.animate-view{opacity: 1 !important;}

Branża obuwnicza. Jak ją pozycjonować?

6min.

Komentarze:0

Branża obuwnicza. Jak ją pozycjonować?
20 grudnia 2023
Bez względu na to, czy występuje kryzys gospodarczy, czy też nie, każdy z nas kupuje i będzie kupował buty. Branża obuwnicza to jeden z największych oraz najszybciej rozwijających się sektorów rynku e-commerce. Jak robić SEO dla branży footwear? Podpowiadamy.

6min.

Komentarze:0

Branża obuwnicza na świecie

Z roku na rok wartość rynku obuwia rośnie – w 2020 r. wyniosła 409,5 mld dolarów i szacowana jest na 725,1 mld dolarów w 2032 r. Obecnie Chiny są największym eksporterem na świecie (9,3 mld par w 2022 r.).

A które kraje najbardziej zmieniają zasady gry na rynku obuwia? Oto lista 5 krajów, które wygenerowały najwyższe przychody w 2022 roku:

  • Stany Zjednoczone (85,84 mld USD),
  • Chiny (79,32 mld USD),
  • Indie (23,73 mld USD),
  • Wielka Brytania (15,52 mld USD),
  • Brazylia (13,50 mld USD).

Co to oznacza z perspektywy SEO? Że szanse są ogromne – ale i konkurencja.

Branża obuwnicza w Polsce

Z badań ARC Rynek wynika, że Polacy po prostu bardzo lubią kupować buty. Około 2% populacji przyznało, że nabywa miesięcznie nawet kilka par butów, a przynajmniej jedną miesięcznie – 11%. Aż 54% Polek kupuje rocznie co najmniej cztery pary butów, wśród panów jest to zdecydowanie mniejszy odsetek bo jedynie 18%.

firmy obuwnicze pozycjonowanie a ilość zakupionego obuwia
Wykres ilości zakupionego obuwia na własny użytek w przeciągu ostatnich 12 miesięcy według raportu ARC Rynek.

Branża obuwnicza: charakterystyka

Na świecie i w Polsce nie brakuje firm produkujących i eksportujących buty – dlatego branża ta jest niezwykle konkurencyjna. Poniższa tabela przedstawia 10 największych firm obuwniczych na podstawie kapitalizacji rynkowej w 2023 roku:

PozycjaFirmaKrajKapitalizacja rynkowa 2023 ($ billion)
1NikeUS157.92
2AdidasGermany32.97
3Deckers BrandsUS13.37
4Li Ning CompanyChina10.54
5PUMAUS8.11
6On HoldingSwitzerland8.02
7SkechersUS7.61
8VF CorporationUS7.26
9BirkenstockGermany7.23
10ASICS CorporationJapan5.65  

Źródło: companiesmarketcap.com

Wiele sklepów, takich jak na przykład Deichmann, prowadzi również swoje blogi, które są integralną częścią marketingu firmowego. Warto podkreślić, że Klienci często podejmują decyzje o zakupie, w oparciu o informacje znalezione właśnie na blogach.

Jak pokazują statystyki, udział sprzedaży internetowej w branży obuwniczej rośnie z roku na rok – w 2017 roku 16% obuwia na całym świecie zostało kupionych online, podczas gdy w 2020 roku było to już 21%. Tendencja ta utrzyma się również w kolejnych latach, gdyż szacuje się, że w 2027 roku 26% obuwia będzie sprzedawane online.

Co wyróżnia polski rynek obuwniczy?

To całkiem ciekawe, bo okazuje się, że Polacy mają ciekawe nawyki zakupowe, które odróżniają nas od pozostałych Europejczyków. Na przykład?

  • Zamiast obuwia skórzanego częściej wybieramy obuwie tekstylne (ta i pozostałe statystyki: Statista).
  • Obuwie sportowe (kategoria popularna na całym świecie) w Polsce zajmuje ostatnie miejsce.
  • Polska produkuje coraz mniej obuwia. W 2021 roku było to 128 milionów sztuk, w 2022 roku 98 milionów, zaś prognoza na 2023 rok mówi o spadku do poziomu 89 milionów sztuk. Co ciekawe, w tym wszystkim obuwie skórzane to zaledwie (kolejno) 26 i 25 milionów (Polska Izba Przemysłu Skórzanego).

Czytaj także: Czy warto prowadzić bloga w 2024 roku? i Jak tworzyć wpisy blogowe, które konwertują?

Firmy obuwnicze. Reklamowanie branży obuwniczej

1. Influencer marketing

Istotną częścią reklamowania firm obuwniczych jest współpraca z influencerami (liderami opinii). Z danych Adweek wynika, że blisko 50% Internautów bardziej ufa materiałom, które zostały wytworzone przez innych internautów. Znacznie mniejsza ilość podąża za tym co stworzyły tradycyjne media.

Influencer wraz ze swoimi obserwatorami tworzy grupę ludzi dzielących ze sobą pasje, zainteresowania, a także styl bycia. Jest dużo bardziej autentyczny, ponieważ napotyka te same problemy w życiu codziennym i odbiorcy łatwiej się z nim utożsamiają. Społeczność jest silnie związana z influencerem, przez co bardziej przychylnie traktuje produkty, o których wypowiedział się on pozytywnie. Influencer marketing ma również znaczny wpływ na SEO, dzięki oznaczeniom, których używają, lub linkowaniu zewnętrznemu.

2. Social Media

Popularność platform społecznościowych szybko rośnie, dlatego zyskały one duży wpływ na branżę e-commerce. Wszystkie te sieci opracowały własne, niestandardowe narzędzia i formy reklamy. W 2020 r. z różnych platform mediów społecznościowych korzysta już ponad 3,6 miliarda ludzi na całym świecie. Najpopularniejszą platformą jest oczywiście Facebook z 2,74 miliardami użytkowników w III kwartale 2020 roku (market.us).

Co więcej, szacuje się, że w 2023 r. na całym świecie z mediów społecznościowych korzysta rekordowa liczba 4,9 miliarda ludzi. Spodziewamy się, że do 2027 r. liczba ta wzrośnie do około 5,85 miliarda użytkowników (Forbes).

Jak działania w social mediach mogą pomóc w pozycjonowaniu strony? Zobacz rozmowę Specjalistów!

Ale poza Facebookiem warto skupić się na dwóch dodatkowych platformach: TikTok i Metaverse. To pierwsze jest doskonałym narzędziem dotarcia do młodszych odbiorców, na przykład pokolenia Z, ponieważ dla tych grup klientów preferowaną formą treści są krótkie filmy. Co więcej, dzięki tej platformie możesz nie tylko reklamować swoje produkty, ale także budować historie wokół swojego obuwia i utrzymywać zaangażowanie odbiorców, czekających z niecierpliwością na nowe kolekcje.

Jeśli chodzi o Metaverse, spójrzmy po prostu na przykład: jak Nike wykorzystała go do zwiększenia zaangażowania swoich klientów i zwiększenia sprzedaży. Wszystko sprowadza się do Nikelandu – mikroświata stworzonego w ramach ekosystemu Roblox.

W Nikelandii ludzie, których łączy pasja do sportu, mogą się spotykać, współdziałać i co najważniejsze – przymierzać produkty Nike. Do tego mogą rywalizować w rozmaitych minigrach i tworzyć własne (lub kupować gotowe) akcesoria w cyfrowym showroomie. Jaki był rezultat? Nikeland w ciągu zaledwie 5 miesięcy przyciągnął 7 milionów ludzi z całego świata. Sukces ten dodatkowo podkreślają zapewnienia amerykańskiego giganta obuwniczego, że planuje on dalszą ekspansję i rozwój tego świata Metaverse.

Pamiętaj więc – prowadzenie mediów społecznościowych polega przede wszystkim na budowaniu zaufania klientów i świadomości marki. Za jego pomocą możesz stworzyć społeczność klientów, w której będą mogli wyrazić swoją opinię i porozmawiać o Twoich usługach lub produktach. Platformy mediów społecznościowych dają także możliwość łatwego sprawdzenia, jakie są aktualne wymagania i potrzeby klientów. Co więcej, możesz tam również odpowiedzieć na wszystkie pytania dotyczące Twojej marki lub obsługi klienta. Media społecznościowe to także świetny sposób na dotarcie do większej liczby klientów.

Sezonowość branży obuwniczej

Według danych w wyszukiwarce Google, najczęściej wyszukujemy obuwie w kwietniu. Na drugim miejscu jest natomiast przełom września i października. Wyniki te odpowiadają dwóm porom roku.

branża obuwnicza pozycjonowanie a fraza buty

Ze względu na znaczną sezonowość, pomyśl o klientach i dopasuj reklamy oraz kolekcje do pór roku. Wyprzedź ich i pokaż im kolekcje butów wiosennych już w marcu, gdzie stosunkowo więcej będzie zapytań o “adidasy” lub “sandały” niż o ogólne obuwie. Adekwatnie, zaraz po wakacjach postaw na “kozaki” oraz “obuwie zimowe”.

pozycjonowanie branży obuwniczej a fraza adidasy
pozycjonowanie branży obuwniczej a fraza sandały
pozycjonowanie branży obuwniczej a fraza kozaki

Jak pozycjonować sklep z obuwiem?

1. Dopasowanie słów kluczowych

Dopasowanie słów kluczowych jest bardzo istotne – umożliwia nam to lepszą kontrolę oraz wzmacnia skuteczność reklamy. Słowa kluczowe powinny towarzyszyć przy wdrażaniu wszelkich zmian oraz dodawaniu nowych treści. To właśnie dzięki nim użytkownik może trafić do Ciebie prosto z wyszukiwarki.

Pozycjonowanie branży obuwniczej - Delante

Warto skupić się także na precyzyjnym wyszukiwaniu poprzez frazy long-tail. Sprawią one, że użytkownikowi dużo łatwiej będzie trafić na Twoją stroną szukając konkretnego produktu. Do podstawowej nazwy produktu (jak “ buty męskie”) dodaj nazwę marki, model, kolor, a nawet materiał z którego są wykonane.

pozycjonowanie branży obuwniczej a frazy long tail

2. Unikalne treści

Każda strona internetowa powinna być oparta o ciekawe oraz przede wszystkim unikalne treści. To w ten sposób użytkownicy będą mieć dostęp do wysokiej jakości artykułów. Coraz więcej osób zaczyna zdawać sobie sprawę z korzyści, które przynosi unikalny kontent. Unikalne treści mają wpływ na użyteczność naszej strony. Duplikacja treści jest również źle widziana przez Google, co może spowodować spadki na wyświetleniach oraz kliknięciach.

Warto również sprawdzać czy strona posiada zduplikowane treści z innych stron. Wystarczy wpisać w wyszukiwarce w cudzysłowie kawałek tekstu – zdanie lub dwa. Jeżeli jedynym wyświetleniem będzie Twoja strona, oznacza to, że wszystko jest w porządku.

pozycjonowanie branży obuwniczej a unikalne treści

Innym problemem jest duplikacja wewnętrzna, która jest kopiowaniem treści w obrębie tej samej strony. Wówczas Google może zindeksować tylko jedną ze stron a reszty nie pokazywać w wynikach wyszukiwania.

3. Optymalizacja strony

By strona była dobrze odbierana pod względem SEO, unikalne treści nie wystarczą. Powinniśmy także skupić się na zapleczu technicznym, czyli właśnie na optymalizacji strony. Najważniejszymi aspektami są:

  • optymalizacja title oraz meta description;
pozycjonowanie branży obuwniczej a optymalizacja title i meta
  • optymalizacja tekstów, kategorii oraz produktów. Należy zoptymalizować stronę na wybrane wcześniej słowa kluczowe oraz nadać właściwe nagłówki H1 oraz H2;
  • optymalizacja grafiki – dobranie odpowiedniej wagi oraz rozmiaru zdjęcia, a także zwrócenie uwagi na jakość. Istotne jest również uzupełnienie atrybutu Alt pod właściwe słowa kluczowe;
  • zadbanie o prędkość ładowania się strony.

Wartość contentu – czyli zawartości całej strony, takie jak oryginalne treści, meta tagi, title i meta description najlepiej widać na przykładzie strony Lubiebuty.pl.

Marki obuwnicze a SEO. Podsumowanie

Branża obuwnicza jest jednym z największych sektorów rynku e-commerce. Coraz częściej wykorzystuje możliwości internetu, dlatego istotnym jest, by przygotować swoją stronę na obecnie panujące standardy.

Jeśli chodzi o firmy obuwnicze i ich pozycjonowanie w sieci, to warto zwrócić uwagę na aspekty takie jak:

  • prowadzenie bloga,
  • współpraca z influencerami,
  • prowadzenie social media,
  • tworzenie unikalnych opisów,
  • optymalizacja strony.

Sprawdź nasz poradnik – pozycjonowanie stron i ciesz się odpowiednio wdrożonym procesem SEO na Twojej stronie!

Autor
Katarzyna Śliwa, Off Site SEO Specialist, Delante
Autor
Kasia Śliwa

Off-site SEO Specialist

W Delante od grudnia 2018. Specjalistka Off-site SEO, ekspertka od link buildingu. Swoje pierwsze zawodowe kroki stawiała przy organizacji dużych eventów. Studentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej. Pasjonatka tańca, muzyki oraz dobrego kina. Uwielbia słuchać ludzi oraz dyskutować z osobami o przeciwstawnych poglądach.

Autor
Katarzyna Śliwa, Off Site SEO Specialist, Delante
Autor
Kasia Śliwa

Off-site SEO Specialist

W Delante od grudnia 2018. Specjalistka Off-site SEO, ekspertka od link buildingu. Swoje pierwsze zawodowe kroki stawiała przy organizacji dużych eventów. Studentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej. Pasjonatka tańca, muzyki oraz dobrego kina. Uwielbia słuchać ludzi oraz dyskutować z osobami o przeciwstawnych poglądach.

Zostaw komentarz

FAQ

1. Czy warto pozycjonować firmy obuwnicze?

Tak, oczywiście, że warto! Odpowiednio zaplanowany i przeprowadzony proces SEO dla Twojego e-sklepu pozwoli Ci stać się bardziej rozpoznawalnym i widocznym w sieci, a co za tym idzie – przyciągnąć na swoją stronę więcej potencjalnych Klientów.

2. O czym pamiętać pozycjonując sklep z branży obuwniczej?

Jeśli chodzi o elementy, które wesprą SEO Twojego e-sklepu z branży obuwniczej, to warto zadbać m.in. o:

  • optymalizację strony,
  • regularne prowadzenie bloga i jego merytorykę,
  • tworzenie wartościowych, unikalnych i dobrze zoptymalizowanych (zarówno pod kątem użytkownika, jak i Google) treści,
  • systematyczne prowadzenie mediów społecznościowych,
  • współpracę z influencerami.

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM