FAQ a SEO, czyli jak sekcja FAQ wpływa na pozycjonowanie Twojej strony internetowej?

FAQ a SEO, czyli jak sekcja FAQ wpływa na pozycjonowanie Twojej strony internetowej?

Posiadanie na stronie sekcji FAQ dla wielu firm oznacza ogromną oszczędność czasu. Okazuje się, że to nie jedyna zaleta FAQ. Jak „najczęściej zadawane pytania” wpływają na SEO witryny? Czy dział FAQ może poprawić efektywność sprzedaży? Sprawdź nasz artykuł i dowiedz się więcej na temat FAQ a SEO!

Ostatnio na naszym blogu: Przebudowa strony a SEO

Sekcja FAQ – co to takiego?

Zanim przejdziemy do wpływu FAQ na SEO strony internetowej, warto zacząć od tego, czym jest sekcja FAQ.

Skrót FAQ pochodzi od angielskiego zwrotu: frequently asked questions i oznacza najczęściej zadawane pytania (w kontekście jakiegoś produktu, usługi, funkcjonowania sklepu internetowego, aplikacji lub strony internetowej).

To sekcja, w której autor witryny zamieszcza nurtujące klientów pytania oraz (opracowane własnoręcznie) odpowiedzi na te pytania.

FAQ a Q&A – czy to to samo?

Ze skrótem FAQ może się kojarzyć inny skrót – Q&A, czyli Question and Answer. Nie należy jednak mylić tych dwóch pojęć.

Question and Answer to dział, w którym użytkownicy danej strony internetowej mogą przesyłać na witrynę własne treści – zadawać pytania i odpowiadać na pytania zadawane przez innych użytkowników. Dział ten stosuje się na forach internetowych.

FAQ a SEO – po co tworzyć FAQ na stronie internetowej?

Główną funkcją sekcji FAQ jest informowanie klientów o szczegółach odnośnie oferowanych produktów i usług. Dział ten ma na celu rozwiewanie konsumenckich wątpliwości (na temat działania danego produktu, sposobu składania zamówień czy też po prostu rodzaju oferowanego asortymentu), bez potrzeby angażowania w to osób trzecich. Jest więc pożytecznym elementem na stronie internetowej i zarazem ogromnym wsparciem dla Biura Obsługi Klienta.

Sekcja FAQ ma na celu udzielenie bezpośredniej odpowiedzi na pytania, które zadaje się przed złożeniem zamówienia konsultantom, pracownikom biura obsługi lub przedstawicielom handlowym. Jasno sformułowane, merytoryczne odpowiedzi zawarte w tym dziale podnoszą zaufanie klienta wobec danej marki i zwiększają prawdopodobieństwo dokonania zakupu.

Pozwalają zaoszczędzić także wiele zasobów – zamiast ciągle odbierać telefony od klientów lub odpisywać na maile, pracownicy mogą w tym czasie wykonywać inne zadania.

Jak sekcja FAQ wpływa na SEO witryny?

Co mają ze sobą wspólnego FAQ i SEO? Czy dział najczęściej zadawanych pytań wpływa w jakiś sposób na pozycjonowanie witryny? Jak najbardziej! Podobnie jak inne treści publikowane na stronie, dział FAQ może nam posłużyć do wzmocnienia pozycji witryny w rankingach wyników wyszukiwania w Google.

W kontekście FAQ istotna jest wiedza o tym, że Google wspiera fragmenty rozszerzone, czyli tzw. rich snippets. Ważne są także standardowe zasady SEO, jakie stosujemy do publikacji innych treści na stronie, czyli optymalizacja treści, metatagów i grafik zgodnie z SEO, oraz linkowanie wewnętrzne. FAQ w połączeniu z publikowanymi wpisami blogowymi o charakterze poradnikowym może nie tylko usprawnić nawigację po witrynie, ale i także poprawić SEO, zwiększyć ruch na stronie i poprawić wskaźnik konwersji.

Jak sekcja FAQ wpływa na SEO witryny?

Zamieszczone tam pytania wraz z odpowiedziami mogą się wyświetlać użytkownikom wyszukiwarki internetowej już na etapie przeglądania wyników wyszukiwania, w tzw. rich snippecie. Dodatkowo wprowadzone w postaci fragmentów rozszerzonych FAQ może wpływać na tzw. pozycjonowanie głosowe i wyświetlać się osobom korzystającym z wyszukiwania za pomocą głosu. W obu przypadkach korzyścią jest wyróżnienie pozycji strony internetowej (poprzez osiągnięcie tzw. pozycji 0 nad reklamami Google Ads i innymi wynikami wyszukiwania) oraz wygenerowanie nowego ruchu organicznego, a więc przyciągnięcie nowych, zainteresowanych danym produktem /usługą klientów.

Oczywiście, jeśli dana strona jest niezgodna z wytycznymi Google i przy jej pozycjonowaniu korzystamy z metod tzw. Black Hat SEO (np. upychamy na siłę w rich snippetach słowa kluczowe), pozycjonowanie poprzez FAQ może być nieskuteczne. W ekstremalnych przypadkach Google może wyłączyć rich snippets dla danej witryny lub nawet ukarać jej administratora filtrem ręcznym. Pozycjonując FAQ witryny, należy więc postępować zgodnie ze wskazówkami dla webmasterów wysłanymi przez Google na adres mailowy powiązany z kontem w Google Search Console.

Jak przygotować dobry FAQ dla strony internetowej?

Każdy FAQ jest unikalny, w zależności od danej branży, rodzaju oferowanych produktów oraz usług i grupy docelowej. To miejsce, w którym powinny się znaleźć starannie dobrane pytania, zadawane najczęściej przez Internautów oraz odpowiedzi na nie, sformułowane jasnym (niespecjalistycznym i nietechnicznym) językiem. Zarówno pytania, jak i odpowiedzi powinny zostać opublikowane przez autorów witryny, w przeciwnym razie mamy do czynienia nie z FAQ, a z Q&A.

Najważniejsze dla klientów tematy możemy zidentyfikować na wiele sposobów. Wystarczy np.:

  • przeanalizować pytania odnośnie danej usługi / marki / produktu / branży zadawane na forach,
  • prześledzić komentarze dotyczące danej usługi / marki / produktu publikowane w Social Media,
  • spisać najczęściej zadawane pytania klientów z otrzymywanych wiadomości email/komunikatorów oraz prowadzonych rozmów telefonicznych,
  • wstawić na stronę internetową formularz dla klientów, umożliwiający zadawanie pytań,
  • zapytać pracowników biura obsługi klienta, o co najczęściej pytają klienci.

FAQ a SEO

Najczęściej zadawane przez potencjalnych klientów pytania możemy znaleźć także w serwisach takich jak Quora czy Reddit. To jednak nie wszystko. Dobry FAQ na stronie internetowej powinien z jednej strony udzielić wyczerpujących odpowiedzi na najczęściej zadawane przez użytkowników pytania, a z drugiej – poprawiać pozycjonowanie strony internetowej. Jak przygotować dobrze sekcję FAQ, by zachować balans pomiędzy tymi dwoma światami? Podpowiadamy poniżej.

FAQ a SEO – jak przygotować FAQ, by poprawić pozycjonowanie strony internetowej?

Frazy kluczowe w FAQ

Sekcja FAQ to element strony internetowej z dużym potencjałem do pozycjonowania. W dziale tym możemy bowiem zamieścić wyróżnione pytania, które stanowią zarazem ważne dla danej branży frazy kluczowe. Jak zoptymalizować sekcję FAQ zgodnie z SEO?

Na dobry początek, przed tworzeniem FAQ warto wyszukać najczęściej wpisywane w wyszukiwarkę internetową frazy – pytania dotyczące danego produktu / usługi / branży. W tym celu możemy skorzystać z planera słów kluczowych Google lub innych narzędzi SEO do wyszukiwania fraz kluczowych. Wśród darmowych polecane są np.: Rank Tracker, Answer the Public, Text Optimizer oraz Kparser generator.

Optymalizacja publikowanych treści zgodnie z SEO

Gdy już określimy frazy kluczowe – pytania dotyczące danego produktu lub usługi, możemy je wprowadzić do naszego działu FAQ. Oczywiście należy pamiętać o odpowiednim formatowaniu tekstu – obowiązkowy jest spis treści oraz, jeśli ilość pytań zawartych w FAQ jest obszerna, podział na odpowiednie kategorie. Jeżeli zależy nam na wyróżnieniu istotnych słów kluczowych, to do ich pogrubienia stosujemy znacznik <strong>, a pochylenia <em> – w ten sposób wskażemy wyszukiwarce najważniejsze dla nas treści.

By tekst był przyjazny nie tylko dla robotów Google, ale i dla czytelników, bardzo istotny jest podział na nagłówki i ich hierarchia, a także uporządkowane listy lub punktory – w ten sposób czytelnik będzie mógł łatwo wyłowić z tekstu to, co go najbardziej interesuje.

By treść FAQ była wartościowa, konieczny jest dobry research i zagłębienie się w każdy temat, który może nurtować czytelnika. Kluczowe myśli można pogrubić (za pomocą znacznika <b>), bądź pochylić (za pomocą znacznika <i>); ważne jest również linkowanie wewnętrzne – jeśli na naszej stronie internetowej została opublikowana już oficjalna instrukcja (np. dotycząca zamawiania produktów w sklepie), regulamin e-sklepu lub też wpis poświęcony w całości danemu zagadnieniu, warto odesłać tam czytelnika, przeglądającego dział FAQ.

Dane strukturalne FAQ Page

Od niedawna Google umożliwia wdrażanie na stronach internetowych danych strukturalnych FAQ Page. Znaczniki te mają poprawić zrozumienie zawartości działu FAQ przez roboty wyszukiwarki internetowej i tym samym, ułatwić użytkownikom docieranie do interesujących ich treści – odpowiedzi na zadawane pytania. Poprawnie wdrożone dane strukturalne FAQ Page mogą poprawić widoczność witryny, ponieważ odpowiedzi zawarte w FAQ mogą się wyświetlać już na etapie przeglądania wyników wyszukiwania, w rich snippecie.

Dodatkową zaletą jest także wykorzystanie FAQ Page przez Asystenta Google, a więc wpływ na wyszukiwanie głosowe. Według Google aż 1/5 internautów przeszukuje zasoby Internetu właśnie w ten sposób!

Przykład:

Dane strukturalne - FAQ page

Jak wdrożyć FAQ Page na stronie internetowej?

By wdrożyć FAQ Page na stronie internetowej, wystarczy dodać odpowiedni kod do sekcji <head></head> na wybranej podstronie. W tym celu można skorzystać z narzędzia The FAQ Page Schema Generator, googlowskiego narzędzia Marker Danych lub, jeśli korzystamy z systemu CMS WordPress, użyć bezpłatnej wtyczki Header & Footer Scripts.

Implementacja danych strukturalnych jest możliwa także z Yoast SEO, dzięki funkcji Bloki danych strukturalnych Yoast. Następnie, po przeindeksowaniu zmian wprowadzonych na stronie internetowej, możemy sprawdzić ich poprawność za pomocą Google Search Console Tool. Aby sprawdzić, czy nasza witryna posiada prawidłowo wdrożone FAQ Page, można także wykorzystać narzędzie Google do testowania uporządkowanych danych.

FAQ a SEO – najczęściej popełniane błędy

Poniżej przedstawiamy najczęściej popełniane podczas tworzenia FAQ błędy. Warto zwrócić na nie uwagę, zanim przystąpimy do wdrażania sekcji FAQ na naszej stronie internetowej!

Reklamy w sekcji FAQ

Czego unikać, jeśli chodzi o FAQ a SEO? W dziale najczęściej zadawanych pytań na pewno nie powinno się zamieszczać nachalnych reklam. Sekcja FAQ ma bowiem na celu udzielanie konkretnych odpowiedzi na zadane pytania, a nie reklamowanie danego produktu czy też usługi. Dopuszczalne są oczywiście linkowania wewnętrzne do wartościowych treści – jeśli podlinkujemy do wcześniej opublikowanego poradnika czy też wstawimy link do pobrania jakiejś instrukcji – takie działania są jak najbardziej wskazane.

Brak monitorowania działań

Równie częstym błędem, jeśli chodzi o FAQ i SEO, jest brak monitorowania powziętych działań. Jeśli stworzyliśmy już obszerną sekcję FAQ, to wcale nie oznacza, że nasza praca na stronie internetowej jest skończona. Należy stale uważnie monitorować potrzeby klientów i uzupełniać ten dział o nowe zagadnienia. Warto śledzić komentarze czytelników oraz, jeśli mamy taką możliwość, rozmawiać z klientami korzystającymi z usług, by upewnić się co do tego, że stworzony przez nas FAQ udziela zrozumiałych i wyczerpujących odpowiedzi na dany temat.

Nieprawidłowe użycie FAQ

By FAQ miało pozytywny wpływ na pozycjonowanie strony internetowej, istotne jest także prawidłowe użycie tej sekcji. Według giganta z Mountain View FAQ powinno być zawsze przygotowane przez autorów danej witryny i zawierać jedynie pytania i odpowiedzi dodane przez autorów. W sytuacji, gdy FAQ przyjmuje postać forum, na którym użytkownicy mogą zamieszczać własne pytania i odpowiedzi, sekcja ta jest użyta w nieprawidłowy sposób.

Niepoprawne odpowiedzi

Gdy już zadbaliśmy o wszystkie wymienione powyżej elementy, przed publikacją FAQ należy jeszcze sprawdzić poprawność udzielonych odpowiedzi. Powinny one być krótkie, precyzyjne, merytoryczne i napisane zrozumiałym językiem, tak, by po przeczytaniu FAQ klient nie miał już więcej pytań.

Prawidłowo wdrożona i zgodna z SEO sekcja FAQ to nie wydatek, lecz inwestycja, która może nie tylko zwiększyć zaufanie klienta wobec marki, ale i wygenerować dodatkowy ruch organiczny na stronie oraz poprawić widoczność witryny w wynikach wyszukiwania Google. Dobrze skonstruowane FAQ to także sposób na to, by zaoszczędzić czas pracowników Biura Obsługi Klienta. Zamiast odpowiadać ciągle na te same pytania klientów, odciążeni od tego obowiązku pracownicy BOK mogą się skupić na rozwiązywaniu poważniejszych problemów, z jakimi borykają się współcześni konsumenci i im szybko pomóc.

(3)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Komentarze (2)
  1. Nie mam jeszcze FAQ na swojej stronie, ale przez liczbę pytań zadawanych przez klientów zacząłem się nad tym poważnie zastanawiać… Dzięki za rady, na pewno skorzystam

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.