40 sposobów na skuteczne pozyskiwanie linków zewnętrznych

40 sposobów na skuteczne pozyskiwanie linków zewnętrznych

W tym wpisie wybrałam 40 skutecznych sposobów na pozyskiwanie linków zewnętrznych w oparciu o aktualną wiedzę ekspertów SEO.

Ostatnio na naszym blogu: Jak porównać oferty agencji SEO?

Google niechętnie ujawnia informacje dotyczące czynników wpływających na pozycję w rankingu wyszukiwania. Wiemy jednak, że obecnie jest ich ponad dwieście, a jednym z ważnych elementów wpływających na widoczność strony są wartościowe linki zewnętrzne.

Kiedyś o sukcesie decydowała głównie ich liczba. Te czasy się jednak skończyły. Umieszczenie kilku odnośników do serwisu na witrynie, którą Google darzy zaufaniem, wpłynie lepiej na jej widoczność, niż rozprowadzenie setek linków na mniej znaczących stronach WWW.

Pozyskiwanie linków zewnętrznych: jak robić to skutecznie?

Wybrałam 40 skutecznych sposobów na pozyskiwania linków zewnętrznych w oparciu o aktualną wiedzę ekspertów SEO. Poznaj je bliżej!

W przypadku każdego z tych źródeł warto mieć na uwadze to, czy strona, na której pozyskujesz linka, ma dobre parametry SEO. Pamiętaj, że najważniejsza jest jakość!

1. Tworzenie wartościowej („linkowalnej”) treści na swoim blogu

Jeśli jeszcze go nie założyłeś, warto to zrobić. Jak niemal jednogłośnie twierdzą eksperci SEO, wysokiej jakości treści odgrywają kluczową rolę w budowaniu bazy linków zewnętrznych. Celem Twojego bloga jest dostarczanie wartościowego contentu – to znaczy takiego, do którego użytkownicy będą chcieli linkować.

Istnieje kilka sprawdzonych rodzajów tekstów, które szczególnie przyciągają internautów:

  • listicle, czyli “wymienianki”, takie jak “10 najlepszych produktów do X”, “12 rzeczy, których nie wiecie o Y”,
  • “obalanie mitów”, czyli obiegowych i nieprawdziwych przekonań związanych z Twoją branżą,
  • objaśnienia branżowych zwrotów fachowych, poszukiwane przez osoby nieznające znaczenia danych terminów,
  • poradniki typu: jak coś kupić, jak coś zrobić samodzielnie, jak rozwiązać dany problem.

Pamiętaj, że treści publikowane na blogu powinna cechować unikalność i wysoka jakość. Zadbaj więc o merytorykę, formę i stylistykę zamieszczanych artykułów oraz regularne, częste dodawanie aktualnych treści. Na blogu nawiązuj do działalności swojej firmy, ale nie przesadzaj z treściami otwarcie reklamowymi. To zamieszczany przez Ciebie wartościowy content spowoduje, że linki do bloga będą pojawiać się także w innych witrynach.

Przeczytaj: Pozycjonowanie bloga w Google – wskazówki dla początkujących

2. Wpisy gościnne na zewnętrznych blogach

Zakładając blog, stałeś się już częścią pewnego ekosystemu. Jeśli uda Ci się dodatkowo w nim odnaleźć, może on stać się źródłem bardzo wartościowych linków. Jak to zrobić? Jednym z ciekawszych sposobów na pozyskiwanie linków są wpisy gościnne na blogach innych autorów. Jest to świetna okazja zarówno do dzielenia się posiadaną wiedzą specjalistyczną, jak i zdobycia linka do strony (zamieszczonego w artykule).

Warto interesować się blogami mającymi ugruntowaną pozycję wśród społeczności blogerów, powiązanymi tematycznie ze stroną docelową, o wysokich parametrach (można sprawdzić je w narzędziu Ahrefs czy MOZ) – wtedy link do strony docelowej będzie bardziej wartościowy.

Jak odnaleźć serwisy, które opublikują taki content? Przeglądaj witryny z Twojej branży i sprawdzaj, czy pojawiają się na nich wpisy przygotowane przez zewnętrznych autorów. Jeśli tak, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że Twoja treść również zostanie tam przyjęta.

Więcej o wpisach gościnnych piszemy w artykule: Guest Posting – czym jest, czy warto go stosować i jak się ma do SEO?

3. „Technika drapacza chmur”

Niestety bywa tak, że nawet najwyższej jakości blogpost nie jest w stanie zapewnić ani pokaźnej bazy linków zewnętrznych, ani znacznego ruchu. Sposobem na to jest “skyscraper” – opisany przez Briana Deana. Jak to zrobić?

  • Krok pierwszy to określenie, jaką treść powinieneś umieścić na blogu, aby wzbogacić się o kilka wartościowych linków. W tym celu należy sprawdzić, jakie rodzaje tekstów otrzymują wiele linków zewnętrznych już teraz. Narzędzia niezastąpione w takich sytuacjach to Ahrefs i BuzzSumo. Prześwietl za ich pomocą domeny, które dzięki swojej treści otrzymują mnóstwo odnośników zewnętrznych (np. najpopularniejsze blogi z Twojej branży). Narzędzie pokaże Ci podstrony z treścią, do której linkuje się najczęściej. Spośród nich wybierz ten content, który w następnym kroku będziesz chciał “przeskoczyć”. Listę takich treści uzyskasz, jeśli wybierzesz opcję “Najlepsze według linków”.

pozyskiwanie linków ahrefs

  • Krok drugi to “skok” – napisanie jeszcze lepszego materiału. Jak? Zadbaj o trzy rzeczy: niech Twój tekst będzie bardziej wyczerpujący, jak najbardziej aktualny i nieskazitelnie napisany. Wszystkie trzy aspekty mają znaczenie. Poświęć odpowiednią ilość czasu na opracowanie doskonałego contentu. Jakość materiału jest tu sprawą kluczową.
  • Krok trzeci polega na poinformowaniu stron, które w przeszłości umieściły odnośniki do tekstów takich jak ten, który usiłujesz właśnie “przeskoczyć”, że również opracowałeś materiał na ten temat. Napisz wiadomość do administratorów tych stron, w której poinformujesz, że temat jest Ci bliski i sam napisałeś tekst jeszcze głębiej opracowujący dane zagadnienie. Jest to kolejny sposób na pozyskanie linków do Twojej strony.

4. Agregatory i wyszukiwarki blogów

Ich wykorzystanie jest bardzo proste. Wystarczy, że zgłosisz swój blog na takiej stronie w odpowiednim formularzu, po czym zwykle zostaniesz poproszony o wklejenie fragmentu kodu HTML potwierdzającego, że jesteś właścicielem strony. Po zakończonej sukcesem weryfikacji pozostaje Ci czekać, aż użytkownicy katalogów zauważą Twój blog, a na Twojej stronie wzrośnie ruch.

Przykładem bezpłatnego agregatora jest https://www.planeta-seo.pl/, na którym pojawiają się linki do artykułów poświęconych SEO, SEM i ogólnie marketingu internetowego.

5. Pisanie recenzji

Na co dzień korzystasz zapewne z różnych produktów, usług czy ofert. Wykorzystaj to, pisząc opinie na ich temat. W jaki sposób masz dzięki temu pozyskać dodatkowe linki? Jest na to kilka sposobów.

Jednym z nich jest umieszczanie recenzji w specjalnie do tego przeznaczonych serwisach. Tego rodzaju witryny zwykle umożliwiają umieszczanie w treści opinii linka lub podpisu z odsyłaczem do Twojej strony (z tym, że są to często odnośniki opatrzone parametrem nofollow).

Inną opcją jest recenzowanie produktów na swoim blogu. Dobrze napisaną, rzetelną i wnikliwą recenzję podeślij do firmy czy autora, którego produkt testujesz. Istnieje duże prawdopodobieństwo umieszczenia odnośnika do Twojej recenzji na ich stronie.

recenzje a linkowanie zewnętrzne
Źródło: https://xoxowifi.com/pl/pisza-o-nas-31.html

6. Wideo

Ciekawym, nieco czasochłonnym, a przede wszystkim wymagającym kreatywnego podejścia sposobem na pozyskiwanie linków jest stworzenie własnego wideo i umieszczenie go na portalach typu YouTube. Optymalizacja filmów zamieszczanych na tych kanałach również może wpłynąć na pozycjonowanie.

Tematyka wideo zależeć będzie od Twojej branży, budżetu i użytkowników, do których chcesz dotrzeć. Niebanalne, przyciągające uwagę nagranie typu DIY, czy po prostu ciekawa prezentacja bardzo często rozchodzą się viralowo w sieci. Nie zapomnij jednak o umieszczeniu linka do Twojej strony w opisie materiału. Dodatkowo warto udostępnić wideo na profilach w mediach społecznościowych.

pozyskiwanie linków zewnętrznych a wideo

7. Dziel się swoją specjalistyczną wiedzą

Możesz to robić na wiele różnych sposobów, nie tylko w formie wspomnianego już regularnie aktualizowanego bloga. Oto kilka możliwości:

  • Wykorzystując Slideshare, możesz publikować prezentacje tłumaczące skomplikowane i/lub bieżące zagadnienia. W prezentacjach umieszczaj linki do swojej strony – algorytmy Google znajdą i wezmą go pod uwagę przy pozycjonowaniu.
  • Poszukaj konferencji, spotkań i wydarzeń branżowych, które mają się odbyć w najbliższym czasie. Doskonałym przykładem eventów mających wielką popularność są wykłady TED. W biogramie na stronie internetowej zamieszczany jest zwykle także link do witryny prelegenta.
sposoby na pozyskanie linków zewnętrznych
Źródło: https://www.ted.com/speakers/helen_tupper_1
  • Napisz dłuższy artykuł (lub wręcz e-booka, jeśli tylko czujesz powołanie…), poświęcony analizie fachowego zagadnienia, skierowany do Twojej grupy docelowej. Może to być publikacja w formacie PDF. Linki umieszczone w udostępnionych w sieci plikach PDF także wpływają na pozycjonowanie przez Google.

Dowiesz się więcej o tym, jak pozycjonować PDF-y.

8. Tworzenie grafik

W szczególności infografik. Twórz sam (np. za pomocą Infograma czy Canvy) albo zlecaj tworzenie i umieszczaj w sieci atrakcyjne wizualnie i przejrzyste zestawienia danych branżowych i nie tylko. Zanim zabierzesz się do tworzenia infografiki, sprawdź, jakimi tematami obecnie żyje gałąź biznesu, w której działasz. Pamiętaj też, by wykorzystywać tylko najbardziej aktualne dane i zawsze wskazuj źródło.

Infografiki jak najbardziej mają zastosowanie również w przypadku tematów evergreenowych – kwestia wyboru odpowiedniego tematu, czyli takiego, który będzie zawsze aktualny.

Efekt: osoby zainteresowane Twoim rynkiem mogą udostępniać taką grafikę na swoich profilach – być może wraz z linkiem do Twojej strony.

grafiki a pozyskiwanie linków

9. Twórz praktyczne narzędzie internetowe

Takimi rozwiązaniami mogą być widgety, do których dodany będzie link do Twojej strony, paski narzędzi, wtyczki i rozszerzenia do czołowych przeglądarek internetowych, które udostępnisz do wykorzystywania internautom. Dobrym pomysłem jest także tworzenie rzeczy atrakcyjnych wizualnie: zestawów ikon, szablonów do wykorzystania w systemach zarządzania treścią (CMS).

Oczywiście nie musisz tego robić samemu – możesz wynająć kogoś, kto zrobi to za Ciebie i potraktować to jako inwestycję w marketing, której celem jest pozyskanie odnośników do Twojej strony w możliwie wielu miejscach w sieci bez opłat. Biorąc jednak pod uwagę to, że w takim przypadku nie masz kontroli nad tym, gdzie pojawi się link, a możesz tak zdobyć ich bardzo dużo, dodaj do takiego odnośnika atrybut noffolow. Dzięki temu unikniesz zdobycia linków dofollow z serwisów o słabych parametrach SEO.

sposoby na pozyskiwanie linków

10. Muzyka

… jako technika do pozycjonowania strony?

Zgoda, to może się to wydawać nieco dziwne. Ten sposób pozyskiwania linków opiera się o popularne serwisy do udostępniania plików muzycznych. Potrzebujesz jednak swojego kawałka muzycznego.

Wykorzystaj np. Vocaroo, nagraj kilkusekundowy fragment wokalny (możesz też melorecytować) jako tekst wykorzystując np. slogan Twojej firmy. Plik będziesz mógł zapisać w formacie .mp3. Następnie załóż sobie profil (jako “Artysta”) na serwisie do dzielenia się plikami z muzyką, wypełnij wymagane informacje (to może zapobiec skasowaniu konta przez moderatora) i udostępnij tam Twoją produkcję.

Oczywiście – nie zapomnij o dodaniu linka do swojej strony oraz do swoich profili w mediach społecznościowych.

Oto przykładowe serwisy:

11. Twitter

Zaledwie 280 znaków, jakie daje Ci ta usługa społecznościowa, otwiera znaczne możliwości pozyskiwania linków. Pamiętaj jednak, że zbyt otwarte reklamowanie się nie jest dobrą strategią. Najważniejszy w TT jest kontakt z innymi oraz możliwość szybkiego reagowania. Za pomocą Twittera możesz prowadzić relacje na żywo z wydarzeń branżowych, wystąpień cenionych ekspertów, wybierając kluczowe cytaty i natychmiast wysyłając je w sieć.

Czy linki umieszczone na Twitterze mają bezpośrednio wpływ na SEO Twojej strony? Nie, ale już pośredni – jak najbardziej. Warto zwrócić uwagę na to, że pomimo, iż link przechodzi przez przekierowanie, to i tak może wesprzeć Twoją strategię link buildingu.

Ponadto, dzięki współpracy, którą podjęło Google z tym serwisem społecznościowym, w wynikach wyszukiwania zaczęły się pojawiać tweety w czasie rzeczywistym. Możesz wpisać frazę z hasztagiem i zobaczysz wiadomości opublikowane na tym serwisie. To sposób na zwiększenie ruchu, a tym samym na zwiększenie prawdopodobieństwa na to, że ktoś opublikuje link prowadzący do Twojej strony.

Pamiętaj! Jeśli dodajesz w poście grafikę, zadbaj o odpowiedni opis alternatywny, który określi jej zawartość. Alt ułatwi robotom wyszukiwarek powiązanie danego obrazka z treścią, będzie widoczny dla użytkownika, gdy grafika nie wyświetli się poprawnie, a dodatkowo posłuży osobom z dysfunkcjami wzroku.

twitter a pozyskiwanie linków

Dowiedz się więcej: Twitter a SEO. Czy tweetowanie może zwiększyć Twoją widoczność w SERPach?

12. Akcje promocyjne

Jeśli prowadzisz firmę, możesz zorganizować akcję promocyjną, przygotowując dla użytkowników np. kupony rabatowe w zamian za udostępnienie przez nich treści ogłoszenia wraz z linkiem na swoim blogu czy profilu w mediach społecznościowych.

Innym dobrym pomysłem jest zamieszczenie informacji o organizowanej promocji na portalach specjalnie do tego przeznaczonych. Warto szczególną uwagę zwracać na te strony, które umożliwiają wstawienie linka przekazującego moc SEO (dofollow), jednak nie należy pomijać tych, z atrybutem nofollow.

13. Konkurs

Większość z nas chętnie bierze udział w konkursach – w szczególności takich, które nie wymagają zbyt dużego zaangażowania i pracy. Ich przeprowadzanie nie musi łączyć się z dużymi kosztami, a oprócz zwiększania ruchu na naszej stronie czy profilu, jesteśmy w stanie wygenerować kilka linków zwrotnych. Można to zrobić na parę sposobów.

Po pierwsze zamieść swój konkurs na jednej ze stron specjalizujących się w promowaniu najróżniejszych konkursów w sieci lub wypromuj go w swoich Social Media. Wraz z treścią i regulaminem konkursu możesz dołączyć link prowadzący do Twojej strony. Innym rozwiązaniem jest sponsorowanie konkursów na blogach. W zamian za sfinansowanie nagród, zobliguj autora bloga do zamieszczenia linka do Twojej strony w notce konkursowej. Oto przykładowe witryny, w których może pojawić się informacja o nim wraz z linkiem do Twojej strony:

Konkursy to jedno z przykładowych działań (tak jak i np. ankiety czy pytania), które sprzyjają User Generated Content, czyli treściom tworzonym i nadawanym przez użytkowników. Warto zaznaczyć, że UGC sprzyja pozyskiwaniu linków zewnętrznych, a dodatkowym plusem jest stosunkowo niski koszt jego “wytworzenia”. Więcej o UGC pisaliśmy w artykule: User generated content: czym jest UGC i jak można go wykorzystać?

14. Fora internetowe

Wiele forów internetowych dopuszcza tworzenie stopki, w której możesz swobodnie wkleić link do swojej strony. Ale uwaga – odnośniki pozyskane w ten sposób są tym bardziej wartościowe, im bardziej Twój profil na forum jest “autentyczny”. Poza tym konta zupełnie nieaktywne lub publikujące wyłącznie treść reklamową mogą zostać przez administratorów usunięte.

W związku z tym, jeśli rzeczywiście korzystasz z forum – czy to prywatnie, hobbystycznie, czy do prowadzenia dyskusji branżowych, warto wzbogacić swój profil o link. Niektóre fora umożliwiają dodanie takiego odnośnika – wtedy szczególnie warto, abyś miał na koncie jak najwięcej wartościowych postów, gdyż wówczas ten profil będzie solidnie podlinkowany wewnętrznie.

fora internetowe a pozyskiwanie linków

15. Linki od liderów opinii

Jest to pewien sposób na pozyskiwanie linków w trakcie budowania relacji w internecie.

Prowadząc naszego bloga, możemy dostarczać użytkownikom ciekawej treści, wykorzystując wiedzę ekspercką posiadaną przez przedstawicieli organizacji, przedsiębiorstw, liderów opinii – jednym słowem ekspertów mających własne, darzone przez Google “zaufaniem” strony internetowe. Tzn. chodzi o powołanie się na ich analizy, badania, wypowiedzi i nie tylko.

W momencie, gdy opublikujemy taką treść, należy wysłać do autora treści e-mail z informacją o publikacji i prośbą o podlinkowanie do materiału znajdującego się w naszej domenie.

16. Profile Social Media

To jeden z najprostszych sposobów pozyskania linków zewnętrznych – poczynając od Facebooka czy LinkedIna, po Instagrama czy Pinteresta (w zależności od branży). Zarejestrowanie się na takiej stronie internetowej oznacza stworzenie profilu użytkownika. Informacje, jakie tam umieszczamy zwykle obejmują także link do naszej witryny WWW.

Problem w tym, że większość serwisów wprawdzie pozwala nam na umieszczenie naszego linka w profilu, ale opatruje go parametrem nofollow, co oznacza, że Google nie będzie wprost uwzględniało tego linka przy określaniu pozycji naszej witryny w wynikach wyszukiwania. Jednak obecność takich odnośników w profilu linkowym jest niezbędna, gdyż profil ten powinien być jak najbardziej naturalny (a takim profilu linki nofollow również występują).

Warto poszukać specjalistycznych serwisów z interesującej Cię dziedziny i tam założyć swój profil, ale takich nie znajdziesz w przypadku każdej branży. Np. portalem społecznościowym dla fotografów jest https://1x.com/. Zdecydowanie należy też zwrócić uwagę na Tumblr.

17. Sieci uniwersyteckie

Również funkcjonują w oparciu o profile, ale dostęp do nich mają tylko określone osoby: studenci lub pracownicy danej instytucji naukowej. W Polsce doskonale znany studentom jest Uniwersytecki System Obsługi Studiów, czyli USOS. Jeśli my sami lub nasi współpracownicy, oprócz prowadzenia działalności, wykonujemy również pracę naukową lub dydaktyczną, warto umieścić nasz link w profilu takiej strony. Odnośniki pozyskane z takiej strony są bardzo wartościowe, gdyż platformy uniwersyteckie cieszą się dużym zaufaniem w oczach Google.

Sposobem na zdobycie takiego linka jest również organizowanie przez firmy w ramach współpracy z uczelniami warsztatów i szkoleń dla studentów. Wtedy bez większych problemów powinno się udać pozyskać link ze strony uczelni.

Dobrym źródłem linków zewnętrznych mogą być też strony karier uniwersytetów lub partnerstw uczelnianych.

18. Katalogi firm

Jeśli jeszcze nie założyłeś profilu swojej firmy w internetowym katalogu (pamiętaj o unikalnym opisie firmy na ok. 200 słów), zrób to jak najszybciej! W Polsce taki sposób promocji i pozyskiwania linków zwrotnych nadal się sprawdza. Warto wybierać katalogi moderowane, a jeśli Twój budżet na to pozwoli, to nawet te płatne. Korzystanie z takich stron jest dużo bardziej efektywne, niż dodawanie ogromnej liczby linków do podejrzanych i mało wartościowych katalogów.

Nie jesteś pewny, który z katalogów wybrać? Poszukaj stron z listami takich serwisów. Dowiesz się dzięki nim, jakie są parametry SEO danej witryny i na tej podstawie znajdziesz najlepsze katalogi.

Budując własną listę najbardziej priorytetowych stron tego typu, należy wybierać szczególnie takie, które umożliwiają osadzenie linków z parametrem dofollow, które wpłyną na pozycje naszej strony. Jak najbardziej jednak warto również zdobywać odnośniki z wartościowych witryn, które dodają do linka atrybut nofollow.

linkowanie zewnętrzne a katalogi

19. Listy specjalistycznych witryn internetowych niebędące katalogami

Chodzi o witryny stowarzyszeń i organizacji zajmujących się działalnością społeczną o rozmaitym charakterze. Znalezienie takich stron, odpowiadających profilowi działalności naszej firmy, może wymagać pewnej kreatywności. Dla wartościowego linka warto się jednak postarać.

I tak jeśli przykładowo prowadzimy działalność polegającą na produkcji sprzętu ułatwiającego funkcjonowanie osobom niepełnosprawnym, to w sieci można znaleźć witryny towarzystw pomagających takim osobom na co dzień. Często w takich domenach można znaleźć podstrony nazwane “przydatne strony internetowe”. Doprowadzenie do osadzenia naszego linka na takiej stronie może jednak wymagać osobistego kontaktu z osobą zajmującą się administracją takiej strony. Ponieważ jednak są to strony odwiedzane przez osoby, do których chcemy dotrzeć z naszą ofertą, to warto ten wysiłek podjąć.

sposoby na pozyskiwanie linków zewnętrznych

20. Sponsorowanie organizacji

Poprzez sponsorowanie organizacji nie tylko budujesz swój pozytywny wizerunek, pomagasz innym, ale również możesz zdobyć mocny link.

Wybór organizacji zależy wyłącznie od Ciebie: może to być placówka charytatywna, organizacja pozarządowa, muzeum, zoo czy klub piłkarski. Zauważ, że strony internetowe takich organizacji cieszą się sporym zaufaniem, zatem linki na nich umieszczane są wyjątkowo wartościowe. Niektóre organizacje umieszczają odnośniki do wszystkich swoich większych  i regularnych sponsorów, do innych możesz wystosować pytanie, czy taka “współpraca” jest możliwa.

pozyskiwanie linków

21. Zadowoleni klienci

Jeśli zajmujesz się produkcją, sprzedażą lub usługami, dobrą praktyką w kontekście budowania zaplecza linków zewnętrznych jest utrzymywanie relacji z klientami. W zależności od branży, część z nich może mieć swoje blogi osobiste albo może sami są przedsiębiorcami i prowadzą blog swojej firmy. Poznaj pod tym kątem swoich klientów, a finalizując udaną transakcję z kimś takim, zwróć się do niego z prośbą o umieszczenie odnośnika do Twojej domeny na ich stronie/blogu.

Będzie jeszcze lepiej, znakomicie, jeśli do tego napiszą parę słów na temat produktu lub usługi. Jest bardzo możliwe, że Twoim klientom również będzie zależało na pozyskaniu linków do strony, więc możliwe będą swoiste “transakcje”: link za link.

22. Informacje prasowe

Notkę prasową można przygotować samodzielnie lub zlecić jej opracowanie agencji PR (zwykle wiąże się to jednak z dość wysokim kosztem). Tematów, które możesz poruszyć jest wiele i zależą głównie od branży, w jakiej się poruszasz. Chociaż głównym celem informacji prasowej nie jest pozyskiwanie linków, to jednak wykorzystując taki rodzaj promocji, warto zadbać, by w tekście pojawił się odnośnik (np. do innych artykułów, czy produktów, o którym wspominasz we wpisie).

Ciekawym pomysłem jest skorzystanie ze strony, na której dziennikarze zadają pytania ekspertom w swojej dziedzinie, a w zamian za pomoc umieszczają link do strony takiej osoby w swoim artykule. W ten sposób działa HARO. Wprawdzie takie rozwiązanie nie jest jeszcze dostępne w polskiej internetowej prasie, jednak warto o tym pamiętać, szczególnie jeśli działasz na rynkach zagranicznych. Poza tym, link umieszczony na stronie dobrego medium zagranicznego również przyczyni się do wzrostu pozycji Twojej strony.

metody pozyskiwania linków

23. Social news

Udostępniaj swoje artykuły, filmy czy infografiki na społecznych portalach bookmarkingowych, takich jak Wykop, Reddit czy Digg. Jest to sposób, który wymaga odpowiedniego podejścia, gdyż wrzucanie przypadkowych, mało ciekawych treści skończy się zapewne szybkim “zakopaniem” tych wpisów.

Aby w pełni wykorzystać możliwości, jakie dają serwisy bookmarkingowe, dziel się nowinkami branżowymi, ciekawostkami i aktualnie gorącymi tematami. Pamiętaj, by promować swoje wpisy wybiórczo, wyróżniając te, które uważasz za szczególnie warte uwagi użytkowników.

24. Broken Link Building

Zasada aktualizacji błędnych linków w sieci jest stosunkowo prostą i bardzo efektywną strategią pozyskiwania linków. Na początku poszukaj stron, na których przypuszczalnie mógłbyś dodać link do swojej strony. Następnie prześledź zamieszczone na niej treści pod kątem niedziałających linków (np. prowadzących do podstron zwracających błąd 404).

Aby odnaleźć te wadliwe odnośniki, możesz wykorzystać narzędzie MOZS czy Check My Links. Dokładną lokalizację niedziałających linków zgłoś administratorowi strony i – co jest najważniejsze – zaproponuj mu swój link w miejsce nieaktywnego. Szanse, że administrator zgodzi się na umieszczenie odnośnika do Twojej domeny rosną wraz z jakością treści, jaką tam udostępniasz.

Zwiększ ruch dzięki link buildingowi z Delante

25. Nieaktywne linki do własnej strony

Budując bazę linków, warto zbadać, czy wszystkie linki zewnętrzne przekierowujące do naszej strony działają odpowiednio i są aktualne. Dopilnuj tego przede wszystkim wtedy, gdy  zmieniła się struktura Twojej strony czy przeniosłeś się na inną domenę. Również błędy webmasterów mogły spowodować sytuację, w której teoretycznie w internecie jest wiele linków prowadzących do Twojej strony, ale w praktyce są one wadliwe. Warto zatem poświęcić czas na wychwycenie takich niedziałających odnośników.

Możesz do tego wykorzystać Ahrefs, w którym znajdziesz linki utracone i uszkodzone. Webmaster mógł przypadkiem usunąć taki odnośnik albo jego niedostępność wynika z błędu w serwisie – warto powiadomić o tym właściciela witryny.

pozyskiwanie linków metody

26. Wykorzystywanie przestarzałych linków

Sposób ten, choć mało popularny, pozwala na dotarcie do wielu potencjalnych linków, których nie poszukiwała konkurencja. Jak to zrobić?

Poszukujesz stron, które niedawno przestały funkcjonować, ale dostęp do domen jest jeszcze możliwy. Możesz do tego celu wykorzystać np. Expired Domains. Następnie należy użyć aplikacji Ahrefs, żeby sprawdzić, jakie inne witryny umieszczały odnośniki prowadzące do obecnie niedziałających podstron w tej domenie.

Kolejnym krokiem jest dowiedzenie się, jaka treść była publikowana na tych stronach. Pomocna będzie tutaj “maszyna czasu”, dostępna na stronie Archive.org.

Trzeci krok to wykorzystanie wykrytej w internecie luki i zamieszczenie na naszej własnej stronie takich samych lub jeszcze lepszych treści. Teraz pozostaje tylko nawiązać kontakt z administratorami stron linkujących do niedziałającej domeny, poinformować ich o prowadzących donikąd linkach na ich stronach oraz o tym, że na naszej witrynie znajdą takie same, a nawet lepsze treści.

27. Ułatwienie linkowania

Może się zdarzyć, że osoby zarządzające stronami internetowymi będą chciały zamieścić link do naszej strony, ale, nie dysponując umiejętnościami programistycznymi, nie będą umiały tego zrobić. Warto im to ułatwić, przygotowując gotowe do wklejenia fragmenty kodu wraz z podglądem, jak będzie się prezentował przycisk linkujący. Informacje takie możesz umieścić na osobnej podstronie nazwanej “Linkuj do nas”.

28. Daj się ocenić

W celu pozyskania wartościowych linków, warto udostępnić swój produkt lub usługę blogerom oraz serwisom specjalistycznym do recenzowania. Nie chodzi w tym przypadku o treści sponsorowane, ale o autentyczne opinie pochodzące od osób, które zdążyły wypracować sobie w sieci markę.

W pierwszym kroku musisz więc zrobić gruntowny research, aby wyłonić liderów opinii posiadających zaufane strony internetowe. Pamiętaj, że i w tym przypadku liczy się także jakość pisanych recenzji. Krótkie, niepoprawnie napisane mogą Ci tylko zaszkodzić.

Oczywiście nie masz bezpośredniego wpływu na to, czy recenzja się pojawi, jednak przy odpowiednim wyborze adresatów Twojego produktu oraz przyjaznej komunikacji, istnieje duże prawdopodobieństwo. Kiedy opinia na temat Twojego produktu się pojawi, nie zapomnij sprawdzić, czy recenzent umieścił przy niej link zwrotny. Warto wcześniej zapytać prowadzącego dany serwis, czy w ogóle jest zainteresowany zrecenzowaniem danego produktu.

29. Obserwuj konkurencję

Istnieją specjalistyczne narzędzia, pozwalające na monitorowanie, z jakich stron linki pozyskują nasi rywale na rynku. Godny polecenia jest Ahrefs. Innym jest Common Backlinks Tool. Warto pobawić się trochę tym narzędziem, eksperymentując i nie ograniczając się tylko do sprawdzania naszych bezpośrednich konkurentów.

Możesz dowiedzieć się również wiele na temat swojej strony – wykryć utracone linki czy też odnaleźć strony z błędem 404 w Twoim serwisie, do których prowadzą odnośniki. Wtedy wykorzystaj przekierowanie 301 i przenieś ich moc na istniejącą stronę serwisu.

Jeśli prowadzimy produkcję z wykorzystaniem półproduktów, to warto sprawdzić, skąd pozyskują linki nasi dostawcy (albo na odwrót – dystrybutorzy naszych wyrobów). Jeśli zaś naszym celem jest zaistnienie na rynku lokalnym, warto podejrzeć, z jakich linków korzystają inni lokalni gracze. W takim przypadku branża jest mniej znacząca. Kiedy już wiemy, jakie są źródła odnośników naszych konkurentów, możemy stosować strategie takie, jak “technika drapacza chmur” czy broken link building.

30. Wzmianki na temat Twojej firmy

Niektórzy użytkownicy dzielą się opiniami i nowościami z branży. Koniecznie poszukaj istniejących już w sieci wzmianek na temat swojej firmy. Po odszukaniu takich wpisów zwróć uwagę, czy ich autorzy oprócz opinii umieścili także odnośnik do Twojej strony.

Jeśli odszukałeś wpisy pozbawione linka, poproś administratora strony o jego dodanie. W jaki sposób sprawnie odszukać wszystkie wzmianki o swojej firmie? Użyj raportu Backlink Profiler, w którym możesz filtrować wyniki w oparciu o to, czy dana wzmianka posiada odnośnik do Twojej strony. Tę samą funkcję spełnia również Brand24.

31. Wikipedia

… no co?

Linki z Wikipedii są bardzo cenne pod względem ich trust flow. TF to wyliczany przez poświęcony problematyce SEO serwis Majestic.com współczynnik określający wiarygodność strony, co przekłada się na jakość linków, które prowadzą z danej witryny do naszej). Ich zdobycie może okazać się całkiem możliwe.

Jak to zrobić?

Po pierwsze, należy przeszukać Wiki pod kątem stron tematycznie zbieżnych z profilem naszej działalności, wykorzystując Google i słowa kluczowe. Wpisz w wyszukiwarce: site:wikipedia.org [słowo kluczowe] + „martwy link”. Załóżmy, że Twoja strona jest poświęcona Egiptowi. Wtedy możesz skorzystać z zapytania: site:wikipedia.org Egipt + „martwy link”.

pozyskiwanie linków wikipedia

Tym sposobem udało się znaleźć wpis, gdzie wśród linków zewnętrznych jest informacja o martwym odnośniku.

linkowanie zewnętrzne wikipedia

Kiedy już znajdziesz kilka takich martwych linków, użyj Wayback Machine, za pomocą którego dowiesz się, jaka treść zamieszczona była na obecnie niedziałających stronach.

Potem uzupełnij lukę w bibliografii Wikipedii. Opublikuj na swojej stronie/blogu wysokiej jakości tekst, w którym zawarte będą informacje obecnie niedostępne. Oczywiście możesz je uaktualnić, dbając w ten sposób o wartość merytoryczną, co jest pożądane, biorąc pod uwagę, że Wikipedia to encyklopedia. Na koniec logujesz się do Wiki jako redaktor i podmieniasz martwy link na link do swojej strony.

Spis wszystkich artykułów z martwymi linkami znajdziesz na tej stronie: All articles with dead external links.

32. Witryny stowarzyszeń branżowych

To kolejny rodzaj nieoczywistych miejsc w sieci, w których warto mieć swój link. Chodzi o stowarzyszenia, w których członkostwo jest zarezerwowane dla osób wykonujących określoną profesję. Istnieje możliwość, że członkostwo w takich organizacjach wiąże się z koniecznością uiszczania składki, ale umieszczanie odnośnika na takiej stronie daje nam aż dwie korzyści.

Po pierwsze, jest to link wysokiej jakości (o ile strona ma dobre parametry SEO) umieszczony na dopasowanej tematycznie stronie. Po drugie zaistnienie w takim miejscu stwarza szereg okazji do zawarcia nowych kontaktów w branży.

Spróbuj przeszukać internet pod kątem różnych stowarzyszeń powiązanych z obszarem Twojej działalności. Przykładem skorzystania z takiego sposobu pozyskiwania linków jest lista certyfikowanych terapeutów Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

33. Linki pochodzące z domeny rządowej .gov

Umieszczenie linka na stronie w zarezerwowanej dla instytucji rządowych domenie .gov jest nie lada gratką. Poniżej znajdziesz przykłady trzech stron, w których przedsiębiorcy mogą się rejestrować (podając swoje prawdziwe dane), zyskując możliwość umieszczenia linku do swojej strony:

  • prod.ceidg.gov.pl – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
  • trade.gov.pl/pl – rządowy portal promocji eksportu
  • web.gov.pl – witryna wspierająca małych, średnich i dużych przedsiębiorców do aktywności biznesowej w internecie. Start-upowcy też znajdą tu coś dla siebie.

34. Ogłoszenia o pracę

Szukasz właśnie nowych pracowników? Dodając ofertę zatrudnienia na sprawdzonych portalach zawsze uzupełniaj swój profil i ogłoszenie o link do strony firmowej. Oczywiście nie wszystkie serwisy zgadzają się na takie praktyki, jednak wystarczy kilka minut by odnaleźć strony umożliwiające wklejenie linka (np. praca.pl).

Wprawdzie jest to sposób, który wykorzystasz jedynie w odpowiednich okolicznościach, jednak jest wyjątkowo prosty i skuteczny, dlatego warto o nim pamiętać przy kolejnej rekrutacji.

35. Serwisy aukcyjne

Jeśli posiadasz sklep internetowy, ale równie chętnie oferujesz swoje produkty na portalach aukcyjnych typu Allegro czy Ebay, wykorzystaj to do pozyskania kilku dodatkowych linków.

Sprawa nie jest taka prosta, gdyż większość z tych serwisów nie zgadza się na umieszczanie odnośników bezpośrednio do sklepów internetowych. Jednak ograniczenie to możesz obejść, jeśli zastosowałeś się do kilku wcześniejszych punktów.

Przede wszystkim, jeśli zdecydowałeś się na prowadzenie bloga (np. opisujesz na nim trendy związane z produktami, które posiadasz w swojej ofercie), podlinkuj go w opisie na portalu aukcyjnym. Dotyczy to również stworzonych filmików czy grafik. Jest to droga nieco na około, ale jeśli dysponujesz odpowiednim zapleczem (blog czy wideo), warto to wykorzystać.

pozyskiwanie linków zewnętrznych metody

36. Współpraca partnerska

Jeżeli posiadasz sklep internetowy, w którym sprzedajesz produkty innej firmy, to weź pod uwagę wystosowanie do producenta prośby o umieszczenie w katalogu partnerów handlowych linka do Twojej strony i sklepu. Ponieważ on także czerpie z tego korzyści, nie powinno to stanowić większego problemu.

37. Prawa autorskie

Sprawdź czy autorskie treści z Twojej strony nie są bezprawnie wykorzystywane przez innych użytkowników bez wskazania autora. W tym celu użyj po prostu wyszukiwarki Google bądź bardziej zaawansowanego programu do wykrywania plagiatów treści umieszczonych w internecie. Przykładem takiego rozwiązania jest Rapidus.

Jeśli rzeczywiście odnajdziesz takie wpisy koniecznie skontaktuj się z administratorem strony, zobowiązując go do podania linka do tekstu źródłowego. Oczywiście to samo tyczy się grafiki czy wideo.

38. Strony typu pytanie-odpowiedź

One również mogą być źródłem linków. Należy jednak zwrócić uwagę na to, co sama strona robi z linkami, które zamieszczamy w wypowiedziach.

Przykładowo: Quora dopuszcza stosowanie linków, ale już jej odpowiednik w domenie Onetu – nie, gdyż odnośnik jest klikalny, ale dodawane jest przekierowanie w domenie tego portalu. W celu pozyskania odnośników, należy odnaleźć wątki, w których użytkownicy serwisu szukają porad w kwestii produktu lub usługi. Odpowiadając na ich pytania, możemy wklejać linki do naszej witryny.

39. Twórz angażujące quizy dotyczące Twoich produktów

Rozwiązaniem, za pomocą którego stworzysz quizy, jest Kahoot!. W tworzeniu takich quizów warto wykazać się kreatywnością i zrozumieniem, kim są klienci, do których masz za zadanie dotrzeć. Dobrym krokiem jest również wymyślenie nagrody dla osób, które uzyskają najlepsze wyniki.

Jeśli korzystasz z serwisów społecznościowych, to zapewne miałeś do czynienia z quizami. Użytkownicy wtedy chętnie dzielą się swoimi wynikami w serwisach społecznościowych. Być może niektórzy również zdecydują się podzielić nim na swoim blogu i umieszczą do niego link?

quizy a pozyskiwanie linków

40. Podcasty

Podcasty cieszą się obecnie ogromnym zainteresowaniem. Osoby, które je prowadzą, dzielą się wiedzą w formie audio. Zapraszają oni do współuczestniczenia ekspertów, znane osoby z danej branży. Te materiały są dostępne za darmo – wystarczy dostęp do internetu, aby ich słuchać. Można to zrobić na żywo, kiedy organizowany jest podcast i wtedy zadać pytania prowadzącym lub zapoznać się z materiałem po czasie.

Internauci chętnie dzielą się informacjami o takich podcastach w serwisach społecznościowych, a także na swoich blogach. Jak informuje Voxnet, Polska znalazła się w pierwszej 10. najszybciej rozwijających się rynków podcastowych na świecie. W 2020 roku liderem pod względem popularności w serwisie Spotify okazał się podcast zatytułowany “Kryminatorium”.

podcasty a linkowanie zewnętrzne

Linkowanie zewnętrzne: kilka słów na zakończenie

To wszystko. Jeśli wypróbujesz wymienione wyżej techniki w swojej pracy, koniecznie podziel się wrażeniami. Algorytmy wyszukiwania Google zmieniają się często, co wpływa na zmianę technik pracy SEOwców. Być może niektóre z tych technik dziś jeszcze przynoszą naszej stronie duży ruchy, by za miesiąc stać się przestarzałe i nieskuteczne.

Może znasz jakieś inne sposoby na pozyskiwanie linków zewnętrznych?

FAQ

Zdecydowanie tak! Linkowanie zewnętrzne (inaczej link building, pozyskiwanie linków) to nieodłączny element SEO, który może znacznie zwiększyć widoczność Twojej strony. Optymalizacje na stronie powinny być wsparte odpowiednimi linkami.

Nie, natomiast musisz pamiętać, żeby nie linkować tylko z jednego rodzaju źródła. Dywersyfikuj linki i dbaj o to, aby pojawiały się one regularnie.

(12)
Autor
Off-Site SEO Specialist - Kasia

Off-Site SEO Specialist

W Delante od grudnia 2018. Swoje pierwsze zawodowe kroki stawiała przy organizacji dużych eventów. Studentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej. Pasjonatka tańca, muzyki oraz dobrego kina. Uwielbia słuchać ludzi oraz dyskutować z osobami o przeciwstawnych poglądach.
Komentarze (39)
  1. Wśród ogromu podręczników jak wypromować bloga, jak go wypozycjonować – moim zdaniem ta propozycja najbardziej rozwija temat., Tylko, że… przeczytać i zrozumieć to jedno, a wykorzystać i implementować to drugie.

    pozdr dla autora

  2. Super rady, jeśli ktoś bawi się z jedną stroną. Przy 20 stronach może już zabraknąć życia na ich wdrażanie 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Jak porównać oferty agencji SEO?

Jak porównać oferty agencji SEO?

Rozpocząłeś poszukiwania agencji, która zrealizuje dla Ciebie kampanię SEO i zebrałeś już kilka ofert. Widzisz w nich mnóstwo przeróżnych informacji, z których nie do końca wszystko rozumiesz. Jak powinieneś porównać oferty, aby wybrać tą, która będzie dla Ciebie najlepsza? Na co powinieneś zwrócić uwagę?

Czytaj więcej
Kiedy rozpocząć współpracę z agencją SEO?

Kiedy rozpocząć współpracę z agencją SEO?

Posiadasz stronę internetową, na której znajdują się opisy Twoich usług? A możesz jesteś właścicielem sklepu online lub prowadzisz inną witrynę internetową? Zapewne zależy Ci na tym, aby dotrzeć z ofertą do jak największej liczby odbiorców w sieci, a w tym może Ci pomóc agencja SEO. Dowiedz się, kiedy warto zdecydować się na taką współpracę.

Czytaj więcej
Czerwcowa aktualizacja głównego algorytmu Google

Czerwcowa aktualizacja głównego algorytmu Google

2 czerwca Google wdrożyło aktualizację głównego algorytmu wyszukiwarki. Czego można się spodziewać? Czy zobaczymy zawirowania w wynikach wyszukiwania i w jaki sposób można się przygotować do kolejnych aktualizacji, które czekają nas już w kolejnym miesiącu (spoiler alert!)?

Czytaj więcej