Spis treści:
- Pozyskiwanie linków zewnętrznych: jak robić to skutecznie?
- Twórz wartościową – i linkowalną – treść na swojego bloga
- Twórz wpisy gościnne na inne blogi branżowe
- Poznaj technikę drapacza chmur
- Użyj agregatorów i wyszukiwarki blogów
- Pisz recenzje
- Korzystaj z możliwości wideo
- Dziel się swoją specjalistyczną wiedzą
- Twórz grafiki
- Twórz praktyczne narzędzia internetowe
- Wykorzystaj muzykę
- Poznaj siłę Twittera
- Wdrażaj akcje promocyjne
- Organizuj konkursy
- Sprawdź fora internetowe
- Zdobądź linki od liderów opinii
- Załóż profile w social media – także tych mniej popularnych
- Wejdź w sieci uniwersyteckie
- Przetestuj katalogi firm
- Odkryj listy specjalistycznych witryn internetowych niebędące katalogami
- Rozważ sponsorowanie innych firm oraz fundacji
- Zadowoleni klienci to szczęśliwi klienci
- Twórz informacje prasowe
- Działaj w duchu social news
- Zrozum i wdrażaj strategię Broken Link Building
- Napraw nieaktywne linki do własnej strony
- Wykorzystaj przestarzałe linki
- Zapewnij użytkownikom łatwe linkowanie
- Daj się ocenić!
- Obserwuj konkurencję
- Śledź wzmianki na temat Twojej firmy
- Współtwórz Wikipedię
- Sprawdź witryny stowarzyszeń branżowych
- Dodaj linki pochodzące z domeny rządowej .gov
- Odpowiednio optymalizuj ogłoszenia o pracę
- Dodaj swoje treści na serwisy aukcyjne
- Wykorzystaj współpracę partnerską
- Upomnij się o swoje prawa autorskie
- Strony typu Q&A
- Twórz angażujące quizy dotyczące Twoich produktów
- Zaangażuj się w podcasty
- Błędy w pozyskiwaniu linków
- Linkowanie zewnętrzne: kilka słów na zakończenie
Google niechętnie ujawnia informacje dotyczące czynników wpływających na pozycję w rankingu wyszukiwania. Wiemy jednak, że obecnie jest ich ponad dwieście, a jednym z ważnych elementów wpływających na widoczność strony są wartościowe linki zewnętrzne.
Kiedyś o sukcesie decydowała głównie ich liczba. Te czasy się jednak skończyły. Umieszczenie kilku odnośników do serwisu na witrynie, którą Google darzy zaufaniem, wpłynie lepiej na jej widoczność, niż rozprowadzenie setek linków na mniej znaczących stronach WWW.
Nasi klienci cieszą się efektami wdrożenia usługi link building na swojej stronie, sprawdź, czy jest też odpowiednia dla Ciebie!
Pozyskiwanie linków zewnętrznych: jak robić to skutecznie?
Wybrałam 40 skutecznych sposobów na pozyskiwania linków zewnętrznych w oparciu o aktualną wiedzę ekspertów SEO. Poznaj je bliżej!
Pamiętaj: Istnieją pewne nadrzędne zasady, którymi powinieneś kierować się zawsze, niezależnie od tego, jaką metodę pozyskiwania linków wybierzesz. W przypadku każdego z opisanych poniżej źródeł miej na uwadze przede wszystkim to, czy strona, z której pozyskujesz linka, ma dobre parametry SEO. Najważniejsza jest jakość!
1. Twórz wartościową – i linkowalną – treść na swojego bloga
Jeśli jeszcze go nie założyłeś, warto to zrobić. Jak niemal jednogłośnie twierdzą eksperci SEO, wysokiej jakości treści odgrywają kluczową rolę w budowaniu bazy linków zewnętrznych. Celem Twojego bloga jest dostarczanie wartościowego contentu – to znaczy takiego, do którego użytkownicy będą chcieli linkować.
Jak stworzyć taką treść? Istnieje kilka sprawdzonych rodzajów tekstów, które szczególnie przyciągają internautów:
- listicle (wyliczanki) – takie jak “10 najlepszych produktów do X”, “12 rzeczy, których nie wiecie o Y”;
- obalanie mitów – obiegowych i nieprawdziwych przekonań związanych z Twoją branżą;
- objaśnienia branżowych zwrotów fachowych – poszukiwane przez osoby nieznające znaczenia danych terminów, czyli serie treści typu “ABC…” “Słownik…”;
- poradniki – jak coś kupić, jak coś zrobić samodzielnie, jak rozwiązać dany problem? Wszelkiego rodzaju artykuły odpowiadające na pytanie “Jak”, “W jaki sposób”;
- odpowiedzi na pytania – jeśli wiesz, że jest coś, co może trapić Twoich użytkowników i potencjalnych klientów (np. to, czy warto kupić odkurzacz ręczny, albo czy epilacja laserowa jest bezpieczna), wyjdź naprzeciw tym wątpliwościom tworząc tekst, który każdy chętnie prześle dalej.
Wskazówka: Jak dobrze prowadzić bloga? Pamiętaj, że treści publikowane na blogu powinna cechować unikalność i wysoka jakość. Zadbaj więc o merytorykę, formę i stylistykę zamieszczanych artykułów oraz regularne, częste dodawanie aktualnych treści. Na blogu nawiązuj do działalności swojej firmy, ale nie przesadzaj z treściami otwarcie reklamowymi. To zamieszczany przez Ciebie wartościowy content spowoduje, że linki do bloga będą pojawiać się także w innych witrynach.
Przeczytaj praktyczny poradnik Pozycjonowanie bloga w Google – wskazówki dla początkujących
2. Twórz wpisy gościnne na inne blogi branżowe
Zakładając blog, stajesz się częścią pewnego ekosystemu. Jeśli uda Ci się w nim skutecznie odnaleźć, może stać się źródłem bardzo wartościowych linków dla Twojej witryny.
Jednym z ciekawszych sposobów na pozyskiwanie linków są wpisy gościnne na blogach innych autorów. To świetna okazja zarówno do dzielenia się posiadaną wiedzą specjalistyczną, jak i zdobycia linka do strony (poprzez zamieszczenie go w artykule).
Warto więc interesować się blogami mającymi ugruntowaną pozycję wśród społeczności blogerów, powiązanymi tematycznie ze stroną docelową – to dodatkowo wpłynie na skuteczność linkowania zewnętrznego – a także o wysokich parametrach. Informacje na temat stron możesz sprawdzić w narzędziu Ahrefs czy MOZ, aby upewnić się, że link będzie maksymalnie wartościowy.
A jak odnaleźć serwisy, które opublikują taki content? Przeglądaj przeróżne witryny (a w szczególności właśnie blogi firmowe) z branży, która Cię interesuje, i sprawdzaj, czy pojawiają się na nich wpisy przygotowane przez zewnętrznych autorów. Jeśli tak, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że Twoja treść również zostanie tam przyjęta. Warto też budować sieć relacji z osobami z branży, dzięki którym będziesz mógł pozwolić sobie na wymianę artykułów specjalistycznych i zdobyć linki zewnętrzne.
Więcej o wpisach gościnnych piszemy w artykule: Guest Posting – czym jest, czy warto go stosować i jak się ma do SEO?
3. Poznaj technikę drapacza chmur
Niestety bywa tak, że nawet najwyższej jakości blogpost, który według Ciebie jest szalenie interesujący, nie jest w stanie zapewnić ani pokaźnej bazy linków zewnętrznych, ani znacznego ruchu. Sposobem na to jest opisany przez Briana Deana z Backlinko skyscraper. Na czym polega?
Krok pierwszy to określenie, jaką treść powinieneś umieścić na blogu, aby wzbogacić się o kilka nowych, wartościowych linków. Jak to zrobić?
- Sprawdź, jakie rodzaje tekstów otrzymują wiele linków zewnętrznych już teraz, przeskanuj więc swoją konkurencję. Narzędzia niezastąpione w takich sytuacjach to Ahrefs czy BuzzSumo. Prześwietl za ich pomocą domeny, które dzięki swojej treści otrzymują mnóstwo odnośników zewnętrznych (np. najpopularniejsze blogi z Twojej branży).
- Zweryfikuj, które podstrony w obrębie interesujących Cię witryn mają najwięcej linków oraz skąd one pochodzą.
- Teraz wybierz swoich bezpośrednich konkurentów, czyli ten content, który w następnym kroku będziesz chciał prześcignąć w jakości oraz liczbie linków przychodzących.
Wskazówka: W Ahrefs listę takich treści uzyskasz, jeśli wybierzesz opcję “Najlepsze według linków” lub – w angielskiej wersji – “Best by links” w segmencie Pages/Strony.
Krok drugi to kluczowa część – napisanie jeszcze lepszego materiału niż ten, który postawiłeś sobie jako poprzeczkę. Jak to zrobić? Przede wszystkim zrób wszystko lepiej i dokładniej niż konkurencja, a przy tym zadbaj o najważniejsze aspekty wyróżniającej się treści:
- wyczerpanie tematu,
- aktualność treści,
- świetny styl i poprawność językowa,
- optymalizacja pod SEO poprzedzona analizą fraz kluczowych,
- dopasowanie treści do grupy odbiorców.
Może wydawać Ci się to w tym momencie mało istotne, ale jeśli poświęcisz odpowiednią ilość czasu na opracowanie doskonałego contentu zgodnego z potrzebami Twoich użytkowników i wytycznych Google, zobaczysz różnicę w liczbie linków przychodzących.
Masz gotowy tekst? Poinformuj strony, które w przeszłości umieściły u siebie teksty o podobnej tematyce, że przygotowałeś świetną, wyczerpującą treść. Możesz zostawić komentarz albo napisać prosto do administratorów.
4. Użyj agregatorów i wyszukiwarki blogów
Ich zastosowanie jest tu bardzo proste – wystarczy, że zgłosisz swój blog na takiej stronie w odpowiednim formularzu. Zazwyczaj zostaniesz poproszony o wklejenie fragmentu kodu HTML potwierdzającego, że jesteś właścicielem strony, a po zakończonej sukcesem weryfikacji Twój blog trafi na listę. Wtedy pozostaje Ci tylko czekać, aż użytkownicy katalogów zauważą Twój blog, a na Twojej stronie wzrośnie ruch.
Przykładem bezpłatnego polskiego agregatora jest Planeta SEO, miejsce, w którym pojawiają się linki do artykułów poświęconych SEO, SEM i ogólnie marketingu internetowego.
Ważne: Wyszukując właściwą stronę typu agregator blogów, pamiętaj, aby sprawdzić jej parametry np. za pomocą narzędzia MOZ i upewnić się, że nie jest to miejsce pełne spamu, z którego link tylko zaszkodzi Twojej stronie.
5. Pisz recenzje
Sam na co dzień korzystasz zapewne z różnych produktów, usług czy ofert. Wykorzystaj to do zdobywania linków zewnętrznych, pisząc opinie na ich temat – najlepiej, aby były to tematy ściśle powiązane z Twoją działalnością, np. recenzje narzędzi do newsletterów (jeśli jesteś marketerem) albo technologii IT (jeśli jesteś software housem) czy miejscówek na weekendowe wypady, jeśli prowadzisz sklep z akcesoriami przydatnymi w czasie górskich wędrówek. Gdzie umieścić gotowe recenzje? Mamy tu dwa sposoby:
- Możesz umieszczać recenzji w specjalnie do tego przeznaczonych serwisach. Tego rodzaju witryny zwykle umożliwiają umieszczanie w treści opinii linka lub podpisu z odsyłaczem do Twojej strony – musisz jednak mieć na uwadze, że często są to odnośniki opatrzone parametrem nofollow.
- Inną opcją jest recenzowanie produktów na swoim blogu. Dobrze napisaną, rzetelną i wnikliwą recenzję podeślij do firmy czy autora, którego produkt testujesz – szczególnie jeśli będzie poprzedzona researchem i obiektywna, masz dużą szansę, że taka osoba udostępni tę recenzję u siebie. Dla Ciebie to szansa na pozyskanie linku, a dla drugiej strony – pokazanie, że jest o jego produkcie/usłudze/osobie głośno!
Wskazówka: Pamiętaj, że nie tylko ty możesz pisać recenzje! Jeśli współpracujesz na przykład z influencerami, w umowie możesz umieścić zapis o umieszczeniu linku do strony w recenzji/ocenie produktu.
6. Korzystaj z możliwości wideo
To sposób na pozyskiwanie linków, który jest niezmiernie ciekawy dla użytkowników, ale przy tym nieco czasochłonny, a przede wszystkim – wymagający kreatywnego podejścia.
Polega na stworzeniu własnego wideo i umieszczeniu go na portalu typu YouTube. Jeśli właściwie zoptymalizujesz taki film – łącznie z jego opisem i zamieszczonymi tam odnośnikami – dajesz sobie szansę na pozyskanie linków nie tylko z własnej witryny, lecz także z tych, które Twój film udostępnią (i oczywiście dadzą Ci credits). Wszystko to bardzo pozytywnie może wpłynąć na pozycjonowanie Twojej strony.
Jak stworzyć takie wideo? Tematyka zależeć będzie od Twojej branży, budżetu i użytkowników, do których chcesz dotrzeć.
Niebanalne, przyciągające uwagę nagranie typu DIY, filmowa recenzja czy po prostu ciekawa prezentacja bardzo często rozchodzą się viralowo w sieci. Nie zapomnij jednak o umieszczeniu linka do Twojej strony w opisie materiału.
Dodatkowo warto udostępnić wideo na profilach w mediach społecznościowych, na przykład na Facebooku czy w stories na Instagramie. Świetnym pomysłem jest też rozwinięcie firmowego TikToka, z którego filmiki rozchodzą się viralowo po sieci w niesamowitym tempie.
7. Dziel się swoją specjalistyczną wiedzą
Możesz to robić na wiele różnych sposobów, nie tylko w formie wspomnianego już regularnie aktualizowanego bloga. Potrzebujesz inspiracji? Oto kilka możliwości:
- Wykorzystując Slideshare, możesz publikować prezentacje tłumaczące skomplikowane i/lub bieżące zagadnienia. W prezentacjach umieszczaj linki do swojej strony – algorytmy Google znajdą i wezmą go pod uwagę przy pozycjonowaniu.
- Poszukaj konferencji, spotkań i wydarzeń branżowych, które mają się odbyć w najbliższym czasie i zapisz się na nie jako prelegent – w Twoim biogramie na stronie internetowej konferencji zostanie także umieszczony link do Twojej witryny.
- Jesteś w stanie tworzyć coś DIY? Dodaj swój kurs na platformę taką jak Skillshare i zostaw swój adres URL w bio i pod każdym filmikiem. Dzięki temu użytkownicy będą mogli łatwo Cię znaleźć, podobnie jak roboty Google.
- Udzielaj się na stronach takich jak Quora, aktywnie odpowiadając na pytania – później tego typu odpowiedzi pojawiają się wysoko w wynikach wyszukiwania, także tych branżowych.
- Napisz dłuższy artykuł lub e-booka, którego w całości poświęcisz dokładnej, rzetelnej analizie fachowego zagadnienia, które interesuje Twoją grupę docelową. Taką publikację możesz zapisać i udostępnić w formie PDF – pamiętaj, że linki umieszczone w udostępnionych w sieci plikach PDF także wpływają na pozycjonowanie przez Google!
Chcesz wiedzieć więcej na temat tego, jak pozycjonować PDF-y? Świetnie się składa – przygotowaliśmy dla Ciebie cały artykuł w tym temacie!
8. Twórz grafiki
…A w szczególności infografiki. Jeśli chcesz tworzyć je sam, wystarczy Ci nawet Canva (bardzo proste, intuicyjne i w pełni online narzędzie). Możesz też zlecać je profesjonalnym grafikom – ta część ma mniejsze znaczenie.
Najbardziej istotne jest to, abyś umieścił w sieci atrakcyjne wizualnie i przejrzyste zestawienia danych branżowych i nie tylko, które potem użytkownicy internetu (niekoniecznie Twoi potencjalni klienci!) będą chętnie wykorzystywać do własnych artykułów, oznaczając Cię jako ich autora i tym samym zostawiając link do Twojej strony.
Wskazówka: Zanim zabierzesz się do tworzenia infografiki, sprawdź, jakimi tematami obecnie żyje branża, w której działasz. Pamiętaj też, by wykorzystywać tylko najbardziej aktualne dane i zawsze wskazuj źródło.
Ale infografiki jak najbardziej mają zastosowanie również w przypadku tematów evergreen, czyli takich, które będą zawsze aktualne, lub całkowicie uniwersalnych.
Tu już pozostaje Ci pełna dowolność – możesz projektować szablony, przygotowywać zdjęcia do nagłówków artykułów blogowych i wiele innych. Najważniejsze, by wszystko było atrakcyjne wizualnie. Efekt? Osoby zainteresowane skorzystają z takiej grafiki, udostępniając ją na swojej stronie albo profilu.
9. Twórz praktyczne narzędzia internetowe
Brzmi enigmatycznie? To nic, w praktyce jest bardzo proste! Takimi rozwiązaniami mogą być widgety, do których dodany będzie link do Twojej strony, paski narzędzi, wtyczki i rozszerzenia do czołowych przeglądarek internetowych, które udostępnisz do wykorzystywania internautom.
Co jeśli brakuje Ci umiejętności? Oczywiście nie musisz tego robić samemu – możesz zatrudnić do zlecenia kogoś, kto się na tym zna, i potraktować jako taką inwestycję w marketing, której celem będzie pozyskanie odnośników do Twojej strony w możliwie wielu miejscach sieci.
Biorąc jednak pod uwagę to, że w takim przypadku nie masz kontroli nad tym, gdzie pojawi się link, a możesz tak zdobyć ich bardzo dużo, dodaj do takiego odnośnika atrybut nofollow.
To bezpieczne rozwiązanie – dzięki niemu unikniesz zdobycia linków dofollow z serwisów o słabych parametrach SEO i poprawisz równowagę nofollow-dofollow w Twojej chmurze linków.
10. Wykorzystaj muzykę
Muzyka jako technika do pozycjonowania strony? Choć może się to wydawać nieco dziwne – działa. (Sprawdziliśmy.) Ten sposób pozyskiwania linków opiera się o popularne serwisy do udostępniania plików muzycznych. Potrzebujesz jednak swojego kawałka muzycznego!
Wykorzystaj np. Vocaroo, nagraj kilkusekundowy fragment wokalny, jako tekst wykorzystując np. slogan Twojej firmy, albo prosty krótki utwór muzyczny. Plik będziesz mógł zapisać w formacie .mp3. Następnie załóż sobie profil (jako “Artysta”) na serwisie do dzielenia się plikami z muzyką, wypełnij wymagane informacje (to może zapobiec skasowaniu konta przez moderatora) i udostępnij tam Twoją produkcję.
Oczywiście nie zapomnij o dodaniu linka do swojej strony oraz do swoich profili w mediach społecznościowych.
Oto przykładowe serwisy:
11. Poznaj siłę Twittera
Zaledwie 280 znaków, jakie daje Ci ta usługa społecznościowa, otwiera znaczne możliwości pozyskiwania linków. Pamiętaj jednak, że zbyt otwarte reklamowanie się nie jest dobrą strategią. Najważniejszy w TT jest kontakt z innymi oraz możliwość szybkiego reagowania. Za pomocą Twittera możesz prowadzić relacje na żywo z wydarzeń branżowych, wystąpień cenionych ekspertów, wybierając kluczowe cytaty i natychmiast wysyłając je w sieć.
Czy linki umieszczone na Twitterze mają bezpośrednio wpływ na SEO Twojej strony? Nie, ale już pośredni – jak najbardziej. Warto zwrócić uwagę na to, że pomimo, iż link przechodzi przez przekierowanie, to i tak może wesprzeć Twoją strategię link buildingu.
Wiedziałeś, że dzięki współpracy, którą podjęło Google z tym serwisem społecznościowym, w wynikach wyszukiwania zaczęły się pojawiać tweety w czasie rzeczywistym?
Możesz wpisać frazę z hasztagiem i zobaczysz wiadomości opublikowane na tym serwisie. To sposób na zwiększenie ruchu, a tym samym i prawdopodobieństwa na to, że ktoś opublikuje w sieci link prowadzący do Twojej strony. W SERPach wyniki z Twittera wyglądają to mniej więcej tak:
Pamiętaj: Jeśli dodajesz w poście grafikę, zadbaj o odpowiedni opis alternatywny, który określi jej zawartość. Alt ułatwi robotom wyszukiwarek powiązanie danego obrazka z treścią, będzie widoczny dla użytkownika, gdy grafika nie wyświetli się poprawnie, a dodatkowo posłuży osobom z dysfunkcjami wzroku.
Więcej w temacie: Twitter a SEO. Czy tweetowanie może zwiększyć Twoją widoczność w SERPach?
12. Wdrażaj akcje promocyjne
Jeśli prowadzisz firmę, możesz zorganizować akcję promocyjną, w której przygotujesz dla użytkowników np. kupony rabatowe w zamian za udostępnienie przez nich treści ogłoszenia wraz z linkiem na swoim blogu czy profilu w mediach społecznościowych.
Innym dobrym pomysłem jest zamieszczenie informacji o organizowanej promocji na portalach specjalnie do tego przeznaczonych. Warto szczególną uwagę zwracać na te strony, które umożliwiają wstawienie linka przekazującego moc SEO (dofollow), jednak nie należy pomijać tych z atrybutem nofollow.
13. Organizuj konkursy
Wiele osób chętnie bierze udział w konkursach – w szczególności takich, które nie wymagają zbyt dużego zaangażowania i nakładu pracy. Zamiast oczekiwać od uczestników kreatywności i dzielenia się pomysłami, czasami wystarczy zachęcić ich do udostępnienia strony.
Przeprowadzanie konkursu nie musi łączyć się z dużymi kosztami, a oprócz zwiększania ruchu na stronie i rosnącego zainteresowania marką plusem będzie wygenerowanie puli linków zwrotnych. Konkurs można zorganizować na kilka sposobów:
- Zamieść swój konkurs na jednej ze stron specjalizujących się w promowaniu najróżniejszych konkursów w sieci.
- Wypromuj konkurs w swoich social mediach.
- Sponsoruj inne konkursy – w zamian za sfinansowanie nagród, zobliguj autora bloga do zamieszczenia linka do Twojej strony w notce konkursowej.
Przykładowe witryny, w których może pojawić się informacja o nim wraz z linkiem do Twojej strony, to:
Wraz z treścią i regulaminem konkursu dołącz link prowadzący do Twojej strony. Zapoznaj się też koniecznie z zasadami organizowania konkursów i wszystkimi aspektami prawnymi, które im towarzyszą.
Postaw na UGC – konkursy to jedno z przykładowych działań (tak jak i np. ankiety, oceny czy pytania), które sprzyjają User Generated Content, treściom tworzonym przez użytkowników. Warto zaznaczyć, że UGC sprzyja pozyskiwaniu linków zewnętrznych, a dodatkowym plusem jest stosunkowo niski koszt tworzenia takich odnośników. Jeśli interesuje Cię ten temat, więcej o UGC pisaliśmy w artykule: User generated content: czym jest UGC i jak można go wykorzystać?
14. Sprawdź fora internetowe
Wokół for narosło w świecie SEO wiele za i przeciw. Faktem jest, że wiele portali, które kiedyś święciły triumfy i były centrum życia wielu społeczności, dziś – za sprawą social mediów – świeci pustkami lub zamieniło się w czysto spamerski zaułek. Można zatem powiedzieć, że to źródło linkowania zewnętrznego zostało już mocno wyeksploatowane.
Istnieją jednak takie miejsca, które wciąż gromadzą osoby zaangażowane w konkretne hobby, pasje czy działania, i to tam warto zajrzeć i pozyskać linki zewnętrzne.
Pamiętaj, że Twój profil musi być autentyczny, a konta zupełnie nieaktywne lub publikujące wyłącznie treść reklamową mogą zostać przez administratorów usunięte.
Nie warto ryzykować zostawiania linków do swojej strony w miejscach o niskich parametrach, dlatego musisz zachować tu szczególną uwagę.
Ale jeśli rzeczywiście korzystasz z forum – czy to prywatnie, hobbystycznie, czy do prowadzenia dyskusji branżowych – i cieszy się ono zaufaniem Google, wzbogać swój profil o link.
Niektóre fora umożliwiają dodanie takiego odnośnika nie tylko na profilu, lecz także w stopce – wtedy szczególnie warto mieć na koncie jak najwięcej wartościowych postów, gdyż wówczas ten profil będzie solidnie podlinkowany wewnętrznie. Udzielaj się w adekwatnych wątkach, odpowiadaj innym użytkownikom na pytania i bądź pomocny – taka aktywność będzie dużo bardziej cenna niż spamerskie praktyki.
15. Zdobądź linki od liderów opinii
Lider opinii (ang. opinion leader) to osoba, która ma duży autorytet w swoim środowisku i mocno wpływa na decyzje oraz poglądy innych. Mogą to być eksperci w danej branży (np. lekarze, sportowcy) lub po prostu osoby obdarzone zaufaniem innych.
W jaki sposób ich obecność może przydać się w pozyskiwaniu linków zewnętrznych? Wiąże się to ściśle z budowaniem relacji w internecie.
Pamiętasz jeden z pierwszych punktów, w którym dużo pisaliśmy o tworzeniu treści na bloga? Możesz do tego wykorzystywać wiedzę ekspercką posiadaną przez przedstawicieli firm, przedsiębiorstw, społeczności – jednym słowem specjalistów cieszących się popularnością.
Jeśli tacy ludzie mają własne, darzone zaufaniem nie tylko przez środowisko, lecz także przez Google strony internetowe, możesz po powołaniu się na ich analizy, badania czy wypowiedzi wysłać do autora wiadomość e-mail z informacją o publikacji i prośbą o podlinkowanie do materiału znajdującego się w naszej domenie.
Jeśli wszystko pójdzie dobrze, kolejny link trafi do Twojej kolekcji.
16. Załóż profile w social media – także tych mniej popularnych
Założenie profili SM to jeden z najprostszych sposobów pozyskania linków zewnętrznych – poczynając od Facebooka czy LinkedIna, po Instagrama lub Pinteresta (w zależności od branży), a także nieco mniej popularne sociale.
Zarejestrowanie się na takiej stronie internetowej jest równoznaczne ze stworzeniem profilu użytkownika – informacje, które można tam umieścić, obejmują zwykle także link do wybranej witryny WWW.
Gdzie więc jest haczyk? Większość serwisów wprawdzie pozwala na umieszczenie linka w profilu, ale opatruje go parametrem nofollow, co oznacza, że Google nie będzie wprost uwzględniało tego linka przy określaniu pozycji witryny w wynikach wyszukiwania. Pamiętaj jednak, że obecność takich odnośników w profilu linkowym jest niezbędna, gdyż profil ten powinien być jak najbardziej zdywersyfikowany i naturalny – musi więc zawierać linki nofollow.
Wskazówka: Warto poszukać specjalistycznych serwisów z interesującej Cię dziedziny i tam założyć swój profil – inne miejsca będą dobre dla sklepu muzycznego, inne dla sklepu zoologicznego, a jeszcze inne dla branży beauty.
Więcej na temat SM a linkowania znajdziesz we wpisie: Linki z social mediów – czy warto je mieć?
17. Wejdź w sieci uniwersyteckie
Jeśli kiedykolwiek czytałeś wcześniej na temat stron, z których warto pozyskiwać linki, pewnie wiesz już, jakim zaufaniem cieszą się witryny sieci uniwersyteckich. Zobacz chociażby na poniższe przykłady:
Pozostaje jednak pytanie, jak można pozyskać link z witryny uczelni? Strony oparte o domeny uniwersyteckie często funkcjonują w oparciu o profile, ale dostęp do nich mają tylko określone osoby: studenci lub pracownicy danej instytucji naukowej.
W Polsce doskonale znany studentom jest Uniwersytecki System Obsługi Studiów, czyli USOS. Jeśli ty sam lub Twoi współpracownicy, oprócz prowadzenia działalności online, wykonujecie również pracę naukową lub dydaktyczną, warto umieścić link w profilu takiej strony. Nawet jeden odnośnik pozyskany z takiej strony jest już bardzo wartościowy.
A co poza profilami? Innym sposobem na zdobycie linka z domeny uniwersyteckiej jest organizowanie przez firmy w ramach współpracy z uczelniami warsztatów i szkoleń dla studentów, doktorantów czy pracowników. Dobrym źródłem linków zewnętrznych mogą być też strony karier uniwersytetów lub partnerstw uczelnianych.
18. Przetestuj katalogi firm
Jeszcze kilka lat temu katalogi firm były w Polsce jednym z najpopularniejszych sposobów promocji i pozyskiwania linków zwrotnych.
Teraz trzeba dużo bardziej uważać – rosnąca ilość spamu, malejąca jakość witryn i rozproszenie mocy linków ze względu na ogromną liczbę wychodzących z katalogu odnośników przy często niewielkiej liczbie linków przychodzących sprawiają, że nie każdy katalog jest dobry. Na co więc uważać?
- Warto wybierać katalogi moderowane, a jeśli Twój budżet na to pozwoli, to nawet te płatne. Korzystanie z takich stron jest dużo bardziej efektywne niż dodawanie ogromnej liczby linków do podejrzanych i mało wartościowych katalogów.
- W każdym katalogu, z którego korzystasz, dodaj unikalny opis swojej działalności z odpowiednimi frazami kluczowymi. Niech taka treść ma minimum 200 słów.
- Nie dodawaj wpisów w katalogach o niskich parametrach. Jeśli masz wątpliwości, możesz skorzystać z pomocnej wtyczki MOZ.
- Budując własną listę najbardziej wartościowych katalogów, zwróć uwagę na te, które umożliwiają osadzenie linków z parametrem dofollow, które wpłyną na pozycję Twojej strony. Jak najbardziej jednak warto również zdobywać odnośniki z wartościowych witryn, które dodają do linka atrybut nofollow, aby zadbać o zrównoważony profil chmury linków.
- Zwróć uwagę na SPAM Score danego katalogu i jego profil linków.
Wskazówka: Nie jesteś pewny, który z katalogów wybrać, a nie czujesz się na siłach, by je po kolei analizować? Poszukaj stron z listami takich serwisów. Dowiesz się dzięki nim, jakie są parametry SEO danej witryny i na tej podstawie znajdziesz najlepsze miejscówki.
19. Odkryj listy specjalistycznych witryn internetowych niebędące katalogami
W tym podpunkcie chodzi przede wszystkim o witryny stowarzyszeń, fundacji czy organizacji zajmujących się działalnością społeczną o rozmaitym charakterze. Znalezienie takich stron po uprzednim upewnieniu się, że ich tematyka odpowiada profilowi działalności Twojej firmy nie jest najłatwiejsze, ale dla wartościowego linka warto się jednak postarać.
Jak to zrobić? Załóżmy, że prowadzisz działalność polegającą na sprzedaży sprzętu ułatwiającego funkcjonowanie osobom niepełnosprawnym fizycznie.
W sieci można znaleźć witryny towarzystw pomagających takim ludziom na co dzień – często w takich domenach można znaleźć podstrony nazwane “przydatne strony internetowe”, co zachęca osoby odwiedzające witrynę do kliknięcia w znajdujące się tam linki.
Doprowadzenie do osadzenia odnośnika na takiej stronie może wymagać osobistego kontaktu z osobą zajmującą się administracją takiej strony. Ponieważ jednak są to strony odwiedzane przez osoby, do których chcemy dotrzeć z naszą ofertą (a więc zyskujesz nie tylko wartość SEO, lecz także realny dostęp do bazy potencjalnych klientów), zdecydowanie warto ten wysiłek podjąć.
20. Rozważ sponsorowanie innych firm oraz fundacji
Poprzez sponsorowanie działalności nie tylko budujesz pozytywny wizerunek swojej marki i pomagasz innym, ale również możesz wesprzeć swoje SEO i zdobyć mocny link zewnętrzny.
Wybór organizacji, której pomożesz, zależy wyłącznie od Ciebie: może to być placówka charytatywna, organizacja pozarządowa, muzeum, zoo czy klub piłkarski. Zauważ, że strony internetowe takich organizacji cieszą się sporym zaufaniem ze strony Google, zatem linki na nich umieszczane są wyjątkowo wartościowe. To na przykład parametry strony Muzeum Narodowego w Warszawie:
Widać jednak, że na stronie pojawiają się tylko najwięksi sponsorzy, dlatego możesz celować w ten pułap wyłącznie jeśli Twoja firma jest duża i znana. Nie przejmuj się! Istnieje mnóstwo fundacji i organizacji, którym możesz pomóc, i które chętnie umieszczą link do Twojej strony w zakładce “Partnerzy” czy “Sponsorzy”.
Wskazówka: Pamiętaj, że możesz wspierać nie tylko całe organizacje, lecz także konkretne festiwale czy wydarzenia o charakterze lokalnym – szczególną wartość marketingową będzie to miało jeśli Twoja firma działa także stacjonarnie.
21.Zadowoleni klienci to szczęśliwi klienci
Jeśli zajmujesz się produkcją, sprzedażą lub usługami, dobrą praktyką w kontekście budowania zaplecza linków zewnętrznych jest utrzymywanie pozytywnych relacji z klientami. W zależności od branży, w której działasz, kontakt z nimi może Ci się przydać.
W końcu część z nich może mieć swoje blogi osobiste albo może sami są przedsiębiorcami i prowadzą blogi firmowe? Poznaj lepiej swoich klientów, a finalizując udaną transakcję, zwróć się do klienta z prośbą o umieszczenie odnośnika do Twojej domeny na jego stronie.
Wskazówka: Pamiętaj, że klienci dużo chętniej zostawią Twój link na swojej stronie (a może nawet napiszą parę słów na temat produktu lub usługi), jeśli będzie ich motywować zadowolenie z zakupu czy spotkania. Dlatego tak istotne jest, abyś dbał o zadowolenie swoich klientów i czynił z nich samozwańczych ambasadorów marki.
22. Twórz informacje prasowe
Warto pojawiać się na portalach internetowych z bardzo wielu względów. Może się jednak wydawać, że osobom bez kontaktów nie uda się tego zrobić – nic bardziej mylnego.
Notkę prasową możesz przygotować samodzielnie lub zlecić jej opracowanie agencji PR (zwykle wiąże się to jednak z dość wysokim kosztem). Tematów, które możesz poruszyć, jest mnóstwo – najczęściej zależą od branży, w której działasz.
Chociaż głównym celem informacji prasowej nie jest pozyskiwanie linków, to jednak wykorzystując taki rodzaj promocji wystarczy zadbać, by w tekście pojawił się odnośnik (np. do innych artykułów czy produktów, o których wspominasz we wpisie), a nowy link będzie zdobyty!
Ciekawym pomysłem jest skorzystanie ze strony, na której dziennikarze zadają pytania ekspertom w swojej dziedzinie, a w zamian za pomoc umieszczają link do strony takiej osoby w swoim artykule. W ten sposób działa na przykład strona HARO. Wprawdzie takie rozwiązanie nie jest jeszcze dostępne w polskiej internetowej prasie, jednak warto o tym pamiętać, szczególnie jeśli działasz na rynkach zagranicznych.
Poza tym link umieszczony na stronie dobrego medium zagranicznego również przyczyni się do wzrostu pozycji Twojej strony.
23. Działaj w duchu social news
Udostępniaj swoje artykuły, filmy czy infografiki na społecznych portalach bookmarkingowych (bookmarking sites) takich jak Reddit czy Digg. Pamiętaj, że to sposób, który wymaga odpowiedniego podejścia i ducha Real Time Marketingu, bo wrzucanie przypadkowych, mało ciekawych treści skończy się zapewne szybkim “zakopaniem” tych wpisów i małym zainteresowaniem użytkowników oraz samego Google.
Aby w pełni wykorzystać możliwości, jakie dają serwisy bookmarkingowe, dziel się nowinkami branżowymi, ciekawostkami i aktualnymi wiadomościami. Pamiętaj, by odpowiednio rozkładać siły i promować swoje wpisy wybiórczo, wyróżniając te, które uważasz za szczególnie warte uwagi użytkowników.
24. Zrozum i wdrażaj strategię Broken Link Building
Zasada aktualizacji błędnych linków w sieci jest stosunkowo prostą i bardzo efektywną strategią pozyskiwania linków. To dwa jasne kroki:
- Na początku poszukaj stron, na których mógłbyś dodać link do swojej strony.
- Następnie prześledź zamieszczone na niej treści pod kątem niedziałających linków (np. prowadzących do podstron zwracających błąd 404).
Jak to zrobić? Aby odnaleźć te wadliwe odnośniki, możesz wykorzystać narzędzia takie jak MOZ czy Check My Links. Dokładną lokalizację niedziałających linków zgłoś administratorowi strony i – co jest najważniejsze – zaproponuj mu swój link w miejsce nieaktywnego.
Szanse, że administrator zgodzi się na umieszczenie odnośnika do Twojej domeny, rosną wraz z jakością treści, jaką tam udostępniasz.
25. Napraw nieaktywne linki do własnej strony
Budując bazę linków warto zbadać, czy wszystkie linki zewnętrzne przekierowujące do naszej strony działają odpowiednio i są aktualne – w końcu internet ciągle się zmienia i nie wszystko, co zrobiliśmy rok temu, wciąż nam służy. Ale dopilnuj tego przede wszystkim wtedy, gdy:
- zmieniła się struktura Twojej strony,
- przeniosłeś się na inną domenę,
- podejrzewasz błędy webmasterów, które mogły spowodować sytuację, w której teoretycznie w internecie jest wiele linków prowadzących do Twojej strony, ale w praktyce są one wadliwe.
Zdecydowanie warto poświęcić czas na wychwycenie takich niedziałających odnośników. Możesz do tego wykorzystać Ahrefs, w którym znajdziesz linki utracone i uszkodzone (Backlink profile -> Backlinks -> Lost/Broken). Webmaster mógł przypadkiem usunąć taki odnośnik albo jego niedostępność wynika z błędu w serwisie – warto powiadomić o tym właściciela witryny.
26. Wykorzystaj przestarzałe linki
Sposób ten, choć mało popularny, pozwala na dotarcie do wielu potencjalnych linków, których nie poszukiwała konkurencja. Jak to zrobić?
- Znajdź strony, które niedawno przestały funkcjonować, ale dostęp do domen jest jeszcze możliwy (możesz w tym celu wykorzystać np. Expired Domains) lub niedziałające podstrony witryn.
- Użyj narzędzia Ahrefs, żeby sprawdzić, jakie witryny umieszczały odnośniki prowadzące do obecnie niedziałających podstron w tej domenie.
- Dowiedz się, jaka treść była publikowana na tych stronach. Pomocna będzie tutaj wehikuł czasu (time machine) dostępny na przykład na stronie Archive.org.
- Wykorzystaj wykrytą lukę i zamieść na swojej własnej stronie podobną lub jeszcze lepszą treść.
- Teraz pozostaje tylko nawiązać kontakt z administratorami stron linkujących do niedziałającej domeny, poinformować ich o prowadzących donikąd linkach na ich stronach oraz o tym, że na naszej witrynie znajdą takie same, a nawet lepsze treści.
- Gotowe. Kolejne linki Twoje!
27. Zapewnij użytkownikom łatwe linkowanie
Może się zdarzyć, że osoby zarządzające innymi stronami internetowymi będą chciały zamieścić link do Twojej strony, ale – na przykład dlatego, że nie dysponują umiejętnościami programistycznymi – nie będą umiały tego zrobić.
Warto im to ułatwić, przygotowując gotowe do wklejenia fragmenty kodu wraz z podglądem, jak będzie się prezentował przycisk linkujący. Informacje takie możesz umieścić na osobnej podstronie nazwanej “Linkuj do nas” albo pod każdym artykułem.
28. Daj się ocenić!
W celu pozyskania wartościowych linków warto udostępnić swój produkt lub usługę blogerom oraz serwisom specjalistycznym do recenzowania. Nie chodzi w tym przypadku o treści sponsorowane, ale o autentyczne opinie pochodzące od osób, które zdążyły wypracować sobie w sieci własną markę – to także swego rodzaju liderzy opinii, ale w tym punkcie wykorzystujemy ich potencjał w inny sposób.
Jak doprowadzić do pozyskania linku na drodze takiej współpracy? W pierwszym kroku zrób gruntowny research, aby wyłonić liderów opinii posiadających zaufane strony internetowe (znów przyda Ci się tu MOZ). Pamiętaj, że i w tym przypadku liczy się także jakość pisanych recenzji. Krótkie, niepoprawnie napisane mogą Ci tylko zaszkodzić – dlatego poza parametrami zwróć uwagę na styl i poprawność językową autorów.
Oczywiście nie masz bezpośredniego wpływu na to, czy recenzja się pojawi, jednak poprzez odpowiedni wybór adresatów oraz sprawną, przyjazną komunikację zwiększasz takie prawdopodobieństwo. A kiedy już opinia na temat Twojego produktu się pojawi, nie zapomnij sprawdzić, czy recenzent umieścił przy niej link zwrotny.
Ważne: Przed wysłaniem produktu czy zaproszenia do skorzystania z usługi warto wcześniej zapytać prowadzącego dany serwis, czy w ogóle jest zainteresowany zrecenzowaniem danego produktu.
29. Obserwuj konkurencję
Istnieją specjalistyczne narzędzia pozwalające na monitorowanie, w jaki sposób oraz skąd konkurencja w sieci pozyskuje swoje linki. W tym celu zawsze najmocniej polecamy sprawdzone narzędzie do analizy konkurencji, jakim jest Ahrefs. Warto pobawić się trochę tym narzędziem, eksperymentując i nie ograniczając się tylko do sprawdzania naszych bezpośrednich konkurentów.
Jeśli prowadzisz produkcję z wykorzystaniem półproduktów, warto sprawdzić, skąd pozyskują linki Twoi dostawcy (albo – jeśli jest na odwrót – dystrybutorzy naszych wyrobów). Jeśli z kolei Twoim celem jest zaistnienie na rynku lokalnym, warto podejrzeć, z jakich linków korzystają okoliczni gracze. W takim przypadku branża jest mniej znacząca, bardziej liczy się właśnie lokalizacja.
Do czego jeszcze przyda się Ahrefs? Przy okazji obserwowania konkurencji możesz dowiedzieć się również wiele na temat swojej strony – wykryć utracone linki czy odnaleźć strony z błędem 404, do których prowadzą odnośniki. Wtedy wykorzystaj przekierowanie 301 i przenieś ich moc na istniejącą stronę w Twoim serwisie.
A kiedy już wiesz, jakie są źródła odnośników Twoich konkurentów, możesz zastosować opisane wyżej strategie, takie jak “technika drapacza chmur” czy broken link building.
30. Śledź wzmianki na temat Twojej firmy
Niektórzy użytkownicy chętnie dzielą się opiniami i nowościami z branży – prawdopodobnie także o Twojej firmie! Koniecznie poszukaj istniejących już w sieci wzmianek na temat swojej firmy. Po odszukaniu takich wpisów zwróć uwagę, czy ich autorzy oprócz opinii umieścili także odnośnik do Twojej strony.
Wskazówki:
- Co jeśli link nie został dodany, choć powinien? -> Jeśli odszukałeś wpisy pozbawione linka, poproś administratora strony o jego dodanie.
- W jaki sposób sprawnie odszukać wszystkie wzmianki o swojej firmie? -> Użyj raportu Backlink Profile, w którym możesz filtrować wyniki w oparciu o to, czy dana wzmianka posiada odnośnik do Twojej strony. Raport “New Backlinks” pokaże Ci nowe linki prowadzące do strony. Tę samą funkcję spełnia również platforma Brand24, ale w SEO lubimy mieć wszystko w jednym miejscu, więc Ahrefs brzmi jak najlepsze narzędzie do analizy nowych linków przychodzących.
31. Współtwórz Wikipedię
… no co?
Linki z Wikipedii są bardzo cenne pod względem ich trust flow. TF to wyliczany przez narzędzie Majestic współczynnik określający wiarygodność strony, co przekłada się na jakość linków. A zdobycie linków o wysokim TF z Wikipedii może okazać się całkiem możliwe i do tego naprawdę etyczne i przydatne dla społeczności Wiki!
Jak to zrobić?
- Przeszukaj Wikipedię pod kątem stron tematycznie zbieżnych z profilem swojej działalności, wykorzystując w tym celu Google i odpowiednie słowa kluczowe. Wpisz w wyszukiwarce formułę: site:wikipedia.org [słowo kluczowe] + “martwy link”. Przykład? Załóżmy, że Twoja strona jest poświęcona Egiptowi. Wtedy możesz skorzystać z zapytania: site:wikipedia.org Egipt + “martwy link”. Na przykładzie poniżej widzisz 22 wyniki – a to już 22 potencjalne linki!
2. Tym sposobem udało się znaleźć wpis, gdzie wśród linków zewnętrznych jest informacja o martwym odnośniku.
3. Kiedy już znajdziesz kilka takich martwych linków, użyj narzędzia takiego jak Wayback Machine, za pomocą którego dowiesz się, jaka treść zamieszczona była na obecnie niedziałających stronach.
4. Uzupełnij lukę w bibliografii Wikipedii. Opublikuj na swojej stronie czy na blogu wysokiej jakości tekst, w którym zawarte będą informacje obecnie niedostępne na stronie. Oczywiście możesz je uaktualnić, dbając w ten sposób o wartość merytoryczną, co jest pożądane, biorąc pod uwagę, że Wikipedia to encyklopedia.
5. Na koniec zaloguj się do Wiki jako redaktor i podmień martwy link na link do swojej strony.
Wskazówka: Spis wszystkich artykułów z martwymi linkami znajdziesz na tej stronie: All articles with dead external links.
32. Sprawdź witryny stowarzyszeń branżowych
To kolejny rodzaj nieoczywistych miejsc w sieci, w których warto mieć swój link. Chodzi o stowarzyszenia, w których członkostwo jest zarezerwowane dla osób wykonujących określoną profesję. Istnieje możliwość, że członkostwo w takich organizacjach wiąże się z koniecznością uiszczania składki, ale czasem to niewielka cena, jako że umieszczenie odnośnika na takiej stronie da Ci aż dwie korzyści.
- Po pierwsze, jest to link wysokiej jakości (o ile strona ma dobre parametry SEO) umieszczony na dopasowanej tematycznie stronie.
- Po drugie zaistnienie w takim miejscu stwarza szereg okazji do zawarcia nowych kontaktów w branży.
Spróbuj przeszukać internet pod kątem różnych stowarzyszeń powiązanych z obszarem Twojej działalności i dołączyć do takiej społeczności.
33. Dodaj linki pochodzące z domeny rządowej .gov
Umieszczenie linka na stronie w zarezerwowanej dla instytucji rządowych domenie .gov jest niezwykle cennym działaniem! Oczywiście nie na każdej stronie możesz dodać swój odnośnik, ale poniżej zamieściliśmy dla Ciebie przykłady trzech stron, w których przedsiębiorcy mogą się zarejestrować – oczywiście podając swoje prawdziwe dane – i zyskać możliwość umieszczenia linku do swojej strony:
- prod.ceidg.gov.pl – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej;
- trade.gov.pl/pl – rządowy portal promocji eksportu;
- https://www.parp.gov.pl/ – witryna wspierająca małych, średnich i dużych przedsiębiorców do aktywności biznesowej w internecie. Start-upowcy też znajdą tu coś dla siebie!
34. Odpowiednio optymalizuj ogłoszenia o pracę
Szukasz właśnie nowych pracowników? Dodając ofertę zatrudnienia na sprawdzonych portalach zawsze uzupełniaj swój profil i ogłoszenie o link do strony firmowej. Oczywiście nie wszystkie serwisy zgadzają się na takie praktyki, jednak wystarczy kilka minut by odnaleźć strony umożliwiające wklejenie linka (np. popularny portal praca.pl).
Wprawdzie jest to sposób, który wykorzystasz jedynie w odpowiednich okolicznościach, jednak jest wyjątkowo prosty i skuteczny, dlatego warto o nim pamiętać przy kolejnej rekrutacji – to po prostu dobra i pomocna praktyka.
35. Dodaj swoje treści na serwisy aukcyjne
Jeśli posiadasz sklep internetowy, ale równie chętnie oferujesz swoje produkty na portalach aukcyjnych typu Allegro, Ebay, Amazon czy nawet Etsy, wykorzystaj to jako kolejną okazję do pozyskania kilku dodatkowych linków. To niestety nie takie proste, ale mamy dla Ciebie kilka rad.
Ważne: Sprawa nie jest taka prosta, gdyż większość z tych serwisów nie zgadza się na umieszczanie odnośników bezpośrednio do sklepów internetowych. Jednak ograniczenie to możesz obejść, jeśli zastosowałeś się do kilku wcześniejszych punktów. O czym musisz pamiętać?
- Jeśli zdecydowałeś się na prowadzenie bloga (np. opisujesz na nim trendy związane z produktami, które posiadasz w swojej ofercie), podlinkuj go w opisie na portalu aukcyjnym.
- Dotyczy to również stworzonych filmików czy grafik, na przykład instruktażowych (dotyczących używania produktu).
- Na linkowanej podstronie nie może być możliwości bezpośredniego zakupu produktu.
Jest to droga nieco na około, ale jeśli dysponujesz odpowiednim zapleczem (blog czy wideo), warto to wykorzystać!
36. Wykorzystaj współpracę partnerską
Jeżeli posiadasz sklep internetowy, w którym sprzedajesz produkty innej firmy, to weź pod uwagę wystosowanie do producenta prośby o umieszczenie w katalogu partnerów handlowych linka do Twojej strony i sklepu.
Ponieważ on także czerpie z tego korzyści, nie powinno to stanowić większego problemu. Zwróć tylko uwagę na to, aby parametry jego strony sprzyjały budowaniu odpowiedniego profilu linków.
37. Upomnij się o swoje prawa autorskie
Sprawdź, czy autorskie treści z Twojej strony nie są bezprawnie wykorzystywane przez innych użytkowników bez wskazania autora. W tym celu użyj po prostu wyszukiwarki Google bądź bardziej zaawansowanego programu do wykrywania plagiatów treści umieszczonych w internecie. Przykładem takiego rozwiązania jest Rapidus.
Jeśli rzeczywiście odnajdziesz takie wpisy, koniecznie skontaktuj się z administratorem strony. Nie musisz kazać mu zdejmować treści ze strony – więcej zyskasz, zobowiązując go do podania linka do tekstu źródłowego. Oczywiście to samo dotyczy grafiki czy wideo, nie tylko tekstu.
38. Strony typu Q&A
Witryny tego rodzaju również mogą być wartościowym źródłem linków, a także budowania marki i zaangażowania oraz zaufania potencjalnych klientów. Należy jednak zwrócić uwagę na to, co sama strona robi z linkami, które zamieszczamy w wypowiedziach – a raczej w jaki sposób następuje przekierowanie na stronę docelową.
Przykład: Quora dopuszcza stosowanie linków, ale już jej odpowiednik w domenie Onetu – nie, gdyż odnośnik co prawda jest klikalny, ale dodawane jest przekierowanie w domenie tego portalu. W celu pozyskania odnośników, należy odnaleźć wątki, w których użytkownicy serwisu szukają porad w kwestii produktu lub usługi. Odpowiadając na ich pytania, możemy wklejać linki do naszej witryny.
39. Twórz angażujące quizy dotyczące Twoich produktów
Sprytnym rozwiązaniem, za pomocą którego stworzysz quizy, jest na przykład Kahoot!. W tworzeniu takich quizów warto wykazać się kreatywnością i dobrym zrozumieniem, kim są klienci, do których masz za zadanie dotrzeć. Dobrym krokiem jest również wymyślenie nagrody dla osób, które uzyskają najlepsze wyniki.
W jaki sposób ma to pomóc w linkowaniu? Na platformach takich jak Kahoot! śmiało możesz organizować quizy pod szyldem swojej marki, a w profilu umieścić swój link. Zauważ, że użytkownicy chętnie dzielą się swoimi wynikami w serwisach społecznościowych. Być może niektórzy również zdecydują się podzielić nim na swoim blogu i umieszczą do niego link?
40. Zaangażuj się w podcasty
Podcasty cieszą się obecnie ogromnym zainteresowaniem – na samym Spotify jest w tym momencie ponad milion podcastów! Na czym dokładnie polega ta forma?
Często przypomina wywiad lub audycję radiową – osoby, które prowadzą podcast, dzielą się wiedzą w formie audio. Zapraszają często do współuczestniczenia ekspertów, znane osoby z danej branży.
Takie materiały są dostępne za darmo – wystarczy dostęp do internetu, aby ich słuchać. W 2021 roku liderem pod względem popularności w serwisie Spotify okazał się (kolejny rok z rzędu) podcast “Kryminatorium” Marcina Myszki. Ty sam możesz stworzyć świetny, merytoryczny podcast o tym, co Cię interesuje i co wiąże się z Twoją działalnością w sieci: branżą beauty, modą, zoologią, językami obcymi, trekkingiem…
Podcasty zbierają rzesze fanów, a internauci chętnie dzielą się informacjami o ulubionych podcastach w serwisach społecznościowych, a także na swoich blogach. Choć linki do witryn zewnętrznych na Spotify nie są klikalne, to już w innych serwisach (np. SoundCloud) już tak.
Dodatkowy tip od Delante – Bądź aktywnym komentatorem
Komentowanie na portalach branżowych i pod artykułami to nie tylko sposób na podjęcie dyskusji i poszerzenie swojej sieci znajomości – to także sposób na zdobycie cennych linków z powiązanych tematycznie stron. Bądź aktywnym czytelnikiem i komentuj wpisy, które wydają Ci się szczególnie ciekawe, ale pamiętaj, aby link był tylko dodatkiem do treści, nie na odwrót – inaczej komentarz zostanie uznany za SPAM i usunięty.
Może znasz jakieś inne sposoby na pozyskiwanie linków zewnętrznych?
Błędy w pozyskiwaniu linków
Z roku na rok realizowanie skutecznej strategii link buildingu jest coraz trudniejsze. Należy zwracać uwagę na jeszcze więcej kwestii – od dawna nie liczy się już liczba odnośników, a przede wszystkim ich jakość. Zdajemy sobie sprawę z tego, że w linkowaniu można popełnić masę błędów, dlatego przygotowaliśmy raport, w którym przeanalizowaliśmy 50 wybranych stron internetowych (które zgłosiły się do nas po darmową wycenę) pod kątem ich linkowania.
W raporcie Najczęstsze błędy w link buildingu w 2021 roku znajdziesz informacje o najczęściej popełnianych w procesie off-site błędach i sposobach na ich rozwiązanie. W tym artykule skupimy się na kilku złych praktykach – ze wszystkimi możesz zapoznać się w pełnej wersji naszego raportu.
Linkowanie ze stron, które mają słabą reputację w Google
Jak już wyżej zaznaczyliśmy, w link buildingu liczy się przede wszystkim jakość odnośników, które zdobędziesz. Tylko skąd masz wiedzieć, że warto pozyskać link na danej stronie? Z pomocą przychodzą Ci narzędzia. Przyjmij zasadę, że link, który zdobywasz powinien pochodzić ze strony, która ma lepsze parametry niż Twoja. Możesz zwrócić uwagę na takie kwestie jak:
- Widoczność strony w Google – sprawdzisz to za pomocą np. Senuto lub Sems Zwróć uwagę na to, jak wygląda wykres tej widoczności. Jeśli w pewnym momencie zdecydowanie zmalała, to może to oznaczać, że straciła ona reputację w Google.
- Wskaźniki TF w Majestic, DR i UR w Ahrefs oraz DA & PA w MOZ.
Jak poradzić sobie ze słabej jakości odnośnikami? W miarę możliwość wyeliminuj odnośniki z witryn, które mają bardzo słabe parametry lub są zaspamowane (do odnalezienia takich linków możesz wykorzystać np. Ahrefs). Jeśli nie jest możliwe usunięcie tego linka, to w ostateczności skorzystaj z Webmaster Disavow Tool, czyli narzędzia od Google, które służy do zrzekania się odnośników.
Więcej na ten temat przeczytasz w naszym wpisie: Jak pozbyć się niechcianych linków prowadzących do mojej strony?
Zła proporcja linków dofollow do nofollow
Kod HTML linka może być rozszerzony o dodatkowe atrybuty – jednym z nich jest rel=”nofollow”. Link z takich atrybutem teoretycznie nie przekazuje mocy SEO, tzn. zdobycie takiego odnośnika nie wpłynie na poprawę widoczności Twojej strony w Google. Inaczej wygląda to w przypadku linków, które nazywane są potocznie dofollow. Te przekazują moc i o ile zostały umieszczone w witrynach, które mają dobrą reputację w Google, to mogą się przekładać na lepszą pozycję strony, do której prowadzą. Czy to oznacza, że powinieneś zdobywać wyłącznie odnośniki dofollow? Niekoniecznie.
Jeśli sprawdzisz w Ahrefs kilkadziesiąt przypadkowych domen, które mają dobrą widoczność w Google, to prawdopodobnie nie znajdziesz takiej, która ma 100 proc. odnośników dofollow – i nie jest to nic złego.
Pamiętaj, że w link buildingu ważne jest zachowanie jak największej naturalności profilu linkowego. Dlatego też powinieneś dbać o jego zróżnicowanie i pozyskiwać zarówno odnośniki z atrybutem dofollow (np. z artykułów płatnych), jak i nofollow (np. z mediów społecznościowych).
Powinieneś zdobyć odnośniki nofollow, tak, żeby proporcja między nimi wynosiła około 50 proc. Pamiętaj, że naturalnie zdobywane linki nofollow na pewno nie spowodują spadku pozycji. Najłatwiejszym i darmowym sposobem na ich pozyskanie jest komentowanie artykułów na blogach – w 99 proc. przypadków umożliwiają one zdobycie takiego odnośnika.
Spadek Domain Rating
Wskaźnik DR (Domain Rating) sygnalizuje, jak profil linkowy Twojej strony został oceniony przez Ahrefs. Jeśli wskaźnik ten się obniżył, warto przeanalizować, co się do tego przyczyniło. Oto, co rzutuje na DR strony:
- DR domen linkujących do Twojej witryny – wystarczy, żeby wskaźnik ten obniżył się dla kilku, kilkunastu czy większej liczby serwisów, na których masz link.
- Liczba stron, które linkują do Twojego serwisu.
- Liczba stron, do której linkuje dana domena – na pewnym etapie na stronie mogły znajdować się 3 odnośniki dofollow, a po czasie pojawiło się ich 30. Zatem jednocześnie zmniejszyła się moc przekazywana Twojej witrynie.
- Zmiana rozkładu wartości liczbowych – Ahrefs mogło przeprowadzić aktualizację, w wyniku której zmodyfikowane zostały zasady naliczania DR, tak jak było np. na początku 2018 roku.
Jak możesz naprawić ten błąd? Najpierw powinieneś znaleźć jego przyczynę. Możliwe, że usunąłeś jakąś podstronę i tym sposobem linki prowadzące do witryny, która zwraca błąd 404 nie są zliczane. Na obniżenie DR może wpłynąć również zdobycie wielu linków ze stron, które mają ten wskaźnik na niskim poziomie. Jeśli chcesz poprawić sytuację, to spróbuj pozbyć się linków z witryn słabej jakości, a zdobądź je w serwisach z wysokim DR.
Gwałtowny przyrost lub spadek liczby linków
Profil linkowy powinien być budowany stopniowo. W ciągu jednego dnia nie możesz zdobyć tysięcy odnośników. Załóżmy, że dopiero założyłeś stronę i mimo że Twoja domena nie ma żadnej historii, zaczynają do niej kierować setki odnośników. Google może uznać taki wzrost za nienaturalny. Liczba linków powinna rosnąć wraz z rozwojem strony – zwiększającą się liczbą podstron i dodatkowymi treściami. Historię przyrostu możesz sprawdzić np. w Ahrefs czy Majestic SEO.
Jeśli Twoja domena będzie cieszyć się dobrą reputacją, to z czasem będziesz mógł sobie pozwolić na więcej niż w momencie, kiedy dopiero wystartowała.
Jak reagować na nagły spadek lub wzrost liczby linków? Przede wszystkim zastanów się, z czego to wynika. Nie musi to oznaczać czegoś złego. Mogłeś mieć np. link w bardzo dużym serwisie, a jeśli znajdował się on na każdej podstronie – np. w stopce czy w sidebarze – jego usunięcie mogło spowodować mocno zauważalną zmianę na wykresie, ale nie powinno wpłynąć na poważniejszy spadek widoczności.
Łańcuchy przekierowań w linkach
Przekierowaniem wykorzystywanym wówczas, gdy chcemy przekazać moc danego linka jest 301. Jednak nawet za jego pomocą nie jest przekazywana cała ta moc, a według szacunków ok. 90 proc. W pewnych przypadkach zastosowanie 301 jest najlepszym rozwiązaniem, ale unikaj łańcucha przekierowań.
Załóżmy, że masz strony, które nazwiemy roboczo A, B, C i najważniejszą – D. Jeśli chcesz przekierować wszystkie na tę ostatnią, to zrób to bezpośrednio. Nie przekierowuj A na B, B na C, a C na D.
Przekierowania mają również znaczenie w przypadku odnośników prowadzących do strony. Jeśli zmienił się adres Twojej witryny i masz możliwość podmiany linka, który do niej prowadzi na bezpośredni, to zdecydowanie z tego skorzystaj. Dzięki temu do Twojej domeny trafi cała moc z tego odnośnika. Sugerowanie jest zmienianie odnośników, kiedy zaczniesz korzystać z szyfrowanego połączenia – od tego momentu adres strony będzie się zaczynać od https://, a nie od http://.
Linki zewnętrzne, w przypadku których występuje przekierowanie, znajdziesz, korzystając z Ahrefs. Natomiast wewnętrzne – za pomocą aplikacji Screaming Frog.
Powyżej opisaliśmy tylko 5 błędów w link buildingu, tymczasem w raporcie omówiliśmy ich szczegółowo aż 16! Na co jeszcze powinieneś uważać? Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak nie należy linkować, to zapoznaj się z pełną wersją naszego opracowania: Błędy link buildingu – raport 2021.
Linkowanie zewnętrzne: kilka słów na zakończenie
To już wszystko – spora dawka wiedzy na jeden raz, prawda? Jeśli wypróbujesz wymienione wyżej techniki w swojej pracy, koniecznie podziel się wrażeniami!
Algorytmy wyszukiwania Google zmieniają się często, co wpływa na zmianę technik pracy SEOwców. Być może niektóre z tych technik dziś jeszcze przynoszą naszej stronie duży ruchy, by za miesiąc stać się przestarzałe i nieskuteczne – dlatego właśnie dbamy o to, żeby wszystkie nasze wpisy były regularnie aktualizowane.
41 punktów odrobinę Cię jednak przytłoczyło i nie wiesz, od czego zacząć? Spokojnie! Podsumujmy na koniec najważniejsze sposoby na pozyskiwanie linków:
- Twórz wartościową treść na bloga, którą użytkownicy będą chętnie udostępniać.…
- Rozważ publikowanie wpisów gościnnych na blogach partnerskich.
- Twórz infografiki, które inni chętnie udostępnią w towarzystwie linka do Twojej strony.
- Zdobywaj linki od liderów opinii.
- Znajdź naprawdę wartościowe katalogi firm.
- Zezwalaj użytkownikom publikować oceny i recenzje Twoich usług czy produktów.
- Udzielaj się aktywnie w sieci – w social mediach czy komentarzach pod artykułami.
- Napraw nieaktywne linki.
- Sprawdź, czy możesz pozyskać linki z wartościowych domen, np. rządowych (.gov) czy uniwersyteckich.
- Twórz udostępnialne i linkowalne treści o różnym charakterze – podcasty, wideo czy audio.