Taktyki budowania profilu linków przechodzą przez różne fazy i tendencje. Niektóre działania wychodzą z mody, by po chwili ponownie wrócić do obiegu. Jedną z nich jest właśnie broken link-building. Jest to proces znajdowania uszkodzonych linków na stronach internetowych i przekonywania administratorów witryn, aby zastąpili je działającymi odnośnikami do Twojej witryny. Założenie jest takie, że właściciele stron będą skłonni do kooperacji, ponieważ nie chcą wysyłać użytkowników do martwych zasobów.
Broken link-building nazywane jest również Dead Link-Buildingiem. Najważniejszy dla osób zajmujących się pozycjonowaniem stron jest fakt, iż działanie to mieści się całkowicie w granicach White Hat SEO. Podmiana uszkodzonych linków to po prostu wykorzystanie szansy, którą utraciła Twoja konkurencja. Jeśli przenieśli lub usunęli stronę, to link do niej stał się nieważny.
Broken link-building było kiedyś jednym z wygodniejszych i skalowalnych narzędzi kreowania linków. Z czasem jednak osoby zajmujące się pozycjonowaniem stron stwierdziły, że nie jest to skuteczna metoda. Wraz z rozwojem sieci oraz nowymi technologiami w zakresie projektów internetowych liczba niedziałających odnośników stale rośnie. Wydaje się więc, że broken link-building to idealny sposób budowanie profilu linków. Każdy medal ma dwie strony. Owszem można w ten sposób budować sieć kontaktów, tworzyć wartość i budować swój autorytet w danej branży.
Z drugiej strony sam proces poszukiwania uszkodzonych linków jest dość czasochłonny. Potrzebne są narzędzia np. Semrush czy Ahrefs. Musisz również przygotować się na przeszukiwanie dużych ilości danych. W związku z tym potrzebna jest dobra metodyka oraz system, dzięki któremu będziesz w stanie skutecznie działać na tym polu. W mocno konkurencyjnych branżach broken link-buidling jest często wykorzystywany. Może być zatem trudno coś znaleźć. Jest to również forma outreachu. W trakcie procesu możesz znaleźć 10 różnych miejscówek, w których widnieją uszkodzone linki. Napiszesz do właścicieli stron, jednak nikt nie odpowie.
A więc broken link-building to metoda, która nadal działa, jednak wymaga odpowiedniej strategii. Dlaczego jednak warto poświęcić nieco więcej czasu na poszukiwanie martwych zasobów?
Poprzez naprawianie „uszkodzonych” linków możemy osiągnąć imponujące efekty w zakresie pozycjonowania stron w wyszukiwarkach. Dlaczego więc ta nietypowa metoda okazuje się być tak skuteczna? Odpowiedź na to pytanie kryje się w mechanizmach działania algorytmów Google oraz sposobach, w jakie broken link-building może pomóc w budowaniu autorytetu strony internetowej. Przyjrzyjmy się zatem nieco bliżej tej strategii i dowiedzmy się, dlaczego warto ją uwzględnić w swoim arsenale narzędzi SEO.
Naprawa uszkodzonych linków może wpłynąć na miejsce Twojej witryny w rankingu wyników wyszukiwania. Link zwrotny to link, który prowadzi do Twojej strony z innej witryny. Jest to jeden z kluczowych elementów w procesie SEO. Im więcej jakościowych linków zwrotnych, tym wyższy autorytet domeny. W ten sposób można pośrednio poprawić swoją pozycję w wynikach wyszukiwania na dane słowa kluczowe. To z kolei przekłada się pozytywnie na wzrost „wartości” oraz ruchu na stronie.
Korzystając z techniki budowania linków z uszkodzonych źródeł, możesz przekierować użytkowników, którzy kiedyś byli zirytowani błędnie działającym odnośnikiem, na odpowiednią i sprawnie funkcjonującą stronę na Twojej witrynie. Przekierowanie uszkodzonych linków do Twojej strony może przyciągnąć nowych użytkowników, którzy mogą być zainteresowani treściami, jakie oferujesz. To szansa na pozyskanie nowych odbiorców i potencjalnych klientów.
Budowanie linków to jeden z filarów SEO. Zadbaj o ten aspekt z Delante!
Angażując się w budowanie uszkodzonych linków, nie tylko wzmacniasz swoją obecność online, ale również tworzysz możliwość nawiązania cennych relacji z właścicielami innych witryn internetowych. Budowanie relacji z innymi graczami w sieci może być kluczowym czynnikiem prowadzącym do przyszłej współpracy i partnerstwa. Nawiązując kontakt z właścicielami witryn, otwierasz drzwi do potencjalnych projektów i kooperacji. Budowanie tych relacji może być pierwszym krokiem w stronę owocnej współpracy.
Mogą z czasem docenić Twoje zaangażowanie i wartość, jaką przynosisz w sieci. Im bardziej uznają Cię za wiarygodne źródło, tym większa szansa na to, że będą chcieli Cię polecać innym. Połączenia nawiązane poprzez budowanie uszkodzonych linków mogą przynosić korzyści obu stronom. Długoterminowe relacje z właścicielami witryn mogą prowadzić do ciągłego wzrostu ruchu na Twojej stronie, a także wzmacniać Twoją pozycję jako autorytetu w danej dziedzinie.
Masz już ogólną wiedzę na temat technik budowania uszkodzonych linków. Pora zatem zająć się tym tematem bardziej szczegółowo. Jak przeprowdzić proces broken link-building? Oto nasz poradnik krok po kroku.
Pierwszym krokiem w procesie jest wyszukiwanie uszkodzonych linków. Do tego celu możesz wykorzystać narzędzia SEO czy również rozszerzenia wyszukiwarki Google Chrome. My w tym tutorialu pokażemy Ci jak to działa w Ahrefsie. Dzięki temu będziesz miał ogólny wgląd w sam proces. Pamiętaj, dobór odpowiednich narzędzi zależy wyłącznie od Ciebie. A więc zaczynajmy!
Zaloguj się do swojego konta w Ahrefs i z górnego paska wybierz sekcję Site Explorer. Następnie wpisz adres URL konkurencji.
Z lewego paska bocznego wybierz opcję Best by links. Dzięki temu otrzymasz listę witryn, które prowadzą do strony konkurencji.
Kliknij w opcję filtrowania wyników. Znajdziesz tam sekcję Kod HTTP. Wyświetl rozwijane menu i wybierz opcję 404 Not found.
W ten sposób znalazłeś niedziałające podstrony w obrębie witryny konkurencji. Posortuj je w kolejności malejącej kilkając RD (Referring Domains). Możesz w ten sposób podejrzeć, na jaki temat warto stworzyć wpis na blogu. Może zdarzyć się, że podobne treści będziesz już miał opublikowane na swojej stronie. W takiej sytuacji część pracy masz już za sobą.
Sprawdź również, jak wykonać analizę Link Gap!
Broken link-building to okazja do wykorzystania błędów konkurencji. Szkoda ją marnować po to, by zdobyć linki o niskiej jakości. W związku z tym w kolejnym kroku musisz sprawdzić, czy dana martwa strona zawiera pożądane linki zwrotne. Aby to zrobić, po raz kolejny trzeba skorzystać z zasobów Ahrefsa.
Zamiast ręcznie wyszukiwać odpowiednie miejscówki, możesz skorzystać z opcji filtrowania. Każdy będzie miał inne preferencje. Kryteria będą się zatem różnić, jednak punktem wyjścia są cztery filtry:
W idealnym scenariuszu gotowy tekst jest już napisany i opublikowany na Twojej stronie. Chociaż może się tak zdarzyć, to dzieje się to jednak bardzo rzadko. W zdecydowanej większości przypadków konieczne jest napisanie nowych treści, które będą spełniać ten sam cel, co u konkurencji. Jeśli chcesz sprawdzić, co zawierała usunięta strona, możesz skorzystać z Internet Archive.
Gdy już wiesz, co zawierała usunięta strona, musisz zadać sobie pytanie: jak zrobić to lepiej? Czy jest coś, co mogę wyjaśnić prościej? Czy informacje są aktualne? Czy warto skorzystać z porad ekspertów i dać czytelnikowi kilka nieoczywistych wskazówek? To tylko kilka z pytań, które warto sobie zadać. Jest ich o wiele więcej, jednak w tym wszystkim chodzi o to, żeby stworzyć artykuł, który będzie bardziej kompletny, przystępny i przydatny niż oryginalna treść.
Sprawdź również, na czym polega link baiting i jak go wykorzystać w procesie pozycjonowania!
Po zidentyfikowaniu uszkodzonych linków oraz opublikowaniu pasującej tematycznie treści musisz skontaktować się z właścicielem witryny. Możesz to zrobić, wysyłając przekonywający e-mail. W wiadomości powinieneś wskazać niedziałające linki oraz podać szczegółowe informacje na ich temat. Oto przykładowy mail, który możesz napisać:
Postaraj się maksymalnie spersonalizować tekst. W ten sposób zwiększasz szanse na zdobycie linka zwrotnego. Używaj naturalnego języka. Nie wysyłaj również kilku maili. Wystarczy jeden. W razie braku odzewu po jakimś czasie ewentualnie grzecznie przypomnij o swojej propozycji. W przeciwnym razie Twój adres mailowy zostanie oznaczony jako spam.
Obecnie możesz korzystać również z innych form kontaktu. Jedną z nich jest np. LinkedIn. W ten sposób możesz skontaktować się przykładowo bezpośrednio z autorem danego wpisu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o samym procesie linkowania zewnętrznego, to nasza specjalistka SEO ma dla Ciebie 40 porad, jak to robić skutecznie – sprawdź!
Broken link-building to skuteczna strategia budowania uszkodzonych linków, choć może wydawać się nietypowa, okazuje się być niezwykle skutecznym narzędziem w arsenale każdego specjalisty SEO. Nie tylko pozwala ona naprawić błędy na stronach internetowych, ale również otwiera drzwi do nowych możliwości. Dzięki tej metodzie możesz zyskać nie tylko cenny ruch na swojej witrynie, ale także budować relacje z innymi graczami w sieci, zyskać linki zwrotne i wzmocnić swoją pozycję w wynikach wyszukiwania.
To skomplikowane, ale niezwykle efektywne narzędzie, które może pomóc Ci osiągnąć sukces w dziedzinie SEO. Nie bój się więc wykorzystać potencjału budowania uszkodzonych linków i włącz tę strategię do swojego repertuaru już dziś.
Źródła: