Z roku na rok wartość rynku obuwia rośnie – w 2020 r. wyniosła 409,5 mld dolarów i szacowana jest na 725,1 mld dolarów w 2032 r. Obecnie Chiny są największym eksporterem na świecie (9,3 mld par w 2022 r.).
A które kraje najbardziej zmieniają zasady gry na rynku obuwia? Oto lista 5 krajów, które wygenerowały najwyższe przychody w 2022 roku:
Co to oznacza z perspektywy SEO branży obuwniczej? Że szanse są ogromne – ale i konkurencja.
Z badań ARC Rynek wynika, że Polacy po prostu bardzo lubią kupować buty. Około 2% populacji przyznało, że nabywa miesięcznie nawet kilka par butów, a przynajmniej jedną miesięcznie – 11%. Aż 54% Polek kupuje rocznie co najmniej cztery pary butów, wśród panów jest to zdecydowanie mniejszy odsetek bo jedynie 18%.
Na świecie i w Polsce nie brakuje firm produkujących i eksportujących buty – dlatego branża ta jest niezwykle konkurencyjna. Poniższa tabela przedstawia 10 największych firm obuwniczych na podstawie kapitalizacji rynkowej w 2023 roku:
Pozycja | Firma | Kraj | Kapitalizacja rynkowa 2023 ($ billion) |
1 | Nike | US | 157.92 |
2 | Adidas | Germany | 32.97 |
3 | Deckers Brands | US | 13.37 |
4 | Li Ning Company | China | 10.54 |
5 | PUMA | US | 8.11 |
6 | On Holding | Switzerland | 8.02 |
7 | Skechers | US | 7.61 |
8 | VF Corporation | US | 7.26 |
9 | Birkenstock | Germany | 7.23 |
10 | ASICS Corporation | Japan | 5.65 |
Źródło: companiesmarketcap.com
Wiele sklepów, takich jak na przykład Deichmann, prowadzi również swoje blogi, które są integralną częścią marketingu firmowego. Warto podkreślić, że Klienci często podejmują decyzje o zakupie, w oparciu o informacje znalezione właśnie na blogach.
Jak pokazują statystyki, udział sprzedaży internetowej w branży obuwniczej rośnie z roku na rok – w 2017 roku 16% obuwia na całym świecie zostało kupionych online, podczas gdy w 2020 roku było to już 21%. Tendencja ta utrzyma się również w kolejnych latach, gdyż szacuje się, że w 2027 roku 26% obuwia będzie sprzedawane online.
To całkiem ciekawe, bo okazuje się, że Polacy mają ciekawe nawyki zakupowe, które odróżniają nas od pozostałych Europejczyków. Na przykład?
Istotną częścią reklamowania firm obuwniczych jest współpraca z influencerami (liderami opinii). Z danych Adweek wynika, że blisko 50% Internautów bardziej ufa materiałom, które zostały wytworzone przez innych internautów. Znacznie mniejsza ilość podąża za tym co stworzyły tradycyjne media.
Influencer wraz ze swoimi obserwatorami tworzy grupę ludzi dzielących ze sobą pasje, zainteresowania, a także styl bycia. Jest dużo bardziej autentyczny, ponieważ napotyka te same problemy w życiu codziennym i odbiorcy łatwiej się z nim utożsamiają. Społeczność jest silnie związana z influencerem, przez co bardziej przychylnie traktuje produkty, o których wypowiedział się on pozytywnie. Influencer marketing ma również znaczny wpływ na SEO, dzięki oznaczeniom, których używają, lub linkowaniu zewnętrznemu.
Popularność platform społecznościowych szybko rośnie, dlatego zyskały one duży wpływ na branżę e-commerce. Wszystkie te sieci opracowały własne, niestandardowe narzędzia i formy reklamy. W 2020 r. z różnych platform mediów społecznościowych korzysta już ponad 3,6 miliarda ludzi na całym świecie. Najpopularniejszą platformą jest oczywiście Facebook z 2,74 miliardami użytkowników w III kwartale 2020 roku (market.us).
Co więcej, szacuje się, że w 2023 r. na całym świecie z mediów społecznościowych korzysta rekordowa liczba 4,9 miliarda ludzi. Spodziewamy się, że do 2027 r. liczba ta wzrośnie do około 5,85 miliarda użytkowników (Forbes).
Jak działania w social mediach mogą pomóc w pozycjonowaniu strony? Zobacz rozmowę Specjalistów!
Ale poza Facebookiem warto skupić się na dwóch dodatkowych platformach: TikTok i Metaverse. To pierwsze jest doskonałym narzędziem dotarcia do młodszych odbiorców, na przykład pokolenia Z, ponieważ dla tych grup klientów preferowaną formą treści są krótkie filmy. Co więcej, dzięki tej platformie możesz nie tylko reklamować swoje produkty, ale także budować historie wokół swojego obuwia i utrzymywać zaangażowanie odbiorców, czekających z niecierpliwością na nowe kolekcje.
Jeśli chodzi o Metaverse, spójrzmy po prostu na przykład: jak Nike wykorzystała go do zwiększenia zaangażowania swoich klientów i zwiększenia sprzedaży. Wszystko sprowadza się do Nikelandu – mikroświata stworzonego w ramach ekosystemu Roblox.
W Nikelandii ludzie, których łączy pasja do sportu, mogą się spotykać, współdziałać i co najważniejsze – przymierzać produkty Nike. Do tego mogą rywalizować w rozmaitych minigrach i tworzyć własne (lub kupować gotowe) akcesoria w cyfrowym showroomie. Jaki był rezultat? Nikeland w ciągu zaledwie 5 miesięcy przyciągnął 7 milionów ludzi z całego świata. Sukces ten dodatkowo podkreślają zapewnienia amerykańskiego giganta obuwniczego, że planuje on dalszą ekspansję i rozwój tego świata Metaverse.
Pamiętaj więc – prowadzenie mediów społecznościowych polega przede wszystkim na budowaniu zaufania klientów i świadomości marki. Za jego pomocą możesz stworzyć społeczność klientów, w której będą mogli wyrazić swoją opinię i porozmawiać o Twoich usługach lub produktach. Platformy mediów społecznościowych dają także możliwość łatwego sprawdzenia, jakie są aktualne wymagania i potrzeby klientów. Co więcej, możesz tam również odpowiedzieć na wszystkie pytania dotyczące Twojej marki lub obsługi klienta. Media społecznościowe to także świetny sposób na dotarcie do większej liczby klientów.
Według danych w wyszukiwarce Google, najczęściej wyszukujemy obuwie w kwietniu. Na drugim miejscu jest natomiast przełom września i października. Wyniki te odpowiadają dwóm porom roku.
Ze względu na znaczną sezonowość, pomyśl o klientach i dopasuj reklamy oraz kolekcje do pór roku. Wyprzedź ich i pokaż im kolekcje butów wiosennych już w marcu, gdzie stosunkowo więcej będzie zapytań o “adidasy” lub “sandały” niż o ogólne obuwie. Adekwatnie, zaraz po wakacjach postaw na “kozaki” oraz “obuwie zimowe”.
Dopasowanie słów kluczowych jest bardzo istotne – umożliwia nam to lepszą kontrolę oraz wzmacnia skuteczność reklamy. Słowa kluczowe podczas pozycjonowania w branży obuwniczej powinny towarzyszyć przy wdrażaniu wszelkich zmian oraz dodawaniu nowych treści. To właśnie dzięki nim użytkownik może trafić do Ciebie prosto z wyszukiwarki.
Warto skupić się także na precyzyjnym wyszukiwaniu poprzez frazy long-tail. Sprawią one, że użytkownikowi dużo łatwiej będzie trafić na Twoją stroną szukając konkretnego produktu. Do podstawowej nazwy produktu (jak “ buty męskie”) dodaj nazwę marki, model, kolor, a nawet materiał z którego są wykonane.
Każda strona internetowa powinna być oparta o ciekawe oraz przede wszystkim unikalne treści. To w ten sposób użytkownicy będą mieć dostęp do wysokiej jakości artykułów. Coraz więcej osób zaczyna zdawać sobie sprawę z korzyści, które przynosi unikalny kontent. Unikalne treści mają wpływ na użyteczność naszej strony. Duplikacja treści jest również źle widziana przez Google, co może spowodować spadki na wyświetleniach oraz kliknięciach.
W ramach pozycjonowania sklepów obuwniczych warto również sprawdzać czy strona posiada zduplikowane treści z innych stron. Wystarczy wpisać w wyszukiwarce w cudzysłowie kawałek tekstu – zdanie lub dwa. Jeżeli jedynym wyświetleniem będzie Twoja strona, oznacza to, że wszystko jest w porządku.
Innym problemem jest duplikacja wewnętrzna, która jest kopiowaniem treści w obrębie tej samej strony. Wówczas Google może zindeksować tylko jedną ze stron a reszty nie pokazywać w wynikach wyszukiwania.
By strona była dobrze odbierana pod względem SEO, unikalne treści nie wystarczą. Powinniśmy także skupić się na zapleczu technicznym, czyli właśnie na optymalizacji strony. Najważniejszymi aspektami są:
Wartość contentu – czyli zawartości całej strony, takie jak oryginalne treści, meta tagi, title i meta description – najlepiej widać na przykładzie strony Lubiebuty.pl.
Branża obuwnicza jest jednym z największych sektorów rynku e-commerce. Coraz częściej wykorzystuje możliwości internetu, dlatego istotnym jest, by przygotować swoją stronę na obecnie panujące standardy.
Jeśli chodzi o SEO w branży obuwniczej i jej pozycjonowanie w sieci, to warto zwrócić uwagę na aspekty takie jak:
Sprawdź nasz poradnik – pozycjonowanie stron i ciesz się odpowiednio wdrożonym procesem SEO na Twojej stronie!
Nie tylko branża obuwnicza. Wewnątrz szafy znajdują się również ubrania. Sprawdź, jak pozycjonować branżę odzieżową!
Tak, oczywiście, że warto! Odpowiednio zaplanowany i przeprowadzony proces SEO dla Twojego e-sklepu pozwoli Ci stać się bardziej rozpoznawalnym i widocznym w sieci, a co za tym idzie – przyciągnąć na swoją stronę więcej potencjalnych Klientów.
Jeśli chodzi o elementy, które wesprą SEO Twojego e-sklepu z branży obuwniczej, to warto zadbać m.in. o: