Czym jest link baiting?
Na czym to polega?
Przede wszystkim, tworzone i udostępniane przez Ciebie treści powinny być na tyle atrakcyjne i unikalne, by użytkownicy sami chcieli do nich linkować. Najprościej mówiąc, muszą same w sobie być “przynętą” (z j.ang. bait) i zachęcać odbiorców do dzielenia się Twoim contentem z resztą świata. Więcej o przykładach takich treści znajdziesz w dalszej części wpisu.Link bait vs. click bait
Trzeba zwrócić uwagę na to, że choć często istnieje między nimi cienka granica, to link baiting nie jest równoznaczny z powszechnie znanym w świecie marketingu, i nie tylko, pojęciem clickbaitu. Jaka jest więc podstawowa różnica pomiędzy tymi metodami? Cel.Linkbait
Jeżeli mówimy o link baitingu, w jego przypadku powinno zależeć Ci przede wszystkim na tym, by użytkownicy, zainteresowani Twoją treścią, linkowali do niej, polecając ją tym samym innym.Clickbait
Clickbait natomiast kończy się na kliknięciu w link, którego zawartość nie zawsze jest tak interesująca, jak mógłby wskazywać na to atrakcyjny tytuł. I o ile metoda ta skutecznie zachęca do wejścia na stronę, to do pozostania na niej już niekoniecznie, nie wspominając już o tworzeniu do niej linków. Przykłady typowo clickbaitowych tytułów znajdziesz poniżej. Clickbait nie cieszy się więc zbyt dobrą sławą - można powiedzieć, że jest niczym ładna okładka bezwartościowej książki. Ładna okładka może i zachęci Cię do kupna tej książki, ale czy do jej polecenia? Raczej nie. Najbardziej angażujące nagłówki wg. badań Buzzsumo, źródło: https://buzzsumo.com/blog/most-shared-headlines-study/Ale! Zauważ, że choć wspomniane pojęcia link baitu i click baitu nie są tożsame, to odpowiednio wykorzystane mogą doskonale radzić sobie w synergii. Pomyśl, masz dwa narzędzia - jedno przyciągnie uwagę odbiorcy, a drugie skutecznie ją zatrzyma. Jeżeli więc wzmocnisz clickbaitowy tytuł atrakcyjną i wartościową treścią, to masz większe szanse na to, że Twój content nie odbije się echem wśród użytkowników - co więcej, będzie przez nich rozpowszechniany.
Kilka praktyk link baitingu
Link baiting nie ma ściśle określonej strategii - w tym przypadku metod jest naprawdę wiele. Działania, których się podejmujesz, mogą różnić się w zależności od tego, do kogo i w jaki sposób kierujesz swoje komunikaty. Można powiedzieć, że link baiting jest ściśle związany z dobrym content marketingiem - bo w końcu to atrakcyjne i wartościowe treści mają sprawić, że użytkownicy będą linkować do Twojej strony, prawda? Dlatego warto mieć to na uwadze planując swoją strategię link baitingową. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o content marketingu i o tym, o czym pamiętać tworząc treści, to taki wpis jest już na naszym blogu. Dobrze więc - skoro podstawy mamy już za sobą - przejdźmy do tego, w jaki sposób możemy zarzucić tę przynętę na linki. Poniżej przedstawiam kilka metod.Artykuł
Bynajmniej nie chodzi tutaj o to, by po prostu napisać artykuł i wrzucić go na bloga. Pamiętaj, że musisz wyjść naprzeciw potrzebom użytkownika, sprawić, że poczuje, że to właśnie u Ciebie znalazł odpowiedź na wszystkie swoje pytania. Pisz merytorycznie, konkretnie, daj tzw. samo mięso. Unikaj zbyt specjalistycznego języka - bądź przystępny i zrozumiały dla wszystkich. W przypadku tego rodzaju treści świetnie sprawdzają się newsy i content typu real-time marketing. Ludzie lubią wiedzieć, co w trawie piszczy, być na bieżąco z wszystkimi nowinkami. Z drugiej jednak strony, dobrym rozwiązaniem mogą okazać się też ponadczasowe treści (czyli coś, czego ludzie zawsze będą szukać) takie jak poradniki czy ebooki. Możesz też pomyśleć o guest postingu - zalet tego rozwiązania jest co najmniej kilka. Publikując wpis gościnny na swoim blogu, otwierasz się na nowych odbiorców, którzy mogą przyjść wraz z autorem, rozbudowujesz sieć kontaktów i dajesz sobie szansę na więcej (dobrej jakości) linków do Twojej strony.Konkurs
W zależności od Twojego biznesu zastanów się, jaki konkurs mógłby okazać się zarówno atrakcyjny dla odbiorców, jak i opłacalny dla Ciebie. Myślę, że większość z nas lubi grać, a wygrywać jeszcze bardziej. Tutaj sprawa jest dosyć prosta, a ogranicza Cię jedynie Twoja kreatywność (no, chyba że zdecydujesz się na konkurs z naprawdę dużym rozmachem, wtedy istotną rolę odgrywają jeszcze kwestie finansowe). Konkursy nie tylko doskonale wpływają na UGC, ale są też dobrym sposobem na pozyskiwanie linków. W jaki sposób wykorzystać potencjał tej metody? Posłużę się prostym przykładem. Organizujesz konkurs. Do wygrania jest, powiedzmy… darmowe wejście na szkolenie w Twojej firmie. Warunki uczestnictwa są tylko dwa. Każdy z zainteresowanych nagrodą musi:- zaobserwować Twój profil (Facebook/Instagram itd.),
- udostępnić Twój post z konkursem na swoim profilu z opisem, w którym zawrze w kilku zdaniach powód, dlaczego chce przyjść na Twoje szkolenie (oczywiście z linkiem zwrotnym do Twojej strony). Gotowe!