Branża branży nierówna – jak dopasować marketing?

Branża branży nierówna – jak dopasować marketing?

Wchodząc na rynek ze swoją działalnością chcemy by nasze usługi od początku były rozpoznawalne. Wybierając odpowiednią branżę w przestrzeni, w której będziemy rozwijać naszą markę, warto zwrócić uwagę na obowiązujące standardy i realia określonego rynku. Nie wszystkie bowiem działania i metody promocji sprawdzą się w każdej branży.

Ostatnio na naszym blogu: 10 cech dobrego SEOwca czyli check-lista Specjalisty SEO

Warto pochylić się nad tym, jaka strategia marketingowa może okazać się najlepsza dla naszej działalności. Jak to zrobić? W tym artykule postaramy się odpowiedzieć na to pytanie.

Marketing branż

Wiele osób twierdzi, że określenie odpowiedniej strategii marketingowej oraz jej celu, jest najważniejszym elementem działań promocyjnych. Jakie umiejętności są konieczne przy planowaniu odpowiedniej strategii? Liczy się doświadczenie, rozeznanie w danej branży, a także zdolności analityczne przy odczytywaniu danych.

Dlaczego planowanie odpowiedniej strategii jest tak ważne? Takie działania pozwalają przede wszystkim na ukierunkowanie rozwoju marki. Kreatywne podejście i innowacyjność w podejmowaniu działań sprawią, że marka zyska duże szanse na wyprzedzenie konkurencji na rynku. Zwiększą też szanse na zdobycie popularności w sieci.

Dopasowanie marketingu do określonej branży często wymaga przeanalizowanie jej i zweryfikowania prowadzonych przez nas dotychczasowych działań. Dostosowanie marek do obowiązujących realiów rynku sprawia, że często musimy przeprowadzać gruntowne zmiany w funkcjonowaniu działalności na rynku, a także formułować nowe podstawy funkcjonowania marki w sieci.

Dynamiczny rynek wymaga szybkiego dostosowania się do niego. Często trzeba zmienić pewna wizję, która towarzyszyła firmie od początku działania. Trzeba dostosować się do nowej grupy docelowej a nawet wprowadzić zmiany w prowadzonych usługach lub dostarczanych produktach. W takich sytuacjach często przeprowadza się rebranding, który wymaga też wprowadzenia zmian wizerunkowych firmy, np. zaktualizowanie loga lub wyglądu strony internetowej.

Jak wygląda proces dobierania marketingu do branży?

Chcąc określić cel, i drogę do jego osiągnięcia, początkowo trzeba przygotować się na wieloetapowe ustalanie odpowiedniej strategii marketingowej. Podejmowane działania łączą w sobie kreatywność i analityczne myślenie. Należy przeanalizować dane a następnie ukształtować je w jak najbardziej kreatywny sposób. Określenie odpowiedniej strategii często wymaga:

  • zaplanowania odpowiedniego pozycjonowania branży,
  • wykreowanie odpowiedniego wizerunku i warstwy wizualnej marki,
  • określenie formy i sposobu komunikacji z grupą docelową.

Podczas planowania odpowiedniej strategii marketingowej, warto też zwrócić uwagę na możliwości marki czyli zarówno jej wewnętrzne, jak i zewnętrzne potrzeby.

Jak dobrać strategię marketingową?
Żródło: https://www.frogriot.com/blog/pl/content-marketing-strategia-dla-branzy-beauty/

Określając cel naszego marketingu, należy zastanowić się nad tym, czy nasze działania sprawdzą się długofalowo i w każdych warunkach. Najlepiej określić zarówno cele bliskie, jak i te dalekie. Kontrolowanie etapu ich realizacji pozwala na określenie stopnia ich skuteczności.

Warto zacząć od określenia sposobu mierzalności wyników strategii marketingowej. Nikt nie chce podejmować działań, nie wiedząc na jakim etapie ukończenia planu marketingowego jest. Dzięki celom powstają także dodatkowe strategie, które spełniają swoje zadanie w czasie nagłych komplikacji i zawirowań na rynku internetowym.

Przygotowanie paru wersji scenariuszy pozwala na zachowanie dobrego wizerunku działalności, niezależnie od zaskakujących sytuacji czyhających na nas w internecie. Inną istotną kwestią jest określenie harmonogramu operacyjnego, który pozwala na monitorowanie skuteczności i etapu naszych działań, a także zwrócenie uwagi na efekty wprowadzonej strategii, które są dla nas pożądane.

Charakterystyka poszczególnych branż (odzież, obuwie, dziecięca)

Budowanie strategii marketingowej i brandingu w różnych branżach nie jest łatwym zadaniem. Każdy rynek wymaga innego przygotowania i podejścia do danej grupy klientów. Co jest istotne na określonych branż? Przyjrzymy się temu na przykładzie branży odzieżowej, obuwniczej i dziecięcej!

Branża odzieżowa

Branża odzieżowa jest trudną i bardzo konkurencyjną przestrzenią marketingową. Budowanie brandu sklepu odzieżowego zaczyna się na etapie określania charakteru marki oraz jej osobowości. Należy podkreślić mocne strony sprzedawanych produktów i wartości, jakimi kieruje się dany sklep.

W branży odzieżowej szczególnie ważne jest to, aby klient spojrzał na ofertę sklepu w taki sposób, w jaki patrzą na nią twórcy marki. Branża modowa i odzieżowa opiera się bowiem głównie na komunikacji wizualnej.

Dla branży odzieżowej bardzo ważne jest również posiadanie dobrze prowadzonych kanałów social media. Warto mieć konta na najpopularniejszych z nich, np. Twitterze, Pinterest, Instagramie czy Facebooku. Social Media mają za zadanie przede wszystkim inspirować odbiorców, przybliżać im ofertę marki i pokazywać stylizacje, jakie mogą tworzyć przy użyciu jej produktów. Branża ta wymaga sprawnego systemu wysyłkowego i sprawnie prowadzonej strony sklepu. Warto również zadbać o dokładne opisy produktów i przywiązywać uwagę do estetycznego i pomysłowego pakowania zamówienia, które pokaże, że sklep jest na bieżąco z obowiązującymi trendami i pragnie wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów.

Branża odzieżowa - jak dobrać strategię marketingową?
Źródło: Instagram

Coraz popularniejsze stały się także nagrania video, pokazujące aktualności ze świata danej marki czy też proces powstawania odzieży dostępnej w ofercie jej sklepu. Jednym z przykładów takiego działania jest kanał na YouTube prowadzony przez markę Mohito, która pokazuje między innymi lookbooki i prowadzone przez siebie kampanie. W promowaniu marki na szeroką skalę znacznie pomaga również współpraca z influencerami – warto więc zadbać o odpowiednio sformułowaną listę nazwisk.

Dla branży odzieżowej ważna jest także mobilność. Aż 30 procent ruchu na stronach e-commerce ma swoje źródło właśnie w urządzeniach mobilnych.

Mobilność w branży odzieżowej
Żródło: https://searchenginewatch.com/sew/study/2332195/30-of-ecommerce-site-traffic-came-from-mobile-in-2013-study

Sprawny system zamawiania, strona dostosowana do parametrów telefonów oraz aplikacje mobilne pokazują, że marka jest gotowa wejść na rynek pełen najsilniejszych graczy branży odzieżowej.

Zobacz też jak pozycjonować branżę odzieżową w sieci. Wszelkie działania zostały skutecznie opisane na blogu Delante: https://delante.pl/branza-odziezowa-jak-poprawic-widocznosc-w-internecie/

Branża obuwnicza

Branża obuwnicza, pod względem rozwiązań marketingowych, jest bardzo podobna do branży odzieżowej. Tu także dużą rolę odgrywa działanie w social media oraz odpowiednio zbudowany sklep internetowy. Widoczność w social media, uaktualniane informacje o promocjach i ofercie sklepu wpływają na zwiększającą się popularność marki oraz częstsze odwiedziny na strony.

Branża obuwnicza często buduje swoją strategię marketingową na jakości obuwia i historii marki. Dużym zaufaniem cieszą się rodzime marki, które bazują na długoletnim, niemalże dziedzicznym charakterze swoich działalności.

Na popularność w branży obuwniczej wpływa też etyka marki. Istnieje lista etycznych marek, które produkują swoje buty w sposób zgodny z zasadami sprawiedliwej produkcji, ekologicznych materiałach, które zostały pozyskane bez cierpienia zwierząt, ludzi i środowiska.

Branża obuwnicza - lista etycznych marek
Żródło: https://po-zu.com/

Odpowiednie pozycjonowanie jest w stanie skutecznie wzmocnić pozycję marki w branży obuwniczej. Zobacz jakie działania przyniosą Ci najlepsze korzyści: https://delante.pl/branza-obuwnicza-jak-ja-pozycjonowac/

Branża dziecięca

Branża dziecięca jest jedną z najprężniej rozwijających się dziedzin na rynku. W tym przypadku, na popularność brandu ma wpływ odpowiednia promocja w social media oraz podejście do strony internetowej sklepu.

Sezonowość branży dziecięcej wymaga odpowiedniego przygotowania do wszelkich okazji, które mogą zwiększyć zainteresowanie produktami i zabawkami dla dzieci, np. Dzień Dziecka czy okres komunijny. Produkty promowane na Instagramie, opatrzone odpowiednim opisem, zwiększają zasięg naszego sklepu. Owocnym działaniem jest także nawiązywanie współpracy z ambasadorami marki, którzy wpływają na wiarygodność marki, a co za tym idzie – popularność.

Siłą branży dziecięcej jest grupa docelowa, czyli rodzice. To oni napędzają rozwój branży dziecięcej oraz sygnalizują, w jaką stronę powinna się zmieniać. Warto śledzić potrzeby grupy docelowej i w pełni wykorzystywać jej potencjał i zaangażowanie. Wielu ciekawych informacji o branży dziecięcej, działaniach marketingowych i pozycjonowaniu w branży dziecięcej, można dowiedzieć się z artykułu dostępnego na blogu Delante: https://delante.pl/branza-dziecieca-jak-pozycjonowac/.

Branża beauty

Branża beauty to specyficzna sfera, która wymaga indywidualnego podejścia i spersonalizowanych działań marketingowych. Należy pamiętać, że jest to branża, która wciąż silnie polega na systemie rekomendacji oraz autorytecie specjalistów.

Przykładowo, w zakresie kliniki estetycznej, wymaga ona wytworzenia całkowitego zaufania w stosunku do specjalistów. Jest to bardzo konkurencyjna branża, która wymaga ostrożnych działań marketingowych. Wszystkie kliniki oferują podobny zakres usług i wykorzystują podobne urządzenia, preparaty. Nic więc dziwnego, że wszystkie kliniki prześcigają się w trendach urodowych.

Ważną kwestią jest znalezienie odpowiedniej grupy docelowej oraz niszy, która będzie doskonałym odbiorcą naszych usług. Najczęściej obraną przestrzenią marketingową branży beauty jest internet, który z oczywistych względów daje najlepsze i najszybsze rezultaty. Jakie działania są najczęściej wykorzystywane? W tym przypadku targetowanie contentu na Facebooku sprawdzi się idealnie! Obecność w Social Media jest niezmiernie ważna dla branży beauty. Informowanie użytkowników o bieżących promocjach oraz zamieszczanie postów aktualizacyjnych umożliwi klientom zapoznanie się z ofertą danej firmy.

Social media w branży beauty
Źródło: https://www.klinikaambroziak.pl/

Powszechną i dobrą praktyką jest także prowadzenie własnego bloga, na którym dodawane są rzetelne i fachowe artykuły, będące źródłem niezbędnej wiedzy dla pacjenta.

Blog - branża beauty
Źródło: https://www.klinikazakrzewscy.pl/blog

Warto korzystać z wszelkich dóbr, które dają nam kanały komunikacyjne. Facebook to doskonała przestrzeń do dodawania filmów wideo, które docierają do dużej grupy odbiorców. Łączą one w sobie fachową wiedzę i przystępną formę podania jej. Prowadzenie bloga natomiast umożliwia nam korzystanie z infografik, które w doskonały sposób obrazują treści, które chcemy przekazać w zamieszczonych artykułach.

Z racji tego, że treść na stronie internetowej w branży beauty jest niezmiernie ważna, warto zwrócić szczególną uwagę na czytelne, obszerne opisy zabiegów, które pozwolą pacjentowi we właściwy sposób przygotować się do nich. To dobra praktyka, która pełni funkcję informacyjną. Pacjent wie jak wygląda jego przebieg, jak powinien się do niego przygotować, czego może spodziewać się po jego wykonaniu oraz na jakie efekty może liczyć.

Źródło: https://www.klinikaambroziak.pl/oferta/dermatologia-estetyczna/hydroksyapatyt-wapnia/

Jakie są trudności w prowadzeniu marketingu i jak sobie z nimi radzić?

Każda osoba zajmująca się marketingiem wie, jak ciężko jest prowadzić właściwe działania, które będą dobrze wpływały na wizerunek marki i sprawią, że zyska ona popularność. Niestety, złe działania marketingowe mogą zadziałać na szkodę danej działalności i sprawić, że jej popularność zmaleje. Przekłada się to następnie na straty finansowe, a także braki efektów działań. Jak zatem ustrzec się przed popełnianiem błędów w prowadzeniu marketingu branży?

1. Zły dobór i formułowanie treści

Jedną z kwestii, której warto poświęcić dużo uwagi, jest prezentowany przez markę kontent. Zarówno ten na stronie internetowej pod produktami, jak i ten zawarty na blogu. Warto pilnować tego, by oferowane przez nas treści były wartościowe, przydatne dla użytkownika oraz unikatowe. Należy również pamiętać o tym, by teksty zamieszczane na stronie zawierały rzetelne informacje oraz by były pisane językiem przystępnym dla czytelnika.

2. Nadmierny pośpiech w prowadzonych działaniach

Niezależnie od branży, skuteczny marketing wymaga czasu. Przemyślane działania zaowocują lepszymi efektami niż decyzje podejmowane w pośpiechu.

3. Wybór niewłaściwej grupy docelowej

Jednym z najpowszechniejszych błędów jest kierowanie reklam do wszystkich odbiorców bądź do złej grupy docelowej. Ważne jest to, aby wybrać i przeanalizować target w taki sposób, żeby mieć pewność, że trafimy w potencjalnego klienta zainteresowanego naszą ofertą.

4. Niewłaściwe sformułowanie opisów produktu na stronie

Oferujesz produkt o określonym wyglądzie i parametrach? Prócz dokładnego opisania ich, warto też skupić się na formułowaniu treści zawierającej korzyści, które otrzyma klient kupujący dany produkt.

5. Brak obecności w Social Media

Promowanie poprzez stronę internetową już nie wystarcza, dlatego też obecność marki w portalach społecznościowych stała się dla wielu oczywistą koniecznością. Warto zadbać o odpowiednie prowadzenie profili na portalach społecznościowych, aktualizowanie danych oraz zamieszczanie postów, które sprawią, że odbiorcy chętniej będą odwiedzali profil.

7. Samodzielne działanie w zakresie marketingu

Nasze nieumiejętne działania mogą doprowadzić do negatywnego odbioru lub do braku efektów. Marketing marki warto powierzyć specjalistom, którzy określając strategię marketingową, w oparciu o swoje profesjonalne działania, zapewnią nam najlepszą jakość usług, i wykreują najlepszy wizerunek naszej działalności.

Jaki jest jednak podstawowy błąd popełniany przez osoby chcące rozwijać się w określonej branży?

6. Nieznajomość odbiorcy i jego potrzeb

Podsumowanie

Dobieranie marketingu do określonej branży wymaga doświadczenia i rozeznania w przestrzeni wybranej przez określoną działalność. Istotne jest tutaj kreatywne podejście do ustalania strategii marketingowej oraz umiejętności analityczne. Ważne jest także dostosowanie działań do określonej grupy docelowej, unikatowy kontent i obecność w social media.

  5,00 / 5 ( 1 )
Autor
Junior SEO Specialist - Ewa

Junior SEO Specialist

Do zespołu Delante dołączyła w kwietniu 2019 roku. Absolwentka Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej. Interesuje się marketingiem i kulturą społeczną. Uwielbia książki fantasy i nałogowo ogląda filmy. Lubi znać wszelkie aktualności ze świata kultury. Marzy o podróży do kraju Kwitnącej Wiśni i poznaniu bliżej jego kultury.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.