Co to jest pozycjonowanie szerokie? Vlog Robię SEO #4

Co to jest pozycjonowanie szerokie? Vlog Robię SEO #4

W kolejnym (już czwartym!) odcinku vloga Robię SEO Gosia odpowiada na pytanie co to jest pozycjonowanie szerokie. Przy okazji dowiemy się, jakie są podstawowe rodzaje fraz kluczowych i które z nich wybrać do pozycjonowania strony.

Ostatnio na naszym blogu: Migracja treści. Jak przenieść content na nową stronę?

 

Transkrypcja:

Cześć! Witam was w kolejnym odcinku vloga Robię SEO. Dziś opowiem wam o tym, co to jest pozycjonowanie szerokie.

Zacznijmy od tego, czym w ogóle jest pozycjonowanie. Pozycjonowanie są to wszelkie działania, które mają na celu zwiększenie widoczności waszej strony w wyszukiwarce. Za każdym razem jeżeli użytkownik wpisze dane słowo kluczowe to chcemy być jak najwyżej. Żeby to osiągnąć musimy wykonywać działania poza stroną i na stronie.

Słowa kluczowe

Wróćmy więc na chwilę do słów kluczowych, ponieważ jest to jeden z najważniejszych elementów procesu pozycjonowania. Zawsze na początku, kiedy myślimy o pozycjonowaniu naszej strony, powinniśmy zrobić analizę, która powie nam jak użytkownicy obecnie szukają naszych usług i przeanalizować, które słowa mają potencjał, a które niekoniecznie. Mając taką listę jesteśmy w stanie wszystkie optymalizacje, które nosimy na stronę oraz proces link buildingu dopasować do tych słów kluczowych tak, by wpłynęły one na zwiększenie widoczności stopniowo w wyszukiwarce.

No dobra, ale jak wybrać te słowa kluczowe, które będą najbardziej efektywne w procesie SEO? Tutaj musicie wziąć pod uwagę to, że ludzie wyszukują produktów i usług różny sposób. Część z nich będzie szukała was po brandzie, ponieważ np. widziała ulotkę i chce sprawdzić co to za strona. Część z nich będzie się zastanawiała nad zakupem ale dopiero na tym pierwszym etapie: będzie szukała fraz ogólnych typu lodówka. Są też użytkownicy, którzy już wiedzą czego chcą i do nich też chcemy trafić, dlatego w takiej analizie powinny się znaleźć też frazy produktowe. To co jest ważne, to to żeby podejść kompleksowo: chcemy trafić do szerokiego grona odbiorców, ponieważ każdy z nich da nam jakiś ruch. Będzie to oczywiście inny ruch, często mniej lub bardziej konwertujący, natomiast widoczność będzie rosła jeżeli w analizie znajdą się różne typy fraz.

Frazy brandowe

Pierwszym typem fraz, które powinniśmy mieć w swojej analizie, są frazy brandowe. Frazy brandowe, czyli nasza nazwa firmy oraz różne kombinacje, co jest ważne szczególnie w przypadku, jeżeli nasza marka jest już rozpoznawalna i ludzie wyszukują jej w różny sposób. Różne kombinacje, jeżeli mają wolumen wyszukiwania, to też są dobrym źródłem ruchu. Jeżeli marki są rozpoznawalne, typu Empik, x-kom com czy Smyk, to tutaj użytkownicy często będą wpisywali w wyszukiwarkę po prostu nazwę i przychodzili na daną stronę. Natomiast często jest tez tak, że użytkownicy wchodzą na stronie z jakiegoś słowa kluczowego, które sobie wpiszą w wyszukiwarce, przeglądają dane produkty ale nie kupują. Potem natomiast wchodzą sobie po brandzie i wtedy dopiero podejmują decyzję o zakupie. Bardzo istotne jest to, żeby fraza brandowa była na pierwszym miejscu. Tutaj w przypadku np. nowych stron, często tak nie jest, więc w procesie pozycjonowania bardzo ważne jest to, żeby tan brand coraz wyżej podnosić i dzięki temu też zwiększać rozpoznawalność marki.

Frazy ogólne

Kolejnym typem są ogólne frazy kluczowe, które zazwyczaj są jedno- lud dwu-wyrazowe. Cechują się wysoką konkurencyjnością i dużym wolumenem wyszukiwania. Tutaj musimy pamiętać o tym, że konkurujemy z bardzo dużymi firmami typu Ceneo i OLX, ponieważ to one zazwyczaj zajmują wysokie pozycje na dane frazy, które są bardzo ogólne. Nie jest oczywiście niemożliwe to, że znajdziemy się wysoko w wynikach wyszukiwania na frazy ogólne, ale trzeba pamiętać o tym, że te firmy przeznaczają na to ogromne budżety.

Załóżmy więc szukamy lodówki, dlatego też wpisujemy w wyszukiwarce słowo „lodówka” i patrzymy tak naprawdę co nam wyskoczy. Na pierwszym miejscu oczywiście pojawią się reklamy płatne, natomiast poniżej pojawią się już pierwsze wyniki organiczne. No i co tu mamy? Mamy głównie sklepy duże, które sprzedają lodówki, więc możemy sobie przejść na któryś z nich i sprawdzić co mają w ofercie. 

I tutaj przeglądamy sobie wszystkie lodówki, które dostaliśmy w wynikach ale nie wiemy, bo tak naprawdę użytkownicy, którzy wpisują słowo „lodówka„, czyli frazę bardzo ogólną, nie do końca są przekonani czego oni chcą. Wiedzą że mają  w przyszłości kupić lodówkę ale nie wiedzą jakiego modelu, jakiego producenta szukają. Więc może przeglądać, ale raczej osoba nie kupi produktu. Jeżeli zaczynamy przeglądać wszystkie strony zaczynamy też bardziej precyzować swoje zapytania. Przeglądając produkty będziemy wiedzieli – „aha to może taki model” i zaczniemy szukać trochę inaczej. Wtedy z pomocą przychodzą trochę inne frazy, czyli frazy long-tailowe.

Frazy long tailowe

Frazy long tailowe, to frazy inaczej zwane też frazami długiego ogona, są one bardziej szczegółowe, zawierają często też więcej wyrazów nie tylko dwa i trzy, mają też mniejszą konkurencyjność, czyli wypozycjonowanie ich będzie trochę łatwiejsze, odpowiadają też lepiej na konkretne zapytania użytkowników. Będą miały mniejszy wolumen niż frazy ogólne ale jest szansa, że użytkownik, który szuka takiej frazy, bardziej jest zdecydowany na zakup. 

No dobra, wróćmy więc do naszej lodówki. Przeglądnęliśmy już dużo stron na temat lodówek, wiemy już jakie mamy opcje, natomiast chcemy lodówkę energooszczędną, czyli interesują nas lodówki klasy A+++. Co robimy? Wracamy znowu do wyszukiwarki, wpisujemy frazę „lodówka A+++” i sprawdzamy, co nam wyskakuje. Mamy oczywiście różne wyniki, ale wtedy dochodzi do nas – „o nie, ale przecież my mamy lodówkę do zabudowy!”, więc co robimy? Znowu stwierdzamy, że trzeba bardziej szczegółowo rozpisać nasze wyszukiwanie i wpisujemy w wyszukiwarce „lodówka A+++ do zabudowy” (BTW, nie kupujcie lodówki do zabudowy – mówię wam to z doświadczenia). Jeżeli już byście chcieli koniecznie, to pewnie macie określony wymiar lodówki, który byście chcieli, więc wtedy warto też uszczegółowić swoje zapytania na temat wymiaru. Wpisujemy np. „lodówka A+++ do zabudowy 177 cm„. wtedy nasze zapytanie jest już bardzo konkretne, modele lodówek, które się pojawiają będą odpowiadały na nasze potrzeby i jest szansa, że teraz przechodząc na daną podstronę i oglądając daną lodówkę kupimy ją.

Frazy long tailowe mają tę zaletę, że możemy precyzować swoje zapytania z czasem. Jeżeli nie wystarczy nam to, że jest to „lodówka A+++ do zabudowy 177 cm wysokości”, możemy też dodać np. model czy pojemność. Wtedy te wyniki będą bardziej zawężone i będą bardziej odpowiadały na nasze pytania. W przypadku fraz long tailowych, kto ich wyszukuje? Ważne jest to, że w przypadku fraz ogólnych,tak jak Wam powiedziałam, użytkownicy nie wiedzą czego chcą. W przypadków fraz long tailowych mamy użytkowników, którzy są zdecydowani na zakup. Frazy są konkretne, oni wiedzą czego chcą, więc to chcemy im dawać, czyli zazwyczaj będą to już produkty.

Jakie frazy wybrać?

No dobra, powiedziałam wam o trzech różnych typach fraz kluczowych, ale teraz pytanie: które z nich używać jak to wygląda analitycznie? W idealnym modelu powinniśmy trafić do szerokiego grona odbiorców. Zarówno do osób, które dopiero się zastanawiają, jak i do osób które powoli precyzują swoje zapytania, ale także do osób, które będą nas wyszukiwać po nazwie firmy.

W naszym idealnym modelu fraz powinniśmy zawrzeć te właśnie trzy typy:

  • frazy brandowe,
  • frazy ogólne, które cechują się wysoką konkurencyjnością, mają duży wolumen wyszukiwania, ale są trudniejsze do wypozycjonowania i często mają też niższy współczynnik konwersji. Dodatkowo w przypadku fraz ogólnych będziemy musieli się liczyć z tym, że konkurenci, z którymi chcemy wygrać, mają bardzo duże budżety na SEO.
  • w przypadku fraz long tailowych, które również powinny się tam znaleźć i powinny stanowić większość tego modelu, są to frazy, które są bardziej szczegółowe, odpowiadają na konkretne zapytania użytkowników, mają niższy wolumen wyszukiwania ale większy współczynnik konwersji.

Taki model pozwala nam na jak najbardziej efektywny proces pozycjonowania.

Pozycjonowanie szerokie

Pozycjonowanie szerokie – co to jest?

To teraz do rzeczy, czym w ogóle jest pozycjonowanie szerokie? Trochę już o tym wspomniałam, mówiąc o tym idealnym modelu, w którym zawierają się różne typy fraz, i co ważne – nie ma górnego limitu (ilości fraz) czyli nie wybieramy sobie 10 fraz, na które chcemy być wysoko, ale tych fraz jest znacznie więcej. Co najważniejsze, cały czas analizujemy frazy, na które strona się wyświetla, dobieramy te, które mają potencjał i dodajemy je do procesu. Ciągle się rozwijamy i ciągle zwiększamy widoczność.

Jest to zupełnie inny model pozycjonowania niż ten trochę starszy, od którego się obecnie odchodzi, czyli pozycjonowanie za efekt. Wtedy wybieraliśmy 10 czy 15 fraz i chcieliśmy wbić je do TOP10, TOP 6 czy TOP 3. Nie do końca było istotne jakie to są wyrazy. Jeżeli dobrane zostały frazy bez wolumenu, tak naprawdę nic na tym nie jesteśmy w stanie osiągnąć ponieważ użytkownicy mogą nie wyszukiwać danej frazy i po prostu nie wchodzić na stronę. W pozycjonowaniu szerokim chodzi o ruch. Chcemy, żeby użytkownicy przechodzi na stronę i być może zakupili jakiś produkt. W przypadku pozycjonowania za efekt skupiamy się na wąskim wycinku fraz. Jeżeli dotyczyłoby to np. sklepu internetowego, gdzie byłby produkt dotyczący obroży, to samą obroże możemy poszukać na różne sposoby. Możemy użyć słów „obroża dla psa„, „duża obroża dla psa„, „czerwona obroża dla psa„, „obroża dla psa z gwiazdką„, więc tworzą się nam słowa, które powodują, że tu już mamy 6 czy 7 fraz, a tych produktów na sklepie mamy np. 50 000. Pozycjonowanie 10-ciu fraz do sklepu internetowego w ogóle nie ma sensu. Lepiej skupić się na tym, by dowozić ruch. Nie dawać sobie granicy górnej, ale stopniowo pozycjonować i optymalizować kategorie i produkty.

Pozycjonowanie szeroki jest najbardziej efektywnym, ale też najbardziej naturalnym i bezpiecznym procesem SEO. Ja staram się zawsze pracować w tym modelu, niezależnie czy chodzi o sklep internetowy, który ma bardzo dużą ilość podstron, czy o stronę usługową, która tych podstron ma mniej. W obu przypadkach to pozycjonowanie sprawdzi się bardzo dobrze.

Jeżeli macie jakieś pytania, dotyczące pozycjonowania szerokiego, zadawajcie w komentarzach. Dzięki i do zobaczenia!

  4,20 / 5 ( 5 )
Autor
Agencja SEO / SEM - Delante

Agencja SEO / SEM

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.