lepiej zadziała podstrona pod adresem www.apps.apple.com/us/app/twoja-apka niż www.apps.apple.com/us/app/qw53blso – czujesz różnicę?)
  • Ilość instalacji – pozycjonowanie aplikacji mobilnych działa jak kula śniegowa: im więcej pobrań, tym lepsza pozycja w Google, a następnie jeszcze więcej pobrań i tak dalej…

Pozycjonowanie w Google Play: co jest najważniejsze?

pozycjonowanie w google play

Podobnie jak w przypadku App Store od Apple, w androidowym sklepie Google Play najważniejszymi czynnikami w ASO, które mają ogromny wpływ na pozycjonowanie Twojej aplikacji mobilnej, są:

  • nazwa aplikacji mobilnej (do 50 znaków ze spacjami)
  • krótki opis aplikacji (do 80 znaków)
  • strona produktowa aplikacji z długim opisem (do 4000 znaków), w którym użyjesz słów kluczowych, opisujących Twoją aplikację mobilną, a także kompletną strukturę nagłówków H1, H2 i H3, podobnie jak w standardowym blog poście, czy opisie produktu na Twojej stronie WWW
  • duża liczba wartościowych linków zewnętrznych, prowadzących na podstronę produktową z Twoją aplikacją (im więcej, tym lepiej!)
  • 5 tagów Google, związanych z Twoją aplikacją
  • pozytywne oceny aplikacji i dobre opinie od użytkowników (im więcej, tym lepiej!)
  • liczba instalacji aplikacji (jak powyżej :))

Protip: pamiętaj, że ogromna większość użytkowników przeczyta tylko pierwszą linijkę Twojego opisu lub nawet sam claim aplikacji. Nie lubimy czytać bloków tekstu online. Wykorzystaj moc pierwszego zdania i pokaż, co potrafi Twoja apka. Zamieść tam odpowiedź na pytanie: “dlaczego powinienem to zainstalować?”.

Co jeszcze może Ci pomóc w sukcesie Twojego produktu cyfrowego?

Jak zwiększyć ilość pobrań aplikacji mobilnej?

Skoro ilość pobrań ma duży wpływ na pozycjonowanie aplikacji mobilnych, to jak zachęcić użytkowników do większej ilości interakcji i instalacji Twojej apki? Jak potem pozyskać dodatkowe oceny i recenzje? Przede wszystkim zwiększyć zaangażowanie Twoich odbiorców – to najlepsza metoda według 69% badanych. Jak?

W SEO aplikacji mobilnej pomogą:

  • ikona aplikacji, zachęcająca do kliknięcia w link, nawiązująca do tematyki oprogramowania
  • 2-3 screenshoty z wnętrza aplikacji, pokazujące interfejs i design Twojej apki w pozytywnym świetle – 60% użytkowników przescrolluje tylko dwa pierwsze screeny w ramach pierwszego kontaktu z Twoją apką w sklepie Google lub Apple, zaś dobre printscreeny mogą dać Ci nawet o 25% – 35% więcej pobrań, więc zadbaj o to, aby były idealne!
  • krótkie, maksymalnie 10-sekundowe wideo lub animacje, promujące aplikację (kiedyś tylko w Google Play, teraz także w sklepie Apple), które może poprawić pobieralność aplikacji nawet o 23% lub plakat, promujący aplikację (tylko w App Store)
  • częste aktualizacje i poprawki – jeśli masz do wyboru kilka podobnych apek i jedna z nich jest cały czas udoskonala, chętniej ją pobierasz, prawda?
  • cena aplikacji – może wersja testowa będzie za free, a wersja płatna będzie dostępna dopiero po zainstalowaniu aplikacji i próbnym użyciu?
  • odpowiedni dobór kategorii aplikacji, tak, aby łatwiej było ją odnaleźć w gąszczu podobnych rozwiązań

To tylko najważniejsze spośród czynników rankingowych App Store i Google Play, których spełnienie pozwoli Ci poprawić pozycjonowanie aplikacji mobilnych, zwiększyć zasięg apki, a także ilość pobrań – a finalnie zwiększyć przychody Twojej firmy z zakupów aplikacji i reklam Google.

FAQ

Wbrew pozorom ASO, czyli pozycjonowanie aplikacji mobilnych, nie różni się znacząco od typowego SEO dla podstron produktowych, czy blog postów. Musisz zatem pamiętać o dobrej optymalizacji podstrony z aplikacją w obu sklepach, odpowiednio przygotowanym contencie (m.in. tytuły, nagłówki H1, H2 i H3, opisy), czy oprawie graficznej i wizualnej tak aplikacji, jak i strony produktowej.

Wiele elementów i czynników rankingowych dla obu sklepów jest wspólna. Pamiętaj jednak, aby inaczej przygotować meta dane i content do opisów produktów, podtytułów i tytułów aplikacji w różnych sklepach. Dostosuj screenshoty, grafiki i wideo do wymagań technicznych konkretnego dystrybutora. Więcej różnic pomiędzy SEO w Google Play i App Store opisujemy w treści wpisu.

(2)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Komentarze (2)
  1. Konkurencja jeśli chodzi o apki jest tak duża, że na każdym polu trzeba walczyć o to, żeby złapać zainteresowanie użytkowników. ASO może pomóc 😉 Fajny wpis 😉

    1. Masz rację, konkurencja jest ogromna, dlatego dobrze, że coraz więcej mówi się o SEO dla aplikacji. Większa widoczność to szansa na większą liczbą pobrań, a przecież o to chodzi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Duże zasięgi, niski koszt i skuteczny sposób na zwiększenie świadomości marki - na czym polega Viral Marketing?

Duże zasięgi, niski koszt i skuteczny sposób na zwiększenie świadomości marki - na czym polega Viral Marketing?

Społeczność internetowa to wyjątkowo silne narzędzie marketingowe. Wzajemne udostępnianie sobie treści przez użytkowników stanowi ogromny potencjał w kontekście działań promocyjnych i sprzedażowych. Ciekawym przykładem tego, jak różną formę może przybierać, jest marketing wirusowy. Kampanie te potrafią być zarazem niezwykle kreatywne, skuteczne i opłacalne. Na czym polega Viral Marketing i jakie znaczenie może mieć w e-commerce?

Czytaj więcej