.animate-view{opacity: 1 !important;}

Rynek belgijski a SEO. Jak wypozycjonować swoją stronę?

8min.

Komentarze:0

Rynek belgijski a SEO. Jak wypozycjonować swoją stronę?
24 stycznia 2023
Królestwo Belgii to przede wszystkim bogaty rynek, gdzie coraz więcej konsumentów robi zakupy przez Internet. Stąd wniosek, iż warto prowadzić tam biznes e-commerce. Jednak, aby zaistnieć wśród konkurencji należy się pozycjonować, a więc zainwestować już od samego początku w SEO. Poniższy artykuł zobrazuje rynek belgijski oraz oceni szansę zaistnienia w belgijskim Internecie.

8min.

Komentarze:0

Charakterystyka rynku w Belgii

Analizując rynek w Belgii nie sposób ominąć podstawowych informacji opisujących ten kraj. Od ogółu do szczegółu… Królestwo Belgii to państwo federacyjne, położone w południowych Niderlandach. Pomimo tego, że zamieszkuje tam nieco ponad 11 milionów mieszkańców, kraj ten jest bardzo rozwinięty. Językami urzędowymi są język francuski, niemiecki i niderlandzki. Aspekt ten jest bardzo ważny z punktu widzenia SEO. Jednak kwestia ta zostanie szerzej opisana w dalszej części artykułu. [caption id="attachment_13175" align="aligncenter" width="750"]Podział Belgii - SEO Źródło: http://belgianasznowydom.blogspot.com/2014/01/co-wyczytaam-o-belgii-dla-ciekawych.html[/caption] Belgia podzielona jest na trzy regiony: Flandria, Walonia i Bruksela. Każdy z nich ma autonomię w wielu kwestiach takich jak polityka gospodarcza oraz promocja eksportu. Królestwo Belgii charakteryzuje się jedną z najwyżej rozwiniętych gospodarek świata. Fakt ten świadczy o tym, że warto inwestować w sprzedaż na rynku belgijskim. Dochód narodowy tworzą głównie usługi - prawie 70%. Tak wysoki wyniki jest spowodowany rozbudowanym systemem infrastruktury logistyczno-transportowej. Wśród najważniejszych gałęzi przemysłu w Belgii wyróżnia się: chemię, branżę spożywczą, tekstylną, a także przemysł metalurgiczny i elektromaszynowy. Stolica Belgii - Bruksela - często nazywana ,,stolicą Europy”, jest siedzibą instytucji unijnych. Produkt krajowy brutto (PKB) to ważny wskaźnik siły gospodarczej kraju. Jest to inaczej łączna wartość wszystkich towarów i usług, które zostały wyprodukowane w Belgii w danym roku. Poniższy wykres obrazuje coroczny wzrost tego wskaźnika w Królestwie Belgii. Prognozowana tendencja wzrostowa świadczy o tym, że kraj ten doskonale rozwija się pod względem gospodarczym. Zatem wniosek nasuwa się sam - warto inwestować w towary na rynku belgijskim. [caption id="attachment_13177" align="aligncenter" width="750"]GDP Belgia Źródło: https://www.statista.com/statistics/328821/gross-domestic-product-gdp-in-belgium/[/caption]

Rynek e-commerce w Belgii

Na podstawie raportu StatBel wnioskuje się, że 6 na 10 Belgów decyduje się na zakupy online. Tendencja ta jest wzrostowa, dlatego warto inwestować w sklepy internetowe. Poniżej możesz zobaczyć prognozy do 2021 roku, obrazujące jak bardzo będzie rosła liczba użytkowników handlu elektronicznego. [caption id="attachment_13179" align="aligncenter" width="687"]Penetracja internetu w Belgii - SEO Źródło: https://www.eshopworld.com/blog/belgium-ecommerce-insights/[/caption] Raport ecommercenews.eu mówi, że w 2018 roku wartość e-commerce w Belgii wyniosła 10,67 mld euro. Przeciętny kupujący Belg w zeszłym roku zrobił zakupy online ponad 11 razy. Jednak należy zwrócić uwagę na to, że Belgia dość późno zaczęła działania e-commerce. Początkowo wielu mieszkańców korzystało z usług oferowanych przez Holandię. Kolejnym powodem zaniedbania e-commerce przez lata był zakaz pracy nocnej, wydany przez państwo. Powodowało to znaczne opóźnienia w dostawie towarów do klientów. To sprawiło, że Belgowie zaczęli zamawiać produkty u zagranicznych producentów. Stąd w Belgii ciężko jest wybić się na tle konkurencji. Większość przewodnich graczy e-commerce pochodzi z innych krajów, jednak determinacja, silna wola i przemyślana strategia pozwoli osiągnąć pożądany efekt. Obecnie Belgia aktywnie promuje lokalne sklepy internetowe. Praca w nocy jest już dozwolona, co wpłynęło na lepsze funkcjonowanie rodowitych firm e-commerce. W Belgii popularną metodą płatności za zakupy online jest Bancontact, a następnie karta kredytowa. Zdecydowana większość mieszkańców Belgii korzysta z pierwszej formy płatności online. Bancontact jest to karta z debetem natychmiastowym, jednak w jej posiadanie mogą wejść tylko i wyłącznie mieszkańcy Belgii. Wśród najpopularniejszych towarów kupowanych w sieci przez Belgów wyróżnia się odzież, obuwie, artykuły spożywcze oraz elektronikę użytkową. Interesuje Cię wielkość przychodów z e-commerce w Belgii z wyróżnieniem kategorii produktów? Sprawdź poniżej! [caption id="attachment_13181" align="aligncenter" width="750"]Rynek e-commerce w Belgii Źródło: https://www.eshopworld.com/blog/belgium-ecommerce-insights/[/caption] W belgijskim e-commerce zdecydowanie królują duże sklepy internetowe, wśród nich wyróżnia się Zalando, Bol.com, Amazon France, Apple oraz Coolblue. Jednak należy wspomnieć o rodowitych sprzedawcach internetowych: Vente-Exclusive, Vanden Borre, ZEB, Schoenen Torfs i Bel & Bo.

Jak zaistnieć w belgijskim Internecie

Każda firma chcąca zaistnieć na rynku belgijskim, musi podjąć szerokie działania marketingu internetowego. Przemawia za tym jeden bardzo ważny aspekt - spora część społeczeństwa korzysta tam z Internetu. Prawidłowo zaprojektowana strona internetowa jest podstawą działań reklamowych. Jest to o tyle ważne, ponieważ konkurencja nie śpi. Tak bardzo rozwinięty rynek rządzi się swoimi prawami. Warto więc podjąć działania, które pomogą danej firmie wybić się na tle konkurencji. Aby tego dokonać, należy w taki sposób promować swoją firmą, aby trafić do jak najszerszej grupy odbiorców docelowych. Na podstawie statystyki Internet World Stats z marca 2019 roku wnioskuje się, że ponad 94% mieszkańców Belgii korzysta z Internetu. Co istotne, 65% Belgów korzysta regularnie z platformy Facebook. Chcąc zaistnieć w belgijskim Internecie, należy wziąć te statystyki pod uwagę. Na podstawie danych z 2019 roku opublikowanych przez StatBel opracowałam zestawienie aktywności Belgów w Internecie. Belgowie w internecie

Język i jego wpływ na pozycjonowanie w Belgii

W Belgii językami urzędowymi są francuski, holenderski i niemiecki. Spora część populacji - około 60% - posługuje się językiem niderlandzkim. Blisko 40% mieszkańców mówi w języku francuskim. Tylko 1% Belgijskiej populacji posługuje się językiem niemieckim. W Brukseli przeważa język francuski, jednak adekwatnie do wielu stolic, miasto jest wielojęzyczne. Belgijskie witryny internetowe dostępne są w wielu wersjach językowych. W większości przypadków są to języki: francuski, niderlandzki, angielski i niemiecki. Wiele zależy od rodzaju zarejestrowanej domeny. W Belgii strony są rejestrowane na domenach: .be, .brussels oraz .vlaanderen. Poniżej możesz zobaczyć przykłady wersji językowych z domeną .brussels. W tym przypadku strona docelowa wyświetlana jest w języku francuskim, dostępne są dodatkowe wersje językowe.
Strona docelowa Wersje językowe
https://www.lez.brussels/ https://www.lez.brussels/nl https://www.lez.brussels/en https://www.lez.brussels/de
https://mobilite-mobiliteit.brussels/ https://mobilite-mobiliteit.brussels/en https://mobilite-mobiliteit.brussels/nl
https://www.bel.brussels/ https://www.bel.brussels/en https://www.bel.brussels/nl
W Brukseli większość firm lokalnych, takie jak restauracje oraz usługi, są rejestrowane na domenie .be. W tym przypadku witryny mają stronę docelowa w języku francuskim, z dostępnymi dodatkowymi wersjami językowymi.
Strona docelowa Wersje językowe
https://www.austekerlapatte.be/ https://www.austekerlapatte.be/de/ https://www.austekerlapatte.be/en/
http://www.stirwen.be/ http://www.stirwen.be/nl/ http://www.stirwen.be/en/
W Belgii występują 3 języki. Jednak w teorii ich użytkowanie wygląda w następujący sposób:
  • flamandzka odmiana niderlandzkiego we Flandrii,
  • francuski i walońska odmiana niderlandzkiego w Walonii,
  • w Brukseli francuski i niderlandzki (z przewagą francuskiego),
  • na południu – niemiecki.
[caption id="attachment_13186" align="aligncenter" width="566"]Belgia - w jakim języki SEO? Podział kraju Źródło: http://gazetka.home.pl/gazetka/UserFiles/Image/obrazki%20do%20artykulow/Jak%20pies%20z%20kotem.jpg [/caption] Powyższe dane mogą pomóc w analizie rynku i wybraniu jak najlepszej drogi w celu promocji swoich produktów i usług za pomocą wersji językowej strony internetowej. Najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest stworzenie witryny z kilkoma wersjami językowymi. Jednak działanie to wymaga dużych nakładów finansowych. Pozycjonowanie każdej wersji z osobna może okazać się bardzo kosztowne. Stąd powyżej zobrazowałam, gdzie najlepiej kierować swoje produkty i usługi lokalnie i w jaką wersję językową zainwestować.

Social Media w Belgii

Obecnie zdecydowana większość społeczeństwa, w tym także Belgowie, korzystają z platform mediów społecznościowych. Tendencja ta jest rosnąca, dlatego nie wolno bagatelizować tej kwestii. Chcąc wybić się na tle konkurencji, warto prowadzić aktywne profile w różnych mediach społecznościowych. Wiele zależy od charakteru, specyfiki i oferowanych usług firmy. Na tej podstawie należy określić grupę docelową, na której najbardziej nam zależy. Dla firm, które chcą zwiększyć ruch na stronie oraz zyskać potencjalnych klientów w Belgii radzi się, aby zakładali profile w Social Mediach oraz aktywnie je prowadzili. W Królestwie Belgii zdecydowana większość internautów korzysta z platformy Facebook - ponad 63%. Jednak warto pójść nieco dalej i promować swoja firmę na Pinterest, ponieważ udział w SM tej platformy wynosi ponad 25%. Twitter, YouTube czy Instagram odznaczają sie dużo mniejszym zainteresowaniem. Jednak chcąc uzyskać pełne korzyści i optymalny ruch nie zaszkodzi zainwestować też i w te platformy. Jeśli jesteś zainteresowany procentowym udziałem mediów społecznościowych w Belgii - spójrz na poniższa grafikę. [caption id="attachment_13188" align="aligncenter" width="750"]Social media w belgii Źródło: http://gs.statcounter.com/social-media-stats/all/belgium[/caption]

Wyszukiwarki najczęściej wykorzystywane w Belgii

Belgia to kraj, w którym nieco ponad połowa internautów korzysta z przeglądarki Chrome. Warto zauważyć, że prawie 22% osób używa przeglądarki Safari. Stoi za tym fakt, iż wiele osób korzysta z urządzeń Apple, gdzie jest to przeglądarka domyślna. Poniżej przedstawiono udział poszczególnych przeglądarek. [caption id="attachment_13190" align="aligncenter" width="750"]Przeglądarki w Belgii Źródło: http://gs.statcounter.com/browser-market-share/all/belgium[/caption] Jeśli chodzi o wyszukiwarki króluje Google - ponad 95% użytkowników korzysta z tego giganta. Jest to zdecydowana potęga wśród wszystkich kandydatów. Informacja ta jest bardzo przydatna pod kątem pozycjonowania witryn. Nasuwa się jeden wniosek - warto inwestować w pozycjonowanie stron oparte o zasady Google. W ten sposób istnieje ogromna szansa, iż nasza strona dotrze do szerokiego grona odbiorców. Niewielki udział ma Bing - niecałe 3%. Z kolei Yahoo, DuckDuckGo, MSN oraz Vinden nie osiągają nawet 1% udziału. [caption id="attachment_13192" align="aligncenter" width="750"]wyszukiwarki w Belgii Źródło: http://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/belgium[/caption]

Wybór domeny na rynku belgijskim

W Belgii możliwe jest zarejestrowanie domeny pod 3 postaciami: .be, .brussels oraz .vlaanderen. Każda z nich ma swoje mocne i słabsze strony. Decyzja odnośnie wyboru optymalnej domeny należy do właściciela. Domena .vlaanderen skierowana jest do flamandzkich firm, organizacji oraz osób, których priorytetem jest ustanowienie silnej tożsamości lokalnej. Pełna nazwa domeny będzie odzwierciedlała to, czym zajmuje się dana firma. Domena .brussels jest wybierana przez firmy, organizacje i osoby, które chcą być związane z Brukselą. Nazwa tej domeny ma międzynarodowy charakter, potrafi tworzyć więzi oraz bliskość z innymi firmami. Ma to pozytywny wpływ na wzbudzenie zaufania do marki. To także doskonały sposób na dokładne odzwierciedlenie tego czym dana firma się zajmuje. Osoby zainteresowane wykupieniem domeny .be mogą spotkać się z tego typu informacjami: [caption id="attachment_13194" align="aligncenter" width="668"]Zakup domeny w Belgii Źródło: https://domeny.pl/domeny-zagraniczne/be.html[/caption] Rejestrując krajową domenę Królestwa Belgii .be należy wiedzieć, iż nie występują dodatkowe wymagania dla firm oraz osób fizycznych. Co istotne, aby wykupić domenę .be nie jest koniecznym posiadanie zarejestrowanej firmy w tym kraju. Na możliwość rejestracji tej domeny nie wpływa także posiadanie belgijskiego znaku towarowego. Aby legalnie zarejestrować domenę, warto pamiętać o tym, aby nazwa ta należała do listy fraz zabronionych. Wymagane jest, aby długość domeny z końcówką .be zawierała od 3 do 63 znaków.

Istotne aspekty SEO, które liczą się w Belgii

W Belgii pozycjonowanie stron internetowych odbywa się w google.be. Najłatwiej będzie pozycjonować strony z końcówką domeny .be w google.be.  Aby osiągnąć wysokie pozycje, należy przede wszystkim przestrzegać zasad, jakie dyktuje Google. W Królestwie Belgii bardzo ważną rolę odgrywa pozycjonowanie lokalne. Wielu Belgów wyszukuje przez Internet określonych usług w obrębie danego miasta, regionu lub dzielnicy. Można wywnioskować, że w belgijskim Internecie SEO opiera się głównie na wysokim wypozycjonowaniu swojej witryny na dane słowa kluczowe. Pozycjonowanie stron to przede wszystkim zwiększenie ruchu organicznego na stronie, a co za tym idzie wzrost sprzedaży. Warto zaznaczyć, iż jest to także praca nad wizerunkiem marki. Dla klientów strony będące wysoko w pozycjach wyszukiwania są bardziej przyjazne i uczciwe.
Sprawdź również nasz poradnik pozycjonowanie stron.
W belgijskim Systemie Nazw Domen zweryfikowaną pewną zależność - najwięcej osób rejestruje domeny z końcówką .be, trochę mniej na .brussels, a na samym końcu pozostaje . vlaanderen. [caption id="attachment_13196" align="aligncenter" width="750"]Ilość poszczególnych domen w Belgii Źródło: https://www.dnsbelgium.be/en[/caption] Pozycjonowanie w Belgii polega na podjęciu takich działań, aby dana witryna znalazła się na szczycie wyszukiwarki. Istotną rolę odgrywają media społecznościowe, dlatego warto budować oraz prowadzić profile danej marki na najważniejszych miejscówkach. Priorytetem jest, aby witryna była mobilna, ponieważ większość wyszukiwań jest przeprowadzana na urządzeniach mobilnych. W celu osiągnięcia lepszych wyników i zwiększonego ruchu, warto zainwestować w kampanię reklamową w wyszukiwarkach. Więcej na temat pozycjonowania zagranicznego dowiesz się tu: Pozycjonowanie zagraniczne Ten wpis jest aktualizacją treści z 13 czerwca 2019 roku.
Autor
Autor
Monika

Autor
Autor
Monika

Zostaw komentarz

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM