.animate-view{opacity: 1 !important;}

Link baiting czyli czym jest przynęta na linki

6min.

Komentarze:1

Link baiting czyli czym jest przynęta na linkid-tags
09 marca 2020
Link baiting to strategia marketingowa mająca na celu zdobywanie naturalnych, wartościowych linków do danej strony internetowej poprzez tworzenie treści, która przyciąga uwagę i generuje zainteresowanie wśród użytkowników internetu. Oznacza więc publikację treści o takiej jakości, że inni chętnie udostępniają ją na swoich stronach, blogach czy mediach społecznościowych.

6min.

Komentarze:1

Teraz pewnie zastanawiasz się, jak możesz wykorzystać wspomniany link baiting do swoich działań w świecie online. Spieszę z odpowiedzią! Zanim jednak do tego przejdę, zacznę od krótkiego wyjaśnienia, czym właściwie jest tytułowa przynęta na linki.

Czym jest link baiting?

Link baiting (przynęta na linki, przynęta do linkowania) to swego rodzaju strategia, w której dążymy do pozyskania jak największej ilości wartościowych i darmowych linków do naszej strony.

Na czym to polega?

Przede wszystkim, tworzone i udostępniane przez Ciebie treści powinny być na tyle atrakcyjne i unikalne, by użytkownicy sami chcieli do nich linkować. Najprościej mówiąc, muszą same w sobie być “przynętą” (z j.ang. bait) i zachęcać odbiorców do dzielenia się Twoim contentem z resztą świata. Więcej o przykładach takich treści znajdziesz w dalszej części wpisu.

Link bait vs. click bait

Trzeba zwrócić uwagę na to, że choć często istnieje między nimi cienka granica, to link baiting nie jest równoznaczny z powszechnie znanym w świecie marketingu, i nie tylko, pojęciem clickbaitu. Jaka jest więc podstawowa różnica pomiędzy tymi metodami? Cel.

Linkbait

Jeżeli mówimy o link baitingu, w jego przypadku powinno zależeć Ci przede wszystkim na tym, by użytkownicy, zainteresowani Twoją treścią, linkowali do niej, polecając ją tym samym innym.
Poradnik: Pierwsze kroki w content marketingu. 5 sprawdzonych i niezawodnych tipów dla początkujących.
Pomyśl. Dopiero rozpoczynasz swoją przygodę z content marketingiem i potrzebujesz konkretnych wskazówek na temat branży. Znajdujesz w sieci artykuł o tym tytule i myślisz sobie “Tak, dokładnie tego szukałem!”. Wpis okazuje się merytoryczny i niezwykle pomocny, więc kiedy już jesteś prawdziwym content marketingowym ninja postanawiasz podzielić się zdobytą wiedzą z innymi. Jak? Przykładowo linkując do niego we własnym artykule. To właśnie jest link baiting.

Clickbait

Clickbait natomiast kończy się na kliknięciu w link, którego zawartość nie zawsze jest tak interesująca, jak mógłby wskazywać na to atrakcyjny tytuł. I o ile metoda ta skutecznie zachęca do wejścia na stronę, to do pozostania na niej już niekoniecznie, nie wspominając już o tworzeniu do niej linków. Przykłady typowo clickbaitowych tytułów znajdziesz poniżej. Clickbait przykłady Clickbait nie cieszy się więc zbyt dobrą sławą - można powiedzieć, że jest niczym ładna okładka bezwartościowej książki. Ładna okładka może i zachęci Cię do kupna tej książki, ale czy do jej polecenia? Raczej nie. Najbardziej popularne nagłówki Najbardziej angażujące nagłówki wg. badań Buzzsumo, źródło: https://buzzsumo.com/blog/most-shared-headlines-study/
Ale! Zauważ, że choć wspomniane pojęcia link baitu i click baitu nie są tożsame, to odpowiednio wykorzystane mogą doskonale radzić sobie w synergii. Pomyśl, masz dwa narzędzia - jedno przyciągnie uwagę odbiorcy, a drugie skutecznie ją zatrzyma. Jeżeli więc wzmocnisz clickbaitowy tytuł atrakcyjną i wartościową treścią, to masz większe szanse na to, że Twój content nie odbije się echem wśród użytkowników - co więcej, będzie przez nich rozpowszechniany.

Kilka praktyk link baitingu

Link baiting nie ma ściśle określonej strategii - w tym przypadku metod jest naprawdę wiele. Działania, których się podejmujesz, mogą różnić się w zależności od tego, do kogo i w jaki sposób kierujesz swoje komunikaty. Można powiedzieć, że link baiting jest ściśle związany z dobrym content marketingiem - bo w końcu to atrakcyjne i wartościowe treści mają sprawić, że użytkownicy będą linkować do Twojej strony, prawda? Dlatego warto mieć to na uwadze planując swoją strategię link baitingową. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o content marketingu i o tym, o czym pamiętać tworząc treści, to taki wpis jest już na naszym blogu. Dobrze więc - skoro podstawy mamy już za sobą - przejdźmy do tego, w jaki sposób możemy zarzucić tę przynętę na linki. Poniżej przedstawiam kilka metod.

Artykuł

Bynajmniej nie chodzi tutaj o to, by po prostu napisać artykuł i wrzucić go na bloga. Pamiętaj, że musisz wyjść naprzeciw potrzebom użytkownika, sprawić, że poczuje, że to właśnie u Ciebie znalazł odpowiedź na wszystkie swoje pytania. Pisz merytorycznie, konkretnie, daj tzw. samo mięso. Unikaj zbyt specjalistycznego języka - bądź przystępny i zrozumiały dla wszystkich. W przypadku tego rodzaju treści świetnie sprawdzają się newsy i content typu real-time marketing.  Ludzie lubią wiedzieć, co w trawie piszczy, być na bieżąco z wszystkimi nowinkami. Z drugiej jednak strony, dobrym rozwiązaniem mogą okazać się też ponadczasowe treści (czyli coś, czego ludzie zawsze będą szukać) takie jak poradniki czy ebooki. Ebook - ponadczasowe treści linkbait Możesz też pomyśleć o guest postingu - zalet tego rozwiązania jest co najmniej kilka. Publikując wpis gościnny na swoim blogu, otwierasz się na nowych odbiorców, którzy mogą przyjść wraz z autorem, rozbudowujesz sieć kontaktów i dajesz sobie szansę na więcej (dobrej jakości) linków do Twojej strony.

Konkurs

W zależności od Twojego biznesu zastanów się, jaki konkurs mógłby okazać się zarówno atrakcyjny dla odbiorców, jak i opłacalny dla Ciebie. Myślę, że większość z nas lubi grać, a wygrywać jeszcze bardziej. Tutaj sprawa jest dosyć prosta, a ogranicza Cię jedynie Twoja kreatywność (no, chyba że zdecydujesz się na konkurs z naprawdę dużym rozmachem, wtedy istotną rolę odgrywają jeszcze kwestie finansowe). Konkursy nie tylko doskonale wpływają na UGC, ale są też dobrym sposobem na pozyskiwanie linków. W jaki sposób wykorzystać potencjał tej metody? Posłużę się prostym przykładem. Organizujesz konkurs. Do wygrania jest, powiedzmy… darmowe wejście na szkolenie w Twojej firmie. Warunki uczestnictwa są tylko dwa. Każdy z zainteresowanych nagrodą musi:
  1. zaobserwować Twój profil (Facebook/Instagram itd.),
  2. udostępnić Twój post z konkursem na swoim profilu z opisem, w którym zawrze w kilku zdaniach powód, dlaczego chce przyjść na Twoje szkolenie (oczywiście z linkiem zwrotnym do Twojej strony). Gotowe!

Infografika

Fakt jest taki, że często znacznie bardziej niż czytać, wolimy oglądać. Tworząc content warto mieć na uwadze to, że atrakcyjna grafika może być warta więcej niż tysiąc słów - dosłownie. Infografika linkbaiting Jeżeli stworzyłeś raport czy zestawienie, to przedstawienie wyników w formie graficznej z pewnością przyciągnie uwagę o wiele bardziej niż blok tekstu. Dlaczego? Ludzie kochają listy! Taka forma jest przede wszystkim o wiele bardziej przyswajalna. Poza tym nie zawsze mamy czas na to, żeby przeglądać obszernie sporządzone raporty - w przypadku szybkiego “rzucenia okiem” na infografikę problem ten znika.

Wywiad

Kolejną przynętą na linki może być wywiad. Najważniejsze jest to, byś dobrze przemyślał z kim i w jaki sposób chcesz go przeprowadzić. W sieci znajdziesz naprawdę całą masę wywiadów, zarówno tych lepszych, jak i tych gorszych - my oczywiście celujemy w te lepsze. Dlatego tak istotne jest przemyślenie tematu i samych pytań, bo koniec końców to właśnie one (i oczywiście odpowiedzi na nie) mogą sprawić, że ludzie będą chętnie przekazywać Twój wywiad dalej. Możesz zaprosić do rozmowy prawdziwą ikonę, bądź osobę, która aktualnie jest na topie. Może być to ponadczasowy temat, a możesz zdecydować się też na kwestie bardziej aktualne - wybór należy do Ciebie. Pamiętaj jednak, że w sieci jest wiele wywiadów, które stają się viralem tylko dlatego, że są tak złe, że ludzie nie mogą powstrzymać się od tego, by puścić je w obieg. No i tutaj warto zwrócić uwagę na to, że nie jest to dobry PR - linki są, wizerunek już nie do końca, a ja bardziej niż “coś kosztem czegoś” wolę powiedzenie “upiec dwie pieczenie na jednym ogniu”.

Wideo

Podczas rozmyślań nad tym przykładem przypomnij sobie po prostu, ile razy Ty dzieliłeś się jakimś wideo w sieci. Słodkie pieski, wzruszające reklamy Allegro czy różnorakie tutoriale… to naprawdę działa! Wideo linkbaiting Zwróć uwagę na to, jak wiele udostępnień ma poniższy filmik. Jak duża może być więc liczba osób, które podzieliły się linkiem do tego wideo, chociażby w wiadomościach prywatnych? Na pewno duża ;) wideo - link baiting Zastanów się, jakie treści w formie wideo Ty mógłbyś przedstawić i zaangażuj nimi swoich odbiorców. Do dzieła!

Podsumowanie

To tylko niektóre z metod, które mogą Ci pomóc w zachęceniu użytkowników do udostępniania treści i linkowania do Twojej strony. Choć content tego typu może być naprawdę dobrą przynętą na linki, to trzeba też pamiętać o tym, że nie zawsze treści, które nam wydają się link baitowe, będą linkowane przez innych. Dlatego - jak zawszę - radzę byś testował i sprawdzał różne rozwiązania, bo kto wie, może akurat któreś z nich okażą się kluczem do Twojego sukcesu.
Autor
Ola Gajoch SEO Delante
Autor
Ola Gajoch

SEO Coordinator

W Delante od lipca 2019. Swoją delantową przygodę rozpoczęła w marketingu, gdzie najpierw raczkowała jako Stażysta, a następnie rozwijała swoje umiejętności jako Młodszy Specjalista i Specjalista.

Od listopada 2021 zasila szeregi działu SEO jako jego Koordynator.

Prywatnie absolwentka Zarządzania mediami i Zarządzania produktem. Lubi spacery, azjatycką kuchnię i odmóżdżacze randkowe na Netflix.

Autor
Ola Gajoch SEO Delante
Autor
Ola Gajoch

SEO Coordinator

W Delante od lipca 2019. Swoją delantową przygodę rozpoczęła w marketingu, gdzie najpierw raczkowała jako Stażysta, a następnie rozwijała swoje umiejętności jako Młodszy Specjalista i Specjalista.

Od listopada 2021 zasila szeregi działu SEO jako jego Koordynator.

Prywatnie absolwentka Zarządzania mediami i Zarządzania produktem. Lubi spacery, azjatycką kuchnię i odmóżdżacze randkowe na Netflix.

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022