Jak sobie radzić z błędem 404? | Vlog Robię SEO #19

Jak sobie radzić z błędem 404? | Vlog Robię SEO #19

W dziewiętnastym odcinku Vloga Robię SEO nasza Gosia mówi co nieco na temat błędu 404. Czym jest i jak sobie z nim radzić? Po odpowiedzi sięgnij do Vloga!

Ostatnio na naszym blogu: Raport o bestsellerach - nowość w Google Merchant Center

Transkrypcja:

Cześć! Witam Was w nowym roku i w najnowszym odcinku Vloga Robię SEO. Dziś opowiem Wam trochę o błędach 404, o ich wpływie na SEO i o tym jakie są najczęstsze powodu ich pojawiania się w sklepach internetowych. Zaczynamy!

404 – co to jest?

Zacznijmy od tego, czym w ogóle jest błąd 404.

404 to kod błędu, który mówi najprościej mówiąc nie znaleziono strony co oznacza, że jeżeli próbujemy wejść na stronę, która nie istnieje, otrzymujemy komunikat hmm, no nie ma.

Możemy się z nim spotkać m.in. wtedy, kiedy w wyszukiwarce Google wpisujemy sobie dane słowo kluczowe, chcemy znaleźć konkretny produkt, oglądamy wyniki, decydujemy się, że wchodzimy właśnie na tę stronę, klikamy i spodziewamy się, że zobaczymy produkt, jego cenę, opis, być może też kupimy, no i… no nie ma. Otrzymujemy komunikat wielkie 404 i no strony nie ma. I to jest właśnie ten błąd 404 – frustrujący zarówno dla osób zajmujących się SEO, jak i dla użytkowników, którzy poszukują danego produktu.

404 – kiedy występuje?

Błąd 404 może występować w kilku przypadkach.

Usuwanie produktów 

Jeżeli jesteśmy właścicielami sklepu internetowego, mamy określony asortyment i np. z części chcielibyśmy się wycofać bądź też nie mamy części produktów na stanie, to co wtedy robimy? Na przykład, wyłączamy produkty i dla nas jest to rozwiązanie dość proste, no ale konsekwencje mogą być bardzo duże. Dlaczego?

Jeśli w panelu naszego sklepu wyłączymy sobie produkty, to znikną one ze sklepu, ale nie znikną z wyszukiwarki Google i wtedy użytkownicy, którzy, tak czy inaczej, trafią z jakiegoś linka na dany produkt, dostaną kod 404, czyli strony nie znaleziono.

Złe przekierowania

Jeżeli np. zmieniamy CMS’a naszej strony z jednego na drugi, bądź też zmieniamy strukturę adresów URL, to jeżeli nie wykonamy odpowiednich przekierowań ze starych adresów na nowe to również część adresów gdzieś znajduje się w internecie i prowadzi do starych adresów, które po kliknięciu przekierują użytkownika na stronę błędu 404.

Jeśli utworzyliśmy przekierowania, ale coś nam nie poszło i te przekierowania zostały utworzone błędnie, bo np. zapomnieliśmy o pauzie czy o którymś wyrazie, może zdarzyć się tak, że to przekierowanie będzie działało błędnie i wtedy użytkownik również trafi na stronę błędu 404.

To tylko kilka przykładów, kiedy takie błędy 404 mogą się pojawić, natomiast przyjrzyjmy się temu, w jaki sposób wpływają one na SEO – możemy przypuszczać, że negatywnie, ale dlaczego?

Błędy 404 a SEO

Najważniejszym powodem, dla którego możemy powiedzieć błędy 404 negatywnie wpływają na SEO jest to, że jeżeli usuniemy dany produkt ze sklepu internetowego, to on z niego zniknie, natomiast z wyników wyszukiwania już niekoniecznie i nie od razu.

Musimy pamiętać o tym, że pewnie jakiś czas temu poświęciliśmy trochę czasu na to, by zoptymalizować dany produkt, uzupełnić mu opis, zbudować linki, które będą wzmacniać go i pokazywać wyżej w wyszukiwarce. Jest duża szansa, że on w tej wyszukiwarce będzie się jeszcze przez jakiś czas znajdował. Wtedy użytkownik, który szuka danego produktu, może na niego trafić. Czyli jesteśmy gdzieś tam w wynikach wyszukiwania mimo, że ten produkt już na stronie fizycznie nie istnieje.

Teraz wyobraźmy sobie, że jesteśmy tym użytkownikiem i wpisujemy tą nazwę produktu, która nas interesuje. Dostajemy wynik, klikamy w niego, ale to co otrzymujemy to nie jest ten produkt, tylko błąd 404 – tu dzieją się różne rzeczy, które będą wpływały negatywnie na SEO.

Utrata klienta

Pierwsza rzecz to będzie to, że użytkownik wyjdzie z danej strony, bo zobaczy błąd 404, wróci i najpewniej pójdzie do konkurencji. My, jako sklep internetowy, tracimy w ten sposób potencjalnego klienta.

Większy bounce rate

Druga sprawa jest taka, że współczynnik odrzuceń będzie też mocno rósł, dajemy więc Google informację, że to nie do końca jest to co użytkownicy szukają – i nie jest, bo po prostu nie istnieje.

Mniejszy site

Kolejna sprawa jest taka, że jeżeli usuwamy produkty na naszej stronie to będzie zmniejszał się site, czyli objętość naszej strony, a inaczej ilość podstron, która znajduje się w wyszukiwarce. Jeżeli strona drastycznie się zmniejszy to też nie do końca będzie to dobrze wpływało na rankingi.

Utrata pozycji 

Kolejna sprawa jest taka, że będziemy tracić pozycje, bo te podstrony w końcu zaczną spadać i to, co spowodowało, że dany produkt był wysoko w wyszukiwarce powoduje, że użytkownicy w niego klikali. W momencie, w którym on spadnie to jednocześnie zacznie spadać nam także ruch na stronie – a tego byśmy nie chcieli.

Jeżeli zdarzy się tak, że usuniemy jeden czy dwa produkty, to te elementy będą miały mniejszy wpływ na SEO, ale jeżeli np. stwierdzimy, że czas na generalne porządki i usuniemy bardzo dużą część asortymentu, to bardzo szybko zobaczymy spadki ruchu, widoczności czy fraz. I na pytanie „dlaczego spadło” musimy odpowiedzieć „dlatego, że wyłączyliście 3/4 asortymentu”. Bardzo ciężko jest z powrotem odbudować ruch, nad który pracowaliśmy np. poprzednie pół roku, rok czy dwa lata.

Błędy 404 są niebezpieczne dla strony i dla SEO, ale to nie jest tak, że nie jesteśmy w stanie sobie z nimi poradzić. Co w takim razie możemy zrobić żeby tych błędów było mniej?

404 – Jak sobie poradzić?

Tak jak wam wspomniałam, najczęstszym powodem powstawania błędów 404 jest usuwanie stron. W przypadku sklepów internetowych jest to bardzo częsty problem. Jak możemy sobie z tym radzić?

Produkt chwilowo niedostępny

Żeby zachować pozycję danego produktu i nie tracić ruchu oraz nie zmniejszać wielkości witryny, to jeżeli dany produkt przestaje być dostępny, nie usuwajmy go ze stanów magazynowych i zostawmy go na stronie tak jak jest – czyli żeby zawierał wprowadzone przez nas meta dane czy zoptymalizowane opisy produktów – ale dodajmy informację o tym, że produkt ten jest niedostępny.

Podobne produkty

Warto dodać też moduł, który będzie pokazywał, że „tak, ten produkt jest niedostępny, ale być może zainteresują Cię inne”. Wtedy ten użytkownik, który trafia na tą stronę widzi, że tego produktu nie ma, ale podobny jest dostępny i przejdzie na daną stronę. Dzięki temu nie tracimy użytkownika, ani pozycji, bo podstrona danego produktu wygląda tak samo i wszyscy wygrywają.

Przekierowanie

Jeżeli np. usuwamy dużą grupę asortymentu i nie będziemy mieć tego w ofercie, to często pojawia się też rozwiązanie przekierowanie na stronę główną bądź stronę kategorii. Jest ono trochę gorszym rozwiązaniem niż to pierwsze z tego względu, że mamy zdezorientowanego użytkownika, bo użytkownik szuka produktu, klika i zostaje przekierowany na stronę kategorii bez żadnej informacji.

Jest to rozwiązanie, które możemy zastosować kiedy możliwości techniczne naszej strony nie pozwalają na to żeby zastosować jakieś inne rozwiązanie. Więc jeśli musimy to okej, natomiast musimy pamiętać, że może to trochę gorzej działać niż w przypadku pierwszego rozwiązania.

Archiwum produktów

Rozwiązaniem, które wprowadzają duże sklepy, jest też coś takiego jak archiwum produktów, gdzie produkty, które nie są i pewnie już nigdy nie będą dostępne, są przenoszone. Tam znajdują się wszystkie te produkty, które zostały wycofane, które już nie będą dostępne i dzięki temu one istnieją, nie zmniejszają site’a, zachowują one informacje typu meta dane, opisy itd. Dzięki temu rozwiązaniu mamy większy porządek w sklepie, bo produkty, które są wycofane, przenosimy do kategorii archiwum i nie tworzymy bałaganu w panelu sklepu.

Błędy 404, które aktualnie istnieją na naszej stronie możemy sprawdzić w Search Console. Zobaczymy tam wykres błędu, czy rośnie czy maleje, możemy też zobaczyć, jakie podstrony generują te błędy.

W przypadku błędów 404 musimy pamiętać o tym, że zarówno w naturalnym linkowaniu, jak i w procesie pozycjonowania, jest szansa, że były linkowane dane produkty czy kategorie, które teraz generują błędy 404 i tracimy też moc linków, które do tych stron prowadziły. Wtedy bez przekierowania tą moc tracimy bezpowrotnie.

Z błędami 404 możemy sobie poradzić, tylko nie możemy postępować chaotycznie i usuwać podstron po prostu, nie mówiąc o tym np. firmie SEO, tylko starajmy się robić rzeczy stopniowo. Jeżeli chcemy wyłączyć asortyment to zastanówmy się, jakie rozwiązanie możemy wdrożyć żeby nie utracić pracy, którą włożyliśmy w te produkty.

Tak samo z kategoriami. Jeżeli migrujemy strony na inny CMS to też, zanim to zrobimy, przemyślmy w jaki sposób i kiedy chcemy wprowadzić przekierowanie. Bez przekierowań strona nam po prostu spadnie i potem pretensje możemy mieć tylko i wyłącznie do siebie.

To było kilka informacji na temat błędu 404, które mam nadzieję okażą się dla Was pomocne. To wszystko na dziś a my widzimy się w kolejnym odcinku Vloga Robię SEO.

 

  5,00 / 5 ( 1 )
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.