Branża obuwnicza w Polsce i na świecie
W 2017 roku rynek obuwia wygenerował na świecie 311,2 mld euro zysku. Według ogólnoświatowych prognoz, do 2021 roku wartość rynku ma osiągać już 366,9 mld euro. Najwyższe przychody w tej branży wygenerują rynki azjatyckie.
Wartość rynku obuwniczego w Polsce na rok 2017 wyniosła prawie 3,3 mld EUR. Według danych CAGR przewidywany jest wzrost 4,6% rocznie. Jesteśmy również na 16 miejscu, jeżeli chodzi o import obuwia na świecie, co daje nam udział na poziomie 1,4%.
Polacy bardzo lubią kupować buty. Około 2% populacji przyznało, że nabywa miesięcznie nawet kilka par butów, a przynajmniej jedną miesięcznie – 11%. Aż 54% polek kupuje rocznie co najmniej cztery pary butów, wśród panów jest to zdecydowanie mniejszy odsetek bo jedynie 18%.
Wykres ilości zakupionego obuwia na własny użytek w przeciągu ostatnich 12 miesięcy według raportu ARC Rynek.
Branża obuwnicza: charakterystyka
Na świecie istnieje bardzo dużo firm, które produkują obuwie oraz zajmują się jego eksportem. Dlatego w branży obuwniczej występuje ogromna konkurencja.
Wykres sprzedaży wiodących firm obuwniczych w 2016 roku na całym świecie.
Wiele sklepów, takich jak na przykład Deichmann, prowadzi również swoje blogi, które są integralną częścią marketingu firmowego. Warto podkreślić, że Klienci często podejmują decyzje o zakupie, w oparciu o informacje znalezione właśnie na blogach.
Czytaj: Czy warto prowadzić bloga w 2020 roku? i Jak tworzyć wpisy blogowe, które konwertują?
Firmy obuwnicze. Reklamowanie branży obuwniczej
1. Influencer marketing
Istotną częścią reklamowania firm obuwniczych jest współpraca z influencerami (liderami opinii). Z danych Adweek wynika, że blisko 50% Internautów bardziej ufa materiałom, które zostały wytworzone przez innych internautów. Znacznie mniejsza ilość podąża za tym co stworzyły tradycyjne media.
Influencer wraz ze swoimi obserwatorami tworzy grupę ludzi dzielących ze sobą pasje, zainteresowania, a także styl bycia. Jest dużo bardziej autentyczny, ponieważ napotyka te same problemy w życiu codziennym i odbiorcy łatwiej się z nim utożsamiają. Społeczność jest silnie związana z influencerem, przez co bardziej przychylnie traktuje produkty, o których wypowiedział się on pozytywnie. Influencer marketing ma również znaczny wpływ na SEO, dzięki oznaczeniom, których używają lub linkowaniu zewnętrznemu.
2. Social Media
Popularność portali społecznościowych bardzo szybko rośnie i nie może pozostać obojętna dla branży e-commerce. Wszystkie te portale wypracowały swoje własne, specyficzne narzędzia oraz formy reklamy. Według IRCenter, w 2016 roku z serwisów społecznościowych korzystało już 90% internautów. Liczba użytkowników samego Facebooka to około 1,5 mld osób.
Prowadzenie social mediów to w głównej mierze budowanie zaufania klientów oraz świadomości marki. Pomagają stworzyć społeczność klientów, gdzie będą na bieżąco wypowiadać się oraz komentować Twoją usługę lub produkt. Możesz też w łatwy sposób sprawdzać, jakie są nowe potrzeby oraz wymagania klientów. Sprawią, że w bardzo łatwy sposób odpowiesz na pytania związane z Twoją marką. Social Media to również sposób na poszerzenie liczby odbiorców.
Sezonowość branży obuwniczej
Według danych w wyszukiwarce Google, najczęściej wyszukujemy obuwie w kwietniu. Na drugim miejscu jest natomiast przełom września i października. Wyniki te odpowiadają dwóm porom roku.
Ze względu na znaczną sezonowość, pomyśl o klientach i dopasuj reklamy oraz kolekcje do pór roku. Wyprzedź ich i pokaż im kolekcje butów wiosennych już w marcu, gdzie stosunkowo więcej będzie zapytań o “adidasy” lub “sandały” niż o ogólne obuwie. Adekwatnie, zaraz po wakacjach postaw na “kozaki” oraz “obuwie zimowe”.
Jak pozycjonować sklep z obuwiem?
1. Dopasowanie słów kluczowych
Dopasowanie słów kluczowych jest bardzo istotne – umożliwia nam to lepszą kontrolę oraz wzmacnia skuteczność reklamy. Słowa kluczowe powinny towarzyszyć przy wdrażaniu wszelkich zmian oraz dodawaniu nowych treści. To właśnie dzięki nim użytkownik może trafić do Ciebie prosto z wyszukiwarki.
Warto skupić się także na precyzyjnym wyszukiwaniu poprzez frazy long-tail. Sprawią one, że użytkownikowi dużo łatwiej będzie trafić na Twoją stroną szukając konkretnego produktu. Do podstawowej nazwy produktu (jak “ buty męskie”) dodaj nazwę marki, model, kolor, a nawet materiał z którego są wykonane.
2. Unikalne treści
Każda strona internetowa powinna być oparta o ciekawe oraz przede wszystkim unikalne treści. To w ten sposób użytkownicy będą mieć dostęp do wysokiej jakości artykułów. Coraz więcej osób zaczyna zdawać sobie sprawę z korzyści, które przynosi unikalny kontent. Unikalne treści mają wpływ na użyteczność naszej strony. Duplikacja treści jest również źle widziana przez Google, co może spowodować spadki na wyświetleniach oraz kliknięciach.
Warto również sprawdzać czy strona posiada zduplikowane treści z innych stron. Wystarczy wpisać w wyszukiwarce w cudzysłowie kawałek tekstu – zdanie lub dwa. Jeżeli jedynym wyświetleniem będzie Twoja strona, oznacza to, że wszystko jest w porządku.
Innym problemem jest duplikacja wewnętrzna, która jest kopiowaniem treści w obrębie tej samej strony. Wówczas Google może zindeksować tylko jedną ze stron a reszty nie pokazywać w wynikach wyszukiwania.
3. Optymalizacja strony
By strona była dobrze odbierana pod względem SEO, unikalne treści nie wystarczą. Powinniśmy także skupić się na zapleczu technicznym, czyli właśnie na optymalizacji strony. Najważniejszymi aspektami są:
- optymalizacja title oraz meta description;
- optymalizacja tekstów, kategorii oraz produktów. Należy zoptymalizować stronę na wybrane wcześniej słowa kluczowe oraz nadać właściwe nagłówki H1 oraz H2;
- optymalizacja grafiki – dobranie odpowiedniej wagi oraz rozmiaru zdjęcia, a także zwrócenie uwagi na jakość. Istotne jest również uzupełnienie atrybutu Alt pod właściwe słowa kluczowe;
- zadbanie o prędkość ładowania się strony.
Wartość contentu – czyli zawartości całej strony, takie jak oryginalne treści, meta tagi, title i meta description – najlepiej widać na przykładzie strony Lubiebuty.pl.
Marki obuwnicze a SEO. Podsumowanie
Branża obuwnicza jest jednym z największych sektorów rynku e-commerce. Coraz częściej wykorzystuje możliwości internetu, dlatego istotnym jest, by przygotować swoją stronę na obecnie panujące standardy.
Jeśli chodzi o firmy obuwnicze i ich pozycjonowanie w sieci, to warto zwrócić uwagę na aspekty takie jak:
- prowadzenie bloga,
- współpraca z influencerami,
- prowadzenie social media,
- tworzenie unikalnych opisów,
- optymalizacja strony.
Sprawdź nasz poradnik – pozycjonowanie stron i ciesz się odpowiednio wdrożonym procesem SEO na Twojej stronie!
Ten wpis jest aktualizacją treści z 5 września 2019 roku.